Hiusten lähtö ja jatkuva hiivatulehdus

Epätoivoinen_

Hei

Olen 28-vuotias nainen, ja viime syksystä asti minulla on ollut omasta mielestäni huomattavaa hiusten lähtöä. Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja päälaelta varsinkin. Samoin hiuksia harjattaessa ja suihkussa käydessä hiuksia lähtee normaalia enemmän. Hiukseni ovat ohentuneet yhteen kolmasosaan siitä mitä ne ovat aiemmin olleet. Jouduin leikkauttamaan hiukseni lyhyeksi, koska en kestänyt enää sitä hiiren häntää mikä minulla oli.

Ensin luulin hiusten lähtöni johtuvan siitä, että lopetin ehkäisypillereiden syönnin, mutta jos se olisi tästä johtunut niin sen olisi luultavasti pitänyt jo tasaantua normaaliksi, koska aikaa on mennyt jo reilusti yli puoli vuotta. PIllereiden lopettamisen jälkeen sain myös aknen, jollaista en ole edes teininä kokenut.

Olen käynyt myös tavanlääkärissä, jossa verikokeissa tai kilpirauhaskokeissa ei ollut mitään vikaa (ei siis kilpirauhasen vajaatoimintaa). Lisäksi oma gynekologini oli sitä mieltä, että minulla ei myöskään ole munasarjojen monirakkulaoireyhtymää.
Nyt kuitenkin gynekologini alkoi miettiä, että voiko jatkuvalla hiivatulehduksella ja hiusten lähdöllä olla yhteyttä. Minulla on nyt nimittäin usemman kerran vuoden sisään ollut todella paha hiivatulehdus, mutta ilman hiivatulehduksen muita oireita, ainoastaan kutina.
Onko siis jollain teistä kokemusta, että teillä olisi ollut yhteys hiivatulehduksen ja hiusten lähdön välillä?
Olen menossa erikoislääkärille (ihotautilääkärille) lähiviikkoina tutkittavaksi siltä varalta, jos päänahassani onkin hiiva/sieni, joka aiheuttaa hiusten lähtöä.
Alan tulla epätoivoiseksi tämän hiusten lähdön kanssa, kun lääkärit eivät keksi mitään syytä mistä se voisi johtua. Enkä todellakaan halua tulla kaljuksi. Luontaistuotteita ja ihmelääkkeitä en haluaisi alkaa syödä ilman, että joku ammattilainen (lääkäri) on sitä mieltä, että niistä todella olisi hyötyä.
Tällä hetkellä syön ainoastaan pii-tabletteja (hiukset ja kynnet kuulemma tarvitsevat pii:tä voidakseen hyvin) ja hiivatulehdukseen sain pitkän lääkekuurin (3 kuukautta).
Jos sinulla on ollut vastaavanlaisia kokemuksia, niin kerro ihmeessä minkä lääkärin paikeille (ihotautilääkäri vai joku muu erikoislääkäri) kannattaisi mennä, jotta saisin vihdoin selvyyden mistä hiusten lähtö johtuu.

30

6250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äimänä

      Kirjoitin juuri tämän:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178816

      Ja oikein hätkähdin kun luin tekstisi! Myös minulla koko ajan hiivatulehdusvaivoja! Olen laittanut ne stressin ja diabeteksen piikkiin, mutta nyt vasta oikein heräsin kun tajusin että näillä jutuilla voisi olla yhteys... Ei ole tullut koskaan kenenkään lääkärin kanssa asia esille!

      • Onneton-81

        Minä myös kärsin vastaavanlaisista vaivoista ja jatkuvasta hiivatulehduksesta. Kirjoitin pitkän viestin tuonne "todella vaikea seborrea". Epäilen todellakin, että hiivatulehduksilla ja hiustenlähdöllä on yhteys ja ainakin seborreassa myös hiivasieni on se, joka koko homman aiheuttaa. Viidellä eri ihotautilääkärillä olen asian vuoksi vuosien mittaan käynyt, mutta apua en ole pysyvästi saanut. Toivottavasti joku muu osaisi auttaa.


      • epätoivoinen_

        En tiedä voiko sanoa, että ihanaa huomata, etten ole ainoa asian kanssa. Kävin lukemassa kirjoituksesi ja minulla myös akne on pahimmillaan selässä ja ohimoilla, lisäksi otsassa ja rinnassa, joista tosin jo parantunut aika lailla. Aknen vielä kestän, mutta hiuksia en halua menettää.
        Hiukseni ovat ohentuneet niin paljon, että joudun aina aamulla peilailemaan, että mihin suuntaan hiukseni harjaan, ettei päälaki paista. Todella ahdistavaa näin nuorena, ja vielä naisena. Itselläni tuo akne ja hiustenlähtö tosiaan alkoi vasta lopetettuani e-pillerit (söin Mercilonia useita vuosia), tai niihin aikoihin aloin asiaan kiinnittää huomiota. Minulla ei ikinä ollut mitään haittaa e-pilleireistä niitä syödessäni ja ehdin jo mennä katumaan, että lopetin niiden syömisen. Mutta alan itsekin kallistua siihen suunnalla, ettei hiusten lähtö johdu pillereiden lopettamisesta, vaan jostain muusta.

        Näitä ketjuja luettuani tuntuu, etteivät lääkärit ota vaivaa tosissaan. Oma gynekologini on ensimmäinen, joka sanoi, että haluaa todella selvittää mistä hiusten lähtöni johtuu. Hän oli sitä mieltä, että hiivatulehduksillani ja hiusten lähdöllä saattaisi olla jotain yhteyttä, toten hänen kehotuksestaan menen nyt ihotautilääkärille. Olen menossa myös laboratoriatesteihin siltä varalta, että jos elimistössäni on liikaa mieshormonia vai mitä se nyt on, joka aiheuttaa hiusten lähtöä.
        Alan pian tulla toivottomaksi, jos ei selvyyttä ja apua löydy. Netistä olen yrittänyt apua myös löytää, mutta sielläkin on niin kaiken kirjavaa asiaa, että ota siitä selvää.
        Täytyy vaan toivoa, että tuo lääkäri, jolle olen menossa olisi asiansa osaava.
        Kerro ihmeessä sitten onko pillereistä ollut apua hiustesi lähtöön, saatanpa itsekin harkita pillereiden aloittamista uudestaan.


      • Onneton-81
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        En tiedä voiko sanoa, että ihanaa huomata, etten ole ainoa asian kanssa. Kävin lukemassa kirjoituksesi ja minulla myös akne on pahimmillaan selässä ja ohimoilla, lisäksi otsassa ja rinnassa, joista tosin jo parantunut aika lailla. Aknen vielä kestän, mutta hiuksia en halua menettää.
        Hiukseni ovat ohentuneet niin paljon, että joudun aina aamulla peilailemaan, että mihin suuntaan hiukseni harjaan, ettei päälaki paista. Todella ahdistavaa näin nuorena, ja vielä naisena. Itselläni tuo akne ja hiustenlähtö tosiaan alkoi vasta lopetettuani e-pillerit (söin Mercilonia useita vuosia), tai niihin aikoihin aloin asiaan kiinnittää huomiota. Minulla ei ikinä ollut mitään haittaa e-pilleireistä niitä syödessäni ja ehdin jo mennä katumaan, että lopetin niiden syömisen. Mutta alan itsekin kallistua siihen suunnalla, ettei hiusten lähtö johdu pillereiden lopettamisesta, vaan jostain muusta.

        Näitä ketjuja luettuani tuntuu, etteivät lääkärit ota vaivaa tosissaan. Oma gynekologini on ensimmäinen, joka sanoi, että haluaa todella selvittää mistä hiusten lähtöni johtuu. Hän oli sitä mieltä, että hiivatulehduksillani ja hiusten lähdöllä saattaisi olla jotain yhteyttä, toten hänen kehotuksestaan menen nyt ihotautilääkärille. Olen menossa myös laboratoriatesteihin siltä varalta, että jos elimistössäni on liikaa mieshormonia vai mitä se nyt on, joka aiheuttaa hiusten lähtöä.
        Alan pian tulla toivottomaksi, jos ei selvyyttä ja apua löydy. Netistä olen yrittänyt apua myös löytää, mutta sielläkin on niin kaiken kirjavaa asiaa, että ota siitä selvää.
        Täytyy vaan toivoa, että tuo lääkäri, jolle olen menossa olisi asiansa osaava.
        Kerro ihmeessä sitten onko pillereistä ollut apua hiustesi lähtöön, saatanpa itsekin harkita pillereiden aloittamista uudestaan.

