Huomio/päiväajovalot uuteen autoon

DN

kun ei ole moisia vakiona niin miten jälkiasennus mahtaa onnistua, meneekö oma diagnostiikka sekaisin kun laitetaan erillisiä vaoja. Autossa ei ola ajovaloautomatiikkaa. Olen ajatellut sellaisia ledivaloja jotka voisi sijoittaa puskurissa olevaan aukkoon.

28

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orggis

      miksi?

    • Onnistuu varsin helposti autoon kuin autoon juuri tuollaiset led-valot.
      Tarvitset päiväajovaloiksi hyväksytyt valot varustettuna ohjausyksiköllä,
      tulee valojen mukana, ja releen jolla ohjaat valojen päävirtapiiriä.

      Otat akusta sulakkeella suoraan jännitteen avautuvalle releelle ja releeltä
      ohjausboxille. Toimintaperiaate on, päiväajovalot syttyvät aina kun käynnistät
      auton ja sammuvat muutaman sekunnin kuluttua kun sammutat moottorin.

      Tuo akkuun kytketty boxi toimii kynnysjännitteellä, eli kun jännite kohoaa
      noin 13,5 V laturin toimiessa, se kytkee valot päälle ja kun jännite laskee
      jonnekin 12,8 voltiin, valot sammuvat.

      Heti sulakkeen jälkeen tarvitset avautvan releen, jonka kelan kytket rinnan
      yhden parkkivalon kanssa. Näin varmistuu, ettei päiväajovaloja voi polttaa
      minkään muiden valojan kanssa samaan aikaan. Kabiiniin asennat merkkivalo-
      ledin rinnan päivävalojen kanssa.

      Noin menetellen et sotke auton mahdollisia väyläohjauksia.

      Tulkoon samaalla kerrottua noiden valojen sijainti. Niiden pitää olla vähintäin
      250 mm masta ja etäisyyden toisistaan vähintäin 600 mm. Ne eivät saa olla
      kauempana kuin 400 mm auton ulkoreunasta, peilejä ei oteta huomioon.

      Mielenkiintoisia asennushetkiä.

      • DN

        onko se kabiinin ledi tarpeellinen? Ei kai rele sotke lamppuvika systeemiä?


      • DN kirjoitti:

        onko se kabiinin ledi tarpeellinen? Ei kai rele sotke lamppuvika systeemiä?

        Katsastaja ei huomnnut vaatia, mutta kun huomautin, että se
        merkkivalokin on siellä, niin sanoi: Pitääpä seuraavilta vaatia.
        Päiväajovaloja ei asetus tunne toistaiseksi, mutta sovelletaneen
        huomiovaloja ja niillä muistaakseni se on oltava.

        Kun hankit sen noin 8 mm:n reikään sopivan ledin, niin sen on
        oltava juuri merkkivalokäyttöön sopiva, niin ei tarvitse viritellä
        etuvastuksia. Ei myöskään kuormita boxia. Biltemasta saa noi 2 €:lla.

        Päävirtapiirin releen kela kytkettynä johonkin parkkivaloon ei sotke
        auton valvonta systeemiä. Sehän ei latkaise (polta lammua) mitään
        ja kela taas kuormitta niin vähän ettei sillä ole merkitystä.


      • DN
        Täpinä kirjoitti:

        Katsastaja ei huomnnut vaatia, mutta kun huomautin, että se
        merkkivalokin on siellä, niin sanoi: Pitääpä seuraavilta vaatia.
        Päiväajovaloja ei asetus tunne toistaiseksi, mutta sovelletaneen
        huomiovaloja ja niillä muistaakseni se on oltava.

        Kun hankit sen noin 8 mm:n reikään sopivan ledin, niin sen on
        oltava juuri merkkivalokäyttöön sopiva, niin ei tarvitse viritellä
        etuvastuksia. Ei myöskään kuormita boxia. Biltemasta saa noi 2 €:lla.

        Päävirtapiirin releen kela kytkettynä johonkin parkkivaloon ei sotke
        auton valvonta systeemiä. Sehän ei latkaise (polta lammua) mitään
        ja kela taas kuormitta niin vähän ettei sillä ole merkitystä.

        on sellaisia päivävaloja jotka eivät toimiakseen tarvitse erillistä relettä, kaksi johtoa vaan akkuun kiinni,
        toimivat sitten latauksen mukaan ja kolmas parkkilampulta sammutukseen, mitenkäs niissä ei sitten mitään lediä tule kabiiniin, tai ainakaan kuulu pakkaukseen.


      • DN kirjoitti:

        on sellaisia päivävaloja jotka eivät toimiakseen tarvitse erillistä relettä, kaksi johtoa vaan akkuun kiinni,
        toimivat sitten latauksen mukaan ja kolmas parkkilampulta sammutukseen, mitenkäs niissä ei sitten mitään lediä tule kabiiniin, tai ainakaan kuulu pakkaukseen.

        Niissä on rakennettu yhteen valaisimien kassa tuo kynnysjänniteohjaus
        ja se "sammutusrele" parkeilta.

        Se, että merkkivalo ei kuulu pakkaukseen ei vielä tarkoita sitä, ettei
        sitä tarvittaisi. Tosin jos päiväajovalot syttyvät ja sammuvat automaattisesti
        latutrin pyörimisen mukaan, niin luulisi riittävän, että auton mittaristossa
        palaa jotain, esim. matkamittarin näyttö auton käydessä.

        Sen merkkilampun kytkentä rinnan valojen kanssa taitaa olla mahdotonta
        tuossa tapauksessa. Pitääpä tsekata nuo Motonetin valot. Ne olisivat tosi
        oiva ratkaisu jos niihin voisi liittää merkkilampun, ja jos lampu tarvitaan, ja
        jos tätillä ois munat....


      • DN kirjoitti:

        on sellaisia päivävaloja jotka eivät toimiakseen tarvitse erillistä relettä, kaksi johtoa vaan akkuun kiinni,
        toimivat sitten latauksen mukaan ja kolmas parkkilampulta sammutukseen, mitenkäs niissä ei sitten mitään lediä tule kabiiniin, tai ainakaan kuulu pakkaukseen.

        Motonetin sivuilta ei selvinnyt varmaksi, kuuluuko valoihin erillinen
        ohjauslaite. Jos kuuluu, niin merkkivalon voi kytkeä laitteesta valisimille
        meneviin johtoihin normaalisti rinnan. Yksi led-merkkivalo rinnan valojen
        kanssa ei häiritse toimintaa.

        Sellainen autosähköliike kuin Adult, tai sinne päin, Malmin lentokentän lähellä
        myy pariakin mallia led-päiväajovaloja erillisellä ohjausboxilla varustettuna.


      • dasdfsfdfsdafs
        Täpinä kirjoitti:

        Niissä on rakennettu yhteen valaisimien kassa tuo kynnysjänniteohjaus
        ja se "sammutusrele" parkeilta.

        Se, että merkkivalo ei kuulu pakkaukseen ei vielä tarkoita sitä, ettei
        sitä tarvittaisi. Tosin jos päiväajovalot syttyvät ja sammuvat automaattisesti
        latutrin pyörimisen mukaan, niin luulisi riittävän, että auton mittaristossa
        palaa jotain, esim. matkamittarin näyttö auton käydessä.

        Sen merkkilampun kytkentä rinnan valojen kanssa taitaa olla mahdotonta
        tuossa tapauksessa. Pitääpä tsekata nuo Motonetin valot. Ne olisivat tosi
        oiva ratkaisu jos niihin voisi liittää merkkilampun, ja jos lampu tarvitaan, ja
        jos tätillä ois munat....

        älä fuulaa - ei mitään merkkivaloja tarvita päivävalojen kanssa.


      • Epäilevä...
        dasdfsfdfsdafs kirjoitti:

        älä fuulaa - ei mitään merkkivaloja tarvita päivävalojen kanssa.

        Missä niin on sanottu, ettei tarvitse merkkivaloa, tai vastaavaa
        indikointia toiminnasta. Kunhan et levittäisi väärää informatiota.


      • turhaan epäilet
        Epäilevä... kirjoitti:

        Missä niin on sanottu, ettei tarvitse merkkivaloa, tai vastaavaa
        indikointia toiminnasta. Kunhan et levittäisi väärää informatiota.

        http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf


      • DN
        turhaan epäilet kirjoitti:

        http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

        nyt tarkoittaa, ymmärtääkseni ei tarvitse merkkivaloa kun mittarivalot syttyy auton käydessä.
        Muuten päiväajovaloista ja niiden toiminnasta, olen useasti nähnyt päiväajovalojen palavan samanaikaisesti varsinaisten ajovalojen kanssa, myös seisontavalojenkin kanssa, mielestäni on täysin tarpeetonta.


    • 323132321321

      Laita sumuvalojen halogeenien tilalle LED-polttimot ja siinä sulla on huomiovalot - helppoa.

      • Helppoa on mutta laitonta. Sumuvalojen käyttö ajovaloina
        päivällä hyvällä säällä on kielletty. Toisekseen led-lamput ei
        ole hyväksytty tieliikenteeseen. Ovat sallittuja ainoastaan
        hyväksytyissä valaisimissa kokonaisuutena.


      • fsdfdsfdasdf
        Täpinä kirjoitti:

        Helppoa on mutta laitonta. Sumuvalojen käyttö ajovaloina
        päivällä hyvällä säällä on kielletty. Toisekseen led-lamput ei
        ole hyväksytty tieliikenteeseen. Ovat sallittuja ainoastaan
        hyväksytyissä valaisimissa kokonaisuutena.

        höpöhöpö - ei ne ole enää sumuvalot kun niissä on 2,8W ledit.


      • höpö itsellesi
        fsdfdsfdasdf kirjoitti:

        höpöhöpö - ei ne ole enää sumuvalot kun niissä on 2,8W ledit.

        Sinähän tunnut tietävän nuo valoasiat. Ja tuokin lienee varma tieto, että led-lamput ovat hyväksytty liikenteeseen. Myyjien mainoksissa väitetään päinvastaista. Minä kyllä luottaisin enempi töpinän
        juttuihin.


      • 6+15
        höpö itsellesi kirjoitti:

        Sinähän tunnut tietävän nuo valoasiat. Ja tuokin lienee varma tieto, että led-lamput ovat hyväksytty liikenteeseen. Myyjien mainoksissa väitetään päinvastaista. Minä kyllä luottaisin enempi töpinän
        juttuihin.

        Mitä väliä sillä on, onko valot hyväksyt vai ei???


      • Ootko uuno?
        6+15 kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on, onko valot hyväksyt vai ei???

        Eipä kannata sinun tänne kirjoitella kun et tuotakaan tiedä.


      • 20+16
        Ootko uuno? kirjoitti:

        Eipä kannata sinun tänne kirjoitella kun et tuotakaan tiedä.

        No en tiedäkään, kerro sinä


    • huomiovaloa

      Varmaan kysyä merkkiliikkestä, jos vaikka osaisivat sielä asentaa, niin että takavalotkin palaisivat huomiovalojen kanssa.

      Huom. parkit saavat siis palaa edelleen huomiovalojen kanssa !

      • Takavalojen onkin aina pitänyt palaa huomiovalojen kanssa.
        Nyt kuitenkin on kysymys päiväajovaloista joiden kanssa
        takavalot saavat palaa tai ei tarvitse palaa. Molempia kytkentöjä
        on käytössä.


    • ajattale ihan ite

      Kun seuraavan kerran vaihdat autoa niin varaudu siihen ettei hyvityshinta ole kumoinen. Nuo teinien biltema/motonet viritykset eivät ole oikein huudossa merkkiliikkeissä.

      • Amiskolliko

        Ruuvaa vielä joku piliteeman lintulauta perään ja laita hyttysverkkoa keulaan, niin saat pitoauton.


      • trfgyuhjikol
        Amiskolliko kirjoitti:

        Ruuvaa vielä joku piliteeman lintulauta perään ja laita hyttysverkkoa keulaan, niin saat pitoauton.

        Saako päiväajovalat palaa illalla/yöllä normaalien ajovalojen lisäksi?


      • oliko muita
        trfgyuhjikol kirjoitti:

        Saako päiväajovalat palaa illalla/yöllä normaalien ajovalojen lisäksi?

        jokaiselle erikseen kertoa päiväajovalojen toiminta, päiväajovalot sammuu kun normaaliajovalot syttyy/sytytetään.


      • amishliitto
        oliko muita kirjoitti:

        jokaiselle erikseen kertoa päiväajovalojen toiminta, päiväajovalot sammuu kun normaaliajovalot syttyy/sytytetään.

        Eli siis päiväajovalojen ei tarvii palaa ajovalojen yhteydessä. Mutta tuskin haittaa vaikka palaisikin, kuten esim. Audeissa. On muuten söpöt nämä päiväajovalot, vähän niinku amishviikset.


      • Viiksetön
        amishliitto kirjoitti:

        Eli siis päiväajovalojen ei tarvii palaa ajovalojen yhteydessä. Mutta tuskin haittaa vaikka palaisikin, kuten esim. Audeissa. On muuten söpöt nämä päiväajovalot, vähän niinku amishviikset.

        Eihän tuo ole ollenkaan sama. Mitä järkeä on hankkia päiväajaovaloja jos
        aikoo polttaa niitä ajovalojen kanssa. Ei siis ole järjenhäivääkään.
        Onneksi ne kytketään siten, ettei amisviiksi pysty polttamaan niitä yhtäaikaa,
        edes jouluna.

        Väärä väite on tuokin, että Audissa päivävalot palaisisivat samaan aikaan ajovalojen
        kanssa.

        Eli ei sitten mitään asiapitoista asiaa ollut oikein sinulla, vaikka aiheesta on jauhettu
        kuinka paljon.


      • masanderi
        Viiksetön kirjoitti:

        Eihän tuo ole ollenkaan sama. Mitä järkeä on hankkia päiväajaovaloja jos
        aikoo polttaa niitä ajovalojen kanssa. Ei siis ole järjenhäivääkään.
        Onneksi ne kytketään siten, ettei amisviiksi pysty polttamaan niitä yhtäaikaa,
        edes jouluna.

        Väärä väite on tuokin, että Audissa päivävalot palaisisivat samaan aikaan ajovalojen
        kanssa.

        Eli ei sitten mitään asiapitoista asiaa ollut oikein sinulla, vaikka aiheesta on jauhettu
        kuinka paljon.

        tänääbn aamulla töihin mennessä ajoi uusi audi vastaan !HUOM! päiväajovalot ajovalot päällä! ja kyseessähän oli niin uusi malli jossa molemmat löytyvät samasta umpiosta.!


      • 24
        masanderi kirjoitti:

        tänääbn aamulla töihin mennessä ajoi uusi audi vastaan !HUOM! päiväajovalot ajovalot päällä! ja kyseessähän oli niin uusi malli jossa molemmat löytyvät samasta umpiosta.!

        Uskoisit vaan viisaampiasi. Ei ne päiväajonalot palaneet päivalokirkkaudella, vaan toimivat etuvaloina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe