Oma hevonen, vuokrata tai ylläpitoon!

nakkiaivo96

moikka! ajattelin kysyä että olisiko minusta hevosen omistajaksi tai kannattaisiko minun vuokrata/ ottaa ylläpitoon hevonen. olen ratsastanut vähän yli 2 vuotta (vaikka se ei ole pääasia). olen ruokkinut hevosia, lukenut kirjoja missä kerrotaan hevosten sairauksista, minulla on hoitohevonen, olen puhdistanut karsinoita ja tehnyt muitakin perus juttuja mitkä liittyvät hevosiin ja niiden hoitamiseen. hevonen tulisi yksityistallille jossa on muitakin hevosia (esim hoitoheppani ja sen varsa) joten sen ei tarvitsisi olla yksin :) minun vanhemmat eivät tiedä mitään hevosista, mutta ovat valmiit maksamaan osan hevoseen menevistä kuluista. hevosella olisi kunnon tarhat, laitumet (sähköaidat) ja normaalin kokoinen karsina isolle hevosella 3x3. olen miettinyt että olisiko ruuna paras ensimmäiseksi hevoseksi? mutta mitä te olette mieltä? minulla on kokemusta orivarsoista mutta kenenkään ei todellakaan kannata ottaa oria ensinmäiseksi hepaksi :D (sen minä tiedän) sitten vielä: kuinka paljon hevosen kuluihin menee suunnilleen vuodessa, hampaitten rapsaus, kenggitys ja muutkin kavio jutut, rokotukset, ruoat, kuivikkeet ja kaikki muut jutut, mietin vain sitä että mitä pyydän tallivuokraksi :) kysykää ja varmistakaa asioita vielä jos on jäänyt jotain epäselväksi :) kiitos todella paljon etukäteen vastauksista!

ps: en sitten halua että muut ihmiset tulevat kysymään omista jutuistaan ja että voivatko he ottaa oman hevosen jne, elikkä tehkää oma keskustelu! kiitos :)

7

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whyre

      et ole valmis.

      Kukaan 2 vuotta ratsastanut ei voi olla valmis hevoseen. Et ole valmis myöskään ikäsi puolesta, koska vanhempasi eivät hevosista ymmärrä mitään.

      • Therru

        Minä olen 12v ja minulla on omq hevonen eikä se ole kiinni ratsastus harrastukseen kulutetuista vuosista vaan opetuksesta ja siitä että kuinka nopeasti opit.kaikki ihmiset ovat persoonallisia äitini on ratsastanut 12vuotta eikä tunne olevansa valmis omaan hevoseen itse olen ratsastanut 6vuotta ja minulla on poni.


    • vierailija00000

      Mielestäni sinun kanttaa vielä treenata et ole nimittäin kun kaksi vuotta ratsastanut ja itse olen 8 vuotta ollaan ostamassa juuri minuulle hevosta on käyty katsomassa ja testaamassa mutta sun kannattaa vielä treenata ;)

    • heponomistajajuu

      Vaikka asutaan maalla hevosen pito on aika kallista...
      - Kengät pitää ostaa itse, niitä lähtee laitumella ja maastossa väliin, joten niitäkin pitää paikkailla sitten uusilla. kengät maksaa n 10e/pari riippuu millaset.
      - meillä kengitys maksaa n. 50 e (sis. vuolu) noin 1kert kahdessa kk.
      - Tallivuokra on halpa, 260 euroo, en sit haluu tietää mitä etelässä maksaisi..
      - Pitää ostaa varusteita. Meillä tuli satula,suitset, fleeceloimi ja riimu mukana. Piti ostaa toppis talveksi ja hyvä sadeloimi on ehdoton. kaikki itse. riippuu toki hevosesta mitä hää tarvii, mutta pakko-ostoja tulee aina välillä jokatapauksessa.
      - ja paljonpaljon muuta. laskiskelin niin arviolta 300-350e menee kuukaudessa, riippuu toki otanko tunteja, valmennuksia jne vielä lisäksi.
      unohtuiko jotain? varmasti...

      jos sun täytyy näistä suurin osa maksaa itse niin joudut kyllä menee töihin. Meilä äiti on hevosihmisiä joten hää maksaa kaikki muut paitsi varusteet & tunnit ja auttaa tarvittaessa.

      • heponomistajajuu

        joo ei kannata kumminkaan vielä ottaa pollee :) elä, opi koe kaikilta hevosihmiltä.


    • ....................

      En usko että olet valmis hevosen omistajaksi minä olen ratsastanut 5v. ja en vieläkään tunne olevani valmis hevoseen , toki osaan , mutta paljon vielä opeteltavaa ratsastuksessa ainakin ...

      Mutta jos sen nyt sitten hankit niin ....

      - rokotus n.100e vuodessa

      - madotus n.30e vuodessa

      -kengitys n.300e vuodessa

      - hampaiden raspaus n.10e vuodessa

      -vuolu n.20 e kerta

      ja tietty jos sattuu hätäisiä eläinlääkärijuttuja niin voi mennä sinne 1000e

      -mahdolliset varustehankinnat ...

      - tallipaikan hinnan ehdottaa tallinpitäjät , jos sisältää karsinan valaistussa , lämmitetyssä , vesijohotetussa tallissa , johon tulee rehut/myslit/kivennäiset , heinä ja suolakivi mukaan ja tarhaus ja loimitus niin jotain 200-300e

    • suokki123

      se miten kaAN oletvv ratsastanut ei merkitese mitään koska näköjään tiedät aika paljon olisit valmis omaan mutta lue vaikka pari kirjaa jakäy heppa kerhoissa vaikka vähän ennenkun otat sen ja hevostalle .net löytyy et sieltäv voit kattoooo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe