Olemme elintenluovuttajia

Nittaminax

sitten kaikki tästäpäivästä lähtien, jos ei sitten sitä erikseen kiellä.
Hyvä niin, ainakin itseni kannalta. Nyt ei tarvitse huolehtia, että missä se elinluovutuskortti taas onkaan ja ei kai se ole kulunut lompakossa. Tosin tiedä sitten kun se aika tulee kun kupsahdan, niin kelpaako mikään elin mihinkään.

69

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepä minullakin tuli ensimmäiseksi mieleen, löytyisköhän jotain varaosaa anettavaksi. Aivot on kait toistaiseksi parhaiten säilyneet, mut niissä ei ole markkina-arvoa.

• oikein hesarin juttua ajattelemaan, mua rupesi silleen hymyilyttämään tän ekan kirjoittajan viesti. Hesarissa kun sanottiin et potilaan täytyy olla aivokuollut ja alle 75v. No ei kait niitä aivoja silloin voisi muutenkaan kenellekkään antaa, jos nyt tajusit mun vitsin. Apuva...:))
        Mutta eikö niitä elimiä oteta muiltakin kuin aivokuolleilta, olikohan siin lehdes joku asiavirhe.

• Nittaminax kirjoitti:

oikein hesarin juttua ajattelemaan, mua rupesi silleen hymyilyttämään tän ekan kirjoittajan viesti. Hesarissa kun sanottiin et potilaan täytyy olla aivokuollut ja alle 75v. No ei kait niitä aivoja silloin voisi muutenkaan kenellekkään antaa, jos nyt tajusit mun vitsin. Apuva...:))
        Mutta eikö niitä elimiä oteta muiltakin kuin aivokuolleilta, olikohan siin lehdes joku asiavirhe.

Mut entäs jos pakastais itsensä kokonaan, jotta sitten kun kunnolliset kaikki on loppu, niin voivat tehdä sitten minusta niitä kokonaisia klooneja...

• miljoona kirjoitti:

Mut entäs jos pakastais itsensä kokonaan, jotta sitten kun kunnolliset kaikki on loppu, niin voivat tehdä sitten minusta niitä kokonaisia klooneja...

ajattele..monta pikku miljoonaa vipeltäisi maita ja mantuja. :)))

• tuota samaa, että löytyykö mitään otettavaa, johan siinä menee aikaa, kun tutkivat ja etsivät.
      Sitten huomaavat, että ei tästä mummosta mitään kunnollista saa irti, poistoon vaan.

• koskaan tiedä mitä hyödyllistä ne löytää. Ainakin 7 ihmistä voi lehden mukaan pelastaa yksi aivokuollut. Ja mitä muita oheistuotteita/elimiä voidaan luovuttaa, ainakin sarveiskalvot.

• Nittaminax kirjoitti:

koskaan tiedä mitä hyödyllistä ne löytää. Ainakin 7 ihmistä voi lehden mukaan pelastaa yksi aivokuollut. Ja mitä muita oheistuotteita/elimiä voidaan luovuttaa, ainakin sarveiskalvot.

hyödyllistä löytävät, ottakoot pois. Tosin mun silmät alkavat olla loppuunkäytetty, kelpaavatkohan ne mihinkään.

• Anceli kirjoitti:

hyödyllistä löytävät, ottakoot pois. Tosin mun silmät alkavat olla loppuunkäytetty, kelpaavatkohan ne mihinkään.

ihan varma, mutta sarveiskalvolla ei taida olla paljoakaan merkitystä näön kanssa. Voin olla ihan väärässäkin. Olisihan se kiva jos edes ne kelpaavat jollekkin. :))

• Nittaminax kirjoitti:

ihan varma, mutta sarveiskalvolla ei taida olla paljoakaan merkitystä näön kanssa. Voin olla ihan väärässäkin. Olisihan se kiva jos edes ne kelpaavat jollekkin. :))

oletan, kunhan nyt epäilin ;)
        Lasiaiset mulla on lysähtäneet ja ryppykalvo silmän takaosassa, no, tohtorit saavat selvittää,
        sitten aikanaan, mitä on otettavissa.
        Munuaiset kuitenkin ovat napakassa kunnossa, ehkä.

• ...

Itellä ollut elinluovutuskortti lompakossa vain vähän aikaa. Ei mun kaluilla enää ole paljoa käyttöä, ehkä sarveiskalvoista on johonkin. Mutta on tää tavallaan parannus asiaan. Jokin aika sitten oli juttu, että jollekin ulkomaila oli vaihdettu keuhkot. Muuten hyvä, mutta sai paskat keuhkot ja kuoli kuitenkin. Muuta ei ollut tarjolla kuin ketjupolttajan syöpäiset keuhkot. Varaosia on ollut saatavissa aivan liian vähän, ei ole ollut valinnan varaa.

Olen muuten ajatellut alkaa luovuttamaan verta. Liittyy yhteen toiseen asiaan. Päättele loput.

=DW=

• et tollaset keuhkot? Luulisi kirurgien etiikan kieltävän moiset leikkaukset, vaikka potilaan henki siinä olisi muutenkin kyseessä. Uskomaton juttu.
        Mun veri taas ei kelpaa luovutukseen.

• riittää keuhkoja! Kysymys on protokollasta - lääkärit eivät määrää potilaitaan ajoissa siirtojonoon! Vankkaa tietoa on omasta perheestä, jossa potilas pelastui - kiitos Meilahti ja Hämmäinen! Lisäksi pohjoismailla on keskenään "vaihtoa".

• oikeen tiiä,mitä ajattelisi tuosta elinten luovutuksesta...Kaippa sitä minultakin voi jotain ottaa,jos kelpaa.Kunhan kasaavat mut sitten ihmisen näköseks sen jälkeen,niin menoks vaan...

Sen san on kummiski vielä,että kyllä jokaisen pitäisi saada itse päättää haluaako luovuttaa ilman tuota erillistä kieltoakin.Miksei tuo vanha käytäntö,että on elintenluovutuslupa,niin enää riitä...

• kirjoituksesta ymmärsin, siis hesarin, niin edelleen lääkärit toki kunnioittavat myöskin sukulaisten tahtoa tai jottain. Ehkä siksi se edellinen ei riittänyt, kun oli sitten epävarmuutta mikä oli vainajan tahto ja näin päästetään sukulaisetkin sitten suuresta taakasta onko se päätös ollut oikein. Eih..en mä osaa selittää. Yritän hetken päästä uudestaan, mun ajatukset on nyt ihan muualla.

• Kaupunkilainen

Minusta uusi laki on helpotus, koska läheskään kaikilla, jotka elinluovutuksen sallisivat, ei ole testamenttia asiasta. Omaiset ovat herkässä tilassa, kun läheinen on kuollut/kuolemassa, ja heidän ensimmäinen reaktionsa on helposti "ei mitään saa ottaa", ja niin kuolee yhden sijaan kaksi ihmistä.

Minulle ei ole edes väliä sillä, minkä näköisenä krematorioon kärrätään (haluan ehdottomasti tuhkauksen), koska eihän sitä tomumajaa enää kukaan siinä vaiheessa näe.

• Kaupunkilainen kirjoitti:

Minusta uusi laki on helpotus, koska läheskään kaikilla, jotka elinluovutuksen sallisivat, ei ole testamenttia asiasta. Omaiset ovat herkässä tilassa, kun läheinen on kuollut/kuolemassa, ja heidän ensimmäinen reaktionsa on helposti "ei mitään saa ottaa", ja niin kuolee yhden sijaan kaksi ihmistä.

Minulle ei ole edes väliä sillä, minkä näköisenä krematorioon kärrätään (haluan ehdottomasti tuhkauksen), koska eihän sitä tomumajaa enää kukaan siinä vaiheessa näe.

en halua mitään polttohautausta.En tiedä mikä siinäkin ottaa vastaan..:)

• GloriaJoy

vastaanottajia kun miun riesana on autoimmuunisuus; onneksi siirrännäiset eivät vaikuttane siirron vastaansaaneen sukuperimän laatuun.

• sillä sitten ole mitään merkitystä vaikka saisivatkin sulta jonkun elimen.

• nimi merkki

En muista nähneeni tai kuulleeni aiheesta ennen kuin tänään, että edes tuollaista lakia oltaisiin suunnittelemassa. Tämä laki vain jyrättiin läpi, ilmeisesti.

• Luotain-56

on merkki uudesta yhteiskuntajärjestelmästä.Kohta mennään siihen että punnitaan vaihtoehtoja:Kun sattuu vaikka paha kolari niin katsotaan koneelta onko jossain kiireellinen elimen tarvitsija.Jos onnettomuuden uhri on siinä kunnossa että elvytys ei tule häntä auttamaan niin ambulanssin keula käännetään tarvitsijan suuntaan ja viedään tuoreet varaosat viivyttelemättä paikalle.Rahaa säästyy ja yhteiskunta saa taas yhden lypsettävän lisää.Se on mun mielestä aika pelottava mahdollisuus eikä siinä auta mikään vastaanhangoittelu.

• otisservice
        Luotain-56 kirjoitti:

on merkki uudesta yhteiskuntajärjestelmästä.Kohta mennään siihen että punnitaan vaihtoehtoja:Kun sattuu vaikka paha kolari niin katsotaan koneelta onko jossain kiireellinen elimen tarvitsija.Jos onnettomuuden uhri on siinä kunnossa että elvytys ei tule häntä auttamaan niin ambulanssin keula käännetään tarvitsijan suuntaan ja viedään tuoreet varaosat viivyttelemättä paikalle.Rahaa säästyy ja yhteiskunta saa taas yhden lypsettävän lisää.Se on mun mielestä aika pelottava mahdollisuus eikä siinä auta mikään vastaanhangoittelu.

Meneekö hissi ihan ylös asti ???

• nimi merkki
        Luotain-56 kirjoitti:

Ja kun tulee päivä jolloin jokaisen ihmisen kaikki tiedot ovat järjestelmässä, niin en ihmettele vaikka "vähempiosaisten" ja muutenkin yhteiskunnalle "tarpeettomien" joutuessa onnettomuuteem (esim.kolariin) , koneelta nähdään kannattaako sitä ihmistä edes yrittää elvyttää enää.
        Joku sanoo että tämä on vainoharhaista ajattelua, mutta uskon monen ajattelevan tänä päivänä täsmälleen samoin kuin itsekin.

• HTZA
        nimi merkki kirjoitti:

Ja kun tulee päivä jolloin jokaisen ihmisen kaikki tiedot ovat järjestelmässä, niin en ihmettele vaikka "vähempiosaisten" ja muutenkin yhteiskunnalle "tarpeettomien" joutuessa onnettomuuteem (esim.kolariin) , koneelta nähdään kannattaako sitä ihmistä edes yrittää elvyttää enää.
        Joku sanoo että tämä on vainoharhaista ajattelua, mutta uskon monen ajattelevan tänä päivänä täsmälleen samoin kuin itsekin.

oikeassa taidat olla.
        Mutta tarkemmin ajateltuna, tuo saattaa olla ihan hyvästä.

• Sol57
        nimi merkki kirjoitti:

ikävä kyllä joutuvat lääkäritkin tekemään...Eipä käy kateeksi...Kuitenkin meillä vielä toistaiseksi ihan hyvä taso tässä mielestäni....(jos ajatellaaan tätä vaikeaa asiaa laajemmin siis jotenkin valtakunnallisestikin)...Tietenkin sitten kun yksilönä tätä miettii ja omalle kohdalle tämä tulisi ja joutuisi vielä itse olemaan tuossa mukana päättämässä...niin harva meistä nyt ihan ilman tunteita tuota pystyisi järkevästi miettimään....Ihminen kun sellainen että, niin kauan kun on elämää on myös sitä toivoa...Helppo kirjoittaa nyt...mutta, kun itsekin ollut tilanteessa jolloin tämän asian kanssa oli silmätysten....niin kyllä silloin ajatukset olivat aivan toiset...Aika nöyräksi sanoisinko ainakin minulle tuon mielen veti....Kaiken itseäni suuremman edessä. Hiljaiseksi....Pitkäksi aikaa... ja Elämä on helppoo silloin kun jostain mistä pitää kiin....oliko tuo nyt Neumann joka näin lauloi....

tsau:Friidu

• Luotain-56 kirjoitti:

Voit itse saada siirtoelimen tai kuoltuasi jatkaa "osin" elämääsi?
        Läheiselleni - alle nelikymppinen - on tehty kaksi elinsiirtoa ja sitä kiitollisuuden määrää ei voi sanoin kuvata!

• nimi merkki kirjoitti:

väärin ja ihmisen hyväksikäyttöä? Moni potilas toivoo lepoa tuskistaan ja toisaalta elämä "kasvina" on tuskin kenenkään meidän toiveissamme...

• ...

Lakeja ei kylläkään ikinä jyrätä mitenkään läpi, ihan samallalailla ne kaikki käsitellään.

Araksi asian tekee muut jutut, ei media tuollaista ota silmätikukseen, kuten jotain muuta lakia. Katos kun on olemassa uskontoja, jotka kieltävät elinsiirrot tai verensiirrot jne. Ja kun varaosia nyt yksinkertaisesti tullaan tarvitsemaan enemmän. Eliniän noustessa ennen raadiksi keski-iältään ikäiselle ihmiselle joudutaan vaihtamaan osia, koska hän nyt sattumalta ei ole kuollut vaa elää vielä kymmeniä vuosia.

Ja onhan niitä muitakin asioita. Mutta hyvä homma kaikkinensa. Kierrätys on aina hyvä asia. Typerää tunkea jonnekin hautausmaille täysin ehyttä tavaraa mätänemään. Sulatetaanhan nykyään jo kaikki rautaromu uudelleen käytettäväksi tavaraksi ja poltellaan energiaksi kaikki palavat jätteet jne. Ei ihminen ole ollut kuoltuaan kuin ongelmajätettä, nyt päästää kierrättämisen alkuun.

=DW=

• ... kirjoitti:

Lakeja ei kylläkään ikinä jyrätä mitenkään läpi, ihan samallalailla ne kaikki käsitellään.

Araksi asian tekee muut jutut, ei media tuollaista ota silmätikukseen, kuten jotain muuta lakia. Katos kun on olemassa uskontoja, jotka kieltävät elinsiirrot tai verensiirrot jne. Ja kun varaosia nyt yksinkertaisesti tullaan tarvitsemaan enemmän. Eliniän noustessa ennen raadiksi keski-iältään ikäiselle ihmiselle joudutaan vaihtamaan osia, koska hän nyt sattumalta ei ole kuollut vaa elää vielä kymmeniä vuosia.

Ja onhan niitä muitakin asioita. Mutta hyvä homma kaikkinensa. Kierrätys on aina hyvä asia. Typerää tunkea jonnekin hautausmaille täysin ehyttä tavaraa mätänemään. Sulatetaanhan nykyään jo kaikki rautaromu uudelleen käytettäväksi tavaraksi ja poltellaan energiaksi kaikki palavat jätteet jne. Ei ihminen ole ollut kuoltuaan kuin ongelmajätettä, nyt päästää kierrättämisen alkuun.

=DW=

se on sekin kun eräissä krematorioissa lämpö johdetaan talvella kirkon lämmittämiseen.

• Meriläinen

Helpompaa luulis näin olevan, vai en tiedä.
      Itelläkään ei nyt varmaan kauheen hyviä elimiä enää ole mutta kaikki saa ottaa mikä kelpaa.
      Eikä haittais vaikka perhe antais johonkin koulujuttuun kroppani.
      Mutta on vaan niin herkkiä noi muut meillä etten uskois niiden sellaiseen lähtevän.
      Äiti ja minä puhuttiin näistä asioista ihan vapaasti mutta muut on jotenkin herkkiä, en tiiä kehen lie ovat tulleet.

• muistelisin, että sinä itse voit antaa ruumiisi lääketieteelliseen tutkimukseen ja silloin valtiokos se nyt maksaa sun hautajaiskulut, vaatimattomat tietenkin, mutta kuitenkin. Tarkoitan ettei sitä siis sinun suku päätä annatko sen vai et.

• Tuli vaan mieleen, ettei sit vaan aleta tekemään bisnestä ja mun osia lähetellä johonkin ulkomaille ja joku tienaa rahaakin vielä välistä. Voi ei. Mä en halua lähettää maksaani amerikkaan tai saudeihin rikkaille alkoholisteille. Jos ne ostaa sen lahjoitetun maksan ja jatkaa taas juomista ja sitten se raukka pieni maksa kärsii. Ei ei.

Voiskohan sen tehdä sellaisen testamantin, että elinluovutus vain suomalaiselle raittiille, työssäkäyvälle, rehelliselle ja terveelliset elämäntavat omaavalle ja mieluiten naisihmiselle, ei päihdekäyttöön. Niin, sit se pääsisi vähän niinku omaan kotiin takas.

• HTZA

rasisti!! Kyllä miehilläkin on, joitain, oikeuksia elää...Kait?
        :)
        H.

• Meriläinen

Heh heh, mun mksa voiski sitten jossain huokaista onnesta hetken..... ja sitten se olis menoa voi voi sitäkin raaukkaa kuka sen sais :)
        Kohta tää katoaa usko vaan:)

• Meriläinen
        Meriläinen kirjoitti:

Heh heh, mun mksa voiski sitten jossain huokaista onnesta hetken..... ja sitten se olis menoa voi voi sitäkin raaukkaa kuka sen sais :)
        Kohta tää katoaa usko vaan:)

Tietenkin maksa, niih.

• hulla

;D

• HTZA kirjoitti:

rasisti!! Kyllä miehilläkin on, joitain, oikeuksia elää...Kait?
        H.

Mä voin laittaa pienellä huomautuksella, että myös mies voi tulla kysymykseen, jos hän on luonteeltaan hyväntahtoinen, mutta ehdottomasti suomalainen ja lupaa myös käyttää uutta osaa kunnioituksella eikä edes ajattele enää siitä lähtien mitään päihteitä, rivoja ajatuksia eikä mitään hurvitteluja enää...minä haluan lahjoittaa omat osani hyvään kotiin.

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Mä voin laittaa pienellä huomautuksella, että myös mies voi tulla kysymykseen, jos hän on luonteeltaan hyväntahtoinen, mutta ehdottomasti suomalainen ja lupaa myös käyttää uutta osaa kunnioituksella eikä edes ajattele enää siitä lähtien mitään päihteitä, rivoja ajatuksia eikä mitään hurvitteluja enää...minä haluan lahjoittaa omat osani hyvään kotiin.

toivoa on, mutta tuon laista miestä ei löydy, noin, inhottavan, tervettä löytyy vain .. öh.. määrätyn maalaispuolueen jäsnistä.
        Ettei vaan, kantasi olisi poliittinen?
        H.

• hulla

Minullakin on ollut jo kauan elinluovutuskortti mukana. Olen kyllä jo uusinut sen pari kertaa, koska, kuten totesit, se nuhraantuu ajan kanssa.

Olen saanut ”syntymälahjana” kolme munuaista. Elinluovutuskorttiin olen kirjoittanut asiasta.
      Kysyin joskus ”ammoisina aikoina” lääkäriltä, voisiko kolmannen käyttää hyväksi esim. vauvalle. Yksi munuainen on pienempi, normaalinmuotoinen ja omalla virtsatiehyellä, mutta ainakaan silloin se ei ollut lääkärin mukaan mahdollista L. Pitäisköhän kysellä uudelleen…

Koska tällä hetkellä olen perusterve; matala verenpaine, ei mitään lääkkeitä, joten luulisin varaosia voivan hyödyntää, myös harvinaisen veriryhmäni vuoksikin.
      Jopa päänsärkytablettimainos: ”auuu, boing-boing, tum-tum, iihhh..” on minulle kauhuleffa – vaikka niin taitaa olla monelle muullekin, vaikka kyseistä lääkettä käyttävätkin J

”Syntymälahjanaamanikin” saattaisi kelvata, jos ihan lähiaikoina kupsahtaisin :D

• tiedä onko jollain lääkityksellä mitään merkitystä voiko jotain elintä luovuttaa, luulisin että ei. Kertokoon joku viisaampi. Mielenkiintoisen ajatuksen heitit. :)

• HTZA

Joka varmaan kelpaisi.
      Miehille ja sukupuolineutraaleille
      Pitäisi vaan laittaa verenkierto kuntoon.
      Minulla on sinne suora putki Sydämen vasemmasta eteisestä, vaan ei eteinen enää muista mitä rytmi tarkoittaa ja milloin se on paikallaan, luulee että sitä ollaan petissä koko ajan. Muu osa pumpusta sitten, sekin, menee sekaisin.
      Minulla on VIP-Flabari lääkäreille, kaikkia, tarvittavia, saa leikellä tarvitsijoille. Ja sen olen kertonut läheisillenikin.
      Kauhu-skenario se, tietysti, on. Miljoona miljoonaa on hyvästä, miljoona HTZA:ta voi, myös, olla hyvästä...
      Aika näyttää. Saattaa tulla kauhea tappelu palstalla, kun seuraavan sukupolven 50 , yrittävät vakuuttaa, että, minä olen se oikea! Minä sain sen, minun miheni sai sen... ei kun mun isä sen sai... jne.
      Varoittakaa lapsenlapsianne.

;)
      H.

• hulla

• kawe

mainitsi *elinbisneksen. Se on erittäin ikävää, mutta totta hyvinkin laajasti, kehitysmaissa. Käytännössä toimii monella tapaa, yksittäisiä henkilöitä ostetaan luovuttajiksi /kidnapataan / surmataan riippuen maasta. Eettisesti ja moraalisesti hoitohenkilökunnalle varmasti rankkaa joko tekevät rahasta kyselemättä tai pakotetaan. Kyllähän me tämä musta puoli maailmasta tiedetään ja dokumentteja nähty..
      Hoitotestamentti on jo, voidaan käyttää muiden hyväksi kaikkea ehdottomasti.......
      Kloonauksen kiellän jotain rajaa sentään.....

• HTZA

kirjoittanut, on kyllä ollut sellaista että voisit sallia kloonauksen.
        H.

• Ja jos me annamme osamme ilmaiseksi, ajattele kymmeniä tuhansia ihmisiä ja miten arvokkaita me olemme kuollessamme, jos kaikkialla muualla pitää varaosistaan maksaa. Ihmettelen vaan jos ei meidän osat joudu pimeille markkinoille. Ajttele ilmainen esim. maksa ja mikä markkinaarvo. Varmaan ruotsista heti tarjoudutaan ostamaan ne ylimääräiset, meiltähän jää kokoajan ylimääräisiä osia ihan hirveesti kun kaikilta sais ottaa ja siirtää ihan lain voimalla....ehkä lain tarkoituskin on saada maksavia asiakkaita meidän sairaaloihin...

• kawe
        miljoona kirjoitti:

Ja jos me annamme osamme ilmaiseksi, ajattele kymmeniä tuhansia ihmisiä ja miten arvokkaita me olemme kuollessamme, jos kaikkialla muualla pitää varaosistaan maksaa. Ihmettelen vaan jos ei meidän osat joudu pimeille markkinoille. Ajttele ilmainen esim. maksa ja mikä markkinaarvo. Varmaan ruotsista heti tarjoudutaan ostamaan ne ylimääräiset, meiltähän jää kokoajan ylimääräisiä osia ihan hirveesti kun kaikilta sais ottaa ja siirtää ihan lain voimalla....ehkä lain tarkoituskin on saada maksavia asiakkaita meidän sairaaloihin...

meidän *systeemiin, mutta ainahan tänne voi soluttautua *yksityisten klinikoiden leipiin bisnestyyppejä.
        Nietche tulee mieleen ja yli-ihmisteoria, jota Hitler pitkään toteutti.........
        Jospa rekisteröinti on pakollista siis kenelle annetaan ja mitä keneltä, eikö

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Ja jos me annamme osamme ilmaiseksi, ajattele kymmeniä tuhansia ihmisiä ja miten arvokkaita me olemme kuollessamme, jos kaikkialla muualla pitää varaosistaan maksaa. Ihmettelen vaan jos ei meidän osat joudu pimeille markkinoille. Ajttele ilmainen esim. maksa ja mikä markkinaarvo. Varmaan ruotsista heti tarjoudutaan ostamaan ne ylimääräiset, meiltähän jää kokoajan ylimääräisiä osia ihan hirveesti kun kaikilta sais ottaa ja siirtää ihan lain voimalla....ehkä lain tarkoituskin on saada maksavia asiakkaita meidän sairaaloihin...

Jokunen vuosi sitten nousi hirveä haloo, Suomalaisesta lääkäristä joka kehitti Interferonin tms. Jolla pidennettiin väärinpökkineiden elämää, keksintö tehtiin, muistaakseni, jonkun yhdistyksen tiloissa, yhdistyksen joka kerää verta, ja ampaisee maailmalle, ruinatuilla rahoilla, heti kun maanjäristys kaataa naurettavat savimajat, paikallisten niskaan.
        Ja niin lähti litroittain Suomalaisten, vapaaehtoisten, verestä tehtyä litkua maailmalle, kalliiseen hintaan.
        Rahalla ei ole etiikkaa.
        H.

• HTZA
        kawe kirjoitti:

meidän *systeemiin, mutta ainahan tänne voi soluttautua *yksityisten klinikoiden leipiin bisnestyyppejä.
        Nietche tulee mieleen ja yli-ihmisteoria, jota Hitler pitkään toteutti.........
        Jospa rekisteröinti on pakollista siis kenelle annetaan ja mitä keneltä, eikö

ja vähän uskaliaasti kirjoitit.
        Pakollinen elintenluovutus saa aikaan yli-ihmisiä.
        Rahamiehet ei rupusakin Sydämiä osta, siellä toimii Kokoomuslainen markkinatalous.
        Vaikka asia on sama, taitavat kuitenkin välttää puheita Hitleristä.
        Olisi ikävää tunnustaa, että raketit ja muu kiva on, Saksalaista tekoa.
        Sodan jälkeen Saksasta varastettiin kaikki tietotaito.
        H.

• miljoona kirjoitti:

jos ruumiit tulevat hyötykäyttöön, vähemmän jää poltettavaa ja maatuvaa ainesta.
        Kuollut ihminen on kuollut ihminen, pelkkää jätettä, ellei mitään oteta talteen.
        Sielu on jo missä kenenkin uskon tai luulon mukaan lieneekään.

• HTZA kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten nousi hirveä haloo, Suomalaisesta lääkäristä joka kehitti Interferonin tms. Jolla pidennettiin väärinpökkineiden elämää, keksintö tehtiin, muistaakseni, jonkun yhdistyksen tiloissa, yhdistyksen joka kerää verta, ja ampaisee maailmalle, ruinatuilla rahoilla, heti kun maanjäristys kaataa naurettavat savimajat, paikallisten niskaan.
        Ja niin lähti litroittain Suomalaisten, vapaaehtoisten, verestä tehtyä litkua maailmalle, kalliiseen hintaan.
        Rahalla ei ole etiikkaa.
        H.

Ajattelen joskus ihan järkeviäkin, vaikka hölynpölyä kirjoittelenkin enimmäkseen.

Olen samaa mieltä kyseisestä yhdistysestä, en luota pätkääkään. Euroakaan en ole antanut. Kyllä nyt suomalaisten hyväuskoisuutta taas käytettiin hyväksi ja huiputetaan. Pakko tehdä elinluovutuskielto testamentti, jos siitä olisi mitään apua.

• Anceli kirjoitti:

jos ruumiit tulevat hyötykäyttöön, vähemmän jää poltettavaa ja maatuvaa ainesta.
        Kuollut ihminen on kuollut ihminen, pelkkää jätettä, ellei mitään oteta talteen.
        Sielu on jo missä kenenkin uskon tai luulon mukaan lieneekään.

En ole kirjoittanut sanaakaan.

• kawe
        HTZA kirjoitti:

Rahalla ei ole etiikkaa.
        H.

ja siitä variaationa beetainterferoni on monistettu useampaan muotoon yksilöhoidoksi esim. MS-potilaille.
        Katastrofialueille on kehitetty verta jota käytetään ensihätiin en osaa selittä paremmin. Veren kanssa kun täytyy huomioida HIV/AIDS -tilanne, aika paha isoilla alueilla .........
        Etiikan pitäisi olla selkeä käsite siis oikean ja väärän välillä, on samentunut kun raha tekee ratkaisuja, ahneus pirulainen.

• miljoona kirjoitti:

En ole kirjoittanut sanaakaan.

mutta minä kirjoitin, joillekin se voi olla tärkeä asia.

• hulla
        miljoona kirjoitti:

Ai - suomalaisten maksa vai???
        Tuskinpa ainakaan niistä mitään kilpailua tulee...

• kawe

ihmisyydestä, liitän sen jotenkin oikeustajuun, hyvyyteen, uskonnollisuuteen noin äkkiseltään. Mutta eikö se sielu ole koko henkinen elämä myös kielteiset ihmisyyden alueet, vai voiko sielulla olla jokin muu merkitys?

• jatkaa etanana, jospa vauhti vähän hidastuisi.
        Lepakko ;)

• Sol57

mihinkään pimeään ja umpinaiseen pussiin...meikäläisen ainakaan pistää hanttiin tapansa mukaan itsepäisesti silloinkin;))...Vaan menee kohti ihanaa ilmavaa ja valkoista valoa päin...On sitten vihdoinkin vapaa tämä SIELU liitelemään albatrossin tapaan...valtameriä ja vuoria...ja maita ja solia ja kanjoneita ja voi vapaana suklaa päin valtameren tyrskyjä ja myrskyjä hukkumatta kuitenkaan aaltoihin......Eikä mikään rajoita kulkemista...Ei mies ei perhe;))) Eikä Friidun tarvitse kysyä lupaa saanko nyt mennä...keneltäkään;))) Senkun vaan liitelen missä ja milloin haluan...VAPAANA....jos hyvin käy...;))) Enkä varmasti sotkeudu sillä matkalla toiseen yhtä vallattomaan sieluun....en takuulla...vain siinä tapauksessa että, pyytää ehkä houkutellen kitaraa soitellen Friidua kuuntelemaan jotain kaunista laulua ja soittoa kenties jotain *Elviksen tapaista tunteellista musiikkia....:)) tietysti sellainen on otettava huomioon...tämäkin seikka...

Selllaisena itse tämän nään...;))) Sielun....

tsau:Friidu

• malttavat odottaa tarpeeksi ennenkuin vievät kaiken mitä irti lähtee ja kelpaa vielä.

• HTZA

luurailee, harvasti kun poikkeilee?
        H.

• vantis
        HTZA kirjoitti:

luurailee, harvasti kun poikkeilee?
        H.

kun kuulin huhuja että etsivät jostain polvilumpiota ;)

• Periaatteessa olen elintenluovutusten kannalla, ei vain itse ole tullut tehtyä ko. testamenttia. Ehkäpä se on kuullostanut hiukan liian juhlalliselta sanalta, luovuttaa omat vaatimattomat elimensä jonkun toisen käyttöön. Asia sinänsä ei kauhistuta ja jos tuollainen laki on tullut, hyväksyn sen. Miksi pistää matojen syötäväksi jos joku niistä saa pidennystä elämälleen tai elämänsä laatuun.

• väheksyä omia elimiään. Kyllä kaikki elimet voivat olla arvokkaita vaikka itsestä voi tuntua toisin. Onneksi lääkärit sen tutkivat kelpaako jokin elin vai ei. :)

• voi näitä aikoja

jos vain jollekkin kelpaa, silloin kun en niitä enää itse tarvitse ei ole väliä onko tarvitsija köyhä vai rikas. Verta olen luovuttanut n. 30 v, keskimäärin 3 kertaa vuodessa, koskaan en ole ajatellut kenelle se menee, tarvitsijoita on paljon.
      Aika negatiivisia juttuja elinluovutuksista on tässä ketjussa, taitaisi olla eri ääni kellossa jos tarvitsijana olisitte itse tai joku teille hyvin läheinen ihminen.

• en minä nyt silleen huomannut että erikoisemmin negatiivista juttua olisi ollut. Saisinpa nyt äkkiä mun uudet rillit niin jospa näkisin paremmin.

• kielto..

ensimmäistäkään elintä, koska lekurit eivät tee minunkaan hyväkseni mitään vetoamalla siihen että otan alkoholia silloin tällöin. En anna sarveiskalvoja jos ne meneekin jollekin juopolle.

• minä lähden muihin hommiin. Kaikille varmaan on ainakin joku vastannut ettei pitäisi olla siinä mielessä paha mieli. :)) Huomiseen..kait.

• ...

Sattui artikkeli eteen, missä oli vähän jotain numeroita aiheesta. Tietenkinhän eniten ihmishenkiä säästettäisiin, jos kiellettäisiin autolla ajaminen ja juopottelu. Nyt kuitenkin saatavilla paremmin varaosia ihan kaikille tarvitseville.

http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=6133963#

=DW=

• upittaja58

up

• nostit vanhan aloitukseni ylös. Ei minua haittaa vaikka joku tekee samanlaisen aloituksen, en ole hasardi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4001
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1464
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1241
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      61
      1184
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1130
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      45
      1104
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      961
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      895
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      838
    Aihe