Alkaa olemaan taas toivotonta. Mitä lämpimämpiä päiviä tulee, sen kamalampi. Tuntuu kuin oma termostaatti oltaisiin säädetty 10 astetta väärin.
Talvisin tilanne ei juurikaan ole parempi ja ärsyttää kulkea takki auki, kun muut hytisevät. Lopputuloksena on usein se, että palelee samaan aikaan kun hiki virtaa.
Painoni on normaali (painoindeksin mukaan, hoikka). Ikää on 30 . Mieshenkilö. Ongelmana on koko varton hikoileminen: erityisesti kainalot, pää ja selkä. Kainalot pystyy hoitamaan dödöllä jotenkin kuten kuntoon, mutta päätä ja selkää ei. Paita (paidat ja takki) kastuu selästä märäksi. Suihkun käynnin jälkeen voi iho alkaa jo kelmeilevään hikipisaroista kuivauksen jälkeen. Pienikin liikunnan lisääminen aiheuttaa sen, että selkä on märkä ja tukka kastunut. Siis esim. kävelemällä 100 metriä kauppaan ja takaisin.
Viimeksi kun kilpirauhasarvo otettiin, niin se oli normaali. Psykosomaattisiin oireisiin en usko, koska hikoilen aivan samanlailla olin sitten yksin keskellä korpea tai laumassa ihmisiä. Ihmismäärä ei vaikuta tilanteeseen. Inhottavaksi tilanteen tekee se, jos käyttää julkisia ja joutuu ottamaan muutaman juoksuasekeleen, kun kulkuneuvo sattuu juuri kohdalle. Auta armias, kun alkaa hikipisarat valumaan pitkin naamaa ja tipahtelee tipottain. Paita on aivan märkä.
Talvisin kannan vara-aluspaitaa mukana, koska joudun töihin mentyäni vaihtamaan paidan. Kotoolta töihin päästyäni se ensimmäinen paita on märkä ja aivan toivotonta olisi pitää sitä koko päivä päällä.
Alkaa käymään sietämättömäksi. Ja vielä kun tietää, että pitäisi nyt kesänaikana käydä juhlissa ja pitää pukua päällä. Teippaankin elmukelmun selkään, jottei paita ja takki kastu? Toivotonta...
Liikahikoilu: koko vartalo
39
8015
Vastaukset
- Terv.kirjastolinkki
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00630
Kysyitkö lääkäriltä kilpirauhashormonien numeeriset arvot? Vaikka TSH olisi laboratorion viitearvojen sisällä, se voi olla myös liian alhainen. Samoin on T4V:n kanssa, jonka optimi arvo on 14-16 dosentti Risto O. Roineen (TY) mukaan. Laboratorioiden viitearvot ovat 11-20. Endokrinologi on asiantuntija tulkitsemaan laboratorioarvot, ei esim. terveyskeskuslääkäri. Jo ennen tätä hellettä minulla lisääntyi nestetarve, vaikka on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Toinen vaihtoehto Terveyskirjaston kirjoituksen pohjalta olisi hikirauhasten epäsäännöllinen toiminta. En usko, että sinulla olisi diabetes (hoikka). - Sauruste
paljonko liikut normaalisti viikottain, siis nimenomaan kunnon hikiliikuntaa? Itselläni auttoi huomattavasti ylimääräiseen arkihikoiluun kun aloin käydä kolmesti viikossa salilla väh. tunti kerrallaan hikoilemassa oikein kunnolla!
- rantanplan 1
Luulen että liikunta ei auta. Tai no, ei auta ainakaan minulla. Kuulun niihin jotka hikoilevat ylenpalttisesti joskus jopa keskitalvella, kun julkiset kulkuneuvot ovat säädetty aivan liian kuumalle. Junassa otan takin pois ja istun T-paita päällä hikoillen...
Olen huomannut että liikunta lisää minulla herkkyyttä hikoiluun. Kunnosta tuo asia ei ole kiinni. Olen juossut sekä pitkiä lenkkejä että lihaskuntoharjoittelua salilla. Hikoilu jatkuu harjoittelun jälkeen koko päivän, ja palaa normaaliin hikoiluun seuraavana päivänä. Oireet lievenevät jonkin verran kun on ollut parin viikon tauko harjoittelussa. Ei se tietenkään häviä kokonaan, valitettavasti.
- hikoileva myös
Kannattaa varata aika endokrinologille, kuten jo joku vinkkasikin. Liiallinen hikoilu viittaa aktiiviseen aivolisäkkeeseen. Se erittää ainakin kuutta eri hormonia ja säätelee umpieritysrauhasten toimintaa. Kyse voi olla siis jostain muustakin kuin kilpirauhasen hormoneista.
- Matti Viikate
Kannattaa tutkia asiaa, kylla tuohonkin pitaisi jotain apua loytya. Toki sekin helpottaisi jos alkaisit vaikka holkata tai muuta niin vahenee se muu hikoilu sitten vahan sillakin. Lisaksi liikunta on aina hyvasta. http://mattiviikate.newsvine.com/
- rantanplan1
"Toki sekin helpottaisi jos alkaisit vaikka holkata tai muuta niin vahenee se muu hikoilu sitten vahan sillakin"
Luulen että tuo on ihan pelkkää väärintulkintaa. Jotenkin oletat että hikoilu johtuu huonosta kunnosta ja siksi tavallinen liikkuminen rasittaa enemmän. Samasta vaivasta kärsivänä voin sanoa että kyse ei ole huonosta kunnosta, eikä siitä että oikeasti rasittuisi pari juoksuaskelta ottaessaan.
Olen harrastanut liikuntaa melko paljonkin. Joskus kesäisin olen juossut 5-10 km lenkkejä (välillä 15 km:kin), ja vuorottain kuntosalilla melko kovia lihaskuntoharjoituksia. Silloin kun minulla on liikunnassa aktiivisempi vaihe meneillään, niin hikoilu on pahimmillaan. Myös talvella. Vaiva helpottuu hieman kun kiireiden vuoksi liikuntaa harrastaa vähemmän. Viimeisenä parina vuotena muutenkin vähän kevyemmin liikkuneena on keskimäärin siedettävämpää. - Miss Mossad.
Tuo on ärsyttävää, että joka ikiseen osastoon ja aloitukseen täällä Suomi24:ssä heität jonkun typerän, mitäänsanomattoman viestisi ja oman sivustosi linkin. Tuo on asiatonta ja typerää.
- voi että näitä nimM
sama täällä ,kesäisin olisi kiva käydä lenkillä,kaupassa tms kun olis niin kuin "tavallinen"ihminen
kaupassa ihmiset päivittelee että on kuuma,kuitenkaan ei hikipisaraakaan valuta,toista se on meikäläinen ei voi missään liikkua eikä viitsi mihinkään lähteä hikoilemaan
toivotonta tosiaan hmm...
paljon jäänyt välistä kun ei viitsi märkänä dallailla kaupungilla,toivois että edes olis tavallista hikoilua,mutta ei koko kroppa ihan litimärkä,ei kauhesti viitsi "seurustella" - TYTTÖ!18
Mulla sama juttu. Ärsyttää kun aina naama märkä minne sitten meneekin..
- Kanssahikoilija
Mulla myös sama juttu eli olen hikoillut aina kuin pieni sika, paita on yleensä märkä kovallakin pakkasella. Olen säännöllisesti urheileva, erittäin hyväkuntoinen ja täysin terve, mutta olen aina hikoillut huomattavasti enemmän kuin ns. keskivertoihmiset. Ainakin omalla kohdalla urheilu vain lisää hikoilua, kun kroppa käy ylikierroksilla urheilusuorituksen jälkeen vielä useita tunteja. Siis aivan koko kroppa hikoaa, ei pelkästään otsa ja kainalot. Ehkä kyse voi olla jollain tapaa jopa ylikunnosta? Omalla kohdallani kyse ei ainakaan pitäisi olla mistään sairaudesta ja väittäisin myös että jos tuo hikoilu itselläni jotenkin keinotekoisesti hoidetaisiin "kuntoon" esim. jollain lääkityksellä, niin kroppa ei olisi enää ihan normaalitilassa.
Liikahikoiluun ei vain tunnu auttavan mitkään poppakonstit. Toiset ihmiset vain hikoilevat enemmän kuin toiset eli ilmeisesti aineenvaihdunta heillä pelaa rivakammin. Usein ehdotetut kylmät suihkut eivät auta missään nimessä ja erittäin kuuma ja pitkä suihkukin auttaa vain hetkellisesti. Voit myös vilvoitella suihkun jälkeen, mutta kun saat vaatteet päälle niin hiki on jälleen.
Monesti kuulee myös vinkkejä, että kannattaa ottaa mukaan vaihtopaitoja reissuilleen tai kuivailla paperinyssäköillä kainaloita aina välillä tai pyyhkiä otsaa kylmällä märällä rievulla. Ei auta ja reissut menevät pilalle ylimääräisen hästäyksen takia. Itselläni on jopa joitakin paitoja, joita ei voi pitää hikoilun takia, koska niissä näkyy hikialueet niin selkeästi ja jotenkin koomisesti.
Hikoilua aiheuttavia ruokia ja juomia kannattaa yrittää vältää. Monet tulisesti maustetut ruoat saavat hien pintaan, olut tulee heti "otsasta ulos" ja kahvinkin hikoiluttaa mielestäni. Nestetasapaino kannattaa pyrkiä pitämään hyvänä, mutta kaiken ylimääräisen nesteen kroppani pukkaa heti pihalle.
Kanssahikoilijana antaisin sen neuvon, että ainoa tapa ainakin itselläni on vain hyväksyä hikoilu. Siitä voi tehdä siedettävää urheilemalla riittävästi, jolloin hikihuokoset pysyvät toiminnassa ja PUHTAINA ja kun muistaa myös peseytyä riittävän useasti, niin se hiki ei kerkeä ruveta haisemaan, vaan kyse on sellaisesta puhtaasta pintahiestä. Toki se hiki rupeaa tuoksahtamaan, jos ei peseydy riittävän usein. - Absolutti
Kokeile sitä, saa apteekista itselläni auttaa erinomaisesti 1-2krt viikossa aluksi. Sitten riittää 1-2krt kuussa. Kainolot eivät hikoa. Eikä jalat, eikä kädetkään.
- mirilii
kuule, et ole yksin hikoilujesi kanssa. Tuntuu todella sietämättömälle tämä vesihanana oleminen. Minulla alkoi hikoili noin vuosi sitten ja oletin sen liittyvän vaihdevuosivaivoihin, sain jopa hormonivalmistetta siihen, mutta ei sillä ollut mitään näkyvää tehoa.
Nykyisin pidän vain liinaa mukanani ja julkisissa kulkuvälineissä pyyhin reilusti hikeä naamataulustani, että sen kyllä kaikki huomaa, mut en välitä siitä.
Jospa joku tietäiskin hikoilun vähentämiseen neuvon, niin ottaisin asen myös kiitollisena vastaan.
Olen myös sen huomannut, että kun teen jotain hommaa, hikoilen itseni märäksi, kuin tiskirätti. Paikallaan ollessa ei niin paljon hikeä erity, silloin on vaan kuin muuten sateessa ollut ;)) - HietöN
mies on seksikäs, nam.
- HIEN UHRI
Liikahikoilusta...
noloa kun jotain joutuu tekemään niin hikeä puskee todella kamalasti! kunto on muuten ihan kohdillaan mutta.. oli talvi taikka kesä niin hiki virtaa vaikka mitään ei tee!!
rasittava vaiva!!
siksi en asiakaspalveluun oikeen sovellukkaan... harmi..
