Lalli, isänmaan asialla jo vuonna 1152.
Lalli
42
399
Vastaukset
- Hameen-Hinttilä
?????
Kaviaaripastoreita YYA-ajalta? - taruhenkilö
Juttu on väännös Englannisa syntyneestä vastaavasta tarusta. Ruotsissa se liitettiin Mälarenin jäällä juuri 1150-vaiheilla surmattuun lähetyspappiin. Aikanaan se kiersi Suomeenkin.
Mutta taru, mikä taru.- patri-idiootti
Lalli on todellinen henkilö, johon on ympätty mukaan katolinen martyyriruno, kaikki muut henkilöt on enempi tai vähempi taruja tossa tarinassa, mutta Lalli on ollut olemassa, siitä on enempi todisteita kuin Henrikistä.
- todisteita
patri-idiootti kirjoitti:
Lalli on todellinen henkilö, johon on ympätty mukaan katolinen martyyriruno, kaikki muut henkilöt on enempi tai vähempi taruja tossa tarinassa, mutta Lalli on ollut olemassa, siitä on enempi todisteita kuin Henrikistä.
Lallista on, paitsi kuvitelmia?
- patri-idiootti
todisteita kirjoitti:
Lallista on, paitsi kuvitelmia?
No Lallista on mainintoja mm. Eerikin saagassa, sekä sen seuraajan saagassa.
Henrikistä on vain kristillinen runo tai onko se nyt virsi. - vain tarina
patri-idiootti kirjoitti:
No Lallista on mainintoja mm. Eerikin saagassa, sekä sen seuraajan saagassa.
Henrikistä on vain kristillinen runo tai onko se nyt virsi.Maininta siinä on hyvin kevy ttodiste. Se on voitu ottaa toisesta saagasta tai keksiä.
- patri-idiootti
vain tarina kirjoitti:
Maininta siinä on hyvin kevy ttodiste. Se on voitu ottaa toisesta saagasta tai keksiä.
mihin perustuu olettamus, että se olisi lainaus jostakin muualta.
tiede foorumilla oli aikanaan hyvä keskustelu aiheesta. - ovat todenneet,
patri-idiootti kirjoitti:
mihin perustuu olettamus, että se olisi lainaus jostakin muualta.
tiede foorumilla oli aikanaan hyvä keskustelu aiheesta.että sen enmpää piispa Henrik kuin Lalli eivät ole historiallisia henkilöitä. Taru on taru, vaikka siihen kuinka uskoisi. Ja uskoa saa tietysti.
- patri-idiootti
ovat todenneet, kirjoitti:
että sen enmpää piispa Henrik kuin Lalli eivät ole historiallisia henkilöitä. Taru on taru, vaikka siihen kuinka uskoisi. Ja uskoa saa tietysti.
toiset tutkijat on sitä mieltä, että Lalli on totta.
se onko tällä Lallilla mitään tekemistä piispa Henrikin kanssa on enempi uskomusten varassa.
- huuhaa setä
ja mikähän se isänmaa olikaan??
- patri-idiootti
Mitähän näitä vaihtoehtoja oikein on ?
- huuhaa setä
patri-idiootti kirjoitti:
Mitähän näitä vaihtoehtoja oikein on ?
kerroppa se omin sanoin
- suomisuomi
huuhaa setä kirjoitti:
kerroppa se omin sanoin
eikös suomessa ole isänmaa suomi.
- huuhaa setä
suomisuomi kirjoitti:
eikös suomessa ole isänmaa suomi.
Lallin aikoihin, 1100-luvulla??
- patri-idiootti
huuhaa setä kirjoitti:
Lallin aikoihin, 1100-luvulla??
tuskimpa noi muutkaan valtiot, ihan oikeita valtioita silloin vielä olivat.
- Koroljov
patri-idiootti kirjoitti:
tuskimpa noi muutkaan valtiot, ihan oikeita valtioita silloin vielä olivat.
Ja suomalaiset alkoivat uskoa olevansa suomalaisia vasta 1800-luvun loppupuolella. Niin nuoresta maasta on kysymys, yhä kuin nulikkamaisesta lapsesta vanhempien kulttuurikansojen keskellä ja joukossa. Tämä selittää suomalaisten alemmuuskompleksin Ruotsiin nähden ja vihamielisyyden Venäjää kohtaan.
- patri-idiootti
Koroljov kirjoitti:
Ja suomalaiset alkoivat uskoa olevansa suomalaisia vasta 1800-luvun loppupuolella. Niin nuoresta maasta on kysymys, yhä kuin nulikkamaisesta lapsesta vanhempien kulttuurikansojen keskellä ja joukossa. Tämä selittää suomalaisten alemmuuskompleksin Ruotsiin nähden ja vihamielisyyden Venäjää kohtaan.
on suomessa paljon vanhempikin maakunta, eli varsinaissuomi, ei sitä perustettu vasta 1809.
- patri-idiootti
Lalli oli kunnon mies.
- Lilleri Lalleri
Seuraava kirjoitus on julkaistu "Historiallisessa Aikakauskirjassa" 1919. Keskustelu ristiretki-myytin sepitteellisyydestä käytiin tutkijoiden piiriissä jo niihin aikoihin, mutta kouluhistoriaan ja sanomalehti-tietoon "uudet" näkemykset eivät ole vielä ehtineet.
Eerik Pyhän legendan historiallinen arvo
Legendan arvo tutkittaessa Eerik Pyhän historiaa on viime vuosikymmeninä ollut sangen kiistanalainen. Knut Stjerna asettui kielteiselle kannalle, selittäen Eerikin pyhimysominaisuuden ja hänelle omistetun suuren merkityksen johtuvan pääasiassa siitä, että upplantilainen muistotieto, johon Stjerna väittää legendan kirjaanpannun muodon perustuvan, on häneen yhdistänyt kahdelta eri taholta lainattuja piirteitä ensinnäkin Adam Bremeniläisen mainitsemasta, 1000-luvulla Upplannissa mestatusta ja myöhemmin pyhänä pidetystä lähetyssaarnaajasta nimeltä Henricus peregrinus, toiseksi Frö-jumalasta. Tämä käsitys ei saanut yleisempää kannatusta, sillä pidettiin hyperkriitillisyytenä hyljätä perimätieto silloin kuin puuttui positiivisia todisteita sen virheellisyydestä.
Seuraava kysymystä laajemmin käsitellyt tutkija, K. B. WESTMAN pitääkin Eerik Pyhän historiallisuutta kaiken epäilyksen ulkopuolella olevana ja käsittelee legendaa luotettavana lähteenä. Niinpä hän pitää Eerik Pyhää erikoisen huomattavana persoonallisuutena. Tämä muka miekka kädessä alistaa koko Ruotsin omakseen, ulkopolitiikassaan koettaa lujittaa Ruotsin valtaa sen vanhassa veromaassa Suomessa, säätää lakia, kirkkopolitiikassaan esiintyy konservatiivina kansalliskirkollisena bernhardinilaisia uutuuksia vastaan, j. n. e. Westman puolestaan pitää legendaa erikoisesti Eerikin puolueen johtavien piirien keskuudessa säilyneeseen traditsioniin perustuvana. Täydellistä käännettä metodisessa suhteessa merkitsee LAURITZ WEIBULLin hiljakkoin ilmestynyt tutkimus Erik den Helige (Aarboger för nordisk Oldkyndighed og Historie, I917).
Kun edellinen tutkimus oli ainakin siinä kohden ollut yksimielinen, että legenda perustuu perimätietoon, ottaa Weibull sen käsiteltäväkseen vertailevalta pyhimystarustolliselta, hagiograliselta kannalta, tullen sangen mielen kiintoisiin ja epäilemättä, ainakin pääkohdissaan, luotettaviin tuloksiin. Tarkastaessaan, mitä Eerik Pyhästä oikeastaan varmuudella tiedetään, Weibull toteaa, että Eerikkiä mainitaan jo hänen poikansa Knut Eerikinpojan aikana (1167-1196) ruotsalaisten kuninkaaksi, mutta että hän ei tullut yleisemmin tunnustetuksi, että hänet surmasivat hänen vihamiehensä ja että hänet haudattiin Upsalan kirkkoon. Tätä Eerikkiä pidettiin vasta I2OO-luvulla pyhimyksenä, tosin vähäarvoisena, ja I3:nnen vuosisadan puolivälissä, jolloin hänen päiväänsä toukokuun I8 P. vietettiin Upsalassa suurena juhlana, on hän tullut yleisemmin tunnustetuksi. Weibull huomauttaa, että legendojen olemusta ei ollenkaan ymmärretä, jos niitä pidetään tapahtumien ja persoonallisuuksien kuvauksena.
Pyhimystarujen sepittäjillä ei milloinkaan ole ollut sellainen tarkoitus, vaan heidän pyrkimyksensä on ollut antaa kansalle hyviä esikuvia. Lukuisat yksityiskohdat osoittavatkin, että Eerikin legendaan ovat suuressa määrin vaikuttaneet kertomukset vastaavanlaatuisista tapahtumista Olavi ja Knut Pyhän elämässä. Legenda ei siis ole upplantilaista eikä Eerikin puolueen traditsionia, vaan keskiajalle ominaista oppinutta kompilatsiotyötä, jonka vuoksi sillä Weibullin mielestä suoranaisena historiallisena lähteenä ei ole mitään arvoa. Ainoastaan kirjallisuushistoriallisesti se on mielenkiintoinen koska siitä käy selville, miten Pohjolan kolmas ja viimeinen kansallispyhimys Erik Pyhä runoiltiin ja kuinka hänestä legendaa kirjoitettaessa ei enää tiedetty ihan mitään.
A.KN.
http://jumalasuomi.tripod.com/ERIK.HTM#ERIK- patri-idiootti
totta, mutta menet vähän sivuraiteille, kyse on Lallista josta tässä keskustellaan, en puhut Eerikistä tai Henrikistä, vain Lallista.
Lallin nimi on sotkettu mukaan tohon vanhaan legendaan. - ...ei ollut...
patri-idiootti kirjoitti:
totta, mutta menet vähän sivuraiteille, kyse on Lallista josta tässä keskustellaan, en puhut Eerikistä tai Henrikistä, vain Lallista.
Lallin nimi on sotkettu mukaan tohon vanhaan legendaan....tuohon aikaan vielä kuningas, ja Ruotsissa (=svean heimomaat) vallitsi sisällissota eikä siis "ristiretkiä" Suomeen tehty, eikä Henrik-piispaa ole vatikaanin luetteloissa (aivan toinen henkilö on kirkollisten asiakirjojen mukaan ollut tuolloin Suomen piispa), niin silloin Lalli ei ollut piispanmurhaaja.
Varsinkin murhattu Henrik Peregrinus kuoli Ruotsissa Mälarin jäälle ruotsalaisen tappamana.
Lalli oli joko ristitty suomalainen talon isäntä, joka oli kasteessa nimetty pyhän Laurentiuksen mukaan, tai pakanallinen päällikkö joka kantoi karhun, "Lalloisen" nimeä?
Laurentiukselle nimettiin katolisen ajan Suomessa ja Hämeessä mm. pakanallisia pyhiä lähteitä: "Laurin lähde" Janakkalassa, oik: Taaran lähde. Taara oli virolainen nimi jumalalle, ja eteläiseen Hämeeseen oli muuttanut väkeä Virosta. - taruhenkilö.
...ei ollut... kirjoitti:
...tuohon aikaan vielä kuningas, ja Ruotsissa (=svean heimomaat) vallitsi sisällissota eikä siis "ristiretkiä" Suomeen tehty, eikä Henrik-piispaa ole vatikaanin luetteloissa (aivan toinen henkilö on kirkollisten asiakirjojen mukaan ollut tuolloin Suomen piispa), niin silloin Lalli ei ollut piispanmurhaaja.
Varsinkin murhattu Henrik Peregrinus kuoli Ruotsissa Mälarin jäälle ruotsalaisen tappamana.
Lalli oli joko ristitty suomalainen talon isäntä, joka oli kasteessa nimetty pyhän Laurentiuksen mukaan, tai pakanallinen päällikkö joka kantoi karhun, "Lalloisen" nimeä?
Laurentiukselle nimettiin katolisen ajan Suomessa ja Hämeessä mm. pakanallisia pyhiä lähteitä: "Laurin lähde" Janakkalassa, oik: Taaran lähde. Taara oli virolainen nimi jumalalle, ja eteläiseen Hämeeseen oli muuttanut väkeä Virosta.Juttu on kehitelty juuri tuosta ruotsalaisen talopojan jääälle tappamasta lähetyspiispasta. Suomessa sellaista ei ole tapahtunut. Onpahan vain tarina siirretty Suomeen. Typerykset sitten uskovat.
- patri-idiootti
taruhenkilö. kirjoitti:
Juttu on kehitelty juuri tuosta ruotsalaisen talopojan jääälle tappamasta lähetyspiispasta. Suomessa sellaista ei ole tapahtunut. Onpahan vain tarina siirretty Suomeen. Typerykset sitten uskovat.
Ei kun Lalli on todellinen henkilö, mutta tuo tarina on sepitys eli taru, joka on ympätty Lallin ympärille.
Ilmeisesti Lalli vaan vastusti jotain joskus ja se siksi näin demonisoitiin kirkon tai ruotsalaisten toimesta. - voi uskoa,
patri-idiootti kirjoitti:
Ei kun Lalli on todellinen henkilö, mutta tuo tarina on sepitys eli taru, joka on ympätty Lallin ympärille.
Ilmeisesti Lalli vaan vastusti jotain joskus ja se siksi näin demonisoitiin kirkon tai ruotsalaisten toimesta.mutta ei niitä pidä väittää tosiksi. Siinä tekee itsensä naurettavaksi. Älä jatka enää.
- patri-idiootti
voi uskoa, kirjoitti:
mutta ei niitä pidä väittää tosiksi. Siinä tekee itsensä naurettavaksi. Älä jatka enää.
niimpä jätänkin satuosan tarinasta sivuun ja totean vaan sen mikä tiedetään, että Lalli oli isänmaan asialla.
- Ihan niinkuin
patri-idiootti kirjoitti:
niimpä jätänkin satuosan tarinasta sivuun ja totean vaan sen mikä tiedetään, että Lalli oli isänmaan asialla.
muutkin satuhahmot kuten Väinämöinen ja Joulupukki.
- patri-idiootti
Ihan niinkuin kirjoitti:
muutkin satuhahmot kuten Väinämöinen ja Joulupukki.
ero vaan on se, että Lalli on ollut olemassa.
- sadussa.
patri-idiootti kirjoitti:
ero vaan on se, että Lalli on ollut olemassa.
Niin on noidat, tontut ja keijukaisetkin. Niihin uskoo paljon useampi kuin Lalliin. Silti ne ovat satua.
- patri-idiootti
sadussa. kirjoitti:
Niin on noidat, tontut ja keijukaisetkin. Niihin uskoo paljon useampi kuin Lalliin. Silti ne ovat satua.
mutta Lalli taas ei ole satua.
revi siitä hurri-äpärä.
tieto isästäsi on satua. - saa uskoa
patri-idiootti kirjoitti:
mutta Lalli taas ei ole satua.
revi siitä hurri-äpärä.
tieto isästäsi on satua.Älä nyt hermostu. Vai loppuuko usko?
- patri-idiootti
saa uskoa kirjoitti:
Älä nyt hermostu. Vai loppuuko usko?
en hermostu, satu on satu, mutta Lalli on ainoa henkilö tossa tarinassa, jonka olemassaoloa ei tarvitse epäillä.
se että suomalainen Lalli on pitänyt ottaa osaksi tollaista katolista propaganda sepitystä joka esiintyy samana tarinana ainakin puolessakymmenessä katolisessa maassa, todistaa juuri sen, että Lallia on jostakin syystä pelätty. - kun se
patri-idiootti kirjoitti:
en hermostu, satu on satu, mutta Lalli on ainoa henkilö tossa tarinassa, jonka olemassaoloa ei tarvitse epäillä.
se että suomalainen Lalli on pitänyt ottaa osaksi tollaista katolista propaganda sepitystä joka esiintyy samana tarinana ainakin puolessakymmenessä katolisessa maassa, todistaa juuri sen, että Lallia on jostakin syystä pelätty.tarina on alkujaan 800-luvun Englannista, ellei vielä kauempaa. Lalli on siis ketjun viimeinen.
Mutta usko vain Lalliin. Huonomminkin voisit valita. - patri-idiootti
kun se kirjoitti:
tarina on alkujaan 800-luvun Englannista, ellei vielä kauempaa. Lalli on siis ketjun viimeinen.
Mutta usko vain Lalliin. Huonomminkin voisit valita.niimpä, tarinahan on yleinen aika monessa katolisessa maassa.
suomessa vaan on Lalli, eli Lalli on se osa, joka on paikallaista ja totta, koska kysehän tässä tarinassa suomessa on nimenomaan siitä, että jollakin on motivaatio Lallin nimen ja maineen tuhoamiseen. - Lallinasumus
patri-idiootti kirjoitti:
Ei kun Lalli on todellinen henkilö, mutta tuo tarina on sepitys eli taru, joka on ympätty Lallin ympärille.
Ilmeisesti Lalli vaan vastusti jotain joskus ja se siksi näin demonisoitiin kirkon tai ruotsalaisten toimesta.Lalli on todellinen henkilö.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lallin_asumus
- näin se on
just nöin se on.
- naakanketale
Lalli, ensimmäinen suomalainen vapaustaistelija ja kristitty mies, on kuvattu rikolliseksi kun vastusti ruotsalaista siirtomaaherraa. Niin meitä kouluissakin opetetaan.
- ketaleen_ikiliikkuja
"Niin meitä kouluissakin opetetaan"
Ketaleen opetuksessa on jotakin mennyt totaalisesti reisille, kaikkien palstalaisten iloksi :) - buaah-pellelle
ketaleen_ikiliikkuja kirjoitti:
"Niin meitä kouluissakin opetetaan"
Ketaleen opetuksessa on jotakin mennyt totaalisesti reisille, kaikkien palstalaisten iloksi :)Sinulle taitaa olla kovinkin tuttua tuo reisille meno, ainakin öisin ja karvasille reisille, buaah. Minulla ei ole mennyt reisille vielä kertaakaan, aina on mennyt sitten minne pitikin.
- Nokiklaus
Ensimmäinen suomalainen itsenäisyysmies oli Klaus Fleming. Valitettavasti hänen parhaita vahvuuksiaan ei ollut markkinointi ja niinpä pohjalaiset nuijasoturit eivät nähneet omaa napaansa pidemmälle ja, perinteiseen suomalaiseen tapaan, valitsivat alamaisen kyyristelyn ja kumartelun Kaarle-herttualle.
- Anonyymi
1152?mikä rikos
- Anonyymi
Suuri itsenäisyys-sankari oli myös Eugen Schauman, joka 1904 oman henkensä uhraten lopetti verisen tyrannin Bobrikoffin maallisen vaelluksen!
- Anonyymi
Isänmaa tosin oli Ruotsi. Vastustaja eli Klaus Fleming ajoi Suomen itsenäisyyttä Ruotsista, joka ei yksinkertaisille turpeenpuskijoille kelvannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1112453
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551115- 861064
- 81004
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt79991Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr11904Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63883- 28861
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku40790Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie32759