Maailman seitsemän ihmettä?

Ihmettelijä

Kuka tietää mitkä on ne maailman seitsemän ihmettä? Kun mä löysin netistä vaan antiikin seitsemän ihmettä, mut eikös kiinanmuuri kuulu ihmeisiin,ja se ei ollut niissä antiikin ihmeissä? Ja kuuluuko Pisan kalteva torni? Olis kiva jos joku tietää....:)

6

1652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antiikki

Antiikin aikana Pisan kaltevaa tornia ei ollut rakennettu. Kiinan muurista en tiedä joko se oli rakennettu, mutta Euroopassa ei Kiinan asioista paljoa tiedetty.
      Pyramidit ovat ainoat säilyneet antiiikin ihmeistä.

Voithan perustaa ihmekomitean joka listaa nykyajan seitsemän ihmettä.

• antiikki

Ihan oikein löysit. Antiikin ihmeisiin eivät kuulunet Kiinan muuri tai Pisan torni, sillä niitä ei vielä ollut olemassa! Eri aikoina on listattu aikakauden ihmeitä. Nykypäivän lista olisi täysin toisenlainen, kuin antiikissa tai keskiajalla.

Tässä vielä kiinnostuneille se alkuperäinen lista:
      Egyptin pyramidit
      Babylonian riippuvat puutarhat
      Olympian zeus-patsas
      Efesoksen Artemiin temppeli
      Halikarnassoksen mausoleumi
      Rhodoksen kolossi
      Aleksandrian Pharoksen majakka

• Gingston

Antiikin seitsemäksi ihmeeksi lasketaan: Babylonin riippuvatpuutarhat, Colossus, Faroksen majakka, Pyramidid, Delphoin Oraakkeli, Alexsandian kirjasto. Jotain hyötyä Civilicaation pelaamisestakin =).

Nuo ovat siis niitä jotka antiikin seitsemällä ihmeellä tarkoitettiin, kiinan muuri ei niihin kuulu vaikka selvästi täyttää sen ajan ihmeen kriteerit. Kiinan muuri on se kahdeksas ihme, tosin kahdekasanneksi ihmeeksi kutsutaan muitakin asioita.

• Gingston

Ei se pitänytkään paikkaansa mitä Civilisaatiossa oli ja unohdin mainita seitsemännen. Ylemmässä on oikea lista, taisin hätiköidä, vaikka olen nähnyt dokumentit näistä seitsemästä ihmeestä, ei vain tullut heti mieleen.

• just me
        Gingston kirjoitti:

Ei se pitänytkään paikkaansa mitä Civilisaatiossa oli ja unohdin mainita seitsemännen. Ylemmässä on oikea lista, taisin hätiköidä, vaikka olen nähnyt dokumentit näistä seitsemästä ihmeestä, ei vain tullut heti mieleen.

eikös tuossa alun perin ollut kysymys maailman seitsemästä ihmeestä eikä antiikin seitsemästä ihmeestä... kaksi aivan eri asiaa...

• amaa-pamaaa

Moi :DD Mun mielest ( Mun mielest vaa ) Ne olis : Stonehedge, pääsiäis saaren patsaat, kiinanmuuri, Inkojen temppelit , Kheopsin pyramidi, babylonin riippuvat puutarhat ja Pisan kalteva torni :DD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe