Eristäytynyt nuori

Mikä neuvoksi

Onko muilla kokemusta seuraavasta: aikuinen poika asuu vanhempiensa luona, käy työssä ja on ulkopuolisen silmin normaali. Kotona hän on täysin omissa oloissaan. Ei koskaan puhu oma-aloitteisesti. Jos puhuu, hyvin lyhytsanaisesti. Ei siivoa, ei osallistu mihinkään kotitöihin. Ei osoita minkäänlaista tunnetta suuntaan tai toiseen. Tämä vaihe on kestänyt jo lähes 10 vuotta. Onko syy vanhemmissa, jotka antavat asian olla vai pojassa itsessään. Meneekö tämä ujouden piikkiin? Miten voisin ottaa asian puheeksi vanhempien kanssa? Poika on ulkona vain työmatkoihin menevän ajan. Työnsä hän ilmeisesti hoitaa, koska on ollut saman yrityksen palveluksessa jo useamman vuoden. Isovanhemmat ovat surullisia sivustaseuraajia.

43

5318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa

Syy ja syy.

Sormea voi näissä tapauksissa heristellä moneen suuntaan.

Ujous ja sosiaalinen vieraantuminen voivat olla syynä.
      Huomioitavaa kuitenkin on että jos hän asuisi jossain muualla kuin vanhempiensa luona niin sekin sosiaalinen kontakti kokisi kolauksen ja vanhemat saattaisivat ehkä joutua huolehtimaan hänestä siellä kodin ulkopuolellakin.

Tietysti kysymys kuuluu että minkä ikäinen hän on? "Aikuisuus" on hyvin vaikea käsite. Jos kyseessä on 20-vuotias niin ok mutta 25-vuotias alkaa olla jo riskitilanteessa puhumattakaan vanhemmasta.

Osoittaako hän tunnetta vanhempiinsa yms. ja keskusteleeko heidän kanssaan?
      Kyseessä on jo vaikea estyneisyys ja asuipa hän missä tahansa sekä toimi miten tahansa niin ammattiapu olisi tarpeen.

Yksi kysymys millä keskustelun voisi aloittaa on että mitä X on suunnitellut tulevaisuutta varten.

Huomioitavaa on että vanhemmat voivat tukea lapsen tällaista käytöstä ihan jo oman rakkauden vuoksi. Siinä on vaikea syyllistää ketään mistään.

• åqåqåqåqåqåq

Tuttu tunne, olin ihan samanlainen kuin sinä.. porukat ei patistanut muuttamaan enkö siksi muuttanut, oli helppo asua siinä. Mitenkään en kotitöissä auttanut.. vuosi sitten olin 27 vuotias, asuin kotona. Hävetti aina kun joku kysyi missä asun, en osannut valehdella.. eräänä päivänä tuli mitta täyteen. Pääsin töistä, kävelin vuokranvälitysfirman ohi ja pysähdyin.. käännyin takaisin ja menin sisään. Katselin hetken asuntoja, pyysin päästä katsomaan yhtä. Oli viihtyisä paikka. Kirjoitin saman tien vuokrasopimuksen. Oman olisin toki voinut ostaa, mutta se olisi kestänyt, tuo tuli hetken mielijohteesta ja siksi oli pakko heti toimia. Muuten asuisin kai vieläkin kotona. Päivääkään en ole muuttoa katunut.elämä on parantunut huomattavasti. Toki alkuun tuntui vähän ihmeelliseltä. Mutta nyt siivoamunenkin on ihan kivaa. Ennen en sitä koskaan tehnyt. Muuta säkin pois, hankalaltahan sr tuntuu aluksi mutta et varmasti tule katumaan...

• 457457

Minäkin vielä 21-vuotiaana asun kotona. Siihen on parikin syytä. Tärkeimpänä on työtilanteeni, joka vasta nyt mahdollistaisi itsenäisen asumisen. Olen nimittäin opsikelija ja aikaisempina vuosina en ole aina onnistunut saamaan edes kesätöitä tai sitten olen saanut jotain todella paskapalkkaista hommaa, jolla ei pk-seudun vuokratasolla pysty elämään edes opintotukien kanssa. Keväällä sain kuitenkin ihan hyvän työpaikan. Palkka ihan hyvä ja työsopimuskin jatkuu ensi vuoden puolelle. Olenkin suunnitellut nyt vihdoin muuttavani, kunhan kämpän koulun jonoista saa (yksityisiltä on kohtuu vaikeaa saada vuokrakämppää täällä Helsingissä). Toinen syy kotona asumiseen on jo ketjussa mainittu: jos muutan niin tulee olemaan jopa viikkoja (näin kesällä jopa kuukausia) ilman että puhun kenellekään muualla kuin töissä.

En kyllä ymmärrä ap:n tarkoittaman henkilön käytöstä. Itse ainakin osallistun kotitöihin ja teenkin niitä varmaan eniten perheessämme, vaikka olen myös töissä. Jos ilmaiseksi saa asua niin kyllä sillon pitää myös osallistua yhteisiin tehtäviin.

• dfsdse

Oisko masentunut? Kannattaisiko jutella ja kysyä, miltä tuntuu?

• on niitä muitakin

aamu: herätyskello soi, aamutoimet, käyn netissä, puen, menen töihin
      (vanhemmat heränneet - emme vaihda sanaakaan)
      päivä: töitä tietokoneella, ruokatunti, paluu koneen ääreen, kotiin
      (työpaikalla ympärilläni ihmisiä, ovat kuin minua ei olisikaan)
      ilta kotona: saavuttuani vaihdan vaatteet, menen koneelle, välillä luen kirjaa tai katson telkkaria
      äiti saattaa kerran illassa käydä kysymässä haluanko teetä tms. - vastaan en / joo
      isä ei koskaan oma-aloitteisesti tule juttelemaan, sisareni, joka on muuttanut kotoa ei ole minuun missään yhteydessä. Eikä ollut kotona asuessaankaan.
      Mun on vaikeeta luoda kontakteja ihmisiin, enkä keksi mitään puhumista. Tää kaikki alkoi kun menin yläasteelle. En saanut sieltä kavereita, eikä luokaton lukio ollut yhtään sen parempi paikka tutustua kehenkään. Mua on aina pidetty kummallisena. Opiskelin sitten korkeakoulussa ja valmistuinkin nopeasti.
      Hain 3.n työpaikkaan, joihin jokaiseen olisin päässyt. Valitsin tämän missä ei tarvi olla toisten kanssa
      tekemisissä. Oikeasti en ole onnellinen yksin, mutta kuitenkin hakeudun yksinäisyyteen ja puhumattomuuteen. En osaa sanoa mistä tämä käytös juontaa. Äiti puolustaa mua aina kun ihmiset ihmettelee mun erakkoluonnetta. Tietysti on sanomattakin selvää, etten ole seurustellut tms. Olen 26 v., asun siis edelleen vanhempien luona, vaikka palkkani onkin aika hyvä ja rahaa on säästössä. Mulla ei ole mitään tulevaisuuden suunnitelmia. Päivät jatkuu vuodesta toiseen samanlaisena. En käy ulkona ja kotonakin olen vain omassa huoneessa. Välilllä tuntuu kuin olisin vankilassa, mistä ei voi vapautua.

• entinen "vanki"

Ahdistaa lukea näitä juttuja, etkö voi mennä ulos, vaikka vain kävelemään pientä lenkkiä. Ekalla kerralla vaikka vain kilometri, toiselle kaksi, jne. jne. Neljän seinän sisällä ahdistuu ja erakoituu ihan varmasti. Tee vakaa päätös ja aloita jo tänään! Tulet varmasti energisemmäksi ja saatat tavata myös kiinnostavia ihmisiä.

• Tuohes_ollaan_jep!
        entinen "vanki" kirjoitti:

Ahdistaa lukea näitä juttuja, etkö voi mennä ulos, vaikka vain kävelemään pientä lenkkiä. Ekalla kerralla vaikka vain kilometri, toiselle kaksi, jne. jne. Neljän seinän sisällä ahdistuu ja erakoituu ihan varmasti. Tee vakaa päätös ja aloita jo tänään! Tulet varmasti energisemmäksi ja saatat tavata myös kiinnostavia ihmisiä.

Ehkä paras vinkki mitä voisi antaa eristäytyneelle nuorelle, oikeasti! 12-pack kaljaa klo 22-23 välillä masuun ja sen jälkeen eikun KUNNON baariin tai clubiin paikkakuntanne keskustaan (paikallisia bubeja missä aina samat naamat, välttäkää!) Elikkä Hienot vaatteet päälle ja suosittelen myös hiusten laittamista nykyaikaisesti, jonka jälkeen ollaan tilanteessa, että saavut yksin baariin ja pohjat on jo vedetty alle, joten eiköhän se sosiaalinenkin olemus herää, annan sanani. (Näin ainakin käynyt monelle tuntemalleni erakko-ihmiselle). Pääasiahan tässä on se, että yleensä erakkoihmiset eivät uskalla lähteä viihtelle, koska luulevat ettei tämmöinen auttaisi asiaan, joka on se suurin onkelma! Viihteellä pienessä humalassa se sosiaalisuus kasvaa ja uusia tuttavuuksia syntyy todella helposti! Moni näistä uusista tuttavuksiista alkaakin sitten pitemmällä aikavälillä alkaa kehittymään hyviksi kaveri/ystävyyssuhteiksi, ellei jopa rakkausuhteiksi, joten eiköhän se elämä muutu vähän villimmäksi, kun ymmärtää kuinka hienoa on elää sosiaalista elämää! Myös uudet ystäväsikin tulevat jatkossa pyytämään sinua usein viihtelle, ties mihin muuhunkin tapahtumaan, eikä moisista kutsuista kannata kieltäytyä!!!

• -
        Tuohes_ollaan_jep! kirjoitti:

Ehkä paras vinkki mitä voisi antaa eristäytyneelle nuorelle, oikeasti! 12-pack kaljaa klo 22-23 välillä masuun ja sen jälkeen eikun KUNNON baariin tai clubiin paikkakuntanne keskustaan (paikallisia bubeja missä aina samat naamat, välttäkää!) Elikkä Hienot vaatteet päälle ja suosittelen myös hiusten laittamista nykyaikaisesti, jonka jälkeen ollaan tilanteessa, että saavut yksin baariin ja pohjat on jo vedetty alle, joten eiköhän se sosiaalinenkin olemus herää, annan sanani. (Näin ainakin käynyt monelle tuntemalleni erakko-ihmiselle). Pääasiahan tässä on se, että yleensä erakkoihmiset eivät uskalla lähteä viihtelle, koska luulevat ettei tämmöinen auttaisi asiaan, joka on se suurin onkelma! Viihteellä pienessä humalassa se sosiaalisuus kasvaa ja uusia tuttavuuksia syntyy todella helposti! Moni näistä uusista tuttavuksiista alkaakin sitten pitemmällä aikavälillä alkaa kehittymään hyviksi kaveri/ystävyyssuhteiksi, ellei jopa rakkausuhteiksi, joten eiköhän se elämä muutu vähän villimmäksi, kun ymmärtää kuinka hienoa on elää sosiaalista elämää! Myös uudet ystäväsikin tulevat jatkossa pyytämään sinua usein viihtelle, ties mihin muuhunkin tapahtumaan, eikä moisista kutsuista kannata kieltäytyä!!!

En menisi "viihteelle" edes pakottamalla.

• voi ei

Minä kyllä olen yhtä estoinen humalassakin ja lisäksi tiedostan koko ajan, että olen humalassa ääliö (tai sääliö).

• NotCool

Haluaisiko "on niitä muitakin" vaihtaa maileja miltei samantyyppisessä tilanteessa olevan kanssa? Oli niin ilahduttavaa lukea tuo viestisi, että todellakin on niitä muitakin tässä paskamaisessa tilanteessa.

• on niitä muitakin
        NotCool kirjoitti:

Haluaisiko "on niitä muitakin" vaihtaa maileja miltei samantyyppisessä tilanteessa olevan kanssa? Oli niin ilahduttavaa lukea tuo viestisi, että todellakin on niitä muitakin tässä paskamaisessa tilanteessa.

Herää heti epäluulot sinua kohtaan. Voitko todella olla kiinnostunut mun tilanteesta? En roikkuisi täällä palstoilla jos olisin kykenevä sosiaalisiin kontakteihin. Mukaan lukien myös henk.koht. mailit. En uskalla ottaa
        riskiä, että löydän kaverin, jonka kohta menettäisin. Pysyttelen mieluummin erakkona.

• NotCool
        on niitä muitakin kirjoitti:

Herää heti epäluulot sinua kohtaan. Voitko todella olla kiinnostunut mun tilanteesta? En roikkuisi täällä palstoilla jos olisin kykenevä sosiaalisiin kontakteihin. Mukaan lukien myös henk.koht. mailit. En uskalla ottaa
        riskiä, että löydän kaverin, jonka kohta menettäisin. Pysyttelen mieluummin erakkona.

Harvemmin (ei koskaan) sitä pääsee jauhamaan enemmälti tälläisessa tilanteessa muiden kanssa edes suht rehellisesti. Mut ei kai siinä sitten, hauskoja lusimisvuosia meille kaikille niin kauan kuin niitä... riittää? kunnes ne loppuu.

• dilt

Yhden kerran käynyt yöklubissa ja olen huomannut itsestäni sen, että kun juon, väsähdän. Toiset tulevat aktiivisiksi hirnujiksi, minä muutun apaattiseksi ja rauhalliseksi, ja kun olen sellainen jo luonnostani, niin ei hemmetti... Ja missä sanottiin, että naiset tulevat aggressiiviksi juodessaan??

• vittu2

Olen nainen. Mulla on pienen ikäni ollut pahoja ongelmia saada kontaktia muihin ja onnistun vain kännissä. Mulla on ollut jo 4-5 vuotta tapana istua yksin huoneessani juomassa kaljaa tyyliin mäyris tai vajaa illassa että tuntisin oloni itsevarmaksi tms. En suosittele juomista ratkasuksi ihan vaan sen takia että siitä saa kehitettyä itselleen syyn olla välittämättä enää mistään / olla yrittämättä enää ollenkaan olla mitään. Voi vaan kuolla hitaasti mitä tuntee koko ympäröivän ihmisporukan aina toivoneenkin kun ei ole tykättävä tyyppi.. Ja itse vaikka kuolisin muiden puolesta, mutta ei se riitä jos ei saa ketään luottamaan mihinkään mitä sanoo kun on liian epävarma. Mulla ei vain ole resursseja todella olla ihminen:(

• APea

Voi kuule, et taida erakkoudesta mitään tietää kun tollasia heittelet.
        Itse toki olen pienessä känässä sosiaalisempi ja saatan jaella numeroani joillekin muinaismuistokavereille, mutta kun seuraava päivä koittaa olen selvin päin taas oma ahdistunut erakkoitseni. Ei kykene vastaamaan puhelimeen varsinkin jos tietää että siellä ne tyypit nyt soittelee joille typerästi numeroni menin antamaan. Ja ei kai sitä nyt jatkuvasti kännissä voi olla.

• janic_a_91

Veljeni on 31-vuotias ja lähes samassa tilanteessa tai huonommassakin. Hänellä ei ole työpaikkaa, valmistui 4 vuotta sitten korkeakoulusta, sen jälkeen ollut työttömänä ja asunut äitimme luona. Hänen kotoa poistumisensa rajoittuvat noin kerran pari kuukaudessa paikallisessa ruokakaupassa käyntiin ja kerran kesässä hän saattaa käydä kalassa. Kotona hän on tietokoneen ääressä, lukee tai sitten on pienessä verstaskopissa ulkorakennuksessa. Hänellä ei ole myöskään ystäviä ja minusta tuntuu äitimme luona käydessäni, että siellä asuu 80v papparainen, eikä kolmekymppinen mies. ;D No, mutta olen oikeasti huolissani hänestä ja olen joskus turhautuessani sanonut hänelle aika pahasti "outoudestaan" ja "nörttiydestään". Isämme joka asuu kaukana toisella paikkakunnalla ei ole väleissä äidin kanssa ja äiti ei ota tosissaan isän huolta veljestä. Veli on toiseksi vanhin perheemme lapsista ja aina ollut "äidin poika". Ja äiti hemmottelee häntä edelleen. Hän on viimeinen meistä sisaruksista, joka asuu kotona ja hän pääsee edelleen valmiiseen ruokapöytään, äiti pesee pyykit, siivoaa talon ja on kiireisessä stressaavassa työssä.

• hm

Voisitko houkutella veljesi johonkin harrastukseen mukaan?

• 435443

Yleensä liika huolehtivaisuus ja muut ongelmat aiheuttavat tuommoisen tilanteen. Maailma voi olla aika julmakin paikka henkilölle joka ei pärjää sosiaalisesti ja joutuu muiden ihmisten höykytyksen kohteeksi.

Haukkuminen ja syyllistäminen ei paranna tilannetta millään lailla, vaan se pahentaa ja eristää ihmistä entisestään. Entistä enemmän alkaa ajattelemaan kuinka vittumaisia ja idiootteja ihmiset ovat ja se taas vähentää halua itsenäisymiseen ja elämään itsekseen.

Jos välit ovat menneet "huonoon pisteeseen" niin sitä melkein tarvitsisi ulkopuolisen tukea, mutta ei semmoisen ihmisen joka vain syyllistää. Jos on sitten vuosia vittuillut ja syyllistänyt niin aika vaikeaa sitä on välejä korjatakkaan.

Ehkä tässä tapauksessa voisi asiasta yrittää puhua henkilön itsensä kanssa ja ajatella "muitakin vaihtoehtoja".

• Matti Viikate

Tiedan tuollaisia tapauksia, jotka hoitavat tyonsa ja muut omat asiansa kaikin puolin normaaliksi miellettavalla tavalla. Eli kaikki voi olla taysin OK, ihminen vain on hieman erilainen kuin muut. Eli kun mitaan ongelmaa ei ole, niin anna asian olla ja ole tyytyvainen. Monesti ovat kiiteltyja tyon tekijoita tuollaiset.

• kkjhgh

Kaikki on OK, kunnes ukko kiikkuu hirressä XD
        "Hyvä työmies, mitä se nyt noin meni tekemään?"
        Miten sellainen voisi kertoa ongelmistaan, jonka ongelma on ettei kykene puhumaan ongelmistaan? kenellekkään... Onhan noita kaikki OK ihmisiä järvistä naarattu, oksilta ja ratapenkoilta poimittu ennenkin.
        Some just like the peace of their own, but is that peace just their own?

Minä viihdyn kotona omassa rauhassa; mutta ehkä jaettu ilo olisi kaksinkertainen ilo? ainenkin niin sanotaan...

• 3453453
        kkjhgh kirjoitti:

Kaikki on OK, kunnes ukko kiikkuu hirressä XD
        "Hyvä työmies, mitä se nyt noin meni tekemään?"
        Miten sellainen voisi kertoa ongelmistaan, jonka ongelma on ettei kykene puhumaan ongelmistaan? kenellekkään... Onhan noita kaikki OK ihmisiä järvistä naarattu, oksilta ja ratapenkoilta poimittu ennenkin.
        Some just like the peace of their own, but is that peace just their own?

Minä viihdyn kotona omassa rauhassa; mutta ehkä jaettu ilo olisi kaksinkertainen ilo? ainenkin niin sanotaan...

"Kaikki on OK, kunnes ukko kiikkuu hirressä XD"

Aikansa kun ihmiset vittuilee ja toteaa että "Ei osaa toi tyyppi edes missään käydä jne..". Niin eipä sitä hirveästi "taida olla vaihtoehtoja". Monet ihmiset tuntevat tilanteensa niin pahaksi umpikujaksi etteivät saa lähdettyä minnekkään tai tehtyä mitään. Ainoa keino olisi täydellinen irtiotto nykyisistä ympyröistä.

""Hyvä työmies, mitä se nyt noin meni tekemään?"
        "Miten sellainen voisi kertoa ongelmistaan, jonka ongelma on ettei kykene puhumaan ongelmistaan? kenellekkään... Onhan noita kaikki OK ihmisiä järvistä naarattu, oksilta ja ratapenkoilta poimittu ennenkin.""

Kyllä ihmiset usein osaavat kertoa ongelmistaan, mutta harvempi ihminen alkaa väkisin kertoa mistään. Tarvitaan jonkinlaista luottamusta ja tuo luottamus on aika nopeasti menetetty jos tyyli on väärä.

Ainoastaan johdonmukaisella ja rauhallisella tyylillä voi saada tuloksia. Toki joihinkin ihmisiin pätee ns. armeijamainen lässytyskin, mutta joihinkin se voi vaikuttaa pikemminkin päinvastoin.

• Äiti!

Hei,

Meillä on ollut suunnilleen sama ongelma.

Hän oli nuorempana todella ihana lapsi, iloinen ja otti toiset huomioon. Sitten kun hän alkoi tulla vanhemmaksi niin kaikki meni päin persettä.

Kun hän pääsi töihin 18 vuotiaana hän kyllä kävi kaupassa ja teki välillä ruokaakin, kun minä olin töiden jälkeen aika väsy. Sitten pikku hiljaa ongelmat alkoivat, kun hän oli jo 19-
      20v.

Hän ei käynyt enää töissä ja ei saanut mitään työttömyysrahoja koska oli alle 25v Sitten hän vihdoin sai toimeentulotukea, mutta harvakseen maksoi minulle ylläpidosta ja lopussa ei mitään, ei vienyt roskia, ei siivonnut jälkiään, isuu vain tietokoneen ääressä, käyttää nykyään aika usein alkoholia, kuin isänsä josta erosin monta vuotta sitten.

Monet kerrat ollaan juteltu, mutta hän ei vain tahdo kuunnella.

Minä olen ihan rikki ja ihmettelen, että mikä häneen tuli - hänellä negatiivinen ote elämään. Emme ole puheväleissä, koska hän yritti humalassa käydä minuun kiinni ja mulle se oli viimeinen pisara ja ilmeisesti hän on muuttamassa pois kun on 3 päivää siivoskellut tavaroita ja ilmeisesti pakannut.

Esikoinen lähti kotoa heti kun oli mahdollista eli suunnilleen 18 vuotiaana ja on perustanut ihanan perheen jne. :-)

Voihan olla, että kuopus on masentunut, koska ei pääse irti kodistaan vaikka kuinka yrittää ja uutta työpaikkaa ei ole löytynyt. Masentunut hän kuitenkin on, koska alkoi muutama viikko sitten käyttämään masennuslääkkeitä.

Sorry, tämä avautuminen, mutta oli vain pakko sanoa jotain.

• syrjäytyminen

on tämä nykyajan vitsaus. Nykyään kun on tietokoneet, telkkarit ja ties mitä, niin ihmiset vaan viettää aikaansa yksin kotona. Toista se oli 100 vuotta sitten. VEikkaanpa että silloin sosiaalisesti syrjäytyneitä ihmisiä oli huomattavasti vähemmän. Se että jos ihminen hengaa tietokoneella päivät pitkät ja kaikki " ystävät " on internetin ihmeellisessä maailmassa on erittäin surullista. Itse olin nuorenpa kanssa aika yksinäin, vain muutama kaveri. Ja jos hekin lähtivät viikonloppuisin " bilettää " niin jäin yleensä yksin himaan, kun ei huvittanut lähteä mukaan kaupungille dokaa, kun en silloin juonut. Sitten kun aloin juoda säännöllisen väliajoin 16-vuotiaana aloin saada uusia kavereita joiden kanssa tuli/tulee oltua tekemisissä selvinpäinkin usein. Itse muutin vasta 21-vuotiaana pois kotoa, vaikka edellytykset siihen olis ollu aikasemmin. Ja nyt 28-vuotiaana voin sanoa, etten porukoiden luokse muuttais mistään hinnasta takaisin.

• -
        syrjäytyminen kirjoitti:

on tämä nykyajan vitsaus. Nykyään kun on tietokoneet, telkkarit ja ties mitä, niin ihmiset vaan viettää aikaansa yksin kotona. Toista se oli 100 vuotta sitten. VEikkaanpa että silloin sosiaalisesti syrjäytyneitä ihmisiä oli huomattavasti vähemmän. Se että jos ihminen hengaa tietokoneella päivät pitkät ja kaikki " ystävät " on internetin ihmeellisessä maailmassa on erittäin surullista. Itse olin nuorenpa kanssa aika yksinäin, vain muutama kaveri. Ja jos hekin lähtivät viikonloppuisin " bilettää " niin jäin yleensä yksin himaan, kun ei huvittanut lähteä mukaan kaupungille dokaa, kun en silloin juonut. Sitten kun aloin juoda säännöllisen väliajoin 16-vuotiaana aloin saada uusia kavereita joiden kanssa tuli/tulee oltua tekemisissä selvinpäinkin usein. Itse muutin vasta 21-vuotiaana pois kotoa, vaikka edellytykset siihen olis ollu aikasemmin. Ja nyt 28-vuotiaana voin sanoa, etten porukoiden luokse muuttais mistään hinnasta takaisin.

Turhanpäiväinen ryyppääminen ja biletys on sosiaalisen elämän elinehto. Kyllä sitä sivusta katsojana kyllästyy ennen pitkää niin, ettei enää haluakaan olla muuta kuin yksin.

• mr kovis
        - kirjoitti:

Turhanpäiväinen ryyppääminen ja biletys on sosiaalisen elämän elinehto. Kyllä sitä sivusta katsojana kyllästyy ennen pitkää niin, ettei enää haluakaan olla muuta kuin yksin.

Oon ite facebookissa opiskelijakavereiden kanssa vertaillu parhaita kännejä ja bileitä ja etkoja ja jatkoja,
        vaikka en oikeesti ole ikinä juonu tai käyny missään. Kun mä luen muitten juttuja niin aivan kuin eläisin itse niitä asioita. Välillä kun joku näkee mua vaikka kaupassa ja kysyy et onks paha kanuuna, menee vähän aikaa, että tajuun kirjottaneeni jotakin sellasta faceen. Olen jopa ostanu kaljaa muutaman kerran vain
        siksi, että joku tuttu opiskelukaveri on ollu yhtä aikaa olutta hakemassa. Oikeesti mua ällöttää känniset ja
        örveltävät tyypit. Siksi en haluakkaan osallistua mihinkään opiskelubileisiin tai sitseihin. Tykkään elää netissä ja pitää yllä omaa nettiminääni.

• ********'s¨s¨***
        mr kovis kirjoitti:

Oon ite facebookissa opiskelijakavereiden kanssa vertaillu parhaita kännejä ja bileitä ja etkoja ja jatkoja,
        vaikka en oikeesti ole ikinä juonu tai käyny missään. Kun mä luen muitten juttuja niin aivan kuin eläisin itse niitä asioita. Välillä kun joku näkee mua vaikka kaupassa ja kysyy et onks paha kanuuna, menee vähän aikaa, että tajuun kirjottaneeni jotakin sellasta faceen. Olen jopa ostanu kaljaa muutaman kerran vain
        siksi, että joku tuttu opiskelukaveri on ollu yhtä aikaa olutta hakemassa. Oikeesti mua ällöttää känniset ja
        örveltävät tyypit. Siksi en haluakkaan osallistua mihinkään opiskelubileisiin tai sitseihin. Tykkään elää netissä ja pitää yllä omaa nettiminääni.

Joudun valitettavasti myöntämään, että olen kanssa valehdellut tällaisista kaveri- ja muista jutuista. Oikeastaan valehtelen jatkuvasti. Joku voisi jopa sanoa, että elän "kaksoiselämää". Jokaiselle eri "naamatutturyhmälle" olen sepostanut tilanteeseen sopivat kertomukset. Voisi jopa sanoa, että tämä valehtelu on ajoittain jopa johtanut siihen, että en ole voinut syventää "naamatuttu" -suhteita ystävyyssuhteiksi, koska muuten kulissi kaatuisi ja karu totuus paljastuisi. Mutta en vain kestä sitä häpeää, jonka yksinäisyyden ja täydellisen kokemattomuuden seurustelussa ja seksissä myöntäminen tuottaisi. Oikeastaan häpeää pahempi asia olisi se, että nämä vähäisetkin sosiaaliset kontaktit tuhoutuisivat, kun ihmiset alkaisivat pitää minua friikkinä. No, loppuen lopuksi minun täytyy olla jonkinlainen friikki: kyllä normaalilla 23-vuotiaalla olisi edes pari oikeaa kaveria ja normaali 23-vuotias olisi edes joskus seurustellut tai harrastanut seksiä, edes koskenut vastakkaisen sukupuolen henkilöä. On alkanut jopa pelottamaan, kuinka hyvä valehtelija minusta onkaan tullut tässä vuosien saatossa.

• hgh667kk
        ********'s¨s¨*** kirjoitti:

Joudun valitettavasti myöntämään, että olen kanssa valehdellut tällaisista kaveri- ja muista jutuista. Oikeastaan valehtelen jatkuvasti. Joku voisi jopa sanoa, että elän "kaksoiselämää". Jokaiselle eri "naamatutturyhmälle" olen sepostanut tilanteeseen sopivat kertomukset. Voisi jopa sanoa, että tämä valehtelu on ajoittain jopa johtanut siihen, että en ole voinut syventää "naamatuttu" -suhteita ystävyyssuhteiksi, koska muuten kulissi kaatuisi ja karu totuus paljastuisi. Mutta en vain kestä sitä häpeää, jonka yksinäisyyden ja täydellisen kokemattomuuden seurustelussa ja seksissä myöntäminen tuottaisi. Oikeastaan häpeää pahempi asia olisi se, että nämä vähäisetkin sosiaaliset kontaktit tuhoutuisivat, kun ihmiset alkaisivat pitää minua friikkinä. No, loppuen lopuksi minun täytyy olla jonkinlainen friikki: kyllä normaalilla 23-vuotiaalla olisi edes pari oikeaa kaveria ja normaali 23-vuotias olisi edes joskus seurustellut tai harrastanut seksiä, edes koskenut vastakkaisen sukupuolen henkilöä. On alkanut jopa pelottamaan, kuinka hyvä valehtelija minusta onkaan tullut tässä vuosien saatossa.

Olen 32-vuotias mies ja asun yhä äitini kanssa. Viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt
        välitilassa, missä juuri mikään ei ole mennyt eteenpäin. Ylioppilaaksi kirjoitin ja intin kävin,
        mutta sen jälkeen on ollut lähes tyhjää. Minulla oli pitkään vankka
        usko siitä, että elämäni kääntyy paremmaksi, mutta syventyneen masennukseni myötä
        on se usko kadonnut. Yritystä parempaan on ollut, mutta aina se on kääntynyt epäonneksi.
        Useampi vuosi tästä ajasta on mennyt elellessä lähes neljän seinän sisällä.
        Pariin otteeseen ole ollut työharjoittelussa työmarkkinatuella, mutta mitään pysyvämpää
        se ei poikinut. Kävin vuoden verran opiskelemassa amkk:ssa, mutta masentuneena stressaannuin niin pahoin, että en pystynyt jatkamaan opiskelua.
        Vuosi sitten hakeuduin kouluterveydenhuollon kautta mielenterveystoimiston asiakkaaksi ja aloitin
        lääkityksen. Pillereistä ei ole ollut kohdallani masentuneisuuten apua.
        Minulla on muutama kaveri joita näen keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa.Tähänkin on alkanut jossakin mielessä "tottua".
        En ole ikinään seurustellut, tai saanut edes sitä ensisuudelmaa tytöltä. Jo yksinään se, että
        ei ole kokenut läheisyyttä, kosketusta ja rakkautta näin pitkään aikaan voisi ajaa hulluuteen.
        Olotilani on ylittänyt monta kertaa lähes täydellisen sietämättömyyden rajan ja
        minulla on samanlainen tunne mielen vankina elämisestä, kuin tähän keskusteluun kirjoittaneella.
        Tiedän, että minun olisi pitänyt hakea paljon aiemmin apua, mutta en jostakin, itsellenikin tuntemattomasta syystä siihen pystynyt.
        Itsemurha-ajatukset ovat päivittäisiä ja vaikkakaan ne eivät ole tosia, on siemen kuitenkin kylvetty.

• mammanpoikakin
        hgh667kk kirjoitti:

Olen 32-vuotias mies ja asun yhä äitini kanssa. Viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt
        välitilassa, missä juuri mikään ei ole mennyt eteenpäin. Ylioppilaaksi kirjoitin ja intin kävin,
        usko siitä, että elämäni kääntyy paremmaksi, mutta syventyneen masennukseni myötä
        on se usko kadonnut. Yritystä parempaan on ollut, mutta aina se on kääntynyt epäonneksi.
        Pariin otteeseen ole ollut työharjoittelussa työmarkkinatuella, mutta mitään pysyvämpää
        se ei poikinut. Kävin vuoden verran opiskelemassa amkk:ssa, mutta masentuneena stressaannuin niin pahoin, että en pystynyt jatkamaan opiskelua.
        Vuosi sitten hakeuduin kouluterveydenhuollon kautta mielenterveystoimiston asiakkaaksi ja aloitin
        Minulla on muutama kaveri joita näen keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa.Tähänkin on alkanut jossakin mielessä "tottua".
        En ole ikinään seurustellut, tai saanut edes sitä ensisuudelmaa tytöltä. Jo yksinään se, että
        ei ole kokenut läheisyyttä, kosketusta ja rakkautta näin pitkään aikaan voisi ajaa hulluuteen.
        minulla on samanlainen tunne mielen vankina elämisestä, kuin tähän keskusteluun kirjoittaneella.
        Tiedän, että minun olisi pitänyt hakea paljon aiemmin apua, mutta en jostakin, itsellenikin tuntemattomasta syystä siihen pystynyt.
        Itsemurha-ajatukset ovat päivittäisiä ja vaikkakaan ne eivät ole tosia, on siemen kuitenkin kylvetty.

Olen itse myös 25-vuotias joka asuu vanhempien luona. Tällä hetkellä korkeakouluopiskelut 99 prosenttisesti loppu.
        Nyt on työtarjous tullut toiselta paikkakunnalta jonne olisi suunitelmissa muuttaa jos työt jatkuvat.
        En ole myöskään seurustellut, tutut kaverit häippässy pari vuotta sitten ja vain yksi kaveri jota tapaan kerran pari kuukaudessa.
        Jos muutan paikkakunnalle jossa ei ole tuttuja niin kuinka tavata ja saada uusia kavereita? Bilettämällä vai harrastamalla jotain..
        Tää on kyllä outua että jossain vaiheessa jokin menee pieleen ja ajautuu tämmöiseen tilaan ettei elämässä ole yhtään mitään..

• Nihilisti88*
        mammanpoikakin kirjoitti:

Olen itse myös 25-vuotias joka asuu vanhempien luona. Tällä hetkellä korkeakouluopiskelut 99 prosenttisesti loppu.
        Nyt on työtarjous tullut toiselta paikkakunnalta jonne olisi suunitelmissa muuttaa jos työt jatkuvat.
        En ole myöskään seurustellut, tutut kaverit häippässy pari vuotta sitten ja vain yksi kaveri jota tapaan kerran pari kuukaudessa.
        Jos muutan paikkakunnalle jossa ei ole tuttuja niin kuinka tavata ja saada uusia kavereita? Bilettämällä vai harrastamalla jotain..
        Tää on kyllä outua että jossain vaiheessa jokin menee pieleen ja ajautuu tämmöiseen tilaan ettei elämässä ole yhtään mitään..

"Olen itse myös 25-vuotias joka asuu vanhempien luona. Tällä hetkellä korkeakouluopiskelut 99 prosenttisesti loppu.
        Nyt on työtarjous tullut toiselta paikkakunnalta jonne olisi suunitelmissa muuttaa jos työt jatkuvat."

Teet niinkuin pitääkin. Mikä on ongelmasi?

"En ole myöskään seurustellut, tutut kaverit häippässy pari vuotta sitten ja vain yksi kaveri jota tapaan kerran pari kuukaudessa. "

Kun tienaat rahaa saat sellaisen.

"Jos muutan paikkakunnalle jossa ei ole tuttuja niin kuinka tavata ja saada uusia kavereita? Bilettämällä vai harrastamalla jotain.. "

Sinulla on vielä koko elämä edessä.

"Tää on kyllä outua että jossain vaiheessa jokin menee pieleen ja ajautuu tämmöiseen tilaan ettei elämässä ole yhtään mitään.. "

Et kertonut MIKÄ ongelma sinulla on, joten sinulla ei ole ongelmaa. Minulla on ollut oikeita ongelmia miksen voi opiskella, käydä töissä tai harrastaa seksiä naisen kanssa. Se on liian myöhästä enää korjata. Jos olisin tiennyt silloin...

• mammanpoika222222
        Nihilisti88* kirjoitti:

"Olen itse myös 25-vuotias joka asuu vanhempien luona. Tällä hetkellä korkeakouluopiskelut 99 prosenttisesti loppu.
        Nyt on työtarjous tullut toiselta paikkakunnalta jonne olisi suunitelmissa muuttaa jos työt jatkuvat."

Teet niinkuin pitääkin. Mikä on ongelmasi?

"En ole myöskään seurustellut, tutut kaverit häippässy pari vuotta sitten ja vain yksi kaveri jota tapaan kerran pari kuukaudessa. "

Kun tienaat rahaa saat sellaisen.

"Jos muutan paikkakunnalle jossa ei ole tuttuja niin kuinka tavata ja saada uusia kavereita? Bilettämällä vai harrastamalla jotain.. "

Sinulla on vielä koko elämä edessä.

"Tää on kyllä outua että jossain vaiheessa jokin menee pieleen ja ajautuu tämmöiseen tilaan ettei elämässä ole yhtään mitään.. "

Et kertonut MIKÄ ongelma sinulla on, joten sinulla ei ole ongelmaa. Minulla on ollut oikeita ongelmia miksen voi opiskella, käydä töissä tai harrastaa seksiä naisen kanssa. Se on liian myöhästä enää korjata. Jos olisin tiennyt silloin...

On ongelma, olen jotenkin sulkeutunut eikä ole harrastuksia. Ja koen ongelmaksi saada ystävyys/ihmissuhteita.

• Jipu4
        hgh667kk kirjoitti:

Tosi typerää märehtiä täällä ettei ole ikinä seurustellut tai saanut edes sitä ensisuudelmaa. Te olette kaikki vielä tosi nuoria ja elämä edessä. Maailma on mahdollisuuksia täynnä ja aina voi tosiaan muuttaa toiselle paikkakunnalle jos ei satu nykyiseltä asuinpaikalta työtä saamaan.
        Netissä voi tutustua ihmisiin helposti. Siellä on chatteja & deittipalstoja ja aina voi lähteä harrastamaan jotain mikä kiinnostaa. Ei kannata jäädä kotiin märehtimään koska siellä masentuu entistä enemmän!
        Olen itse suht kaunis 28 vuotias nainen enkä ole myöskään seurustellut mutta tapaillut kyllä olen useimpia miehiä. Itsekkin ajattelin nuorempana että tuskin mua kukaan mies edes vilkaisee mutta väärässä olin. Jossain vaiheessa tuli se ekasuudelmakin koettua. Tosi vanhana kyllä mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. En tiedä tulenko koskaan seurustelemaan vakavasti koska olen luonteeltani aika itsenäinen. Aika näyttää senkin asian

• Äiti!

Niin kuin arvelin - hän pakkaili tavaroitaan ja muutti pois.

• Äiti(kin)
        Äiti! kirjoitti:

Niin kuin arvelin - hän pakkaili tavaroitaan ja muutti pois.

Äiti, onneksi olkoon! Olet sittenkin onnistunut kasvattamaan itsenäisen ihmisen, joka on ottanut ohjat omaan elämäänsä. Lyököön päätään seinään kunhan ei ole lyömässä sinua. Jonakin päivänä (toivottavasti)
        hän ymmärtää arvostaa sinua ja pääsette sopuun. Älä anna omatuntosi kolkuttaa vaikka nuorella ei olisikaan rahaa tai asuntoa. Yhteiskunta huolehtii hänestä. On omaa kokemusta asiasta.

• Äiti!
        Äiti(kin) kirjoitti:

Äiti, onneksi olkoon! Olet sittenkin onnistunut kasvattamaan itsenäisen ihmisen, joka on ottanut ohjat omaan elämäänsä. Lyököön päätään seinään kunhan ei ole lyömässä sinua. Jonakin päivänä (toivottavasti)
        hän ymmärtää arvostaa sinua ja pääsette sopuun. Älä anna omatuntosi kolkuttaa vaikka nuorella ei olisikaan rahaa tai asuntoa. Yhteiskunta huolehtii hänestä. On omaa kokemusta asiasta.

Kiitos ensinkin toivotuksitasi!

Aiemmin tapahtunutta:
        Ilmeisesti hän ei uskaltanut pyytää anteeksi, vaan kertoi omalle siskolleen mitä oli tapahtunut ja oli kuulemma häpeissään.

Myöhemmin:
        Hän ensin tarjosi minulle jäätelöä ja sitten hän alkoi kertomaan asioitaan ja kertoi muuttavansa pian pois.

Olen helpottunut ja nautin tästä yksinäisyydestäni.

• dfasdfdf
        mammanpoika222222 kirjoitti:

On ongelma, olen jotenkin sulkeutunut eikä ole harrastuksia. Ja koen ongelmaksi saada ystävyys/ihmissuhteita.

miksi sitten et voisi yrittää hankkia jotain harrastusta itsellesi? vai kiinnostaako sinua mikään?

• 35435345
        syrjäytyminen kirjoitti:

"on tämä nykyajan vitsaus. Nykyään kun on tietokoneet, telkkarit ja ties mitä, niin ihmiset vaan viettää aikaansa yksin kotona. Toista se oli 100 vuotta sitten. VEikkaanpa että silloin sosiaalisesti syrjäytyneitä ihmisiä oli huomattavasti vähemmän. Se että jos ihminen hengaa tietokoneella päivät pitkät ja kaikki " ystävät " on internetin ihmeellisessä maailmassa on erittäin surullista"

Ennen ei ollut mahdollisuuksia eli oli joko oltava kotona, jos ei päässyt minnekkään muualle. Moni jäikin sille tielleen ja useampi kuoli matkansa varrella oman käden kautta.

Netti on antanut "vaihtoehdon" jakaa ja löytää uusia tuttavuuksia, vaikka muuten ei semmoiseen olisikaan oikein mahdollisuuksia ja valtaosa ihmisistä ei hyväksyisi sinua semmoisena kuin olet. Varsinkin erikoisryhmille ja tapauksille netti on enemmänkin siunaus kuin kirous.

"Itse olin nuorenpa kanssa aika yksinäin, vain muutama kaveri. Ja jos hekin lähtivät viikonloppuisin " bilettää " niin jäin yleensä yksin himaan, kun ei huvittanut lähteä mukaan kaupungille dokaa, kun en silloin juonut. Sitten kun aloin juoda säännöllisen väliajoin 16-vuotiaana aloin saada uusia kavereita joiden kanssa tuli/tulee oltua tekemisissä selvinpäinkin usein."

Juominen on ikävä kyllä varsin tärkeä juttu sosialisoitumisen kannalta. On vaikeaa tavata ketään jos ei käy ns. juomapaikoissa. Netin kautta voi toki tutustua ja harvakseltaan harrastuksissa kuten myös opiskeluissa ja työelämässä, mutta noistakin netti on oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto. Muut ovat enemmän "tuuripeliä".

Tosin nettikin on saanut huiman suosion tutustumisen kannalta mutta ihmiset ovat myös varovaisempia ja tarkempia omien kriteereidensä kanssa. Mikään ihme ei siis ole jos moni ei saa minkäänlaista kontaktia netinkään kautta vaikka kyse olisi täysin anonyymista juttelusta.

• 34354
        mammanpoikakin kirjoitti:

Parempi käydä "bilettämässä" ja tunkea jokaiseen koulutapahtumaan yms. (jos vain on sen tyyppinen luonne ja rohkeutta riittää). Muuten vaikeaa saada ystäviä sieltä koulustakin. Harrastamalla mahdollisuudet ovat heikommat.

• ylikonst.Reinola

Ei kai tuosta huolestua kannata.
      Omistaako poikasi tuliaseen?

• haluaa elää siten.

Miten häneltä meni koulu?
      Oliko kavereita, oliko yksin, koulukiusattu tai muuta?

• asfdasfdasfd

Olen opiskellut amk:ssa ja olen pian 25v mies ja työpaikka ollut tässä muutamia kuukausia. Raha on pieni summa säästössä mutta vielä en ole muuttanut. Vanhemmat ei halua että muutan pois eikä heillä ole rahaa.. miten pääsen tästä pois.. en saa myöskään kulkea omia menoja koska he vaan huolehtii musta : (
        En ole seurustellut ja kaverit on kaikonneet..

• Aika surullista
        asfdasfdasfd kirjoitti:

Olen opiskellut amk:ssa ja olen pian 25v mies ja työpaikka ollut tässä muutamia kuukausia. Raha on pieni summa säästössä mutta vielä en ole muuttanut. Vanhemmat ei halua että muutan pois eikä heillä ole rahaa.. miten pääsen tästä pois.. en saa myöskään kulkea omia menoja koska he vaan huolehtii musta : (

Tuo on jo surullista, että vanhemmat määräilevät 25-vuotiaan miehen menemisiä...
        Hekö ihan kieltävät sinua menemästä? Ei ihmekään ettet löydä kumppaniakaan, jos sinun pitää lähinnä vain neljän seinän sisällä istuskella...

• määmy
        asfdasfdasfd kirjoitti:

että haluat aloittaa oman elämän.

Ymmärrän kyllä vanhempiasi. Niin kauan kun asut heidän luona, tuot taloon leivän.

Maassamme on kuitenkin sosiaalihuolta ja toisekseen, mikäli heillä on pienet tulot, voivat hakea vuokratukea Kelalta.

• Iee1384
        määmy kirjoitti:

että haluat aloittaa oman elämän.

Ymmärrän kyllä vanhempiasi. Niin kauan kun asut heidän luona, tuot taloon leivän.

Maassamme on kuitenkin sosiaalihuolta ja toisekseen, mikäli heillä on pienet tulot, voivat hakea vuokratukea Kelalta.

Hoh! melkein tuli mieleen, että olenko itse kirjoittanut jotkut näistä viesteistä ja sitten unohtanut koko asian. Niin samanlaisessa tilanteessa moni on.

- Olen 28
        - Kymmenisen vuotta eristystä kotona vanhempien hoivissa
        - En juurikaan koskaan puhu mitään jos ei erikseen kysytä, ihan hyvin voi mennä kokonainen päivä että en sano sanaakaan
        - Olen eristäytynyt kaikenlaisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä, kavereita ei ole ollut vuosiin
        - Opiskelemassa olin, mutta en luonut minkäänlaista kontaktia luokkatovereihin
        - Minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia ei ole tai muutakaan tietoa tulevasta
        - Tänä aikana en ole saanut mitään aikaiseksi, vaan jokainen vuosi on kopio toisesta
        - Aika kuluu koneella/musiikin/elokuvien/TV:n parissa
        - Asun luonnollisesti perähikiällä jossa ei mitään mahdollisuuksia ole vaikka sellaisia haluaisikin etsiä.

Että silleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe