Mun tarina

Kerron lyhyesti tarinani:

Olen laulanut niin kauan kun vain muistan. Mummini sanoi minulle aina, että minulla on maailman kaunein lauluääni ja hän kutsui minua satakieleksi ja sanoi, että minusta tulisi vielä kuuluisa laulaja. Mummi siis kannusti minua aina ja kuunteli mielellään, kun esiinnyin hänelle.

Lauloin aina päiväkodin joulujuhlissa. Lauloin soolona jotain lauluja, joita minulle annettiin laulettavaksi.
Jatkoin laulamista ala-asteella. Lauloin aina joulu- ja kevätjuhlissa. Kolmannella luokalla pyrin musiikkiluokalle. Eräs luokkalaiseni tyttö oli myös kuitenkin menossa sinne, tämä tyttö sattui olemaan minun kiusaajani (olen aina ollut kiusattu tarhasta lähtien). Hän painosti minua luopumaan unelmistani ja lopulta minusta tuntui siltä, että en ollut valmis menemään musiikkiluokalle. Kuitenkin kävin testeissä. Nainen, joka arvosteli laulamistani, sanoi, että minulla on absoluuttinen sävelkorva, täydellinen rytmitaju ja kaunis ääni. Hän sanoi, että olisin tervetullut musiikkiluokalle. No, en kuitenkaan mennyt sinne, koska minusta alkoi tuntua, että en pärjäisi ikinä musiikin parissa.
Jäin siis tavalliselle luokalle ja jatkoin esiintymistä koulun juhlissa. Musiikinopettajani pyysi vanhempani koululle koulupäivän jälkeen ja kysyi, että miksi minä en mennyt musiikkiluokalle. Hän oli antanut minulle kympin laulutestistä (kolmannella jokainen oppilas suoritti sellaisen) ja hän sanoi, että jos alkaisin harrastamaan laulamista, niin minusta voisi vielä tulla kuuluisa.
Opettajani kehotuksesta aloin harrastaa laulamista eräässä kuorossa. Minut valittiin aina laulamaan sooloa ja muut tytöt tulivat minulle kateellisiksi ja alkoivat kiusata minua. Lopulta en uskaltanut enää laulaa heidän kuullen, joten jäin pois kuorosta. Ala-asteen neljännellä ja viidennellä luokalla minua kiusasi ryhmä tyttöjä. He pyysivät kerran koulun jälkeen minua laulamaan heille, ja kun olin tehnyt työtä käskettyä, niin he haukkuivat minua rumaksi ja tyhmäksi ja sanoivat, että minusta ei ikinä tule mitään.
Yläasteen seiska-luokalla sain laulutestistä taas kympin. Opettaja halusi, että esiinnyn joulujuhlassa, mutta kieltäydyin koko hommasta, koska pelkäsin niitä tyttöjä, jotka olivat kiusanneet minua ala-asteella ja olivat kasi-luokalla samassa koulussa kuin minä.
En valinnut kasi ja ysiluokalle musiikkia valinnaiseksi, koska olisin joutunut samaan ryhmään muutaman kiusaajani kanssa.
Kasiluokan syksyllä mummi kuoli sydänkohtaukseen, minkä jälkeen sairastuin masennukseen ja lakkasin laulamasta ihan kokonaan. En kuunnellut musiikkia ollenkaan ja yritin itsemurhaa unilääkkeillä. Leikkasin hiukset ihan lyhyiksi ja katsoin aina peiliin ja ajattelin, että olen ruma ja minusta ei ikinä tulisi mitään.
Viime keväänä ihastuin erääseen poikaan, joka harrastaa musiikkia. Meillä oli lyhyt suhde, jonka aikana parannuin masennuksesta ihan kokonaan. Tämä poika oli siis itse muusikko ja musikaalisesta perheestä ja hän kehotti minua laulamaan ja kuuntelemaan musiikkia. Aloin tuntea itseni onnelliseksi ja hänen kannustuksensa auttoivat minua parantumaan ja ajattelemaan positiivisemmin. Aloin taas laulaa ja huomasin, että lauluääneni on muuttunut ihan erilaiseksi kuin miltä se kuulosti yläasteen alussa. Pääsin niin kiorkealle kuin halusin ilman, että minun tarvitsi laulaa falsettiin. Suljin aina silmät laulaessani ja äiti nauroi minulle, kun "liikuin" musiikin tahtiin ja jalkani vipatti aina, kun kuuntelin musiikkia. En voi kuvailla laulamisesta syntyvää ihanaa tunnetta muuten, kuin että se tuntuu melkein kuin lentäisi. Rakastan kuunnella omaa ääntäni kun laulan jotain laulua, josta pidän.
Nyt haluaisin alkaa harrastaa laulamista, mutta minulla tai perheelläni ei ole ollenkaan rahaa tunteihin. Kuorossa taas en saa olla oma, persoonallinen itseni. Lisäksi minulla on vieläkin kammo esiintymisen suhteen. Pelkään, että minua aletaan taas kiusata ja alistaa, kuten ennen.
Kenelläkään vinkkejä tai vertaistukea?

2

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apupoika23132

      ja laita laulujasi Youtubeen,pyydät arvosteluja,kommentteja jne.. Nostaa kummasti itsetuntoa ja sieltä moni tähti on bongattu!

    • Harrastelijamuusikko

      Surullinen tarina sinulla :( mutta on jätte-hienoa, että olet päässyt masennuksesta ylitse. Nyt vain kuin pääset esiintymiskammosta ja kiusaamisen-, ja alistamisenpelosta eroon, niin olet täysi voittaja. Omasta kokemuksestani - minua kiusattiin ala-asteelta lähtien - muistan miten masentavaa oli joutua hyljeksityksi.
      Pääsin siitä aikanaan eroon asenteella, jota osoitin kiusaajia kohtaan - heidän pikkumielisyytensä halveksunnalla - ja "suuntautumalla" avoimesti ulospäin. Ei ollut helppoa - henk. koht. sain siihen uskostani voimaa - mutta mahdollista, kun vain päättää mielessään lujasti olemaan alistumatta ja masentumatta moisesta. Kun välillä tuntui "kaiken menevän perseelleen", luukutin tunnin, kaksi punkkia, kuten suomalaista No Man´s Bandia, niin johan helpotti :)

      No, itse olen laulajana aivan aloittelija, mutta soitan bändissäni bassoa ja kitaraa ja yritän nyt vielä oppia laulamaan. Soittotaitojeni kehittymisessä ja esiintymiskammon voittamisessa on ratkaisevasti vaikuttanut muutama kaverini, joiden kanssa perustimme bändin. Niinpä ehdotan sinullekin, että jos satut tuntemaan kitaristeja ja rumpalin, niin ehdota heille pändin perustamista. Omasta mielestäni mukavista kavereista koostuva bändi on paras mahdollinen harjoittelupaikka, varsinkin Sinulle, kun omistat absoluuttisen sävelkorvan. Kitarasta ja varsinkin bassosta kun on helppoa peilata oman laulun tai soiton sävelpuhtautta. Mutta ennen kaikkia bändin hyvä henki tukee kehittymistä muusikkona ja tekee soitto - tai sinun tapauksessasi lauluharrastuksesta todellista, ns. käsin kosketeltavaa musiikkia. Ja iloa!
      Uskon että tulet kyllä törmäämään bändisoitosta haaveileviin kavereihin.

      Ole vain rohkea ja usko kykyihisi. Sinua ei kiusata, jos itse päätät niin etkä enään anna masennuksella tai alemmuudentunteelle valtaa itsessäsi. Jos olet todella noin lahjakas ja musiikkiin rakastunut, niin peräänantamattomalla harjoittelulla tulet takuulla pääsemään mihin tahansa naisääntä etsivään bändiin - ja mahdollisesti menestymään muusikkona. Se on vain itsestäsi - ja pikku ripauksesta onnea - kiinni.

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      370
      3478
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      127
      2494
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1765
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1266
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1107
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1043
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      903
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe