Onkohan mahdollista saada asuntolainaa yksin n. 1800e nettotuloilla jos takaaja löytyy ja töitäkin on vaan ei vakipaikkaa? Töitten suhteen en ole huolissani koska hoitoalalla töitä riittää 99% varmasti. Kolmio olisi suunnitteilla, joten velkaa pitäisi ottaa 130 00-160 000e. Kellään kokemusta?
Asuntolaina yksin
15
4635
Vastaukset
- meizi83
Liian kallis. Noilla tuloilla on joku 80 000 euron asunto OK. Tietysti hieman käsirahaakin pitää olla.
Korkojen noustessa (se on väistämätöntä!) tuo on liian iso laina noille tuloille!- -nocando-
Todellakin. Jos lasketaan tuolla puolivälin summalla eli 145 000 e, tulee 20 vuoden laina-ajalla ja 5% korolla kuukausieräksi 950 euroa. Päälle yhtiövastike noin 150-300 euroa, niin asumiseen meneekin jo 1100 - 1250 euroa kuussa. Ja laina onkin jo täysin joustamaton, eli kuukausierää ei juuri voi laina-aikaa pidentämällä pienentää, vaan tuo 1100 - 1250 euroa on löydyttävä joka ikinen kuukausi, 20 vuoden ajan. Ei työttömyyttä, lomautuksia, auton ostoa, matkustelua, mitään yllättäviä menoja...
Yhdyn siis edelliseen, maksimissaan 80 tonnia lainaa ja siihenkin pitäisi olla jo omarahoitusosuutta 10-20 tonnia.
- ap
Kiitos vastauksista. Yksin eläjänä voin siis asuntohaavet unohtaa. 80 000e on mahdotonta saada rivitalo kolmiota, ja pienempää en lapsen takia voi ostaa. Laina-ajaksi kyllä ajattelin 30 vuotta. Lainalaskurilla laskin että maksueräksi tulis jotain 600-700e ja maksan täällähetkellä vuokraa tuon 600e. Hyvin ollaan kyllä tähän asti tultu toimeen, mut tottahan se on et korot voi nousta ja päälle vastikkeet yms. Masentaa kun on käyny vuosia koulua ja saanu hyvän työpaikan ja silti joutuu asumaan vuokralla. (Anteeksi vaan tämä avautumiseni, tiedän kyllä että on minuakin pienempi tuloisia mut silti..)
- Laveammat näköalat
Etuoven haku löytää tänään 154 kappaletta rivarikolmioita alle 80000 euron hinnalla. Hoitoalalla lienee yksi lysti missä päin maata asuu, joten valinnanvaraa kyllä löytyy.
- -nocando-
Niin sulla on vielä lapsikin :0! Ei millään pahalla, mutta ihmettelen, miksi ihmiset nykyään kuvittelevat että suht pienipalkkaisella yksinhuoltajalla "pitäisi" olla varaa asua isossa omistusasunnossa. Minusta on täysin luonnollista, että tuossa tilanteessa joko asutaan vuokralla tai pienemmässä omassa kämpässä. Ilmeisesti media sisustusohjelmineen ja loisteliaissa asunnoissa asuvine duunareineen on sekoittanut ihmisten suhteellisuuden tajun. Sitten juuri hommataan omiin tuloihin (ja menoihin) nähden aivan liian kalliita asuntoja maksimilaina-ajalla, kun luullaan että siihen on varaa. Yhtälö voi toimia sen aikaa kun korot pysyvät alhaalla eikä tule yllättäviä menoja / tulon laskuja, mutta 30 vuoden aikavälillä niitä hyvin todennäköisesti tulee, useammankin kerran.
Ilmeisesti olet laskenut tuon 600-700 maksuerän nykyisellä korkotasolla? Sori, ei mitään järkeä. Kun mittavälinä on 30 vuotta, ei laina-aikaa pysty kasvattamaan tippaakaan. Silloin pitää siis varautua vielä paremmin korkojen nousuun, ja laskea erä 6-7% korolla. Ja se tekee tuolla 145 tonnin summalla noin 900 euroa kuussa. Ja päälle se vastike.
Ihan ystävällisesti, herää todellisuuteen - olet alle keskituloinen yksinhuoltaja. Taloutenne on sinun palkkasi varassa, ja vastaat vielä lapsestasikin. Sinun asemassasi asuvilla ihmisillä on varaa kolmioon enintään tosi pienillä paikkakunnilla, eli siellä, missä ne maksavat luokkaa 50-70 tonnia. Isoissa kaupungeissa ei duunariyh:lla ole ikinä ollut varaa asua kalliissa kolmiossa. Kannattaisiko sinun pohtia vaikka aso-asuntoa, se olisi hieman enemmän "omassa asumista" kuin vuokraaminen, mutta taloudellisesti turvallisempaa? Tai sitten etsit suosiolla halvan kaksion, jossa pystyt itse majoittumaan olohuoneeseen lapsen saadessa oman huoneen.
Tarkoituksena ei ole olla ilkeä, vaan osoittaa realistisempia vaihtoehtoja. - Oma kolmio
Ei niitä asuntohaaveita kannata kuopata. Sen sijaan kannattaa aloittaa asuntosäästäminen. Laita syrjään joka kuukausi se summa, joka on vuokran ja oman asunnon kulujen erotus. Eli tässä tapauksessa n. 400-500 euroa kuukaudessa. Kun olet säästänyt muutaman vuoden, sinulla on mukava pesämuna omaa asuntoa varten. Pystyt myös osoittamaan pankille ja itsellesi, että selviydyt lainanhoitokuluista. Kannattaa käyttää lainalaskurissa 4-6 prosentin korkoa, koska korot eivät ikuisesti pysy matalina. Yksinäiselle lainan marginaali on helposti noin prosentin luokkaa.
- Kommenttia..
Ensinnäkin asunnon koosta.
Miksi pitäisi kahdelle hengelle, äiti lapsi, olla rivitalokolmio? Miksi ei aluksi kerrostalokaksio tai pieni kerrostalokolmio, jos lapsi on jo siinä iässä, että tarvitsee oman huoneen? Sitten jos myöhemmin rahkeet riittää, niin helpompi vaihtaa siihen rivitalokolmioon. Et kerro, mistä päin Suomea ajattelit asunnon ostaa, mutta pääkaupunkiseudun ulkopuolella tuolla 80.000€:lla on jo valinnanvaraakin.
Laina-aikana 30 vuotta on ehdottomasti liikaa. Silloin ei käytännössä jää yhtään pelivaraa, jos tilanne omassa taloudessa muuttuu. maksimi laina-aika on 20 tai 25 vuotta. Silloin jää myös pelivaraa. Kommenttia.. kirjoitti:
Ensinnäkin asunnon koosta.
Miksi pitäisi kahdelle hengelle, äiti lapsi, olla rivitalokolmio? Miksi ei aluksi kerrostalokaksio tai pieni kerrostalokolmio, jos lapsi on jo siinä iässä, että tarvitsee oman huoneen? Sitten jos myöhemmin rahkeet riittää, niin helpompi vaihtaa siihen rivitalokolmioon. Et kerro, mistä päin Suomea ajattelit asunnon ostaa, mutta pääkaupunkiseudun ulkopuolella tuolla 80.000€:lla on jo valinnanvaraakin.
Laina-aikana 30 vuotta on ehdottomasti liikaa. Silloin ei käytännössä jää yhtään pelivaraa, jos tilanne omassa taloudessa muuttuu. maksimi laina-aika on 20 tai 25 vuotta. Silloin jää myös pelivaraa.Tuleva vaimoni (ei suomalainen) asui ensimmäiset 12 vuotta elämästään nelihenkisessä perheessä n. 35 neliön yksiössä ja mitään traumoja ei ole jäänyt siitä. En vain tajua, mikä ajatus on, että olisi pakko olla omat makuuhuoneet sekä äidille, että pienelle lapselle ja siihen päälle vielä erillinen olohuone?
Ostat vaan ensin vaikka yksiön, tai halvan kaksion ja asustelet siinä jokusen vuoden. Sitten katsot muutaman vuoden päästä asiaa uudelleen. 'Yllättäen' voikin olla ihan toisenlainen tilanne silloin sen kolmion suhteen.
'kaikki mulle ehti nyt' päättyy lähes aina katastrofiin.
ps. Onko sulla asp-tiliä? avaa sellainen ja säästät sinne kaksi vuotta. Saat edes muutaman tuhannen alkurahan ja ilmaisen korkokaton sitten.- ap
Laveammat näköalat kirjoitti:
Etuoven haku löytää tänään 154 kappaletta rivarikolmioita alle 80000 euron hinnalla. Hoitoalalla lienee yksi lysti missä päin maata asuu, joten valinnanvaraa kyllä löytyy.
Asuinpaikkakuntaa en ole valmis muuttamaan. Minulla on hyvä työ ja kaverit ja kaikki täällä, en todellakaan muuta mihinkään hevonkuuseen vaan saadakseni omistusasunnon.
- ap
Oma kolmio kirjoitti:
Ei niitä asuntohaaveita kannata kuopata. Sen sijaan kannattaa aloittaa asuntosäästäminen. Laita syrjään joka kuukausi se summa, joka on vuokran ja oman asunnon kulujen erotus. Eli tässä tapauksessa n. 400-500 euroa kuukaudessa. Kun olet säästänyt muutaman vuoden, sinulla on mukava pesämuna omaa asuntoa varten. Pystyt myös osoittamaan pankille ja itsellesi, että selviydyt lainanhoitokuluista. Kannattaa käyttää lainalaskurissa 4-6 prosentin korkoa, koska korot eivät ikuisesti pysy matalina. Yksinäiselle lainan marginaali on helposti noin prosentin luokkaa.
Kiitos hyvästä ideasta.
muille tiedoksi että en ole yh eikä lapsi ole enää kovin pieni. Jos pitä valita oman kerrostalo kaksion ja vuokra rivitalokolmion väliltä niin asun mielummin vuokralla. Pohdin vain oisiko minulla mahdollisuutta ostaa sellainen. Olen naimisissa mutta mieheni ei halua ostaa asuntoa joten ajattelin osataa sellaisen itse. Arjen kulut (ruuat, lapsen kulut yms.) maksamme siis puoliksi. Joku voi ajatella että on hölmöä ostaa yksin asunto jos on naimisissa mutta jos toinen ei halua velkaa niin eihän sen minua tarvitse estää. Ajattelin että mieheni voisi maksaa vastikkeen ikään kuin vuokrana ja minä hoitaisin lainan osuuden. - -nocando-
ap kirjoitti:
Kiitos hyvästä ideasta.
muille tiedoksi että en ole yh eikä lapsi ole enää kovin pieni. Jos pitä valita oman kerrostalo kaksion ja vuokra rivitalokolmion väliltä niin asun mielummin vuokralla. Pohdin vain oisiko minulla mahdollisuutta ostaa sellainen. Olen naimisissa mutta mieheni ei halua ostaa asuntoa joten ajattelin osataa sellaisen itse. Arjen kulut (ruuat, lapsen kulut yms.) maksamme siis puoliksi. Joku voi ajatella että on hölmöä ostaa yksin asunto jos on naimisissa mutta jos toinen ei halua velkaa niin eihän sen minua tarvitse estää. Ajattelin että mieheni voisi maksaa vastikkeen ikään kuin vuokrana ja minä hoitaisin lainan osuuden.Ahaa, tuo selvensi hieman :).
Kuitenkaan, se että puolisosi maksaa puolet juoksevista kuluista ei silti riitä. Sinulla menisi silloinkin kuussa
* ~ 900 euroa lainaan
* ~ 100e yhtiövastikkeen puolikkaaseen
* Puolet lapsen kuluista
* Puolet muista yhteisistä kuluista
* Omat kulusi
Jos nettotulosi ovat 1800e/kk, pitäisi asumiskulujen jälkeen jäädä käteen vähintään noin 1100 euroa (pankkien mukaan max 40% netosta saa mennä asumiseen). Itse jättäisin vieläkin enemmän, koska laina-aika on noin pitkä ja muutoksiin pitää varautua lyhyttä lainaa enemmän, ja lisäksi siksi, että vastaat puolesta lapsen kuluista. Eli sanotaan, että 1300 pitäisi kuussa jäädä. Tämä vastaa myös suunnilleen sitä, että 1800 euron netosta maksat 600 vuokraan.
Tämä jättää asumiskuluihin enintään 500 euroa kuussa. Puolisosi pitäisi siis maksaa sinulle 500e/kk vuokraa ( yhtiövastikkeen puolikas), jotta selviäisit yhtälöstä. Suostuisiko hän tähän? - sijoitusmies
ap kirjoitti:
Kiitos hyvästä ideasta.
muille tiedoksi että en ole yh eikä lapsi ole enää kovin pieni. Jos pitä valita oman kerrostalo kaksion ja vuokra rivitalokolmion väliltä niin asun mielummin vuokralla. Pohdin vain oisiko minulla mahdollisuutta ostaa sellainen. Olen naimisissa mutta mieheni ei halua ostaa asuntoa joten ajattelin osataa sellaisen itse. Arjen kulut (ruuat, lapsen kulut yms.) maksamme siis puoliksi. Joku voi ajatella että on hölmöä ostaa yksin asunto jos on naimisissa mutta jos toinen ei halua velkaa niin eihän sen minua tarvitse estää. Ajattelin että mieheni voisi maksaa vastikkeen ikään kuin vuokrana ja minä hoitaisin lainan osuuden.Ei kait kukaan pakota kaikkia samaan "menkää naimisiin, ostakaa asunto, maksakaa lainaa" kuvioon. Kukin taaplaa tyylillään. En myöskään ymmärrä pakkomiellettä asunnon omistamiseen. Miksi kukaan haluaisi asua "omassa" kt-läävässä mieluummin kuin paljon mukavammassa, vuokratussa rt-asunnossa? Etenkin kun pk-seudun asuntojen hintakupla aiheuttaa sen ettei omistusasuminen ole kovinkaan houkuttelevaa ensiasunnon ostajille. Moni tuntuu naiivisti olettavan että NYKYINEN korko NYKYINEN vastike ovat ne ainoat kulut. Vaikka putkiremppa olisi kymmenen vuoden päässä, 15 000 - 30 000 EUR on sen verran iso pino rahaa, että se on syytä ottaa huomioon.
Sen sijaan olen sitä mieltä että jollain tavalla pitäisi pyrkiä raha-asioissa eteenpäin. Lainan lyhennyksellä ostetaan pala asuntoa vuokraisännältä (pankilta). Jos asuu vuokralla, rahaa tulisi jäädä säästöön.
Nimim. Oma kolmio ehdotus oli hyvä. Euroja vaan sukan varteen. 400-500 EUR/kk on tosi hyvä summa alle keskituloiselle. Ts. 6 000 EUR vuodessa. Se tarkoittaa huomattavasti parempaa tilannetta lainaneuvotteluissa. Ja mikäli asuntouskoon hurahtaneet ostajat eivät palaa järkiinsä, voit aina pysyä vuokralla ja sijoittaa säästöt itsellesi sopivan riskitason mukaan. Esimerkki: säästöaika 25v, tuotto-odotus 7% = kasassa reippaat 400 000 EUR.
- lainarahalla
Hypo ei ainakaan anna lainaa jos ei ole 10% omarahoitusosuutta, sain juuri viestin sieltä kun miehen kanssa haettiin 100% rahoitusta asuntoon (180000€). Meillä on vasta nyt kolmekymppisenä vakiintuneet tulot eikä olla pystytty opiskeluaikana säästämään sitä 10 prosenttia. Hypo ei hyväksynyt henkilötakaajia.
OP:lla max laina-aika on 25 vuotta ja he laskee, että (ainakin 2 hlön taloudessa) 1100€ pitää jäädä käteen lainojen lyhennysten jälkeen/kk (myös muut lainat yms). Erään maaseutukunnan OP:sta saatiin laina ilman omarahoitusosuutta (valtiontakaus 85% lainasta ja loppuosaan kelpasi hlötakaajat).
Kannattaa varautua siihen, että muita vakuuksia pitää olla kuin henkilötakaajat. Mutta, kysyähän aina voi, se ei maksa mitään. - BestPointLoan
Nimeni on Nancy.
Haluan jakaa tämän hetken iloa
kaikki etsivät lainaa.Olen juuri saanut
500 000 euron suuruinen laina BEST POINTin kanssa
LOAN company.I oli täysin tyytyväinen
yritykseltä.
Tällä hetkellä olen onnellisin nainen
maailman. Ja tämä kiitos kuuluu yhdelle miehelle
STEVEN BERNARD. Jumala on asettanut sen
BEST POINT LOAN -yritys omalla tielläni.
Ja haluan jakaa tämän todistuksen
joka etsii lainaa. Yritys
nimi on: BEST POINT LOAN HOME. Tämä on
mies todellakin, Hänen sanansa mies. Hän on
ainutlaatuinen ja laillista lainanantajaa. Jos olet
tarvitse lainata rahaa tai etsiä
lainata? henkilökohtainen laina, yrityslaina,
asuntolaina, autolaina, koulutuslaina,
matka- ja vapaa-ajan laina. Vakuudettoman lainan,
turvattu laina, huono luotto ja velka
konsolidointilainat. ota yhteyttä lainanantajaan
suoraan sähköpostitse:
[email protected]
KIITOS - Jjfdtj
Aika hurjia haaveita. Minun puolikkaani meidän lainasta on 150 k€ ja nettotulot noin 3300 €. Tuokin laina tuntuu itsestäni suurelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802