laki ja evankeliumi RINTA RINNAN

Jumalan Jeesuksen käskyjä ...lähellä jokaista ihmistä ...

Matteus 19

1
Ja kun Jeesus oli lopettanut nämä puheet, lähti hän Galileasta ja kulki Jordanin tuota puolta Juudean alueelle.
2
Ja suuri kansan paljous seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.
3
Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"

4
Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
5
ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
6
Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

7
He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
8
Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.

Mooses lipesi Jumalan käskyistä ja seurakunnankin täytyy armahtaa,
sillä me ihmiset olemme kovasydämisiä.

Matt. 5:32
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Jotka ovat olleet vuosikymmeniä naimisissa, niillä voi olla aihetta
ylpeillä ystäviensä edessä, varsinkin jos ovat hyvin sopineet riitansa.
Jumalan edessä olemme kaikki samalla viivalla, sillä kaikki on armoa,
VARSINKIN se että avioliitto pysyy kasassa.

Luuk.16.
15
Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus.
16
Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
17
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin;
ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.

Kenties tuon takia oli eräskin sääntö eräällä kurssinpitäjällä. Olin taannoin avioliittokurssilla ja aivan ensimmäiseksi pyysimme Jumalalta anteeksi, että olimme menneet
naimisiin. Kävi näet ilmi, että jokaisessa parissa oli ainakin toinen ollut
naimisissa jo aiemminkin. Vain yksi pari katsoi, ettei heillä ole aihetta yhtyä tuohon katumusrituaaliin, sillä Jumala tietää että nöyrin mielin tässä ollaan.

Entä sapattilaki? Uskon että sapattina ei saa sytyttää turhia tulia eikä toimittaa omia arkipäivän asioita tai töitä. Vanhan liiton aikana ei
Jumala antanut sijaa katumukselle, kun tavattiin metsästä polttopuita
keräävä mies, joka aikoi sitten sytyttää takkansa. Tapaus on varmaankin
tarkoitettu ensisijaisesti opetukseksi ja varoitukseksi.
Uudessa liitossa on aina sijaa katumukselle ja armolle.
Ja kun Jeesus korosti sitä että "sapatti on ihmistä varten eikä ihminen
sapattia varten", olen varma, että tuommoista jyrkkyyttä ei enää ole,
vaan mahdollinen rangaistus on siinä, että väärissä töissä ei ole siunausta.

Sapatin rikkojan rangaistus
4.Moos.15:32
Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä,
veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle:
"Se mies on surmattava.
Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."

Entä jos mies luuli että vasta seuraava päivä olisi sapatti?
Heittääkö Jumala otsaan merkin niille jotka pyhittävät sunnuntain?
Eiköhän armo sisälly tähän lausahdukseen: "Sapatti on ihmistä varten
eikä ihminen sapattia varten".

22

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Moos. 2:17
      mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö,
      sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt,
      pitää sinun kuolemalla kuoleman".

Room. 7:10
      ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
      joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.

Mutta tuhkasta nousee aamu, armon aamu.

12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
      13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
      14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

• Jari Laurila kirjoittaa taitavasti avioliitosta ja erosta:
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/12c.html

Jari toteaa aivan oikein että vain aviorikos oikeuttaa Jumalan silmissä eroon ja sekin on myönnytyt, sydänten kovuuden tähden - ei laki.
      Mooses kirjoitti avioerolain, ei Jumala.

Matt. 19:8
      Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.

Mt.5:31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
      Matt. 5:32
      Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Matt. 5:28
      Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

Niinpä ainakin me miehet olemme huorintekijöitä, tahdoimmepa sitä
      tai emme. Täydellinen armo kuitenkin on tullut lain RINNALLE.

ERO VÄKIVALLAN VUOKSI

Olemme ehkä Moosestakin lempeämpiä, sillä me sallimme avioeron
      puolison jatkuvan väkivaltaisen käyttäytymisenkin vuoksi.

Lainomaisesti ei mielestäni kannata takertua tuohon avioeromahdollisuuteen puolison syrjähypyn, ainakaan yksittäisen
      tapauksen vuoksi. Sillä saatan itse olla loppujen lopuksi pääsyy siihen,
      että puoliso näkee tarvitsevansa lohtua muualta.
      Ja hyvän selvittelyn myötä voipi vanha liitto saada uuden, paremman alun. Sanovathan jotkut Uudesta Liitostakin, että sehän on vain
      vahvistus vanhalle liitolle.

Room. 15:7
      Hoivatkaa sentähden toinen toistanne,
      niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

Paavalin myönnytys: puoliso saa vetäytyä rukoukseen, kun siitä sovitaan.

1.Kor.7:4
      Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.
      5 Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden.
      6 Mutta tämän minä sanon myönnytyksenä, en käskynä.

Ei-uskovasta ei tarvitse erota:

13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
      14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo,
      joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.

On siis loukkaus jumalatonta kohtaan, Paavalin mielestä,
      jos uskoontullut puoliso uskonsa vuoksi ottaa eron.

Tärkeä barometri, mittari, on rauhan kysymys, kun Jumalan tahtoa
      parisuhteen ydinkysymyksissä etsitään:

"sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut."

• väkivalta ja puoliso

Kirjoitit, "ero väkivallan vuoksi"!

Mutta, mutta, et kirjoittanut otsikoidussasi asiassa muusta, kuin lihallisesta haureussynnistä.

... olisiko se....

Kun aviopuoliso on väkivaltainen, ei siinä ole haureussynnistä kyse, vaan väkivallasta.
        Siinä voi puoliso olla korvienvälistä vammainen, ehkä parantumaton.

Jumala ei halua meitä elämään väkivallan keskellä vaan sallii siinä eron.

...

Vai mitä antaisit vaimolle neuvoksi, kun mies hakkaa, potkii raskaana olevan vaimon vatsaa, tms.
        Tahi miehen suvussa elää väkivalta. Isä on hakannut vaimoaan, pojat hakkaavat vaimojaan...

Ei siinä ole paljonkaan vaihtoehtoja, kuin ero.

Väkivalta perheessä vammauttaa lapset, kun näkevät isän lyövän äitiä jne. kierre on katkaistava.

Myös väkivaltaa on jatkuva sanoilla lyöminen, mutta senkin takana on aika laaja asiapiiri ja siinäkin voi olla
        mahdollisuus erota, mutta siinä on käytävä läpi terapeutit, jos puoliso lähtee mukaan, sekä on mietittävä kahdesta pahasta pienempi, jos perheessä on lapsia, yrittää opettaa lapsille kuitenkin rakkaus omalta puolen.

...

Tämä tähän väkivalta-ero otsikkoon kuuluisi paremmin "missä on lupa erota"!

eli jatkumo muuten hyvään kirjoitukseesi.

• väkivalta ja puoliso kirjoitti:

Kirjoitit, "ero väkivallan vuoksi"!

Mutta, mutta, et kirjoittanut otsikoidussasi asiassa muusta, kuin lihallisesta haureussynnistä.

... olisiko se....

Kun aviopuoliso on väkivaltainen, ei siinä ole haureussynnistä kyse, vaan väkivallasta.
        Siinä voi puoliso olla korvienvälistä vammainen, ehkä parantumaton.

Jumala ei halua meitä elämään väkivallan keskellä vaan sallii siinä eron.

...

Vai mitä antaisit vaimolle neuvoksi, kun mies hakkaa, potkii raskaana olevan vaimon vatsaa, tms.
        Tahi miehen suvussa elää väkivalta. Isä on hakannut vaimoaan, pojat hakkaavat vaimojaan...

Ei siinä ole paljonkaan vaihtoehtoja, kuin ero.

Väkivalta perheessä vammauttaa lapset, kun näkevät isän lyövän äitiä jne. kierre on katkaistava.

Myös väkivaltaa on jatkuva sanoilla lyöminen, mutta senkin takana on aika laaja asiapiiri ja siinäkin voi olla
        mahdollisuus erota, mutta siinä on käytävä läpi terapeutit, jos puoliso lähtee mukaan, sekä on mietittävä kahdesta pahasta pienempi, jos perheessä on lapsia, yrittää opettaa lapsille kuitenkin rakkaus omalta puolen.

...

Tämä tähän väkivalta-ero otsikkoon kuuluisi paremmin "missä on lupa erota"!

eli jatkumo muuten hyvään kirjoitukseesi.

Puhuimme Jumalan laista ja lievemmästä ilmiöstä: Mooseksen laista.
        "Alussa ei niin ollut", toteaa Jeesus, että syrjähypyn vuoksi voisi erota.
        Perheväkivaltaa tuskin olikaan, sillä ennenvanhaan vaimot vielä totteli.
        Ja lapset. En todellakaan puhunut pohjoismaisesta laista tai teidän kylän.
        Vaan originaalista laista.

Evankeliumikin vesittyy ja menettää vetovoimansa, jos laki liberalisoidaan - armoa ei tarvita. Muutoin olen sitä mieltä, että jos
        puoliso suinkin vain malttaa, ei kannata päätä pahkaa huoruuden tai
        perheväkivallan vuoksikaan erota, sillä kaikki on kasvamista ja toisaalta ei se useinkaan vaihtamisesta
        parane, vaan samanlaisen rentun nainen useinkin tilalle taas ottaa.
        Ehkä mieskin, mutta siitä ei minulla ole havaintoja.

"Tämä tähän väkivalta-ero otsikkoon kuuluisi paremmin "missä on lupa erota"! "

Ikuisen Jumalan lain mukaan ero ei ole edes mahdollinen! Sillä he tulevat "yhdeksi lihaksi", ensimmäinen yhdyntä sen sinetöi, ei paperit.
        Yhteiskunnassamme - pitäisihän sinunkin se tietää - ei ole olemassa mitään mitään "lupaa" eroon eikä syytä eikä syyllistä voidata nimetä.
        Ei edes tarvitse olla paperiliitossa tahi asua yhdessäkään - kahden
        kesken monet vain päättävät olla kimpassa. Sovittakoon kukin itseensä,
        mutta iankaikkisen lain mukaan ei erota voi lainkaan.

Tämänkaltaisia syitä on paljonkin - Jumalan ikuinen laki - niin että ymmärrän tarvitsevani evankeliumia. Ilman jämäkkää lakia en näkisi.
        evankeliumia.

"" Vai mitä antaisit vaimolle neuvoksi,
        kun mies hakkaa, potkii raskaana olevan vaimon vatsaa, tms. ""

En ainakaan eroamaan kehottaisi tuossa tilassa ja piruja maalaamaan
        seinälle. Isää ei voida vaihtaa. Kertoisin että lapsi varmaankin tulee
        olemaan paljolti komean isänsäkin näköinen ja että joskus tulistuvakin
        isä on parempi kuin ei mitään. Kannustaisin tulevaa äitiä pitämään
        entistä lujemmin kiinni miehestään. Mutta jos eroavat, niin eroaisivat
        ystävinä.

• sda.manager

Äideille on annettu rinta rinnan imettämistä varten.
      On kuitenkin ollut jokaisen aika aikuistua ja siirtyä maitoruuasta vahvempaan ruokaan.

Israerin kansaa Jumala joutui "imettämään" koko ajan ja valitettavasti kansa ei oppinut syömään "vahvempaa ruokaa" lainkaan. He olivat siis kaikki aliravittuja ja lopulta kuolivat "sukupuuttoon".

• Vain kaksi alkuperäistä pääsi Luvattuun maahan, Joosua ja Kaaleb,
        uskonmiehet. Lakimies Mooses ei päässyt. Mutta vaikka pilkkaat
        Israelia, he nousevat - he saavat hyvityksen siitä että ainoana
        varsinaisena lakikansana joutuivat niin kovaan käsittelyyn.

Sak. 9:12
        Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion.

Jes. 62:4
        Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön, vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni, sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen.

Ps. 89:33 niin minä rankaisen vitsalla heidän rikoksensa
        ja heidän pahat tekonsa vitsauksilla;
        89:34 mutta armoani en minä ota häneltä pois
        enkä vilpistele uskollisuudestani.

Ilmestyskirja:
        21:12 siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
        21:14 Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta,
        ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

• sda.manager
        AnttiVKantola kirjoitti:

Vain kaksi alkuperäistä pääsi Luvattuun maahan, Joosua ja Kaaleb,
        uskonmiehet. Lakimies Mooses ei päässyt. Mutta vaikka pilkkaat
        Israelia, he nousevat - he saavat hyvityksen siitä että ainoana
        varsinaisena lakikansana joutuivat niin kovaan käsittelyyn.

Sak. 9:12
        Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion.

Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön, vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni, sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen.

Ps. 89:33 niin minä rankaisen vitsalla heidän rikoksensa
        ja heidän pahat tekonsa vitsauksilla;
        89:34 mutta armoani en minä ota häneltä pois
        enkä vilpistele uskollisuudestani.

Ilmestyskirja:
        21:12 siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
        21:14 Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta,
        ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

On syytä erottaa lihallinen israel = juutalaisuus ja hengellinen israel = kristillisyys.
        Lihallinen israel oli kansa.
        Hengellinen israel on lauma.

Jeesus on "lammasLAUMAN" hyvä paimen uuden liiton mukaan.
        Lauma tullaan kokoamaan Jeesuksen tullessa yhteen ja silloin myös vuohet ja lampaat erotetaan.
        Jumalalla ei ole "nimikkokansaa" uudessa liitossa.
        Kaikki halukkaat voivat nyt kuulua Jeesus paimenen laumaan.

• sda.manager kirjoitti:

On syytä erottaa lihallinen israel = juutalaisuus ja hengellinen israel = kristillisyys.
        Lihallinen israel oli kansa.
        Hengellinen israel on lauma.

Jeesus on "lammasLAUMAN" hyvä paimen uuden liiton mukaan.
        Lauma tullaan kokoamaan Jeesuksen tullessa yhteen ja silloin myös vuohet ja lampaat erotetaan.
        Jumalalla ei ole "nimikkokansaa" uudessa liitossa.
        Kaikki halukkaat voivat nyt kuulua Jeesus paimenen laumaan.

Hengellinen todellisuus ei sulje pois Israelia - käypä tutustumassa siellä.

Jer. 33:24
        "Etkö ole huomannut, mitä tämä kansa puhuu sanoen:
        'Ne kaksi sukukuntaa, jotka Herra valitsi, hän on hyljännyt'?
        Ja he halveksivat minun kansaani,
        niinkuin se ei enää olisikaan kansa heidän silmissänsä.

Oli erääseen aikaan 12 sukukuntaa jakaantunut kahteen valtioon, Israel ja Juuda. Mutta kaikki on tallella:

Sak. 14:14
        Myös Juuda on sotiva Jerusalemissa, ja kaikkien pakanakansojen rikkaudet kootaan joka taholta: kullat ja hopeat ja ylen paljon vaatteita.

• ei tunne ei..
        AnttiVKantola kirjoitti:

Oli erääseen aikaan 12 sukukuntaa jakaantunut kahteen valtioon, Israel ja Juuda. Mutta kaikki on tallella:

Myös Juuda on sotiva Jerusalemissa, ja kaikkien pakanakansojen rikkaudet kootaan joka taholta: kullat ja hopeat ja ylen paljon vaatteita.

sukukuntiakaan, eli 12.sta sukukuntaa.

Siksi on suuria ongelmia hengellisellä kentällä, jopa meitä suomalaisia pidetään osaltaan yhtenä kadonneesta sukukuntajoukosta.

Oletko tutustunut asiaan? Ettei vain ole nimesi siinä lista joukossa, joka kuuluisi tähän sukukunta-asiaan.

Sen verran olen kurkistanut listaa, että olen löytänyt omani ... johon en nyt suoraan usko millään.

Mutta, olen kuullut erään kiertävän hengenmiehen kertovan kuuluvansa tähän kadonneeseen sukuun puhujapöntöstä saarnassaan.

Henkilökohtaisesti katson kuin Abraham uutta maata. Uusi maa, johon tämä Krisus- uusi_Adam synnyttää sukupolvensa.
        Henkilökohtaisesti uskon, että samalla lailla kuin Israel on raamatun sanan mukaan lankeemuksessa ja pääsemättömyydessä estetty yksilötasoilla perille, niin on meilläkin.
        Vaikka on kastettu ja kuuluu kirkkoihin a-ö.hön. lankeemus estää perillepääsyn.

...

Perille pääsee vain uskon kautta, jonka Jumala saa sanassa aikaiseksi, että ojentaudutaan tähän kansalaisuuteen mielestä, sekä sydämistä, kumartaen Häntä, joka on luonut taivaan ja maan.

...
        Tämä maailma ja sen langenneen päämäärätietoinen vaellus on olla ulkopuolella Jumalan valtakunnan, olkoon hän juutalainen, kreikkalainen tahi sukukuntaan kuuluva suomalainen, ei takaa perillepääsyä.
        Jeesus itse sanoi, että tämä saatanan valtakunta on ja hän ei rukoile sen puolesta.

Ei rukoile, koska Jeesus ei tätä pahan valtakuntaa siunaa vaan omiaan, omiaan että kilvoittelisivat matkansa hyvän uskon kilvoitusta katse siihen Uuteen Jerusalemiin. .. joka laskeutuu taivaasta.
        Se uusi on Pyhä Kaupunki, ei vanha.. vaan se on hajotettu, eikä niille kiville rakenneta uutta, koska ihminen rakentaa ja tekee kauppaa muuten herran temppelissä.
        Myy rahanvaihtajien avustuksella uhrieläimiä (vertauskuvallisesti), mikä käy alttarille, vikaisia uhreja.

..
        On vain yksi täydellinen uhri ja Hän sanoi menevän valmistamaan sijaa ja tuovan jopa Uuden Jerusalemin taivaasta.

ja luodaan Uusi taivas ja maa, kaikki entinen on mennyt ja perille pääsee vain verellä pesty, joka kumartaa vain Häntä, Lunastajaansa.

Tämä karsinoitu maa, se on talletettu tulelle, ei tätä kannata rakennella, ei tavalla tahi toisella, että sukukunta rakentuisi inhimillisiin puitteisiin, koska se "ns. meidän silmissämme Pyhä kansa, senkin Jumala tuomitsi ja tuomitsee"!..

En sulje Israelin oikeutta omaan ajalliseen maahansa, koska Jumala on säätänyt jokaiselle paikan missä ollaan ja eletään, mutta se itsessään ei ole pyhä jota pitäisi kumartaa, se on tulen ruokaa tulevaisuudessa.

• sda.manager
        AnttiVKantola kirjoitti:

Me kaikki olemme polveutuneet Raamatun mukaan israelin heimon kantaisistä.
        Nooa on meidän kaikkien "isä", mikäli Raamattuun ukomme.
        Abraham oli myös merkittävä kantaisä, jonka helmoista on lähtenyt lukematon määrä ihmisiä.
        Olemme siis enemmän tai vähemmän juutalaiseen israelin sukuun kuuluvia. 12 heimoon kuuluvia.

• sda.manager kirjoitti:

Me kaikki olemme polveutuneet Raamatun mukaan israelin heimon kantaisistä.
        Nooa on meidän kaikkien "isä", mikäli Raamattuun ukomme.
        Abraham oli myös merkittävä kantaisä, jonka helmoista on lähtenyt lukematon määrä ihmisiä.
        Olemme siis enemmän tai vähemmän juutalaiseen israelin sukuun kuuluvia. 12 heimoon kuuluvia.

Riidanhalu näyttää olevan ainoa motiivisi ja hajoittaminen?

{\{\{\ Me kaikki olemme polveutuneet Raamatun mukaan israelin heimon kantaisistä.
        Nooa on meidän kaikkien "isä", mikäli Raamattuun uskomme.
        Olemme siis enemmän tai vähemmän juutalaiseen israelin sukuun kuuluvia. 12 heimoon kuuluvia. {\{\{\

Kas kun et mennyt syvemmälle totuuteen. Sillä me kaikki polveudumme
        Isästä Jumalasta Jeesuksen lailla Jeesuksen sukuluettelon mukaan.
        "Luuk. 3:38 tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan."

Nooaa Raamattu ei mainitse "meidän kaikkien isäksi", vaikka niin väität, mutta luonnollisesti hän on eräs kantaisämme. Mutta Aabraham on "meidän kaikkien isä" siitä syystä, että meillä "on Aabrahamin usko".
        Mutta vain juutalaiset polveutuvat "Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin
        jälkeläisistä, näistä:
        Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar,
        Sebulon, Josoef ja Benjamin.

Emme siis ole fyysisesti juutalaisia, mutta uskoviksi tultuamme
        saamme katsoa olevamme oksastetut Israelin kansalaisuuteen.
        Olemme farisealaisia jos ylpeilemme alkuperäisten oksien edessä.

Room. 11:18
        niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet,
        niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.

• ei tunne ei.. kirjoitti:

sukukuntiakaan, eli 12.sta sukukuntaa.

Siksi on suuria ongelmia hengellisellä kentällä, jopa meitä suomalaisia pidetään osaltaan yhtenä kadonneesta sukukuntajoukosta.

Oletko tutustunut asiaan? Ettei vain ole nimesi siinä lista joukossa, joka kuuluisi tähän sukukunta-asiaan.

Sen verran olen kurkistanut listaa, että olen löytänyt omani ... johon en nyt suoraan usko millään.

Mutta, olen kuullut erään kiertävän hengenmiehen kertovan kuuluvansa tähän kadonneeseen sukuun puhujapöntöstä saarnassaan.

Henkilökohtaisesti katson kuin Abraham uutta maata. Uusi maa, johon tämä Krisus- uusi_Adam synnyttää sukupolvensa.
        Henkilökohtaisesti uskon, että samalla lailla kuin Israel on raamatun sanan mukaan lankeemuksessa ja pääsemättömyydessä estetty yksilötasoilla perille, niin on meilläkin.
        Vaikka on kastettu ja kuuluu kirkkoihin a-ö.hön. lankeemus estää perillepääsyn.

...

Perille pääsee vain uskon kautta, jonka Jumala saa sanassa aikaiseksi, että ojentaudutaan tähän kansalaisuuteen mielestä, sekä sydämistä, kumartaen Häntä, joka on luonut taivaan ja maan.

...
        Tämä maailma ja sen langenneen päämäärätietoinen vaellus on olla ulkopuolella Jumalan valtakunnan, olkoon hän juutalainen, kreikkalainen tahi sukukuntaan kuuluva suomalainen, ei takaa perillepääsyä.
        Jeesus itse sanoi, että tämä saatanan valtakunta on ja hän ei rukoile sen puolesta.

Ei rukoile, koska Jeesus ei tätä pahan valtakuntaa siunaa vaan omiaan, omiaan että kilvoittelisivat matkansa hyvän uskon kilvoitusta katse siihen Uuteen Jerusalemiin. .. joka laskeutuu taivaasta.
        Se uusi on Pyhä Kaupunki, ei vanha.. vaan se on hajotettu, eikä niille kiville rakenneta uutta, koska ihminen rakentaa ja tekee kauppaa muuten herran temppelissä.
        Myy rahanvaihtajien avustuksella uhrieläimiä (vertauskuvallisesti), mikä käy alttarille, vikaisia uhreja.

..
        On vain yksi täydellinen uhri ja Hän sanoi menevän valmistamaan sijaa ja tuovan jopa Uuden Jerusalemin taivaasta.

ja luodaan Uusi taivas ja maa, kaikki entinen on mennyt ja perille pääsee vain verellä pesty, joka kumartaa vain Häntä, Lunastajaansa.

Tämä karsinoitu maa, se on talletettu tulelle, ei tätä kannata rakennella, ei tavalla tahi toisella, että sukukunta rakentuisi inhimillisiin puitteisiin, koska se "ns. meidän silmissämme Pyhä kansa, senkin Jumala tuomitsi ja tuomitsee"!..

En sulje Israelin oikeutta omaan ajalliseen maahansa, koska Jumala on säätänyt jokaiselle paikan missä ollaan ja eletään, mutta se itsessään ei ole pyhä jota pitäisi kumartaa, se on tulen ruokaa tulevaisuudessa.

"" ei ole pyhä jota pitäisi kumartaa, se on tulen ruokaa tulevaisuudessa. ""
        (Tietenkään tuollaista kirjoittava ei uskalla kasvojaan näyttää, että tuntis)

niin et sinä kuitenkaan kannata juurta,
        vaan juuri kannattaa sinua.

Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön,
        vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni,
        sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen.

Jesaja 9.

5 (9:4)
        Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruoaksi.
        6 (9:5)
        Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
        7 (9:6)
        Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan.
        Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina.
        Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus.

Shalom, Israel!
        Antti

• Israel..
        AnttiVKantola kirjoitti:

"" ei ole pyhä jota pitäisi kumartaa, se on tulen ruokaa tulevaisuudessa. ""
        (Tietenkään tuollaista kirjoittava ei uskalla kasvojaan näyttää, että tuntis)

niin et sinä kuitenkaan kannata juurta,
        vaan juuri kannattaa sinua.

Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön,
        vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni,
        sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen.

Jesaja 9.

5 (9:4)
        Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruoaksi.
        6 (9:5)
        Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
        7 (9:6)
        Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan.
        Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina.
        Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus.

Shalom, Israel!
        Antti

Mutta pitänee Antti muistaa, että jalosta puustakin karsitaan oksat.
        Eli oksia ei pidä palvoa, eikä itsekään ylpeillä, koska juuri pelastus onkin Jumalasta.

Vai olenko ymmärtänyt väärin sen, että Uusi Aadam on se tulevan valtakunnan perustaja, luoja ja sijansa tekijä, ei ajallinen, inhimillinen ihmisestä, vanhan aadamin kannatukseen rakentuva.

Se mitä Israel- asiaa tarkastelen, tarkastan Jumalan antamaa sanaa, heille ja sen sisältöä.
        Olenhan vuosien saatossa Opetusta Siinonista lukenut, mutta katse aina kiinnittyy taivaallisiin, ei ajallisiin.

Juuri siitähän kirjoituksesi tuo esille sanalainauksin.

Peruskivi, tahi lakikivi, mikä se on? Ei se kansa itsessään, koska kansa oli ainakin sanaa tarkastellen muuta kuin Jumalan mieleinen.
        Totta, että Jumala rakastaa ja rakasti tätä kansaa, kuten meitäkin, mutta se rakkaus ei päästä uppiniskaista sisälle, eli se juuri ei ole uppiniskaisuudessa juuren varassa, vaan irti, olkoon se jalo tahi metsäöljypuun oksa.

Vai ajatteleko mietteisäsi minun olevan kaukana asiasta.

.. eli en kumarra väärää palvomaan ja sanomaan aamenta kaikkeen, vaan palvomaan Häntä joka herättää ja johtaa kansaansa, jota voi nimittää Israel.

Pettäjähän sai nimen Israel, mutta pitämällä kiinni ja haastamalla siunaamaan itseään, siitä tulee Israel.

Hän, joka pitää Jumalasta kiinni, pelastuksesta on myös Israel ja kun Herra saapuu, koko se Israel pelastuu, joka on oksastettu tähän jaloon Kristus-ruumiiseen. ....

• Israel.. kirjoitti:

Mutta pitänee Antti muistaa, että jalosta puustakin karsitaan oksat.
        Eli oksia ei pidä palvoa, eikä itsekään ylpeillä, koska juuri pelastus onkin Jumalasta.

Vai olenko ymmärtänyt väärin sen, että Uusi Aadam on se tulevan valtakunnan perustaja, luoja ja sijansa tekijä, ei ajallinen, inhimillinen ihmisestä, vanhan aadamin kannatukseen rakentuva.

Se mitä Israel- asiaa tarkastelen, tarkastan Jumalan antamaa sanaa, heille ja sen sisältöä.
        Olenhan vuosien saatossa Opetusta Siinonista lukenut, mutta katse aina kiinnittyy taivaallisiin, ei ajallisiin.

Juuri siitähän kirjoituksesi tuo esille sanalainauksin.

Peruskivi, tahi lakikivi, mikä se on? Ei se kansa itsessään, koska kansa oli ainakin sanaa tarkastellen muuta kuin Jumalan mieleinen.
        Totta, että Jumala rakastaa ja rakasti tätä kansaa, kuten meitäkin, mutta se rakkaus ei päästä uppiniskaista sisälle, eli se juuri ei ole uppiniskaisuudessa juuren varassa, vaan irti, olkoon se jalo tahi metsäöljypuun oksa.

Vai ajatteleko mietteisäsi minun olevan kaukana asiasta.

.. eli en kumarra väärää palvomaan ja sanomaan aamenta kaikkeen, vaan palvomaan Häntä joka herättää ja johtaa kansaansa, jota voi nimittää Israel.

Pettäjähän sai nimen Israel, mutta pitämällä kiinni ja haastamalla siunaamaan itseään, siitä tulee Israel.

Hän, joka pitää Jumalasta kiinni, pelastuksesta on myös Israel ja kun Herra saapuu, koko se Israel pelastuu, joka on oksastettu tähän jaloon Kristus-ruumiiseen. ....

{\{\{\ Hän, joka pitää Jumalasta kiinni, pelastuksesta, on myös Israel ja kun Herra saapuu, koko se Israel pelastuu, joka on oksastettu tähän jaloon Kristus-ruumiiseen. .... {\{\{\

Pithän se arvata et se siitä tulloo
        kun lähteepi Israelia puolustamaan

Niin, tokkopa pääset näkemään sitä aikaa, jolloin Daavidin herruus
        palautetaan, koskapa asialliset sanankohdatkaan ei tee sinuun vaikutusta.
        Kristus-ruumis on seurakunta tietysti, mutta "jalo" PUU on Israel.
        Älä ylpeile Israelin rinnalla, varsinkaan, kun et edes tunnusta, että
        voisi ylpeillä Israelin RINNALLA. Asetut jopa Isrelin yläpuolelle.

ISRAEL ON PAATUNUT MUTTA HERÄÄ

Room. 11:17
        Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,

Ei Raamattu puhu mistään Jeesus-kansalaisuudesta, mikä korvaisi
        israelilaisuuden, vaan hengellisistä Israelin kansalaisoikeuksista.

Room.11.

15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
        16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
        17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,

18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.

• AnttiVKantola kirjoitti:

{\{\{\ Hän, joka pitää Jumalasta kiinni, pelastuksesta, on myös Israel ja kun Herra saapuu, koko se Israel pelastuu, joka on oksastettu tähän jaloon Kristus-ruumiiseen. .... {\{\{\

Pithän se arvata et se siitä tulloo
        kun lähteepi Israelia puolustamaan

Niin, tokkopa pääset näkemään sitä aikaa, jolloin Daavidin herruus
        palautetaan, koskapa asialliset sanankohdatkaan ei tee sinuun vaikutusta.
        Kristus-ruumis on seurakunta tietysti, mutta "jalo" PUU on Israel.
        Älä ylpeile Israelin rinnalla, varsinkaan, kun et edes tunnusta, että
        voisi ylpeillä Israelin RINNALLA. Asetut jopa Isrelin yläpuolelle.

ISRAEL ON PAATUNUT MUTTA HERÄÄ

Room. 11:17
        Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,

Ei Raamattu puhu mistään Jeesus-kansalaisuudesta, mikä korvaisi
        israelilaisuuden, vaan hengellisistä Israelin kansalaisoikeuksista.

Room.11.

15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
        16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
        17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,

18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.

Ellen Goldenin opetukset voivat sulassa sovussa kulkea evankeliumin
        rinnalla. Riippuu asenteestamme eli olemmeko ylifarisealaisia vai
        armahdettuja syntisiä. Hedelmät siis sen asenteen myötä muodostuvat.
        Se on käsittääkseni oikea johtopäätös mm. tämmöisestä jutustelusta:

Kai_A heinäkuussa 2010 (hyviä vastauksissa Bushmannille):

Kirkon oppi on sama, asenteet ovat kuitenkin muuttuneet. Minun käsitykseni mukaan tiukkapipoisuus on vähentynyt, nöyryys ja kunnioittavampi suhtautuminen ihmisiin ja toisiin kristittyihin lisääntynyt. Ehkä myös entistä useammat adventistit ymmärtävät tehdä eron yleiskristillisten ja pelastuksen kannalta ydinasioiden (Armo, Kristus, Raamattu, Jumala, jne) ja kirkon erityisoppien välillä.
        - -
        EGW kuuluu edelleen kirkon opetukseen. Asennemuutos 40 vuodessa on kuitenkin suuri. Silloisissa lehdissä ja puheissa hänen kirjoituksiaan lainattiin ahkerasti, nyt suht harvoin (Raamatun Sanoma raamatuntutkisteluopasta lukuunottamatta). Ehkä kirkko myös vähän selkeämmin tiedostaa varhaisen adventismin käytännön, jonka mukaan kirkon jäsen voi olla uskomatta EGWhen.
        - -
        Olen tällä palstalla yleensä jättänyt EGWn teologiseen puoleen liittyvät jutut toisille ja niin teen nytkin. Minulla ei nimittäin ole mitään huolta siitä, uskooko tai arvostaako joku EGWtä tai ei.
        - -
        Veli Ted tulee varmaan puhumaan usein ja hartaasti EGWn tärkeyden puolesta.
        En kuitenkaan usko, että hän tekee vastoin EGWn omaa neuvoa hyväksyä jäseniksi myös ne, jotka eivät EGWhen usko. Aika näyttää.
        - -
        Raamatun Sanoman itsekin mainitsin tuotteeksi, joka vieläkin pursuaa EGWn tekstejä. Muissa teksteissä ja puheissa ovat EGW kommentit murto-osassa 70 -luvun tasosta.
        - -
        Polkupyöristä EGW varoitteli silloin, kun pyörät maksoivat puolen vuoden palkan ja muotivillityksen takia ihmiset ottivat suuria lainoja ostaakseen joka perheenjäsenelle pyörän. Pari vuotta myöhemmin (kun pyörän sai puolen kuun palkalla) hän itse osti lapsenlapsilleen pyörän.

Suuressa Taistelussakin voi valita ,mihin kiinnittää huomionsa. Minä tähän nykyisin:

"TÄYDELLISET KRISTUKSESSA

Tässä elämässä meidän on erotettava itsemme
        synnistä uskon kautta Kristuksen sovintovereen.
        Kallis Vapahtajamme kehottaa meitä
        liittymään häneen,
        yhdistämään heikkoutemme hänen voimaansa,
        tietämättömyytemme hänen viisauteensa
        ja arvottomuutemme hänen ansioihinsa.
        Suuri Taistelu. s. 604 1967
        Pokkaripainos 2005 s.393.

antti

• "Äideille on annettu rinta rinnan imettämistä varten."

Kyllä sinäkin vielä aikuisenakin joudut imemään maitoa kahdesta
        hengellisestä rinnasta: lakia toisesta ja armoa toisesta!

"Laki on hengellinen", toteaa Sana. Tuskin armokaan epähengellinen on.

Kun armorinta on tyhjä ja kova nälkäjano on, niin lakirintaa imeminen
        kuvaa laintöitä, joista saat monenlaista voimaa ja työhän pitää lämpimänä.
        Kuitenkin "rapatessa roiskuu" ja niin niinhän siellä armorinnassakin taas on, mitä juoda.

Pyhä Henki on valmis jakamaan tarpeiden mukaan aina kun käskynjaolle
        kiiruhdamme.

Laul. l. 8:10
        Neito: Muuri minä olenkin, ja rintani ovat kuin tornit!
        Mutta kun rakastettuni tulee, olen antautumaan valmis.

• En tiedä kävikö Ellen Golden luennoilla, mutta tri C.F.W.Walther piti
      39 iltaluentoa Yhdysvalloissa vuosina 1884-85, Lutehrin uskonpuhdistuksen jalanjäljissä, 12.9.1884-6.11.1885

Luennot on koottu kirjaksi "Laki ja evankeliumi", sillä Walthr piti
      äärettömän tärkeänä lain ja evankeliumin oikeaa erottamista.
      Walther piti jumaluusoppineen korkeimpana ja vaikeimpana taitona lain ja
      evankeliumin erottamista toisistaan.

Varmasti onkin niin, sillä jos tuo taito puuttuu, niin seurakunnassa on
      enemmän fariseuksia kuin niitä publikaaneja, joista Jeesus sanoi hyvää.
      Harva uskaltaa kajota Paavalin opetukseen "irti laista" ja "evankeliumi ilman lakia", siksi kai että helposti leimautuu laittomaksi ja toisaalta
      reunailmiö: saisi muka tehdä mitä lystää.
      Mutta kysehän on siitä että armo on armoa ja laki on laki. Kyllä se
      kolkuttelee omantunnon ovelle tarvittaessa, vaikka sen kuinka kieltäisi.
      "Laki itsessään on hyvä ja pyhä". Laki on. Ja armo on. Eihän voidakaan
      armahtaa, ellei ensin ole tuomittu!

Kirjan on kustantanut Suomen Tunnsutuksellinen Kirkko, STLK ja se
      mielestäni sopisi hyvin sapattiluentojen lähteeksi joskjus vaikkapa koko
      vuodeksi. Onhan iltaluennot, jotka Walther piti ilmaiseksi, puhuttu
      tunnettuina vuosinakin, 1884-85

Tämä 24. kappale on poikkeuksellinen ...

"" Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos kuvaillaan anteeksiantamaton
      synti Pyhää Henkeä vastaan sellaiseksi, että se SUURUUTENSA tähden on
      anteeksiantamaton."
      Se olisi lain ja evankeliumin sekoittamista, puuskahtaa Walther.

Hengen pilkka on ensisijaisesti Pyhän Hengen VIRKAA vastaan kohdistuva synti, toteaa Walther. Walther kuvailee, että kun
      Jeesuksen nuhdellessa tekopyhiä ulkokultaisuudesta, nämä siitä
      nuhtelusta silmittömästi suuttuivat ja antoivat suustaan tulla mitä vaan.

Ei ne sanomiset sinänsä mitään, mutta se LOUKKAANTUMINEN.
      Kun Jeesuksen sanojen myötä Pyhä Henki nuhteli heitä, saivat
      piston sydämeensä, mutta eivät tehneet parannusta asenteissaan,
      vaan sensijaan hyökkäsivät sanoillaan. Tahtoivat jopa tappaa Jeesuksen.
      Pyhään Henkeen kun ei voi kajota mitenkään.

Toivottavasti niin huonosti kirjoitin että lukijoissa herää kiinnostus
      ottaa paremmin selkoa suoraan kirjan sivuilta. Kannattaa hankkia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/C._F._W._Walther
      http://www.netikka.net/tforum/ajank.htm
      http://www.h-y.fi/foorumi/index.php?topic=830.0

• AnttiVKantola

Arkeologinen filmi paljastaa inkojenkin uhranneen lapsia.
        Muumioita on löydetty ja tutkittu, 500 vuotta vanhoja, jotka tulivuoren
        läheisyydessä ovat säilyneet (vulgaaninen tuhka).
        Vaikka lakia ei olisi, kokee ihminen tarpeen miellyttää jumalaa.
        Espanjalaisten toimesta kyseinen rikollisuus ihmiselämää vastaan loppui.
        Olivatko kuulleet samankaltaisen mutta väärän äänen kuin Aabraham,
        koskien Iisakin uhraamista?
        Kun tavoitellaan korkeuksia, saatetaan maksaa hinta mikä hyvänsä.
        Inkat vaelsivat vuorten huipuille ja siellä, mahdollisimman lähellä
        jumalia, uhrasivat rakkaimpansa.

Jumalakin uhrasi rakkaimpansa ja SILLÄ uhrilla on todellista arvoa.

Mooab on suomeksi "äidin isästä".
        (Sivumennen sanoen; Ruut mooabilainen on yksi Jeesuksen kantaäideistä. Ruut meni ja asettui humalaisen juutalaisen Booaksen jalkopäähän ja ... loput tiedämme, Ruut 3:7-11)
        Mooabilaiset, nuo jotka periytyvät lapsesta, jonka Lootin tytär sai
        vielteltyään juopuneen isänsä, käyttivät esikosipojan uhraamista
        aseena Israelia vastaan. Nykyisin mooab käyttää lapsia itsemurhaiskuihin.

2.Kun. 3:26
        Kun Moabin kuningas huomasi, ettei hän enää kyennyt pitämään puoliaan, hän otti mukaansa seitsemänsataa miekkamiestä ja yritti murtautua läpi Edomin kuninkaan joukkojen kohdalta. Se ei kuitenkaan onnistunut.
        27
        Silloin hän otti esikoispoikansa, josta piti tulla kuningas hänen jälkeensä, ja uhrasi hänet polttouhrina muurilla. Israelilaiset joutuivat niin suuren kauhun valtaan, että he lopettivat piirityksen ja palasivat maahansa.

Tulee vielä aika, jolloin Israel - Mooseksen ennustuksen mukaan! - joka ei osaa vielä turvautua Messiaaseen,
        syö omia lapsiaankin piirityksen vallitessa ja ruuan loppuessa. Kaukaa
        näet tulee armeijoita miehistönkuljetuskoneissa ja piiritetään, etenkin
        Jerusalem ...

5.Moos.28:49
        "Kaukaa maan äärestä Herra lähettää kansan, jonka kieltä te ette ymmärrä. Kotkan lailla sen soturit hyökkäävät teidän kimppuunne.
        - -
        53 he piirittävät teitä niin ankarasti, että te nälkänne ahdistamina syötte omia lapsianne, poikianne ja tyttäriänne, jotka olette saaneet Herralta, Jumalaltanne.

Osa israelilaisia viedään taas pakkosiirtolaisuuteen Egyptiin ...

68 Herra vie teidät laivoilla takaisin Egyptiin, vaikka minä sanoin, ettette koskaan enää palaa sinne. Siellä te kaupittelette itseänne vihollisillenne orjiksi ja orjattariksi, mutta kukaan ei teitä huoli."

On selvää että Jumala EI OLE UNOHTANUT valittua kansaansa,
        koskapa noin kurittaa sitä! Ja muutoinhan Raamatun kirjoittaminen
        olisikin loppunut juuri tuohon !!! Koko seuraava luku, 29., onkin
        liiton uudistamista. Jumalalla on tapana ensin nuhdella ja sitten luvata.
        Ensin laki, sitten evankeliumi - uudessa liitossa.

Antti

• Armoton laki
    • Room. 2:15
      Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä.

Ei voisi olla omantunnon ääntä ellei laki olisi kirjoitettuna sydämeen.
      Paitsi jos yötä päivää tankkaa laintauluja tai katekismusta uskoen.

Mutta mitä tarkoittaa Paavalin sanonnat "olemme irti laista" ja
      "nyt evankeliumi on ilmoitettu ilman lakia"? Sitä että lain tuomio on
      poistettu niiden osalta, jotka panevat toivonsa armoon Kristuksessa.
      Laintaulujen laki ja ne 613 konkretisoivaa pykälää liittyvät yhteen
      uhrisysteemin kanssa. Nytpä onkin Jeesus jo uhrattu, eikä lainvaatimuksia uhreineen enää seurata sillä lailla.

Vaan nyt armahdus tuottaa sellaisen hedelmän että iloiten maksamme
      rakkauden velkaa. Koska kaikki on armoa, on ainoa ehdoton vaatimus,
      että annamme meidän velallisillemme anteeksi. Se ikäänkuin osoittaa,
      että olemme armon omallekin kohdallemme vastaanottaneet.

Matt. 6:14
      "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa,
      antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.
      15
      Mutta jos te ette anna anteeksi toisille,
      ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Matt. 5:46
      Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47
      Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

• Kun aikansa pölöttää itselleen että minulle ei ole olemassa mitään lakia,
        niin sitten ei ole ihme, että yhtyy tämmöiseen aloitukseen:
        "Olen vapaa Kristinuskosta. Nyt minä olen itse minun oma Jumalani "
        Hirvas potkaisi tyhjää hengellisesti.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9250622/45357616

• Jumalan merkki..

tarkka mitä Hän sanoo se on niin, eikä siihen mitkään luulot auta jos Hän on sanonut että Seitsemäs päivä on Herran sinun Jumalasi Sapatti niin se on juuri sinä päivänä, eikä edellisinä eikä myöskään seuraavana, tietysti ihminen saa tehdä mitä hän haluaa mutta se on tottelemattomuutta Jumalaa kohtaan ja tottelemattomuus on kapinallista se on I do my way.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      96
      1545
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1053
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      403
      931
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      163
      900
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      56
      754
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      737
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      678
    8. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      651
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      645
    10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      642
    Aihe