Allerginen alkoholille? Aina oksennuskrapula!!?

Sanna....

Onko muita joille tulee AINA oksennuskrapula? Mulle tullut pahimmillaan jopa kolmesta siideristä oksennuskrapula, edes vesi ei pysy sisällä, oksennan n 15 min välein seuraavana päivänä neljään ja joskus jopa 6-10 asti illalla! Tämä toistuu aina kun juon alkoholia, määrällä ei väliä! Illan aikana kun juon, ei tule huono olo. Aamulla alkaa aina oksentamalla ja en pysty nousta sängystä ennen iltaa. Joillekin tulee vaan päänsärkyä tms.. Epäreilua!

En kaipaa vastausta, että "no miksi juot.." Haluaisin kuulla onko kellään muulla aina näin rajua krapulaa? Luin jostain, että tietyn entsyymin puutos (aldh-2) saattaisi aiheuttaa antabusreaktion tyylisen oireen ja se on perinnöllistä. Mutta joo, kehtaanpa mennä lääkäriin ja kertoa tällaisesta oireesta, vastaus on selvä.. Mutta on se nyt outoa, jos elimistö hylkii alkoholia noin pahasti..

8

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makkkk

      Aasialaisilla esiintyy tietty tuon entsyymin mutaatiota (aldehydihydrogenaasi entsyymin)... En tiedä sen periytyvyydestä tarkemmin, mutta onko sulla kenties kiinalaista tai japanilaista suvussa ;D Allergia tuo nyt tuskin on.

      Niin, jos muutkin täällä Suomessa olisivat sinun kaltaisia eipä olisi varmaan alkoholiongelmia pahemmin. Jotain hyvää siis.

    • Fard

      Oksennatko muutkin alkoholit ulos? Siiderien valmistus ja lisäaineet voivat aiheuttaa omat ongelmat ilman alkoholiakin. Helpoin tapa varmistua asiasta on juoda jotain kirkasta viinaa veteen blandattuna ja katsoa miten käy - jos laatta lentää seuraavan päivä esim kolmesta ravintola-annoksesta - olet yliherkkä alkoholille tai perimältäsi kuulut niihin onnellisiin jotka eivät vain voi juoda alkoholia tulematta kipeäksi.

      Jos ole yliherkkä tai perimältäsi henkilö jolle ei alkoholi sovi, sitten se ei sovi - mitään lääkettä näihin vaivoihin ei ole olemassa.

      • makkkk

        Joo, tosiaan noissa viinipohjaisissa juomissa saattaa olla sulfiitteja ja jotkut ovat niille "allergisia". Tosin outoa, jos oireet ilmenevät noin pitkän ajan kuluttua... Todennäköisempää olisi, jos tuo siis olisi allergia, niin jokin muu aines olisi aiheuttaja; sinun kertomasi perusteella vaikuttaa kuitenkin krapulalta.


      • Sanna....
        makkkk kirjoitti:

        Joo, tosiaan noissa viinipohjaisissa juomissa saattaa olla sulfiitteja ja jotkut ovat niille "allergisia". Tosin outoa, jos oireet ilmenevät noin pitkän ajan kuluttua... Todennäköisempää olisi, jos tuo siis olisi allergia, niin jokin muu aines olisi aiheuttaja; sinun kertomasi perusteella vaikuttaa kuitenkin krapulalta.

        Kiitos asiallisista vastauksista! Olin heti varautunut, että ainoat kommentit ovat tyyliin, lopeta juominen ja älä valita.. ;-) Joo, tulee täysin sama olo kaikista alkoholipitoisista juomista, eli ei johdu lisäaineista tms. Siis sama juonko 3 siideriä vai shotteja tms.. Ja olo tulee nimenomaan pitkän ajan kuluttua, eli vasta seuraavana päivänä. En nyt tiedä olenko niin onnellinen jos olen perimältäni sellainen henkilö, jolle ei alkoholi sovi..!! (Mitä onnea siinä on..) Toisaalta en ainakaan koskaan voi tulla alkoholistiksi. Mutta välillä vaan harmittaa! Olen niin monta kertaa kuullut myös, että "Mä en ainakaan joisi, jos mulle tulis tuollainen krapula.." No niinpä, vaihtoehtona olla absolutisti tai kärsiä silloin :-/


      • Minimaalinen juomari
        Sanna.... kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Olin heti varautunut, että ainoat kommentit ovat tyyliin, lopeta juominen ja älä valita.. ;-) Joo, tulee täysin sama olo kaikista alkoholipitoisista juomista, eli ei johdu lisäaineista tms. Siis sama juonko 3 siideriä vai shotteja tms.. Ja olo tulee nimenomaan pitkän ajan kuluttua, eli vasta seuraavana päivänä. En nyt tiedä olenko niin onnellinen jos olen perimältäni sellainen henkilö, jolle ei alkoholi sovi..!! (Mitä onnea siinä on..) Toisaalta en ainakaan koskaan voi tulla alkoholistiksi. Mutta välillä vaan harmittaa! Olen niin monta kertaa kuullut myös, että "Mä en ainakaan joisi, jos mulle tulis tuollainen krapula.." No niinpä, vaihtoehtona olla absolutisti tai kärsiä silloin :-/

        Tuo ns. allergia voi kehittyä myös myöhemmässä elämänvaiheessa ilman mitään sen kummempaa syytä. Itsellä varsin mielenkiintoinen tilanne siitä, että aikanaan nuorempana tuli kipattua vähintään yhtenä päivänä/vko, usein parina. Ja ihan laidasta laitaan kaikki kävi kiljusta pontikkaan ja kaikki alkon tuotteet siinä välissä. Tuota tahtia oli usean vuoden ja sitten vain ajallaan kun opiskelut ym. kuviot veivät tehokasta dokausaikaa liikaa muutenkin, löin vedon että olen vuoden juomatta yhtään mitään missä on alkoholia. Vähän maku mennyt ns. pakkokänneihin viikonloppuisin muutenkin, alkoi olla liian tapa...

        Veto piti ja tuon vuoden olin selvin päin. Mitään terveydellisiä muutoksia ei tullut, tosin mitään maksa-arvojen nousua tms. ei ollut koskaan aiemminkaan esiintynyt vaikka aika suurkuluttaja olikin. Kun sitten alkoi kokeilla ottaa taas, niin heti ensimmäisestä kerrasta lähtien tuli usein hirveä olo jo heti kun "nousi päähän". Ei oksettanut, mutta ihan antabusreaktiomainen muuten. Kuuma, sydän hakkasi, punoitti, yleisesti ei mukava olo jne jne, välillä tuskan hiki ja kädetkin vapisivat ym. Tilanne tosin siitä erikoinen, että jos jatkaa juomista niin kun olo turtuu tarpeeksi, tuo sitten loppuu hyvin pitkälle ja voi juoda ihan miten sattuu. Olo ei enää huonone. Mutta välillä jo tuo alkuolo on iskenyt muutaman kaljan jälkeen niin kova, että se on jäänyt siihen ja huono olo vielä seuraavanakin päivänä.

        Jonkun aikaa kokeilin temppuilla ja hakea rajoja tuossa, vaihteli juomia ym. (kirkas ehdottomasti kyllä paras, koska se menee hattuun nopeammin, ei tarvi juoda paljon jos etenkin raakana kippaa ja alkuolo menee usein aika huomaamatta, MUTTA taas olo on pari päivää niin karmea että se taas jättänyt nuo väkevän viinan juomiset taka-alalle hyvin pian). Parin tutun itseni pitkään tunteneen lääkärinkin kanssa tuosta puhuneet ja toinen luennon pitikin, että itselläni on jokin yliherkkyystekijä sitten ollut ilmeisesti aina mutta kun oikeastaan heti ensimmäisistä pussikaljoista lähtien otti aika tasaiseen viikottain niin se mahdollisesti turrutti tuon piilevän ongelman. Sitten kun tuollaisen reippaan kuormittamisen jälkeen piti pitkän tauon niin se toi tuon "ongelman" esiin.

        Kuulemma jossakin oliko hormonitasapainoa mittaavissa (vuosia aikaa, en muista mikä koe oli...) jotain sellaisia viitteitä näkyikin jotka saattavat olla juuri ns. alkoholiyliherkillä tietynlaisia tuloksiltaan. Mutta siis tämä oli vain kyseisen vuosikymmeniä toimineen lääkärin omakohtainen havainto yhdistettynä ilmeisesti johonkin kirjatietoonkin, kuten hänkin sanoi niin noita ei voi mitenkään mitata kenelläkään onko yliherkkä vai ei. Nämähän ovat vain asioita, että jos tiettyjä löydöksiä on samaa asiaa kertovilla henkilöillä/potilailla, niin voidaan kysymysmerkillä tehdä pieniä yleistysepäilyjä, että voisiko joku tietty arvomuutos tai muu havainto elimistössä kieliä yleisesti jostain tietystä asiasta kun kerran on useammalla kuin yhdellä.

        Mutta kuten kyseinenkin lääkäri totesi: Lähtökohtahan tietysti on, että ei mitään vakavaa terveysriskiä pitäisi olla, tulee vain huono olo, MUTTA kun kerran kyseinen huono olo tulee niin ollaan vähän kohdassa ettei silloin välttämättä tietysti ole kauhean terveellistä ottaa. Yliherkkyysreaktio on kuitenkin yliherkkyysreaktio ja jos kerran tulee huono olo epätavallisesti ja huomaa sen itsekin, niin silloin kyseinen aine ei omaan kroppaan sovi. -> Itse kyllä olen tehnyt johtopäätöksen jo aikaa sitten, että hyöty - haitta -suhde on niin epätasapainossa keskenään ettei juomisesta ole iloa. Väkisin kaadettu ilta ettei tule huono olo jo illalla ja siihen päälle pari päivää karmeata oloa... ei kiitos.


      • Minimaalinen juomari
        Sanna.... kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Olin heti varautunut, että ainoat kommentit ovat tyyliin, lopeta juominen ja älä valita.. ;-) Joo, tulee täysin sama olo kaikista alkoholipitoisista juomista, eli ei johdu lisäaineista tms. Siis sama juonko 3 siideriä vai shotteja tms.. Ja olo tulee nimenomaan pitkän ajan kuluttua, eli vasta seuraavana päivänä. En nyt tiedä olenko niin onnellinen jos olen perimältäni sellainen henkilö, jolle ei alkoholi sovi..!! (Mitä onnea siinä on..) Toisaalta en ainakaan koskaan voi tulla alkoholistiksi. Mutta välillä vaan harmittaa! Olen niin monta kertaa kuullut myös, että "Mä en ainakaan joisi, jos mulle tulis tuollainen krapula.." No niinpä, vaihtoehtona olla absolutisti tai kärsiä silloin :-/

        En nyt näe sikäli omassakaan asiassasi mitään harmittavaa. Valitset ainakin tarkoin millaisina hetkinä viitsii hankkia huonoa oloa:) Et luultavasti ihan jokaisena keskiviikkona lähde kippaamaan kun kaverit pyytävät, kun torstaina on kuitenkin ihan rauhallinen normipäivä... Vähentää juomista aika "terveelliseen" rajaan kun joutuu katsomaan kalenterista, että juu tossa mä voin ottaa kun pystyn makaamaan paikallaan puoltoista päivää.

        Itse asiassa tuo viimeksi mainittu oli se viimeinen niitti omassa juomisessa joka alkoi tuntua niin typerältä laskemiselta, että kyseisen harrastuksen lopetti käytännössä kokonaan. Ja jos tosiaan olisi ollut edes joku suurkuluttaja edelleen, mutta kun laskit että a) oli niin kauan edelliskerrasta, että "jos nyt ei tulisi samanlaista oloa enää...(Vaikka tiesit olevan itsepetosta uskotella, etteikö tulisi)" ja b) katsoit lisäksi kalenterista koska voit makailla pari päivää, kun tiesit kuitenkin kyseisen olon iskevän... Joten viinaa kun ei pakko ole juoda, niin parempi se on olla vain ilman.


      • antikänni
        Minimaalinen juomari kirjoitti:

        En nyt näe sikäli omassakaan asiassasi mitään harmittavaa. Valitset ainakin tarkoin millaisina hetkinä viitsii hankkia huonoa oloa:) Et luultavasti ihan jokaisena keskiviikkona lähde kippaamaan kun kaverit pyytävät, kun torstaina on kuitenkin ihan rauhallinen normipäivä... Vähentää juomista aika "terveelliseen" rajaan kun joutuu katsomaan kalenterista, että juu tossa mä voin ottaa kun pystyn makaamaan paikallaan puoltoista päivää.

        Itse asiassa tuo viimeksi mainittu oli se viimeinen niitti omassa juomisessa joka alkoi tuntua niin typerältä laskemiselta, että kyseisen harrastuksen lopetti käytännössä kokonaan. Ja jos tosiaan olisi ollut edes joku suurkuluttaja edelleen, mutta kun laskit että a) oli niin kauan edelliskerrasta, että "jos nyt ei tulisi samanlaista oloa enää...(Vaikka tiesit olevan itsepetosta uskotella, etteikö tulisi)" ja b) katsoit lisäksi kalenterista koska voit makailla pari päivää, kun tiesit kuitenkin kyseisen olon iskevän... Joten viinaa kun ei pakko ole juoda, niin parempi se on olla vain ilman.

        Mulla myös sama juttu, että vaikka joisin vain pari siideriä, seuraavana päivänä yleensä oksennan, ensin kaiken mitä mahassa on ja sitten sappinesteen jämiä iltaan saakka, en pysty liikkumaan, seisomaan, en nukkumaan, voin erittäin pahoin ihan koko päivän aina yöhön saakka. Sitä seuraavanakin päivänä olo on heikko, kuin pitkän oksennustaudin jäljiltä...
        Nuorempana join vahvempia ja välillä enemmän, silloin ei vielä ollut läheskään näin pahat oireet. Viinaa en nyt pysty edes ajatella, se olisi kuin tappavaa myrkkyä...ja mulla myös oksentaminen alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Känniin ei tarvitse itseään juoda, oireet tulee silti. Valitin kerran lääkärille asiasta, no arvatkaa ottiko vakavasti...ei tod.
        Itse olen lähestulkoon aina, vuodet ympäriinsä selvinpäin, ja kyllä hermo kiristyy kun ei ikinä pysty "nollaamaan" itseään....ja vituttaa jos on jotain juhlia tms jossa olisi mukava ottaa. Ja erityisesti vituttaa katsella muita ihmisiä kännissä....en muutenkaan olisi siis tosiaan mikään suurkuluttaja, mutta kyllä tällänen rajottaa elämää ja menemisiä, kun ei oikein pysty hauskaa pitämään! =(


      • Minimaalinen juomari
        antikänni kirjoitti:

        Mulla myös sama juttu, että vaikka joisin vain pari siideriä, seuraavana päivänä yleensä oksennan, ensin kaiken mitä mahassa on ja sitten sappinesteen jämiä iltaan saakka, en pysty liikkumaan, seisomaan, en nukkumaan, voin erittäin pahoin ihan koko päivän aina yöhön saakka. Sitä seuraavanakin päivänä olo on heikko, kuin pitkän oksennustaudin jäljiltä...
        Nuorempana join vahvempia ja välillä enemmän, silloin ei vielä ollut läheskään näin pahat oireet. Viinaa en nyt pysty edes ajatella, se olisi kuin tappavaa myrkkyä...ja mulla myös oksentaminen alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Känniin ei tarvitse itseään juoda, oireet tulee silti. Valitin kerran lääkärille asiasta, no arvatkaa ottiko vakavasti...ei tod.
        Itse olen lähestulkoon aina, vuodet ympäriinsä selvinpäin, ja kyllä hermo kiristyy kun ei ikinä pysty "nollaamaan" itseään....ja vituttaa jos on jotain juhlia tms jossa olisi mukava ottaa. Ja erityisesti vituttaa katsella muita ihmisiä kännissä....en muutenkaan olisi siis tosiaan mikään suurkuluttaja, mutta kyllä tällänen rajottaa elämää ja menemisiä, kun ei oikein pysty hauskaa pitämään! =(

        En nyt oikein tiedä, miten tuollainen elämää varsinaisesti rajoittaa kenelläkään... Näin kuivin suin hyvin satunnaisia maisteluja lukuunottamatta kun itse jo iankaiken ollut niin oikeastaan alkanut ajatella miten paljon dokaaminen sitten puolestaan rajoittaa olemista. Aina kuitenkin pitäisi sitten "nollata kunnolla", kun itsekään koskaan mitään yhtä saunakaljaa jaksanut alkaa opettelemaan, vaan se on kaikki tai ei mitään, niin johan se yksinäänkin tekee melkoisen darran. Vähintään päivä, yleensä pari aika pimeänä ja puolivaloilla heti.

        Jotenkin oletan, että tuossa on asia mitä et pysty esittämään yhdellekään lääkärille ihan siten "oikealla tavalla", että siihen saisit ainakaan mitään apua. Kuten ei ole toki muutenkaan. Aihekin taitaa olla vähän sellainen, että vaikka apua olisikin tarjolla niin sitä ei kauheasti välttämättä edes etiikan nimissä ja lääkärinvalaa sivuten markkinoitaisi:) "Minulla on kurkku kipeänä..." -Juu siellä on angiina selvästi, ota tuosta antibioottikuuri ja lepää 3 päivää. Muista juoda kuumaa. Variaatio: "Minulla taitaa olla paha alkoholiallergia, kun saan heti kahdesta miedosta siideristä alkaen olon x, y ja z ja ne jatkuu seuraavana päivänäkin vielä ololla s, a ja å" -Juu, selvästi sulla on nyt paha allergia tuossa kohdin, otetaanpas tästä pari entsyymikoetta ja jos ne ovat positiiviset, niin annan sulle tuollaisia tähän hyvin soveltuvia lääkkeitä. Otat yhden 4 tuntia ennen kuin alat nauttia alkoholia, niin oireet katoavat ja ei pitäisi tulla edes pahaa juomamääristä tai promilleista johtuvaa krapulaakaan, koska tämä tasaa hyvin verensokeria.

        Kuulostaako tuo viimeinen esimerkki vähän siltä, että tämä on parantumaton tauti. Tai paremminkin ominaisuus meitillä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe