Langalla - The Wire

-nen

The Wire on ihan loistava sarja, joka kertoo Baltimoren poliisista ja murharyhmän toiminnasta - tämä tiedoksi niille, jotka eivät sitä vielä tienneet :) Kavahdin ensin itse sitä, että kyseessä poliisisarja, koska ei kuulostanut kovin mielenkiintoiselta, mutta katsoin kaikki 5 kautta ja oli aivan huippusarja.

Nyt kysymys: Mihin kirjaan tämä sarja alunperin perustuu? Onko niitä useampia? Olen joskus jotain tästä kuullut, mutta en ole laittanut ylös tietoja. KIITOS, jos joku sattuu tietämään ja kirjoittamaan! Tieto tulis tositarpeeseen!

2

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wire-fani

Kyseessä on todellakin yksi kaikkien aikojen parhaista tv-sarjoista. Tämä sarja on sitä tyyppiä, joka on tarkoitettu katsottavaksi nopeassa tahdissa ja täysin ilman mainoksia. Niinpä DVD-boxi onkin paras keino siitä nauttimiseen.

Itse ostimme boxin viime kesänä ja katsoimme kaikki viisi kautta (60 jaksoa) 6 viikon aikana, joinakin päivinä 4 jaksoa peräkkäin. Ei vaan malttanut lopettaa, kun oli niin älyttömän kiehtova ja koukuttava sarja. Aivan mahtavaa dialogia ja hienosti kirjoitetut henkilöhahmot.

Sarja ei kuitenkaan perustu mihinkään kirjaan, vaan on suoraan tv-sarjaksi kirjoitettu. Päinvastoin, sarjasta on jälkeenpäin kirjoitettu useampikin kirja. Lähinnä jakso-oppaita, sekä teoksia joissa pohditaan sarjan rakennetta, käsikirjoitusta ja ohjausta. Itsellänikin on pari näitä kirjoja.

Lisäksi sarjan käsikirjoittaja David Simon on kirjoittanut dokumentaarisen teoksen "The Corner: A Year in the Life of an Inner-city Neighbourhood" jossa hän käsittelee samoja teemoja kuin sarjassa.

• -nen

Totta, itsekin katsoin sarjaa useamman jakson kerrallaan, ja monesti kävi niin, ettei vain voinut lopettaa!!

Lisäksi muuten 1991 on näköjään ilmestynyt kirja "Homicide: A Year on the Killing Streets", josta jotkut Wiren henkilöhahmot ovat peräisin (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Simon#The_Wire).

Mietin tässä lahjaa toiselle Wireä fanittaneelle -> olis kiva antaa jotain aiheeseen liittyvää, mietin vaan oliskohan joku Simonin kirja hyvä lahja.

Minkälainen tuo kirja "The Corner: A Year in the Life of an Inner-city Neighbourhood" on? Kiitos jos jaksat vielä vastata ja mielellään kuulisin mielipiteitä muiltakin tietysti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe