Kotikonnuilla

Nyt uusmaalainen

Kävinpä tässä eräänä päivänä pitkästä aikaa Seinäjoella, josta lähdin pääkaupunkiseudulle noin 40 vuotta sitten. Missä on Maija, missä on Aino-Asu, Leino-Korpikoski, Laskotex, Rintamäen urheiluliike, Luhtalan muoviliike, Syväoja, Osuuskauppa, As-La, Epo, Heps, Lehtinen, Kalevan teatteri? Ei löytynyt, ei, mutta paljon uusia liikkeitä on tullut ja lähes kaikilla vierasperäinen nimi. Löytyi sentään muutama suomenkielinen, joissa myös asioin. En käynyt missään liikkeessä, jolla oli vierasperäinen nimi.

Paljon on Seinäjoki muuttunut näinä vuosina ja mukava yllätys tuli vastaan. Rautatieläisten talo on kunnostettu upeaksi ja sillä mukava suomalainen nimi Hotelli-ravintola Alma. Siellä kävin syömässä. Ja entinen Talan talo, joka on nyt Uppalan kartano. Nätti oli sisältä.

Monia rakennuksiakin on kadonnut. Ne kaksi rautatieläisten taloa. Siinä oli nyt upeat kerrostalot. Halpa-Hallin talon paikalla oli joku matkustajakoti, nyt ruma liiketalo. Ne puutalot Kauppakadun puolella, jossa oli joku baari ja Puputin liike. Ilkan talokin saanut muodonmuutoksen.

Oli paljon asuntoalueita, joissa silloin oli pelkkää metsää.

Ja vanha kouluni, entinen tyttölyseo, oli saanut lisäsiiven. Olisin käynyt sisällä jos ovet olisivat olleet auki.
Saakohan siellä vieläkään sankarihallin läpi mennä?

Liikennekin oli hurjaa. Nelisenkymmentä vuotta sitten Kauppakatu oli hiljainen katu, jossa muutama auto liikkui. Ja huh tuota Vapaudentietä, jossa rekat huristelee tuhatta ja sataa.

Niin se maailma muuttuu.

5

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttölyskäläinen

Katsele joskus porstuakirjastot.fi -sivustoa. Laita perushakuun hakusanaksi vaikkapa kadunnimiä. Löytyy paljon kuvia keskustasta menneiltä vuosikymmeniltä!

Nostalgisia hetkiä!

Terv. toinen, joka ei uskaltanut kulkea sankarihallin läpi eikä myöskään enää sjokinen

• uop
      • Urmaani

No mutta olipas kyllä hiukan yllätys tuo katunäkymä tälläiselle muualta Seinäjoelle muuttaneelle.

Seinäjoki on siis 80luvun alussa ollut vielä kuten mikä tahansa muukin pikkukaupunki Suomessa. Nykyään Seinäjoki on omalla tavallaan (monellakin tapaa) erilainen muihin Suomen pikkukaupunkeihin verrattuna.

Monesti kaupungeissa keskeiselle alueella alkaa vuosien saatossa keskittymään enemmän ja enemmän ihmisiä ja palveluita ja samalla kaikki tiivistyy ja koska maan arvo nousee alkaa kasvaminen ylöspäin ja jossain vaiheessa alkaa sellanen kaupunkikeskustakin kehittymään ja ihmisiä alkaa asumaankin keskustassa ja siten tarvitsevat lisää palveluita lähelleen jolloin kaikki tiivistyy lisää. Seinäjoella sellaista kehitystä ei ole nähtävissä ja olen aina kuvitellut kaupungin olevan nuorempi kuin mitä videot 80luvun seinäjoesta näyttävät

• tyhmää mutta niin on

Sulla on menossa se kotiseudulle palaajan kivulias surutyövaihe, jolloin yritetään päästä yli siitä sitkeästä käsityksestä että aika on kotikonnuilla pysähtynyt siihen hetkeen jolloin lähdit muualle. Olen minäkin sellaista kokenut. Kestää aikansa päästä siitä fiiliksestä yli.

• ghngn

Liikenne tosiaan on hurjaa, kun katsoo kolaritilastoja ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe