Olen jo pitkän aikaa etsinyt itselleni pitkäkarvaista mahdollisesti näyttelytasoista chihuahuanarttupentua, mutta sellaista ei tunnu löytyvän yhdestäkään kennelistä. Palstat ovat pullollaan uroksia ja jos narttuja on, ovat ne lyhytkarvaisia.
Minua on siis käynyt ärsyttämään kasvattajien toiminta, että nartut jemmataan itselle ja urokset pistetään myyntiin. Tai jos nartut myydään, myydään ne reilusti luovutusiän ohittaneina, jo lähes täysikasvuisina. Minä haluan pentuni luovutusikäisenä, jolloin pystyn itse vaikuttamaan sen sosiaalistamiseen - tämä homma saattaa unohtua "tunnetultakin" kasvattajalta.
On itsekästä omia kaikki syntyvät pennut itselle ja toisessa lauseessa kehoittaa pennun ostajia hankkimaan koiransa vastuulliselta kasvattajalta. Kai sitä hankkisi, mikäli tarjontaa olisi! Kaikki eivät kuitenkaan poikakoiraa halua nurkkiinsa kuseksimaan tai eivät voi sitä tyttökoiran seuraksi ottaakaan. Olen aiemmin pitänyt suurina typeryksinä ostajia, jotka kääntyvät Venäjältä koiria tuovien trokareiden puoleen, mutta nyt minusta alkaa lähinnä tuntua, että kasvattajien itsekkyys pakottaa heidät siihen!
Chihuahuakasvattajien ärsyttävä toiminta
13
682
Vastaukset
En kyllä näe mitään omituista,että jos on vähän tietyntyyppisiä koiria esim.pitkäkarv.hihuja,että kasvattajat ne itsellään pitää.Jos ne on haluttua jalostusmateriaalia,niin miksi niitä sitten ihmeemmin myytäisiin,jos on itsellä mahdollisuus pitää tai vaikka sijoittaa.Mistäs sitä jalostusmateriaalia tulisi,jos potentiaaliset sellaiset myytäisiin...
Jotkut myös pitää itsellään potentiaaliset jalostuskoiran alut,mutta myy,jos ei sellaiseksi kehitykkään,tai ei sovi jostain syystä itselle.Siinäkään ei ole mitään ihmeellistä,koska pennusta koskaan ei voi olla varma,mitä tulee.
Ja tuskinpa nyt kaikki omitaan.Jos ajatellaan jo mikä määrä hihujakin on nykyisin myytävänä,niin kyllä olisi kasvattajilla äkkiä nurkat pullollaan,jos jokainen vaan pitäisi kaikki nartut o_O
Toki,jos vaikka uroksia syntyy enemmistö ja narttuja vähän,tai tuleekin yleensä vähän pentuja/kasvattaja tekee,niin vielä ymmärrettävämpää on,että lupaavat ja jalostusmateriaalin pitää,jos mahdollista.
Se sitten jos haluaa ottaa joltain trokarilta koiran,niin ei ole mitään muuta kuin tietynlaista epäeettistä toimintaa.Minkään ei voi puhua sen puolesta,että ottaa koiran epämääräisesti.Jos oman halun ja edun pistää ensimmäiseksi,niin pikkasen on moraali hukassa...Noh,tuohonhan aina syitä keksitään puolustukseksi.
Ja jos mahdollista näyttelykoiraa on hakemassa,niin ehkä ei ihan ekana trokareita edes ajattele missään määrin...ylipäätään.- Tuohtunut
En missään nimessä ajattelekaan ottavani koiraa venäläiseltä/trokarilta, sillä se sotii omia arvojani vastaan, enkä sen jälkeen pystyisi puhumaan vastuullisena koiran ostajana. Minua harmittaa vain, että niitä hyvissä oloissa kasvaneita pitkäkarvaisia chihutyttöjä on oikeasti todella vähän tarjolla.
Tuohtunut kirjoitti:
En missään nimessä ajattelekaan ottavani koiraa venäläiseltä/trokarilta, sillä se sotii omia arvojani vastaan, enkä sen jälkeen pystyisi puhumaan vastuullisena koiran ostajana. Minua harmittaa vain, että niitä hyvissä oloissa kasvaneita pitkäkarvaisia chihutyttöjä on oikeasti todella vähän tarjolla.
No hyvä,sillä jokainen ottamatta koira,voi osaltaa auttaa siihen,että nuot trokaukset tyrehtyy.Niinkauan kun on kysyntää,niin bisnes pyörii ja koirat siinä kärsii.
Jos niitä lyhtk.on kovin vähän,niin kannattaisi tehdä pitkäntähtäimen suunnitelma,ja koettaa vaikka tutustua näyttelyitten ym,kautta johonkin kasvattajaan.Tehdä hyvää kuvaa itsestään,niin voi mahdollisesti saada tulevaisuudessa "varattua" pennun".Kuten sanoin,tuskin ne ihan kaikki itsellään voi pitää...
Ja sitten voi myös hankkia ulkomailta.Jos ei itsellä ole siihen "kokemusta",niin pyytää vaikka jtk:ta avustamaan,eli kertomaan kenneleistä,jotka ovat kokeneet vastuulliseksi ja hyväksi.
Jos on kysytty ja vähän tulee,niin voi joskus sitä toivomaansa kauankin joutua odottelemaan ja tehdä paljonkin työtä sen eteen ;)- 16
molossi kirjoitti:
No hyvä,sillä jokainen ottamatta koira,voi osaltaa auttaa siihen,että nuot trokaukset tyrehtyy.Niinkauan kun on kysyntää,niin bisnes pyörii ja koirat siinä kärsii.
Jos niitä lyhtk.on kovin vähän,niin kannattaisi tehdä pitkäntähtäimen suunnitelma,ja koettaa vaikka tutustua näyttelyitten ym,kautta johonkin kasvattajaan.Tehdä hyvää kuvaa itsestään,niin voi mahdollisesti saada tulevaisuudessa "varattua" pennun".Kuten sanoin,tuskin ne ihan kaikki itsellään voi pitää...
Ja sitten voi myös hankkia ulkomailta.Jos ei itsellä ole siihen "kokemusta",niin pyytää vaikka jtk:ta avustamaan,eli kertomaan kenneleistä,jotka ovat kokeneet vastuulliseksi ja hyväksi.
Jos on kysytty ja vähän tulee,niin voi joskus sitä toivomaansa kauankin joutua odottelemaan ja tehdä paljonkin työtä sen eteen ;)Törmäsin aivan samaan ongelmaan etsiessäni meille koiraa. Koirat vaan ykisnkertaisesti menivät kasvattajalta toiselle jalostusta varten, eikä tavallinen tallaaja jolle koira olisi rodun ensimmäinen meinannut millään päästä väliin.
Pitää vaan olla sitkeä ja voihan aina kysyä, että voiko varata jo seuraavasta astutuksesta jne. eli vaikka ei saa heti, on kuitenkin toivoa saada joskus. - chihuahuahua
16 kirjoitti:
Törmäsin aivan samaan ongelmaan etsiessäni meille koiraa. Koirat vaan ykisnkertaisesti menivät kasvattajalta toiselle jalostusta varten, eikä tavallinen tallaaja jolle koira olisi rodun ensimmäinen meinannut millään päästä väliin.
Pitää vaan olla sitkeä ja voihan aina kysyä, että voiko varata jo seuraavasta astutuksesta jne. eli vaikka ei saa heti, on kuitenkin toivoa saada joskus.Oletko katsonut chihuahua ry:n sivuilta, pentuvälitys.
Kyllä ainakin apulassa on ollut kevään mittaan tosi paljon chihuahuan pentuja myynnissä, myös sivuola http://chihuahua.cjb.net/forum/index.php?c=4 kannattaa katsoa. Toki pennut menevät nopeasti joten sivuja täytyy katsella usein.
- ällisytnyt
täysin samaa mieltä alottajan kanssa.
Olen jo pitkään itsekkin etsinyt cihun- tai pommin narttu pentua...mutta...mutta....viheliäiset kasvattajat täyttävät mielummin maan uroksilla kun luovuttaisivat narttupentuja muille....mitÄ järkeä tollassessa kasvatuksessa mahtaa olla? - ------------
Nattupennut menevät todella nopeasti, joten pitää myös itse olla aktiivinen ja päivittäin/tunneittain selailla ilmoituksia saadakseen halutun narttupennun. Ajattele itse kasvattajan kannalta asiaa, tottakai pitäisit itse pentueen kauneimman nartun kun siihen on mahdollisuus ja tähän kasvattajat pentuja teettäessään pyrkivätkin: Jotta saisivat itselleen OMISTA pennuista sellaisen jotta voisi taas käyttää jalostukseen.
Kyllä niitä pk narttuja on ollut myytävänä, mutta tässäkin asiassa nopeat syövät hitaat.. Mielestäni kasvattajia mollataan nyt kyllä todella tyhmästä asiasta...- se menee
Aivan totta. Ja sama pätee melkein missä rodussa vaan, nartut menevät helpommin. Omassa rodussani (ei mikään keskustelussa mainittu) olen katsellut kasvattajien ilmoituksia, ja jos pentueessa on molempia sukupuolia, niin kyllä viimeksi ilmoitetaan vapaana olevan uroksia. Ihan säännönmukaisesti melkein menee näin.
Kun pentua keväällä haeskeltiin meille, katsoin päivittäin pentuilmoituksia, parhaina päivinä useammin kuin kerran. Näin siksi, että tällä kerralla meille oli mahdollista ottaa vain narttupentu, ja tiesin, että ne menevät ensimmäiseksi. Pentu tulikin meille siten, että olimme jo kasvattajan ennakkovarauslistalla ennen kuin pentue oli edes syntynyt. Jos kerran viikossa muistaessaan kurkistaa kasvattajien tilannetta, niin on takuuvarmalla myöhässä... Eli rohkeasti ottamaan yhteyttä semmoiseen kasvattajaan jo etukäteen, jolle on tulossa pentuja itselle sopivan näköisestä yhdistelmästä. Kyllä kasvattajat kertovat, ottavatko etukäteisvarauksia ja kuinka monen kilometrin lista heillä jo on...
- En jaksa
Poikakoiria nurkkiinsa kuseksimaan. Huoh. Siinäpä vasta vastuullinen koiranostaja.
- No huhhuh!
Milläs ne "itsekkäät" kasvattajat sitten kasvattaa jos kerran narttupennut pitäis myydä pois? Meinaako aloittaja että ne taikoo pentuja ilmasta?
- kasvattaja
1. Rodussa syntyy enemmän uroksia kuin narttuja.
2. On paljon pennun ostajia jotka lupaavat viedä sitä lupaavaa pentua näyttelyihin, mutta kun se aika koittaa ei näyttelyt enää kiinnosta. Siksi on vaikea kasvattajan tietää kuka on Oikeasti kiinnostunut harrastamaan ja kuka vaan puhuu tyhjiä. Siinä yksi syy miksi parhaat narttupennut myydään tutuille. Eipähän mene hyvä koira "hukkaan".
Tutustu kasvattajiin ja tee selväksi että olet oikeasti kiinnostunut näyttelyistä jne. Ole aktiivinen. - Chihun etsijä
kasvattaja kirjoitti:
1. Rodussa syntyy enemmän uroksia kuin narttuja.
2. On paljon pennun ostajia jotka lupaavat viedä sitä lupaavaa pentua näyttelyihin, mutta kun se aika koittaa ei näyttelyt enää kiinnosta. Siksi on vaikea kasvattajan tietää kuka on Oikeasti kiinnostunut harrastamaan ja kuka vaan puhuu tyhjiä. Siinä yksi syy miksi parhaat narttupennut myydään tutuille. Eipähän mene hyvä koira "hukkaan".
Tutustu kasvattajiin ja tee selväksi että olet oikeasti kiinnostunut näyttelyistä jne. Ole aktiivinen.Kyllähän noita pk narttuja löytyy sieltä sun täältä, soitteleppa kasvattajat läpi ja kysele. Voi olla ettei just sillä hetkellä ole ollut mutta kun koiria syntyy tuontuostakin ja kasvattajat on aika hitaita päivittämään kotisivujaan ja laittamaan pentuja välitykseen.
- Pilsnerih
Chihun etsijä kirjoitti:
Kyllähän noita pk narttuja löytyy sieltä sun täältä, soitteleppa kasvattajat läpi ja kysele. Voi olla ettei just sillä hetkellä ole ollut mutta kun koiria syntyy tuontuostakin ja kasvattajat on aika hitaita päivittämään kotisivujaan ja laittamaan pentuja välitykseen.
Kuinka tyhmä aloittaja on? TOTTAKAI kasvattajalla on täysi OIKEUS pitää itsellään tasan niin monta koiraaa kuin hän itse näkee parhaaksi. Samoin kasvattaja saa päättää myykö sinulle koiran tai ei!? Kuka luulet oikein olevasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931462
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138923- 85882
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?57873- 53806
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t255693Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10690Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58654Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä333651Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol73621