Diane Novaa, jeejee?

jälkimurrosikäinen

No niin, tässä sitä nyt ollaan. Aknea alkoi tulla noin vuosi sitten, rajuna etenkin leukaperiin korvien lähelle ja selkään. Plus alkoi hiukset lähteä. Hormonaalisia vaivoja siis. Olen 28-vuotias nainen. Lopulta sitten päädyttiin e-pillereihin, joita olen syönyt noin viikon ajan. Määrättiin Diane Novaa, josta tosin otin halvempaa rinnakkaisvalmistetta eli Vreyaa.

Kokemuksia, sivuvaikutuksia, hyviä ja huonoja puolia?
Onko muilla kokemuksia hiustenlähdöstä hormonaalisen aknen yhteydessä?
Mitä kannattaisi ottaa huomioon ihonhoidossa?

Minulla on pintakuiva, ohut (mutta tietty rasvoittuva) iho, joten kovin raskasta tavaraa en pysty käyttämään. Näppylävaivoja ei tässä mittakaavassa ole ennen ollut enkä ole hormonaalista ehkäisyä käyttänyt. Lekuri sanoi että "lapsenteko-iän" vaivoja, siksi tässä iässä pukkaa aknea...

5

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samuita

Kerronpa tässä lyhyesti omat kokemukseni. Sain minäkin nuo samaiset DN pillerit akneen. Söin viis vuotta ja sitten verenpaineet puski jo sellasia lukemia, että gyne ei enää suostunut uusimaan reseptiä. Pillerien lopetus sai aikaan sen että iho ihan kirjaimellisesti räjähti kahdessa viikossa. Otin silloin valokuvat kasvoistani, ettei kukaan pääse sanomaan, että "muutama nääppy vaan". Leuka oli täynnä sellasta vähän pienempää kun pikkurillinpää näppyä, nenänpielet kukki, otsa oli täynnä pientä näppyä ja lopulta vasen poski veti myös ihan ruvelle. APUA! Menin ihotautilääkärille, joka määräsi Roaccutanin ja siihen päälle vielä ne samat DN pillerit, että ehkäisy olis kunnossa. Nyt katsotaan mitä tapahtuu, kuurin aloittamisesta on kulunut kuukausi. Ihotautilääkärin mukaan on yleistä, että akne palaa hurjempana takaisin kun e-pillerit lopettaa, ne ei kuulemma paranna aknea vaan pitää sen ikään kuin piilossa. Niinpä suosittelisin sinulle kyllä sitä Roa kuuria, varsinkin kun nyt olet jo ne pilleritkin aloittanut. Ihan sen takia, että et kuitenkaan varmaan loppuikääsi niitä pillereitä syö ja sitten kun joskus lopetat niin.....

• .......

Miksi ihmeessä menit pillerit jo aloittamaan!? Ei niitä lääkäreitä kannata uskoa, unohtavat kertoa mitä mistäkin lääkkeestä ja siinä sitä sitten ihmetellään muutaman vuoden päästä mikä meni pieleen. Minäkin niitä Dianeja erehdyin parisen vuotta syömään ja kun lopetin niin johan muuttui kasvot kertaheitolla. Finniä ja näppylää pukkasi melkein napaan asti, kyllä, luit oikein. Helppoa ei ole ollut, lääkäri määräsi vuodeksi Roaa jotta hormonitoiminta saa tasaantua rauhassa ja kasvot pysyvät kunnossa lääkkeen lopettamisen jälkeen. En halua pelotella, mutta luultavasti sulla sama homma edessä.

• lamlam
        ....... kirjoitti:

Miksi ihmeessä menit pillerit jo aloittamaan!? Ei niitä lääkäreitä kannata uskoa, unohtavat kertoa mitä mistäkin lääkkeestä ja siinä sitä sitten ihmetellään muutaman vuoden päästä mikä meni pieleen. Minäkin niitä Dianeja erehdyin parisen vuotta syömään ja kun lopetin niin johan muuttui kasvot kertaheitolla. Finniä ja näppylää pukkasi melkein napaan asti, kyllä, luit oikein. Helppoa ei ole ollut, lääkäri määräsi vuodeksi Roaa jotta hormonitoiminta saa tasaantua rauhassa ja kasvot pysyvät kunnossa lääkkeen lopettamisen jälkeen. En halua pelotella, mutta luultavasti sulla sama homma edessä.

Sama käynyt täälläkin. Roaa vielä pari kuukautta edessä. Sitten lopetan ja ehkäisynä vaan kumi, eikä pillereitä enää ikinä, vaikka mihin vaivaan tarjoaisivat. Älkää nyt hyvät ihmiset niitä e-pillereitä siihen akneen syökö, se ei ole mikään hoitokeino!

• talvi_k

Itse käytin 4 vuotta Diane Novaa ja se todellakin auttoi minulla, finnit lähtivät miltein kokonaan. Päätin kuitenkin lopettaa pillereiden käytön sillä aloin saamaan niistä kaikenlaisia sivuvaikutuksia, joita lääkärinikään ei suostunut myöntämään että ne johtuivat juuri Diane Novasta ja lisäksi en halua olla "riippuvainen" joka päivä jostain hormoonilääkeestä!! Ja kas kummaa sivuvaikutukset paranivat kun lopetin vajaa vuosi sitten pillerit.
      Jotain puoli vuotta lopettamisesta iho oli tosi hyvässä kunnossa, sitten akne puhkesi aika rajuna, mutta aloin pitämään siitä huolta muilla keinoin niin se rauhoittui aika pian.
      Edelleen mulla on aknea, pääasiassa selässä ja poskissa ja olkapäillä, mutta ei yhtään enää sellaisia isoja paukuroita, joista alkujaan kärsin voimakkaasti, enimmäkseen sellaisia pieniä paukuroita jotka eivät näy voimakkaasti ja lisäksi arpia "muistona". Nyt käytän enemmän luonnollisia tapoja akneen ja ne auttavat..

Tosin ymmärrän että toisille lääkkeet sopivat toisille ei. Esimerkiksi siskollani ei ollut suurta apua Roa kuurista, mutta poikakaverini akne parani sillä täysin!!

• NeraX

Noo huonoina puolina DIANE NOVASTA oli minulla kahden vuoden masennus.. Se siis huomattiin vasta kahden vuoden kuluttua. En suosittele tuota lääkettä kenellekään, vaikka tietenkin se on yksilöllistä.
      Tarkkaile ihon lisäksi myös mielialaa - pidä vaikka mieliala päiväkirjaa.
      Toivottavasti sopii sinulle ja saat ihosi kuntoon. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3964
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2029
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1833
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1712
    5. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1596
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      73
      1553
    7. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1551
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1462
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1364
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1317
    Aihe