        Uskoisin, että hiustenlähtösi on ainakin alunperin ollut pillerien lopettamisen syynä. Itselläni kävi vuosia sitten niin että, kun lopetin diane nova pillerit niin hiuksia lähti kamalasti ja menkkoja ei kuulunut ollenkaan. Puoli vuotta olin ilman pillereitä, mutta sitten aloitin niiden syönnin uudelleen, kun menkat eivät tulleet ja hiuksia lähti. Hiustenlähtö loppui, kun aloitin taas syömään pillereitä. Siitä parin vuoden päästä minulle tuli sitten yllättäen paha päänahan seborrea, vaikken koskaan aikaisemmin ollut sellaisesta kärsinyt. Diane novat sain alunperin 12 vuotta sitten, kun mielestäni minulla oli finnejä liikaa kasvoissa, vaikka näin jälkeenpäin ajatellen en kärsinyt edes lievästä aknesta. Seitsemän vuotta sitten, kun seborrea alkoi niin kävin monet ihotautilääkärit, kampaajat ja erilaiset hoidot läpi, turhaan! Keneltäkään en kunnollista apua vaivaani saanut ja ihotautilääkärit vähättelivät ongelmaani, vaikka hiukset ohenivat puolella (minulla oli ennen tosi ihanat ja paksut hiukset). Kaksi vuotta kärsin vaivasta tuolloin ja sitten löysin avun Paul Mitchellin tea tree shampoosta, jolla pesen hiukset päivittäin ja lisäksi yksi ihotautilääkäri määräsi minulle aeriusta kutinaa helpottamaan. Näillä konsteilla selvisin viisi vuotta ja päänahka pysyi hyvänä ja pystyin laittamaan hiuksia normaalisti, vaikkei ne koskaan palautuneet samanlaisiksi kuin aikoinaan olivat. Nyt ilmeisesti stressin seurauksena seborrea palasi reilu kuukausi sitten takaisin tosi ärhäkkänä ja hiukset ovat ohentuneet päälaelta, otsasta, ohimoilta ja niskasta radikaalisti tosi lyhyessä ajassa. Otsatukka on niin harva, että päälaki paistaa läpi ja aamuisin sitä on tosi vaikea saada mitenkään järjestettyä ettei päälaki paistaisi :(. Ihotautilääkärillä nytkin kävin, mutta hän vähätteli vaivaani ja sanoi, että stressiä pitäisi välttää, kyllä se sillä korjaantuu. Sanoi myöskin, että kun sinulla on tummat hiukset niin hiustenlähtö tuntuu siltä, että sitä lähtisi enemmän, vaikkei lähtisikään. Just joo, kyllä varmasti ihminen itse tietää millainen hiustenlähtö on normaalia ja mikä ei ja varsinkin jos päälaki paistaa läpi niin ei se hiustenlähtö silloin normaalia ole! Maksoin taas tuosta kommentista 85 euroa...turhaan!! Päivässä minulta lähtee lähemmäs 200 hiusta ja nimenomaan tietyiltä aluelta. Olen melko varma siitä, että kärsin myös miestyyppisestä kaljuuntumisesta, sillä isäni ja setäni ovat kaljuja päälaelta. Verikokeita minulle asian varmistamiseksi ei ole tehty. Täytyy yrittää vaatia, että jostain saisin sellaiset verikokeet, joista asian voisi varmistaa.
        Niin ja tuosta hiiva-asiasta. Kärsin itsekin n. 4-5 kertaa vuodessa hiivatulehduksista ja viimeisin hiivatulehdus oli juuri päällä, kun seborrea taas puhkesi. Jotain yhteyttä näillä siis täytyy olla. Tosin olen aikoinaan sporanox-kuurin syönyt päänahan takia, muttei siitä apua minulle ollut. Hiiva tuntuu viihtyvän liian hyvin elimistössäni, vaikka syönkin terveellisesti, vältän sokeripitoisia ruokia ja vehnää. Olen tosi voimaton tämän asian suhteen ja pelkään kaljuuntuvani päälaelta jo ennen syksyä, sillä hiustenlähtö on todella voimakasta ja päänahka on huonossa kunnossa (vaikka syönkin tetralysal-antibioottiakin parhaillaan vaivaani). Mieli on maassa, eikä missään tee mieli käydä, kun päälaki paistaa. En ymmärrä miksi ihotautilääkärit eivät ota asiaa tosissaan ja määräävät aina vaan kortisoniliuosta ja nitzoralia, vaikka näin pahassa tapauksessa kuin minä näistä ei ole ollut mitään apua. Hiustenlähtöä myös aina vähätellään, vaikka päälaki jo paistaa ja hiukset ovat ohentuneet lyhyessä ajassa. Minulle lääkäri jo suositteli psykiatrin konsultaatiota, kun kerroin olevani asian vuoksi masentunut. Psykiatri ei kuitenkaan osaa minua hiustenlähtöasiassa auttaa, enkä mistään muusta syystä ole masentunut! Kun vaan saisin päänahkani kuntoon ja hiustenlähtön loppumaan niin osaisin nauttia taas elämästä ja kesästä. Tsemppiä teille muillekin hiustenlähdöstä kärsiville, toivon, että löydätte kunnollisen ihotautilääkärin, joka olisi perehtynyt asiaan ja osaisi auttaa. Ilmoittelehan tänne mitä ihotautilääkäri sinulle sanoi.


      • epätoivoinen_
        Onneton-81 kirjoitti:

        Uskoisin, että hiustenlähtösi on ainakin alunperin ollut pillerien lopettamisen syynä. Itselläni kävi vuosia sitten niin että, kun lopetin diane nova pillerit niin hiuksia lähti kamalasti ja menkkoja ei kuulunut ollenkaan. Puoli vuotta olin ilman pillereitä, mutta sitten aloitin niiden syönnin uudelleen, kun menkat eivät tulleet ja hiuksia lähti. Hiustenlähtö loppui, kun aloitin taas syömään pillereitä. Siitä parin vuoden päästä minulle tuli sitten yllättäen paha päänahan seborrea, vaikken koskaan aikaisemmin ollut sellaisesta kärsinyt. Diane novat sain alunperin 12 vuotta sitten, kun mielestäni minulla oli finnejä liikaa kasvoissa, vaikka näin jälkeenpäin ajatellen en kärsinyt edes lievästä aknesta. Seitsemän vuotta sitten, kun seborrea alkoi niin kävin monet ihotautilääkärit, kampaajat ja erilaiset hoidot läpi, turhaan! Keneltäkään en kunnollista apua vaivaani saanut ja ihotautilääkärit vähättelivät ongelmaani, vaikka hiukset ohenivat puolella (minulla oli ennen tosi ihanat ja paksut hiukset). Kaksi vuotta kärsin vaivasta tuolloin ja sitten löysin avun Paul Mitchellin tea tree shampoosta, jolla pesen hiukset päivittäin ja lisäksi yksi ihotautilääkäri määräsi minulle aeriusta kutinaa helpottamaan. Näillä konsteilla selvisin viisi vuotta ja päänahka pysyi hyvänä ja pystyin laittamaan hiuksia normaalisti, vaikkei ne koskaan palautuneet samanlaisiksi kuin aikoinaan olivat. Nyt ilmeisesti stressin seurauksena seborrea palasi reilu kuukausi sitten takaisin tosi ärhäkkänä ja hiukset ovat ohentuneet päälaelta, otsasta, ohimoilta ja niskasta radikaalisti tosi lyhyessä ajassa. Otsatukka on niin harva, että päälaki paistaa läpi ja aamuisin sitä on tosi vaikea saada mitenkään järjestettyä ettei päälaki paistaisi :(. Ihotautilääkärillä nytkin kävin, mutta hän vähätteli vaivaani ja sanoi, että stressiä pitäisi välttää, kyllä se sillä korjaantuu. Sanoi myöskin, että kun sinulla on tummat hiukset niin hiustenlähtö tuntuu siltä, että sitä lähtisi enemmän, vaikkei lähtisikään. Just joo, kyllä varmasti ihminen itse tietää millainen hiustenlähtö on normaalia ja mikä ei ja varsinkin jos päälaki paistaa läpi niin ei se hiustenlähtö silloin normaalia ole! Maksoin taas tuosta kommentista 85 euroa...turhaan!! Päivässä minulta lähtee lähemmäs 200 hiusta ja nimenomaan tietyiltä aluelta. Olen melko varma siitä, että kärsin myös miestyyppisestä kaljuuntumisesta, sillä isäni ja setäni ovat kaljuja päälaelta. Verikokeita minulle asian varmistamiseksi ei ole tehty. Täytyy yrittää vaatia, että jostain saisin sellaiset verikokeet, joista asian voisi varmistaa.
        Niin ja tuosta hiiva-asiasta. Kärsin itsekin n. 4-5 kertaa vuodessa hiivatulehduksista ja viimeisin hiivatulehdus oli juuri päällä, kun seborrea taas puhkesi. Jotain yhteyttä näillä siis täytyy olla. Tosin olen aikoinaan sporanox-kuurin syönyt päänahan takia, muttei siitä apua minulle ollut. Hiiva tuntuu viihtyvän liian hyvin elimistössäni, vaikka syönkin terveellisesti, vältän sokeripitoisia ruokia ja vehnää. Olen tosi voimaton tämän asian suhteen ja pelkään kaljuuntuvani päälaelta jo ennen syksyä, sillä hiustenlähtö on todella voimakasta ja päänahka on huonossa kunnossa (vaikka syönkin tetralysal-antibioottiakin parhaillaan vaivaani). Mieli on maassa, eikä missään tee mieli käydä, kun päälaki paistaa. En ymmärrä miksi ihotautilääkärit eivät ota asiaa tosissaan ja määräävät aina vaan kortisoniliuosta ja nitzoralia, vaikka näin pahassa tapauksessa kuin minä näistä ei ole ollut mitään apua. Hiustenlähtöä myös aina vähätellään, vaikka päälaki jo paistaa ja hiukset ovat ohentuneet lyhyessä ajassa. Minulle lääkäri jo suositteli psykiatrin konsultaatiota, kun kerroin olevani asian vuoksi masentunut. Psykiatri ei kuitenkaan osaa minua hiustenlähtöasiassa auttaa, enkä mistään muusta syystä ole masentunut! Kun vaan saisin päänahkani kuntoon ja hiustenlähtön loppumaan niin osaisin nauttia taas elämästä ja kesästä. Tsemppiä teille muillekin hiustenlähdöstä kärsiville, toivon, että löydätte kunnollisen ihotautilääkärin, joka olisi perehtynyt asiaan ja osaisi auttaa. Ilmoittelehan tänne mitä ihotautilääkäri sinulle sanoi.

        Kerron toki sitten mitä lääkäri sanoi. Toivon todellakin, että saisin jonkun selvyyden tähän asiaan.

        Itsekin ajattelin ensin, että hiustenlähtö varmasti johtuu pillereiden lopettamisesta, koska samoihin aikoihin pukkasi tuo akne. Mutta luulisi tosiaan jo hormonitoiminnan tasaantuneen ja hiustenlähdön lakanneen, kun aikaa on kuitenkin kulunut 9 kuukautta. Vai tiedätkö miten pitkään voi jatkua?
        Olen myös harkinnut pillereiden uudelleen aloittamista, mutta pelkään, että asia saattaa siitä vaan mennä pahemmaksi, jos taas sekoitetaan hormonitoiminta.

        Auttoiko tuo mainitsemasi shampoo todellakin hiustenlähtöön vai tuliko hiuksista vain parempikuntoiset?

        Ymmärrän todellakin miltä sinusta tuntuu, vaikka itselläni tilanne ei vielä ole niin kamala mitä se voisi olla. Mutta mitä pidempään asian antaa olla tai siihen ei löydy ratkaisua/hoitoa niin sitä enemmän pelkään, että tulen kaljuksi. Meidän suvussa on myös kaljuutta, joten sen takia olen menossa noihin kokeisiin, että testataan hormonipitoisuudet.
        Itselläni hiustenlähtö on siinä mielessä erikoista, että päänahkani on omasta mielestäni ihan ok kunnossa, jos ei hilsettä lasketa, tai sitä, että hiukseni rasvoittuva todella helposti. Mutta mitään kutinaa tai kipua tai muuta päänahassani ei ole.
        Ja hiuksia on tosiaan eniten lähtenyt päälaelta, mutta joka puolelta kuitenkin vähentyneet, koska ovat todella niin ohuet nykyään.

        Toivottavasti meille löytyy apu jostain. Ja jos joku tietää, että mistä se apu löytyy, niin toivottavasti kertoo sen kaikille. :)


      • Onneton-81
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        Kerron toki sitten mitä lääkäri sanoi. Toivon todellakin, että saisin jonkun selvyyden tähän asiaan.

        Itsekin ajattelin ensin, että hiustenlähtö varmasti johtuu pillereiden lopettamisesta, koska samoihin aikoihin pukkasi tuo akne. Mutta luulisi tosiaan jo hormonitoiminnan tasaantuneen ja hiustenlähdön lakanneen, kun aikaa on kuitenkin kulunut 9 kuukautta. Vai tiedätkö miten pitkään voi jatkua?
        Olen myös harkinnut pillereiden uudelleen aloittamista, mutta pelkään, että asia saattaa siitä vaan mennä pahemmaksi, jos taas sekoitetaan hormonitoiminta.

        Auttoiko tuo mainitsemasi shampoo todellakin hiustenlähtöön vai tuliko hiuksista vain parempikuntoiset?

        Ymmärrän todellakin miltä sinusta tuntuu, vaikka itselläni tilanne ei vielä ole niin kamala mitä se voisi olla. Mutta mitä pidempään asian antaa olla tai siihen ei löydy ratkaisua/hoitoa niin sitä enemmän pelkään, että tulen kaljuksi. Meidän suvussa on myös kaljuutta, joten sen takia olen menossa noihin kokeisiin, että testataan hormonipitoisuudet.
        Itselläni hiustenlähtö on siinä mielessä erikoista, että päänahkani on omasta mielestäni ihan ok kunnossa, jos ei hilsettä lasketa, tai sitä, että hiukseni rasvoittuva todella helposti. Mutta mitään kutinaa tai kipua tai muuta päänahassani ei ole.
        Ja hiuksia on tosiaan eniten lähtenyt päälaelta, mutta joka puolelta kuitenkin vähentyneet, koska ovat todella niin ohuet nykyään.

        Toivottavasti meille löytyy apu jostain. Ja jos joku tietää, että mistä se apu löytyy, niin toivottavasti kertoo sen kaikille. :)

        En tiedä miten pitkään e-pillereiden lopettamisen jälkeen hiustenlähtö voi jatkua, mutta epäilisin, että voi jatkua puolen vuoden ylikin?? Itseäni pelottaa tosi paljon e-pillereiden lopettaminen, sillä lähitulevaisuudessa oli tarkoitus lasta yrittää. Varsinkin, kun tilanteeni on jo nyt niin paha, ettei päälaella ole kuin todella ohut kerros hiuksia ja ne harvenee siitä koko ajan. Nyt todennäköisesti joudun siirtämään raskauden yritystä ainakin vuodella eteenpäin, mikä harmittaa myös kovasti. Todennäköisesti muutenkaan raskaaksi tuleminen ei ole mitenkään itsestäänselvyys kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi (ennen pillereitä tosi epäsäännölliset ja pillereiden lopettamisen jälkeen ei tullut ollenkaan).

        Seborreaanhan kuuluu päänahan rasvoittuminen ja hilseily, eikä seborrea kaikille tule läheskään yhtä ärhäkkänä kuin minulle tuli. Ja seborreassa juuri se tali/rasva on se mikä irrottaa niitä hiuksia. Itse ainakin olen huomannut tämän aivan konkreeettisesti, joudun pesemään hiukseni joka päivä ja mieluiten kahdesti päivässä, mutta ei minulla ole ollut aikaa kahdesti päivässä pestä päätäni.

        Tea Tree shampoosta tosiaan sain yllättäen avun viisi vuotta sitten (ja olin kokeillut lähes kaikki muut apteekin ja kampaamoiden shampoot ja tökötit). Tea Tree shampoo pitää päänahan puhtaana ja irrottaa hilsettä, joten sitä myötä hiustenlähtöni väheni. En tiedä vaikuttaako se suoranaisesti hiustenlähtöön, mutta ainakin se pitää päänahan puhtaana ja näin ollen hiustenlähtö väheni. Tosin nyt tilanteeni ollessa näin pahana ei shampoo ole tilannetta parantanut, vaikka edellleenkin sitä käytän päivittäin. Mutta kokeillessani muita shampoomerkkejä tilanteeni on mennyt vaan pahempaan suuntaan ja pakko on ollut taas palata tea treehen.

        Toivon todella, että jostain apua löytyisi tähän ikävään ja kiusalliseen vaivaan!


      • Onneton-81
        Onneton-81 kirjoitti:

        En tiedä miten pitkään e-pillereiden lopettamisen jälkeen hiustenlähtö voi jatkua, mutta epäilisin, että voi jatkua puolen vuoden ylikin?? Itseäni pelottaa tosi paljon e-pillereiden lopettaminen, sillä lähitulevaisuudessa oli tarkoitus lasta yrittää. Varsinkin, kun tilanteeni on jo nyt niin paha, ettei päälaella ole kuin todella ohut kerros hiuksia ja ne harvenee siitä koko ajan. Nyt todennäköisesti joudun siirtämään raskauden yritystä ainakin vuodella eteenpäin, mikä harmittaa myös kovasti. Todennäköisesti muutenkaan raskaaksi tuleminen ei ole mitenkään itsestäänselvyys kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi (ennen pillereitä tosi epäsäännölliset ja pillereiden lopettamisen jälkeen ei tullut ollenkaan).

        Seborreaanhan kuuluu päänahan rasvoittuminen ja hilseily, eikä seborrea kaikille tule läheskään yhtä ärhäkkänä kuin minulle tuli. Ja seborreassa juuri se tali/rasva on se mikä irrottaa niitä hiuksia. Itse ainakin olen huomannut tämän aivan konkreeettisesti, joudun pesemään hiukseni joka päivä ja mieluiten kahdesti päivässä, mutta ei minulla ole ollut aikaa kahdesti päivässä pestä päätäni.

        Tea Tree shampoosta tosiaan sain yllättäen avun viisi vuotta sitten (ja olin kokeillut lähes kaikki muut apteekin ja kampaamoiden shampoot ja tökötit). Tea Tree shampoo pitää päänahan puhtaana ja irrottaa hilsettä, joten sitä myötä hiustenlähtöni väheni. En tiedä vaikuttaako se suoranaisesti hiustenlähtöön, mutta ainakin se pitää päänahan puhtaana ja näin ollen hiustenlähtö väheni. Tosin nyt tilanteeni ollessa näin pahana ei shampoo ole tilannetta parantanut, vaikka edellleenkin sitä käytän päivittäin. Mutta kokeillessani muita shampoomerkkejä tilanteeni on mennyt vaan pahempaan suuntaan ja pakko on ollut taas palata tea treehen.

        Toivon todella, että jostain apua löytyisi tähän ikävään ja kiusalliseen vaivaan!

        Minkä nimisen hiivalääkityksen muuten sait? Ihotautilääkärini sanoi, että voisin nyt kokeilla fluconatzol kapseleita elimistön ja päänahan hiivaan 1 tabl viikossa neljän viikon ajan. Olen kuitenkin lukenut, että fluconatzol saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä itsessään, joten en tiedä uskallanko kuuria aloittaa?


      • epätoivoinen_
        Onneton-81 kirjoitti:

        Minkä nimisen hiivalääkityksen muuten sait? Ihotautilääkärini sanoi, että voisin nyt kokeilla fluconatzol kapseleita elimistön ja päänahan hiivaan 1 tabl viikossa neljän viikon ajan. Olen kuitenkin lukenut, että fluconatzol saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä itsessään, joten en tiedä uskallanko kuuria aloittaa?

        Hei

        Syön nimenomaan tuota Fluconatzol kuuria, ja sain sen 3 kuukaudeksi juuri sen takia, että elimistössäni on hiiva jatkuvasti. Hän oli sitä mieltä, että nyt vaatii pidempää kuuria.
        Olen syönyt sitä aiemminkin, enkä ole huomannut mitään sivuoireita.
        Lisäksi en jaksa uskoa, että gynekolokini olisi määrännyt sitä lääkettä, kun nimenomaan kerroin hänelle hiustenlähtö ongelmista. Hän sanoi, että haittavaikutukset Fluconazolissa on vähäiset. Olen käynyt hänellä koko ikäni, ja luotan aika paljon siihen mitä hän sanoo.
        En olisi huolissani, toki ikinä ei voi tietää.


      • Onneton-81
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        Hei

        Syön nimenomaan tuota Fluconatzol kuuria, ja sain sen 3 kuukaudeksi juuri sen takia, että elimistössäni on hiiva jatkuvasti. Hän oli sitä mieltä, että nyt vaatii pidempää kuuria.
        Olen syönyt sitä aiemminkin, enkä ole huomannut mitään sivuoireita.
        Lisäksi en jaksa uskoa, että gynekolokini olisi määrännyt sitä lääkettä, kun nimenomaan kerroin hänelle hiustenlähtö ongelmista. Hän sanoi, että haittavaikutukset Fluconazolissa on vähäiset. Olen käynyt hänellä koko ikäni, ja luotan aika paljon siihen mitä hän sanoo.
        En olisi huolissani, toki ikinä ei voi tietää.

        Itsellänikin on tuo samainen hiivalääkitys ollut aiemminkin, muta ei näin suurena annoksena. Millainen annostelu sulla on? Mulla on 150 mg kerran viikossa neljän viikon ajan. Tuonne alaosastolle on kyllä tehonnyt aina hyvin, mutta en tiedä miten nyt tämän päänahan kanssa on, että auttaako sinnekin, nyt siis lähinnä sen vuoksi tuon kuurin aloitin. Joskus vuosia sitten, kun seborreani puhkesi niin söin muutaman viikon sporanox-kuurin, mutta siitä ainakaan ei ollut apua seborreaani. Hieman skeptisesti siis tähänkin suhtaudun, että auttaisi. Mutta toivossa on kuitenkin hyvä elää :). Olen jälleen ensi viikolla menossa ihotautilääkärilläni käymään tästä seborreasta ja hiustenlähdöstä ja toivon, että vihdoin otettaisiin järeämmät aseet käyttöön, sillä perinteisillä keinoilla tämä vaivani ei ole talttunut, enkä haluaisi alle kolmekymppisenä kaljuuntuakaan!! Todennäköisesti ainoat vaihtoehtoni tässä tilanteessani ovat joko spiresis tai roacutan ja näin kesäaikaan en voi roacutania aloittaa, joten toivoisin todella tuota spiresistä saavani. Muutenkaan roacutanin sivuvaikutukset eivät houkuta. Tosin ei spiresiksen syöminenkään mitenkään täysin vaaratonta ole. Ihotautilääkärini tosin pitää minua lähinnä luulotautisena ja vähättelee ongelmaani, joten sopivan hoidon löytäminen on varmasti hänen kanssaan vaikeaa. En jaksaisi kuitenkaan lääkäriä enää vaihtaa ja aloittaa samat litaniat uudestaan ja uudestaan. Olen niin kyllästynyt tähän kaikkeen, sillä lähestulkoon kaikkea on kokeiltu, mutta tuloksetta!


      • epätoivoinen_
        Onneton-81 kirjoitti:

        Itsellänikin on tuo samainen hiivalääkitys ollut aiemminkin, muta ei näin suurena annoksena. Millainen annostelu sulla on? Mulla on 150 mg kerran viikossa neljän viikon ajan. Tuonne alaosastolle on kyllä tehonnyt aina hyvin, mutta en tiedä miten nyt tämän päänahan kanssa on, että auttaako sinnekin, nyt siis lähinnä sen vuoksi tuon kuurin aloitin. Joskus vuosia sitten, kun seborreani puhkesi niin söin muutaman viikon sporanox-kuurin, mutta siitä ainakaan ei ollut apua seborreaani. Hieman skeptisesti siis tähänkin suhtaudun, että auttaisi. Mutta toivossa on kuitenkin hyvä elää :). Olen jälleen ensi viikolla menossa ihotautilääkärilläni käymään tästä seborreasta ja hiustenlähdöstä ja toivon, että vihdoin otettaisiin järeämmät aseet käyttöön, sillä perinteisillä keinoilla tämä vaivani ei ole talttunut, enkä haluaisi alle kolmekymppisenä kaljuuntuakaan!! Todennäköisesti ainoat vaihtoehtoni tässä tilanteessani ovat joko spiresis tai roacutan ja näin kesäaikaan en voi roacutania aloittaa, joten toivoisin todella tuota spiresistä saavani. Muutenkaan roacutanin sivuvaikutukset eivät houkuta. Tosin ei spiresiksen syöminenkään mitenkään täysin vaaratonta ole. Ihotautilääkärini tosin pitää minua lähinnä luulotautisena ja vähättelee ongelmaani, joten sopivan hoidon löytäminen on varmasti hänen kanssaan vaikeaa. En jaksaisi kuitenkaan lääkäriä enää vaihtaa ja aloittaa samat litaniat uudestaan ja uudestaan. Olen niin kyllästynyt tähän kaikkeen, sillä lähestulkoon kaikkea on kokeiltu, mutta tuloksetta!

        Mulla on kanssa 150 mg kerran viikossa 12 viikon ajan. Tota samaa kuuria tietääkseni käytetään esim. kynsisienen parantamiseen (joka on kai yksi vaikeimmin parantuvista), joten elän kanssa toivossa, että mikä sieni/hiiva mulla ikinä elimistössä nyt jyllää, niin talttuis tolla kuurilla.
        Huomenna meen tosiaan sinne ihotautilääkärille, saa nähdä mitä se sanoo. Jos tuun viisaammaksi siellä, niin kerron kyllä sitten sulle.
        Tsemppiä!


      • epätoivoinen_
        Onneton-81 kirjoitti:

        Itsellänikin on tuo samainen hiivalääkitys ollut aiemminkin, muta ei näin suurena annoksena. Millainen annostelu sulla on? Mulla on 150 mg kerran viikossa neljän viikon ajan. Tuonne alaosastolle on kyllä tehonnyt aina hyvin, mutta en tiedä miten nyt tämän päänahan kanssa on, että auttaako sinnekin, nyt siis lähinnä sen vuoksi tuon kuurin aloitin. Joskus vuosia sitten, kun seborreani puhkesi niin söin muutaman viikon sporanox-kuurin, mutta siitä ainakaan ei ollut apua seborreaani. Hieman skeptisesti siis tähänkin suhtaudun, että auttaisi. Mutta toivossa on kuitenkin hyvä elää :). Olen jälleen ensi viikolla menossa ihotautilääkärilläni käymään tästä seborreasta ja hiustenlähdöstä ja toivon, että vihdoin otettaisiin järeämmät aseet käyttöön, sillä perinteisillä keinoilla tämä vaivani ei ole talttunut, enkä haluaisi alle kolmekymppisenä kaljuuntuakaan!! Todennäköisesti ainoat vaihtoehtoni tässä tilanteessani ovat joko spiresis tai roacutan ja näin kesäaikaan en voi roacutania aloittaa, joten toivoisin todella tuota spiresistä saavani. Muutenkaan roacutanin sivuvaikutukset eivät houkuta. Tosin ei spiresiksen syöminenkään mitenkään täysin vaaratonta ole. Ihotautilääkärini tosin pitää minua lähinnä luulotautisena ja vähättelee ongelmaani, joten sopivan hoidon löytäminen on varmasti hänen kanssaan vaikeaa. En jaksaisi kuitenkaan lääkäriä enää vaihtaa ja aloittaa samat litaniat uudestaan ja uudestaan. Olen niin kyllästynyt tähän kaikkeen, sillä lähestulkoon kaikkea on kokeiltu, mutta tuloksetta!

        Kävin siellä ihotautilääkärillä ja niin kuin monet muutkin, niin en tullut hullua hurskaammaksi. Eli samat jutut, hormonaalista on ja loppuu aikanaan. Ei kuulemma tartte olla huolissaan. Teki sen kliinisen diagnoosin eli tukistuskokeen, eikä kuulemma ole normaalia enempää hiustenlähtöä ja päänahka oli terve. Eli seborreasta tuskin minun kohdalla on kyse.
        Sanoi, että jos ei syksyyn mennessä tasaannu, niin sitten katsotaan uudestaan. Määräsi Nitzroralia ja jotain kortisoonia. Saa nähdä käytänkö niitä.
        Ehkä mun pitää vaan tosissaan lakata stressaamasta ja toivoa, että tää on ollut hormonaalista ja tasaantuu pian.
        Että näin.


      • Onneton-81
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        Kävin siellä ihotautilääkärillä ja niin kuin monet muutkin, niin en tullut hullua hurskaammaksi. Eli samat jutut, hormonaalista on ja loppuu aikanaan. Ei kuulemma tartte olla huolissaan. Teki sen kliinisen diagnoosin eli tukistuskokeen, eikä kuulemma ole normaalia enempää hiustenlähtöä ja päänahka oli terve. Eli seborreasta tuskin minun kohdalla on kyse.
        Sanoi, että jos ei syksyyn mennessä tasaannu, niin sitten katsotaan uudestaan. Määräsi Nitzroralia ja jotain kortisoonia. Saa nähdä käytänkö niitä.
        Ehkä mun pitää vaan tosissaan lakata stressaamasta ja toivoa, että tää on ollut hormonaalista ja tasaantuu pian.
        Että näin.

        Juu se on varmaan ihan totta, että on hormonaalista kohdallasi, koska olet e-pillerit lopettanut. Uskoisin, että hiustenlähtösi rauhoittuu kyllä ajan myötä. Ja ole onnellinen, että olet e-pillereistä eroon päässyt, tuskin niitä kannattaa ainakaan uudelleen aloittaa. Itselläni on taas se tilanne, etten uskalla e-pillereitä lopettaa, vaikka haluaisinkin (ja lapsentekohaaveitakin olisi), sillä luultavasti kaljuuntuisin päälaelta aivan kokonaan :(! Ihotautilääkäreillä on kyllä kumma tapa määrätä aina nitzoralia ja kortisoniliuosta ja vähätellä hiustenlähtöongelmaa, vaikka se voi olla todella suuri asia, varsinkin naispuolisille ihmisille! En vaan voi käsittää!
        Miten paljon sinulla hiuksia nykyään lähtee? Oletko pystynyt hiuksiasi värjäämään?
        Itse olen jälleen ensi viikolla menossa ihotautilääkärille vaivani vuoksi, toivottavasti hän vihdoin määräisi minulle jotain sellaista lääkettä, josta olisi konkreettista apua tähän talivuotoon ja hiustenlähtöön! Epäilisin, että kohdallani on enää kaksi vaihtoehtoa..spiresis tai roaccuttan. Spiresistä itse toivoisin, sen avulla ehkä pystyisin hieman unohtamaan hiustenlähtö- ja päänahkavaivaani ja jos stressi helpottuisi niin hiustenlähtökin voisi vähentyä. Nähtäväksi jää miten käy. Ilmoittelen sitten, mikä oli tuomioni.

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle :).


      • epätoivoinen_
        Onneton-81 kirjoitti:

        Juu se on varmaan ihan totta, että on hormonaalista kohdallasi, koska olet e-pillerit lopettanut. Uskoisin, että hiustenlähtösi rauhoittuu kyllä ajan myötä. Ja ole onnellinen, että olet e-pillereistä eroon päässyt, tuskin niitä kannattaa ainakaan uudelleen aloittaa. Itselläni on taas se tilanne, etten uskalla e-pillereitä lopettaa, vaikka haluaisinkin (ja lapsentekohaaveitakin olisi), sillä luultavasti kaljuuntuisin päälaelta aivan kokonaan :(! Ihotautilääkäreillä on kyllä kumma tapa määrätä aina nitzoralia ja kortisoniliuosta ja vähätellä hiustenlähtöongelmaa, vaikka se voi olla todella suuri asia, varsinkin naispuolisille ihmisille! En vaan voi käsittää!
        Miten paljon sinulla hiuksia nykyään lähtee? Oletko pystynyt hiuksiasi värjäämään?
        Itse olen jälleen ensi viikolla menossa ihotautilääkärille vaivani vuoksi, toivottavasti hän vihdoin määräisi minulle jotain sellaista lääkettä, josta olisi konkreettista apua tähän talivuotoon ja hiustenlähtöön! Epäilisin, että kohdallani on enää kaksi vaihtoehtoa..spiresis tai roaccuttan. Spiresistä itse toivoisin, sen avulla ehkä pystyisin hieman unohtamaan hiustenlähtö- ja päänahkavaivaani ja jos stressi helpottuisi niin hiustenlähtökin voisi vähentyä. Nähtäväksi jää miten käy. Ilmoittelen sitten, mikä oli tuomioni.

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle :).

        En ehkä enää osaa katsoa asiaa objektiivisesti. Olenkin pyytänyt perhettäni ja ystäviäni sanomaan rehellisesti siinä vaiheessa, jos heistä alkaa näyttää hiusten lähtö epäilyttävän pahalta.
        Hiuksia lähtee todellakin normaalia enemmän, en ole jaksanut laskea. Mutta varsinkin suihkussa ja silloin, kun laitan tukkaani niin lähtee isoja määriä. Lisäksi saan olla imuroimassa monta kertaa viikossa, kun lattialla pyörii hiuksia.
        Yritän olla vaan nyt ajattelematta asiaa ja katsoa mitä syksy tuo tulleessan.
        Tsemppiä sinulla ja toivottavasti tilanne parenee. Itse aion kokeilla tuota Nitzoral shampoota, koska päänahkani kuitenkin hilseilee ja rasvottuu, mutta kortisoniin en vielä koske.


      • ohops
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        En ehkä enää osaa katsoa asiaa objektiivisesti. Olenkin pyytänyt perhettäni ja ystäviäni sanomaan rehellisesti siinä vaiheessa, jos heistä alkaa näyttää hiusten lähtö epäilyttävän pahalta.
        Hiuksia lähtee todellakin normaalia enemmän, en ole jaksanut laskea. Mutta varsinkin suihkussa ja silloin, kun laitan tukkaani niin lähtee isoja määriä. Lisäksi saan olla imuroimassa monta kertaa viikossa, kun lattialla pyörii hiuksia.
        Yritän olla vaan nyt ajattelematta asiaa ja katsoa mitä syksy tuo tulleessan.
        Tsemppiä sinulla ja toivottavasti tilanne parenee. Itse aion kokeilla tuota Nitzoral shampoota, koska päänahkani kuitenkin hilseilee ja rasvottuu, mutta kortisoniin en vielä koske.

        Samoja ongelmia minullakin. Olen huomannut että kun vältän hiilareita hiiva pysyy kurissa ja iho ja hiukset
        voivat paremmin. Minulla pcos ja gynegologi sanoi sen olevan mimenomaan sokeriaineenvaihduntaan
        liittyvä sairaus, joten aloin omaaloitteisesti noudattamaan vvhh-diettiä. Paino tippui , vaikken ylipainoinen
        juuri ollutkaan ja kolestroliarvot muuttuivat parempaan suuntaan, en muuten ole koskaan aikaisemmin
        millään dietillä saanut arvoja näin hyväksi. Oliskohan tämä se avain ongelmaan


      • epätoivoinen_
        ohops kirjoitti:

        Samoja ongelmia minullakin. Olen huomannut että kun vältän hiilareita hiiva pysyy kurissa ja iho ja hiukset
        voivat paremmin. Minulla pcos ja gynegologi sanoi sen olevan mimenomaan sokeriaineenvaihduntaan
        liittyvä sairaus, joten aloin omaaloitteisesti noudattamaan vvhh-diettiä. Paino tippui , vaikken ylipainoinen
        juuri ollutkaan ja kolestroliarvot muuttuivat parempaan suuntaan, en muuten ole koskaan aikaisemmin
        millään dietillä saanut arvoja näin hyväksi. Oliskohan tämä se avain ongelmaan

        Mulla ei ole gynen mukaan tuota pcos:ää eikä tosiaan ihotautilääkärikään mitään osannut sanoa.
        Keliakia on joskus tutkittu myös, eikä sitäkään ollut.
        Olen itsekin ajatellut, että yritän vähentää mm. leivän syönnin ihan minimiin ja muutenkin vähentää hiilareiden syömistä. Uskoisin, että siitä voi olla apua.

        Mikä tuo vvhh-dietti on ja onko siitä lisätietoa missä? Ootko jättänyt hiilarit kokonaan pois vaan ainoastaan vähentänyt niitä? Loppuiko sulla kokonaan hiusten lähtö ton dietin myötä?


      • Anonyymi
        epätoivoinen_ kirjoitti:

        En ehkä enää osaa katsoa asiaa objektiivisesti. Olenkin pyytänyt perhettäni ja ystäviäni sanomaan rehellisesti siinä vaiheessa, jos heistä alkaa näyttää hiusten lähtö epäilyttävän pahalta.
        Hiuksia lähtee todellakin normaalia enemmän, en ole jaksanut laskea. Mutta varsinkin suihkussa ja silloin, kun laitan tukkaani niin lähtee isoja määriä. Lisäksi saan olla imuroimassa monta kertaa viikossa, kun lattialla pyörii hiuksia.
        Yritän olla vaan nyt ajattelematta asiaa ja katsoa mitä syksy tuo tulleessan.
        Tsemppiä sinulla ja toivottavasti tilanne parenee. Itse aion kokeilla tuota Nitzoral shampoota, koska päänahkani kuitenkin hilseilee ja rasvottuu, mutta kortisoniin en vielä koske.

        Olet nykyään totaalikalju kun et noudattanut ihotautilääkärin ohjetta vaan touhitit omiasi.


    • Pupuloikkanen

      Hei !
      Ymmärrän huolesi. Minulla ihan sama ongelma. Minulla todettiin hiivasyndrooma ja nyt onkin sitten tekemistä, että oppisi syömään oikein. Netistä kun ei löydy kunnon ohjeita, tai sitten en osaa etsiä. Kysy lääkäriltäsi, voisiko hiivasyndrooma olla sinullakin. Pikaista paranemista ja toivottavasti syy löytyy.

      • maassaoleva

        Menossa gynelle tiistaina.
        Mulla kaikkia noita oireita, mutten ole lopettanut pillereiden käyttöä, enkä edes vaihtanut.
        Mistähän tässä mulla on kyse? Hiivatulehduksia useita täälläkin.
        Masentaa hiustenlähtö... :( (jota on jo jatkunut puoli vuotta)
        Samaan aikaan alkoi korkea pulssi johon nyt lääkitys..


      • maassaoleva
        maassaoleva kirjoitti:

        Menossa gynelle tiistaina.
        Mulla kaikkia noita oireita, mutten ole lopettanut pillereiden käyttöä, enkä edes vaihtanut.
        Mistähän tässä mulla on kyse? Hiivatulehduksia useita täälläkin.
        Masentaa hiustenlähtö... :( (jota on jo jatkunut puoli vuotta)
        Samaan aikaan alkoi korkea pulssi johon nyt lääkitys..

        gynellä käyty "gynekologinen status normaali"
        Great. Mutta mitä tehdä hiustenlähdölle!?
        Hiivaa oli kuitenkin - taas...


      • Luurankolihas
        maassaoleva kirjoitti:

        gynellä käyty "gynekologinen status normaali"
        Great. Mutta mitä tehdä hiustenlähdölle!?
        Hiivaa oli kuitenkin - taas...

        Eihän työpaikallasi/kotona/koulussa ole hometta?
        Itsellä runsas valkovuoto, gynet jaksaa aina huomauttaa..Samalla hiuksia alkanut parin vuoden aikan lähtemään normaalia runsaammin. Finnejä ja muita iho-ongelmia esiintynyt kaiken tämän lisäksi. Kyllä murjoo naista.
        VHH:lla olo on kaiken puolin parempi, hiivakaan ei enää niin paljoa vaivaa. Ja uutta hiuskasvustoakin on näkyvissä hiusrajassa, finnit vähentyneet ja paranevatkin nopeammin. .
        Mutta oleskelu homeisissa tiloissa pahentaa oireita tai tuo ne takaisin! Tarkkaile siis ympäristöäsi.
        Itsellä on käytössä b-vitamiinivalmiste ja maitohappobakteerit sekä D-vitamiini. Nyt olen alkanut käyttämään myös ketokonazolishampoota.
        Altistuminen homeille johtaa epäsuotouisaan suolistomikrobikantaan ja kuluttaa b-vitamiinivarastoja..Mutta lääkärit ja viranomaiset meillä Suomessa on niin tyhmiä tai ei halua myöntää tätä ongelmaa..
        Tsemppiä! Haluan uskoa että vielä joku ratkaisu näihin ongelmiin löytyy. Pidetään vaan pää pystyssä, se ei ole meidän vikamme että tämmöisiä ongelmia on.


      • epätoivoinen_

        Mitä muita oireita tossa hiivasyndroomassa on ja mistä sait diagnoosin ja avun? Minkälaista ruokavaliota sun pitää noudattaa?
        Oon itekin joskus epäillyt tota samaa ja miettinyt voiko hiusten lähtö johtua siitä.


    • ei tukkaa

      Lopetin e-pillerit (kesällä), iho alko rasvottumaan, päänahkaan ja naamaan alko tulla finnejä ja tukka alko lähtee. Ainut asia mitä en osannu yhdistää, ennen sun tarinan luettuani oli se, et alapää kutisi. Kutina oli sama kun hiivatulehduksessa, paitsi että muuten olo oli normaali. Oon nyt syöny (2 viikkoa) kreippiä joka aamu ja kaikki päänahassa ja naamassa olevat finnit ovat kadonneet sekä alapää ei kutise! Hiuksia lähtee edelleen, mut uusia on kuitenkin tulossa. Mulla toi kaljuuntuminen on jo sitä luokkaa, et peruukkia on pakko käyttää. Ihotautilääkärit sen ku vähättelee, mulla ei kuulemma ole mitään hätää ym. Kaippa niitten on pakko vähätellä ku mitään ratkasua hiustenlähtöön ei ole. Kaippa se on olevinaan parempi tapa kun totuus.

      • hapan tyyppi

        Hyvät kotikonstit. Aavistelin lehtiä selaillessani, että elimistöni on liian hapan. Olen juonut päivittäin muutamien viikkojen ajan luontaistuoteliikkeessä myytävää Pashoen pH-balancea (liuskat mukana joilla voi mitata arvot virtsasta) ja lopettanut juuston syönnin. Olen joka toinen päivä rauhoittanut päänahkaani suihkuttamalla sinne hapanta Molkosania ja joka toinen päivä pessyt hiukseni syväpuhdistavalla shampoolla. Hiustenlähtö on lähes loppunut. Gynegologini on kertonut että limakalvoni ovat erittäin ohuet, joten olen syönyt myös Omega 7 tyrniöljykapseleita (vinkki nettiselailusta), eikä kiusallisia hiivatulehduksia ole ollut pitkään aikaan. Jos kärsit kuivista limakalvoista käytä liukastusvoidetta yhdynnässä, kitka aktivoi tulehduksen. Tässä minun arvioni hiustenlähdön ja hiivatulehdusten yhteydestä.


      • epätoivoinen_
        hapan tyyppi kirjoitti:

        Hyvät kotikonstit. Aavistelin lehtiä selaillessani, että elimistöni on liian hapan. Olen juonut päivittäin muutamien viikkojen ajan luontaistuoteliikkeessä myytävää Pashoen pH-balancea (liuskat mukana joilla voi mitata arvot virtsasta) ja lopettanut juuston syönnin. Olen joka toinen päivä rauhoittanut päänahkaani suihkuttamalla sinne hapanta Molkosania ja joka toinen päivä pessyt hiukseni syväpuhdistavalla shampoolla. Hiustenlähtö on lähes loppunut. Gynegologini on kertonut että limakalvoni ovat erittäin ohuet, joten olen syönyt myös Omega 7 tyrniöljykapseleita (vinkki nettiselailusta), eikä kiusallisia hiivatulehduksia ole ollut pitkään aikaan. Jos kärsit kuivista limakalvoista käytä liukastusvoidetta yhdynnässä, kitka aktivoi tulehduksen. Tässä minun arvioni hiustenlähdön ja hiivatulehdusten yhteydestä.

        Tänne olikin tullut yllättävän paljon kommentteja ja vinkkejä, päätin pitää kirjoitukseni jälkeen taukoa ja yrittää olla ajattelematta asiaa ja siihen kuului myös se, että en etsisi netistä enää tietoa ja näin vaivaisi asialla päätäni.

        Omatilanteeni on tällä hetkellä se, että akne on rauhoittunut, mutta hiustenlähtö ei ole lakannut. Se on ehkä vähentynyt ja en ehkä stressaa siitä niin paljoa enää, mutta edelleen huolestuttaa, että mitä jos hiukset vähenee ja vähenee, niin että pian ei olekaan enää hiuksia mitä laittaa. Nykyäänkin saa joka päivä melkein pestä ja föönata, että hiukset saa jotenkuten kuosiinsa.
        Tiedän, että föönaus ei ole hyvästä, mutta pakko on hiuksia laittaa, kun lyhyt tukka eikä ponnarillekaan saa. Lääkäriin en ole mennyt uudestaan asiasta sanomaan, kun siellä on ollut aina vastaus, että mitään ei ole vialla. Ehkä se johtuu siitä, että ne ei oikeasti tiedä mistä hiusten lähtö johtuu.

        Onko teillä kellään tullut mitään uutta tietoon tai jotain mikä on auttanut?
        Itselläni oli tosiaan silloin viime vuonna se pitkä lääkekuuri siihen hiivaan, ja luulen, että ei siitä kauheesti apuja ollut, pitäisi varmaan taas mennä gynekologille ja puhua tästä samasta asiasta, eli voiko hiivalla ja hiustenlähdöllä olla jotain yhteyttä. Kun edelleen kutinat jatkuu tasaisin väliajoin ja hiuksia edelleen lähtee.
        Olen vähentänyt hiilihydraattien syömistä, mutta täysin hiilihydraatitonta ruokaa en syö, en tiedä sitten onko siitä ollut apuja.

        En tiedä mikä on PH arvo itselläni, enkä syö yleensä greippiä, kun en pidä sen mausta, mutta olen miettinyt myös sitä, että ehkä kehoni ph ei ole tasapainossa. Nyt olen aloittanut käyttämään aloe vera juomaa, kun sen pitäisi auttaa ihonkin kutinaan ja elimistön hyvin vointiin, niin katsotaan josko siitä olisi apuja. Ehkä tuota greppiäkin pitäisi kokeilla.

        Mitä ootte käyttäneet päänahan tasapainoittamiseksi esim.juuri noita happamia tuotteita? Mistä sitä molkosania saa ja suihkutatko sellaisenaan? Entä mitä syväpuhdistavia shampoita suosittelet?

        Toivottavasti näihin meidän ongelmiin löytyy jossain vaiheessa apu ja lääkäritkin ottavat asian todesta.
        Tsemppiä kaikille,joilla on sama ongelma.


    • homeantibiootti!

      =>Naisten vaivat, vauvan-odotus, lapsi ja parantavat maitohappobakteerit

      • Onneton-81

        Itselläni hiusongelmat jatkuvat edelleen, mutta ei onneksi yhtä pahana kuin kesällä. Hiustenlähtö on onneksi hieman tasaantunut (muttei suinkaan loppunut) ja jonkin verran uutta hiustakin näyttää tulevan (valitettavan vähän kylläkin).
        Olen syönyt nyt puolisen vuotta päänahan seboreaan roaccutania pienellä annostuksella ja se on auttanut päänahan rasvoittumiseen ja pitää finnit/karvatupentulehdukset poissa päänahasta. Muuten hoidan päänahkaani siten, että pesen hiukset päivittäin, se pitää pahimman kutinan ja punoituksen poissa. Tällä hetkellä hyväksi shampooksi on osoittautunut rausch pajunkuorishampoo ja nyt ostin myös rausch hiustinkuuran hiustenlähdön hoitoon. Saa nähdä onko tästä tinktuurasta mitään apua, mutta toistaiseksi olen positiivisesti yllättynyt siitä, että se ei rasvoita hiuksia ollenkaan ja muutenkin tuntuu päänahassa hyvältä. Jatkuviin hiivatulehduksiin olen etsinyt apua jo pitkään ja nyt olen noin kuukauden ajan syönyt karpalactia ja juonut ainakin viikottain greippimehua ja kas kummaa hiivatulehdukset ovat pysyneet poissa! Ennen hiivatulehduksia oli ainakin kerran kuukaudessa, ellei jopa kahdesti. Aion jatkaa näiden tuotteiden käyttöä, sillä ovat ainakin toistaiseksi osoittautuneet hyväksi :). Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.


    • Anonyymi

      Heippa, seuraakohan tätä ketjua kukaan enää näin monen vuoden jälkeen? Löysin tämän keskustelun kun etsin lisää tietoa hiivan ja hiustenlähdön välillä. En ole voinu käyttää ehkäisyä sillä olen herkkä hormoneille, minulle hiiva tuli toista kautta kuin mitä tässä ketjussa on arveltu.

      Sain hiivatulehduksen aikoinaan poikakaveriltani, noin 4 vuotta sitten, jolla ongelma meni niin pahaksi että joutui poistattamaan leikkauksella esinahan. Tästä huolimatta vaikka hiiva saatiin hänellä kuriin, hiivatulehdus toistui minulla parin vuoden välein ja meni oikein pahaksi viime vuonna, jonka jälkeen kutina paheni, iho-oireet alkoivat ja myös päänahkaan alkoi tulla koloja hiuksiin ohimojen kohdille ja hiusraja alkoi vetäytymään sellaista tahtia, että lattiaviemäriä piti putsata parin viikon välein, hiuksia lähti paljon.

      Lääkärit antoivat kortisoliliuoksia yms. jotka eivät auttaneet, neuvoivat ohentamaan shampoota vedellä, ottamaan kortisolia tabletteina ja antibiootteja.

      Se mikä auttoi selvittämään tätä vyyhtiä oli epäily psoriaksesta kun selvisi että psoriaksessa hiiva ruokavaliossa pahentaa iho-oireita ja aloin tätä kautta välttämään hiivan käyttöä ruokavaliossa.

      Olin huomannut että kauravalmisteet joissa oli hapatetta olivat usein olleet ahkerassa käytössä juuri ennen uusinta hiivatulehdusta. Olin ilman hiivaa ensin 10 päivää ja jokaisen testi kerran jälkeen lisäsin hiivaa takaisin ruokavalioon ja vähän ajan jälkeen taas poistin nähdäkseni miten poisto vaikutti tai vaikuttiko ollenkaan.

      Tulokset toistuivat joka kerta: kun olin hiivattomalla ja vähäsokerisella kuurilla, psoriasis ihottuma katosi ja iho pehmeni. Samalla päänahan kutina helpotti.

      Ihotautilääkäri oli kehoittanut ohentamaan shampoota mutta seborreosista kärsiviä kehoitetaan pesemään hiuksia päivittäin. Lopetin shampoon vesittämisen ja kokeilin eri shampoita ja parhaiten toimii hilseshampoo jossa on sinkki-pyriotrinia.

      Goldwell poisti sinkin dandruff shampoostaan joten siirryin Head and Shouldersiin mutta siitäkin sinkki poistettiin aika pian Goldwellin jälkeen. Tokmannilta löysin Head and Shouldersia jossa oli vielä sinkkiä (varmaan joku vanhempi erä myynnissä) ja ostin sitä 5 kpl pahan päivän varalle.

      Kun käytin sinkki shampoota hiuksiin ja myös korviin (nekin rasvoittuivat muutoin nopeasti) viikon tai kaksi kuurina, kutina hävisi kokonaan.

      Olen nyt ollut joulukuusta asti ilman hiivaa niin että ainoa lähde on punaviini ja erittäin kuiva sidukka (alkoholissa käytetään hiivaa niitä tehdessä). Vältän kaikkea missä on hiivauutetta (keitot, jugurtit, valmiseinekset, sipsit yms) sen kaikessa muodossa enkä myös syö enää mitään missä lukee hapate.
      Käytän sinkkishampoota enää vain kerran viikossa ja muina päivinä tavallista shampoota jota en vesitä ja saatan pestä välillä reippaasti kahdestikin jos tuntuu että pää on tavallista rasvaisempi.

      Hiuksia on alkanut kasvaa takaisin sekä eturajalla että ohimoilla. Näkee siitä kun näkyy lyhyitä hiuksia pystyssä muitten hiuksien lomassa.

      Psoriasis ihottuma on myös nykyään hallinnassa paitsi silloin kun tulee herkuteltua punaviinin kanssa. Jos punaviinissä on sokeria enemmän kuin 6 g (ilmoitetaan punaviinin tiedoissa) niin silloin on yleensä odotettavissa enemmän oireita. Onhan sitä tätäkin pitänyt testata tieteen nimissä. ;)

      Tilanne oli välillä niin paha että vaikka olin tullut juuri suihkusta hiukset tuoksuivat tunkkaisille ja yhdistin sen huonoihin latvoihin ja hiivaan.

      Eli - jätin hiivan pois kokonaan ruokavaliosta (paitsi nuo paheeni punaviinin ja kuivan sidukan)
      - Vähensin sokerin määrää (valitsen aina tuotteista sen vaihtoehdon jossa on mainittu vähiten sokeria hiilareitten puolella)
      - Pidin sinkki shampoo kuurin 1-2 viikkoa
      - Lopetin laimentamasta tavallista shampoota ja välillä pesen kahdestikin jos siltä tuntuu
      - Heitin pois kaikki tyynyt joilla olin nukkunut heti kun oireet helpottivat ja ostin sellaisen tyynyn jonka voi kuivattaa ottamalla täytettä pois tyynyn sisältä (jottei jäisi mitään kosteutta tyynyn sisälle)
      -Heitin pois myös kaikki harjat ja uusin hiusraudan.
      -Leikkautin vanhoja latvoja pois 1xkk

      En syö enää perunaa ja bataatteja vaan vaihdoin ohraan ja maissipastaan. Syön paljon salaatteja, vihanneksia, Royal Gala omenoita, avocadoa, mandariineja ja appelsiineja. Sipsit vaihdoin poppareihin ja maissilastuihin (vähän sokeria näissä hiilareitten puolella) ja syön vain munfinseja tai leivonnaisia joissa on käytetty hiivan sijasta leivinjauhetta tai muuta nostatusainetta.

      Aina uutta ruokatuotetta valitessa katson että sokerit ovat alle 10 g / 100g ja mitä alempi sen parempi.

      Nyt maaliskuussa, kolmen kuukauden hiivattomuuden jälkeen, hiukset ovat kuohkeat, pehmeät ja tuoksuvat raikkaalta ja uutta hiusta tulossa. Punaviini juomisen jälkeen iho vielä joskus oireilee, mutta jotain pahetta piti jättää.

      Toivottavasti jollekkin olisi apua näistä vihjeistä.

      Muistakaa et miehet kärsii myös hiivatulehduksista ja jos olette suhteessa tulisi miehen myös käydä lääkärissä ja hoidattaa hiiva.

    • Anonyymi

      Suomessa on hiivaepidemia, jota yksityistetty lääkebisnes, ei halua hoitaa, eli on sen aiheuttaja, koska se on erittäin hyvä bisnes niille, että ihmiset oireilevat hiivan takia, mitä rajummin, sen parempi.

      Esim. autoimmuunisairas menee lääkäriin, saadakseen sisäisesti otettavan hiivatablettikuurin, hiivaan joka oireilee koko kehossa ja juuri silloin näkyy silmin havaittavasti jalan kynnessä.

      Lääkäri asettaa hiivareseptin ehdoksi, monta viikkoa ilman jalka/kynsisienivoidetta, mikä autoimmuunisairauksissa voi olla hengenvaarallista, koska silloin se hiiva villiintyy ja leviää koko kehoon, eli ei ole mahdollista, eli hiivaa ei hoideta, kun hoidon ehdot ovat sellaiset, että ihmisten sairaudet niistä pahenevat ja toimintakyky menee, voi joutua jopa hengenvaaraan.

      Ongelman ratkaisu: sisäisesti otettavat kehon hiivanhäätö-tabletit käsikauppa-lääkkeiksi ja helposti reseptillä saataviksi, eli lääkärin pitää kirjoittaa niitä sisäisesti otettavia hiivanhäätö-kuureja, kun ihmisellä on selkeää näyttöä, esim. kynnessä, kielessä, iholla, hiuksissa, missä kenelläkin on, ja/tai usemmassa näistä yhtäaikaa.

      Lääkebisnes levittää hiivaepidemiaa, kun pihtaa sisäisesti otettavia hiivanhäätö-kuureja. Kyllä ihmisten pitäisi niitä kuureja saada, ihan käsikaupasta ilman reseptiäkin, kuten taitaa saada muissa valtioissa.

    • Anonyymi

      Kynsisienen jouduin sitten itse hoitamaan, niillä käsikauppa-voiteilla ja joudun käyttämään niitä jatkuvasti, heti jos lopetan sieni tulee takaisin kynteen, koska se on elimistössä ja sitä ei ole häädetty sisäisesti otettavalla hiivakuurilla, jota eivät lääkärit myönnä, koska sieni on erinomainen bisnes lääkemonopoleille.
      Se on kansanterveydellisesti, suuri menetys, että sieniepidemiaa pidetään Suomessa yllä, kieltämällä ihmisiltä oikeudet, hoitaa sienisairauksia sisäisesti otettavilla sieni-tablettikuureilla, joita pitäisi saada heti ja helposti apteekkien hyllyltä, edullisina tabletteina, joko kerta, tai pidempi kuuri muotoisina.

    • Anonyymi

      Aloiteesi nin pitkä etten lukenut kuin otsikon.Jos ongelmia känytään terveyskeskus lääkärin puoleen.Eikä tälle sivusto.Koska kaikki olemme yksiöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe