Poranterä juurikanavassa

Typy8

Voisitteko kertoa kokemuksianne siitä kun juurihoidossa juurikanavaan on jäänyt poranterä pysyvästi?

Itse olin juuri hammaslääkärillä juurihoidossa ja poranterää jäi milli tai kaksi juurikanavan pohjalle ja hammaslääkäri sanoi, että todennäköisesti hän ei sitä sieltä pois saa joten joudutaan katsomaan pari viikkoa miten ympäristö siihen palaseen sitten reagoi. Sanoi, että jos ei reagoi niin voidaan täyttää vaikka siellä se pala onkin ja jos reagoi niin voidaan joutua poistamaan koko hammas.
Tästä on nyt ilmeisesti järkevää ottaa lausunto ja röntgen kuva mukaan kun homma on hoidettu, jos hammasta ei tarvitse vetää pois kokonaan. Mietin myöskin sitä, että onko tuollaiset poranterät vaarallisia esimerkiksi aivojen magneettikuvauksissa ja kuka kantaa vastuun, jos tuo alkaa oireilemaan vasta 15 vuoden päästä ja kuka ihme maksaa nastan jos hammas vedetään pois...
Jos jollakin on jotain tietoa näistä niin olisin kovasti kiitollinen vastauksista!!

14

4611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.

      Kun katsot peiliin, niin maksajan näet sieltä!

    • ety

      Maksaja todennäköisesti potilasvakuutus=yhteiskunta,kannattaa tehdä heti ilmoitus vahingosta jos joudutaan joskus ottamaan esim. leikkaamalla pätkä pois

    • porari....

      "Nasta" ei riitä, jos hammas joudutaan poistamaan. Silloin tarvitaan implanttia.

      Todennäköinen maksaja olet sinä itse, mutta se potilasvahinkoilmoitus toki kannattaa tehdä nyt heti. Sieltä on mahdollista ehkä saada korvauksia.

      • näinsemeneetosiaan

        joka on poranterän osasen hampaan juurikanavaan porannut. Hammaslääkärin olisi pitänyt heti sinulle itse sanoa että hän korjaa tollasen virheen niin ettei siitä koidu sinulle mitään laskuja.


    • .

      Aika harva hammaslääkäri uskaltaa tunnustaa tuollaisen mokan, sinä voisit vaatia isot korvaukset aiheutuneista/aiheutuvista kuluista ja muista haitoista. Ei hammaslääkärin virheiden korjaaminen kuulu asiakkaan, eikä yhteiskunnan vastuualueeseen, vaikka täällä jotkut sellaista paskaa koittavat syöttää.

      • sattuu......

        Oletan, että kyse on katkenneesta juurihoitoinstrumentista. Juurikanavat voivat olla hyvin ahtaita ja käyriä ja juurihoitoneulojen halkaisija sen kärjessä on 0,06-0,15 mm pienimmissä neuloissa, jotka katkeavat luonnollisesti herkimmin. Vähän kun jää ahtaaseen seinämään liiaksi kiinni, niin ihmekös on jos joskus katkeaa. Hyvällekin tekijälle voi sattua, mutta jos neuloja katkeilee jatkuvasti, voi tekniikassa olla vikaa. Juurihoitoneuloista on yritetty jatkuvasti kehitellä kestävämpiä, mutta edelleen katkemisriski on olemassa etenkin koneellisesti tehtävässä juurihoidossa (joka toisaalta on huomattavasti käsikäyttöistä tehokkaampi puhdistaja ja siten juurihoidoista tulee parempilaatuisia kaikille osapuolille miellyttävämmin).

        Hampaan ennuste riippuu suurelta osin siitä, mikä oli juurihoidon aloittamisen syy ja siitä, missä hoitovaiheessa neula katkesi. Paras vaihtoehto on se, jos alkava tulehdus, elävä hammas tai korkeintaan ihan vasta mennyt kuolioon ja jos kyseistä juurta ehdittiin jo puhdistaa ja huuhdella ja jos neulanpätkä katkesi aivan kärjen tuntumaan. Silloin se toimii lähinnä tiiviinä juuritäytteenä, mikä on lopullinen tarkoituskin eikä yleensä aiheuta harmia myöhemmin.
        Heikoin tilanne on silloin, kun hampaan juurenkärjessä (luussa) on bakteeripesäke, varsinkin jos se on suuri ja hammas tästä syystä oireileva, ja jh-instrumentti katkeaa ennen kuin on kunnolla juurikanavaa saatu puhdistettua. Katkennut instrumentti nimittäin toimii esteenä jolloin sen "ohi" hoitamaan loppu juurikanavanpätkä on (lähes) mahdoton päästä. Usein katkeaminen sattuu mutkan kohdalle, jolloin ohittaminen ei kertakaikkiaan onnistu. Ja jos ohittamaan pääsisi, silloin pätkän saisi myös pois...

        Totuus on, että mielelläänhän sitä mokansa korjaisi, mutta erittäin ohuen metallineulan parin millin pätkän onkiminen kanavasta, johon se on "ruuvautunut" kiinni on yleensä riskialttiimpaa kuin sen jättäminen paikalleen. Tähän tarkoitukseen on pari systeemiä kehitetty, mutta ei ne oikein toimi. Juurikanavaa pitää reilusti laajentaa, jotta tällaisen erikoisinstrumentin saa paikalleen, mikä taas johtaa juuren heikkenemiseen ja lisääntyneeseen halkeamisriskiin. Eikä toimi hyvin käyrässä kanavassa tämäkään!

        Summa summarum: jos vahinko sattuu, ensimmäinen asia on potilaan informointi asiasta. Näin on siis tehty. Toinen on seuranta. Jos ongelmia tulee, toimitaan sen mukaisesti. Potilasvahinkokeskukseen voi tehdä ilmoituksen (yksityishammaslääkäristä), mutta ilman ongelmia yleensä korvausta ei tule. Samoin jos juurikanava on huomattavan käyrä, silloin jh-instrumentin katkeamisriskin katsotaan olevan valmiiksi jo niin suuri, että se on "odotettavissa oleva komplikaatio". Silloin, jos hammas on ennen juurihoitoa ollut huonokuntoinen, juurihoito on myös "perusteltu riskinotto", jolloin muuna hoitovaihtoehtona lähinnä hampaanpoisto. Näistä ei korvausta luollollisestikaan tule. Eli ihan minkätahansa hampaanrisan tilalle ei saa implanttia!
        Jos suht suoraan kanavaan katkeaa juurihoitoneula, se "alittaa ammatillisen standardin, joka huolellisimmin toimien olisi voitu välttää"; jos hammas menetetään tms ongelmaa tulee, potilasvahinkovakuutus korvaa vahingon.

        Sinuna en pyytäisi röntgenkuvia itsellesi, sillä jos myöhemmin ongelmia tulee, potilasvahinkokeskus pyytää ne ja sairauskertomustiedot nimenomaan kyseiseltä hammaslääkäriltä. Sinun itsesi tehtäväksi jää vain vahinkoilmoituksen tekeminen ja siihen kuuluu vain potilaan oma kertomus tapahtumien kulusta.


      • Ongelmia hampaassa
        sattuu...... kirjoitti:

        Oletan, että kyse on katkenneesta juurihoitoinstrumentista. Juurikanavat voivat olla hyvin ahtaita ja käyriä ja juurihoitoneulojen halkaisija sen kärjessä on 0,06-0,15 mm pienimmissä neuloissa, jotka katkeavat luonnollisesti herkimmin. Vähän kun jää ahtaaseen seinämään liiaksi kiinni, niin ihmekös on jos joskus katkeaa. Hyvällekin tekijälle voi sattua, mutta jos neuloja katkeilee jatkuvasti, voi tekniikassa olla vikaa. Juurihoitoneuloista on yritetty jatkuvasti kehitellä kestävämpiä, mutta edelleen katkemisriski on olemassa etenkin koneellisesti tehtävässä juurihoidossa (joka toisaalta on huomattavasti käsikäyttöistä tehokkaampi puhdistaja ja siten juurihoidoista tulee parempilaatuisia kaikille osapuolille miellyttävämmin).

        Hampaan ennuste riippuu suurelta osin siitä, mikä oli juurihoidon aloittamisen syy ja siitä, missä hoitovaiheessa neula katkesi. Paras vaihtoehto on se, jos alkava tulehdus, elävä hammas tai korkeintaan ihan vasta mennyt kuolioon ja jos kyseistä juurta ehdittiin jo puhdistaa ja huuhdella ja jos neulanpätkä katkesi aivan kärjen tuntumaan. Silloin se toimii lähinnä tiiviinä juuritäytteenä, mikä on lopullinen tarkoituskin eikä yleensä aiheuta harmia myöhemmin.
        Heikoin tilanne on silloin, kun hampaan juurenkärjessä (luussa) on bakteeripesäke, varsinkin jos se on suuri ja hammas tästä syystä oireileva, ja jh-instrumentti katkeaa ennen kuin on kunnolla juurikanavaa saatu puhdistettua. Katkennut instrumentti nimittäin toimii esteenä jolloin sen "ohi" hoitamaan loppu juurikanavanpätkä on (lähes) mahdoton päästä. Usein katkeaminen sattuu mutkan kohdalle, jolloin ohittaminen ei kertakaikkiaan onnistu. Ja jos ohittamaan pääsisi, silloin pätkän saisi myös pois...

        Totuus on, että mielelläänhän sitä mokansa korjaisi, mutta erittäin ohuen metallineulan parin millin pätkän onkiminen kanavasta, johon se on "ruuvautunut" kiinni on yleensä riskialttiimpaa kuin sen jättäminen paikalleen. Tähän tarkoitukseen on pari systeemiä kehitetty, mutta ei ne oikein toimi. Juurikanavaa pitää reilusti laajentaa, jotta tällaisen erikoisinstrumentin saa paikalleen, mikä taas johtaa juuren heikkenemiseen ja lisääntyneeseen halkeamisriskiin. Eikä toimi hyvin käyrässä kanavassa tämäkään!

        Summa summarum: jos vahinko sattuu, ensimmäinen asia on potilaan informointi asiasta. Näin on siis tehty. Toinen on seuranta. Jos ongelmia tulee, toimitaan sen mukaisesti. Potilasvahinkokeskukseen voi tehdä ilmoituksen (yksityishammaslääkäristä), mutta ilman ongelmia yleensä korvausta ei tule. Samoin jos juurikanava on huomattavan käyrä, silloin jh-instrumentin katkeamisriskin katsotaan olevan valmiiksi jo niin suuri, että se on "odotettavissa oleva komplikaatio". Silloin, jos hammas on ennen juurihoitoa ollut huonokuntoinen, juurihoito on myös "perusteltu riskinotto", jolloin muuna hoitovaihtoehtona lähinnä hampaanpoisto. Näistä ei korvausta luollollisestikaan tule. Eli ihan minkätahansa hampaanrisan tilalle ei saa implanttia!
        Jos suht suoraan kanavaan katkeaa juurihoitoneula, se "alittaa ammatillisen standardin, joka huolellisimmin toimien olisi voitu välttää"; jos hammas menetetään tms ongelmaa tulee, potilasvahinkovakuutus korvaa vahingon.

        Sinuna en pyytäisi röntgenkuvia itsellesi, sillä jos myöhemmin ongelmia tulee, potilasvahinkokeskus pyytää ne ja sairauskertomustiedot nimenomaan kyseiseltä hammaslääkäriltä. Sinun itsesi tehtäväksi jää vain vahinkoilmoituksen tekeminen ja siihen kuuluu vain potilaan oma kertomus tapahtumien kulusta.

        Mitä siinä tapauksessa pitäisi tehdä, kun neulan kärki on yli juuren kärjestä ja missä vaiheessa pitäisi toimia? Hammas on harjattaessa hiukan arka. Milloin hampaan juurenkärjen voi vielä katkaista ja milloin hammas on poistettava kokonaan (eli kuinka kauan yhä yltyvää arkuutta seurataan)?

        Kun juurihoidossani neula katkesi, niin hammaslääkäri lehahti paloauton väriseksi ja hiukan myöhemmin kertoi minulle neulan katkenneen juurikanavaa. Hampaasta otettiin röntgenkuva ja neula oli selkeästi yli abeksin. Nopeasti seuraavalla käyntikerralla hammaslääkäri täytti juurikanavat ja laittoi paikan.

        Olen pyytänyt hoidosta potilasmerkinnät. Minua ihmetyttää, ettei potilaskorttiin ole lainkaan merkitty hampaasta tullutta märkää eikä kipua. Lääkäri oli kirjannut ettei oireita ole. Eli potilaskortin merkinnät on kirjattu siten, että hän olisi toiminut oikein.... Jos märkä ja kipu olisi kirjattu, niin eikö se olisi edellyttänyt hammaslääkäriltä muita toimia?

        Missä vaiheessa asiasta kannattaa tehdä potilasvahinkoilmoitus tai jokin muu vastaava? Hammaslääkäri ei informoinut asiasta muuta kuin, että neula katkesi juureen. Toisaalta sain tiedon (kiitos vaan Ouluun), että oirehtiva hammas voidaan pelastaa myöhemmin katkaisemalla juuren kärki.


      • kysymykseen
        Ongelmia hampaassa kirjoitti:

        Mitä siinä tapauksessa pitäisi tehdä, kun neulan kärki on yli juuren kärjestä ja missä vaiheessa pitäisi toimia? Hammas on harjattaessa hiukan arka. Milloin hampaan juurenkärjen voi vielä katkaista ja milloin hammas on poistettava kokonaan (eli kuinka kauan yhä yltyvää arkuutta seurataan)?

        Kun juurihoidossani neula katkesi, niin hammaslääkäri lehahti paloauton väriseksi ja hiukan myöhemmin kertoi minulle neulan katkenneen juurikanavaa. Hampaasta otettiin röntgenkuva ja neula oli selkeästi yli abeksin. Nopeasti seuraavalla käyntikerralla hammaslääkäri täytti juurikanavat ja laittoi paikan.

        Olen pyytänyt hoidosta potilasmerkinnät. Minua ihmetyttää, ettei potilaskorttiin ole lainkaan merkitty hampaasta tullutta märkää eikä kipua. Lääkäri oli kirjannut ettei oireita ole. Eli potilaskortin merkinnät on kirjattu siten, että hän olisi toiminut oikein.... Jos märkä ja kipu olisi kirjattu, niin eikö se olisi edellyttänyt hammaslääkäriltä muita toimia?

        Missä vaiheessa asiasta kannattaa tehdä potilasvahinkoilmoitus tai jokin muu vastaava? Hammaslääkäri ei informoinut asiasta muuta kuin, että neula katkesi juureen. Toisaalta sain tiedon (kiitos vaan Ouluun), että oirehtiva hammas voidaan pelastaa myöhemmin katkaisemalla juuren kärki.

        Ketjun väliin jäi eräs kysymys ....johon olisi mielenkiintoista saada vastauksia.


      • teppo699
        Ongelmia hampaassa kirjoitti:

        Mitä siinä tapauksessa pitäisi tehdä, kun neulan kärki on yli juuren kärjestä ja missä vaiheessa pitäisi toimia? Hammas on harjattaessa hiukan arka. Milloin hampaan juurenkärjen voi vielä katkaista ja milloin hammas on poistettava kokonaan (eli kuinka kauan yhä yltyvää arkuutta seurataan)?

        Kun juurihoidossani neula katkesi, niin hammaslääkäri lehahti paloauton väriseksi ja hiukan myöhemmin kertoi minulle neulan katkenneen juurikanavaa. Hampaasta otettiin röntgenkuva ja neula oli selkeästi yli abeksin. Nopeasti seuraavalla käyntikerralla hammaslääkäri täytti juurikanavat ja laittoi paikan.

        Olen pyytänyt hoidosta potilasmerkinnät. Minua ihmetyttää, ettei potilaskorttiin ole lainkaan merkitty hampaasta tullutta märkää eikä kipua. Lääkäri oli kirjannut ettei oireita ole. Eli potilaskortin merkinnät on kirjattu siten, että hän olisi toiminut oikein.... Jos märkä ja kipu olisi kirjattu, niin eikö se olisi edellyttänyt hammaslääkäriltä muita toimia?

        Missä vaiheessa asiasta kannattaa tehdä potilasvahinkoilmoitus tai jokin muu vastaava? Hammaslääkäri ei informoinut asiasta muuta kuin, että neula katkesi juureen. Toisaalta sain tiedon (kiitos vaan Ouluun), että oirehtiva hammas voidaan pelastaa myöhemmin katkaisemalla juuren kärki.

        Tähän kommenttiin minäkin haluaisin lisäselvitystä..Minullakin neula katkennut juurikanavan ULKOPUOLELLE..eli neula mennyt liian syvälle ja napsahtanut poikkiHammas on aristava ja vihlova.


      • teppo699

        Tähän kommenttiin minäkin haluaisin lisäselvitystä..Minullakin neula katkennut juurikanavan ULKOPUOLELLE..eli neula mennyt liian syvälle ja napsahtanut poikkiHammas on aristava ja vihlova


    • samoin

      Ulkomailla majaillessani minulle sattui samoin..juurihoidon yhteydessä katkennutta poran terää ei saatu pois. Tapahtumasta on nyt kymmenisen vuotta ja terä on edelleen hampaassa. Nyt olen säännöllisesti hoidossa pahan ientulehduksen takia. Kyselin hammaslääkäriltä poran terän terveysvaikutuksia, myhäili vain että "ei se terä ole ongelma"..Tietääkö kukaan mistä aineesta nuo poran terät on tehty? Allergian takia kyselen...

      • katkennut terä

        Minulle kävi juuri vastaavasti juurihoidettavan hampaan kanssa, eli yhdessä juuressa on pätkä terää. Hoito aloitettiin syksyllä ja silloin myös sattui tämä terän katkeaminen.
        Itseä kiinnostaisi myös terän valmistusmateriaali, tai kommentit siitä että millaisia oireita tuo katkennut terä voi aiheuttaa?

        Heti juurihoidon aloittamisen jälkeen olen saanut nyt puoli vuotta selittämättömiä ikäänkuin flunssakohtauksia ja jotka alkavat lääkärin mukaan allergisilla oireilla. Eli nenä kutiaa ja sen jälkeen alkaa vuotaa. Kysyin lääkäriltä että voiko juurihoito aiheuttaa tällaista, mutta vastaus oli myöskin "myhäilevä ei". Mutta jotain yhteyttä noilla täytyy olla, koska joka kerta kun tätä hammasta on operoitu, niin saman vuorokauden sisään alkaa flunssakohtaus.


    • jepjep+

      Mulla kävi samoin kolme-neljä vuotta sitten. Oma hammaslääkäri (yksityinen) sanoi ettei saa sitä itse pois ja kirjoitti lähetteen juurihoitoihin erikoistuneelle lääkärille toiseen kaupunkiin. Kävn tällä spesialistilla pari-kolme kertaa, hän sai terän pois ja teki juurihoidon loppuun. Laskua näistä kerroista minun ei itse tarvinnut maksaa, vaan oma hammaslääkärini luonnolisesti hoiti ne.

    • Anonyymi

      Eilen juuri poran terä - lääkärin instrumentti katkesi juurihoito hampaan sisään.

      Lääkäri väitti palan olevan pieni, mutta Röntgen kuvassa terän pituus on 3 mm

      Lääkäri sanoi, että tulee ottaa yhteyttä jos hammas rupeaa oireileimaan.

      Eilinen juurihoito kesti 1 ½ tuntia ja olin kaikenaikaa lähes pää alaspäin.
      Hampaaseen on särkenyt ja olen syön Disperiniä.

      Hammaslääkärin mukaan terän palaa ei saa pois, vaan se jää sinne "täytteeksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe