Mitä B-kortilla saa vetää?

rfbgvsd

Moi! eli kysyisin vain että saanko minä B-kortin omaava vetää hevostraileria auton perässä. Autoni kok.massa 1360 kg, 1-1½ hevosen trailerin omamassa noin 400 kg ja hevonen 500 kg. Voiko siis vetää tällaista kuormaa pelkällä B-kortilla??

9

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      saanut sen ajokorttisi arpajaisista vai muropaketista ?
      vastaukset kysymykseesi on kerrottu autokoulussa sekä tälläkin palstalla lukemattomia kertoja.

    • ghjdfgyihg

      Eihän sitä sillä kortilla vedetä... Jätit kaiken oleellisimman kertomatta. Mikä on auton omamassa? Kärryn kokonaismassa?
      Mikäli kärryn kokonaismassa on suurempi kuin auton omamassa, ei enää b-kortti riitä.
      Muista myös katsoa, paljonko sillä autolla saa kärryä vetää.
      Mikä auto kyseessä? Aika pieni tuo kokonaismassa.

    • Mersumiesainaja

      Saat vetää

    • Metwurstitehdas

      Auton omamassan tulee tässä tapauksessa olla vähintään 900 kg, jotta perävaunun kokonaismassa jää tätä pienemmäksi. E-kortti tarvitaan vasta jos vaunu kuormineen painaa enemmän kuin auto ilman kuormaa.

      Tässähän yhdistelmän kokonaismassakin on alle 2,5 tonnia, eli senkin puolesta B-kortti riittää. On syytä myös tarkistaa, että autolle sallittu perävaunumassa on riittävä.

      Ajatus 900 kilon painoisesta pikkukinneristä, jolla vedetään hevosta, ei kyllä kuulosta kovin hyvältä. Voi käydä yhdistelmän hallinta vaativaksi joissakin tilanteissa.

      • fggffggf

        niin ja riippuu ihan autosta. millään hennoimmilla et saa vetää. kts rek otteesta


      • Namulaari

        Be- ajo-oikeus riittänee.. Taikka kuorma-auton ajo-oikeus


      • hirnuva härkä
        Namulaari kirjoitti:

        Be- ajo-oikeus riittänee.. Taikka kuorma-auton ajo-oikeus

        Jos kerran tietää, paljonko hevonen painaa, niin loput tiedot selviävät rekisteriotteesta. Pelkällä B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kiloa. Missään tilanteissa rekisteriotteeseen merkittyä perävaunun kokonaismassaa ei saa ylittää. Eli kärryn omamassa mukana oleva kuorma = rekisteriotteeseen merkitty kärryn max kokonaismassa. Ja kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa missään tapauksissa.

        Auton rekisteriotteesta löytyy tieto, kuinka suuren kokonaismassan omaavaa kärryä autolla saa vetää. Auton ja peräkärryn suurin sallittu yhteinen kokonaismassa jää monilla henkilöautoilla alle 3500 kilon, joten usein vastaan tulee ennemmin rekisteriotteen merkinnät, kuin B-kortin raja. Toisaalta taas esim asuntovaunun veto monilla raskaammilla autoilla tyssää siihen, että B-kortti ei riitä, kun yhdistelmäpaino on yli 3500 kg.

        Kuorma-autokortti ei auta asiaa yhtään, sillä pitäisi olla rekkakortti, jos kuorma-auton perään laittaa yli 750 kg kokonaismassaa olevan kärryn.

        B-kortilla voi ajaa maksimissaan yhdistelmää, jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja peräkärryn kokonaismassa max 750 kg. Se on ainut tilanne, missä tuo maaginen 3500 kg voi ylittyä. Yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla tapissaan, eli 4250 kg. Mutta silloin kärryn kokonaismassa ei saa koskaan ylittää tuota 750 kiloa.


      • Matsonation
        hirnuva härkä kirjoitti:

        Jos kerran tietää, paljonko hevonen painaa, niin loput tiedot selviävät rekisteriotteesta. Pelkällä B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kiloa. Missään tilanteissa rekisteriotteeseen merkittyä perävaunun kokonaismassaa ei saa ylittää. Eli kärryn omamassa mukana oleva kuorma = rekisteriotteeseen merkitty kärryn max kokonaismassa. Ja kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa missään tapauksissa.

        Auton rekisteriotteesta löytyy tieto, kuinka suuren kokonaismassan omaavaa kärryä autolla saa vetää. Auton ja peräkärryn suurin sallittu yhteinen kokonaismassa jää monilla henkilöautoilla alle 3500 kilon, joten usein vastaan tulee ennemmin rekisteriotteen merkinnät, kuin B-kortin raja. Toisaalta taas esim asuntovaunun veto monilla raskaammilla autoilla tyssää siihen, että B-kortti ei riitä, kun yhdistelmäpaino on yli 3500 kg.

        Kuorma-autokortti ei auta asiaa yhtään, sillä pitäisi olla rekkakortti, jos kuorma-auton perään laittaa yli 750 kg kokonaismassaa olevan kärryn.

        B-kortilla voi ajaa maksimissaan yhdistelmää, jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja peräkärryn kokonaismassa max 750 kg. Se on ainut tilanne, missä tuo maaginen 3500 kg voi ylittyä. Yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla tapissaan, eli 4250 kg. Mutta silloin kärryn kokonaismassa ei saa koskaan ylittää tuota 750 kiloa.

        Ajokorteissa ratkaisee rekisteriin merkitty kokonaismassa, ei todellinen. Eli katsot kokonaismassan rekisteriotteesta. Kytkennöissä taas katsotaan todellista kokonaismassaa, eli paljonko on kuormaa kärryn painon lisäksi.
        Esim. Vetoautosi rekisteriin merkitty kokonaismassa on 2500 kg ja se sallisi perävaunun painoksi esim. 2000 kg.
        Ajokorttisi tulee olla silloin BE, jos kytket sinne perään kärryn, jonka rekisteriin merkitty kokonaismassa on yli 1000 kg. Riippumatta siitä, onko kärry kuormattu tai ei.

        Kytkennässä taas katsotaan, ettei kytkemäsi kärryn punnittu paino ylitä 2000 kg:aa. Vaikka kärrysi kokonaismassa olisi rekisteriotteen mukaan 2500 kg, saat kytkeä sen, mikäli se on kuormattu vaan 2000 kg:aan.


    • mitä vaan

      Muttta ajamaan ei passaa lähteä. On hyvä pitää mielessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe