Ortodoksisuus kesälomalla? :(

janoava

Minua joskus vaivaa kaikkein toimintapiirien ym. "kuoleminen" kesäaikaan! Kesäisin ei oikein ole mitään toimintaa tai tapaamisia meille ortodokseille. Sitten jos ei ole varaa tai muuten mahdollisuutta mennä Luostariin tai Luostareita kiertelemään, niin olet ihan ulkona kaikesta. Itselläni ei ole varaa tai mahdollisuutta mennä Luostariin näin kesällä.

Enkä ole varma toimintapiirien "pelisäännöistä", esim. voiko kuka hyvänsä liittyä tiistaiseuraan, vai vaaditaanko siihen jotain erityisiä ansioita?

7

318

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pasuna

Niin etkö voisi antaa elämmäsi Jeesuksen Kristuksen lävistettyihin käsiin.Eihän tuollainen juokseminen ole Jumalasta.Toki jumalasta,sen jonka Jeesus Kristus tuomitsi Golgatan rirstillä.

• suhteemme Vapahtajaamme Jeesukseen ole kesälomalla. Voimme aina rukoilla: Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä.

Ymmärsin kuitenkin, että nimimerkki "janoava" ei tarkoittanut tätä. Hän kirjoitti ort.seurakunnan toiminnasta ja toimintapiireistä ja siitä, että ne ovat kesätauolla. Minusta on lähes luonnollista, että toimintapiirit ovat tauolla kesäisin. Onhan kesä loma-aikaa jolloin toimintapiirien väkikin on lomilla, ainakin osan ajastaan. Eli poissa kotoisista ympyröistä. Miten piiri voisi toimia jos sen jäsenet eivät ole paikalla?

• bättre folk

On luonnollista hakea yhteyttä muihin ihmisiin.

• ollaan pihalla

Toimintapiirit toimivat usein pienin voimavaroin ja vain pitämällä lomaa kesällä jaksaa taas syksyllä uusin voimin. On paljon ihmisiä jotka eivät lähde pois kesäksi kaupungista tai ei ole lomaa,siksi tuntevat painajaisena kesän,yksinäisyyden jos tarmoa riittää,varmasti annetaan toimia.Tiistaiseuroihin ja muihin toimintapiireihin voi tulla mukaan kuka vain ja ehdottaa toimintaa kesäksi ja vaikka lupautua mukaan työhön.

• bättre folk

Tuo on totta että esim. pätkätyöläiset, työttömät, sairastavat ym. ovat varmasti saatavilla kesälläkin saatavilla toimintaan. Kannattaisi varmaan miettiä jos jotain voisi sumplia, jotain toimintaa ortodoksisuuden piirissä. Eri asia sitten voiko tällaiset ihmiset mitään toimintaa järjestää, kun eivät ole sitä parempaa väkeä.

• kullakin

"Minua joskus vaivaa kaikkein toimintapiirien ym. "kuoleminen" kesäaikaan!"

Joitakuita muita joskus vaivaa jumalanpalveluselämän lopahtaminen kesäaikaan (Helsingin ulkopuolella), kun henkilökunta on lomalla eikä sijaisia ole.

Preferenssinsä kullakin.

• a

ihan tavallisia ihmisiä,en ainakaan minä ole hienompi ihminen,vaan vapaaehtoistyötä teen ja se on mukavaa.Jumalanpalvelusten puutteen voi minimoida tulemalla lukijaksi kirkkoon,opetella maallikkopalveluksia joita voi pitää joka päivä,tulkaa mukaan,kun talven opettelee niin ensi kesä on juhlaa kun voi olla joka päivä kirkossa ja varmasti kirkkoherra on suostuvainen ajatukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      60
      1598
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      26
      1224
    3. 85
      1078
    4. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      42
      897
    5. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      65
      836
    6. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      92
      804
    7. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      15
      779
    8. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      725
    9. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      725
    10. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      701
    11. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      631
    12. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      625
    13. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      622
    14. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      601
    15. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      76
      593
    16. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      580
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      566
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      558
    19. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      25
      551
    20. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      18
      498
    Aihe