Neljäs käsky:Kunnioita Isääsi ja Äitiäsi.
Mitä se merkitsee?
Vastaus:
"Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä".
KÄSKYT: Neljäs käsky
26
231
Vastaukset
LAPSET JA VANHEMMAT
Ef. 6:1-4
--
6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
6:3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
6:4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
-----
Entäpä, jos vanhemmat omalla elämäntyylillään eivät ”ansaitsekkaan” lastensa kunnioitusta.
Paavali sanoo, että käskyä on noudatettava ”Herrassa”, Kristuksen tähden (1).
Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen.
Vanhemmat eivät saa käyttää valtaansa väärin eikä kiihottaa lapsiaan vihaan. Lasta ei saa käyttää itsekkäästi hyväkseen omien etujensa ajamiseksi. (4). Valta tarkoittaa vastuuta ja palvelua.
Vanhemmille on annettu tehtävä palvella lapsiaan näiden parhaaksi.
Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsiaan ”Herran kurissa ja nuhteessa” (4). Lapsille ei tule antaa täyttä vapautta tehdä niin kuin he itse tahtovat.
Ottaessaan tykönsä lapset aikuisten estelyistä huolimatta, Jeesus näytti meille esimerkkiä, kuinka meidän tulee kohdella lapsia (Mark. 10:13-16). Lapsia ei tule väheksyä!Tapio522: "Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen".
--
Alla oleva teksti linkistä: http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/4.html
"Vaikka vanhemmat toivovat lapsilleen hyvää, heidän sanansa ja tekonsa saattavat silti olla rakkaudettomia ja vääriä. Silloinkin, kun päätämme tehdä vastoin vanhempien tahtoa, meidän on kuunneltava ja arvostettava heitä. Käsky velvoittaa myös aikuisia kunnioittamaan vanhempiaan ja pitämään heistä huolta".
On hyvä muistaa, miten Raamatun ohjeistukset koskettavat voimakkaammin uskovaa ihmistä eli tuo käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuuluu myös meille aikuisille ihmisille.
Mikä taas tulee pienten lasten kunnioittavaa käyttäytymistä vanhempiaan kohtaan, niin monasti tämä käyttäytyminen tulee vanhempien ansaita.Pakolla ja siten pelolla et saa lapsen kunnioitusta pitkässä juoksussa.
Todellisuus on valitettavasti sellainen, jos lapsen vanhemmat eivät kunnioita tekoina omia vanhempiaan, niin turha on odottaa omien lasten kunnioittavan heitä.
PS.
Muuten missä on sinun vanhempasi, lukija. Kun ihmettelemme miten nuoret nykyään käyttäytyvät kielteisesti aikuisia ihmisiä kohtaan, niin en toisaalta ihmettele sukupolven kehitystä. Onhan vanhuksemme laitostettu pois arjen keskekeltä ja siten tämä on singnaali/opetus nuorille vanhuksien arvottamisesta.
Jos haluamme vanhuksiin ja vanhempiin saada laajempaa kunnioitusta, niin tämä tulee lähteä yllättävän läheltä ja erikoisesti elettävä todeksi hoivavelan maksaminen 1 Tim. 5:4/8
Monasti ihminen kuvittelee, miten voimme jymäyttää Jumalaa ja hänen aivoituksiaan ihmisen tasapainoisesta kehityksestä, mutta totuus on se, miten tulemme niittämään sitä, mitä olemme kylväneet.että Raamattu ei ole ristiriitainen kirjakokoelma?:
Matteus 23
9 "Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa." [Mal. 1:6, 2:10; Ef. 3:14,15]
Gal. 4:26
"Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme." [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, 21:2,10]
Matteus 12
48 "Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
49 Hän osoitti kädellään opetuslapsiaan ja sanoi: "Katso, tässä ovat minun äitini ja veljeni.
50 Jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
[Mark.3:33-35; Luuk.8:21; Joh.15:14; Room.8:29; Hepr.2:11]
´Itsekkäiden pyyteittemme takia olemme unohtaneet ml213 tuoman sananpaikan 1Tim. 5:8>:
"Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi".Tapio522 kirjoitti:
Itsekkäiden pyyteittemme takia olemme unohtaneet ml213 tuoman sananpaikan 1Tim. 5:8>:
"Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi".Toisaalta ymmärrän, miksi ihmiset/lainlaatijat ovat ohjannaat yhteiskuntamme tähän tilaan. Esim. vanhukset,- jotka aikanaan ovat vaikuttaneet yhteiskuntamme rakentamiseen, niin nyt he hoivan tarpeessa on ohjattu laitoksiin ja erikoisesti olosuhteiden keskelle, joka on huonompi kuin vankiloissa olevilla rikollisilla.
Suomessa vanhusten asema jo muuttuisi ratkaisevasti, jos vanhukset laitettaisiin vankilaolosuhteisiin ja rikolliset kärsimään tekosijaan vanhuksien olosuhteisiin. Esim. rikollisien mielentasapainoa hoidetaan huomattavasti paremmin kuin vanhusten ja tähän juuri liittyy miten vangeilta on estetty itsemurhat. Taas monet vahukset saavat rauhassa hautoa itsetuhoisuuttaan ja vapaasti toteuttaa valintansa.- to..
Tapio522 kirjoitti:
Itsekkäiden pyyteittemme takia olemme unohtaneet ml213 tuoman sananpaikan 1Tim. 5:8>:
"Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi".itse rikkoi tuota kehoitusta ja käski opetuslapsiaankin rikkomaan.
to.. kirjoitti:
itse rikkoi tuota kehoitusta ja käski opetuslapsiaankin rikkomaan.
Kerroppa laajemmin miten ymmärrät asian.
Tapio522 kirjoitti:
"Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi".huolehtiminen pitäisi tapahtua niin kuin tasa-arvoisista veljistä huolehtiminen. Joskus vasta kuoleman jälkeen kiinnitetään omaisiin huomiota enemmän elossa oleviin. Kohtuus on pidettävä kaikessa.
Matteus 8
21 »Ja eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni".
22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".« [Luuk.9:60]
Matteus 10
37 "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;"
´- äitix4,oulusta
Jos luet mitä tahansa kirjaa, et pompi ja hypi kohdasta kohtaan-ainakaan mikäli tahdot ymmärtää ja rakentaa kokonaiskuvan asiasta-tehden johtopäätökset, mitä pidät totena.
Sama on, jos arvostelet ihmiset kävelemättä heidän mokkasiineissa ainakin ja taukoamatta vuoden päivät, vasta silloin voit tehdä edes suuntaa antavia johtopäätöksiä heidän motiiveistaan ja elämästään-mutta vain pintaraapaisua sekin. Toivoisitko itse joutuvasti tilanteeseen, jossa sinä joudut tuomituksi pintaraapaisujen perusteella?
Raamattu ei ole mikä tahansa kirja, romaani. Se on jumalan sanaa ja sehän ei tyhjänä palaa. Jos olet Jeesuksen vapauttama, niin voit vedota Sanaan, että Hän avaa kirjoitukset sinulle ja vapauttaa turhista järjen päätelmistä, jotka nousevat ylpeänä vastustamaan sitä, voit jopa alistaa itsesi ajatusmaailmaa myöten sille kuulijaiseksi-jos tahdot, hän lupaa jopa antaa puolustajan eli Pyhän Hengen sydämeemme sinetiksi lunastuksen päivää varten. JA evankeliumissa eli hyvässä ilosanomassa on Jumalan antama voima, sillä uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
Jos et vielä ole tehnyt rauhaa jumalan kanssa, tänään on pelastuksen päivä ja Jumala tahtoo vakuuttaa sinulle, että niin paljon Hän on maailmaa rakastanut, että Jeesus, Hänen ainoa poikansa antoi henkensä puolestasi, ettet joudu kadotukseen vaan perit iänkaikkisen elämän. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat vailla Jumalan kirkkautta ja rauha Jumalan kanssa on mahdollista uskomalla Jeesukseen Kristukseen, sillä Hän on tie, totuus ja elämä. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että Hänen nimensä kautta saadaan synnit anteeksi. äitix4,oulusta kirjoitti:
Jos luet mitä tahansa kirjaa, et pompi ja hypi kohdasta kohtaan-ainakaan mikäli tahdot ymmärtää ja rakentaa kokonaiskuvan asiasta-tehden johtopäätökset, mitä pidät totena.
