Taannoin jenkeissä vahingossa löydetyn Davis Bessen ydinreaktorin suojakuoren kannen miltei täydellinen läpiruostuminen noin nyrkin kokoiselta alueelta on johtanut kahden työntekijän tuomion vahvistamiseen (havaitun vaurion peittely-yrityksestä tarkastajilta).
http://www.zanesvilletimesrecorder.com/article/20100716/NEWS01/7160328
Tuo tapaus oli todellinen läheltä-piti tilanne. Davis Bessestä kirjoitin hiljattain viestissä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9004570
(Davis Besse - pahoja ongelmia taas)
Davis Besse jälkipuintia
4
352
Vastaukset
- tuulensilmu
Ehdin kirjoittaa asiasta toiseen ketjuun: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178532#comment-45014256
Olisi voinut tapahtua jopa Tshernobyliä suurempi katastrofi. Etsi asiasta lisätietoa googlaamalla:
davis besse control rod mechanism
Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!
Off-topiccina: joudun lähitulevaisuudessa jättämään tämän sivuston tai ainakin huomattavasti vähentämään täällä käyntiä. Työpaikalla ei kukaan ole viitsinyt käydä täällä pitkään aikaan, kun ennen sieltä joku kävi melkein päivittäin lukemassa näitä juttuja muille.- tuulensilmu
kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:
"Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"
Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".
Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea. - 9+15
tuulensilmu kirjoitti:
kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:
"Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"
Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".
Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea.MIssä sijaitsee reaktorin suojakuoren kansi :D
tuulensilmu kirjoitti:
kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:
"Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"
Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".
Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea.Kuva reaktorista sivulla http://www.eia.doe.gov/cneaf/nuclear/page/at_a_glance/reactors/davisbesse.html
Reaktorihan on kuin suuren maitopänikän sisällä! Säätösauvojen uloslentämisellä tarkoitetaan tässä varmaankin sitä, että ne lentää ulos sen pänikän, eli reaktorin paineastian rikkoontuneesta kannesta. Aivan varmasti tapahtuu vesivuoto ja reaktori menee säätämättömään tilaan. Mahtaneeko säätösauvojen mukana lentää polttoainesauvojakin? Käsittääkseni ydinvoimalan työntekijöiden henki olisi silloin vaarassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402