Uskonnottomaksi.

Olin uskovainen (ev.lut) nelisen vuotta sitten. Nykyisin olen ateisti, enkä kuulu mihinkään uskontokuntaan. Maailmankatsomus oikeastaan avartui ja oman järjen käyttö parantui kun asioita ei tarvitse selittää yliluonnollisella. On asioita joita en ymmärrä, mutta se ei riitä toteamiseen että ne olisivat jotenkin yliluonnollisia.

Pari vuotta sitten menetin uskoni, se oikeastaan johtui useista eri syistä (joista voisin mainita muutamia):
-Raamattu itsessään liian ristiriitainen itsensä ja ulkopuolisen tiedon kanssa, eli liian virheellinen ja/tai epäselvä ollakseen jumalan kirjoittama. Verrannollinen tulkinta ei ole mielekäs, koska silloin ei ole mitään oikeaa kirjoitusta, vaan subjektiivinen tulkinta joka vaihtelee henkilöittäin
-/Minkään/ jumalan olemassaolosta ei löydy mitään selkeää todistetta
-On todennäköistä, että tuntemattomia asioita paikkaamaan keksittiin jumaluuksia joka kulttuurissa. Näin tietämättömyyden epämukavuus oli vältettävissä, siis uskomalla. Tämä epäilys oikeastaan vain vahvistui, kun opiskelin pidemmälle.
-Vahvat todisteet siitä, että ihminen on yksi eläinlaji ja osa luontoa, eikä jumalallista alkuperää jota varten luonto on luotu
-Ennakkoluulot; luulin uskoni perusteella erästä hevari-tyyppiä saatananpalvojaksi, nämä luulot paljastuivat vääriksi sen jälkeen kun tutustuin häneen
-Absoluuttinen hyvä ja paha (jumala ja saatana); onko sellaista olemassa? jos ajattelee vaikka robin hoodia, joka ryöväsi rikkaita ja antoi rahat köyhille, edustaako robin hood hyvää vai pahaa? rikkaat joilta rahat vietiin, saattavat sanoa robinia pahaksi ja köyhät saattavat pitää häntä hyvänä. eli hyvyys ja pahuus on paremminkin suhteellista, katsojasta ja tilanteesta riippuvaa
-Mikä uskonto on sitten oikea? Maailmassa on kymmeniä, ellei satoja uskontoja, kaikki väittävät olevansa oikeassa mutta yksikään ei ole todistanut sitä. Mistä voi tietää olevansa oikeassa uskonnossa - tietty uskomalla niin! Eli ei voi tietää, voi vain luulla.

Siinä oli ainakin lista näin pääpiirteittäin, oli muitankin vaikutteita, tosin kaikkien listaamiseen menisi liian kauan aikaa. Ajattelun vapautuminen oli kuitenkin minun elämäni käännekohta, nykyisin tuen tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta. Uskonnon tuleekin olla jokaisen henkilökohtainen asia ja ehkä listastani on jollekin apua mietinnöissä. Minulle uskonnottomuus sopii paremmin kuin uskonto, jokaisen pitää itse miettiä itselleen hyvä vaihtoehto.

2

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppels

Ystävä! Itse olen ollut uskoss kanssa 6 vuotta ja minulla on ruvennut pyörimään samat ajatukset, on niin paljon omituisuuksia ja ristiriidoilta tuntuvia asioita raamatussa että myös seurakunnassa. Monet uskonnot kuitenkin perustuvat vanhaan testamenttiin, islam ja jah (reggae) nyt ainakin, miten sitä voi sanoa ja uskoa täysin tähän kristilliseen uskoon koska kuitenkin kaikki sanovat olevansa oikeassa ja muut ovat niiden mielestä vääriä.

Olen kuitenkin itse vielä uskossa mutta olen hyvin epäileväinen ja varovainen aina kun olen kokouksessa ja kiihotan ihmisiä ympärilläni ajattelemaan omalla järjellään jos asioissa ilmenee jotain epäkohtia. Minusta se on ihnottavaa että kun sitten vaan sanotaan että se on uskon asia eikä ajatella omalla järjellä koska eikös jumala ole senkin antanut käytettäväksi?

Olen siis helluntailainen elämänkatsomukseltani, käännekohta elämässäni tapahtui silloin kun tulin uskoon mutta kun luin viestisi niin voi olla että tulee käänne kohta uudelleen jos kysymyksiin ja asioihin ei saada järkeä. Sanoohan ne uskovaiset että se on uskon asia eikä kaikkea tarvitsekkaan ymmärtää kuin vasta taivaassa.

Oma äiti on sanonut että jumala on antanut meille ihmisille vain rajallisen määrän viisautta noin 1/10 ja sitten kun siirrytään ajasta ikuisuuteen niin ymmärtäisimme paremmin.

No mutta mennään näillä vielä eteenpäin, eipä tässä elämässä nyt ole muuta kummallisempaakaan kun kotona olla työttömänä niin eipä se usko tuossa matkaseurana varmaan haitaksikaan ole. Onpahan paremmin aikaa mietiskellä (omalla jäjellä) ja perehtyä asioihin.

• Pohdinnan tueksi voi vaikka tehdä listan/taulukon (ihan paperille) asioista, joita epäilee tai jotka muuten vain mietityttävät. Pidän itseänikin asioita pohtivana tyyppinä. Sitten näihin asioihin haetaan tietoa/mielipiteitä eri paikoista esim. internetistä ja arvioidaan siitä mikä on asian totuusarvo. Listan tekeminen voi auttaa päätöksenteossa, kun siihen listaan kokoaa paljon eri näkemyksiä. Näkemyksiä etsiessään tutustuu samalla paremmin niihin vaihtoehtoihin joita on valittavana.

Minun vanhempani eivät ole uskonasioihini puuttuneet hirveästi, olen saanut itse miettiä asioita ja he kunnioittivat päätöstäni erota kirkosta. Jotkut kaverit ovat minulta kyselleetkin uskonnottomuudesta, kun facebookissani lukee että olen ateisti :) Eikä se minua haittaa jos kysyvät, sillä ilmeisesti nämä asiat mietityttävät ihmisiä hyvinkin paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      28
      3151
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      35
      2874
    3. 150
      2358
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2299
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1970
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      396
      1778
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      110
      1723
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      323
      1630
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      15
      1492
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1489
    Aihe