Köyhyys

24

Keskustele elämästä köyhyysrajan alapuolella.

Jos tuo köyhyys rajattaisiin niin, että köyhäksi luokiteltaisiin vain henkilö, joka asuu itsellisenä ja jonka taloudenhoito on itse hoidettava.
Talous = asuminen ruoka vaatteet ja muu elämiseen kuuluvat asiat.

Mielestäni kun tulot jäävät alle 1000 €/kk käteen ja tulotaso on vakio, on kyse köyhästä henkilöstä.

Kuitenkin kiinnostaisi missä iässä alkoi oman taloudenhoito ja miten vanhemmat auttoivat. Saitteko vanhemmilta, huonekaluja astioita liinavaateita ja muuta, kodissa tarvittavaa esineistö tarvikkeita.
Minkä verran on mahdollista saada ja saatte perheeltä apua ja rahallista tukea.

Itselläni oli henkilökohtaiset vaatteet, jonkun verran vaihto vaatteita, kun aloin oman talouden kalustetussa vuokra-asunnossa.
Ruuan laitto ja ruokailu -astiat oli ensimmäiset hankinnat. Olin 19 vuotias.

2

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meizi83

Mulla kans omat vaatteet. Äiti osti tiskiharjan, astianpesuainetta. Kannoin kämppään oman huoneeni irtaimiston.
      3,5 vuotta tässä yksiössä asuttu, mennään ihan loppusuoralla, että kämppä on maksettu ja velaton. Yksin olen maksanut, apua ei ole tullut mistään suunnasta. 1500e/kk on olleet kustannukset asunnosta.

Ikää nyt 27v.

• Väärin valinnut

Muutin omilleni 19-vuotiaana saatuani työpaikan, maalta kaupunkiin. Tulotasoni oli silloin hyvä, vaikka maksoin lähes puolet palkasta vuokraa. Äiti osti muutamia astioita, poistopareja tukusta ja vein lahjaksi saamiani liinavaatteita ja pyyhkeitä, loput tarvitsemani ostin itse pikkuhiljaa palkalla. Silloin oli tarkoitus lähteä opiskelemaan myöhemmin ja lainan korot olivat aika suuria, joten ei ollut tapana ostaa asuntoa heti ensimmäiseksi, kuten nykyään monesti on. Yleensä piti ollakin 30 % asunnon hinnasta säästetty, ennen kuin pankki myönsi lainaa ja ehdottomasti vakituinen työ. Itselläni työ vakinaistuikin, tähän päivään asti olen miettinyt, että opiskelemaan lähtö oli väärä ratkaisu, sillä olisin voinut opiskella nykyisen alani iltaopiskeluna jo nuorena.

Ensimmäinen asuntoni oli valmiiksi kalustettu, joten siinä säästin paljon. Asuntoni omistaja oli siisti poikamies, joka löysi naisen, jonka luokse muutti ja siksi sain kalustetun asunnon.

Joku on puhunut, että elämäntilanne johtuu vääristä valinnoista, omalla kohdallani on tasan niin. Mutta en valintoja tehdessäni osannut arvata, että ne johtavat romahdukseen, urani oli noususuunnassa jo ennen kuin minulla oli edes koulutusta, väärä ala ja romahdus.

Tuossa ensimmäisessä työpaikassa säästin paljon, vaikka työmatka oli 5,5 km, kävelin se lähes aina lukuunottamatta todella kurjia kelejä, silloin käytin paikallisbussia. Olin taloudenhoidossa todella tarkka. Alkoholi ja tupakat eivät ole koskaan kuuluneet ostoslistalleni. Makeisiakaan en syönyt, mutta joskus leivoin ja vanukkaita ostin, niihin oli jostain syystä tuohon aikaan himo. Kai olin vielä vähän lapsi silloin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe