edunvalvonta

666666666666666666

Voiku joku ketoa ,kuinka on mahdollista ,kun anpppini tytär ja kotipalveluohjaajien kanssa laittoivat edunvalvonta hakemuksen maistraattiin ,siihen mukaan kuulemma pitää liittää lääkärintodistus anoppini ei ole käynyt sitä asiaa varten lääkärissä vaan muuten käynyt ja millähän perusteilla lääkäri voi todeta potilaan kykenemättömäksi hoitamaan omia asioita. tämän asian laittoi oma tytär koska haluaa itse kyseiseksi edunvalvojaksi,mutta o´äiti ei halua tytärtä,vaan haluaa poikansa ,miten on kun tytär ei hyväksy kun itsrnsä ja poika haluaa toteuttaa äitinsä toiveen ja olla hänen edunvalvoja .Tytär kuulemmaq käy noin kerran viikossa ja joka kerta haukkuu ja pahoittaa äitinsä mielen häneltä itsltään kuultu Mutta en ymmärrä et miten toi edunvalvonta silloin järjestyy jos kerran on pakko vaikka vanhus ei ole siitä samaa mieltä saako hän enää mitään rahaa itsellensä kuinka kauppa asiat jne. sääliksi käy ,kun vanholla päivillä joutuu kokemaan tämmösen asian kiitos siitä tyttärelle ja kotipalvelun työntekijöille jotka saivat vanhuksen näyttämään hullulta vaikka asuu ihan omatoimisesti yksin omassa kodissa

7

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaiken kokenut

Se on vanhuksen edun mukaista! Ei tule sitten niitä väärinkäytöksiä suvulta.

• mummomuori*

Jos vaikka anopillasi on sellainen sairaus, joka vaikeuttaa esim. muistin huononemisen takia asioiden hoitoa, hänellä on oikeus saada joku niitä hoitamaan. Sillä turvataan vaikka, ettei häntä voi hyväksikäyttää niin helposti.

Siellä oikeudessa määritellään, mitä kaikkea edunvalvoja voi tehdä. Ihan hyvin voi tehdä sopimuksen, että vanhus saa tietyn summan käteistä ja hoitaa vaikka kauppa asiansa itse.

Ei se ole mitenkään erikoista, että esim. lehden myyjät tai erilaisten tavaroiden, vakuutusten ym. tekevät sopimuksia, jotka tulevat vanhuksille kalliiksi. Jos vanhuksella ei ole oikeutta tehdä näitä, niin sehän on vain hyvä?
      http://www.oikeus.fi/5883.htm
      http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Edunvalvojantehtava

Se että vanhus pahoittaa mielensä, ei ehkä aina kerro koko totuutta. Ainakin äitini on aika terävä tässä, hän mielellään vetoaa tunteisiin jotta saisi tahtonsa läpi. Aiheuttamalla syyllisyyttä tulee antaneeksi periksi ja sitten kuitenkin lopputulos tuo lisää ongelmia.

Vanhus ei siis yksikertaisesti enää osaa ajatella johdonmukaisesti tai kytkeä eri asioita toisiinsa. ”Yksin ikävissään pitää olla.” – sovitaan että kotona käy joka päivä joku viikoittain vierailee tuttavia jne. – ”Mitä ne kyyttää ja kyylää minua jatkuvasti?”.

Joskus dementia (tai ihan iän tuoma huono muistikin) tuo tällaista ahdistusta, kun välillä hahmottavat realiteetit ja välillä ovat omissa maailmoissaan.

• ent. suomimummo

miten yksin ja ikävissään vanhukset joutuvat olemaan. Mutta kyllä te sen vielä opitte, sitten kun itse olette yhtä vanhoja. On kummallista, miten kun oma äiti alkaa ikääntyä, näitä vanhusten aikuisia lapsia ei kiinnosta enää vierailut omien vanhempien luona. Vain se rahako kelpaa? Aliarvioit äitisi. Katsot asioita vain omasta näkökulmastasi, et äitisi näkökulmasta.
        Mutta sen myönnän, oman kokemukseni perusteella, että tarpeeksi dementoitunut vanhus ei muista, milloin omainen on käynyt. Täysin dementoitunut on kuin pikkuvauva. Hädissään, jos huomaa hetkeksikään jääneensä yksin.

• mummomuori*
        ent. suomimummo kirjoitti:

miten yksin ja ikävissään vanhukset joutuvat olemaan. Mutta kyllä te sen vielä opitte, sitten kun itse olette yhtä vanhoja. On kummallista, miten kun oma äiti alkaa ikääntyä, näitä vanhusten aikuisia lapsia ei kiinnosta enää vierailut omien vanhempien luona. Vain se rahako kelpaa? Aliarvioit äitisi. Katsot asioita vain omasta näkökulmastasi, et äitisi näkökulmasta.
        Mutta sen myönnän, oman kokemukseni perusteella, että tarpeeksi dementoitunut vanhus ei muista, milloin omainen on käynyt. Täysin dementoitunut on kuin pikkuvauva. Hädissään, jos huomaa hetkeksikään jääneensä yksin.

että siltä tuntuu. Se vain ei ole se totuus.

Hänen luonaan käydään ja käytäisiin huomattavasti useammin jos hän ei olisi niin negatiivinen. Suoraan sanottuna osaisi olla loukkaamatta muita. Tuntuu että kukaan ihminen ei ole kyllin hyvä hänelle.

Hänellä käy (kävi) melkein päivittäin joku, niin sukulaisia kuin työntekijöitä että vapaaehtoisporukkaa. Itse pääsen käymään harvemmin koska asun monen sadan kilometrin päässä ja olen työssäkäyvä. Hoidan hänen asioitaan niin paljon kuin kykenen, palkaksi saan usein suoranaista v*****lua. Se on henkisesti raskasta, sillä äitini pyrkii tekemään salaa kaikennäköistä.

Esimerkkinä vaikkapa lääkärissä käynnit. Ellei lääkäri suostu kirjoittamaan hänen tahtomiaan lääkkeitä, hän menee toiselle. Lääkekaapissa sekä komeroiden ja laatikoiden kätköissä oli sekalainen joukko lääkkeitä, joita hän sitten popsi kun muisti. Dosettiin hän laittoi vain osan lääkkeitään. Suuttuihan hän kun oli pakko laittaa hänen lääkityksensä kohdilleen ja laittaa jakelu alan ammattilaiselle.

Vaikka hän ei luota kehenkään, ei hän myöskään muista aina mitä on tehnyt tai sopinut. Huolehtiminen on kyttäämistä. Toki se ei enää minuun vaikuta, olen jo oppinut ottamaan ne kuin murkkuikäisen tempuiluna. Vie esim. maksupalveluun laskuja ja syyttää että minä olen ne salaa sinne vienyt ja että häneltä näin ryöstetään rahaa (muutkin kuin minä).

Olen todella ajatellut sitä, mitä on kun itse vanhenee. En aio tehdä kuten äitini, vaan pidän huolta ystävyyssuhteistani, harrastan mahdollisimman paljon enkä anna katkeruuden myrkyttää itseäni.

• vai luonnevika
        mummomuori* kirjoitti:

että siltä tuntuu. Se vain ei ole se totuus.

Hänen luonaan käydään ja käytäisiin huomattavasti useammin jos hän ei olisi niin negatiivinen. Suoraan sanottuna osaisi olla loukkaamatta muita. Tuntuu että kukaan ihminen ei ole kyllin hyvä hänelle.

Hänellä käy (kävi) melkein päivittäin joku, niin sukulaisia kuin työntekijöitä että vapaaehtoisporukkaa. Itse pääsen käymään harvemmin koska asun monen sadan kilometrin päässä ja olen työssäkäyvä. Hoidan hänen asioitaan niin paljon kuin kykenen, palkaksi saan usein suoranaista v*****lua. Se on henkisesti raskasta, sillä äitini pyrkii tekemään salaa kaikennäköistä.

Esimerkkinä vaikkapa lääkärissä käynnit. Ellei lääkäri suostu kirjoittamaan hänen tahtomiaan lääkkeitä, hän menee toiselle. Lääkekaapissa sekä komeroiden ja laatikoiden kätköissä oli sekalainen joukko lääkkeitä, joita hän sitten popsi kun muisti. Dosettiin hän laittoi vain osan lääkkeitään. Suuttuihan hän kun oli pakko laittaa hänen lääkityksensä kohdilleen ja laittaa jakelu alan ammattilaiselle.

Vaikka hän ei luota kehenkään, ei hän myöskään muista aina mitä on tehnyt tai sopinut. Huolehtiminen on kyttäämistä. Toki se ei enää minuun vaikuta, olen jo oppinut ottamaan ne kuin murkkuikäisen tempuiluna. Vie esim. maksupalveluun laskuja ja syyttää että minä olen ne salaa sinne vienyt ja että häneltä näin ryöstetään rahaa (muutkin kuin minä).

Olen todella ajatellut sitä, mitä on kun itse vanhenee. En aio tehdä kuten äitini, vaan pidän huolta ystävyyssuhteistani, harrastan mahdollisimman paljon enkä anna katkeruuden myrkyttää itseäni.

Äkkiseltään kuulostaa dementikolta. Muistisairaudet aiheuttavat persoonassa muutoksia, harhoja ja jopa agressiivista käytöstä. Ei ole oikein pitää vanhusta ilkeänä, jos käytös on oire sairaudesta.
        Ei siinä sinuakaan auta omat päätökset ja hienot aikomukset, jos tauti iskee, niin siinäpä pidät hyvänäsi.

• Että tämmöstä

Kyseenalaista maistraatin toiminta.Kävikö kukaan henkilökohtaisesti kuulemassa äitiä,ja hänen toivettaan?Onko henkilö edunvalvoja vai edunvalvojavaltuutettu ne on kaksi eri asiaa.Edunvalvoja on vaikeampi saada pois tehtävästä mut onnistuu käräjäoikeuden kautta kun on hyvät perusteet,jos ei muutosta saada hakekaa ns.yleistä tai kunnallista edunvalvojaa joka on aivan ulkopuolinen henkilö ja käräjäoikeuden määräämä.Yrittäkää saada papereihin sopimus että poika myös voi seurata taloudellisia asioita ym..Maistraattihan sanoo että näitä taloudellisia asioita seurataan tarkasti ja joka asiasta pitää olla kuitit..paskat..kyllä kavalluksia tapahtuu mut jää niistä yleensä kiinni ja kitupiikki valvojia on myös.Se on vaikea prosessi kun ne aina sanovat että heillä on vaitiolovelvollisuus..taistelkaa asiasta loppuun asti niinkuin Raatteen tiellä,ja pyytäkää neuvoja oikeusaputoimistolta.Soitot sinne pitäis olla halvempia kuin hen.koht käynti.T;Samantyyppinen rulijanssi menossa,mut vielä vaikeampi.Maistr sivulta löytyy tietoja.

• ent. suomimummo

nähtäväksesi se lääkärin tekemä diagnoosi siitä, onko äitisi kykenemätön selviämään omien asioitensa hoitamisesta. Jos epäilet lääkärin olevan puolueellinen, vie äitisi toisen lääkärin tutkittavaksi. Usein vanhuksen omalla mielipiteellä ei ole välia eikä sitä huomioida, vaikka kyse on nimenomaan hänestä itsestään, ei tyttären asiasta.
      Jos äiti itse on sanonut haluavansa edunvalvojakseen poikansa, hänen toivettaan pitäisi kuunnella ja toteuttaa se. Kysy, miksi poika ei kelpaa? Ja vaikka poika olisi työtön, mutta hoitaa asiansa muutoin hyvin, se ei ole syy siihen, että ko. tilanteessa myös pojasta on tehty ilman lääkärin tutkimuksia jonkin asteen syyntakeeton. Ei yksin tytär voi päättää myöskään siitä, että vain hän kelpaa äitinsä hoitajaksi. Ainakin itse valitsisin ehdottomasti pojan. Pelkästään jo tyttären itsekäs asenne pistää hälytyskelloni soimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      82
      6205
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      29
      3733
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      25
      3075
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      363
      1664
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1368
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      26
      1292
    7. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      916
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      42
      873
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      860
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      819
    Aihe