- toinen märkä
Kilpirauhasen ongelmat ei välttämättä aina niissä kokeissa näy. Itselleni kävi niin, että kolmena vuonna peräkkäin otettiin kilpirauhaskokeet, mutta kun niissä ei ollut mitään, niin lääkäri ei noteerannut ja vasta kun viime kesänä jouduin vaihtamaan lääkäriä, pääsin kilpirauhasen ultraan ja siinä todettiin monikyhmystruuma. Hikoilu ja muut oireet tosin joudun edelleen kärsimään, kun en tässä vaiheessa saa mitään hoitoa, vaan leikkaus on joskus edessä.
- tunnentunteen
Tarkistuta testosteroni-tasosi. Alhainen mieshormoni taso vaikuttaa hikoiluusi.
- ratkaisu.
Vaikuttaa siltä,että olet huono kuntoinen. Nyt alat harrastamaan liikuntaa,kunto kohentuu silloin ei hikoiluta pitkälläkään matkalla.
- kainaloläiskät
ratkaisu. kirjoitti:
Vaikuttaa siltä,että olet huono kuntoinen. Nyt alat harrastamaan liikuntaa,kunto kohentuu silloin ei hikoiluta pitkälläkään matkalla.
Luetteko olleenkaan ketjua ennen vastaamaista?
- tiina_x
kainaloläiskät kirjoitti:
Luetteko olleenkaan ketjua ennen vastaamaista?
Ainakin minulla on salviauute hiukan tasoittanut hikoilua. Talkkia voi käyttää iholla myös ja tuo Absolut Torr on ihan huippu, ilman sitä en tulisi toimeen.
Salviauutetta saa esim. luontaistuotekaupoista:
https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2256/AVogel-Salvisan-salviauute - hikipiru
tiina_x kirjoitti:
Ainakin minulla on salviauute hiukan tasoittanut hikoilua. Talkkia voi käyttää iholla myös ja tuo Absolut Torr on ihan huippu, ilman sitä en tulisi toimeen.
Salviauutetta saa esim. luontaistuotekaupoista:
https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2256/AVogel-Salvisan-salviauuteHei kiitos vinkistä, taidan itsekin kokeilla tuota salviauutetta...
- hikipiru
Myötuntoni on puolellasi, tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu :( Itse olen vähän alle kolmekymppinen nainen ja olen koko elämäni kärsinyt (ilmeisen) liiallisesta hikoilusta. Kaikkein eniten hikoan naamasta ja selästä, en niinkään kainaloista tai jaloista tms. Ja varsinkin tuo naaman hikoilu on inhottavaa kun esim. muut jo hytisevät syksyn viimoissa ja itsellä hikipisarat ylähuulen päällä bussia odotellessa :( Tuo julkisilla kulkeminen onkin ollut jo vuosia ihan painajaista. Ja ihmiskeho on niin metka toimiessaan yhteistyössä mielen kanssa, että toki sitä hikeä sitten pukkaa vaan enemmän, kun siitä ahdistuu ja miettii, että tuijottaako joku. Joskus jäin jopa bussista kesken matkan pois kun tuli niin tukala olo, mutta siihen rumbaan en ole enää suostunut... Hikoilen usein ihan pelkästään olemalla paikallaan, en usko minullakaan tähän liittyvän mikään huono kunto varsinaisesti, vaikken hoikka tai sporttinen olekaan. En ole koskaan tätä tutkituttanut. Joskus bongaa netistä juttuja "liikahikoilusta", mutta ne koskevat aina jotain käsien hikoilua tms. eikä tällaista järkkyä, että paita on aina on selästä märkä jne. Tämä hikoilu määrittelee pukeutumista, esim. näillä helteillä se on musta paita ja piste. Siitä hikoilu näkyy vähiten. Tällaista ongelmaa tosiaan helposti voisi selitellä ylipainolla, mutta en usko sen olevan siitä täysin kiinni. Joskus olen seurannut oikein kuumalla ilmalla vaikkapa juuri bussissa jotain oikein todella lihavaa ihmistä eikä kyllä hikikarpalon hikikarpaloa naamalla näy. Ja ite vaihvihkaa pyyhin hikeä otsalta, huh.
- Hikikäsi
Täällä ihan sama juttu. Tosin erityisesti hikoaa kämmenet, jalkapohjat ja kainalot ! Ah tätä ihanuutta.
Todelle ahdistavaa mennä esim. johonkin juhliin, joissa pitää kätellä ihmisiä. Kiva siinä sitten ihan hikikätenä kosketella.. Ja muutenkin kaikkialle mihin käden laittaa, jää märkä läntti.
Kävin keväällä ihotautilääkärillä vaivojeni takia, ja sain jotain lääkkeitä jonka nimeä en juuri tähän hätään muista. Olis saattanut auttaa jos ois pystynyt syömään kauemmin kuin kolme viikkoa, mutta tuli sitten mukavana sivuvaikutuksena virtsaumpi ja siihen loppui lääkkeensyönnit.
Kaikki apteekista saatavat tuotteet on testattu, mut ainut mikä autto oli absolut torri, ja seki vaan yhden ensimmäisen kerran..
- symppistäkö?
Eikös tuosta hikoilusta vastaa sympaattinen hermosto tms. Jos muistan oikein, niin sen liikatoimintaa voidaan hillitä leikkauksella ja salpauksella. Joillakin nyt se vain toimii vähän liian aktiivisesti. Tässä nyt jotain mainintaa muistakin hoitomuodoista. Lääkäriltä kannattanee kysellä enemmän (http://www.cityklinikka.fi/fi/terveys/liikahikoilun-hoito-laserilla), koska itse en ole mikään terveysalan ihminen.
En kyllä ymmärrä, mitä tuo kilpirauhanen tässä tekee. Naistenlehtiä joskus lukeneena se vaikuttaisi nyt olevan vähän niinku IN. Jos oot lihonnut - KILPPARI! Jos oot masentunut - KILPPARI! Jos sulla hiustenlähtöö - KILPPARI! KILPPARI! - masat
Ala käyttää absolut torr-nimistä antiperspiranttia, apteekista. Olin 30v sitten kuten sinä nyt ja ei huolta ikinä sen jälkeen. ELÄMÄÄ EI KANNATA PILATA LIIKAHIKOILULLA
- Kissajänis
Omakohtainen kokemukseni vihjaa, että kahvinjuonti vaikuttaa hikoilua lisäävästi, jos on vähänkään muuta syytä hikoiluun. Itsellä huonosta kunnosta ei ollut kysymys. Hiusraja, niska, nenänalus, rintakehä..
voi kun vaan hikoiliskin pelkät kainalot ja kädet!
Avuliaat ihmiset jotka vinkkaavat deodoranteista sun muista, eivät oivalla että kasvojen ja päänahan hikoiluun ne ovat vähän huono vaihtoehto.
No siitä kahvista. Ensin kuvittelin että syy olisi sosiaalisten tilanteiden jännittäminen, mutta kun tajusin että kahvinjuonnin jälkeen hihikohtaus tuli kotonakin, lopetin kylmästi kahvittelun. Muutaman vuorokauden jälkeen helpotti. Toki olin ehtinyt jonkin verran ehdollistua sos. til. jännitykseenkin, mutta pikkuhiljaa sain onnistumiskokemuksia ja oireet vähenivät kerta kerralta.
Huom. jos tämä tepsii, niin tarkkaile muitakin kofeiinilähteitä. Itse olen aika paljon siirtynyt vihreään ja rooibosteehen seurustelujuomana. Sama situaatio! Augh! Ja nämä ilmat ovat helvettiä maan päällöä
- kjdigfjs<ig
Itse kärsin lievästi liikahikoilusta, mutta ongelma ei todellakaan ole niin paha kuin suurimmalla osalla ketjuun vastanneista.
Paitaongelma on tuttu. Jos käytän töissä tai julkisilla paikoilla t-paitaa, on päällä (myös kesäkuumalla) aina pitkähihainenkin. Noh, muutenkin inhottaa kulkea olkapäät ja käsivarret paljaana, eli ehkä muutenkin käyttäisin pitkähihaista.
Mutta! Urheiluvälineliikkeistä ja retkeilykaupoista saa paitoja (kalliita), jotka ovat materiaaleiltaan erittäin nopeasti kuivuvia. Onko niillä mitään vaikutusta? Onko kokemusta? - Tunnen tunteen
Kesällä ongelma on samanlainen. Töissä yhtä helvettiä kun hiki valuu pisaroina solkenaan. Ulkona ei tarvitse kun olla paikallaan n iin hikeä pukkaa ihan liikaa. Pahimpia alueita ovat pää ja selkä. Nolottaa käyttää hametta kun reittä pitkin valuu hikeä.
Ja kuinkas käykään talvella? Ongelma muuttuu päinvastaiseksi ja sisätiloissa täytyy jatkuvasti olla peiton alla kuumavesipullo kainalossa. Mitä ihmettä?
Syksy ja kevät ovat kutakuinkin siedettäviä mutta yleensä se vaan valitettavasti menee niin että koskaan ei ole sopiva. - J:D
Ensiks : mäkin hikoilen välillä turhankin helposti
Toinen juttu: Mun lapsi on jo piiitkään halunnut '' pömppiksensä '' pois , se on pieni, mutta ei se mikään haittaava minusta ole. Liikunta ei auta, ruokavalion keventäminen ei auta.. Hän oli terkkarilla keväällä OK terkkarin mielestä ( 150cm , 40kg 10.v ) Auttakaa! Ei lääkärille tai sellasille menoa x)- tiina_x
Niin, yksi keino olisi vielä liikahikoiluun: botuliiniruiskeet. Sitäkin kannattaa harkita ja liikahikoilu taitaa olla hyvä syy saada se myös kelakorvauksin.
- p.salste
tiina_x kirjoitti:
Niin, yksi keino olisi vielä liikahikoiluun: botuliiniruiskeet. Sitäkin kannattaa harkita ja liikahikoilu taitaa olla hyvä syy saada se myös kelakorvauksin.
itse olen saannut hikoilua vähemmäksi kylmillä suihkuilla ja avantouinilla olen ylipainoinen sekin on haitta että hikoilee rajusti sitten on muita ongelmia huono etäisverenkierto sekin syy hikoiluun,käyn säännolisesti lenkillä hommasin koiran joten se pakottaa meikäläisen liikumaan joka muuten on ollut olematonta aiemmin.en nyt tarkoita että täytyy hommata koira.nykyään hikoilen vain vähän normaalia enemmän ennen kuin pistetty sika.ei voinnut juuri tontiltaan poistua sitten jos syöt paljon kurkkua joka sitoo nesteitä sekin voi auttaa.
Olen 24v sporttinen mies. On hyvin tuttua, että jos ei keho saa kiertävää ilmaa niin hiki virtaa. Etenkin talvella homma on tosi paha, kun joutuu paksu takki päällä vetämään pakkasessa. Tulee aivan märäksi selkä (valuu ja tippuu!) jolloin pakko avata takki, sitten taas jäätyy totaalisesti! Paha tuo on myös sänkypuuhissa, vielä kun en mikään viiden minuutin mies ole, niin yleensä ollaan valtoimenaan märkinä ja suihkuun mentävä ja lakanat vaihdettava.
- Rexonaa.
Sillä saa ainakin mainosten mukaan 24 tunnin suojan hikoilua vastaan.Useimmissa tapauksissa normaaliin painoon laihduttaminen ja kunnon kohentaminen auttaa hikoilu ongelmissa,kuten myös hengittävien tekstiilien käyttäminen vaatetuksessa.
- .
Rexonaa. kirjoitti:
Sillä saa ainakin mainosten mukaan 24 tunnin suojan hikoilua vastaan.Useimmissa tapauksissa normaaliin painoon laihduttaminen ja kunnon kohentaminen auttaa hikoilu ongelmissa,kuten myös hengittävien tekstiilien käyttäminen vaatetuksessa.
.
- Kissajänis
Rexonaa. kirjoitti:
provo taidat olla.
Laitatko itse rexonaa kasvoihisi?
Onneksi sinulla ei ole pahempia ongelmia elämässä, kaikkea hyvää ja herran siunausta jne sinulle vaan.
- märkä joka puolelta
Vastatakseni täällä esitettyihin näkemyksiin (alkuperäinen kirjoittaja):
- olen laiha / normaalipainoinen
- harrasta liikuntaa, jopa päivittäin
Joten en usko, että liikkumisen puutteesta hikoilu johtuu. Liikkumisen aikana hikoilu kiihtyykin siihen malliin, että paitaa saa kuoria päältä päältä, kun on ihan liimautunut ihoon, alkkarit on märät, sukat on märät ja jopa housuissa on valkeat raidat. Esiintyy kaikenlaisessa liikunnassa: juoksu, pyöräily jne..
Liikunnasta nyt ei ainakaan kiinni ole.
Se ei myöskään keskity kesään, vaan hikoilen lähes yhtälailla talvisinkin. Takki auki saa kulkea pakkasessa tai muuten vaatteet on kosteat. Lopputuloksena on alituinen paleleminen tai flunssa. Olen alkanut hikoilemaan vasta pari vuotta sitten ja koko ajan pahentunut. Kainalot nyt onneksi hoituu tuolla TripleDrylla, mutta se ei poista selän ja rinnan/vatsan tai jalkojen hikoilua eikä pään. Tunnetusti myös kainalohikirauhasten tukkiminen lisää sitten kehon muun hikoilua.
Absolut tor: Käytän tripledryta, koska kainaloni ei kestä noin vahvoja alkoholeja (kun ei normaaliakaan deodoranttia). Ja miten tuo nyt käsien tai vartalon hikoiluun auttaisi? Ei mitenkään.
Alkoholista: Viinaa (tai viiniä) en kittaa koko ajan, joten enpä usko tuotakaan syyksi.
Kahvia en juo, enkä käytä sellaisia ravintolisiä (esim. termogeenejä), jotka lisää aineenvaihduntaa, koska ne lisäävät aineenvaihduntaa, nostavat lämpötilaa (esim. termogeenit) ja lisäävät hikoilua.
Salviauutetta pitää kokeilla, jos siitä olisi edes jotain apua. Välillä meinaa päästä itku, kun juuri kävit suihkussa ja sait paidan päälle, niin eikös paita ole selästä läpimärkä :/ Koko ajan saa rahdata laukussa varapaitaa...
Täytyy varata aika toiselle lääkärille. Yhdessä paikassa jo hoidettu puoli vuotta vaivaa ja taas pyydettiin käymään kolmannella lääkärillä - eikä kukaan välissä ole ottanut edes verikokeita, muuta kuin kilpirauhasarvon. Ihan kuin vaiva poistuisi hypyttämällä lääkäriltä toiselle. Varaankin ajan työpaikkalääkärille, jos he osaisivat paremmin. - sama ongelma...
Mulla sama juttu, varsinki talvisin ja kesäisin ,vaikka olisi vaan 15 astettaki lämmintä ja seisoo paikallaa nii yhtäkkii alkaa hiki virtaa iha solkenaan, etenki selässä ja kasvoissa. Kainaloissa ei oo enää sitä ongelmaa kun käytän niihin Absolut torria. JA oon siis 15.v ja hyväs kunnos. Mulla hikoilu ei ala missää tietys tilanteessa tai stressatessa, se vaa tulee ja menee yhtää varoittamatta ja siit tulee toosi epämukava olo varsinki jos on kavereitten kaa tai koulus, välillä tulee sellasii jaksoi et ei oo parii kuukauteen hikoilu ongelmia, mut sit ne taas alkaa iha yhtäkkii :(
- Epäonnekas
Minä olen kolmeakymppiä lähentelevä nainen, ja kärsinyt todella runsaasta ja näkyvästä liikahikoilusta jo kouluajoista asti, eli 10-15 vuotta. Koskaan ei ole lääkäri ottanut vaivaani mitenkään erityisen vakavasti, eikä mm. kilpirauhasen liikatoiminnan testeissä ole näkynyt mitään poikkeavaa. Olen aina ollut kohtuu hyvässä kunnossa ja liikunnallinen, ok-painoinen ja terve. Hikoilu on kokovartalo-ongelma, mutta häiritsevintä ja näkyvintä kasvoilla ja kainaloissa, selässä ja "privaattilalueilla". Ongelma on ympärivuotinen, säästä ja olosuhteista riippumaton. Hikoilen n. 80 % ajasta, ainakin omasta mielestäni hikoiluprosessi on tosi vahvasti käynnissä lähes koko ajan niin että sen tuntee ja näkee. Lyhyetkin kävely/pyörämatkat puskevat raivokkaan hikoilun pintaan, samoin myös kasvot ovat punaiset kuin tomaatti ja oikeen sykkii kuin sydän. Pahimmat säät hikoilulleni ovat sadetta/ukkosta tekevät ja trooppisen nihkeät ja kosteat säät, vaikkakin ongelmani ei rajoitu vain sääolosuhteisiin. En pysty olla kauaa auringonpaisteessa, varsinkaan uimarannalla tai terassilla, hakeudun aina varjoon. En ole pystynyt/kehdannut seurustelusuhteisiin oikeastaan ikinä, nolottaa ja ahdistaa niin kovasti mikä vielä tehostaa ongelmaa, ja monet sosiaaliset tilanteet ja kekkerit olen jättänyt väliin ihan vain siksi että tiedän hikoilevani niin näkyvästi että haluaisin vajota maanrakoon. Mitään radikaaleja hoitokeinoja en ole vielä kokeillut, botuliinihoitoa ajattelin ehkä lähitulevaisuudessa kokeilla ainakin kasvoille, kerta siitä saa liikahikoiluun (lääkärin toteama sairaus) Kela-korvausta ja on kuulemma ihan tehoava hoitomuoto. Tiedän ettei se tehoa kuin tietyn ajan ja joudun sen uusimaan varmaan vuoden kuluessa, mutta ehkä arvoista kokeilla. Kainaloihin ja selkään käytän Absolut Torria, joka on erittäin tehokas vaikkakin pirun stydiä tavaraa, se on ollut pieni apu/pelastus minulle osittain. Voin rehellisesti sanoa, että hikoilu on pilannut elämäni, se on vienyt haluani ja voimiani, ja turhauttaa kun en voi elää normaalia elämää vaan kaikki pitää aina suunnitella etukäteen hikoilun takia. En mielestäni turhista valita ja pillitä, mutta harva se päivä tekisi mieli pillahtaa itkuun kun niin keljuttaa. Mutta minkäs tekee kuin sinnittelee ja yrittää taistella vastaan.
- Anette B.
Itse olen nuori aikuinen nainen. En viitsi harrastaa liikuntaa vaikka halu siihen olisi suuri, koska sitten ei kehtaa enää mennä sisälle kerrostaloon jossa tapaa ohimennessään ihmisiä. Ainakin jo 10 v alkoi valtava kainaloiden hikoilu eikä siitä ole muuttunut. Joskus sain helpotusta absolut torrista tai triple dry antiperspirantista. Nykyään käytän jälkimmäistä, eikä mitään vaikutusta. Jalkojen hikoilu on ympärivuotista, melkein pahempaa kuin kainaloiden. Lisäksi joskus selkä hikoaa kesähelteillä.
Triple dry on voimakkaaseen liikahikoiluun, ja koska se ei auta, niin onko oma hikoiluni sitten mission impossible mahdoton tehtävä epänormaali superhyperliikahikoilu.. uskon että ratkaisu ongelmaan olisi yksinkertainen. Tietynlaiset naiselliset ihonmyötäiset vaatteet mahdottomuus käyttää. MIKÄ SIIS AVUKSI? Kun yhteiskunta tuomitsee niinkin luonnollisen asian kuin hikoilu. Voi teitä "kuivia" täydellisyyksiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192