Sama on, jos arvostelet ihmiset kävelemättä heidän mokkasiineissa ainakin ja taukoamatta vuoden päivät, vasta silloin voit tehdä edes suuntaa antavia johtopäätöksiä heidän motiiveistaan ja elämästään-mutta vain pintaraapaisua sekin. Toivoisitko itse joutuvasti tilanteeseen, jossa sinä joudut tuomituksi pintaraapaisujen perusteella?
Raamattu ei ole mikä tahansa kirja, romaani. Se on jumalan sanaa ja sehän ei tyhjänä palaa. Jos olet Jeesuksen vapauttama, niin voit vedota Sanaan, että Hän avaa kirjoitukset sinulle ja vapauttaa turhista järjen päätelmistä, jotka nousevat ylpeänä vastustamaan sitä, voit jopa alistaa itsesi ajatusmaailmaa myöten sille kuulijaiseksi-jos tahdot, hän lupaa jopa antaa puolustajan eli Pyhän Hengen sydämeemme sinetiksi lunastuksen päivää varten. JA evankeliumissa eli hyvässä ilosanomassa on Jumalan antama voima, sillä uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
Jos et vielä ole tehnyt rauhaa jumalan kanssa, tänään on pelastuksen päivä ja Jumala tahtoo vakuuttaa sinulle, että niin paljon Hän on maailmaa rakastanut, että Jeesus, Hänen ainoa poikansa antoi henkensä puolestasi, ettet joudu kadotukseen vaan perit iänkaikkisen elämän. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat vailla Jumalan kirkkautta ja rauha Jumalan kanssa on mahdollista uskomalla Jeesukseen Kristukseen, sillä Hän on tie, totuus ja elämä. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että Hänen nimensä kautta saadaan synnit anteeksi.mokkasiineissani päivänkään matkaa, äitix4,oulusta, mutta kuitenkin luulet tietäväsi kaikki kuvittelemasi vajavaisuuteni ja tarjoat minulle valmiiksi puremasi mällin lääkkeenä nieltäväksi! Olenko pyytänyt sinulta henkilökohtaista konsultointia elämäni tilanteisiin?
´ekivaari:
Matt.12:48 "Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
---
JEESUKSEN OIKEAT OMAISET
Rinnakkaiskohta: Mark. 3:31-35
--
3:31 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.
3:32 Ja kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua".
3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
--
Markus palaa nyt jakeessa Mark. 3:21 mainittuun asiaan eli Jeesuksen omaisiin, jotka olivat huolissaan Jeesuksesta. Omaisista mainitaan äiti ja veljet. Joosef-isästä ei ole mainintaa. Hän lienee kuollut.
Omaiset saapuivat paikalle ja kyselevät Jeesusta (32).
Silloin Jeesus kysyy ”tylysti”:
"Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" ja katsellen ympärilleen Hän vastaa itse: ”Katso, minun äitini ja veljeni (33,34).
Jeesuksen ”tylyyn” vastaukseen kätkeytyy syvällinen opetus: Jumalan tahdossa eläminen on merkittävämpi tekijä kuin maallisen perheyhteyden siteet (35). ”
...joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ...”(Mt 10:37).
--
Virsi 333:1-4
1.
Kiitä Herraa, sieluni,
kieleni ja mieleni,
hän on hyvä, armias,
muuttumatta laupias.
2.
Älä turvaa ihmisiin,
voimakkaisiin, ylhäisiin.
Suurimmatkin voimassaan
heikot ovat auttamaan.
3.
Maasta kaikki olemme,
maaksi jälleen tulemme.
Missä silloin mahtimme,
suuruutemme, voimamme?
4.
Autuas, ken uskossaan
turvaa yksin Jumalaan,
etsii Herran tahtoa,
luottaa hänen armoonsa.
-----------
Usko yhdistä Kristuksen omat toisiinsa.- Tänään
Tapio522 kirjoitti:
ekivaari:
Matt.12:48 "Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
---
JEESUKSEN OIKEAT OMAISET
--
3:31 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.
