Hei!
Meillä on juuri vuoden täyttänyt Bullmastiffi uros joka on suorastaan hulluna kissoihin. Asumme maassa jossa kulkukissoja on paljon ja tämä asia on muodostunut isoksi ongelmaksi lenkkeillessämme. Koira on täysin hallittavissa ja tottelee kuin unelma sekä kävellessä, että juoksulenkeillä niin kauan kun kissoja ei ole näkyvissä. Eilen viimeksi lensin itse mahalleni komeassa kaaressa kun koira lähtee salamana täyteen juoksuun kissan perään. Valitettavasti näihin tilanteisiin ei oikein osaa varautua kun ei tiedä minkä nurkan takaa kissa tulee vastaan. Ja koen hankalaksi "varuillaan olo" jatkuvasti lenkkeillessämme, sillä haluan, että koira nauttii myös vapauden tunteesta eikä vain kävele "asennossa" vierelläni esimerkiksi juoksulenkeillä.
Ideat alkavat olla lopussa, sillä vaikka koira normaalisti tottelee esimerkiksi stop-käskyä (koiramme on siis englanninkielinen) kissan nähdessään hän ei kuule mitään. Juoksee kuitenkin takaisin ajettuaan kissan puuhun. Toistaiseksi emme ole nähneet millaista jälkeä syntyisi jos hän saisi kissan kiinni ja toivon, ettei tätä päivää tulla myöskään näkemään.
Toivon, että jaatte pienimmätkin vinkit tähän ongelmaan. Nimimerkillä kädet, polvet, ja toinen lonkka ruhjeilla ja mustelmilla eilisen lenkin jäljeltä.
Kun kissa tulee vastaan...
12
365
Vastaukset
- ka-pumm
Rakkisi on luonnevikainen.
Ei muuta kuin lopetettavaksi vaan! - Vaihda
se enklanninkielinen stop-sana kotimaiseksi perkeleeksi, ja lataa se nupit kaakossa. Se on taikasana joka herättää meillä rekun transsista.... ;)
On turha miettiä mitä mitä muut ihmiset siihen sanoo, ei koirakaan sitä mieti!!!- nrbgjh
ensinäkin tuohon asiaan ei auta mikään lopettaminen kuten tuo yksi tumpio jo mainitsi ;) Meijän Bullmastiffi narttu käy myös kuumana kissojen perään, mutta jos se on remmissä niin tietää että mitä tapahtuu jos kissan perään lähtee, sisällä taas hyökkii kissoja kohti. Että nyt mitä ite meinataan niin ihan vaan koitetaan olla mahdollisimman paljon kissojen kanssa tekemisissä että tottuuu niihin.
No eipä tuossa tilanteessa ole kuin kaksi vaihtoehtoa,eli parempi hallinta,eli koiran pitäisi olla jo melko satasella hallinnassa,että toiminta ei mene kiellon edelle,ja noinkin innostavassa tilanteessa pystyy hallitsemaan itsensä.Ja toki kunnon muistutukset,jos hommasta livetään.
Ja jos suinkin mahdollista,niin harjoittelua hihnassa kissojen kanssa.Jos niitä paljon vilisee,niin siinä jo jotain harjoituskappaleita...
Toinen vaihtoehto stten vaan se "asennossa kävely",ja vaikka välillä vapauttaminen rennommaksi,jos vaikka semmoista paikkaa löytyis,että näkis hyvin ympärilleen.
Juu,ja se koissu ei pahemmin ajo huumassaan sitä stop-käskyä sun muutakaan tottele,ellei se kokonaishallinta ole suht "täydellistä" ja myöskin tilanteita niin hyvin harjoiteltu,niin todennäköisesti palautuksen kun toivotun käytöksen avulla.
Ja jos kiinni sais,niin todennäköisesti niittaisi katin,pysähtyisi ihmettelemään kattia, jos katti pysähtyisikin,tai katti jos ei nyt ihan niittäisi koiraa,niin antaisi sille kunnon tukkapällyä.
Riippuu niin katista kuin koirasta...- Kohtalotoveri :)
Mulla kaksi isohkoa jahtiviettistä koiraa ja vaikka asumme kaupungissa on irtokissoja ihan riittämiin täälläkin.
Ite on vaan pakko tarkkailla ympäristöä koko ajan ja heti kun kissan hoksaan niin alan seurata milloin koirat sen huomaavat ja silloin samalla hetkellä alan rauhoittavasti puhella ja shhhh shhhh-äännellä. Olen itekin kaatunut niiden rytkästyä menemään kissan perään, joten kyttään ympäristöä nykyään kuin haukka, et ehdin ennakoida.
Ollan harjoiteltu myös oravilla ja sorsilla, joihin koirilla myös kiinnostusta. Aina kun koirat hoksaa otuksen niin rauhallisella ja välinpitämättömällä äänellä jotain tyyliin "ei me siitä välitetä, antaa olla" tms. Nykyään ohitetaan jo melko rauhallisesti kissatkin, eivät ainakaan enää kaada mua nurin. Oravat ja sorsat saa tulla vaikka kuonojen eteen eikä nämä kaverit enää sekoa niistä.
Onnee vaan aloittajalle. Toivottavasti koirasi rauhoittuu ja lenkkeilyt sujua ilman vammoja.
- kissanomistaja
Voit halutessasi laittaa koirasi sanomaan "miaauuu", niinku kissa. Laitat vain Bulin viikoksi pakkaseen ja sitten otat sen pakkasesta ja ajat sen sirkkelin läpi: miaauuu...
- ...
Meillä noutaja ja sama ongelma.
Koira suhtautui neutraalisti kissoihin, kunnes muutimme maalle rivitaloon ja siellä kohtasi ensimmäisen kissansa joka lähti juoksemaan karkuun. Karkuun juokseva elukkahan on koiralle kuin punainen vaate ja kissojen jahtaamisesta tuli pakonomaista toimintaa. Tuli kierre koira innostuu nähdessään kissan, vaikka kissa ei muuten lähtisi välttämättä koiraa karkuun, se lähtee fiksusti tietenkin, kun koira ryntää kohden täysellä rähisten, syntyi taas koiraa miellyttävä takaa-ajo.
Mä ainakin oli hyvin kädetön asian suhteen, en keksinyt yhtään mitään mikä olisi ollut koirasta mielekkäämpää kuin takaa ajaminen kun kissa oli näkyvissä. Sitten eläimet itse hoitivat asian. Yhden naapurin vanha kolli ulkoili, eikä se katsonut asiakseen lähteä räksyttävää koiraani karkuun. Koira meni hämilleen: mitä helvettiä, tämähän ei juokse. Muutama metri ennen kissaa koira laittoi jarrut päälle ja lähestyi kissaa varovaisemmin ja kuinka ollakaan sai nenilleen ihan kunnon räpsyn. Yhden kesän ajan, koira jaksoi käydä revityttämässä nenäänsä viikoittain, sitten into laantui. Nyt koira edelleen nostaa vireen nähdessään kissan, mutta se pitää minua vaihtoehtona, se valitsee minut. Ongelma on edelleen jotkut kissat, jotka lähtevät karkuun suorilta, eli pelkästään nähdessään koiran, niitä koira jahtaa edelleen, mutta paikallaan olevan kissan näkeminen ei saa enää sitä automaattisesti ryntäämään. Tämä antaa minulle mahdollisuuden kun olemme havainneet kissan ottaa koiran huomion itseeni ja mahdollisesti kytkeä koira. Koira ei myöskään ala enää rähisemään kissalle, joten kissa ei välttämättä lähde ollenkaan karkuun.
Etsi siis jostain oman arvonsa tunteva kissa, joka ei lähde koiraa karkuun ja katso mitä koirasi tekisi, anna eläimen itsensä opettaa. Karkuun juoksevan kissan varmasti koira kuin koira tappaisi kiinni saadessaan, sillä saalistusvietti on niin voimakas. Mutta entä jos kissa ei juoksekaan karkuun? Jos koirasi yrittäisi tappaa myös paikallaan olevan kissan, niin silloin tiedät, että koirasi ei ole missään tilanteessa irtipidettävä eläin, vaan se on vaarallinen ympäristölleen ja joudut sietämään sitä, että joudut pitämään koiraa aina tiukasti hihnassa tai jopa kuonokopassa.- irtokissat kiinni
Irtokissat ovat meidänkin koiralle tosi jänniä saalistettavia, joita se haluais lähtee jahtaamaan. Mut valjaissa rauhallisesti kävelevä kissa on koirasta kai samanlainen kuin se itsekin ja se ohitetaan kevyellä nuuhkasulla. Voi kunpa useammat kissan omistajat pitäisivät täällä kaupungissa kissoistaan parempaa huolta ja pitäisivät ne ulkona kiinni.
No enpä todellakaan antaisi koirani saada kissalta tassua,varsinkaan vieraalta katilta,jota en varmaksi tunne(kun ehkä oman,joka lätkäisisi pehmeällä tassulla).
Ensinnäkään siksi,että eipä koskaan tiedä,koska ne kynnet osuu silmään,ja käy köpelösti.Näitä kun on jokusiakin tapahtunut,jopa omissa porukoissakin perheissä .
Saati että otettaisiin riskejä vieraitten kanssa.
Aloittajalla on bullmastiffi.Se on pikkasen eri asia kuin noutaja...
En menisi bullmastiffin kanssa kokeilemaan,miten käy,jos joku sitä aikansa räppäilee.
Siitä kun voi tulla kunnon sou,ja eipä välttämättä ole kiva lähteä paikkailemaan jälkiä.
Ja jos koira niittaisi katin,joka joka sitä räpsäisisi kunnolla,niin enpä katsoisi sitä sen vaarallisemmaksi yleisesti ottaen, oli se katti paikallaan tai juoksisi ensin.
Ylipäätänsä,jos/kun koiraa auki pitää,niin kannattaisi lähteä ensisijaisesti siitä,että se on niin hallittavissa,ettei lähde,pikemmin kuin katsoa mitä tapahtuu,jos se lähtee.Ei pelkästään kissojen ajamiseen siis liittyen.
Ps.olin kerran tokokisoissa,jossa juuri paikallaolon kytkennän jälkeen juoksi kentän poikki kissa.Siis koirien edestä.
Pikkuisen kun olisi juossut aikaisemmin :D,niin olisi nähty,kuka koissu olisi toooodella ansainnut täydet pojonsa :D...- Taranja
molossi kirjoitti:
No enpä todellakaan antaisi koirani saada kissalta tassua,varsinkaan vieraalta katilta,jota en varmaksi tunne(kun ehkä oman,joka lätkäisisi pehmeällä tassulla).
Ensinnäkään siksi,että eipä koskaan tiedä,koska ne kynnet osuu silmään,ja käy köpelösti.Näitä kun on jokusiakin tapahtunut,jopa omissa porukoissakin perheissä .
Saati että otettaisiin riskejä vieraitten kanssa.
Aloittajalla on bullmastiffi.Se on pikkasen eri asia kuin noutaja...
En menisi bullmastiffin kanssa kokeilemaan,miten käy,jos joku sitä aikansa räppäilee.
Siitä kun voi tulla kunnon sou,ja eipä välttämättä ole kiva lähteä paikkailemaan jälkiä.
Ja jos koira niittaisi katin,joka joka sitä räpsäisisi kunnolla,niin enpä katsoisi sitä sen vaarallisemmaksi yleisesti ottaen, oli se katti paikallaan tai juoksisi ensin.
Ylipäätänsä,jos/kun koiraa auki pitää,niin kannattaisi lähteä ensisijaisesti siitä,että se on niin hallittavissa,ettei lähde,pikemmin kuin katsoa mitä tapahtuu,jos se lähtee.Ei pelkästään kissojen ajamiseen siis liittyen.
Ps.olin kerran tokokisoissa,jossa juuri paikallaolon kytkennän jälkeen juoksi kentän poikki kissa.Siis koirien edestä.
Pikkuisen kun olisi juossut aikaisemmin :D,niin olisi nähty,kuka koissu olisi toooodella ansainnut täydet pojonsa :D...Kiitos paljon asiallisista vastauksista! Sinä joka ehdotit luonnevikaisen koiran lopettamista voisin sanoa, että katsoppa peiliin ja mieti kuka on luonnevikainen...
Tuo oli hyvä tarkennus, että koiran tulisi vapaana olla hallittavissa jokaisessa tilanteessa. Tästäpä johtuen en anna koiran olla vapaana paikoilla jossa se voisi nähdä kissan. Olemme nyt lenkkeilleet niin, että olen "varuillani" lähes koko ajan ja koira on pysynyt käsissä. Olen erittäin samaa mieltä nimimerkin Irtokissatkiinni- kanssa, sillä meidänkin monsteri ohittaa irtokissat vain hieman niskakarvoja nostattamalla. Ongelma onkin siis juuri se, että kissa lähtee karkuun. Ehkä tämä tästä lähtee sujumaan kun tuo elämän into muutenkin alkaa iän mukana laantua ja koiralle tulee hieman lisää järkeä massan ja lihaksen sijaan.
Hyviä lenkkeilyjä kaikille, kissoista huolimatta! - Taranja
Taranja kirjoitti:
Kiitos paljon asiallisista vastauksista! Sinä joka ehdotit luonnevikaisen koiran lopettamista voisin sanoa, että katsoppa peiliin ja mieti kuka on luonnevikainen...
Tuo oli hyvä tarkennus, että koiran tulisi vapaana olla hallittavissa jokaisessa tilanteessa. Tästäpä johtuen en anna koiran olla vapaana paikoilla jossa se voisi nähdä kissan. Olemme nyt lenkkeilleet niin, että olen "varuillani" lähes koko ajan ja koira on pysynyt käsissä. Olen erittäin samaa mieltä nimimerkin Irtokissatkiinni- kanssa, sillä meidänkin monsteri ohittaa irtokissat vain hieman niskakarvoja nostattamalla. Ongelma onkin siis juuri se, että kissa lähtee karkuun. Ehkä tämä tästä lähtee sujumaan kun tuo elämän into muutenkin alkaa iän mukana laantua ja koiralle tulee hieman lisää järkeä massan ja lihaksen sijaan.
Hyviä lenkkeilyjä kaikille, kissoista huolimatta!Hei, olen nyt tutkinut asiaa ja tunnustan, että ensimmäisen kerran törmäsin kuonopantaan. Mitä mieltä olette siitä olisiko kuonopannasta apua tässä asiassa? Onko se turvallinen tuon kokoiselle koiralle niissä tilanteissa kun se ampaisee kissan perään? Eli siis onko mahdollisuus vaurioittaa niskaa? Tosin eipä se varmaan turvallista ole koiralle vetää aikuista ihmistäkään hihnan perässä näissä jahtitilanteissa.
Mielipiteitä otetaan illolla vastaan!! - kuonopanta myös
Taranja kirjoitti:
Hei, olen nyt tutkinut asiaa ja tunnustan, että ensimmäisen kerran törmäsin kuonopantaan. Mitä mieltä olette siitä olisiko kuonopannasta apua tässä asiassa? Onko se turvallinen tuon kokoiselle koiralle niissä tilanteissa kun se ampaisee kissan perään? Eli siis onko mahdollisuus vaurioittaa niskaa? Tosin eipä se varmaan turvallista ole koiralle vetää aikuista ihmistäkään hihnan perässä näissä jahtitilanteissa.
Mielipiteitä otetaan illolla vastaan!!Meillä 1ja puol vuotias iso ja täysin sekopäinen, mutta kiltti, koira. Tämä kun näkee jotain kivaa, niin se unohtaa minut kokonaan ja vie vaikka puskien läpi minne sitä huvittaa. Kuonopanta on ollut meidän lenkkien pelastus.
Kuonopanta auttaa myös saamaan koiraan paremmin kontaktia, jolloin koulutuskin sujuu paremmin. Vähän jo tuloksiakin näkyy, kun on alkanu koiralla korvat taas toimia. Se tosiaan jopa kuuntelee mitä sanon eikä vaan hösella ympäriinsä.
Vahvoilla ja isoilla ja ns.ylivilkkailla yksilöillä kuonopanta auttaa pahimman ajan yli. Muutama kuukausi voi mennä ennen kuin voi taas palata tavalliseen pantaan tai valjaisiin. Kyllä nämäkin remupellet vielä rauhoittuu, kunhan aikuistuvat. Mutta sillä aikaa kuonopanta rules.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85872
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52811- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253667Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,9646Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk57629- 53594