Luottamus/ja sen pula

Suomalaiset luottavat lentäjiinsä ja vähiten luottamusta herättävät politikot. Lentäjien lisäksi luotetaan palomiehiin, apteekkariin, sairaanhoitajiin ja polisiin.

Valittujen palojen tekemään tutkimukseen vastasi 30 000 ihmistä 16:sta Euroopan maasta. Luottamus vaihtelee suuresti erimaissa. Esim. poliisiin luottaa suomessa 92 % vastaajista kun taas Venäjällä vain 18 % haastatalluista. Suomessa politiikkojen jälkeen vähiten luotetaan automyyjään, toimittajaan ja sijoitusneuvojaan.

Tutkimus herätti mielenkiintoni listan häntäpään osalta sillä esim. toimittajan ammatti on nuorille in ja alalle on tunkua.

Mutta kysymyshän oli luottamuksesta ; )

Minkä ammattikunnan koet ansainneen luottamuksesi ja mikä ei vastaa kokemuksiasi luotettavuudessa?

51

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7

Luottamus kirjailijoihin on olematon.

• Mielestäni Sofi Oksanen on luotettava kirjailija. Englantilainen arvostettu lehti povaa Sofille kansainvälistä menstystä ja uraa kirjailijana. Hänen kirjansa Puhdistus on käännetty usealle eri kielelle. Puhdistus kuvaa karulla tavalla luottamuspulaa joka oli jokapäiväista Venäjän miehitetyssä Virossa ja jatkui miehityksen jälkeenkin. Asioista ei puhuttu niistä vaiettiin, että ei tultaisi leimatuksi.

• luottamus on suuri

Kyllä minun täytyy luottaa sairaanhoitajiin ja lääkäreihin, sillä he jos kuka ovat selvinneet kohdalleni osuneista tappavista ja toivottomista terveydellisistä tilanteista kiitettävällä tavalla. Kaiken tuon toivottomuuden läpi käyneinä, pitkään letkujen alla ja varassa maanneena en voi kun ihmetellä, mihin kaikkeen se sektori pystyykään.

• Kokemani perusteella sairaanhoitajat ovat luotettavia, mutta en varauksetta luota lääkäreihin. Minulla on ikäviä kokemuksia vääristä diagnooseista, jotka olen joutunut oikaisemaan toisilla lääkäreillä.

• non-rec

Henkilökohtaisella tasolla intuitio kertoo, onko ihminen luotettava vai ei. Ammatti voi olla mikä vaan.

Ammattinimikkeistä esim. tuomareihin ei voi itsestäänselvästi luottaa. He lukevat lakia niinkuin kulloisenkin asiakkaan kannalta hyvä on. Valehdellaan "päin näkyä" jos puolustettavan tilanne niin vaatii - eihän koira ruokkijansa kättä pure. Oikeamielisyys ja rehellisyys on siitä näytelmästä kaukana, siksipä oikeuden päätöksetkin ovat usein vääriä.

• Itse olen ollut mukana oikeusprosesseissa sekä omassa keisissä ja avustajana ja oikeus on kokemusteni perusteella tapahtunut. Tietenkin on epäselviä tapauksia, mutta ne eivät ole henkilökohtaisesti kokemaani vaan tiedoitusvälineitten esiin tuomia tapauksia. Näiden perusteellahan toimittajia arvostellaan koska he yrittävät pureutua asioiden ytimeen. Keskeneräisten juttujen kommentointi julkisesti ns. juorulehdissä synnyttää luottamuspulaa lehdistöön ja koko toimittajien ammattikunta joutuu kärsimään.

Olen hyvin luottavainen ja kuten sinäkin ensi kosketus/katsoma antaa mielikuvan itselleni onko vastapuoli luotettava. Ikävä kyllä joskus on mennyt arvioni metsähallituksen puolelle.

• non-rec
        korpikirjailija kirjoitti:

Itse olen ollut mukana oikeusprosesseissa sekä omassa keisissä ja avustajana ja oikeus on kokemusteni perusteella tapahtunut. Tietenkin on epäselviä tapauksia, mutta ne eivät ole henkilökohtaisesti kokemaani vaan tiedoitusvälineitten esiin tuomia tapauksia. Näiden perusteellahan toimittajia arvostellaan koska he yrittävät pureutua asioiden ytimeen. Keskeneräisten juttujen kommentointi julkisesti ns. juorulehdissä synnyttää luottamuspulaa lehdistöön ja koko toimittajien ammattikunta joutuu kärsimään.

Olen hyvin luottavainen ja kuten sinäkin ensi kosketus/katsoma antaa mielikuvan itselleni onko vastapuoli luotettava. Ikävä kyllä joskus on mennyt arvioni metsähallituksen puolelle.

Tiedänpä tarkkaan pari tapausta ihan lähipiiristä, missä oikeus ei suinkaan ole tapahtunut. Ja enemmänkin kun vähän laajennan piiriä.

Ja mitenkäs paljon tämä suomalainen oikeuskäytäntö herättääkään luottamusta; kun valitetaan aina eteenpäin vähän ylempään oikeusasteeseen, niin eri oikeusasteiden päätökset saattavat muuttua joka vaiheessa. Miten se on mahdollista, jos on vain Yksi ja Oikea Totuus/Päätös? Varattomimmat eivät tietenkään edes jaksa/uskalla valittaa, vaikka oikeusaputoimistoja ja -asiamiehiä kunnissa onkin.

Luota nyt Suomen Oikeuslaitokseen sitten!?

• non-rec
        non-rec kirjoitti:

Tiedänpä tarkkaan pari tapausta ihan lähipiiristä, missä oikeus ei suinkaan ole tapahtunut. Ja enemmänkin kun vähän laajennan piiriä.

Ja mitenkäs paljon tämä suomalainen oikeuskäytäntö herättääkään luottamusta; kun valitetaan aina eteenpäin vähän ylempään oikeusasteeseen, niin eri oikeusasteiden päätökset saattavat muuttua joka vaiheessa. Miten se on mahdollista, jos on vain Yksi ja Oikea Totuus/Päätös? Varattomimmat eivät tietenkään edes jaksa/uskalla valittaa, vaikka oikeusaputoimistoja ja -asiamiehiä kunnissa onkin.

Tasapuolisuuden vuoksi: olen toki nähnyt/kuullut oikeitakin oikeuden päätöksiä.

• non-rec kirjoitti:

Suomalaisessa oikeuslaitoksessa on eriskummallisia käytäntöjä.

Nämä käytännöt rikolliset osaavat, he toimivat kuin ammattilaiset. Vaikka murhamies saataisiin kiinni puukko kädessä uhrin vierestä, hän alkaa oikeusprosessin puolustaakseen tekoaan oikeutetuksi. Puolusasianajajan kanssa valitetaan epäoikeudenmukaisesta käräjäoikeuden tuomiosta hoviin jne. Tuomarin palkka juoksee ja yhteiskunnan varoja tuhlataan. Rikoksen uhrit ja omaiset odottavat mahdollisia rahakorvauksia vuositolkulla, mutta korko ei kasva ja tuomion alkuperäiset euromäärätkin yleensä pienenevät. Rikollisen oikeusprosessin aika vähennetään tuomiosta.

En luota yksioikoisesti oikeuslaitokseen, enkä polisiin.

• demeter

Suomalaisessa oikeuslaitoksessa on eriskummallisia käytäntöjä.

Nämä käytännöt rikolliset osaavat, he toimivat kuin ammattilaiset. Vaikka murhamies saataisiin kiinni puukko kädessä uhrin vierestä, hän alkaa oikeusprosessin puolustaakseen tekoaan oikeutetuksi. Puolusasianajajan kanssa valitetaan epäoikeudenmukaisesta käräjäoikeuden tuomiosta hoviin jne. Tuomarin palkka juoksee ja yhteiskunnan varoja tuhlataan. Rikoksen uhrit ja omaiset odottavat mahdollisia rahakorvauksia vuositolkulla, mutta korko ei kasva ja tuomion alkuperäiset euromäärätkin yleensä pienenevät. Rikollisen oikeusprosessin aika vähennetään tuomiosta.

En luota yksioikoisesti oikeuslaitokseen, enkä polisiin.

mutta ei yllättävää se, että politiikkoihin luotettiin vähiten. Ja kuitenkin he ovat "kansan" valitsemia.
        Mitä tämä kertoo meistä ja meidän arviointikyvystämme ?

Toimittajien huonoa sijoitusta ihmettelin myös. Eikö lehdistö olekaan enää kolmas valtiomahti?
        Itse olisin sijoittanut toimittajat ylemmäs - kun ajattelee vaikka sitä rohkeutta ja paneutuvaa taustatyötä, mitä YLE:n ajankohtaistoimitus parhaimmillaan tekee.

Minäkin luotan sairaanhoitajiin, lääkäreihin en välttämättä, ainakaan siinä määrin, että sokeasti uskoisin heitä, jos oma tuntoni sanoo muuta. Intuitio on tosiaan hyvä työkalu luottamuksen synnyssä, non-rec.

• demeter
        demeter kirjoitti:

mutta ei yllättävää se, että politiikkoihin luotettiin vähiten. Ja kuitenkin he ovat "kansan" valitsemia.

Toimittajien huonoa sijoitusta ihmettelin myös. Eikö lehdistö olekaan enää kolmas valtiomahti?
        Itse olisin sijoittanut toimittajat ylemmäs - kun ajattelee vaikka sitä rohkeutta ja paneutuvaa taustatyötä, mitä YLE:n ajankohtaistoimitus parhaimmillaan tekee.

Minäkin luotan sairaanhoitajiin, lääkäreihin en välttämättä, ainakaan siinä määrin, että sokeasti uskoisin heitä, jos oma tuntoni sanoo muuta. Intuitio on tosiaan hyvä työkalu luottamuksen synnyssä, non-rec.

huono sijoitus voi myös kertoa jotakin meistä. Seiskan toimittajaan en minkään välttämättä luottaisi - tosin en Seiskaa luekaan... Intuitio on tuossa lehdistökritiikissäkin hyvä työkalu. Uskon, että meidän ikäiset jo aika hyvin "haistavat", milloin toimittaja on tehnyt omia tulkintoja, painottanut jotakin asiaa tarkoitushakuisesti.

• Korppis
        demeter kirjoitti:

huono sijoitus voi myös kertoa jotakin meistä. Seiskan toimittajaan en minkään välttämättä luottaisi - tosin en Seiskaa luekaan... Intuitio on tuossa lehdistökritiikissäkin hyvä työkalu. Uskon, että meidän ikäiset jo aika hyvin "haistavat", milloin toimittaja on tehnyt omia tulkintoja, painottanut jotakin asiaa tarkoitushakuisesti.

Toimittajien vakityöpaikat eivät ole tarjottimella vaan kilpailu huipulla on kovaa. Moni on päätynyt kyttäysasemiin toimien freelancereina.

Sijoitusneuvojat pääsivät myös listan loppupäähän. Olisiko pankkikriisillä syy sijoituspelkoon ja siten se heijastuu työnimikkeisiin. Tuskinpa monella niistä noin 1300 suomalaisesta/ kyselyn otannasta oli omakohtaisia kokemuksia sijoitusneuvojan vilpillisyydestä.

Taksikuskit eivät olleet arvostuksen yläpäässä yllätys. Uskon, että suomalaisten turistien ikävät kokemukset ulkomailla ovat nostaneet suomalaisen taksin arvostusta.

Apteekkaria arvostan enemän kuin lääkäriä vaikka viimevuoden aikana olen ollut hyvissä käsissä, mutta pidin joissakin ratkaisuissa oman pääni ja en ole toistaiseksi katunut ; ).

• demeter kirjoitti:

Poliitikot ovat meidän valitsemiamme siitä joukosta, minkä puoluetoimistot ovat jo aiemmin valinneet eli niistä, jotka tekevät just niinkuin puoluetoimisto käskee. Siksi äänestäjän on ihan turha kuvitella voivansa vaikuttaa mihinkään. Ja nyt kun on vielä paljastunut nämä poliitikkomme ostetuiksi...

Toimittajiin en luota siksi, että olen monta kertaa lukenut lehdestä uutisen tapahtumasta, jonka hyvin tunnen. Mikään ei ole tapahtunut niin kuin lehdessä kerrottiin! Toimittaja kertoo oman näkemyksensä tuntematta asiasta yhtään mitään.
        Vai oliko toimittaja jotain muuta ja minä kerroin reportterista? En tunne noita termejä oikein hyvin...

• 1943

voi sanoa kokonaisista ammattikunnista mitään. Jokaisessa on luotettavia ja konnia, yksilöstä riippuen.

• sinisani

tuota tuon selvemmin sanoa?

Manipuloidut voivat löytää puutteita kaikessa, halutessaan.

• sinisani kirjoitti:

tuota tuon selvemmin sanoa?

Manipuloidut voivat löytää puutteita kaikessa, halutessaan.

Aloitus liittyy Valittujen Palojen Euroopan laajuiseen tutkimukseen joten "manipuloituja puutteiden metsästäjiä" oli sekaantunut kyselyyn noin 32 000 henkeä ; )

http://www.rd.fi/luotamme-eniten-lentajaan

• Pirre*

Aloitus liittyy Valittujen Palojen Euroopan laajuiseen tutkimukseen joten "manipuloituja puutteiden metsästäjiä" oli sekaantunut kyselyyn noin 32 000 henkeä ; )

"montako" prosenttia Euroopan väkiluvusta tuo kyselyyn vastanneitten määrä on?

• sinisani
        Pirre* kirjoitti:

"montako" prosenttia Euroopan väkiluvusta tuo kyselyyn vastanneitten määrä on?

731 000 000:ta, paljon lienee prosentteja? Minun laskurini eivät osanneet laskea niin vähää. :))

• sinisani kirjoitti:

731 000 000:ta, paljon lienee prosentteja? Minun laskurini eivät osanneet laskea niin vähää. :))

miunki, promillerajan allekin jää..:)

• Korppis
        Pirrejuupas kirjoitti:

miunki, promillerajan allekin jää..:)

Kiva, että olette jaksaneet laskeskella perjantai-illan puuhatöinänne oikein laskukoneella promillejanne, puhalsitteko laskuriin?

Ette ilmeisesti tienneet, että tilastokeskus tekee tutkimuksia joiden virhemarginaali on 3 % suuntaan tai toiseen kun otanta 1000 henkilöä.

• uskotaioleuskomatta
        Korppis kirjoitti:

Kiva, että olette jaksaneet laskeskella perjantai-illan puuhatöinänne oikein laskukoneella promillejanne, puhalsitteko laskuriin?

Ette ilmeisesti tienneet, että tilastokeskus tekee tutkimuksia joiden virhemarginaali on 3 % suuntaan tai toiseen kun otanta 1000 henkilöä.

ihmeestä sinä tiedät, mitä täällä tiedetään, ja mitä ei?

Hieman vähemmän toisten arvostelua, joka yleensäkin menee täysin mönkään.

Useimmat tietävät vähintäänkin yhtä paljon, kuin sinä.

• Korppis
        uskotaioleuskomatta kirjoitti:

ihmeestä sinä tiedät, mitä täällä tiedetään, ja mitä ei?

Hieman vähemmän toisten arvostelua, joka yleensäkin menee täysin mönkään.

Useimmat tietävät vähintäänkin yhtä paljon, kuin sinä.

En ole väittänyt, että et tiedä tai, että tietäisit. Siis vähemmän arvostelua, joka yleensäkin menee mönkään, jookosti!

Pysytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Siis keskustellaan aidasta eikä aidan seipäistä.

• uskotaioleuskomatta
        Korppis kirjoitti:

En ole väittänyt, että et tiedä tai, että tietäisit. Siis vähemmän arvostelua, joka yleensäkin menee mönkään, jookosti!

Pysytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Siis keskustellaan aidasta eikä aidan seipäistä.

kun aina muistaisit, etkä vain silloin, kun se sinun tarkoitusperiisi sopii.

Ja, muuten, viiteen vuoteen, täällä viettämääni aikaan, MINÄ en ole koskaan ridellyt kenenkään kanssa. Kuinka on oma laitasi?

Hyvää Yötä!

• Korppis
        uskotaioleuskomatta kirjoitti:

kun aina muistaisit, etkä vain silloin, kun se sinun tarkoitusperiisi sopii.

Ja, muuten, viiteen vuoteen, täällä viettämääni aikaan, MINÄ en ole koskaan ridellyt kenenkään kanssa. Kuinka on oma laitasi?

Hyvää Yötä!

No nyt tapahtui se eka kerta kun haastoit riitaa, mutta sattuuhan sitä.

Nuku hyvin ; )

• jocus*

Valittuihin Paloihin luotan yhtä paljon kuin amerikkalaisiin tv-evankelistoihin.

• Korppis
        jocus* kirjoitti:

Valittuihin Paloihin luotan yhtä paljon kuin amerikkalaisiin tv-evankelistoihin.

Mihin ateisti luottaa, omaan itseensäkö?

Minä luotin vanhempiini, jotka ovat jo kuolleet. Kaipaan usein heitä ja käyn haudalla kertomassa kuulumisiani. Äiti opetti meitä lapsia luottamaan Jumalaan.

Se lapsuuden usko ja luottamus palaa sisälläni hiljaisena liekkinä ja kantanut vaikeiden aikojen yli.

• beessi
        Korppis kirjoitti:

Mihin ateisti luottaa, omaan itseensäkö?

Minä luotin vanhempiini, jotka ovat jo kuolleet. Kaipaan usein heitä ja käyn haudalla kertomassa kuulumisiani. Äiti opetti meitä lapsia luottamaan Jumalaan.

Se lapsuuden usko ja luottamus palaa sisälläni hiljaisena liekkinä ja kantanut vaikeiden aikojen yli.

ajattelin kuin lapsi, luotin vanhempiini. Nyt olen aikuinen ja luotan itseeni ja sitä kautta jälkeläisiini.

Rakkaus palaa sisälläni voimakkaana, antaen niin paljon uskoa ja luottamusta, ettei vaikeita aikoja ole ollut, tuskin tuleekaan.

• Korppis
        beessi kirjoitti:

ajattelin kuin lapsi, luotin vanhempiini. Nyt olen aikuinen ja luotan itseeni ja sitä kautta jälkeläisiini.

Rakkaus palaa sisälläni voimakkaana, antaen niin paljon uskoa ja luottamusta, ettei vaikeita aikoja ole ollut, tuskin tuleekaan.

Eli jocus=beessi vai ymmärsinkö väärin? Minä en luota näihin palstan nimimerkkeihin ne vaihtuvtuvat alvariinsa ja yllätyksiäkin kokee tämän tästä ; (

• beessi
        Korppis kirjoitti:

Eli jocus=beessi vai ymmärsinkö väärin? Minä en luota näihin palstan nimimerkkeihin ne vaihtuvtuvat alvariinsa ja yllätyksiäkin kokee tämän tästä ; (

on ateisti. Ymmärsit siis väärin. Kuten ilmeisesti minäkin, kun en ilmeisesti olisi saanut osallistua keskusteluun.

Millaisia yllätyksiä olet kokenut?

• jocus*
        Korppis kirjoitti:

Älä ainakaan luota päättelytaitoosi. Voiko kukaan oikeasti olla noin yksinkertainen!

• Korppis
        jocus* kirjoitti:

Älä ainakaan luota päättelytaitoosi. Voiko kukaan oikeasti olla noin yksinkertainen!

Olen, sovitaan niin, että olen yksinkertainen, sinun mielestäsi; ) Olen oppinut "yksinkertaisesti", että jos minulta kysytään niin minä itse vastaan. Monestihan lapsilta kysytään ja vanhemmat vastaavat ja se jos mikä ärsyttää, mutta tietenkin jos on lapsena oppinut, että muut vastaavat asetettuihin kysymyksiin, käytös on iskostunut aivoihin ja jatkuu myöhemmällä iällä joten tällainen henkilö ei luota itseensä vaan antaa toisten vastata. Tai netissä se voi olla sivupersoonan käyttöä apuna kun ja kun haluaa hiillostaa toista kirjoittaa "porukan" voimalla luottamuspulaan.

No kaikenlaista sattuu ja tekevälle etenkin, nyt jätän teidät sillä alan kivenpyörityksen. Rantaani on rakentumassa kaunis kivikkokasvi tarha. Aurinko paistaa joten hommiin.

Hyvää päivän jatkoa ; )

• jocus*
        Korppis kirjoitti:

Olen, sovitaan niin, että olen yksinkertainen, sinun mielestäsi; ) Olen oppinut "yksinkertaisesti", että jos minulta kysytään niin minä itse vastaan. Monestihan lapsilta kysytään ja vanhemmat vastaavat ja se jos mikä ärsyttää, mutta tietenkin jos on lapsena oppinut, että muut vastaavat asetettuihin kysymyksiin, käytös on iskostunut aivoihin ja jatkuu myöhemmällä iällä joten tällainen henkilö ei luota itseensä vaan antaa toisten vastata. Tai netissä se voi olla sivupersoonan käyttöä apuna kun ja kun haluaa hiillostaa toista kirjoittaa "porukan" voimalla luottamuspulaan.

No kaikenlaista sattuu ja tekevälle etenkin, nyt jätän teidät sillä alan kivenpyörityksen. Rantaani on rakentumassa kaunis kivikkokasvi tarha. Aurinko paistaa joten hommiin.

Hyvää päivän jatkoa ; )

Kysymyksesi on osoitettu ateisteille, ei pelkästään jocukselle. Kukaan ei voi vastata kaikkien ateistien puolesta, kun meillä ateisteilla ei ole yhteistä uskoa. Meille yhteistä on vain se, ettemme usko jumaliin.

En ole tullut ajatelleeksi, ettei palstakeskustelussa saisi vastata mihin viestiin tahtoo.

• Korppis
        jocus* kirjoitti:

Kysymyksesi on osoitettu ateisteille, ei pelkästään jocukselle. Kukaan ei voi vastata kaikkien ateistien puolesta, kun meillä ateisteilla ei ole yhteistä uskoa. Meille yhteistä on vain se, ettemme usko jumaliin.

En ole tullut ajatelleeksi, ettei palstakeskustelussa saisi vastata mihin viestiin tahtoo.

Nyt taas linjoilla mikä ihana ilta ystävien kanssa, kaikki kysyivät ja vastasivat ja kysyivät ja vastasivat ; )

Siis kysyn sinulta Jocus, mihin uskot ja mikä vie sinua eteenpäin?

• non-rec
        jocus* kirjoitti:

... mutta en malta olla vastaamatta kun kerrankin joku ajattelee Valituista Paloista samoin kuin minä.

Olen lukenut k.o. julkaisua jo alle 10-vuotiaasta. Jo varsin nuorena kyllästyin lehden aina samalla kaavalla kirjoitettuihin juttuihin. En ole lukenut Valittuja Paloja enää vuosikymmeniin kuin sattumoisin. Niiiiin periamerikkalaisen elämäntavan tekohyveellinen kannatusjulkaisu koko lehti kuin olla voi. Älkääkä sanoko etten tiedä tai ymmärrä: Olen asunut siellä ihan tarpeeksi asti, ja olen jatkuvasti yhteydessä siellä asuviin ystäviin (jotka tuskin Reader's Digest'ia myöskään lukevat).

Mutta paljonhan lehteä Euroopassakin luetaan. Lukijat ovat sitä ihmislajia, jotka tällaista amerikkalaistyylistä "hapatusta" ihannoivat. Tästä voi päätellä senkin, millaisen painoarvon (luottamuksen) lehden tekemille mielipidetutkimuksille voi antaa.

• isoäiti*
        non-rec kirjoitti:

... mutta en malta olla vastaamatta kun kerrankin joku ajattelee Valituista Paloista samoin kuin minä.

Olen lukenut k.o. julkaisua jo alle 10-vuotiaasta. Jo varsin nuorena kyllästyin lehden aina samalla kaavalla kirjoitettuihin juttuihin. En ole lukenut Valittuja Paloja enää vuosikymmeniin kuin sattumoisin. Niiiiin periamerikkalaisen elämäntavan tekohyveellinen kannatusjulkaisu koko lehti kuin olla voi. Älkääkä sanoko etten tiedä tai ymmärrä: Olen asunut siellä ihan tarpeeksi asti, ja olen jatkuvasti yhteydessä siellä asuviin ystäviin (jotka tuskin Reader's Digest'ia myöskään lukevat).

Mutta paljonhan lehteä Euroopassakin luetaan. Lukijat ovat sitä ihmislajia, jotka tällaista amerikkalaistyylistä "hapatusta" ihannoivat. Tästä voi päätellä senkin, millaisen painoarvon (luottamuksen) lehden tekemille mielipidetutkimuksille voi antaa.

Täysin samaa mieltä olen jocuksen ja non-recin kanssa mainitusta lehdestä ja sen
        tutkimuksista ja luulinkin aluksi aloituksen olevan vitsi, mutta eihän se sitä kai ollut.

Näköjään lehdellä on lukijansa ja uskojansa ja peilaavathan tietyt kirjoitukset sitä.

• Korppis
        isoäiti* kirjoitti:

Täysin samaa mieltä olen jocuksen ja non-recin kanssa mainitusta lehdestä ja sen
        tutkimuksista ja luulinkin aluksi aloituksen olevan vitsi, mutta eihän se sitä kai ollut.

Näköjään lehdellä on lukijansa ja uskojansa ja peilaavathan tietyt kirjoitukset sitä.

Kiitos huvittuneesta hymyn virneestä ; )

Luin vitsin Korven Sanomista ; )

Joten se siitä lukijakunnan arvostelusta.

Jatkakaa, vaan pysykää asiassa mihin ammattikuntaan luotatte tai mihin ette siitähän tässä aloituksessa on kysymys. Ikävä, että ette ymmärtäneet mistä on kysymys.

• huoh,,,
        Korppis kirjoitti:

Kiitos huvittuneesta hymyn virneestä ; )

Luin vitsin Korven Sanomista ; )

Joten se siitä lukijakunnan arvostelusta.

Jatkakaa, vaan pysykää asiassa mihin ammattikuntaan luotatte tai mihin ette siitähän tässä aloituksessa on kysymys. Ikävä, että ette ymmärtäneet mistä on kysymys.

niin, ymmärsitkö sinä?
        Se kyselyhän on tehty ko lehden lukijoille! Ei suinkaan teidän korven sanomien älykkäille fiksuille ihmisille.

• jocus*
        Korppis kirjoitti:

Nyt taas linjoilla mikä ihana ilta ystävien kanssa, kaikki kysyivät ja vastasivat ja kysyivät ja vastasivat ; )

Siis kysyn sinulta Jocus, mihin uskot ja mikä vie sinua eteenpäin?

Usko on luuloon (ei tosiasioihin) perustuva käsitys jostakin asiasta, eikä se vie minua mihinkään päin. Tietysti minulla on luuloja, niin kuin kaikilla, mutta tietoisesti en elä minkään uskon varassa.

• Korppis
        jocus* kirjoitti:

Usko on luuloon (ei tosiasioihin) perustuva käsitys jostakin asiasta, eikä se vie minua mihinkään päin. Tietysti minulla on luuloja, niin kuin kaikilla, mutta tietoisesti en elä minkään uskon varassa.

Menet siis marjametsään vaikka et tiedä sillä olet vain kuullut juttuja siitä että siellä asustaa leijona, jota kukaan ei ole nähnyt mutta joka voi hyökätä marjastajan kimppuun ; )

Muistan kun aikoinani yövyin lasten kanssa tuttavamme mökillä Ruokolahdessa. Vaikka en uskonut että kohtaan siellä leijonan olin kuitenkin hieman pelokas, tosin kuulin jälkeenpäin siellä liikkuneen karhun joten kai pelko olikin aiheellinen.

Vaistoihin kannattaa itse kunkin luottaa, vai kuinka?

• Korppis
        huoh,,, kirjoitti:

niin, ymmärsitkö sinä?
        Se kyselyhän on tehty ko lehden lukijoille! Ei suinkaan teidän korven sanomien älykkäille fiksuille ihmisille.

Käytä vain nimimerkkiäsi ei puskahuudot sinua minun mielessäni paremmaksi tee. Aloitus tehtiin kuitenkin suomalaisille noin 60-vuotiaille joko ymmärsit joten lopeta urputus ja ole asiallinen.

Vastaile jatkossa sinua kiinnostaviin aiheisiin ja jätä sellaiset aloitukset väliin, jotka ovat mielestäsi vitsejä ja naurattavia. Niin minä teen.

• jocus*
        Korppis kirjoitti:

Menet siis marjametsään vaikka et tiedä sillä olet vain kuullut juttuja siitä että siellä asustaa leijona, jota kukaan ei ole nähnyt mutta joka voi hyökätä marjastajan kimppuun ; )

Muistan kun aikoinani yövyin lasten kanssa tuttavamme mökillä Ruokolahdessa. Vaikka en uskonut että kohtaan siellä leijonan olin kuitenkin hieman pelokas, tosin kuulin jälkeenpäin siellä liikkuneen karhun joten kai pelko olikin aiheellinen.

Vaistoihin kannattaa itse kunkin luottaa, vai kuinka?

En usko, että metsässä on leijona, koska minun tietojeni mukaan Suomessa ei ole luonnonvaraisia leijonia. Jos luotettavasta lähteestä kuulen, että siellä on karhu, ja minun on kuitenkin sinne mentävä, otan aseen mukaan.

Karhusta voi saada tietoa pedon nähneiltä, mutta jumalista ei saa tietoa keneltäkään eikä mistään. Sepitteisiin en usko kuten jumaliin, lohikäärmeisiin tai tonttuihin. Vaistot voivat olla alitajuista tietoa, joka ei ole vielä pulpahtanut tietoisuuteen, ja joskus niihin ehkä kannattaa luottaa.

• beessi
        jocus* kirjoitti:

En usko, että metsässä on leijona, koska minun tietojeni mukaan Suomessa ei ole luonnonvaraisia leijonia. Jos luotettavasta lähteestä kuulen, että siellä on karhu, ja minun on kuitenkin sinne mentävä, otan aseen mukaan.

Karhusta voi saada tietoa pedon nähneiltä, mutta jumalista ei saa tietoa keneltäkään eikä mistään. Sepitteisiin en usko kuten jumaliin, lohikäärmeisiin tai tonttuihin. Vaistot voivat olla alitajuista tietoa, joka ei ole vielä pulpahtanut tietoisuuteen, ja joskus niihin ehkä kannattaa luottaa.

minulla. Jos jotkut kivenkovaan väittävät nähneensä metsässä leijonan, niin taidanpa olla menemättä, ainakaan lasten kanssa. Kuulinko vai luinko jostain aika hiljattain, että amerikoissa on "lemmikki"eläiminä enemmän tiikereitä kuin Intiassa luonnonvaraisina. (Nyt rupesi kyllä mietityttämään, muistankohan oikein).

Metsissä kulkiessani olen aina ajatellut, että saatan olla karhun kuulolla tai vainun alla, ei ole asia häirinnyt. Maastohousuihini olen ripustanut tonttulakeista ottamani kulkuset ja niiden uskon pitävän karhut kauempana. Sinä tarkoitat ilmeisesti haavoittunutta karhua, kun kuitenkin mentävä on ja aseen otat mukaan. Sellaisesta jos kuulisin, niin en menisi metsiin ennenkuin on tilanne ohi. Ihmisten ja karhujen kohtaamisissa meidän vaistomme taitavat useimmiten laittaa meidät toimimaan väärin.

• btl

Jos ja kun sairastuu, on pakko luottaa lääkäreihin ja sairaanhoitajiin, kun itse on voimaton ja tietämätön.
      Että Venäjällä ei poliisiin luoteta, ymmärrän varsin hyvin, kun vielä n. 15 vuotta sitten mafia oli luotettavampi. Siitä minulla on henkilökohtaisia kokemuksia, mutta se on eri tarina.

Tutkimuksen mukaan eniten luotettiin lentäjiin, mutta eräs ammattiryhmä unohtui täysin, linja-auton kuljettajat. Lentäjällä on vastuullaan 200-300 ihmishenkeä, mutta ei yksin. Koneessa on aina kaksi,
      lennonjohto seuraa konetta ja antaa lentäjille ohjeet ja valvoo, ettei esim. yhteentörmäyksiä pääse tapahtumaan. Lisäksi tekniikka ohjaa, myös kentän lähestymisessä ja laskeutumisessa.

Linja-auton kuljettajan vastuulla on "vain" 40-50 henkeä, mutta hän yksin heistä vastaa, kelissä kuin kelissä. Mikään lennonjohti ei ilmoita, että edessä on liukas tie ja rekan peräkärry heittelehtii kaistallasi. Itse pitää pysyä valppaana, ei vain oman suorituksen osalta, vaan myös kanssakulkijoiden.

En itse ole kuljettaja, vaikka joskus bussia olen ajanut, mutta haluan tällä viestillä esittää kunnioitukseni Tase-Papalle, jonka kanssa olemma palstalla väitellyt mm. kuljetusalan lakosta ja kuljettajan kielitaidoista.

• Korppis

Jos luottaa lääkäreihin varauksetta voi antaa luvan sellaiseen toimenpiteeseen, joka ei ole välttämätön sillä kuntayhtymillä on omat säästöohjelmat.

Finnairin ja KLM:n lentäjiin luotan. Olen kokenut lento-onnettomuudenja se tekee luottamisen vaikeaksi. Aijomme matkustaa Riikan kautta Amsterdamiin Airbalcikilla, on pakko oppia luottamaan. Haluamme tutustua Riikaan joten ainut mahdollisuus yhdistää kaksi kärpästä kerralla on reitti Riikan kautta Damiin.

Olen tehnyt urani ravintolasektorilla ja on hienoa todeta, että nuoriso valitsee yhä luottavaisemmin ravintola-alan, joka ei ole ihan helpoin vaihtoehto, mutta antaa mahdollisuuden matkustaa ja tehdä ammattityötä kaikissa Euroopan maissa.

• Perheeni ja läheisteni kohdalla on sattunut enemmän lääkäreiden tunarointeja kuin onnistumisia.

Isäni kuolemaan johtaneesta väärästä diagnoosista esikoisemme syntymää edeltävän, perättömän kuolemantuomion kautta monen muun "hudin" myötä minun olkapäähäni.

Yksikään lääkäri ei ansaitse luottamustani ennen sen ansaitsemista.

Lentäjätkin ovat oman henkensä kanssa sen putken etupäässä.
        Lennonjohtajilla on mielestäni suurempi vastuu johtuen mm. tuosta "sivullisen" roolista.

Kaikissa ammattiryhmissä on eri tason suorittajia mutta poliitikoista löytynee vähiten luottamukseni ansaitsevia.

• Sol57

ei täällä viellä mainittu mutta, yksi joihin luotan on merenkulun ammattilaiset...Siis kapteeneista aina perämiehiin ja luotseihin..

tsau:Friidu

• Tänä aamuna kun heräsin ja laineet roiskuivat rantakiville, puut huojuivat ja kukka-amppelit olivat pitkin nurmikkoa tuli mieleen nämä myrskyssä vaeltavat merenkävijä. Luotan suomalaisiin merenkulun ammattilaisiin. Kokemustakin on, niin sinulla varmaan paljon enemmän koska olen ymmärtänyt, että vierailet usein Viron puolella.

Nyt iltaan on myrsky hellittänyt ja aurinko ottanut vallan. Myrskystä puheenollen tietenkin sähkömiehet, jotka raivaavat myrsyjen jälkiä saavat myös työlleen kiitokseni ja luottamukseni ; )

Tilasin sähköfirman miehet tutkailemaan yhtä tonttini koivua, josko vaikka on vaarassa kaatua sähkölinjoille.

• ,.,.,.,l.,-

Luotan vain itseeni ja siihen elämän kokemukseeni jonka hyvin muistan 2,2 vuotiaasta lähtien, tietenkin on paljon mitä en halua muistaa. Kerran etsin muistia... ajoin pitkät matkat autolla, ei löytynyt, sitten kuin unessa tuli totuus aivan kaikki, pitkät ajat juuri siitä, ei tarvinnut automatkoja ja tämä on jotenkin ollut osa joka on vaikuttanut hyvin paljon elämääni, ilman sitä luulen elämäni olisi ollut aivan toisenlainen, olin silloin 4-5 vuotias.

• Minun on pakko myöntää, että en aina luota itseeni vaan tarvitsen läheisten apua esim. vaikkapa suurenpiin ostopäätöksiini. Yleensä epävarmuuden vallitessa pyydän tukea. Poikani ja Petteri voivat auttaa epävarmuuden tunteeseen ja muuttaa omasta mielestäni hyviäkin päätöksiä tai suunnitelmiani.

Luotan itseeni kohtalaisen hyvin ; )

• AVKT

Minun on pakko myöntää, että en aina luota itseeni vaan tarvitsen läheisten apua esim. vaikkapa suurenpiin ostopäätöksiini. Yleensä epävarmuuden vallitessa pyydän tukea. Poikani ja Petteri voivat auttaa epävarmuuden tunteeseen ja muuttaa omasta mielestäni hyviäkin päätöksiä tai suunnitelmiani.

Luotan itseeni kohtalaisen hyvin ; )

Aina voi löytää niitä jotka ovat läheisiä ja niitä ei tällä palstalla on ole monta, mutta usein esillä, aika ja muisti on tärkeä elämässä plus 60.

• Anonyymi

Hei en äänestä yhtäkään politiikkoa,, mitä ne välittää, muusta kun itsestään, ihan sama kuka siellä. On sama jatkuu!!! Jotkut hyvä uskoset äänestää minä en anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe