Volvo Penta 250A ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä

V-olvo

Minulla on vene jossa on Volvo Penta 250A bensamoottori vm 1990.
Onko normaalia että kyseinen moottori ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä?
Kierroksia joutuu pitämään aika korkealla kunnes moottori lämpenee.
Myös moottorin käynnistäminen kylmänä on vaikeata.
Kierrokset joutuu kaasua pumppaamalla ryntäyttämään useampaan tuhanteen kierrokseen, ja pitämään siellä hetken aikaa että vene ei sammuisi.
Tuossa käynnistämisessä on myös se ongelma että kaasukahvassa on jotain vikaa, sillä pari kertaa kylmänä käynnistäessä (kaasua pumpaten) on vene syöksähtänyt eteenpäin, koska vaihde ei ole ollut jostain syystä vapaalla vaikka kaasukahvan "vapaavaihde"nappi on ollut painettuna pohjaan. Onko muilla ollut vastaavaa ongemaa?

Kolmas ongelma on se että en saanut venettä tänään pysyvästi käyntiin.
Vene oli seisonut käyttämättömänä lähes 2kk, ja tänään piti lähteä veneilemään.
Vene käynnistyi hetkeksi, mutta koska en uskaltanut ryntäyttää kierroksia ylös, sammui se myös samantien. Tämän jälkeen en saanut venettä enää käynnistymään vaikka kuinka yritin pumpata kaasua.
Miten saan veneen huomenna käynnistymään. Ostanko uudet sytytystulpat, vai onko vika jossain muualla kuin kastuneissa tulpissa?

16

3499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukossahan se

      ei saa pensaa tai ryyppy ei toimi. Vaihteen säädöt pielessä.

      • V-olvo

        Minkälainen ryyppy kyseisessä moottorissa on? Onko se automaattinen kun mitään manuaalista ryyppykahvaa en ainakaan ole löytänyt. Miten sen kunnon ja toiminnan voisi tarkistaa?


      • vulvu
        V-olvo kirjoitti:

        Minkälainen ryyppy kyseisessä moottorissa on? Onko se automaattinen kun mitään manuaalista ryyppykahvaa en ainakaan ole löytänyt. Miten sen kunnon ja toiminnan voisi tarkistaa?

        Tuossa ei ole ryyppyä lainkaan. Sen vuoksi lämmityskäytön ajan on pidettävä kierroksia päällä, jotta kone ei sammuisi. Ongelma on siinä, että se ei suostu käymään millään vakiokaasulla, vaan moottori pyrkii joko ryntäämään tai sammumaan. Kaasukahvaa täytyy siis pumpata vähän koko ajan, kunnes moottori on lämmin.

        Jos moottorisi ei suostu käymään tyhjäkäynnillä lämpimänäkään, niin yksi mahdollinen ongelmakohta voi olla tukkeutuneet ilmansuodattimet. Suodattimet ovat metalliverkkoja, ja siis pestävissä jollain liuottimella.
        itselläni ainakin tyhjäkäyntiongelma poistui pelkällä suodatinverkkojen pesulla. Sillä oli myös positiivinen vaikutus lämmityskäytön vaikeuksiin.


    • Nuo 131/151 sarjalaiset (250 on sama kuin 151) ovat kylmänä vähän oikukkaita, toiset ei lähde muuta kuin tyhjäkäynnillä, ja toisissa saa pumpata kaasukavaa väsymykseen asti ennen kuin lähtee käyntiin. Ja jos et ole ajanut kahteen kuukauteen, niin ensin pitää saada kaasuttimet täyteen bensaa (on takuulla haihtunut pois).

      Ja ennen kuin lähdet ajamaan, niin säädät vaihdekapeelin. Sen molemmissa päissä on nipat jolla se kiinnitetään hallintalaiteeseen/vetolaitteen vaihdevivustoon. Molemmat nipat kuluu varmistaa tiukasti lukitusmutterilla. Vaikka oletkin ilmeisen kokenut veneilijä, niin olet ilmeisesti unohtanut kyseiset mutterit kun keväällä vaihdoit vetolaitteen palkeet, ja vaihdevaijeri on päässyt kiertymään sen verran ettei säätö ole enään kohdallaan..

      • V-olvo

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Koneessa ei siis ole ryyppyä, joten on vain tuon moottorin ominaisuus että sen joutuu "ryntäyttämään" käyntiin, ja pitämään korkeita kierroksia kunnes moottori lämpenee.
        Moottori käy kyllä tyhjäkäyntiä myös lämpimänä, mutta välillä ehkä vähän rykien ja pari kertaa se on sammunut uistellessa. Olisiko muita mahdollisia vikakohteita kuin likaantuneet ilmansuodattimet?

        Olen ostanut veneen äskettäin joten mitään huoltoja en ole itse vielä tehnyt.
        Tutkin tuota kaasukahvan vaijerijuttua. Lukitusmutterit näytti olevan paikoillaan, mutta on hyvinkin mahdollista että nuo on alunperinkin säädetty väärin. Miten nuo vaijerit säädetään oikein? Olisiko tarkempia ohjeita kenelläkään antaa?


      • poolistus
        V-olvo kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Koneessa ei siis ole ryyppyä, joten on vain tuon moottorin ominaisuus että sen joutuu "ryntäyttämään" käyntiin, ja pitämään korkeita kierroksia kunnes moottori lämpenee.
        Moottori käy kyllä tyhjäkäyntiä myös lämpimänä, mutta välillä ehkä vähän rykien ja pari kertaa se on sammunut uistellessa. Olisiko muita mahdollisia vikakohteita kuin likaantuneet ilmansuodattimet?

        Olen ostanut veneen äskettäin joten mitään huoltoja en ole itse vielä tehnyt.
        Tutkin tuota kaasukahvan vaijerijuttua. Lukitusmutterit näytti olevan paikoillaan, mutta on hyvinkin mahdollista että nuo on alunperinkin säädetty väärin. Miten nuo vaijerit säädetään oikein? Olisiko tarkempia ohjeita kenelläkään antaa?

        ootko tarkistanut katkojan kärjet?


    • Ohko

      Kyseisellä koneella useamman vuoden ajaneena voinen kertoa mitä tiedän. Ainakin talven jälkeen voi olla hyvinkin vaikea saada käyntiin, jos on talviteloille laittaessa suihkutellut crc :tä kaasareille. Itse olen joutunut lorauttelemaan bensaa kanisterin korkilla suoraan kaasareihin, niin säästyy akkukapasiteettia. Lorautuksen jälkeen kun se hetken käy, niin bensapumppu painaa uutta bensaa tankista. Mutta sen joutuu toistamaan jopa 10 kertaa. Mutta kyllä minulla parin viikon seisonnan jälkeen ainakin lähti helposti käyntiin. 4- 5 pumppausta kaasulla vapaanappi pohjassa ja sitten kun jätti vivun aika isolle niin kyllä hörähti ja jäi käyntiin , kunhan kaasu tarpeeksi isolla. Semmoseen 2000 kierrosta kun sitten sääti kierrokset niin jäi käyntiin . Sitten joutuu pikku hiljaa vähentelemään kaasua kun kone lämpenee. Ja kun lämpömittarista näkee, että termostaatti aukeaa (lämpö alkaa laskea), sen jälkeen ainakin pysyy tyhjäkäynnillä.

      • V-olvo

        En ole edelleenkään saanut moottoria käynnistymään.
        Kaadoin suoraan kanisterista kaasareihin bensaa.
        Moottori käynnistyy mutta sammuu samantien.
        Toistin tämän 10-20kertaa, mutta aina sama juttu.
        Jos pitää kaasua pohjassa käynnistyksen yhteydessä niin kierrokset käy rajoittajalla ja moottori sitten sammuu.
        Vaihdoin moottoriin sytytystulpatkin, mutta tämä ei poistanut ongelmaa.
        Onko vika selkeästi bensan saannissa?
        Voiko bensampumppu olla viallinen, vai onko vika mahdollisesti kaasareissa?


      • V-olvo kirjoitti:

        En ole edelleenkään saanut moottoria käynnistymään.
        Kaadoin suoraan kanisterista kaasareihin bensaa.
        Moottori käynnistyy mutta sammuu samantien.
        Toistin tämän 10-20kertaa, mutta aina sama juttu.
        Jos pitää kaasua pohjassa käynnistyksen yhteydessä niin kierrokset käy rajoittajalla ja moottori sitten sammuu.
        Vaihdoin moottoriin sytytystulpatkin, mutta tämä ei poistanut ongelmaa.
        Onko vika selkeästi bensan saannissa?
        Voiko bensampumppu olla viallinen, vai onko vika mahdollisesti kaasareissa?

        Siis bensapumppu, kyseessähän on tavallinen kalvopumppu, joten kalvo saattaa ajan mittaan rikkoontua. En ole muuten koskaan joutunut kaatamaan bensaa suoraan kaasarin kurkkuun, joten kyllä siellä bensan saannissa on jokin ongelma. Toki esim. kaasuttimissa oleva vesi/lika voivat aiheuttaa saman ongelman, mutta oletan että olen ensimmäisenä tarkistanut polttoainesuodattimen puhtauden, tai jos sitä ei ole, niin avannut bensatankin huoltoluukun ja tarkistanut tankin puhtauden.

        Ja vaihdekaapelin säätö on helppoa (kysyit aiemmin ohjeita). Irroitat ensin kaapelin molemmat päät ja laitat vaihteen vapaalle sekä vetolaitteessa (vaihteensiirrin vaakatasossa) että kaukosäätölaitteessa. Sitten löysäät kiinnitysnippojen lukkomutterit ja kierrät kummankin pään nippaa kunnes se osuu vaivattomasti koloonsa. Sitten vain lukitusmutterit kireälle ja nipat kiinni vetolaitteeseen ja kaukosäätölaitteeseen.


      • V-olvo
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Siis bensapumppu, kyseessähän on tavallinen kalvopumppu, joten kalvo saattaa ajan mittaan rikkoontua. En ole muuten koskaan joutunut kaatamaan bensaa suoraan kaasarin kurkkuun, joten kyllä siellä bensan saannissa on jokin ongelma. Toki esim. kaasuttimissa oleva vesi/lika voivat aiheuttaa saman ongelman, mutta oletan että olen ensimmäisenä tarkistanut polttoainesuodattimen puhtauden, tai jos sitä ei ole, niin avannut bensatankin huoltoluukun ja tarkistanut tankin puhtauden.

        Ja vaihdekaapelin säätö on helppoa (kysyit aiemmin ohjeita). Irroitat ensin kaapelin molemmat päät ja laitat vaihteen vapaalle sekä vetolaitteessa (vaihteensiirrin vaakatasossa) että kaukosäätölaitteessa. Sitten löysäät kiinnitysnippojen lukkomutterit ja kierrät kummankin pään nippaa kunnes se osuu vaivattomasti koloonsa. Sitten vain lukitusmutterit kireälle ja nipat kiinni vetolaitteeseen ja kaukosäätölaitteeseen.

        En tosiaan tajunnut katsoa tuota bensansuodatinta ollenkaan. Kyllä siellä konehuoneessa sellainen tosiaan on. Jos vika ei ole siinä niin vika on sitten varmaan bensapumpussa? Saako tuota bensapumppua "autopuolelta" halvemmalla kuin alkuperäisenä volvo penta osana(170eur)?
        Voiko pumpun kunnon jotenkin todeta ehjäksi? Irroittamalla pumpun letkun kaasarista ja laittamalla letkun pulloon ja starttaamaan?


      • Fiskari61
        V-olvo kirjoitti:

        En tosiaan tajunnut katsoa tuota bensansuodatinta ollenkaan. Kyllä siellä konehuoneessa sellainen tosiaan on. Jos vika ei ole siinä niin vika on sitten varmaan bensapumpussa? Saako tuota bensapumppua "autopuolelta" halvemmalla kuin alkuperäisenä volvo penta osana(170eur)?
        Voiko pumpun kunnon jotenkin todeta ehjäksi? Irroittamalla pumpun letkun kaasarista ja laittamalla letkun pulloon ja starttaamaan?

        Mikähän kaasutin tuossa on? Minulla oli b18 volvossa paha tyhjäkäynti ongelma ja räpläsin kaikki sytytyslaitteet ja polttoainepuolen läpi. Lopulta vika löytyi kaasuttimen tyhjäkäyntisuuttimesta, joka oli tukossa. On kuulemma ko. Weberin helmasynti. Suutin on jotenkin montussa eli kerää sakkaa sinne. Oireet oli juuri tuommoiset, eli ei millään käymään ja jos lähti, niin kävi vain kovaa tai sammui.

        Volvon manuaalissa oli ohjeet mekaanisen bensapumpun testaukseen. Niissä laitettiin painemittari kaasuttimeen menevään letkuun ja startattiin. Paine pitit nousta tiettyyn lukemaan ja sen piti myös pysyä siellä vaikka starttaaminen lopetetaan. En testaamaan ehtinyt, kun vika löytyi muualta.

        Tuo vaihdevipuongelma on kanssa koettu (volvon keppi jossa punainen nappula vivun kyljessä). Minulla meni keppi kokonaan jumiin. Ihan kuin jotain olisi hajonnut sisältä. Ongelmat johtui kuitenkin rasvan puutteesta, eli pura keppi, liota mekanismi puhtaaksi ja voitele vaseliinilla.

        Kyllä tämä b18 ainakin käynnistyy ja käy nätisti tyhjäkäyntiä nyt kun vika löytyi, että en pidä pelkästään ominaisuutena tuollaisia käynnistysvaikeuksia.


      • ohko
        V-olvo kirjoitti:

        En tosiaan tajunnut katsoa tuota bensansuodatinta ollenkaan. Kyllä siellä konehuoneessa sellainen tosiaan on. Jos vika ei ole siinä niin vika on sitten varmaan bensapumpussa? Saako tuota bensapumppua "autopuolelta" halvemmalla kuin alkuperäisenä volvo penta osana(170eur)?
        Voiko pumpun kunnon jotenkin todeta ehjäksi? Irroittamalla pumpun letkun kaasarista ja laittamalla letkun pulloon ja starttaamaan?

        Varmaankin auton bensapumppu käy, mutta onkohan yhtä suuri tuotto? Vene kun taitaa viedä 20 kertaa enemmän bensaa kuin auto. No eihän kokeilu maksa kuin pari kymppiä(motonet 29-1924). Onko siinä sellainen alumiininen bensansuodatin, jossa ei ole lasia?


    • AQ250

      Kaasun pumppaaminen käynnistyksen yhteydessä on normaalia.Itse pidän käynnistyksessä kierrokset
      n.1500-200RPM kunnes kone n.80C .Jos se bensa pumppu on rikki niin sen saa edullisemmin US-Partsi:sta Muistaakseni hinta tasoa 69 Eur Sieltä löytyy muitakin Volvo Pentaa edullisempia osia kyseiseen moottoriin.

    • pekka

      mikä vikana kun motori samuu kun lämpö nousee b18 mottori

      • Pakosarja puhki. Halvemmalla selviät kun vaihdat moottorin uudempaan.

        Ja silloin kannattaa miettiä mihin vaihtaa :D


    • dftjc

      Kaasutin ottaa lämpöä jostain ja bensat haihtuu pois. Tulpat ja puola kannattaa tutkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe