Moi! eli kysyisin vain että saanko minä B-kortin omaava vetää hevostraileria auton perässä. Autoni kok.massa 1360 kg, 1-1½ hevosen trailerin omamassa noin 400 kg ja hevonen 500 kg. Voiko siis vetää tällaista kuormaa pelkällä B-kortilla??
Mitä B-kortilla saa vetää?
9
1851
Vastaukset
- ----
saanut sen ajokorttisi arpajaisista vai muropaketista ?
vastaukset kysymykseesi on kerrottu autokoulussa sekä tälläkin palstalla lukemattomia kertoja. - ghjdfgyihg
Eihän sitä sillä kortilla vedetä... Jätit kaiken oleellisimman kertomatta. Mikä on auton omamassa? Kärryn kokonaismassa?
Mikäli kärryn kokonaismassa on suurempi kuin auton omamassa, ei enää b-kortti riitä.
Muista myös katsoa, paljonko sillä autolla saa kärryä vetää.
Mikä auto kyseessä? Aika pieni tuo kokonaismassa. - Mersumiesainaja
Saat vetää
- Metwurstitehdas
Auton omamassan tulee tässä tapauksessa olla vähintään 900 kg, jotta perävaunun kokonaismassa jää tätä pienemmäksi. E-kortti tarvitaan vasta jos vaunu kuormineen painaa enemmän kuin auto ilman kuormaa.
Tässähän yhdistelmän kokonaismassakin on alle 2,5 tonnia, eli senkin puolesta B-kortti riittää. On syytä myös tarkistaa, että autolle sallittu perävaunumassa on riittävä.
Ajatus 900 kilon painoisesta pikkukinneristä, jolla vedetään hevosta, ei kyllä kuulosta kovin hyvältä. Voi käydä yhdistelmän hallinta vaativaksi joissakin tilanteissa.- fggffggf
niin ja riippuu ihan autosta. millään hennoimmilla et saa vetää. kts rek otteesta
- Namulaari
Be- ajo-oikeus riittänee.. Taikka kuorma-auton ajo-oikeus
- hirnuva härkä
Namulaari kirjoitti:
Be- ajo-oikeus riittänee.. Taikka kuorma-auton ajo-oikeus
Jos kerran tietää, paljonko hevonen painaa, niin loput tiedot selviävät rekisteriotteesta. Pelkällä B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kiloa. Missään tilanteissa rekisteriotteeseen merkittyä perävaunun kokonaismassaa ei saa ylittää. Eli kärryn omamassa mukana oleva kuorma = rekisteriotteeseen merkitty kärryn max kokonaismassa. Ja kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa missään tapauksissa.
Auton rekisteriotteesta löytyy tieto, kuinka suuren kokonaismassan omaavaa kärryä autolla saa vetää. Auton ja peräkärryn suurin sallittu yhteinen kokonaismassa jää monilla henkilöautoilla alle 3500 kilon, joten usein vastaan tulee ennemmin rekisteriotteen merkinnät, kuin B-kortin raja. Toisaalta taas esim asuntovaunun veto monilla raskaammilla autoilla tyssää siihen, että B-kortti ei riitä, kun yhdistelmäpaino on yli 3500 kg.
Kuorma-autokortti ei auta asiaa yhtään, sillä pitäisi olla rekkakortti, jos kuorma-auton perään laittaa yli 750 kg kokonaismassaa olevan kärryn.
B-kortilla voi ajaa maksimissaan yhdistelmää, jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja peräkärryn kokonaismassa max 750 kg. Se on ainut tilanne, missä tuo maaginen 3500 kg voi ylittyä. Yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla tapissaan, eli 4250 kg. Mutta silloin kärryn kokonaismassa ei saa koskaan ylittää tuota 750 kiloa. - Matsonation
hirnuva härkä kirjoitti:
Jos kerran tietää, paljonko hevonen painaa, niin loput tiedot selviävät rekisteriotteesta. Pelkällä B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kiloa. Missään tilanteissa rekisteriotteeseen merkittyä perävaunun kokonaismassaa ei saa ylittää. Eli kärryn omamassa mukana oleva kuorma = rekisteriotteeseen merkitty kärryn max kokonaismassa. Ja kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa missään tapauksissa.
Auton rekisteriotteesta löytyy tieto, kuinka suuren kokonaismassan omaavaa kärryä autolla saa vetää. Auton ja peräkärryn suurin sallittu yhteinen kokonaismassa jää monilla henkilöautoilla alle 3500 kilon, joten usein vastaan tulee ennemmin rekisteriotteen merkinnät, kuin B-kortin raja. Toisaalta taas esim asuntovaunun veto monilla raskaammilla autoilla tyssää siihen, että B-kortti ei riitä, kun yhdistelmäpaino on yli 3500 kg.
Kuorma-autokortti ei auta asiaa yhtään, sillä pitäisi olla rekkakortti, jos kuorma-auton perään laittaa yli 750 kg kokonaismassaa olevan kärryn.
B-kortilla voi ajaa maksimissaan yhdistelmää, jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja peräkärryn kokonaismassa max 750 kg. Se on ainut tilanne, missä tuo maaginen 3500 kg voi ylittyä. Yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla tapissaan, eli 4250 kg. Mutta silloin kärryn kokonaismassa ei saa koskaan ylittää tuota 750 kiloa.Ajokorteissa ratkaisee rekisteriin merkitty kokonaismassa, ei todellinen. Eli katsot kokonaismassan rekisteriotteesta. Kytkennöissä taas katsotaan todellista kokonaismassaa, eli paljonko on kuormaa kärryn painon lisäksi.
Esim. Vetoautosi rekisteriin merkitty kokonaismassa on 2500 kg ja se sallisi perävaunun painoksi esim. 2000 kg.
Ajokorttisi tulee olla silloin BE, jos kytket sinne perään kärryn, jonka rekisteriin merkitty kokonaismassa on yli 1000 kg. Riippumatta siitä, onko kärry kuormattu tai ei.
Kytkennässä taas katsotaan, ettei kytkemäsi kärryn punnittu paino ylitä 2000 kg:aa. Vaikka kärrysi kokonaismassa olisi rekisteriotteen mukaan 2500 kg, saat kytkeä sen, mikäli se on kuormattu vaan 2000 kg:aan.
- mitä vaan
Muttta ajamaan ei passaa lähteä. On hyvä pitää mielessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683