KYSELY VANHEMMILLE

Sirpa-ohjaaja

Asiani koskee hakemuksia, joilla lapsi ilmoitetaan esim. kerhoon tai jälkkäriin.

Kysymykseni kuuluu: Miten haluaisit/ voiko uskontoa kysyä hienovaraisesti esim. hakmuksessa. Vaikkapa tyyliin: Uskonto; luterilainen tai joku muu (rastita) mikä, (vapaaehtoinen), voiko lapsesi osallistua kristinuskoon pohjautuvien pyhien valmisteluihin tai juhlaan (joulu, pääsiäinen) Onko jotain muuta, mitä toivot liittyen uskonkasvatukseen?

Opiskelen lastenohjaajaksi oppisopimuksella ja olen jälkkärissä töissä, eli iltapäivätoiminnan ohjaaja. Jälkkäri on paikka jonne lapsen voi ilmoitaa, jos vanhemmat ovat esim. töissä tai kiireisiä iltapäivisin. Jälkkärissä lapset ovat aikuisten valvovan silmän alla ja heille myös järjestetään toimintaa ja kerhoja.

Kysynys ei nyt ole siitä, mitä hakemusta kukakin käyttää ja kuka ne tekee vaan siitä, miten ottaa esille joillekin hyvin henkilökohtainen aihe varovasti. Tällähetkellä teemme omat hakemukset,jota on tarkoitus tämän kyselyn avulla kehittää.

Tieto on meille kuitenkin, koska lapsia saattaa olla paljon ja taustat hyvinkin erilaisia. Perheen toiveet ja katsomus olisi hyvä tietää toimintaamme suunnitellessa, jotta kaikki pääsisivät osallistumaan.

Olisin kiitollinen näkemyksistä ja mielipiteistä

1

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonnoille ikäraja

Miten niin henkilökohtainen aihe ja varovasti tuoda esiin?! Kai nyt jokainen uskaltaa esittää ajatuksensa ja uskomuksensa ihan vapaasti, onhan maassamme siihen täysi oikeus ja vapaus.

Pyhäkoulut ja uskonnolliset yhteisöt touhutkoon uskontonsa parissa miten tykkäävät, mutta muissa yleisissä paikoissa (päiväkodit, koulut..) jätettäköön uskonnot KOKONAAN pois. Joulu ja pääsiäinen eivät muuten edes ole mitään uskonnollisia juhlia, vaan ihan kansanperinteeseen kuuluvia juhlia, jotka kirkko on muovannut omiin tarkoituksiinsa sopiviksi.

Lapset pitäisi muutenkin jättää kokonaan uskontojen ulkopuolelle siinä mielessä, että jotain uskontoa tuputetaan ainoana ja oikeana, ja kertoillaan satuja totena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      70
      2952
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1175
    Aihe