onko sitä?
Joskus tuntuu, että elämä olisi helpompaa, jos huomaavaisuus olisi itseltä täysin puuttuva ominaisuus. Ehkä silloin ei niin herkästi vetäisi herneitä nenäänsä niiden vuoksi, jotka eivät kanssaihmisiä huomioi.
No, ehkä ei kuitenkaan.
Kanssaihmisten huomioimattomuus näkyy niin monin tavoin jokapäiväisessä arjessa, kaupassa, liikenteessä, työpaikalla ym.
Kaupan kapeilla käytävillä seistään ostoskärry poikittain eikä huomata, että toinen ei pääse ohi. Tai ryysitään sisään kauppaan keskeltä oviaukkoa vaikka toinen on juuri tulossa kädet täynnä ruokakasseja ja tämän tehtäväksi jää väistää.
Parkkeerataan auto niin lähelle keskelle ruutua oikein parkissa jo olevaa autoa, että kuskin ovesta ei mahdu sisään.
Ohitetaan rapakelillä ja palataan oikealle kaistalle aivan ohitetun eteen tuulilasi sotkien.
Ei haeta uutta paperia tulostimeen, mieluummin odotetaan, että seuraava hakee ja tulostetaan omat tulosteetkin vasta sitten.
Ei vaihdeta uutta vessapaperirullaa kun käytetään edellinen loppuun.
Ei käännetä edes päätä sivuun kun flunssaisena yskitään kesken keskustelun.
Tätähän voisi tietysti jatkaa loputtomiin.
Tuli vaan taas mieleen kun tulin autolla kotiin tuon viimeisen, vajaan kilometrin mittaisen pölyävän soratien kakkosella körötellen, ettei tien varrella asuvien naapureiden tarvitsisi yskiä pölyjä pois keuhkoista. Eikä aikaakaan kun toiset, suunnilleen Räikköstä matkien pyyhältävät ohi valtavan pölypilven nostattaen.
Tai kun päästin punaisilla valoilla olevaan risteykseen tullessani juuri ennen risteystä olevalta tonttiliittymältä kadulle pyrkivän autoilijan edelleni kun sieltä vilkkaaseen aikaan ei pääse pitkiin aikoihin, koska jono valoissa on jatkuva.
Tai kun päästän kaupan kassajonossa vain parin ostoksen kanssa olevan edelleni kun itselläni on lähes kärry täysi. Tätäkin voisi jatkaa lähes loputtomiin.
Huomaavaisuuden puutteen huippuna kyllä tulee se kun työpaikalla eväsruokia syödessä kaveri kolmen metrin päässä, itse juuri syötyään päästää kuuluvan (mukana myös haju), pitkän pierun;(
Onko huomaavaisuus kovassa, kiireisessä ja itsekkäässä nykymaailmassa vain tarpeeton rasite itselle vai tärkeä ihmisen ominaisuus, jonka soisi kuuluvan kaikille?
Huomaavaisuus...
48
508
Vastaukset
Jostain syystä minulle tuli tuosta vuodatuksesta huono omatunto. Minä saan muuten hyvän mielen antaessani jollekin paikkani jonossa tai pystyessäni auttamaan itseäni heikompaa.
moinen, huono omatunto? Jos kerran huomioit heikompiasi auttamalla, olet ansainnut hyvän mielen.
mies-vm56 kirjoitti:
moinen, huono omatunto? Jos kerran huomioit heikompiasi auttamalla, olet ansainnut hyvän mielen.
Ja kootut selitykset
-"Kaupan kapeilla käytävillä seistään ostoskärry poikittain eikä huomata, että toinen ei pääse ohi."
Anteeksi etten huomannut kun olin niin syventynyt lukemaan jauhopussin tuoteselostetta
-"Tai ryysitään sisään kauppaan keskeltä oviaukkoa vaikka toinen on juuri tulossa kädet täynnä ruokakasseja ja tämän tehtäväksi jää väistää."
Anteeksi. Olin niin ajatuksissani kun huomasin kaupan olevan menossa kiinni kymmenen minuutin päästä ja minulla oli vielä kaikki viikonlopun ruokaostokset tekemättä.
"Parkkeerataan auto niin lähelle keskelle ruutua oikein parkissa jo olevaa autoa, että kuskin ovesta ei mahdu sisään."
Anteeksi, kun en ole vieläkään oppinut kääntämään ruutuun autoani niin tarkasti, ettei sen toinen kylki olisi aina liian lähellä viereistä autoa. Muutenkin autoni tuntuu täyttävän koko ruudun paikallisen marketin pihassa. Olen aivan varma, että siellä on normaalia pienemmät ruudut.
"Ohitetaan rapakelillä ja palataan oikealle kaistalle aivan ohitetun eteen tuulilasi sotkien."
Vielä pahempaa. Olen tosi pahoillani, etten huomannut sitä kuralätäkköä, jonka vesi roiskahti päällesi kävellessäsi jalkakäytävällä ja minä vain jatkoin matkaa mitään huomaamatta. En tietenkään muista tapahtunutta koska en huomannut. (Ohittaminen autollani on vain toiveunta)
"Ei haeta uutta paperia tulostimeen, mieluummin odotetaan, että seuraava hakee ja tulostetaan omat tulosteetkin vasta sitten."
Anteeksi, etten muistanut, missä niitä tulostuspapereita säilytettiin ja ajattelin seuraavan tulostimen käyttäjän kyllä korjaavan asian.
jne
ajattelemattomuuttakin, mutta välinpitämättömyyttä esiintyy paljon.
Minusta huomaavaisuus on sisäänrakennettu ominaisuus ja luonteenpiirre, joku ajattelee
empaattisemmin ja haluaa olla huomaavainen, toinen on itsekäs ja ajaa enemmän omia etujaan.
Hyviä esimerkkejä laitoit, itse huomasin miten pienestä moni ilahtuu, kun pitää vanhukselle kaupan ovea auki,
päästää äidin lastenvaunuineen ovesta, kyllä Helsingissäkin osataan kiittää.
Tämä on minulle itsestään selvää, ei tarvitse miettiä, miten toimii, eikä kerätä irtopisteitä ja kiitoksia.ominaisuutena minäkin olen huomaavaisuutta pitänyt. Sitä on tai ei ole tai siltä väliltä mutta vaikea sitä voi olla oppia, jos sitä ei ole.
Irtopisteiden ja kiitosten keräily ei aitoon huomaavaisuuteen kuulu mutta mukavaltahan se kiitos aina tuntuu.mies-vm56 kirjoitti:
ominaisuutena minäkin olen huomaavaisuutta pitänyt. Sitä on tai ei ole tai siltä väliltä mutta vaikea sitä voi olla oppia, jos sitä ei ole.
Irtopisteiden ja kiitosten keräily ei aitoon huomaavaisuuteen kuulu mutta mukavaltahan se kiitos aina tuntuu.kiitos aina tuntuu, mutta kun toimii kuten on tapoinaan pitänyt, ei välttämättä
odotakaan sitä kiitosta. Vastapeluri saattaa olla näitä välinpitämättömiä, eikä ehkä huomannut
koko asiaa.
Helppoa, kun ei tarvitse mitenkään suunnitella kuinka tekee, se tulee selkäytimestä.
- Meriläinen
Jäin miettimään kun itse olen suorasanainen niin onko se jotenkin huomaavaisuuden vastakohta.
Nytkin tänään on tullut parikin tilannetta jossa olisin voinut olla "huomaavaisempi, ajattelevampi".
Mutta kun en kerkiä.
Suusta tulee sanoja nopeampaa tahtia ja siellä ei ole tuota delete nappia.
Mutta kyllä jonossa annan usein paikkani jos takana on vähillä ostoksilla ihminen.
Kysyn tarviiko joku apua jos huomaan pähkäilevän ihmisen jne.
Kyllä yleensä monessakin asiassa pyrin ottamaan lähellä olevat ihmiset huomioon, ja sitä kyllä sitten käytetään hyväksikin.
Ja viimeiseen kysymykseen: kyllä sitä soisi enemmän tässä maailmassa olevan, jopa itsellä.se suorasanaisuuskin voisi olla tietynlaista huomaavaisuutta. Ei kai suorasanaisuus ole pahasta, jos siihen on hyvä syy.
- Hopia
Kyllä taitaa tämä huomaavaisuus/sosiaalisuus/välittäminen/auttaminen olla syntymälahja ja kotoa perittyä.
Teennäinen oman edun tavoittelu auttamisen merkeissä on tämän ajan trendi. Kuninkaaliiset, muuten vaan rikkaat, kirkonkin mainitsen( toisaalta hyvä ,että sitä on. Rahaa toitottavasti virtaa edes osin sinne minne tarvitaan)
Miten kasvatimme lapsemme?
Luovatko he yhteiskunnasta vähemmän kovia arvoja arvostavan ?"auttamishalu" on ihan eri asia. No, voihan se halu olla aitoakin mutta rahalla auttaminen, päätyykö ne rahat edes aina autettavien hyväksi kuin murto-osaltaan.
Lieneekö kasvatuksellamme suurta merkitystä, markkinavoimilla on vain yksi arvo ja se ei liene ainakaan kovin pehmeä.- Hopia
mies-vm56 kirjoitti:
"auttamishalu" on ihan eri asia. No, voihan se halu olla aitoakin mutta rahalla auttaminen, päätyykö ne rahat edes aina autettavien hyväksi kuin murto-osaltaan.
Lieneekö kasvatuksellamme suurta merkitystä, markkinavoimilla on vain yksi arvo ja se ei liene ainakaan kovin pehmeä.kasvatuksella on merkitys. Mihin arvoihin kasvat, mihin tapoihin.
Markkinavoimia pyörittävät ihmiset jotka on joissain jotkut vanhemmat kasvattaneet.
Ihmisistä tämä kaikki lähtee. Meistä. Hopia kirjoitti:
kasvatuksella on merkitys. Mihin arvoihin kasvat, mihin tapoihin.
Markkinavoimia pyörittävät ihmiset jotka on joissain jotkut vanhemmat kasvattaneet.
Ihmisistä tämä kaikki lähtee. Meistä.kasvatuksella on hyvin suuri merkitys mutta silläkään tuskin voimme muokata lapsistamme juuri haluamamme laisia, jokainen on kuitenkin oma yksilönsä omine synnynnäisine piirteineen.
Anonyymi markkinavoima on niin vahva, että sen edessä jotain eriäviä arvoja kannattava kasvattaja on voimaton.- Hopia
mies-vm56 kirjoitti:
kasvatuksella on hyvin suuri merkitys mutta silläkään tuskin voimme muokata lapsistamme juuri haluamamme laisia, jokainen on kuitenkin oma yksilönsä omine synnynnäisine piirteineen.
Anonyymi markkinavoima on niin vahva, että sen edessä jotain eriäviä arvoja kannattava kasvattaja on voimaton.mutta kun se kaikki olemme me ihmiset! Sen anonyymin muovaavat ihmiset jotka ovat geeninsä ja kasvatuksensa vanhemmiltaan saaneet.
Älä nyt sano, ettei kodin vaikutuksella ole merkitystä!
Koti ja sieltä saadut eväät elämälle saattavat siivettömänkin linnun lentoon.
Sanoisin, että riippuu missä piireissä elää. Tarkoitan, että minkälaisessa seurassa, joutuu/saa viettää päivänsä ja vapaa-aikansa.
seuraansa nyt jonkin verran voi vaikuttaa mutta se muu, olisko enempi tuurista kiinni. Itsestäkin, mitä muilta odottaa.
P.S. Onkos Ubuntu omaksuttu, vai peräti hylätty?;)mies-vm56 kirjoitti:
seuraansa nyt jonkin verran voi vaikuttaa mutta se muu, olisko enempi tuurista kiinni. Itsestäkin, mitä muilta odottaa.
P.S. Onkos Ubuntu omaksuttu, vai peräti hylätty?;)Niin, me elämme epäkohteliaiden, ilkeiden, pahansuopien, vilpillisten ja jopa epärehellisten ja rikollisten ihmisten keskuudessa. Joka paikassa liikkuu massa ihmisiä jotka eivät osaa, eivätkä halua, olla huomaavaisia. Mutta aina me silti sen kaiken sekalaisen massan seasta löydämme ne ystävälliset kasvot. Ja naurun rypyistä sikkarallan olevat silmät. Ja kun tarkkaan niihin katsoo, niin huomaa miten pupillitkin laajenee, ja siinä se on.
Löydämme sen sielunkumppanin jopa selkämmekin takaa, tunnistamme hänet, jopa hänen hengityksestäänkin. Ja jopa suuren teatteriyleisönkin joukosta pystymme tunnistamaan, sekunnin murto-osassa, ne kaikkein pahimmat, ja sitten myös ne sielunkumppanit jos todella niin haluamme...
Meillä ihmisillä on myös tapana hakeutua kaltaistensa seuraan ja siksi me välttelemme niitä epähuomaavaisia. On mukavampi kääntyä aina sen miellyttävämmän puoleen. Miksi ehdointahdoin kiusata itseään, ja antaa aikaansa sille epäilyttävälle.
Työpaikaa on vaikea vaihtaa ja työkavereitaan vielä vähemmän, mutta oman sisäisen ideologinsa myötä voi ihminen yrittää hakeutua sellaiselle alalle, missä saa kohdata samanhenkisiä.
Harjoittelen muuten vielä sitä ubuntua. En ole uskaltanut vielä asentaa sitä lopullisesti. Olen niin epävarma siitä, että miten voin käyttää molempia rinnakkain. Onko siinä valintaikkuna myös takas Windowsiin esim. kesken kaiken. En ainakaan löydä sellaista. Vai suljetaanko se Ubuntu/Windows aina ensin? Kenelläkään niistä jotka tunnen, ei ole Ubuntua ja siis konkreettista käytännön apua en voisi siihen saada lähipiiristä. Siksi en ole vielä asentanut. Tää Windowskin toimii nyt kunnolla, taitaa olla siitä kiinni, että kun käyttää paljon, se toimii, ja jos tulee päivien taukoja, alkaa se taas se herjaaminen. Maanantaina alkaa työt ja tietsikalle en jaksa välttämättä jokapäivä ja jos alkaa herjaamaan, siirryn Ubuntuun. Kiitos vielä kun jaksa neuvoa minua.- tippanb
Ainakin pienellä paikkakunnalla ovat ihmiset sen verran tuttuja keskenään, että huomaavaisuus on luontevaa. Onhan täälläkin esim. liikkeitä jossa palvelu on tympeää ja ne paikkakuntalaiset osaavat kiertää kaukaa. Nämä "idylliset pikkuputiikit ja kahvilat" ovat tietenkin matkailijoiden suosiossa ja antavat ehkä virheellisen vaikutelman paikkakunnastamme. Kyllä huomaavaisuutta saa kunhan osaa valita seuransa ja palvelujen tarjoojat. :))))
Käyn usein Stadissakin shoppailemassa ja on sielläkin palvelu huomaavaista. Kyllä helsinkiläismiehetkin avaavat ovia ja ovat usein nostaneet jopa matkatavarani ulos sporasta yms. Oisko hymyllä osuutta asiaan; vaikee sanoo ;)))))) miljoona kirjoitti:
Niin, me elämme epäkohteliaiden, ilkeiden, pahansuopien, vilpillisten ja jopa epärehellisten ja rikollisten ihmisten keskuudessa. Joka paikassa liikkuu massa ihmisiä jotka eivät osaa, eivätkä halua, olla huomaavaisia. Mutta aina me silti sen kaiken sekalaisen massan seasta löydämme ne ystävälliset kasvot. Ja naurun rypyistä sikkarallan olevat silmät. Ja kun tarkkaan niihin katsoo, niin huomaa miten pupillitkin laajenee, ja siinä se on.
Löydämme sen sielunkumppanin jopa selkämmekin takaa, tunnistamme hänet, jopa hänen hengityksestäänkin. Ja jopa suuren teatteriyleisönkin joukosta pystymme tunnistamaan, sekunnin murto-osassa, ne kaikkein pahimmat, ja sitten myös ne sielunkumppanit jos todella niin haluamme...
Meillä ihmisillä on myös tapana hakeutua kaltaistensa seuraan ja siksi me välttelemme niitä epähuomaavaisia. On mukavampi kääntyä aina sen miellyttävämmän puoleen. Miksi ehdointahdoin kiusata itseään, ja antaa aikaansa sille epäilyttävälle.
Työpaikaa on vaikea vaihtaa ja työkavereitaan vielä vähemmän, mutta oman sisäisen ideologinsa myötä voi ihminen yrittää hakeutua sellaiselle alalle, missä saa kohdata samanhenkisiä.
Harjoittelen muuten vielä sitä ubuntua. En ole uskaltanut vielä asentaa sitä lopullisesti. Olen niin epävarma siitä, että miten voin käyttää molempia rinnakkain. Onko siinä valintaikkuna myös takas Windowsiin esim. kesken kaiken. En ainakaan löydä sellaista. Vai suljetaanko se Ubuntu/Windows aina ensin? Kenelläkään niistä jotka tunnen, ei ole Ubuntua ja siis konkreettista käytännön apua en voisi siihen saada lähipiiristä. Siksi en ole vielä asentanut. Tää Windowskin toimii nyt kunnolla, taitaa olla siitä kiinni, että kun käyttää paljon, se toimii, ja jos tulee päivien taukoja, alkaa se taas se herjaaminen. Maanantaina alkaa työt ja tietsikalle en jaksa välttämättä jokapäivä ja jos alkaa herjaamaan, siirryn Ubuntuun. Kiitos vielä kun jaksa neuvoa minua.Minulla on Ubuntun uusin versio muttei Windowsia. Pojallani on molemmat käytössä samalla koneella ja siinä on valintaikkunat molempiin. Käsittääkseni ei tarvitse sulkea kumpaakaan siis, mutten ole ollut kiinnostunut asiasta koska en itse tarvitse molempia. Tämä on kuulemma turvallisempi ja minusta ihan helppo käyttää.
tippanb kirjoitti:
Ainakin pienellä paikkakunnalla ovat ihmiset sen verran tuttuja keskenään, että huomaavaisuus on luontevaa. Onhan täälläkin esim. liikkeitä jossa palvelu on tympeää ja ne paikkakuntalaiset osaavat kiertää kaukaa. Nämä "idylliset pikkuputiikit ja kahvilat" ovat tietenkin matkailijoiden suosiossa ja antavat ehkä virheellisen vaikutelman paikkakunnastamme. Kyllä huomaavaisuutta saa kunhan osaa valita seuransa ja palvelujen tarjoojat. :))))
Käyn usein Stadissakin shoppailemassa ja on sielläkin palvelu huomaavaista. Kyllä helsinkiläismiehetkin avaavat ovia ja ovat usein nostaneet jopa matkatavarani ulos sporasta yms. Oisko hymyllä osuutta asiaan; vaikee sanoo ;))))))Ja Naantalin Muumimaailman junasta jää pois, jos ei itse jaksa nostaa lastenrattaita junan perässä kulkevaan vaunukärryyn. Sinne kärryyn ei ole luiskaa. Kuljettaja on jättänyt minut kaksi kertaa kävelemään, kun ei ole viitsinyt tulla nostamaan.
Sen pikkumatkan jaksaa kyllä kävelläkin, mutta tosi pettymys lapselle. Ja siinä sitten selitän, että miten täällä maailmassa on ihmisiä jotka eivät ota toisia huomioon, ja ovat epäkohteliata. Oikein kauhulla taas ajatten, miten siitäkin taas selviää. Ne vaunujenkuljetuskärryn laidat ovat tosi korkeat ja kärryjen nostaminen ei pieneltä heikolta naiselta onnistu mitenkään. Palautetta olen antanut.
Täytyy yrittää vaan saada apua ruotsalaisilta miehiltä, muumimaailman toisilta asiakkailta, sillä keinoin se on hoitunut, suomalaiset eivät ihan helpolla auta. Onneksi osaan sanoa ruotsiksikin, kiitos. Niin, ja kaksi kesää olen kulkenut siellä KAUSILIPULLA, joten tiedän mistä puhun.firefox58 kirjoitti:
Minulla on Ubuntun uusin versio muttei Windowsia. Pojallani on molemmat käytössä samalla koneella ja siinä on valintaikkunat molempiin. Käsittääkseni ei tarvitse sulkea kumpaakaan siis, mutten ole ollut kiinnostunut asiasta koska en itse tarvitse molempia. Tämä on kuulemma turvallisempi ja minusta ihan helppo käyttää.
Kysyn häneltä kunhan herää. Tietää kyllä ihan varmasti.
firefox58 kirjoitti:
Minulla on Ubuntun uusin versio muttei Windowsia. Pojallani on molemmat käytössä samalla koneella ja siinä on valintaikkunat molempiin. Käsittääkseni ei tarvitse sulkea kumpaakaan siis, mutten ole ollut kiinnostunut asiasta koska en itse tarvitse molempia. Tämä on kuulemma turvallisempi ja minusta ihan helppo käyttää.
Kiva kun kerroit. Ehkä ne molemmat valintaikkuna tulevat näkyviin sit kun molemmat ovat asennettuna. Nyt on Windows asennettuna ja Ubutnu koekäytössä cd.llä.
miljoona kirjoitti:
Kiva kun kerroit. Ehkä ne molemmat valintaikkuna tulevat näkyviin sit kun molemmat ovat asennettuna. Nyt on Windows asennettuna ja Ubutnu koekäytössä cd.llä.
Kuten sanoin, en itse tiedä, mutta vastaa kyllä viestiini jahka herää:)
- tippanb
miljoona kirjoitti:
Ja Naantalin Muumimaailman junasta jää pois, jos ei itse jaksa nostaa lastenrattaita junan perässä kulkevaan vaunukärryyn. Sinne kärryyn ei ole luiskaa. Kuljettaja on jättänyt minut kaksi kertaa kävelemään, kun ei ole viitsinyt tulla nostamaan.
Sen pikkumatkan jaksaa kyllä kävelläkin, mutta tosi pettymys lapselle. Ja siinä sitten selitän, että miten täällä maailmassa on ihmisiä jotka eivät ota toisia huomioon, ja ovat epäkohteliata. Oikein kauhulla taas ajatten, miten siitäkin taas selviää. Ne vaunujenkuljetuskärryn laidat ovat tosi korkeat ja kärryjen nostaminen ei pieneltä heikolta naiselta onnistu mitenkään. Palautetta olen antanut.
Täytyy yrittää vaan saada apua ruotsalaisilta miehiltä, muumimaailman toisilta asiakkailta, sillä keinoin se on hoitunut, suomalaiset eivät ihan helpolla auta. Onneksi osaan sanoa ruotsiksikin, kiitos. Niin, ja kaksi kesää olen kulkenut siellä KAUSILIPULLA, joten tiedän mistä puhun.ilmiötä on meilläkin. Olemme ihan kaveriporukassa ihmetelleet mistä johtuu, että vähän vanhemmat suomalaismiehet ovat sellaisia äreitä mörköja kun taas ruotsalaismiehet ovat vanhetessaan " skoijaavia gamla gubbeneita" ;))))
tippanb kirjoitti:
ilmiötä on meilläkin. Olemme ihan kaveriporukassa ihmetelleet mistä johtuu, että vähän vanhemmat suomalaismiehet ovat sellaisia äreitä mörköja kun taas ruotsalaismiehet ovat vanhetessaan " skoijaavia gamla gubbeneita" ;))))
ja mä luulen tietäväni vastauksen. Ne ruotsalaiset ovat samanlaisia äreitä mörköjä sillä ruotsissa, mutta täällä turistikohteissa niitä näkee vaan niitä parempiosaisia gubbeja. Niillä, ketä täällä suomen turistipaikoissa käy, on rahaa ja vähemmän huolia...
- tippanb
miljoona kirjoitti:
ja mä luulen tietäväni vastauksen. Ne ruotsalaiset ovat samanlaisia äreitä mörköjä sillä ruotsissa, mutta täällä turistikohteissa niitä näkee vaan niitä parempiosaisia gubbeja. Niillä, ketä täällä suomen turistipaikoissa käy, on rahaa ja vähemmän huolia...
tarkoitin meidän paikkakunnan ruotsinkielisiä ja ihan tavallisia duunareita, kuskeja, myyntimiehiä. Eivät he ole mitenkään parempi- tai huono-osaisempia. Firman pippaloissakin kaikki naiset istuvat kuuntelemassa erään 63 vuotiaan myyntitykin jutustelua, koska hän osaa olla seuraihminen. Se vain on jotain luonteista iloisuutta, huolettomuutta ja sisäistä karismaa. En tiedä onko se meidän ns. "alkuasukkaiden" luonteenpiirre, mutta oma isänikin oli sellainen ja ihan tavallinen duunari.
Yleensä nämä äreät ja nipottavat ukot joihin olen törmännyt ovat kylläkin kotoisin jostain itäisestä Pohjois-Suomesta. miljoona kirjoitti:
Vastaus tuli lopulta. Ne voi kyllä asentaa samaan koneeseen mutta molemmat pitää olla omalla kiintolevyllään, eli silloin niitä tarvitaan 2 . Ei voi olla auki ohjelmat samaan aikaan vaan on valittava istunnon alussa kumpaa haluaa käyttää.
Että tällaista, Hyvää päivän jatkoa:)firefox58 kirjoitti:
Vastaus tuli lopulta. Ne voi kyllä asentaa samaan koneeseen mutta molemmat pitää olla omalla kiintolevyllään, eli silloin niitä tarvitaan 2 . Ei voi olla auki ohjelmat samaan aikaan vaan on valittava istunnon alussa kumpaa haluaa käyttää.
Että tällaista, Hyvää päivän jatkoa:)Sinulle.
miljoona kirjoitti:
Niin, me elämme epäkohteliaiden, ilkeiden, pahansuopien, vilpillisten ja jopa epärehellisten ja rikollisten ihmisten keskuudessa. Joka paikassa liikkuu massa ihmisiä jotka eivät osaa, eivätkä halua, olla huomaavaisia. Mutta aina me silti sen kaiken sekalaisen massan seasta löydämme ne ystävälliset kasvot. Ja naurun rypyistä sikkarallan olevat silmät. Ja kun tarkkaan niihin katsoo, niin huomaa miten pupillitkin laajenee, ja siinä se on.
