Kristuksen Kirkastaminen

-Make-

Moi! Jos jota kuta kiinnostaa teologia ja Kristuksen ja Mooseksen välinen symboliikka. Niin käykää lukeen mun blogista aiheesta "siinai vuorelta Taborille" Kyseinen kirkastus tematiikka on tuttua mm Vanhan testamentin tarinoista. Mooses Joka oli Vanhan liton välittäjä ja kansansa välimies. Kun taas Kristus meidän Herramme on uuden liiton välimies. Lukekaa ja kertokaa ajatuksia. Hörhöt ja uskosta osattomat älkää vaivautuko, sillä aihe ei ole sopiva sellaisille. Uskovat veljet ja sisaret kertokaa mitä kirkastaminen teille merkitsee. Pietari Todisti seurakunnalle, että kirkastaminen todisti juuri Kristuksen messiaanisuutta.
Siunattua kesää kaikille varsinkin uskon veljille ja sisarille.

http://gladiumspiritus.blogspot.com/2010/07/siinai-vuorelta-taborille.html

17

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesusta

      ei ole olemassa ja raamattu on vain iltasatua.

      Herää todellisuuteen ja elämään.

      • -Make-

        Oli miten oli, niin etkö ymmärtänyt lukemaasi? kun kirjoitin; Hörhöt ja uskosta osattomat älkää vaivautuko, sillä aihe ei ole sopiva sellaisille. Mikä tässä on vaikeaa? Palstalla puhutaan hengellisistä asioista, ja ateismille ja muille on omat palstat. Vaikka itse ei usko, niin on silti oikein kunnioittaa muiden näkemyksiä. Mutta jos on jääny "ilta sadut" lukematta, niin voiko siitä syyttää, kun ei osaa käyttäytyä.


      • ****
        -Make- kirjoitti:

        Oli miten oli, niin etkö ymmärtänyt lukemaasi? kun kirjoitin; Hörhöt ja uskosta osattomat älkää vaivautuko, sillä aihe ei ole sopiva sellaisille. Mikä tässä on vaikeaa? Palstalla puhutaan hengellisistä asioista, ja ateismille ja muille on omat palstat. Vaikka itse ei usko, niin on silti oikein kunnioittaa muiden näkemyksiä. Mutta jos on jääny "ilta sadut" lukematta, niin voiko siitä syyttää, kun ei osaa käyttäytyä.

        Noita hörhöjä kiinnostaa Jeesus ja usko tosi paljon, juuri siksi he ovat täällä. Toinen syy voi olla se, että he itse ovat niin syvällä, että he haluaisivat vetää meidät uskovat sinne mukanaan. Meillä kuitenkin on toinen Herra, kiitos Jeesuksen! Uskosta osattomien elämä on yhtä helvettiä jo täällä maan päällä, he eivät voi ymmärtää sitä sisäistä rauhaa, mikä uskovilla on, ja ovat siksi siitä heille kateellisia. Mutta kaikilla on sama mahdollisuus, Jeesus.


      • qebui
        **** kirjoitti:

        Noita hörhöjä kiinnostaa Jeesus ja usko tosi paljon, juuri siksi he ovat täällä. Toinen syy voi olla se, että he itse ovat niin syvällä, että he haluaisivat vetää meidät uskovat sinne mukanaan. Meillä kuitenkin on toinen Herra, kiitos Jeesuksen! Uskosta osattomien elämä on yhtä helvettiä jo täällä maan päällä, he eivät voi ymmärtää sitä sisäistä rauhaa, mikä uskovilla on, ja ovat siksi siitä heille kateellisia. Mutta kaikilla on sama mahdollisuus, Jeesus.

        teidän on turha olettaa syyt, menneisyys ja ihmisen usko ellette tiedä hänestä mitään. minä tulen tänne vai kiusaamaan idiootteja jotka uskoo keijukaisiin ja menninkäisiin. ai niin ja olen elänyt uskossa ensimmäiset 13-14 vuotta kunnes logiikka alko toimimaan ja järki juoksemaan. ja teidän on turha kutsua muita hörhöiksi sille oikeat hörhöt olette te.


      • ****
        qebui kirjoitti:

        teidän on turha olettaa syyt, menneisyys ja ihmisen usko ellette tiedä hänestä mitään. minä tulen tänne vai kiusaamaan idiootteja jotka uskoo keijukaisiin ja menninkäisiin. ai niin ja olen elänyt uskossa ensimmäiset 13-14 vuotta kunnes logiikka alko toimimaan ja järki juoksemaan. ja teidän on turha kutsua muita hörhöiksi sille oikeat hörhöt olette te.

        Toiseksi yhtä vähän kuin me tiedämme sinun syistä ja menneisyydestä, yhtä vähän sinä tiedät meidän uskovien syistä ja menneisyydestä. Mikä syy sinulla sitten on tulla kiusaamaan, niin se herättää lukijassa mielenkiinnon, sinä joko a) olet itse kovasti kiinnostunut uskosta ja haluat saada siitä tietoa b) sinulla on jotain hampaankolossa jotain uskovaista vastaan ja olet katkera jollekin tai c) yrität käännyttää jotakuta/joitakuita henkilöä/henkilöitä pois uskosta (?). Miten ihmeessä voit kuvitella, että joku luopuisi uskostaan jonkun Mirkan tai minkään muunkaan kirjoituksen tai epätoivoisen yrityksen takia? Sinä vertaat Jumalaa, joka on sinutkin luonut satujen keijukaisiin ja menninkäisiin! Aika suuria sanoja! "Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan" (Gal. 6:7).

        Harmittavaa on, että sinun logiikkasi toimii siten, että olet katkeroittanut mielesi, ja jonkun 13-14 vuoden (13-14 vuotiaanako?) jälkeen luovuit rakastavasta Jumalasta. Mitä ihmettä sinulle silloin tapahtui?

        On aivan sama, miksi täällä palstalla joku ketäkin kutsuu (vaikka nyt hörhöksi), sillä ei ole mitään merkitystä. Ainut merkitys on ihmisen omalla elämällä, ja sillä, että se olisi tasapainossa.

        Tiesitkö sinä muuten sitä, että "yhteys armolliseen Jumalaan antaa elämään kestävän perustan".

        "Tuo kaikki hankkeesi Herran eteen, niin suunnitelmasi menestyvät." (Sananl. 16:3)


      • qebui
        **** kirjoitti:

        Toiseksi yhtä vähän kuin me tiedämme sinun syistä ja menneisyydestä, yhtä vähän sinä tiedät meidän uskovien syistä ja menneisyydestä. Mikä syy sinulla sitten on tulla kiusaamaan, niin se herättää lukijassa mielenkiinnon, sinä joko a) olet itse kovasti kiinnostunut uskosta ja haluat saada siitä tietoa b) sinulla on jotain hampaankolossa jotain uskovaista vastaan ja olet katkera jollekin tai c) yrität käännyttää jotakuta/joitakuita henkilöä/henkilöitä pois uskosta (?). Miten ihmeessä voit kuvitella, että joku luopuisi uskostaan jonkun Mirkan tai minkään muunkaan kirjoituksen tai epätoivoisen yrityksen takia? Sinä vertaat Jumalaa, joka on sinutkin luonut satujen keijukaisiin ja menninkäisiin! Aika suuria sanoja! "Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan" (Gal. 6:7).

        Harmittavaa on, että sinun logiikkasi toimii siten, että olet katkeroittanut mielesi, ja jonkun 13-14 vuoden (13-14 vuotiaanako?) jälkeen luovuit rakastavasta Jumalasta. Mitä ihmettä sinulle silloin tapahtui?

        On aivan sama, miksi täällä palstalla joku ketäkin kutsuu (vaikka nyt hörhöksi), sillä ei ole mitään merkitystä. Ainut merkitys on ihmisen omalla elämällä, ja sillä, että se olisi tasapainossa.

        Tiesitkö sinä muuten sitä, että "yhteys armolliseen Jumalaan antaa elämään kestävän perustan".

        "Tuo kaikki hankkeesi Herran eteen, niin suunnitelmasi menestyvät." (Sananl. 16:3)

        Yksikään noista sinun yrityksistä arvata miksi olen täällä ei osunut oikeaan sillä minä olen täällä HUVIKSENI kiusaamassa teitä. Ja ainoa syy miksi uskoa yhteenkään jumalaan on kuoleman pelko ja jatkuva tarve tietää miten kaikki alkoi. Uskonto antaa 'vastauksen' molempiin.

        Ja minun logiikassa ei ole mitään harmilllistä sillä minun määränppää vaatii sen katkeruuden ja hulluuden mitä minulla on, sillä minä aion elää pitkään ja jos haluaa elää pitkään tarvii molempia.

        Ja se mitä minulle tapahtui oli se että tutustuin tähän mahtavaan asiaan nimeltään tiede ja tarkan tutkimmuksen jälkeen pääsin siihen tulokseen on se että niihin satuihin uskotaan kuoleman pelossa, logiikan puutteessa ja oman päättelykyvyn totaalisessa olemattomuudessa; jos iso porukka sanoo tämän minulle se on totta.

        Kaiken lisäksi minulle on ihan yks ja sama miksi minua kutsutaan, huomautin vain että tuo tilanne on sama kuin jälkeenjäänyt kutsuisi neroa tyhmäksi


      • nepopatti
        qebui kirjoitti:

        Yksikään noista sinun yrityksistä arvata miksi olen täällä ei osunut oikeaan sillä minä olen täällä HUVIKSENI kiusaamassa teitä. Ja ainoa syy miksi uskoa yhteenkään jumalaan on kuoleman pelko ja jatkuva tarve tietää miten kaikki alkoi. Uskonto antaa 'vastauksen' molempiin.

        Ja minun logiikassa ei ole mitään harmilllistä sillä minun määränppää vaatii sen katkeruuden ja hulluuden mitä minulla on, sillä minä aion elää pitkään ja jos haluaa elää pitkään tarvii molempia.

        Ja se mitä minulle tapahtui oli se että tutustuin tähän mahtavaan asiaan nimeltään tiede ja tarkan tutkimmuksen jälkeen pääsin siihen tulokseen on se että niihin satuihin uskotaan kuoleman pelossa, logiikan puutteessa ja oman päättelykyvyn totaalisessa olemattomuudessa; jos iso porukka sanoo tämän minulle se on totta.

        Kaiken lisäksi minulle on ihan yks ja sama miksi minua kutsutaan, huomautin vain että tuo tilanne on sama kuin jälkeenjäänyt kutsuisi neroa tyhmäksi

        kuolemanpelkoon ja jatkuvaan tarpeeseen tietää miten kaikki alkoi. Hyvä, että olet saanut uskonnosta vastauksen!

        Mukavaa, että SINÄ olet PÄÄTTÄNYT ihan ITSE elää pitkään. Oletko jo miettinyt miten pitkään? Noin niinkuin suurinpiirtein. On tärkeää ajoissa määrätä, että kuinka pitkään aikoo elää, ettei elämä vain lopu kesken. Pysy siis päätöksessässi ja onnea. Moni ei pystykään niin vain määräämään itse kuinka pitkästi saa/täytyy elää, luulenpa vaan ettei yksikään (ainakaan Raamatun mukaan), mutta sinähän eleletkin ihan juuri niin kuin ITSE olet päättänyt.

        Ei tässä muuta kuin onnea yritykseen ja nerokasta elämän jatkoa!


      • qebui
        nepopatti kirjoitti:

        kuolemanpelkoon ja jatkuvaan tarpeeseen tietää miten kaikki alkoi. Hyvä, että olet saanut uskonnosta vastauksen!

        Mukavaa, että SINÄ olet PÄÄTTÄNYT ihan ITSE elää pitkään. Oletko jo miettinyt miten pitkään? Noin niinkuin suurinpiirtein. On tärkeää ajoissa määrätä, että kuinka pitkään aikoo elää, ettei elämä vain lopu kesken. Pysy siis päätöksessässi ja onnea. Moni ei pystykään niin vain määräämään itse kuinka pitkästi saa/täytyy elää, luulenpa vaan ettei yksikään (ainakaan Raamatun mukaan), mutta sinähän eleletkin ihan juuri niin kuin ITSE olet päättänyt.

        Ei tässä muuta kuin onnea yritykseen ja nerokasta elämän jatkoa!

        Minä olen päättänyt etten elä 'normaalina ihmisenä' enää monta kymmentä vuotta vaan vaihdan osia itsestäni koneisiin, joiden avulla voin elää moninkertaisesti normaalin ihmis elämän pituuden.

        Jos mietitte että mitkä koneet sen voi tehdä, vastaus on simppeli: en tiedä vielä. Mutta onneksi minulla on ainaki se 50 vuotta aikaa keksiä. Kaikkia elimiä en vaihda käytännön syistä pois, vain ne jotka voi korvata halvalla koneella ja luon lopulle elimistä tilan jonne ei pääse haitallisia bakteereja joka varmistaa ainakin sen sata vuotta lisää aikaa olla ja ihmetellä, ellei minua siis tapeta tai muuta sellasta.

        Ja kiitokset onnen toivotuksesta....


    • Kristiina*

      Mooses kuvasi lakia, Elia profeettoja, ja nämä molemmat toteutuivat/täyttyivät Jeesuksessa. Kun opetuslapset nostivat katseensa, sen jälkeen kun he olivat säikähtäneet kirkastuskokemustaan, he näkivät vain Jeesuksen. Jeesuksessa meillä on kaikki, Hän on kaiken alku ja loppu, Hän on sekä Luoja että Lunastaja. Hän täytti lain, eli synnittömän elämän, ja Hänen synnitön elämä luetaan meidän hyväksemme, kun me siihen tartumme. Elia edusti profeettoja, jotka olivat ennustaneet Jeesuksesta, Messiaasta. Jeesuksessa kaikki profetiat toteutuivat.

      Jumala, Isä antoi monta todistusta Jeesuksen jumaluudesta Hänen maanpäällisen elämänsä aikana:
      - kun Jeesus syntyi (enkelit ilmestyivät paimenille, itämaan tietäjät ym.)
      - kun Jeesus kastettiin ("Tämä on minun rakas Poikani")
      - kirkastusvuorella ("Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa Häntä."
      - ristillä (luonto pimeni Jeesuksen viimeisten elinhetkien ajaksi, temppelin esirippu repesi, kuolleita nousi haudoistaan).

      Kirkastusvuorikokemus vahvisti opetuslasten, Pietari, Jaakob, Johannes, uskoa Jeesuksen jumaluuteen ja antoi uskoa ja toivoa sen jälkeen kun Jeesus oli kavallettu ja ristiinnaulittu, sekä varmaan myöskin silloin kun opetuslapset itse alkoivat tehdä lähetystyötä.

      Tässä jotain ajatuksia. Toivon kaikille lukijoille siunausta täksi loppukesän ajaksi!

      1. Tim. 3:16
      "Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen. "

      • -Make-

        Näin on "Kristiina" Koko VT todistaa Kristuksesta, ja profeetat ovat myös hänestä todistaneet. Jeesus myös omin sanoin tämän vahvistaa, ja samalla osoittaa, että juutalainen kaanon on pätevä. Jeesus myös osoitti, fariseuksille, että Vt todistaa hänestä ja että pelkkä tutkiskelu ilman henkeä on kuollutta. Juutalaisilla vielä tänäkin päivänä on tämä verho edessään, että he eivät tunnista messista vanhasta testamentista. Toki Kiitos Jumalalle, että on myös Juutalaisia jotka ovat kääntyneet takaisin Isiensä Jumalan ilmoitukseen. Joka on Kristuksen evankeliumissa.

        Luuk. 24:44. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".

        Joh 5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;

        2.Kor.3:14-17.
        Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
        Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
        mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
        Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

        PS: Ei vissiin järki päätä pakota, kun pitää vasiten ärsyttää asiallisia ihmisiä, kirjoittamalla tänne provokatiivisia kommentteja.


    • maruan.ne

      Kun ajattelemme Jeesuksen lähimpiä opetuslapsia, Pietaria, Johannesta ja Jaakobia, niin tulee mieleen, että miltä heistä oikein mahtoi tuntua, ja mitä he saattoivat ajattella, kun Jeesuksen kasvot alkoivat yhtäkkiä alkoivat loistaa, ja profeetat Elia ja Mooses ilmestyivät kirkastettuina Jeesuksen kanssa? Olivathan he tosin kokeneet jo monia ihmeitä Jeesuksen seurassa, ja Pyhä Henki oli ilmaissut Pietarille Jeesuksen jumaluuden, mutta tämä kirkastusvuorikokemus oli kuitenkin suurinta, mitä heille siihen mennessä oli tapahtunut.

      Kun opetuslapset nostivat katseensa säikähdyksensä jälkeen, he näkivät vain Jeesuksen. Profeetta Elia kuvasi VT:n profeettoja, joiden Messiasennustukset Jeesus oli tullut täyttämään, Moosekselle taas Jumala oli antanut lain, omalla sormellaan kirjoittaman. Jeesus tuli täyttämään ja vahvistamaan lain. Hänessä täyttyivät sekä profetiat Messiaasta, että laki, jonka Hän teki suureksi ja ihanaksi. Ei sellaiseksi taakaksi kuin se oli muodostunut fariseusten opetuksissa, vaan Jeesus tuli näyttämään, mitä rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen merkitsee.

      Profeetta Elia temmattiin taivaaseen kuolemaa näkemättä. "Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen" (2. Kun. 2:11).

      Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan. Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti. (5. Moos. 34:5-6).

      Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra! (Juud. 1:9 ).

      Olen tulkinnut asian ylläolevien Raamatunjakeiden mukaan siten, että sekä Elia että Mooses olisivat jo taivaassa, ja täytyyhän heidän olla, eivät he muuten olisi voineet ilmestyä kirkastusvuorelle Jeesuksen kanssa. Joka tapauksessa kerran jos/kun toivomme täytyy, niin meidät kaikki kirkastetaan. Sitä ylösnousemusaamua me kaikki odotamme.

      ---

      Pieniä kirkastusvuorikokemuksia (joita emme tietenkään voi verrata opetuslapsien kirkastusvuorikokemukseen) meillä uskovilla varmaan on kaikilla. Uskoontullessa Raamattu alkaa avautua pikkuhiljaa ja kun valo lisääntyy Pyhän Hengen kautta avautuu sieltä yhä uusia ja uusia aarteita. Sitä ihmettelee, että "miten minä en tuota aiemmin ole ymmärtänyt tai ole tullut ajatelluksi"

      Jokin arkinen asiakin voi yhtäkkiä "kirkastua", avautua aivan uudella tavalla. Pieniä ja suuria ihmeitä tapahtuu. Joskus voimme jäädä ihailemaan jotain kaunista maisemaa - miten luonto kesällä voikin olla kaunis, mutta sehän onkin Suuren Luoja-taiteilijamme käsialaa . Kun ajattelee nyt tätä kaunista kesää ja luontoa, jossa harmonia ja rauha vallitsevat, voi melkeinpä tulla hieman samanlainen tunne kuin opetuslapsille: "Herra, tässä meidän on hyvä olla. Tehdään maja tähän."

      Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni tänä iltana. Kiitos Make hyvästä blogistasi!

      • -Make-

        En osaisi kuvitella mitään sellaista vastaavaa kokemusta omasta elämästä joka vastaisi kristuksen kirkastamisen loistoa ja suuruutta jota mm Pietari sai kokea ja omin silmin todistaa.
        Kiitos "maruan. ne" kommanteistasi, ja kiitos myös niille kaikille jotka ottivat osaa ajatuksiin:)
        Kerran me jotka odotamme Krsituksen paluuta saamme kokea jotain yhtä hienoa, ja kuten raamattu lupaa, niin Taivaallisessa Jerusalemissa ei ole muuta kirkkauta kuin Herran.
        Ilm.21:23.
        Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen,
        ja sen lamppu on Karitsa.

        Ne jotka nyt pilkkaavat Jeesusta, niin tulevat huomaamaan, että ilman Jumalaa elämä tulee olemaan todella "itkua ja hammasten kiristelyä" Ne ihmiset tulevat jopa etsimään kuolemaa, mutta se pakenee niitä. rienaajat saavat maksaa pilkastaan.

        Ilm.9:6.
        Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla,
        mutta kuolema pakenee heitä.

        Ps.79:10-13. Miksi pakanat saisivat sanoa: "Missä on heidän Jumalansa?" Tulkoon tunnetuksi pakanain seassa, meidän silmäimme nähden, sinun palvelijaisi vuodatetun veren kosto.
        Tulkoon vankien huokaus sinun kasvojesi eteen; suuren käsivartesi voimalla pidä elossa kuoleman lapset.
        Ja maksa naapureillemme, heidän helmaansa, seitsenkertaisesti se herjaus, jolla he ovat herjanneet sinua, Herra.
        Mutta me, sinun kansasi, sinun laitumesi lampaat, kiitämme sinua iankaikkisesti, julistamme sinun kiitostasi polvesta polveen.


      • Kristiina*

        Oletteko joskus miettineet sitä, miksi Mooses ei päässyt sinne luvattuun maahan, vaikka hän oli kestänyt israelilaisten napinan ja kaiken sen "helteen" ja tuskan, mitä hän Siinain erämaassa koki. Puhumattakaan siitä, että hän oli ehdottomasti Jumalan mies henkeen ja vereen. Yhden synnin tähdenkö hän joutui kärsimään sillä tavalla kärsimään? Olisiko Herramme niin armoton Moosesta kohtaan? Tässä se syy, miksi Herra ei "päästänyt" Moosesta Kanaanin maahan:

        **Herra sanoi Moosekselle: "Ota sauva ja kutsu sitten veljesi Aaronin kanssa kaikki israelilaiset koolle.
        Puhukaa kansan nähden kalliolle ja käskekää sen antaa vettä. Näin saat veden pulppuamaan kalliosta ja
        juotat sekä ihmiset että karjan."

        Mooses otti Herran käskyn mukaisesti sauvan, joka oli pyhäkköteltassa Herran edessä. Sitten hän ja Aaron kutsuivat kansan koolle kallion luo. Mooses sanoi kansalle: "Kuulkaa nyt, kapinoijat! Tästä kalliostako meidän muka pitäisi saada teille vettä?"

        Mooses kohotti sauvan ja iski kahdesti kalliota, ja siitä alkoi juosta vettä, niin että kaikki israelilaiset ja heidän karjansa saivat juoda kyllikseen. Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Te ette uskoneet minuun, ette pitäneet minua pyhänä israelilaisten edessä. Sen tähden te ette saa johtaa tätä kansaa siihen maahan, jonka minä sille annan." (4. Moos. 20:7-12.)**

        Syy, miksi Mooses sanoi noin (kuulkaa nyt kapinoijat) ei suinkaan ollut siinä, että hän olisi ollut Jumalalle vihoissaan, vaan että hän oli kansalle vihoissaan.

        Mooses sai katsella Kanaanin maata Nebonvuorelta, niinkuin niin monet uskon miehet ja naiset hänen jälkeensä ovat saaneet katsella uskon silmin sitä luvattua Kanaanin maata:

        *Herra sanoi Moosekselle "Mene nyt Abarimin vuoristoon ja nouse Nebonvuorelle, joka on Moabin maassa vastapäätä Jerikoa. Sieltä saat katsella Kanaaninmaata, jonka minä annan israelilaisille omaksi.

        Vuorella, jolle sinä nouset, sinun on kuoltava, ja sinut otetaan isiesi luo, kuten veljesi Aaron, joka kuoli Horinvuorella. Näin tapahtuu siksi, että te Meribat-Kadesin vesipaikalla Sinin autiomaassa rikoitte minua vastaan kaikkien israelilaisten edessä, kun ette pitäneet minua pyhänä kansan edessä.

        Sinä saat katsella sitä maata Jordanin tältä puolen, mutta et pääse sinne, tuohon maahan, jonka minä annan israelilaisille." **
        (5. Moos. 32:49-52.)

        Herra itse hautasi Mooseksen, miksiköhän?

        **Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen.

        Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne." Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt.

        Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa.**
        (5. Moos. 34:4-6.)

        Herralla oli Moosekselle luvassa parempaa kuin maallinen Kanaan maa, Herra itse hautasi Mooseksen nostamalla tämän ylös taivaaseen. Mooses oli 40 vuotta ollut kansansa johtajana ja keskustellut Jumalan kanssa, toiminut Jumalan ja kansan "välimiehenä". Jumala näki, että Mooses ansaitsi jo parempaa kuin taistelua maan päällä. Mooses oli työnsä suorittanut, nyt hän pääsi nauttimaan "palkastaan", hän pääsi siihen oikeaan Kanaanin maahan, taivaalliseen Jerusalemiin. Mooses ilmestyi opetuslapsille kirkastusvuorella, eli Mooses oli jo kirkastettu ja otettu ylös.

        Näin on meidän riviuskovaistenkin laita, jos meiltä otetaan pois omien syntiemme takia jotain, tai itse teemme omia typeryyksiämme, ja joudumme niistä kärsimään, Jumalan lapsina Jumalalla on aina meille tarjolla jotain parempaa, vielä paljon parempaa. Kun elämässämme jokin ovi sulkeutuu, avaa Jumala meille ikkunan. Jumalan lapsina meille tappiotkin kääntyvät voitoiksi. Ja jos Jumalan tähden joudumme jostain luopumaan, on meille tarjolla aina jotain parempaa. Jumalalta eivät mahdollisuudet lopu. Muistakaamme, että Hän on Kaikkivaltias. Siinä, missä meidän mahdollisuudet loppuvat, siinä Jumalan mahdollisuudet alkavat.


    • Hei!
      Löysin vanhan ketjun, joka kiinnosti. Olen ajatellut Jeesuksen kirkastumista siten, että Hänen (Jeesuksen) Jumaluus paljastettiin, joka oli peitetty. Jeesushan on myös Jumala, vaikka oli täällä ihmisenä. Siis totinen Jumala ja totinen ihminen.

      • Mooses kirkastui, koska keskusteli Jumalan kanssa.


      • Voihan tietenkin olla niin, että Jeesus ihmisenä kirkastui, koska oli tekemisissä Jumalan kanssa. No, joka tapauksessa Jeesus on Jumala ja ihminen.


      • Blogistasi sen verran, että vaikka yhtäläisyyksiä onkin, niin Mooses on ihminen. Sen sijaan Jeesus on Jumala JHWH, yhtä Isän kanssa. Jumalallinen Shekina kirkkaus. Mooses kirkastui tuolloin keskustellessaan Jeesuksen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7897
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1724
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      57
      977
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      187
      915
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      900
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe