Mihin sitä luottokorttia oikein tarvitaan?

Visa Electronisti

Ihmettelen miksi ihmiset käyttävät luottokortteja, vaikka ne eivät mitenkään paranna maksukykyä? Jotkut pitävät luottokorttia jopa haluttavana ja "hienona". Luottokortti päinvastoin lisää kuluja korkojen yms. maksujen muodossa eli se tulee kalliiksi. Vaikka talletusten korot ovat melko pienet, syntyy vuosien mittaan niistä kohtuullista tuloa ja samalla säästyy luottojen kustannuksilta. Esimerkiksi vuonna 2008/2009 sain korkotuloja n. 1 000 €.

Itse opin jo nuorena poikana pitämään sen verran rahaa tilillä, että olen pärjännyt loistavasti ilman luottokorttia. Uuden auton maksoin osamaksulla 6 kk:ssa ja 5 vuotta tämän jälkeen otin asuntolainan. Muuten en ole elänyt "velaksi". Asuntolaina irtosikin todella edullisesti, koska minulla oli jo 10 vuoden ajan ollut jatkuvasti kasvaneet säästöt eikä edes luottokorttia. Pankithan pitävät lainanhakijan luottokorttia riskitekijänä. Ja taas säästin... :)

Minullekin on toki tyrkytetty luottokortteja, mutta olen todennut, että "minulla ei yksinkertaisesti ole tarvetta luottokortille". Miksi ottaisin, kun tilillä on rahaa? Minulla on vaatimattomasti Visa Electron. Olen tottunut siihen, että tililläni on aina rahaa ja voin maksaa heti.

Ehkäpä minulla on juuri siksi rahaa, että minulla ei ole luottokorttia. Mene ja tiedä, mutta luottokorttiin en koske.

19

3418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakierre

Olen aika pitkälle samaa mieltä, mutta luottokortti minulla silti on. Silloin kun pelkät pankkikortit lopetettiin oli valittava joko luottokortti tai electron, ja jälkimmäisen toiminnasta olen kuullut sen verran pahaa, etten uskalla sen varaan jättäytyä. Luotto-ominaisuuksia en kylläkään ole kertaakaan käyttänyt.

• 10+2

Kuka hullu viitsii kävellä 1500€ takataskussa ulkomailla, sillä electron ei käy melkein missään maksuvälineenä?
      Entä edulliset nettiostokset? Monessakaan paikassa ei pysty maksamaan ilman luottokorttia. Hotellien tai autojen vuokrauksista puhumattakaan...

Luottokortissa on jopa kuukausi kortonta maksuaikaa, eli omat rahat saavat kasvaa korkoa pankissa aina kuukauden pidempään. Korotonta rahaa siis!!

Hanki nyt hyvä mies äkkiä se luottokortti, niin jää rahaa tohon matkusteluunki! Et meinaan oo näköjään ulkomailla käyny, ku sulla on toi surkee electron!

• 3+16

>>Kuka hullu viitsii kävellä 1500€ takataskussa ulkomailla, sillä electron ei käy melkein missään maksuvälineenä?>Entä edulliset nettiostokset? Monessakaan paikassa ei pysty maksamaan ilman luottokorttia. Hotellien tai autojen vuokrauksista puhumattakaan...>Luottokortissa on jopa kuukausi kortonta maksuaikaa, eli omat rahat saavat kasvaa korkoa pankissa aina kuukauden pidempään. Korotonta rahaa siis!!

• Mistä halvinta saa
        3+16 kirjoitti:

>>Kuka hullu viitsii kävellä 1500€ takataskussa ulkomailla, sillä electron ei käy melkein missään maksuvälineenä?>Entä edulliset nettiostokset? Monessakaan paikassa ei pysty maksamaan ilman luottokorttia. Hotellien tai autojen vuokrauksista puhumattakaan...>Luottokortissa on jopa kuukausi kortonta maksuaikaa, eli omat rahat saavat kasvaa korkoa pankissa aina kuukauden pidempään. Korotonta rahaa siis!!

"Mutta tuleeko nettikaupat edullisemmaksi? Kannattaa katsoa myös toimituskuluja... jos nyt olette kertaakaan tilannut niistä mitään. "

Taidat pitää ihmisiä hieman yksinkertaisina (koska itse taidat olla)? Tottakai ne postikulut lasketaan hintaan mukaan! Esim kosmetiikka, elektroniikka ja usein myös vaatteet saattavat olla muista eu-maista tilattuna jopa 30-70% halvempia kuin suomesta ostettuna. Postikulut mukaan luettuna! Esim. itse laskin kerran että tilaamalla briteistä sain tuotteet (postikuluineen!) sadalla eurolla, suomikaupasta ostettuna ne olisivat maksaneet vajaat 400e. Saa olla helkutin tyhmä tai rikas, jos ei 75% säästöä halua. Ja huom, eu sta tilatessa ei tarvitse maksaa mitään tulli- tms maksuja. Jos tilaa eu:n ulkopuolelta, pitää vaan tilata niin pienissä erissä että tulevat tullivapaasti.

Itselläni ei ole ikinä ollut electronia, joten en osaa ottaa kantaa siihen miten se toimii nettikaupoissa. Käsittääkseni ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin luottokortti, enkä joka tapauksessa näe mitä järkeä olisi vaihtaa pankki-luottokortti yhdistelmä electroniin. Hyöty siitä olisi..?

• 2+9
        Mistä halvinta saa kirjoitti:

"Mutta tuleeko nettikaupat edullisemmaksi? Kannattaa katsoa myös toimituskuluja... jos nyt olette kertaakaan tilannut niistä mitään. "

Taidat pitää ihmisiä hieman yksinkertaisina (koska itse taidat olla)? Tottakai ne postikulut lasketaan hintaan mukaan! Esim kosmetiikka, elektroniikka ja usein myös vaatteet saattavat olla muista eu-maista tilattuna jopa 30-70% halvempia kuin suomesta ostettuna. Postikulut mukaan luettuna! Esim. itse laskin kerran että tilaamalla briteistä sain tuotteet (postikuluineen!) sadalla eurolla, suomikaupasta ostettuna ne olisivat maksaneet vajaat 400e. Saa olla helkutin tyhmä tai rikas, jos ei 75% säästöä halua. Ja huom, eu sta tilatessa ei tarvitse maksaa mitään tulli- tms maksuja. Jos tilaa eu:n ulkopuolelta, pitää vaan tilata niin pienissä erissä että tulevat tullivapaasti.

Itselläni ei ole ikinä ollut electronia, joten en osaa ottaa kantaa siihen miten se toimii nettikaupoissa. Käsittääkseni ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin luottokortti, enkä joka tapauksessa näe mitä järkeä olisi vaihtaa pankki-luottokortti yhdistelmä electroniin. Hyöty siitä olisi..?

En ole yksinkertainen, vaan älykkyysosamääräni antaa minulle mahdollisuuden Mensan jäsenyyteen.
        Kosmetiikkaa en ole koskaan ostanut. Elektroniikkaa ei yksikään täysjärkinen tilaa netistä, ja vaatteet on viisasta sovitella ennen ostopäätöstä (ellei sitten käytä aivan törkeitä rättejä, jolloin on varaa vikatikkeihin).
        EU-maissa ei tarvitse maksaa tulleja, mutta edelleen, normaalisti postikulut tekee tuotteista vähintään yhtä kalliita kun Suomesta ostettuina.
        70 prosenttia? Täytyy kysyä että mitä olet oikein tilannut, ja pidätkö minua aivan pässinä kun kerran tuollaista yrität syöttää. Britannia kun on tunnetusti Suomea hiukan kalliimpi maa.
        Netti on ihan hyvä apuväline kun hankkii asioita. Pääsee vertailemaan hintoja ja niin poispäin. Halvemmallakin saa jos tietää mistä tilaa, mutta 70 prosentin säästöä ei ole mahdollista saada aikaan kun poikkeustapauksissa. Minäpä osaan yhden tällaisen nimetä, vaan osaatko sinä?
        Parhaimmillaan netti on kun etsii jotain harvinaisempia tuotteita, mutta edelleen, mitään yleistä kauppapaikkaa sitä ei koskaan tule.

• Mistä halvinta saa
        2+9 kirjoitti:

En ole yksinkertainen, vaan älykkyysosamääräni antaa minulle mahdollisuuden Mensan jäsenyyteen.
        Kosmetiikkaa en ole koskaan ostanut. Elektroniikkaa ei yksikään täysjärkinen tilaa netistä, ja vaatteet on viisasta sovitella ennen ostopäätöstä (ellei sitten käytä aivan törkeitä rättejä, jolloin on varaa vikatikkeihin).
        EU-maissa ei tarvitse maksaa tulleja, mutta edelleen, normaalisti postikulut tekee tuotteista vähintään yhtä kalliita kun Suomesta ostettuina.
        70 prosenttia? Täytyy kysyä että mitä olet oikein tilannut, ja pidätkö minua aivan pässinä kun kerran tuollaista yrität syöttää. Britannia kun on tunnetusti Suomea hiukan kalliimpi maa.
        Netti on ihan hyvä apuväline kun hankkii asioita. Pääsee vertailemaan hintoja ja niin poispäin. Halvemmallakin saa jos tietää mistä tilaa, mutta 70 prosentin säästöä ei ole mahdollista saada aikaan kun poikkeustapauksissa. Minäpä osaan yhden tällaisen nimetä, vaan osaatko sinä?
        Parhaimmillaan netti on kun etsii jotain harvinaisempia tuotteita, mutta edelleen, mitään yleistä kauppapaikkaa sitä ei koskaan tule.

Niinniin, olen varmaan sitten tyhmä kun edes käytän kosmetiikkaa. Mutta jos kiinnostaa mitä saa "muka" halvemmalla, niin vertaapa vaikka kauppojen lush.fi ja lush.co.uk hintoja. Joidenkin tuotteiden kohdalla hintaero todellakin on sellaiset 70% - esimerkiksi shampoopalat maksavat suomessa 12-15 euroa, briteissä 5-7 euroa (postikulut molemmissa samaa luokkaa, kotikaupungissani ei ole liikettä joten tilattava on joka tapauksessa).

Seuraavaksi voit verrata dermalogican tuotteiden hintoja suomalaisilla kosmetologeilla, ja esim. jerseybeautycompany.co.uk sivustolla. Suomessa käyttämäni kosteusvoide maksaa noin 65 euroa, briteistä tilattuna (postikuluineen!) 32 euroa. Sitten voitkin siirtyä vertailemaan muun kosmetiikan hintoja esim. lookfantastic, cheapsmells ja feelunique sivustoille. Esim. Tigin shampoot ja hoitoaineet lähtevät sieltä noin 22 eurolla (postikuluineen!), suomessa ne maksavat tarjouksessakin 40 euroa. Jos malttaa odotella nettikauppojen tarjouksia ja/tai etukuponkeja (usein esim. -10%), pääsee joskus vielä halvemmalla. Sama koskee tuoksuja ja meikkejä, kun yhtään jaksaa vertailla on hintaero suomeen monesti 50% luokkaa. POSTIKULUINEEN!

Sitäpaitsi britit on kyllä huomattavasti halvempi paikka ainakin kosmetiikan ja vaatteiden suhteen kuin suomi, ilmeisesti et ole ikinä nettikauppoja tutkinut saatika matkustellut.

Vitamiinit olen tilannut iherbsiltä jenkeistä. Siellä säästö on vielä suurempaa, esim. D-vitamiinin suhteen. Kerran laskin että suomesta ostettuna päiväannos maksaisi yli 10-kertaisesti iHerbsin hintoihin verrattuna. POSTIKULUT MUKAAN LUKIEN.

Nettivaatekaupoissa on kyllä kokotaulukot. Takkeja tai farkkuja en tilaisi minäkään oudoilta merkeiltä, mutta koska käytän yleensä tietyn merkin vaatteita, on tilaaminen helppoa kun tietää mikä koko itselle sopii. Ja jos tulee epäsopivia, palautus hoituu ilmaiseksi ja rahat palautetaan visalle viikon kuluessa.

Eli herää pahvi, ja ota asioista selvää ennenkuin teet itsestäsi vielä tyhmemmän.

PS: Hintaerot on laskettu POSTIKULUINEEN! Tulihan nyt varmasti selväksi?

• Mistä halvinta saa

- Nettiostamiseen. Etenkin ulkomailla on luottokortti usein ainoa maksuvaihtoehto. Ostamalla netistä säästää monesti kymmeniä tai jopa satoja euroja, eli tämä on todellakin säästäväisen ihmisen vaihtoehto.

- Ulkomailla ostoksiin. Paljon turvallisempi vaihtoehto kuin käteisen kuljettaminen mukana.

- Auton vuokraukseen (en omista omaa, vuokraan muutaman kerran vuodessa). En edes tiedä, onnistuko maksu muuten kuin luottokortilla, sillä luottokortin numerot he haluavat aina talteen. Kai jokin käteissummakin kävisi takuuna, en tiedä?

Ilmeisesti et siis itse ikinä tilaa mitään netistä (ainakaan ulkomailta) etkä matkustele tai vuokraa autoja. Lisäksi tietosi ovat virheelliset, sillä useimmat käyttänevät korttia pelkkänä maksuaikakorttina, eli kertynyt luotto maksetaan aina heti pois - tällöin mitään lisäkulujakaan ei synny.

• koppeli

Kyllä se alkaa olla tällähetkellä jo sellanen tilanne että yhä useammassa paikassa vaan ruvetaan taas kyselemään käteistä näin se vaan menee jos seuraatte muutakin kun nettiostoksia tai matkojen maksua.

• is good

Korjaus tuohon nettiostoksiin.

Muutaman pankin Visa Electronilla voi maksaa ostokset netissä samalla tavalla kuin normaalilla VISA:lla. Itse käytän Sampo-pankin Visa Electronia nettiostoksiin.

• Porrasperä

Noinhan se menee, että ulkomaisissa nettikaupoissa luottokortti on ihan lyömätön väline ja vähän ostoksista riippuen syntyneet säästöt kattavat kulut moninkertaisesti. Kun laskun joka kuun päätteeksi samoin tein nollaa, jää kortin omistamisen hinnaksi huikeat kolme kymppiä vuodessa.

Kieltämättä tonnin tietämillä pyörivät talletuskorot ja muu leijuminen kielivät siitä, että rahaa tosiaan piisaa siinä määrin, ettei luottokortille olisi käyttöä edes säästämisen välineenä mutta usko pois, kyllä siitä ihan oikeaakin hyötyä voi repiä irti vaikka tilillä rahaa aina olisikin.

Toki jos kulutus ei juuri muuta ole kuin ruokaa, asumista ja autoilua niin sitten kortilla ei tosiaan tee yhtään mitään; aina on parempaa ruokaa, isompia kämppiä ja hienompia autoja mihin kaiken sen ylijäämän voi pistää.

• Kaikki kortilla.

Kortti ei lisää tuloja paitsi vähäisen korkoedun verran.
      Eipä se myöskään vähennä käytettävissä olevan rahan määrää.

Kortti on kätevä.
      Hyvä olla varalla yllättävissä tilanteissa.

On runsaasti rutiineja jotka onnistuvat vain kortilla.

En näe mitään järkeä pittää säästötilillä summia joiden korkotuotto nykyisellä korkotasolla olisi 1000E.
      Muitakin kohteita on.

Käytämme luottokortin maksuaikaominaisuutta, emme varsinaista velkaosuutta.
      Ei sentinkään lisäkustannuksia.

45:n autoiluvuoteni aikana minulla ei ole koskaan ollut autolainaa. Huono sijoitus!

Melkein 6-kymppisenä pitkäaikaistyöttömänä sain asuntolainan mukisematta, ehkäpä siksi että minlla on ollut pitkään luottokortti jonka laskut ovat menneet suoraveloitukseen.
      Luottokorttiini ja sen rinnakkaiskappaleeseen kuuluu maksuttomana jatkuva matkavakuutus.
      Vuosittain olemme eukon kanssa reisussa noin 4kk.

Menen huomenna lähimarkettiin ostamaan maitotölkin ja tuubin tomattipureetä.
      Ostokseni maksan luottokortilla esittäen myös ko. ketjun bonuskortin.

Ehkäpä minulla on rahaa juuri siksi että käytän korttia enkä sorru käteisen impulssiostoksiin!

• Matkustele?

Nykyään esimerkiksi ulkomailla, ja enenevästi myös kotimaassa, ei vaikkapa hotelliin kirjautuminen sisään onnistu ilman luotokorttia.

Kortti kysytään jo sisäänkirjautuessa hotelliin ja Electron ei kelpaa.

Lomareissulla Norjassa kävi näin, ja onneksi oli luottokortti. Muuten olisi joutunut etsimään toisen hotellin.

• Toimii hyvin..

Ainakin OP Pohjolan Visa Electron on toiminut ongelmitta Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Thaimaassa ja verkkokaupoissa. Se lisää turvallisuutta, kun ostokset voi maksaa tunnuslukua käyttäen tai nostaa rahaa automaatista sitä mukaa kuin tarvitsee.

Automaatista nostettaessa kurssit ovat olleet helkkari hyvät mikä kompensoi parin prosentin nostokulun ulkomailla.

• Matkustele?
        Toimii hyvin.. kirjoitti:

Ainakin OP Pohjolan Visa Electron on toiminut ongelmitta Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Thaimaassa ja verkkokaupoissa. Se lisää turvallisuutta, kun ostokset voi maksaa tunnuslukua käyttäen tai nostaa rahaa automaatista sitä mukaa kuin tarvitsee.

Automaatista nostettaessa kurssit ovat olleet helkkari hyvät mikä kompensoi parin prosentin nostokulun ulkomailla.

Toimiihan se kyllä, mutta ei kelpaa esim. kun on omatoimimatkalla, ja pitäisi hotelliin itsensä buukata.

Kuten sanoin, niin ainakin Norjassa eivät hyväksyneet Electronia, kun kirjauduimme hotelliin, vaan vaativat "oikean" luottokortin.

Kysessä oli Holmenkollen Park Hotel Rica, ja kun kysyin asiasta, niin sanoivat, että ovat siirtyneet kansainväliseen hotellisuositukseen. Kysyin vielä samaa asiaa mennessämme hotelliin Trondheimissä, ja sama käytäntö.

• ok ko

tällä saa maksutonta maksuaikaa!!!
      eihän siitä kuluja tule jos ostaa luotolla ja maksaa sitten laskun kokonaisuudessaan kun se tulee,eikä pätkissä.

Niin ja muuten kannattaa olla tarkka viitenumeron kanssa....itse maksoin väärällä viitenumerolla ja sain maksaa sitten korot.eli luottokunta ei ota mitään vastuuta siitä jos rahat ohjautuvat heidän tilille kyllä eräpäivänä mutta sinne selvittämättömien laskujen sekaan.
      Jos summa ei ole oikealla viitteellä katsotaan ettei suoritusta ole tullut.
      että näin.

• visan ystävä

Olen omistanut visan jo kohta 20 vuotta. Aina 18 vuotiaasta saakka. Ikinä ei ole ollut ulkomailla toimivuuden kanssa ongelmia.

Ulkomaan matkan, lennot tai hotellin kortilla maksaessasi saat firman takuun. Jos lennot perutaan, firma menee konkkaan tms. saat luottokortilla maksetut rahat takaisin. Käteistä ei saa, menetetty mikä menetetty.

Käteistä en vaihda ikinä vaan nostan ulkomailla suoraan automaatista mitä tarvitsen. Niin monta kertaa olen Suomesa kaupan ja huoltoaseman kassalla todistanut kun electronin vaatima reaaliaikaisen varmennuksen verkkoyhteys ei toimi ja henkilön ostokset ovat jääneet kassalle, että ei tulisi pieneen mieleenikään lähteä sen kanssa ulkomaille. Electron sopii alaikäiselle ihan ok. Näin aikuisena luotan vain oikeaan luottokorttiin.

Nykyisin itsellä jo visa gold johon sisältyy myös ilmainen ulkomaan matkavakuutus. Olen pankin avainasiakas joten kortti on ilmainen. Niin paljon se helpottaa elämää että ei tulisi mitään ilman. Kotimaassa maksan kaiken debitillä. Ulkomailla creditillä. Käteistä en käytä lainkaan.

Visa laskun maksan aina poikkeuksetta heti sen tullessa jolloin käyttö koroton. 5000 euron luottolimiitti antaa turvaa yllätysten varalta.

Verkkokaupat toki ovat halvempia. Välillä käytetään niitäkin.

• luottotietoinen

Luottokortin plussia:
      -Siis saat pitää rahaa itsellä pidempää -> korkotulot (ei oikeasti ole rahallisesti paljon mitään hyötyä, ainakaan pienempi tuloisille)
      -Erilaiset bonukset muut luottokorttien lisäedut
      -Selkeämpi erittely kuin pankkikortissa
      -Jos maksaa tuossa 30-45 päivässä, ei tule korkoja tai muita lisäkuluja (olettaen, että luottokortin kk-maksut ovat suurinpiirtein samassa kuin normi pankkikortin)
      -Internetistä tilaaminen -> säästöä tai hyödykkeitä mitä et suomesta tai ilamn korttia saa
      -Auton vuokraus
      -Hotellit
      -Matkusteluun välttämätön
      -Suurien käteissummien mukana kanniskelu on turvatonta
      -Erikoistilanteessa enemmän rahaa käytössä

Huonoja puolia sitten on taas:
      -Varastetulla luottokortilla saa pahempaa tuhoa kuin pankkikortilla
      -Helppo ostaa tavaraa mihin ei ole varaa, varsinkin matkoilla
      -Vaikea seurata rahan käyttöä, kun raha ei fyysisesti vähene
      -Useat luottokortit ->Luoton maksu luotolla -> velkaamtuminen
      -Luottokortilla ostaessa voi joutua korttiväärennöksen tai luottokorttinumeron varkauden uhriksi

Jokainen tuntee itsensä, suosittelen luottokorttia heille, joilla on rahan käyttö järkevää ja jotka edellä mainutuista seikoista johtuen sitä tarvitsevat. Yksi luottokortti varmasti riittää, ettei päädy maksamaan luottoa luotolla. Toinen ehkä hätätapauksia varten, esim. usein matkustaville, matkoilla pidetään turvasäilössä, jos ensimmäinen varastetaan. Toista korttia ei käytetä muutoin kuin hätätapauksissa, esim. sellainen kortti mistä tulee kuluja vain sitä käytettäessä.
      Mutta jos on raha-asioita tapana saada solmuun, ostella kaikkea turhaa tai vasta opettelee oman rahan käyttöä, ei luottokorttia!

• aaaaaooooo

Diners Club - ilmainen (oli aiemmin työnantajan myötä tullut, nyttemmin jäänyt pois, mutta jäljelle jääneen yksityiskortin vuosimaksua ei edelleenkään peritä) Matkavakuutus kuuluu kun maksaa matkansa kortilla, palkinto-ohjelma melko ok, ainakin hotelliyövouchereita saa halvalla.

Yleisesti ottaen luottokortit helpottavat ulkomailta tilaamista ja matkoilla olemista / varaamista. Eri korteilla myös etuja joista monikaan ei tiedä, esim Nordean Masterilla ostetuille laitteille saa takuuta pitemmän vakuutuksen vahinkoja yms rikkoitumisia vastaan.

• itselle tärkeä

Aiemmissa viesteissä on tullut lukemattomia etuja joita kortilla saa, joten en ala toistamaan niitä. Sen sijaan lisään vielä yhden joka hyödyttää matkustamista arvostavia.

Moneen luotto-/maksuaikakorttiin liittyy bonuspisteet. Esimerkiksi itsellä MasterCardilla maksettaessa kertyy Finnair-bonuspisteitä. Kun maksan kaiken mahdollisen Masterilla, niin vuodessa kertyy pisteitä reippaasti. Koska matkustelen ja lentämisestäkin saa pisteitä, niin helposti vuodessa kertyy vähintään yhden ilmaisen matkan verran pisteitä. Itse olen mm. monesti päivittänyt oman ja vaimon matkustusluokkaa business-luokkaan näillä pisteillä. Kun sen tekee kaukolennoilla, niin etu on tuhansia euroja. Kortissa käytän pelkkää maksuaikaominaisuutta, jolloin ei tarvitse koskaan maksaa korkoja.

Toinen lisäetu kortin käytöstä on muuten se, että on helppo seurata kuukausitasolla kulutustaan. Luotto-/maksuaikakortin laskussa on näppärä erittely siitä mihin kuukaudessa rahat palavat. Ei tietenkään tuotetasolla, mutta kauppatasolla. Olisi epämukavaa laskea niitä jostain käteiskuiteista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      34
      1962
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1890
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      382
      1792
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      216
      1248
    5. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      92
      1123
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      34
      970
    7. Oletko ollut *ittupää

Siinäpä se kysymys eli oletko ollut *ittupää hänelle? Miksi?
      Ikävä
      95
      765
    8. Kiantama oy

Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.
      Suomussalmi
      15
      698
    9. Haluaisin nähdä ja tavata sinut mies

Vielä tässä elämässä.
      Ikävä
      32
      674
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      47
      665
    Aihe