Harjoittelen muuten vielä sitä ubuntua. En ole uskaltanut vielä asentaa sitä lopullisesti. Olen niin epävarma siitä, että miten voin käyttää molempia rinnakkain. Onko siinä valintaikkuna myös takas Windowsiin esim. kesken kaiken. En ainakaan löydä sellaista. Vai suljetaanko se Ubuntu/Windows aina ensin? Kenelläkään niistä jotka tunnen, ei ole Ubuntua ja siis konkreettista käytännön apua en voisi siihen saada lähipiiristä. Siksi en ole vielä asentanut. Tää Windowskin toimii nyt kunnolla, taitaa olla siitä kiinni, että kun käyttää paljon, se toimii, ja jos tulee päivien taukoja, alkaa se taas se herjaaminen. Maanantaina alkaa työt ja tietsikalle en jaksa välttämättä jokapäivä ja jos alkaa herjaamaan, siirryn Ubuntuun. Kiitos vielä kun jaksa neuvoa minua.aiheesta sinulla. Itsellä ei enää hellepäivän päätteeksi oikein tahdo ajatus luistaa vakavissa aiheissa.
Mutta siitä Linuxista/Ubuntusta. Sanot olevasi epävarma siitä, miten voit käyttää molempia rinnakkain.
Oikeastaan rinnakkain et niitä voikkaa käyttää. Aina kun käynnistät koneen, sinun on valittava kumman haluat käynnistyvän. Jos käytät Linuxia ja haluatkin päästä Windowsiin, pitää sinun käynnistää kone uudelleen. Ja sama toisin päin. Aina koneen käynnistymisen alussa tulee valikko, josta tietyn, lyhyehkön ajan kuluessa on valittava haluttu käyttöjärjestelmä. Jos ei valitse, käynnistyy kone oletuksena Linuxiin.firefox58 kirjoitti:
Että tällaista, Hyvää päivän jatkoa:)ehkä nyt olet ymmärtänyt pojan vastauksen väärin;) Kenties on mennyt kiintolevyt ja kiintolevyn osiot sekaisin. Molemmat voi varsin hyvin olla samalla kiintolevyllä.
Harvemminpa kannettavissa edes on kahta kiintolevyä, eikä edes pöytäkoneissa tehtaan jäljiltä.mies-vm56 kirjoitti:
ehkä nyt olet ymmärtänyt pojan vastauksen väärin;) Kenties on mennyt kiintolevyt ja kiintolevyn osiot sekaisin. Molemmat voi varsin hyvin olla samalla kiintolevyllä.
Harvemminpa kannettavissa edes on kahta kiintolevyä, eikä edes pöytäkoneissa tehtaan jäljiltä.Huomenta :)
Kiinnostaa nyt itseäkin sen verran, että täytyy ottaa selvää.mies-vm56 kirjoitti:
aiheesta sinulla. Itsellä ei enää hellepäivän päätteeksi oikein tahdo ajatus luistaa vakavissa aiheissa.
Mutta siitä Linuxista/Ubuntusta. Sanot olevasi epävarma siitä, miten voit käyttää molempia rinnakkain.
Oikeastaan rinnakkain et niitä voikkaa käyttää. Aina kun käynnistät koneen, sinun on valittava kumman haluat käynnistyvän. Jos käytät Linuxia ja haluatkin päästä Windowsiin, pitää sinun käynnistää kone uudelleen. Ja sama toisin päin. Aina koneen käynnistymisen alussa tulee valikko, josta tietyn, lyhyehkön ajan kuluessa on valittava haluttu käyttöjärjestelmä. Jos ei valitse, käynnistyy kone oletuksena Linuxiin.Noin minä arvelin ja nyt selkeni tarkemmin.
mies-vm56 kirjoitti:
ehkä nyt olet ymmärtänyt pojan vastauksen väärin;) Kenties on mennyt kiintolevyt ja kiintolevyn osiot sekaisin. Molemmat voi varsin hyvin olla samalla kiintolevyllä.
Harvemminpa kannettavissa edes on kahta kiintolevyä, eikä edes pöytäkoneissa tehtaan jäljiltä.No ei ne menneet sekaisin vaikka helle onkin:)) Sen kyllä saa tehtyä kertomallasi tavalla mutta toiminta on paljon huonompaa ja epävarmempaa. Kiintolevyt pöytämalliin maksavat alle 50 €. Tietenkään pöytäkoneissa ei ole kuin yksi kiintolevy ostettaessa:)) Muusta en tiedä mutta näin sanoo alan ammattilainen.
Hyvää kesäpäivän jatkoa.
Olet oikeassa, noita luetteloita voisi jatkaa loputtomiin. Johonkin on kuitenkin huomaavaisuudenkin raja vedettävä ja kaikilla on huonot hetkensä. Sanotaan, että hymy ei maksa mitään ja siitä tulee monesti hyvä mieli niin antajalle kuin saajalle.
Olen erittäin kiitollinen kun kohtelias autoilija pysähtyy ja antaa tietä kun kävelen kolmen kassin kanssa, paikkani saa viedä niin linja-autossa kuin kaupan kassajonossa jne, jne
Jos olet itse omille lapsillesi huomaavainen he antavat sen kaksinverroin takaisin. Olen kuullut äitien huutavan julkisesti lapsilleen ja haukkuvan ties miksi apinaksi, minusta se ei ole huomaavaisuuden opetusta.
Eli eiköhän sedkin asia lähde sieltä kotoa ja korvien välistä.että jossain se raja on oltava ja vaikka se olisi paikallaankin niin ne huonot hetketkin voivat antaa ulos päin väärää kuvaa.
Juu, onhan tuota vanhempien huonoa esimerkkiä lapsilleen tavattu, ehkä ne huonot hetketkin syynä. Siltikin uskon, että kaikkea ei voi opettamallakaan muuttaa, joissain asioissa olemme vain sellaisia, jollaisiksi olemme syntyneet.
Esimerkkiluettelosi on kuvaava ja melko kattava.
Työ- ja harrastuselämään liittyen voisi yhtenä huomaavaisuuden muotona pitää seuraavaa tekijää/käyttäjää.
Usein oma osuus on, ilman lisävaivaa tehtävissä seuraavaa käyttäjää ajatellen "valmiiksi".
Yksinkertainen esimerkki kunto- / punttisalilta.
Vaikka seinillä on suuret laput joissa kehoitetaan harjoittelunjälkeen laittamaan painot ja levyt niille varattuihin paikkoihin niin varsinkin aamupäivisin paikka on sekaisin kuin humalaisen uloste.
Minullehan alkujärjestely toimii lämmittelynä mutta en enää viitsi kovin paljoa raivata toisten jälkiä.
Sääliksi käy myös siivoojaa!
Kyllä on homma hankalaa.
En ole kysynyt miten tuo alue on kalustuksen puolesta normitettu.
Arvelisin ettei standardiperusteissa ole otettu huomoon tuota sekamelskaa.
Sopii sitten käyttäjien purnata puutteellisesta puhdistuksesta.vaikka en käykkään (ei tarvitse;)) mutta voin kuvitella. Ihan samat asiat näkyy vaikka työpaikalla.
- tanj a
Hyvä aihe, kiitos siitä! Samaa siis pohtinut tahollani, mutta toisaalta tottunut olemaan välittämättäkin huomaavaisuuden puutetta. Tosin osan siitä puuttumattomuudesta laitan myös nuoruuden tiliin ja ihmisen temperamenttiin eli jotkut ovat niin hitaita älyämään, että se huomaavaisuus tulee vasta seuraavana päivänä mieleen. Ettei aina kyse ole ihan siitäkään, etteikö älyäisi. Ja entäpä vanhukset? Isäni on fiksu mies, mutta vanha, ja hän jää ihan vahingossa muiden tielle ja muutenkin huomiokyky paljon heikentynyt, niin sydäntä joskus raastaa miten ihmiset näyttävät keskisormea ja tönivät pois tieltä.
Kiitos on kyllä tehokas kasvattaja. Kiitän välillä niin, että liioitteluksikin menee ja kuitenkin näkee, miten se ilahduttaa ja joku jopa jää sen näköisenä katsomaan, jos vaikka jatkaisi samalla linjalla. Ja sen olen huomannut, että jos hirveästi ääneen putputtaa ja valittaa muiden huonotapaisuudesta lisää aivan varmasti tönkyä pesään ja saa vain enemmän huonotapaisia innostumaan huonotapaisuudesta. Kumma juttu...
Sitä ihmettelen useasti, että jos ihan asiallisesti antaa palautetta ja niin kohteliain sanakääntein kuin vain pystyy, niin jos kyse on oman edun kyseenalaistamisesta, saa ihan varmasti vihat niskaansa. Meillä on joskus taloyhtiössä hirveän hankalaa keskustella asioista, joissa pitäisi sopia demokraattisesta kohtelusta kaikkia osakkaita kohtaan, niin osalle ja valitettavasti nuoremmalle polvelle se on kuin nyrkkiä heristäisi. Nähdään, että juuri tässä ja nyt oma asia ylittää kaiken muun ja meidän muiden pitäisi "naapurisovun" nimissä antaa periksi. Pakko vaan olla hiljaa, ettei tulisi tappelua ja taas miettii onko se muiden huomioon ottaminen niin hirveän vaativaa ja mistä se oikeasti on pois?itse olen hidas älyämään. Monissa tilanteissa sopiva sanottava tulee mieleen vasta kun sen sanominen on jo myöhäistä. Ei se hidas äly silti tunnu estävän muiden huomiointia.
Lapsilla ja vanhuksilla voi olla hyvä syy olla vähemmän huomaavainen. Huomaavainen ihminen sen myös ymmärtää ja hyväksyy. Mainitsemiltasi keskisormen näyttäjiltä ja tönijöiltä huomaavaisuus sen sijaan puuttuu täysin.
Loppu onkin ihan tuttua juttua. Paitsi, etten itse juuri ääneen pulputa toisten huonotapaisuudesta. Paitsi nyt tässä.
ihmisen huomioon ottaminen lähtee jo lapsuudesta.Jos saa elää kuin sika,niin ei siinä paljon kasva sitä ominaisuutta.
Kaikilla joilla sitä on,niin kannattaa pitää siitä kiinni.Voihan sitä hienovaraisesti opettaa myös kanssaihmisille jos eivät ole vielä sitä oppineet..:)- tippanb
Työpaikallemme on joskus tullut uusia nuoria, jotka eivät ole oppineet huomaavaisuutta. Hyvin on onnistunut hienovarainen opettaminen esim. järjestyksen pidosta, kahvimukien tiskauksesta, jääkaapin, mikkron ym. siisteydestä. Nykyään, kun seuraava uusi nuori tulee töihin opettavat nämä "ent. nuoret" seuraavia eikä meidän "vanhusten" tarvitse olla nipottamassa. (eivätkä nämä 25-30 vuotiaat ole ihan yhtä hienovaraisia kouluttaessaan nuorempiaan kuin mitä me yritämme olla ;)
tippanb kirjoitti:
Työpaikallemme on joskus tullut uusia nuoria, jotka eivät ole oppineet huomaavaisuutta. Hyvin on onnistunut hienovarainen opettaminen esim. järjestyksen pidosta, kahvimukien tiskauksesta, jääkaapin, mikkron ym. siisteydestä. Nykyään, kun seuraava uusi nuori tulee töihin opettavat nämä "ent. nuoret" seuraavia eikä meidän "vanhusten" tarvitse olla nipottamassa. (eivätkä nämä 25-30 vuotiaat ole ihan yhtä hienovaraisia kouluttaessaan nuorempiaan kuin mitä me yritämme olla ;)
on hieno juttu!!Asia kiertää eteenpäin ihan heidän lapsilleenkin sitten...:))
Voin kuvitella,miten suorasanaisesti siellä komennetaan uusia..:Dmiten asia oikeasti on mutta itse ajattelen huomaavaisuuden olevan enempikin synnynnäinen ominaisuus.
Varmaan siihen voi ihan pienestä alkaen kasvatuksella ja mallia antamalla vaikuttaa. Mutta jos sitä ei aikuisella ole, ei sitä opettamallakaan tule.tippanb kirjoitti:
siinä oppimisessa olla ollut kyse sääntöjen oppimisesta pikemmin kuin huomaavaisuudesta. Vanhemmalla, ainakaan miesväellä ei tuo säännöistäkään piittaaminen aina tahdo onnistua.
mies-vm56 kirjoitti:
miten asia oikeasti on mutta itse ajattelen huomaavaisuuden olevan enempikin synnynnäinen ominaisuus.
Varmaan siihen voi ihan pienestä alkaen kasvatuksella ja mallia antamalla vaikuttaa. Mutta jos sitä ei aikuisella ole, ei sitä opettamallakaan tule.Kyllä me voimme mielestäni oppia ja korjata tapojamme, jos huomaamme itse tehneemme tyhmästi. Itseään jo täydellisenä pitävä ei tietenkään voi enää oppia uutta.
PupuPuskasta kirjoitti:
Kyllä me voimme mielestäni oppia ja korjata tapojamme, jos huomaamme itse tehneemme tyhmästi. Itseään jo täydellisenä pitävä ei tietenkään voi enää oppia uutta.
itseään pitämisestä ei ole kyse, siitä ollaan kaukana ja siihen tarvitaan jokunen muukin ominaisuus, eikä siltikään kukaan ole täydellinen.
Eikös sitä huomaavaisuutta kuitenkin jossain määrin ole, jos kerran itse huomaa tehneensä tyhmästi ja haluaa korjata käyttäytymistään.mies-vm56 kirjoitti:
itseään pitämisestä ei ole kyse, siitä ollaan kaukana ja siihen tarvitaan jokunen muukin ominaisuus, eikä siltikään kukaan ole täydellinen.
Eikös sitä huomaavaisuutta kuitenkin jossain määrin ole, jos kerran itse huomaa tehneensä tyhmästi ja haluaa korjata käyttäytymistään.Kuitenkaan ei voi korjata itsessään sellaista, jota ei näe. Minä saan opetella joka päivä huomaavaisuutta, kun minulla ei ole ennustajan lahjoja ennustaa, mikä ketäkin ärsyttää ja millaisesta asiasta joku voi ottaa herneen nenään. Meitähän ei suinkaan ärsytä samat asiat. Se, mikä yhdelle on tärkeää, ei ole sitä toiselle. Esim. avaat naiselle kohteliaasti oven. Toinen on mielissään. Toinen loukkaantuu, koska arvelee sinun pitävän häntä avuttomana.
mies-vm56 kirjoitti:
miten asia oikeasti on mutta itse ajattelen huomaavaisuuden olevan enempikin synnynnäinen ominaisuus.
Varmaan siihen voi ihan pienestä alkaen kasvatuksella ja mallia antamalla vaikuttaa. Mutta jos sitä ei aikuisella ole, ei sitä opettamallakaan tule.on sellanen fiilis,että täytyy sanoa ettei miehelle sitä ainakaan voi opettaa...Siis joillekkin miehille..:/ Että mua korpee nyt...siis täällä kotona..;/
mii-su kirjoitti:
on sellanen fiilis,että täytyy sanoa ettei miehelle sitä ainakaan voi opettaa...Siis joillekkin miehille..:/ Että mua korpee nyt...siis täällä kotona..;/
onko se niin sukupuolesta kiinni. Korpeehan se joskus vähän, kotonakin;)
Mutta nyt alkaa jo vähän korpeemaan tämä hiostava kuumuus. Ja kuivuus, pitää tästä lähteä kastelukierrokselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205323- 501381
- 11807
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58778- 47769
- 46762
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52757Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49746Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8734Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132725