Äskettäin vietettiin Suomen Venäjän vallan yhteyteen Ruotsin alaisuudesta siirtymisen 200-vuotisjuhlaa. Siinä yhteydessä ei näkynyt julkisuuden palstoilla karttaa, joka olisi kertonut, millainen oli se "Suomi", jonka Ruotsi menetti. Jonkun verran oli Suomen pohjoisosan Ruotsin vastaisen rajan määrittelyä koskenutta tarkastelua, mutta Suomen itärajan tilanne jäi kuta kuinkin unholaan. Eteläisessä Suomessa Ruotsin itäraja oli tuolloin 200 vuotta sitten Kymijoen kohdalla. Pohjoisessa puolestaan nykyisen Kuhmon etelärajalta pohjoiseen päin oli voimassa Täyssinän rauhan raja v:lta 1595.
Pietari Suuren rajana tunnettu Uudenkaupungin rauhan raja vedettiin v.1721 karkeasti katsottuna samoille tienoille kuin mitä on Stalinin saneluraja viime sotien seurauksena. Lisää aluetta Ruotsi menetti v. 1743 Turun rauhasa, jolloin Ruotsin itäraja eteläisessä Suomessa siirtyi tosiaan Kymijoelle. Siinä vaiheessa myös melkoinen osa nykyistä Etelä-Savoa Savonlinnaa myöten siirtyi Venäjän yhteyteen. Tämä Ruotsin 1700-luvulla menettämä alue on tunnettu myöhemmin nimellä "Vanha Suomi".
Tämä "Vanha Suomi" liitettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan v. 1812. Meillä on siis lähitulevaisuudessa eli v. 2012 edessämme "Vanhan Suomen" Suomeen liittämisen 200-vuotisjuhlat. Toivottavasti meidän kunnioitettava valtiojohtomme rekisteröi ja noteeraa tuon lähitulevaisuutemme juhlavuoden ja organisoi suuret juhlatapahtumat. Kolmantena juhla-aiheena on sitten itärajamme pohjoisen osuuden määrittely, joka tapahtui v.1833 kuta kuinkin nykyiselle paikalleen äskettäin historiaan siirtyneitten Oulun ja Lapin läänien itärajan osalta. Siis siltä osin merkkivuosi on tulossa v.2033.
Merkkivuosi 2012
0
94
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893308
- 623067
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802343
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j401996- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311519