Tomaatin taimet kasvavat ja voivat hyvin. Ihmettelen vaan, miksi joissain taimissa latvan lehdet ovat ikään kuin sisäänpäin kippurassa. Käppyrälehdet ovat muuten ihan hyvkuntoisen oloisia. Missä vaiheessa tomaatin latvoja pitäisi leikata vai leikkaatteko te niitä ylipäätään lainkaan?
Tomaatin latvat käprisyvät
5
656
Vastaukset
- tomsk
Latvalehtien käpristyminen on merkki hyvästä lannoituksesta. Lannoita seuraavan kerran sitten, kun latvalehdet ovat suorassa. Latva pitäisi katkaista 3-5 kukkatertun jälkeen, että kasvi keskittää voimansa tomaattien kypsyttämiseen. Se ei kai ole ihan vielä ajankohtaista.
- Omat tomaatit
Vielä ei ole latvominen sitten ajankohtaista. Ja onhan tässä kesää vielä paljonkin jäljellä, joten ihan rauhassa saa odotella satoa.
Omat tomaatit kirjoitti:
Vielä ei ole latvominen sitten ajankohtaista. Ja onhan tässä kesää vielä paljonkin jäljellä, joten ihan rauhassa saa odotella satoa.
Olen aina antanut kasvaa kattoon asti. Ja kyllä on tomaatteja tullut itselle, ja ämpärillisittäin ystäville!
- hyvä jos niin on
marja-liisa41 kirjoitti:
Olen aina antanut kasvaa kattoon asti. Ja kyllä on tomaatteja tullut itselle, ja ämpärillisittäin ystäville!
Minulla on kolmea eri lajiketta ja vain Moneymaker-tomaatin lehdet on ylöspäin. Hyvä tietää jos on niin että ravinteita on riittämiin.
- satatonnarit
marja-liisa41 kirjoitti:
Itse ensimmäistä kertaa kasvatan tomaatteja. Pienessä kasvarissa rehottaa amppelitomaatti ´Hundreds&Thousands`. Luin, ettei tarvitse muuta kuin kastella ja lannoittaa.
En aikonut niitä leikellä, vaan nyt kasvihuoneen katto on vastassa, nämä kun tahtovatkin kasvaa aina vaan ylöspäin - joten jostain on pätkäistävä.
Kysymys kuuluu, mikä on se oikea leikkauskohta? Heti kukkatertun jälkeenkö?
Muistan kuulleeni, että esim. viiniköynnöksen verso katkaistaan rypleterttua seuraavan kahden lehden jälkeen.
Tomaatin kasvatushan on tosi hauskaa; raakileita on hurjasti! Jännityksellä odotan, että ehtivätkö todella kypsyä ennen syksyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882