Alkuseurakunnat eivät tunteneet kolminaisuusoppia missään muodossa. Alkukristillisyys on siis juutalaisuuden jumalakuvaa: monoteismiä.Tämä on varsin luonnollista sillä juutalaisuudestahan kristinusko erkaantui. Tämä ei tapahtunut yhdessä, eikä kahdessa yössä vaan pikkuhiljaa.
Helluntailaiset usein kertovat olevansa lähimpänä alkuseurakuntaa. Tällä viitataan tietenkin kielillä puhumiseen mutta unohdetaan, että kristinuskon tärkein dogmi, eli kolminaisuusoppi puuttui alkukristittyjen opinkappaleista.
Missä oli Pyhä Henki tällöin? Miksi Pyhä Henki ei kertonut kristityille kolminaisuusopista halaistua sanaa vaan se kehittyi vasta pikkuhiljaa erilaisten oppiriitojen kautta muutaman sadan vuoden kuluessa? Ja silloinkin päätöksen teki pakanallinen keisari jonka kerrotaan katuneen tätä päätöstä käännyttyään kristinuskoon.
Miksi siis kristityt lähtivät noudattamaan nykyisin harhaopiksi tuomittua näkemystä? Siltikin vaikka heillä oli lähihistoriallinen kontakti Jeesukseen.
Alkukristillisyys
41
587
Vastaukset
- Hmmmm,,,,
on tehty päätös: olemme lähes varhaiskristittyjä. Tämä näkemys on todellakin melko yleinen. Kukaan ei sitä itse keksi vaan ajatus istutetaan, jos ei suoraan niin epäsuorasti sitten. Samalla on luotu kuva siitä mitä varhaiskristillisyys oli, lähes sitä mitä helluntailaisuus nykyään. Tämä näkemys ei perustu tietoon vaan uskoon oman opin erinomaisuudesta. Ja tietämättömyydestä, ei siis tunneta varhaiskristillisyyttä.
Usko luo usein historian uusiksi, omaa kulttia tukevaksi. Tämä menee läpi ihmisille jotka eivät ota tietoa vastaan muualta kuin omalta papistoltaan ja aateveljiltään. - d'anis
Hei, otan seuraavassa kantaa muutamaan viestisi pohjalta nousseeseen ajatukseen, jotka syntyivät mielessäni kun luin viestisi.
>Helluntailaiset usein kertovat olevansa lähimpänä alkuseurakuntaa.>
On totta, että helluntailaiset samoin myös vapaakirkkoon kuuluvat ajattelevat olevansa lähempänä alkuseurakuntaa. Tässä yhteydessä kuitenkin usein kuitenkin unohtuu se tosiasia, ettei ollut olemassa mitään yhtä ja "alkuperäistä" ja oikeaa seurakuntamuotoa, vaan eri alkuseurakunnissa oli erilaisia käytäntöjä ja ne muodostuivat erilaisiksi, riippuen siitä, missä ne sijaitsivat ja keitä seurakuntaan kuuluvat ihmiset olivat, eli olivatko he juutalaisuudesta vai pakanuudesta kääntyneitä. Jotakin yhteistä heillä myös oli: kokoontumisissa laulettiin, puhuttiin ja vietettiin Herran ehtoollista.
Alkukristillisistä yhteisöistä Paavalin perustama Korintin seurakunta oli karismaattinen eli siellä puhuttiin kielillä, mutta kaikki alkuseurakunnat eivät sitä olleet. Ja haluan myös muistuttaa, ettei itse Kristus antanut ohjeita seurakunnan muotoon ja järjestykseen liittyen vaan käski mennä kaikkialle maailmaan, kastaa ja opettaa ihmisiä. Tietyt virat kehittyivät pikkuhiljaa ja niihin vaikuttivat monet käytännön syyt (näin esim. diakonin virka Ap.t 6)
Esitykseni pointti: Oleellista ei ole muoto vaan sisältö
>Missä oli Pyhä Henki tällöin? >
Tätä kysymystä pitäisi lähestyä kysymällä, miten Pyhä Henki vaikuttaa ja mikä Hänen tehtävänsä on. Koska aiheesta voisi kirjoittaa pitkältikin, yritän muotoilla näkemykseni lyhyesti: Helluntaina vuodatettu Pyhä Henki vaikutti silloin ja edelleen vaikuttaa seurakunnissa ja uskovissa ihmisissä, synnyttäen heissä uskon Kristukseen. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, lohduttaa, puollustaa, palauttaa mieleen sen, mitä Kristus on puhunut...) Pyhä Henki oli siis läsnä alkuseurakunnissa ja uskovissa juuri, vaikkei ehkä itse kolminaisuudesta niin paljon puhuttu. Tämä johtuu siitä, että korotettiin Kristusta, koska ainoastaan hänen kauttaan ihminen voi päästä Isän luo. Pyhän Hengen vaikutusta oli ja on edelleen se, että ihmiset tulevat uskoon ja paras todiste Pyhän Hengen työstä on se, että sanoma Kristuksesta levisi niin laajalle maailmaan
Ja vielä muutama sana kolminaisuusopin kehityksestä:
Kolminaisuusoppi, joka tulee selkeimmin esille muotoilluissa uskontunnustuksissa (Apostolinen, Nikean uskontunnustus jne) on syntynyt, tilanteessa jolloin kirkko joutui taistelemaan erilaisia harhaoppeja vastaan. Monofysitismi opetti, ettei Kristus ollut samanaikaisesti sekä ihminen että Jumala, vaan että hänellä on vain yksi luonto. Areiolaiset puolestaan kielsivät kolminaisuuden kokonaan ja opettivat, että Jumala on yksi. 100- luvulla elänyt Markion taas väitti, että Vanhassa testamentissa puhuu eri Jumala kuin Uudessa testamentissa ja halusi poistaa VT:n kokonaan. Näissä olosuhteissa jouduttiin määrittelemään, mikä on oikeaa ja mikä on väärää ja näin syntyivät uskontunnustukset, jotka tänä päivänä tunnemme. Haluan vielä korostaa, että ajatus kolminaisuudesta löytyy Raamatusta: Jumala (Isä) loi kaiken sanalla (=Kristus) ja hänen Henkensä (Pyhä Henki) oli luomisessa läsnä ja "liikkui vetten päällä" (1. Moos. 2)
En tiedä selvensinkö vai sekoitinko enemmän asiaa
Hyvää päivänjatkoa kaikesta huolimatta- ....................
"Tässä yhteydessä kuitenkin usein kuitenkin unohtuu se tosiasia, ettei ollut olemassa mitään yhtä ja "alkuperäistä" ja oikeaa seurakuntamuotoa, vaan eri alkuseurakunnissa oli erilaisia käytäntöjä ja ne muodostuivat erilaisiksi..."
Tämä on totta. Alkuseurakunnat myös erkaantuivat toisistaan, eripura ja torailu alkoi jo heti kristinuskon muodostumisen jälkeen. Tässä suhteessa siis kristinusko noudattaa perinteitä, kuten lähes kaikki muutkin uskonnot. Kolminaisuusoppia ei kuitenkaan tunnettu tähän aikaan missään alkuseurakunnan "lahkossa".
Näkemyksesi kolminaisuusopin muodostumisesta on sinänsä oikea mutta unohdat sen maallisen ulottuvuuden, päätös oli paljolti valtapoliittinen. Jumalan ykseyden kannattajat olivat itseasiassa enemmistö mutta päätöstä ei tehty tältä pohjalta vaan kyse oli paljolti vallasta ja sen säilyttämisestä.
Asiaan kannattaa tutustua muutoinkin kun Raamatun kautta, tietoa on saatavissa ja vaikka prosessi joka johti kolminaisuusopin uskontunnustukselliseen asemaan olekaan aina kovin "hengellistä" niin se valottaa kuitenkin kristinuskon opinmuodostuksen historiaa.
Raamatusta johtopäätöksiä voidaan vetää suuntaan ja toiseen, kyse on vain tulkinnasta. Eräät kirjoittajat ovat ottaneet areiolaisuuden ikään kuin kirosanakseen vertaillessaan mielestään oikeaoppista omaa opetustaan. Arius opetti täysin samaa kuin Jeesus, että "Jumala on yksi, joka on tekevä yhdeksi kaikki mitä on taivissa ja mitä on maan päällä", [Joh.17:3; Ef.1:10; 1.Kor.15:27,28]
Kun vertaillaan Ariuksen opetuksia Jeesuksen ja apostolien opetuksiin, niin huomataan niiden olevan keskenään aivan yhtäpitävän identtiset, vaikkakin ne saattavat olla poikkeavat eräiden helluntaiopettajien opetuksesta niin eivät Raamatusta!
Mistä kolminaisuusoppi on peräisin?
The New Encyclopædia Britannica sanoo: ”Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei sinänsä esiinny Uudessa testamentissa, eikä Jeesuksen ja hänen seuraajiensa tarkoitus ollut kieltää Vanhassa testamentissa esitettyä šemaa: ’Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.’ (5. Moos. 6:4.) – – Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta. – – 300-luvun loppuun mennessä – – kolminaisuusoppi muotoutui olennaisilta osiltaan sellaiseksi, jollaisena se on säilynyt siitä saakka.” (1976, Micropædia, X osa, s. 126.)
New Catholic Encyclopedia sanoo: ”Sanamuotoa ’yksi Jumala kolmessa Persoonassa’ ei lopullisesti vakiinnutettu eikä varmastikaan täysin omaksuttu kristilliseen elämään eikä sen uskon tunnustukseen ennen 300-luvun loppua. Mutta vasta tämä sanamuoto ansaitsee nimityksen kolminaisuusoppi. Apostolisten Isien keskuudessa ei ollut ollut mitään etäisestikään tällaista ajatusta tai näkökantaa muistuttavaa.” (1967, XIV osa, s. 299.)
The Encyclopedia Americana mainitsee: ”Kristillisyys juontui juutalaisuudesta, ja juutalaisuus oli ehdottomasti unitaarinen [sitä tunnustavat uskoivat, että Jumala on yksi persoona]. Tie Jerusalemista Nikeaan tuskin oli suora. 300-luvun kolminaisuusoppi ei heijastanut täsmällisesti varhaiskristillistä opetusta Jumalan luonnosta; se oli päinvastoin poikennut tästä opetuksesta.” (1956, XXVII osa, s. 294L.)
Nouveau Dictionnaire Universel sanoo: ”Platonin kolminaisuus, joka on itsekin vain muinaisilta kansoilta peräisin olevien vanhempien kolminaisuuksien uudelleenjärjestelyn tulos, näyttää olevan se järkiperäinen ja filosofinen ominaisuuksien kolminaisuus, josta saivat alkunsa kristillisten kirkkojen opettamat kolme hypostaasiaa eli jumalallista persoonaa. – – Tämän kreikkalaisen filosofin [300-luvulla eaa. eläneen Platonin] käsitys Jumalan kolminaisuudesta – – voidaan löytää kaikista muinaisista [pakana]uskonnoista.” (Toim. M. Lachâtre, Pariisi 1865–1870, 2. osa, s. 1467.)
´ekivaari kirjoitti:
Eräät kirjoittajat ovat ottaneet areiolaisuuden ikään kuin kirosanakseen vertaillessaan mielestään oikeaoppista omaa opetustaan. Arius opetti täysin samaa kuin Jeesus, että "Jumala on yksi, joka on tekevä yhdeksi kaikki mitä on taivissa ja mitä on maan päällä", [Joh.17:3; Ef.1:10; 1.Kor.15:27,28]
Kun vertaillaan Ariuksen opetuksia Jeesuksen ja apostolien opetuksiin, niin huomataan niiden olevan keskenään aivan yhtäpitävän identtiset, vaikkakin ne saattavat olla poikkeavat eräiden helluntaiopettajien opetuksesta niin eivät Raamatusta!
Mistä kolminaisuusoppi on peräisin?
The New Encyclopædia Britannica sanoo: ”Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei sinänsä esiinny Uudessa testamentissa, eikä Jeesuksen ja hänen seuraajiensa tarkoitus ollut kieltää Vanhassa testamentissa esitettyä šemaa: ’Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.’ (5. Moos. 6:4.) – – Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta. – – 300-luvun loppuun mennessä – – kolminaisuusoppi muotoutui olennaisilta osiltaan sellaiseksi, jollaisena se on säilynyt siitä saakka.” (1976, Micropædia, X osa, s. 126.)
New Catholic Encyclopedia sanoo: ”Sanamuotoa ’yksi Jumala kolmessa Persoonassa’ ei lopullisesti vakiinnutettu eikä varmastikaan täysin omaksuttu kristilliseen elämään eikä sen uskon tunnustukseen ennen 300-luvun loppua. Mutta vasta tämä sanamuoto ansaitsee nimityksen kolminaisuusoppi. Apostolisten Isien keskuudessa ei ollut ollut mitään etäisestikään tällaista ajatusta tai näkökantaa muistuttavaa.” (1967, XIV osa, s. 299.)
The Encyclopedia Americana mainitsee: ”Kristillisyys juontui juutalaisuudesta, ja juutalaisuus oli ehdottomasti unitaarinen [sitä tunnustavat uskoivat, että Jumala on yksi persoona]. Tie Jerusalemista Nikeaan tuskin oli suora. 300-luvun kolminaisuusoppi ei heijastanut täsmällisesti varhaiskristillistä opetusta Jumalan luonnosta; se oli päinvastoin poikennut tästä opetuksesta.” (1956, XXVII osa, s. 294L.)
Nouveau Dictionnaire Universel sanoo: ”Platonin kolminaisuus, joka on itsekin vain muinaisilta kansoilta peräisin olevien vanhempien kolminaisuuksien uudelleenjärjestelyn tulos, näyttää olevan se järkiperäinen ja filosofinen ominaisuuksien kolminaisuus, josta saivat alkunsa kristillisten kirkkojen opettamat kolme hypostaasiaa eli jumalallista persoonaa. – – Tämän kreikkalaisen filosofin [300-luvulla eaa. eläneen Platonin] käsitys Jumalan kolminaisuudesta – – voidaan löytää kaikista muinaisista [pakana]uskonnoista.” (Toim. M. Lachâtre, Pariisi 1865–1870, 2. osa, s. 1467.)
´Tutkikaa ja lukekaa Ramattua, mutta älkää uskoko ekivaarin harha/valhe-evankeliumia!
- ἀντίχριστος
JA IKUINEN ELÄMÄ ON SITÄ, ETTÄ HE TUNTEVAT (sinut,) AINOAN TODELLISEN JUMALAN, (ja hänet, jonka olet lähettänyt,) JEESUKSEN KRISTUKSEN.
Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
Mutta Pojastaan hän sanoo: -- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.pojasta sanoo Jumala:
14 "Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niin kuin ihmislapsia lyödään;
15 mutta minun armoni ei poistu hänestä, niin kuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi.
16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva."
17 Aivan näillä sanoilla ja tämän näyn mukaan Naatan puhui Daavidille." [2. Samuelin kirja 7. luku]
Katolilaiset kolminaisuusopin tekijät ovat tämän tekstin sinun lainaamaasi muotoon Hepr. 1:8 jakeeseen väärentäneet.
´
- vanha ja vakaa
oli myös alkukristillisyyden oppeja.
Se poistettiin Konstanttinopolin kokouksessa v. 553 kerettiläisenä harhaoppina raamatusta.- ............
väärinkäsitys. Jälleensyntymisoppia ei kristinuskossa ole ollut, sielun ennaltaolemisen oppi kylläkin eli origeneenoppi.
en osaa mitään sanoa, mutta jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa:
2. Kuningasten kirja 2:
9 "Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennen kuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
Luukas 1:
17 "Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
Matteus 11:
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Johannes 9
2 "Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
3 Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki." [Vertaa Matteus 23:30-39]
´- vanha ja vakaa
............ kirjoitti:
väärinkäsitys. Jälleensyntymisoppia ei kristinuskossa ole ollut, sielun ennaltaolemisen oppi kylläkin eli origeneenoppi.
että sen takia luullaan että se ei ole ollut alkukristillisyydessä.
Mutta juutalaisten salainen oppi opettaa sitä, kuin myös Helena Petrovna Blavatskin salainen oppi.
Muslimeillakin on salainen oppinsa, mutta en muista nimeä.
Jälleensyntymisoppi pitäisi palauttaa ehdotomasti kristinuskoon. - vanha ja vakaa
ekivaari kirjoitti:
en osaa mitään sanoa, mutta jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa:
2. Kuningasten kirja 2:
9 "Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennen kuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
Luukas 1:
17 "Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
Matteus 11:
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Johannes 9
2 "Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
3 Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki." [Vertaa Matteus 23:30-39]
´oletko miettinyt, eli mihin maahan tai paikkaan aina kaipaat, mikä tuntuu siltä että tätä olen ennenkin tehnyt tai kokenut? Mitä haluaisit tehdä mutta tässä elämässä ei ole ollut mahdollista?
Olettaen nyt että suostut ajattelemaan näin uskovaisena ihmisenä. - näkemykseni
ekivaari kirjoitti:
en osaa mitään sanoa, mutta jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa:
2. Kuningasten kirja 2:
9 "Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennen kuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
Luukas 1:
17 "Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
Matteus 11:
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Johannes 9
2 "Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
3 Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki." [Vertaa Matteus 23:30-39]
´>> jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa
- näkemykseni
vanha ja vakaa kirjoitti:
oletko miettinyt, eli mihin maahan tai paikkaan aina kaipaat, mikä tuntuu siltä että tätä olen ennenkin tehnyt tai kokenut? Mitä haluaisit tehdä mutta tässä elämässä ei ole ollut mahdollista?
Olettaen nyt että suostut ajattelemaan näin uskovaisena ihmisenä.Tunnetta ennen koetusta kutsutaan dejavu (déjà vu) -ilmiöksi. Se liittyy aivojen toimintamekanismien jonkinlaiseen häiriötilaan.
Minäkin kaipaan Pariisiin tai Jerusalemiin tai mihin tahansa muuhun paikkaan, kun katselen kuvia ja mieleen tulee muistoja niistä. Ja voin kaivata jonnekin ilman muistojakin.
On myös asioita, joita olisin halunnut tehdä tässä elämässä ja niitäkin, jotka toivoisin tekemättömiksi.
MIkään näistä ei todista, että olisin elänyt täällä aikaisemmin jonain toisena ihmisenä tai muuna olentona niin kuin jälleensyntyminen joissakin uskonnoissa ja tietynlaisissa filosofioissakin mielletään. Jälleensyntyminen on nähdäkseni vain ihmisen toivetta saada useampi mahdollisuus elämään, joka on ainutkertainen.
Suostun ajattelemaan. - merihukka
näkemykseni kirjoitti:
>> jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa
Alkukristillisyys on pahinta harhaoppia mitä olla voi. Varsinkin se ihan ehta alku.
Jeesus oli juutalainen, uskoi Herraan ja Mooseksen lakikokoelmaan, eikä tiennyt kristinuskosta mitään.
Hänen kuolemansa jälkeen liike jatkui samanlaisena uskonnoltaan. Jeesus jopa kielsi menemästä "ulkomaille" eli käski oppilaiden pysyä "kotimaassa".
Yl kolmensadan vuoden kuluttua 300 luvun lopulla juutalaisuudesta olij jäljellä muodollinen Herra-sana ja yhteys juutalaisuuteen muodollisesti vanhan/uuden liiton teorian kautta.
Alkukristillisyyteen nähden kaikki jälkeiset opit ovat harhaoppia. Myöhemmin uusien kirkkojen syntyminen ja entisten jakautuminen ovat tavallaan olleet harhaoppien leviämistä.
Voidaan täydellä syyllä sanoa, että kristinusko on koko kehityskaarensa kulkenut harhaopista toiseen. - asdffdsa
vanha ja vakaa kirjoitti:
että sen takia luullaan että se ei ole ollut alkukristillisyydessä.
Mutta juutalaisten salainen oppi opettaa sitä, kuin myös Helena Petrovna Blavatskin salainen oppi.
Muslimeillakin on salainen oppinsa, mutta en muista nimeä.
Jälleensyntymisoppi pitäisi palauttaa ehdotomasti kristinuskoon.Jälleensyntymisuskosta kristinuskossa ei ole muita todisteita kuin jonkun teosofin 1900-luvulla keksimät väitteet. Kukaan varteenotettava historiantutkija ei tällaisiin usko.
- näkemykseni, uskoni
merihukka kirjoitti:
Alkukristillisyys on pahinta harhaoppia mitä olla voi. Varsinkin se ihan ehta alku.
Jeesus oli juutalainen, uskoi Herraan ja Mooseksen lakikokoelmaan, eikä tiennyt kristinuskosta mitään.
Hänen kuolemansa jälkeen liike jatkui samanlaisena uskonnoltaan. Jeesus jopa kielsi menemästä "ulkomaille" eli käski oppilaiden pysyä "kotimaassa".
Yl kolmensadan vuoden kuluttua 300 luvun lopulla juutalaisuudesta olij jäljellä muodollinen Herra-sana ja yhteys juutalaisuuteen muodollisesti vanhan/uuden liiton teorian kautta.
Alkukristillisyyteen nähden kaikki jälkeiset opit ovat harhaoppia. Myöhemmin uusien kirkkojen syntyminen ja entisten jakautuminen ovat tavallaan olleet harhaoppien leviämistä.
Voidaan täydellä syyllä sanoa, että kristinusko on koko kehityskaarensa kulkenut harhaopista toiseen.Keskeisintä kristinuskossa on usko Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen.
Se on alusta asti ollut sama.
"Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun". Joh. 14:1
""ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"." Mark. 1:15
Ei Jeesuksen tarvinnut 'tietää' kristinuskosta mitään.
Hänhän itse on kristinusko ja evankeliumi.
Seuraajien tarvitsi ja tarvitsee tietää tämä.
Jeesus ei kieltänyt menemästä ulkomaille. Hänhän antoi tehtävän mennä kaikkeen maailmaan saarnaamaan evankeliumia. Evankeliumin saarnaaminen on Kristuksen saarnaamista, kertomista Hänessä olevasta pelastuksesta. Itse miellän 'kaikkeen maailmaan' menemisen kaikkialle ja kaikenlaisten ihmisten keskuuteen menemiseksi.
Paavali sanoi olevansa evankeliumin julistamisessa velassa kaikille.
Room.1:
14 Kreikkalaisille ja barbaareille, viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
1. Kor. 1:23
"saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus",
Jes. 53:1
Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
Hepr. 13:8
Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. näkemykseni kirjoitti:
>> jonkinlaisesta sielunvaelluksesta Raamattu kyllä todistaa
puheisiin on uskominen niin Jeesus todisti:
Matteus 11
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Kuka uskoo sinuun ja kuka Jeesukseen?
´- näkemykseni
ekivaari kirjoitti:
puheisiin on uskominen niin Jeesus todisti:
Matteus 11
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Kuka uskoo sinuun ja kuka Jeesukseen?
´Matt.
14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
Jeeeus puhui Johanneksesta kuvaannollisesti profeettojen ennustusta mukaillen.
Johannes tulisi olemaan Elian kaltainen hengessä ja voimassa.
Luuk.1:
17 Hän kulkee Herran edelläkävijänä Elian hengessä ja voimassa, hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja ohjaa tottelemattomat ajattelemaan hurskaiden tavoin, näin valmistaakseen kansan Herran tuloa varten." [Mal. 3:24; Sir. 48:10; Matt. 3:3; Mark. 9:12]
Luukkaan evankeliumissa kerrotaan Johanneksen isän Sakariaan saaneen Herran enkeliltä em. ilmoituksen tulevan lapsen tehtävästä. Johannes tulisi kulkemaan Elian hengessä ja voimassa.
Se ei tarkoita, että profeetta Elia olisi jälleensyntynyt Johanneksena ts. että Johannes olisi Elian inkarnaatio.
Kysymys on käsittääkseni samankaltaisesta asiasta kuin mitä Mooses ennusti Jeesuksesta.
5. Moos. 18:15
"Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella".
Näin minä asian ymmärrän. Jos sinä ymmärrät toisin, mikä olen minä sotimaan käsitystäsi vastaan.
Kaikkien kannattaa uskoa Jeesukseen. Häntä meidän tulee kuunnella. näkemykseni kirjoitti:
Matt.
14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
Jeeeus puhui Johanneksesta kuvaannollisesti profeettojen ennustusta mukaillen.
Johannes tulisi olemaan Elian kaltainen hengessä ja voimassa.
Luuk.1:
17 Hän kulkee Herran edelläkävijänä Elian hengessä ja voimassa, hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja ohjaa tottelemattomat ajattelemaan hurskaiden tavoin, näin valmistaakseen kansan Herran tuloa varten." [Mal. 3:24; Sir. 48:10; Matt. 3:3; Mark. 9:12]
Luukkaan evankeliumissa kerrotaan Johanneksen isän Sakariaan saaneen Herran enkeliltä em. ilmoituksen tulevan lapsen tehtävästä. Johannes tulisi kulkemaan Elian hengessä ja voimassa.
Se ei tarkoita, että profeetta Elia olisi jälleensyntynyt Johanneksena ts. että Johannes olisi Elian inkarnaatio.
Kysymys on käsittääkseni samankaltaisesta asiasta kuin mitä Mooses ennusti Jeesuksesta.
5. Moos. 18:15
"Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella".
Näin minä asian ymmärrän. Jos sinä ymmärrät toisin, mikä olen minä sotimaan käsitystäsi vastaan.
Kaikkien kannattaa uskoa Jeesukseen. Häntä meidän tulee kuunnella.oli Jeesuksen opetuksen mukaan sisimmältään sama kuin Elias, eikä vain Eliaksen kaltainen!
´- vanha ja vakaa
asdffdsa kirjoitti:
Jälleensyntymisuskosta kristinuskossa ei ole muita todisteita kuin jonkun teosofin 1900-luvulla keksimät väitteet. Kukaan varteenotettava historiantutkija ei tällaisiin usko.
uskovainen ei siihen usko.
Piispat, papit ynnä muut teologit ne vasta väitteitä onkin keksineet.
Jälleensyntymisoppi on satojatuhansiavuosia vanhempi oppi kuin kristinusko. - asfagfdags
ekivaari kirjoitti:
oli Jeesuksen opetuksen mukaan sisimmältään sama kuin Elias, eikä vain Eliaksen kaltainen!
´Matt.
14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
Tämä kohta Raamatussa tukee tuota näkemystä. Ihminen on luonteeltaan sellainen, että selittää asiat mieleisekseen. Siksi uskovaiset eivät juurikaan tule kannattamaan oppia siitä, että Jeesus olisi Elias, koska se muuttaisi ehkä uskon perusteita liian radikaalisti. - rqewqretq
asfagfdags kirjoitti:
Matt.
14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
Tämä kohta Raamatussa tukee tuota näkemystä. Ihminen on luonteeltaan sellainen, että selittää asiat mieleisekseen. Siksi uskovaiset eivät juurikaan tule kannattamaan oppia siitä, että Jeesus olisi Elias, koska se muuttaisi ehkä uskon perusteita liian radikaalisti.Johannes Kastaja siis entinen Elias
- asdffdsa
vanha ja vakaa kirjoitti:
uskovainen ei siihen usko.
Piispat, papit ynnä muut teologit ne vasta väitteitä onkin keksineet.
Jälleensyntymisoppi on satojatuhansiavuosia vanhempi oppi kuin kristinusko.Voit toki uskoa, että jälleensyntymisoppi on kristinuskoa satoja tuhansia vuosia vanhempi, mutta miksi ihmeessä yrität sotkea sitä kristinuskoon, johon se ei ole koskaan kuulunutkaan?
- qtwrrwqe
asdffdsa kirjoitti:
Voit toki uskoa, että jälleensyntymisoppi on kristinuskoa satoja tuhansia vuosia vanhempi, mutta miksi ihmeessä yrität sotkea sitä kristinuskoon, johon se ei ole koskaan kuulunutkaan?
"..mutta miksi ihmeessä yrität sotkea sitä kristinuskoon, johon se ei ole koskaan kuulunutkaan? "
Raamatussa on edelleenkin siihen viittauksia. Mm.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9244996#comment-45270724 - vanha ja vakaa
asdffdsa kirjoitti:
Voit toki uskoa, että jälleensyntymisoppi on kristinuskoa satoja tuhansia vuosia vanhempi, mutta miksi ihmeessä yrität sotkea sitä kristinuskoon, johon se ei ole koskaan kuulunutkaan?
esimerkiksi "mitä kylvät sitä niität" selvä viittaus karman lakiin ja jälleensyntymiseen.
Mutta jos jälleensyntymisoppi otettaisiin takaisin raamattuun niin kristinuskolta taitaisi pudota pohja pois. rqewqretq kirjoitti:
Johannes Kastaja siis entinen Elias
Jeesuksen opetuksen mukaan:
Matteus 11
14 "ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva."
Jokainen joka opettaa että "Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus", toimii Elian hengessä ja voimassa sekä on tien raivaajana Voidellulle Elämälle, Kristukselle.
´- näkemykseni
ekivaari kirjoitti:
oli Jeesuksen opetuksen mukaan sisimmältään sama kuin Elias, eikä vain Eliaksen kaltainen!
´Johannes Kastaja oli siis mielestäsi jälleensyntynyt Elia (Elias) eli Elian inkarnaatio eli Johennes oli lihaksi tullut Elia. Olenko ymmärtänyt oikein?
'Olla sisimmältään sama' on mielestäni hieman epämääräinen termi. Se vaatii selityksen.
Olla sisimmältään sama tarkoittaa minun käsitteistössäni samanhenkisyyttä, samankaltaista ajattelua ja saman voiman omaamista ; yhtä olemista, mutta ei olemista sama henkilö, yksilö tai persoona.
Olet itse painottanut, aivan oikein ja raamatullisesti, että puheen tulee olla joko "on, on tahi ei, ei. Mitä siihen lisätään, se on pahasta." Matt. 5:37
Vositko ystävävällisesti vastata näin raamatullisesti, oletko todellakin sitä mieltä, että ihmiset voivat jälleensyntyä uusiin ruumiisiin, mutta samojen sisimpien olemuksien omaavina kuin joku aiemmin elänyt?
Kuuluuko oppiisi / ajatteluusi jälleensyntyminen sielunvaelluksen muodossa?
* Ei Raamattu ainakaan. Raamatusta se kumpuaa alkuseurakunta ja miten se on muodostunut. Eikä ollenkaan pikkuhiljaa, vaan se alkoi siitä, kun Pyhä Henki tulia alas 120 opetuslapsen ylle. Se antoi Pietarille ja muille apostoleille viisauden tuntea ja käsittää Krijoitukset. Kolminaisuus opinymmärryksen Jumalan kolmesta Persoonasta joka on yksi Jumala, ymmärtäminen uskonkautta avataan silloin, kun ihminen uudestisyntyy, ja liitetään Kristukseen Hengen yhdyssiteellä, ja saamme sisäisen Kristuksen tuntemisen kautta. Kastetaan Hengessä Kristukseen sisäisesti. 1Kor.12:13.
* Alkuseurakunnan oppi löytyy takuuvarmasti Apostolien teoista, ja Paavalin kirjeistä ja tietenkin kaikkien apostolien kirjoituksista neljän evankeliumin mukaan sitä täydentäen mitenkään ohittaen Kristuksen Jeesuksen opetuksia. He saivat armon ja viisauden Hengen ymmärtää mitä Jeesus opetti seurakunnasta ja mikä koski juutalaisten tulevaisuutta Jumalan luvattuna kansana.
* Tällä palstalla sekoitetaan tämäntästä Jeesuksen opetuksia, kun ei ole Pyhän Hengen osallisuutta, että olisi voitelu Häneltä. Viisaita kyllä ollaan mutta ainoastaan riivaajain viisaudella ja demonihenkien opastuksella selitellään Jumalaa, ikään kuin Häntä voitaisiin selittää ihmisymmärryksellä.
* Ellei Pyhä Henki ole Opettajanamme, olemme kohta kaikki ekivaarin järkeisopin harhoissa. Varjele rakas Jeesus ekivaarin harhaopeilta, ja kirkasta Sanasi ja Jumala ominaisuutesi, Jumalan toisena Persoonana, eli Poikana.- WirtanenOyla
Aloittaja on keksinyt höpöjuttuja, tukeakseen ekivaariin kolminaisuuden vastaista pyhää sotaa.
- x-hirvas
lukea kolminaisuusopista, jota on ratkaistu valtapoliittisisen keinoin ja uskottelemalla erilaisia asioita.
http://www.arvioikaa.com/kolmi.html - Deila
Ortodoksit selvittävät areiolaisuutta:
”Areiolaisuuden taustalla oli myös vahva platoninen ajatus siitä, että ykseys on jotakin käsittämätöntä. Vasta kakseus mahdollistaa käsittämisen. Ennen ykseyttä ei ollut kakseutta, ja vasta kun Poika luotiin, tuli kakseus. Koska Poika edusti luomakuntaa ja kakseutta, ykseys oli hänelle tuntematon, eikä hän siten voinut tuntea Isää. Areioksen mukaan Poika oli täysin erilainen kuin Isä sekä olemuksensa että olemisensa puolesta. Hän oli rajallinen, eikä voinut ymmärtää Isää. Lisäksi Poika oli Areioksen mukaan muuttavainen, ja olisi ollut mahdollista, että hän olisi langennut syntiin. Se, ettei näin käynyt, oli vain historiallinen tosiasia, mutta ei välttämättömyys.”
Tässähän on selvä ristiriita Raamatun ilmoituksen, Jeesuksen omien sanojen kanssa:
Joh. 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan.
Jeesuksen synnittömyys oli kaiken järjenkin mukaan välttämättömyys jotta hän voisi lunastaa synnin alaiset!
Joh.1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Ja Jeesus teki sen, kuolema ei voinut häntä pitää koska hänessä ei ollut syntiä. Hän täytti koko lain.
Tästä linkistä löytyy koko juttu tarkempaa tutustumista varten
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/ortodoksisen_kirkon_historia/areiolaisuus.htm- x-hirvas
pelkkää ihmispohdintaa alusta loppuun olipa sitten pohtijoina keitä hyvänsä. Kaikista kuultaa läpi valta ja politiikka.
- Deila
x-hirvas kirjoitti:
pelkkää ihmispohdintaa alusta loppuun olipa sitten pohtijoina keitä hyvänsä. Kaikista kuultaa läpi valta ja politiikka.
Tottakai kyseinen sivusto käsittää ortodoksien eli ihmisten pohdintaa toisten ihmisten oppikäsityksistä. Itse laitoin väliin huomioni siitä miten areolaisuuden oppi on ristiriidassa Raamatun sanan kanssa.
Kyllä tosi on, että kaikista kuultaa valta ja politiikka, oli kyse mistä kirkosta tai opista tahansa minkä ihmiset ovat muotoilleet Raamatun tulkinnoistaan.
MUTTA: Raamatun sana on Jumalan ilmoitusta jonka alle kaikkien on mentävä nöyrästi. Siten tekevät ainakin uskoon tulleet kristityt jotka rakastavat Jumalaa.
Raamattu itse vahvistaa, että se on itse itseään tulkitseva, kun psalminkirjoittaja sanoo siinä "sinun valkeudessasi me näemme valkeuden" (Ps.36:10).
”Samoin kuin Kristuksen vertaukset on Raamattukin suunniteltu niin, että se siunaa niitä, jotka rakastavat Jumalaa ja haluavat ymmärtää Häntä paremmin, mutta se on suunniteltu MYÖS niin, että se eksyttää ja hämmentää niitä, jotka ovat luonnoltaan ylpeitä. "'Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.' Olkaa siis Jumalalle alamaiset." (Jaak.4:6-7)"
Viisauden alku on "Herran pelko". (Herran pelko on Jumalan tuntemista ja Hänen läsnäolonsa arvostamista ja tajuamista.)
Ellei meillä sitä ole, meillä ei ole toivoa Jumalan Sanan oikeasta ymmärtämisestä soveltakaamme sitten mitä tahansa kaavaa. Älkäämme lisätkö Jumalan Sanaan mitään pitämällä kiinni jääräpäisesti tietystä Raamatun tulkintamenetelmästä, jota ei löydy itse Raamatusta. Ja olkaamme hyvin tarkkoja siitä, ettemme aliarvioi Jumalan Sanan syvällistä tai mutkikasta tai monikerroksellista luonnetta. Se ei ole suinkaan kuin mikä tahansa muu kirja."
Lähde: Dusty Peterson - x-hirvas
Deila kirjoitti:
Tottakai kyseinen sivusto käsittää ortodoksien eli ihmisten pohdintaa toisten ihmisten oppikäsityksistä. Itse laitoin väliin huomioni siitä miten areolaisuuden oppi on ristiriidassa Raamatun sanan kanssa.
Kyllä tosi on, että kaikista kuultaa valta ja politiikka, oli kyse mistä kirkosta tai opista tahansa minkä ihmiset ovat muotoilleet Raamatun tulkinnoistaan.
MUTTA: Raamatun sana on Jumalan ilmoitusta jonka alle kaikkien on mentävä nöyrästi. Siten tekevät ainakin uskoon tulleet kristityt jotka rakastavat Jumalaa.
Raamattu itse vahvistaa, että se on itse itseään tulkitseva, kun psalminkirjoittaja sanoo siinä "sinun valkeudessasi me näemme valkeuden" (Ps.36:10).
”Samoin kuin Kristuksen vertaukset on Raamattukin suunniteltu niin, että se siunaa niitä, jotka rakastavat Jumalaa ja haluavat ymmärtää Häntä paremmin, mutta se on suunniteltu MYÖS niin, että se eksyttää ja hämmentää niitä, jotka ovat luonnoltaan ylpeitä. "'Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.' Olkaa siis Jumalalle alamaiset." (Jaak.4:6-7)"
Viisauden alku on "Herran pelko". (Herran pelko on Jumalan tuntemista ja Hänen läsnäolonsa arvostamista ja tajuamista.)
Ellei meillä sitä ole, meillä ei ole toivoa Jumalan Sanan oikeasta ymmärtämisestä soveltakaamme sitten mitä tahansa kaavaa. Älkäämme lisätkö Jumalan Sanaan mitään pitämällä kiinni jääräpäisesti tietystä Raamatun tulkintamenetelmästä, jota ei löydy itse Raamatusta. Ja olkaamme hyvin tarkkoja siitä, ettemme aliarvioi Jumalan Sanan syvällistä tai mutkikasta tai monikerroksellista luonnetta. Se ei ole suinkaan kuin mikä tahansa muu kirja."
Lähde: Dusty Petersonihminen ei tarvitse valmiiksi pureskeltuja teorioita, ei uskontoja, ei pappeja, lahkoja, kirkkoja eikä kultteja. Hän tarvitsee vain Raamatun.
- näkemykseni
x-hirvas kirjoitti:
ihminen ei tarvitse valmiiksi pureskeltuja teorioita, ei uskontoja, ei pappeja, lahkoja, kirkkoja eikä kultteja. Hän tarvitsee vain Raamatun.
>> Hän tarvitsee vain Raamatun.
- x-hirvas
näkemykseni kirjoitti:
>> Hän tarvitsee vain Raamatun.
seurakuntayhteys. Onko yhteys helluntaikirkkoon, Jehovan Todistajiin, mormoonikirkkoon, adventtikirkkoon, ortodoksikirkkoon, evl-kirkkoon ym. sellainen yhteys, jota voidaan kutsua kuulumista Jeesuksen seurakuntaan?
Tarkoitan, onko siis sama mihin ihminen kuuluu, ja onko hän automaattisesti Jeesuksen seurakunnan jäsen, kuuluipa hän mihin em. "seurakuntiin" hyvänsä? Voiko ihminen olla kaikkien em seurakuntien jäsen yhtäaikaa, niiden opillisista eroista huolimatta? - näkemykseni
x-hirvas kirjoitti:
seurakuntayhteys. Onko yhteys helluntaikirkkoon, Jehovan Todistajiin, mormoonikirkkoon, adventtikirkkoon, ortodoksikirkkoon, evl-kirkkoon ym. sellainen yhteys, jota voidaan kutsua kuulumista Jeesuksen seurakuntaan?
Tarkoitan, onko siis sama mihin ihminen kuuluu, ja onko hän automaattisesti Jeesuksen seurakunnan jäsen, kuuluipa hän mihin em. "seurakuntiin" hyvänsä? Voiko ihminen olla kaikkien em seurakuntien jäsen yhtäaikaa, niiden opillisista eroista huolimatta?Tärkeintä on tietysti, että ihminen kuuluu Kristuksen universaaliin seurakuntaan eli tästä maaailmasta uloskutsuttujen joukkoon, ecclesiaan. Siihen kuulutaan uskon kautta Jumalan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki mainitsemasi yhteydet eivät toimi Jumalan sanan mukaisesti. Siitä johtuen jokaisen uskovaisen pitää ottaa itse selvää, mikä kristillinen paikallisseurakunta on hänelle se oikea. Mikä seurakunta vastaa hänen opillista näkemystään ja missä hän kokee olevansa kotonaan.
Kukaan ei mielestäni voi olla kaikkien uskonnollisten yhteisöjen jäsen samanaikaisesti. Ihmisen pitää pysyä siinä, mihin Jumala on hänet tarkoittanut ja johdattanut. Miten esim. minä helluntailaisena voisin kuulua Jehovan Todistajiin tai mormoneihin (MAP), joiden opillinen käsitys on ymmärtääkseni täysin erilainen kuin omani. Käytän sanaa 'ymmärtääkseni', koska tietoni noista yhteisöistä ovat puutteelliset. Olen ymmärtänyt, että he eivät pidä Raamattua yhtä tärkeänä kuin helluntailaiset, vaan heillä on omat oppikirjansa.
En näe tarvetta tutustua kaikkiin oppeihin ja uskomuksiin, vaikka muuten olenkin tiedonjanoinen. Jeesus on sammuttanut hengellisen janoni siltä osin. (Viitt. edell. kirjoitukseni Hengellisistä tarpeista). Janoan kuitenkin enemmän Häntä ja sitä vanhurskautta, joka tulee Jumalasta uskon perusteella. Se jano ei ole sammunut.
Joh. 6:45
Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
2. Tim. 3:14
Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, - x-hirvas
näkemykseni kirjoitti:
Tärkeintä on tietysti, että ihminen kuuluu Kristuksen universaaliin seurakuntaan eli tästä maaailmasta uloskutsuttujen joukkoon, ecclesiaan. Siihen kuulutaan uskon kautta Jumalan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki mainitsemasi yhteydet eivät toimi Jumalan sanan mukaisesti. Siitä johtuen jokaisen uskovaisen pitää ottaa itse selvää, mikä kristillinen paikallisseurakunta on hänelle se oikea. Mikä seurakunta vastaa hänen opillista näkemystään ja missä hän kokee olevansa kotonaan.
Kukaan ei mielestäni voi olla kaikkien uskonnollisten yhteisöjen jäsen samanaikaisesti. Ihmisen pitää pysyä siinä, mihin Jumala on hänet tarkoittanut ja johdattanut. Miten esim. minä helluntailaisena voisin kuulua Jehovan Todistajiin tai mormoneihin (MAP), joiden opillinen käsitys on ymmärtääkseni täysin erilainen kuin omani. Käytän sanaa 'ymmärtääkseni', koska tietoni noista yhteisöistä ovat puutteelliset. Olen ymmärtänyt, että he eivät pidä Raamattua yhtä tärkeänä kuin helluntailaiset, vaan heillä on omat oppikirjansa.
En näe tarvetta tutustua kaikkiin oppeihin ja uskomuksiin, vaikka muuten olenkin tiedonjanoinen. Jeesus on sammuttanut hengellisen janoni siltä osin. (Viitt. edell. kirjoitukseni Hengellisistä tarpeista). Janoan kuitenkin enemmän Häntä ja sitä vanhurskautta, joka tulee Jumalasta uskon perusteella. Se jano ei ole sammunut.
Joh. 6:45
Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
2. Tim. 3:14
Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,kerrankin. Kiitos. Otan pienen pätkän mitä kirjoitit:
"""Miten esim. minä helluntailaisena voisin kuulua Jehovan Todistajiin tai mormoneihin (MAP), joiden opillinen käsitys on ymmärtääkseni täysin erilainen kuin omani. Käytän sanaa 'ymmärtääkseni', koska tietoni noista yhteisöistä ovat puutteelliset. Olen ymmärtänyt, että he eivät pidä Raamattua yhtä tärkeänä kuin helluntailaiset, vaan heillä on omat oppikirjansa. """
Jos minä keskustelisin esimerkiksi Jehovan Todistajan kanssa heidän opillisesta käsityksestä, niin poikkeuksetta tämä JT ilmoittaisi heidän olevan oikeassa, ja helluntailaiset väärässä.
Mitä me siitä opimme? Opimme sen, että ihmisen on itse etsittävä totuus Jumalan sanasta, eikä seurakunniksi itseään nimittävistä eri uskonnoista. Mitä siitä seuraa?
Siitä seuraa se, että ihminen omaksuu lopulta sen "seurakunnan" opin Jumalan sanan totuudeksi, minkä jäsen hän on, opettipa tämä uskonto millaista tulkintaa hyvänsä Raamatusta.
- Jeesus pelastaa
Judaistit eivät toki tunteneet, mutta hehän surmasivat Jeesuksenkin juuri kolminaisuusopin vuoksi.
Heidän mielestään Jeesus oli puuseppä Joosefin poika joka pilkkasi Jumalaa nimittämällä itseään Jumalan pojaksi ja Immaanueliksi, joka tarkoittaa Jumalaa joka on meidän keskellämme ja kanssamme.
Jeesus itse on kolminaisuusoppi. Hän opetti kuolleista ylösnousemisensa jälkeen ennen taivaaseen astumistaan juutalaisia kastamaan kaikki kansat Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kolminaisuusopin kieltäjä on harhaoppinen, eikä hän tunne Jumalaa.
Ei Nikean kirkolliskokousta turhaan pidetty, samat harhaoppiset jotka täälläkin nyt mellastavat, olivat jo tuolloin tuhoamassa kristinuskon. Keisari Konstantinus Suuri kutsui kirkolliskokouksen koolle Hosius Kordubalaisen ja paavi Sylvester I:n suosituksesta, koska aleksandrialaisen presbyteerin Areioksen oppi areiolaisuus herätti kirkossa suuria erimielisyyksiä. Areios väitti, että Poika, Kristus, on luotu eikä siten samanarvoinen kuin Isä Jumala. Kokouksessa Areios tuomittiin harhaoppiseksi.
kolminaisuus, kolmiyhteys, lat. trinitas, kristinuskossa keskeinen käsitys Jumalasta kolmena persoonana, Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Kolminaisuusopin mukaan Jumala, joka on kaiken luoja, on tullut ihmisten keskuuteen Jeesuksen Kristuksen persoonassa ja vaikuttaa Pyhässä Hengessä.
Ensimmäiset kristityt tunnustivat Kolminaisuuden
1.Kasteen kaavassa
2.Uskontunnustuksissa
3.Pyhän Kolminaisuuden ylistysveisuissa
4. Jumalanpalvelusveisuissa
5. Martyyrien uskontunnustuksissa
Yksityiskohtaista määrittelyä ei vielä ollut.
Kristittyjen edustajia ovat apostoliset isät.
Pakanallisen filosofian ja kristillisen katsantokannan yhdistäminen johti juutalaisuuden ja gnostikkojen harhaoppien syntymiseen:
4. Juutalaisuus:
*Jumalassa ei persoonia.
* Oppi kolmiyhteydestä kielletään.
*Kristus ei ole Jumala.
* Oppia Pyhästä Hengestä ei tunneta.
5. Gnostikot:
*Jumala ei voi tulla lihaksi kadottamatta jumaluuttaan, sillä aine on kaiken pahan alkusyy.
*Jumalan poika ei voi olla Jumala.
*Kristus on Jumalasta ulosvirtaamisen kautta eronnut aiooni.
Kristilliset apologeetit puolustivat kristillistä uskoa edellä mainittuja käsityksiä vastaan.- x-hirvas
"kristinuskoa" ei tarvitse kenekään tuhota, koska se on jo tuhottu uskonnollisen teoreetikkojen ja selittäjien toimesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006