3:32 Ja kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua".
3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
--
Markus palaa nyt jakeessa Mark. 3:21 mainittuun asiaan eli Jeesuksen omaisiin, jotka olivat huolissaan Jeesuksesta. Omaisista mainitaan äiti ja veljet. Joosef-isästä ei ole mainintaa. Hän lienee kuollut.
"Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" ja katsellen ympärilleen Hän vastaa itse: ”Katso, minun äitini ja veljeni (33,34).
Jeesuksen ”tylyyn” vastaukseen kätkeytyy syvällinen opetus: Jumalan tahdossa eläminen on merkittävämpi tekijä kuin maallisen perheyhteyden siteet (35). ”
...joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ...”(Mt 10:37).
--
1.
Kiitä Herraa, sieluni,
kieleni ja mieleni,
hän on hyvä, armias,
muuttumatta laupias.
2.
Älä turvaa ihmisiin,
Suurimmatkin voimassaan
heikot ovat auttamaan.
3.
Maasta kaikki olemme,
maaksi jälleen tulemme.
Missä silloin mahtimme,
suuruutemme, voimamme?
4.
Autuas, ken uskossaan
turvaa yksin Jumalaan,
etsii Herran tahtoa,
luottaa hänen armoonsa.
-----------
Usko yhdistä Kristuksen omat toisiinsa.uskossa antaa lapsettomalle paljon lapsia. Jeesus huolehti äidistään loppuun asti ja pyysi Johannesta pitämään huolen hänestä. Olisiko ollut niin, että Marian muut pojat eivät olleet siinä vaiheessa vielä uskossa ja sen takia Jeesus siirsi vastuun uskovaisesta äidistään uskonveljelleen.
Tapio522 kirjoitti:
ekivaari:
---
JEESUKSEN OIKEAT OMAISET
--
--
--
1.
Kiitä Herraa, sieluni,
kieleni ja mieleni,
hän on hyvä, armias,
muuttumatta laupias.
2.
Älä turvaa ihmisiin,
Suurimmatkin voimassaan
heikot ovat auttamaan.
3.
Maasta kaikki olemme,
maaksi jälleen tulemme.
Missä silloin mahtimme,
suuruutemme, voimamme?
4.
Autuas, ken uskossaan
turvaa yksin Jumalaan,
etsii Herran tahtoa,
luottaa hänen armoonsa.
-----------
Usko yhdistä Kristuksen omat toisiinsa.Mariasta syntyneen Jeesuksen äiti oli tietenkin Maria, mutta sen Jeesuksen Kristuksen, joka sanoi olleensa jo ennen Aabrahamin syntymää, on tietenkin kaikista Jumalan tahtoa tekevistä syntynyt ja syntyvä Jeesus Kristus; [Room. 1:3,4]
5. Mooseksen kirja 33
2 »hän sanoi: "Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.«
´Tänään kirjoitti:
uskossa antaa lapsettomalle paljon lapsia. Jeesus huolehti äidistään loppuun asti ja pyysi Johannesta pitämään huolen hänestä. Olisiko ollut niin, että Marian muut pojat eivät olleet siinä vaiheessa vielä uskossa ja sen takia Jeesus siirsi vastuun uskovaisesta äidistään uskonveljelleen.
Tänään: "Jeesus huolehti äidistään loppuun asti ja pyysi Johannesta pitämään huolen hänestä".
---
Tästä kertoo Johannes (19:27)
Jeesus sanoi ristillä ollessaan Johannekselle:
"Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa”.
Vielä ristillä, keskellä suurimpia sielun ja ruumiin tuskia, Jeesus kantoi huolta äidistään. Hän valitsi tueksi äidillensä opetuslapsensa Johanneksen.
Johanneksen tuli suhtautua Mariaan niin kuin poika äitiinsä.
Perimätieto kertoo, että Johannes vei Marian Efesoon, jossa tämä eli elämänsä loppuun asti Johanneksen kodissa.
- Ibamaattori
Amen.
Siunausta sinulle Tapio522. - vanha ja vakaa
on pitänyt hyvään käskyyn panna?
Miten te uskovaiset voitte rakastaa ja pelätä yhtä aikaa jumalaanne?vanha ja vakaa: "Miten te uskovaiset voitte rakastaa ja pelätä yhtä aikaa jumalaanne"?
---
Hyvä kysymys.
1.Joh. 4:18
"Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa".
--
Johannes yhdistää erottamattomasti Jumalan rakastamisen Jumalan käskyjen pitämiseen (1.Joh.5:3).
”Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä" (1.Joh.5:2).
Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;...” (2,3).
Jumalan käskyjen suloisuudesta puhuttiin jo vanhan liiton ihmisten keskuudessa.
Moni kokee, että käskyt on pantu ihmisille taakaksi.
Asia on kuitenkin päinvastoin; käskyt ovat meille avuksi., ”käskyt eivät ole raskaat”. Ne auttavat tietämättömät ja osaamattomat elämän tielle.
Se, joka rakastaa Jumalaa, ei tunne Hänen käskyjänsä raskaiksi täyttää.Matteus 7
12 "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
[Sir. 31:15; Luuk. 6:31 | Matt. 22:40; Room. 13:10]
´- l-h
ekivaari kirjoitti:
Matteus 7
12 "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
´kysyy---Miten te uskovaiset voitte rakastaa ja pelätä yhtä aikaa jumalaanne?
aivan samoin,kun sina rakastait ja pelkasit isaasi lapsena ollessasi..jos suhteesi isaasi oli oikea. - ihmettelevä äiti
ekivaari kirjoitti:
Matteus 7
´..vaan yksi sinulta puuttuu ja sen myötä kaikki....
1. kirje korinttilaisille 13 ihmettelevä äiti kirjoitti:
..vaan yksi sinulta puuttuu ja sen myötä kaikki....
1. kirje korinttilaisille 13ihmettelevä äiti: "1. kirje korinttilaisille 13.".
--
Matt. 24:12
"....sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus".
...siis "USEIMPIEN"!Tapio522 kirjoitti:
ihmettelevä äiti: "1. kirje korinttilaisille 13.".
--
...siis "USEIMPIEN"!Tästä Paavali kirjoittaa puhuessaan lopun ajoista:
”Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2).
--
Laitan tähänkin ”Länsimaiden oppineimman kirkkoisän” HIERONYMUKSEN jälkeensä jättämän ennustuksen (v. 340 j.Kr.) lopunajoista.
”Silloin annetaan valta nuorukaisille ja vanhat ymmärtäväiset miehet pidetään narreina.
Nuoret joka paikassa ylönkatsovat vanhain ymmärryksen ja toimen, sanovat `Kuule tuota vanhaa narria`. Vaatetuksellaan ja käytöksellään he etsivät mainetta ja kunniaa, että kaikki heitä suurina pitäisivät.
Silloin tulee joka paikassa kallis aika: nälkä, sota, verenvuodatus, maanjäristykset, tulipalot, huoruus, murhat, väärätopit, eripuraisuus ja sisällinen viha niin, ettei toinen toistansa voi kärsiä eli hänen puoleensa katsoa.
Silloin tulevat tulvat, sangen sopimattomat ilmat, ylönpalttinen kuivuus ja märkyys, hirmuiset myrskyt ja tuulet ja suuret ihmeet tapahtuvat taivaassa ja maan päällä sekä vedessä.
Linnut ja eläimet vähenevät ja katoavat.
Kauppakaupungit tulevat uutten tapain tähden. Tulevat suuret rasitukset ja verot ryöväyksien kanssa.”
Vrt. Matt. 24:1-14.Tapio522 kirjoitti:
ihmettelevä äiti: "1. kirje korinttilaisille 13.".
--
...siis "USEIMPIEN"!silloin kun kristityt luopuivat Jeesuksen Kristuksen "Älkää pahaa pahalla kostako"-väkivallattomasta opista ja alistuivat ottamaan opetusta ja käskyjä piispojen välityksellä Paavilta, joka on "Kristuksen sijainen" maan päällä ja mitä ilmeisimmin se vastustaja; "kadotuksen, laittomuuden (ja) synnin poika", [2.Tess.2:3; NOVUM]
joka ei vielä apostolien aikaan ollut ilmestynyt, mutta ilmestyttyään hyväksyi ja kannatti väkivaltaista menettelyä evankeliumin julistuksessa.
1.Joh. 3:4
"Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.
Matteus 23
8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
Paavalikaan ei näytä tienneen edellä olevasta Jeesuksen opetuksesta tai sitten hän ei välittänyt siitä. "Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan", josta johtuen kirkot ja uskonyhteisöt ovat täynnä eriarvoista ja virkavaltaista hierarkiaa.
´- oli..
Tapio522 kirjoitti:
Tästä Paavali kirjoittaa puhuessaan lopun ajoista:
”Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2).
--
Laitan tähänkin ”Länsimaiden oppineimman kirkkoisän” HIERONYMUKSEN jälkeensä jättämän ennustuksen (v. 340 j.Kr.) lopunajoista.
”Silloin annetaan valta nuorukaisille ja vanhat ymmärtäväiset miehet pidetään narreina.
Nuoret joka paikassa ylönkatsovat vanhain ymmärryksen ja toimen, sanovat `Kuule tuota vanhaa narria`. Vaatetuksellaan ja käytöksellään he etsivät mainetta ja kunniaa, että kaikki heitä suurina pitäisivät.
Silloin tulee joka paikassa kallis aika: nälkä, sota, verenvuodatus, maanjäristykset, tulipalot, huoruus, murhat, väärätopit, eripuraisuus ja sisällinen viha niin, ettei toinen toistansa voi kärsiä eli hänen puoleensa katsoa.
Silloin tulevat tulvat, sangen sopimattomat ilmat, ylönpalttinen kuivuus ja märkyys, hirmuiset myrskyt ja tuulet ja suuret ihmeet tapahtuvat taivaassa ja maan päällä sekä vedessä.
Linnut ja eläimet vähenevät ja katoavat.
Kauppakaupungit tulevat uutten tapain tähden. Tulevat suuret rasitukset ja verot ryöväyksien kanssa.”
Vrt. Matt. 24:1-14.Hieronymukselta nappiin osuva profetia!
Tällaista aikaa elämme.
- Pienelle lapselle
vanhempien kunnioitus on itsestäänselvyys, riippuvuus suhteen takia.
Se mihin se kääntyy kasvaessa, riippuu siitä miten vanhemmat ohjaavat lapsiaan lapsuus iässä.
"Olin uimassa ja ystäväni pelotteli lastaan hukkumisella ja kuolemalla jos tekee näin ja näin, paniikkihan siitä synty. Kun kysyin asian tarpeellisuutta ottaa esille hauskuuden keskellä vastaus oli että mikään muu ei tepsi. Jatkoin kysymystä että miksi hän omien pelkojensa takia tukahduttaa lapsen luovuuden ja normaalin kasvun itsenäistyä, leikkikavereita kun ei saa olla enää, kun heidän kanssaan mennään pihalle ja äiti ei päästä lastaan silmistä, eikä jaksa valvoa. Isä ei kelpaa valvomaan, eihän hän edes lapseen saa koskea. Äiti vetoaa siihen että lapsi on hänen ja hän saa tehdä mitä huvittaa tälle. Uima paikalla sanoin hänen olevan ongelmissa kun lapsi on teini-ikänen ja pelottelu ei enää tepsi, on kuulema sen ajan murhe sitten. Niinhän se varmaan on, mutta vuodet sitä ennen ovat ratkasevia. Pari päivää aikasemmin äiti oli kovaan ääneen sanonut vanhempien suuresta vaikutuksesta lapsen ajatteluun, erityisesti toista vanhempaa kohtaa, ja kuinka häntä risoo joidenkin vanhempien lasten psyykkaaminen tuntemaan samoja tunteita mitä itse tuntee."
Paljon puhutaan kun nuoriso ei enää vanhempiaan kunnioita, viis veisaa siitä mitä sanotaan. Onko ihme jos lapset kasvatetaan tällä tavalla kuin ystäväni?
Kunnioitus ansaitaan, niin se myös on vanhempien ansaittava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138