Päivää!
Oukei, tammikuussa ostin omaan käytöön Ford Transit 1999 2,5di ajettu 193000km. Elämän tilanne pakotti paketiautoiluun ja olen ollut tosi tyytyväinen autoon. Se siita.
Heti ku auton ostin ajoin ensimäiseen auki olevaan öljynvaihtoon erikoistuneen korjaamon pihaan ja vaihdetiin laatiko ja moottoriöljyt. Sen jälkeen ajelin kotiin ja vaihdoin etuiskarit alapallot raidetango päät etujouset ja muuta pikkukivaa. Kaikki tosi jees, sitten.
Joku aika sitten huomaasine et auto on pohjan alta märkä. Pieni öljyn lisaus aina parin kolmen tuhnannen kilsan jälkeen kans tarpeellista. Ruvesin tutkimaan asia ja ku vuoto kohta näytti olevan moottorin ja laatikon välissa oli heti ekana mielessa kampiakselin takapään tiiveisten vaihto. No ei se mitään, järjestetiin yksi kaveri avuksi ja valmistaudutiin moraalisesti laatikon irroitukseen ja kaiken vaihtoon mitä sielta vastaan tule.
H hetki perjantai iltana et puretaan, tutkitaan ja lauantaina sit haetaan tarpeelliset osat varaosakaupasta ja kasataan.
Sit ku ajettiin auto montun päälle, jäi silmiin että
a. Öljya oli suht koht vähän pitkiin etuakselia ja ensimmäistä vaakapalkkia, jonkun verran vaihteston yläpäässä, vähät niinkui jokapuolella.Konkreetisesti ista se tule ei löytyny millään
b. Öljy oli punaista.
Siina vaiheessa kaveri kysyi miki manuaali laatikossa on punainen ATF öljy. Muistelin asiaa ja kerroin ekasta öljynvaihdosta erikoispajalla, heti auton ostettua. Kaivetiin esille Haynsin manuaali ja katsotiin mita se sano. Se sano 80W vaihteistoöljy.
Siina vaiheessa otetiin tauko paikalla ja kahvit. Jotain on nyt ihmellista. Muistelin et ATF laitettiin 2 litraa, kuitti ja leima auton huoltokirjassa löytyy.
Haynsin korjauskäsikirja sanoo 1,25 litraa ja manuaali lootan öljy. Kaveri on entinen moottoriuheilija jolla on korjaus rakennus kokemusta kolmisenkymenta vuotta. Sain kuulla pienmuotoisen luennon ATF 220 ja 80w öljyen erilaisista voiteiluominaisuuksista.
Yhteenveto:
a. ATF on peseva öljy, se tarttee voiteluominisuuksien tueksi painetta 3,6 (baaria?) tai 7,2 uusimmissa laatikoissa. Ilman sitä painetta öljy ei toimi tarkoituksen mukaisella tavalla. Paineenkesto kyky ei ole ilman paineetta riittävä.
b. Manuaali laatiokon öljy voitelee, ei pesee, öljy on paksempaa tavaraa, paineenkestokyky on mainio.
Nyt yhteenvetona ons e et ATF voi kestää manuaalilaatikossa ihan hyvinkin, mutta se riippuu täysin laatikon rakenteesta, eli tuurista. Takuvarma vaihtoehto on käyttää auton valmistajan määrittämiä voiteluaineita.
Kun me molemmat kevrin kans ei olla suomalaisia, vaan täällä töissä jo useamman vuoden, niin ollan nähty melko kaikenlaista. Osa sit hyödyllistä ja uutta opittava ja osa siis vähemmän hyödyllistä.
ATF manuaalissa kummastuti sen verran et puhutiin yhden tekniikan korjauksen konkarin kans asiasta. Hän valaisti meitä, miksi täällä näin:
a. Tavalaatikon öljyt talveella jäykät, tosi jäykät. Monet suomessa laitta ATF koska se voitelee kylmäkäynnistyksesta heti.
b. Selvää vahingollista vaikutusta ei ola havaittu kokemuksen perusteella.
c. Öljy on öljy ja kyllä sekin voitelee.
No minä ja kaveri ihmeteltiin kovasti koska ATF ja manuaali laatikojen öljyjen ominaisuuksissa on kuitenkin huomattava ero. Mielipdemme on että takuvarma vaihtoehto on kuitenki käyttää auton valmistajan speksien mukaista tavaraa. Lyötiin oikea öljyä sisään, pestiin vaihtesto, moottori ja runko ja katsotaan milta rupee näyttää.
Eritysiest ihmetyttää sekin et ku täyttöpropun reunaan asti mahtui aika tarkalleen 1,3 L öljyä, miten siel huolloossa onnistutiin työntää sinne 2 L ATF sisään. Laatikossa oli sitä tallella 1,6 litraa.
Eli jos joku osaa kiertoo asiasta lisää, nin pistäkää viestiä kehiin. Olis mielenkiintoista kuulla muita mielipideitä asiasta
Automaatti laatikko öljyt manuaalilaatikossa
8
4283
Vastaukset
- laitinenjari
Öljysuositus riippuu laatikon tyypistä. Turbodieselissä pitäisi olla MT 75-vaihteisto ja silloin ATF oikeaa tavaraa (tilavuus 1,3L). Vapaastihengittävässä eri laatikko ja suositus tuo 80W manuaalivaihteistoöljy (tilavuus 1,5-3L).
On vapastihenggittävä moottori. Laatikko pitäis kyl olla vm 88 eteepäin MT75 ja 1,4 litraa on täyttöpropun piripintaan.
- laitinenjari
tonu.asku kirjoitti:
On vapastihenggittävä moottori. Laatikko pitäis kyl olla vm 88 eteepäin MT75 ja 1,4 litraa on täyttöpropun piripintaan.
Jos se on MT75 niin silloin ATF oikea vaihtoehto, koska laatikko nimenomaan suunniteltu käyttämään sitä. ATF:n tyyppi pitäää olla Dexron/Mercon (ei type F/G). ATF:n viskositeetti tyypillisesti noin SAE 75W ja API luokka GL-4, vaikka niitä normaalisti ei ilmoiteta.
- pöpöpöpö
"ATF on peseva öljy, se tarttee voiteluominisuuksien tueksi painetta 3,6 (baaria?) tai 7,2 uusimmissa laatikoissa"
-ettei se paine ole laatikos vain planeettapyörästön rattaiden lukitsemista varten? vai kiertääkö se koko lootassa?Se paine juttu oliki se mielipiteiden jakaja. Yksi asiantuntija sanpoo että laatikossa olaveat painet tuo vasta esille ATF öljyn voiteluoministtudet, toiset sanioo että ei väliä.
Yksi asiantuntija sanoo että manuaalilaatikon öljyn voiteluominaisuudet on semmmoiset, että moottorit ei pystyy luomaan semmoista painetta vaihdelaatikon rattaide välissä, että voiteleva öljynkalvo ei kestäisi semmoista.
Ja ATF on erilainen just tuossa ominaisuudessa, sen paineenkestokyky semmoisessa tilanteessa on erilaista, koska se ei ole suuniteltu sitä varten.- Warrella
tonu.asku kirjoitti:
Se paine juttu oliki se mielipiteiden jakaja. Yksi asiantuntija sanpoo että laatikossa olaveat painet tuo vasta esille ATF öljyn voiteluoministtudet, toiset sanioo että ei väliä.
Yksi asiantuntija sanoo että manuaalilaatikon öljyn voiteluominaisuudet on semmmoiset, että moottorit ei pystyy luomaan semmoista painetta vaihdelaatikon rattaide välissä, että voiteleva öljynkalvo ei kestäisi semmoista.
Ja ATF on erilainen just tuossa ominaisuudessa, sen paineenkestokyky semmoisessa tilanteessa on erilaista, koska se ei ole suuniteltu sitä varten.AIkoinaan Warressa käytetiin automaattilaatikon "punaista mehua" aivan normaalisti. Se oli ainoa, millä laatikko toimi jouheasti ympäri vuoden.
- käytettiin
Warrella kirjoitti:
AIkoinaan Warressa käytetiin automaattilaatikon "punaista mehua" aivan normaalisti. Se oli ainoa, millä laatikko toimi jouheasti ympäri vuoden.
vanhojen volvojen eli 544 ja amazon laatikoissa talvella, niin laatikot olivat tosi notkeita myös kovilla pakkasilla. Eikä ollut tiiviste tai stefa ongelmia milloinkaan . Tavallisilla laatikkoöljyillä sen sijaan oli loota tavattoman jäykkä. Tosin volvon metrin heinähangolla vaihto onnistuu noillakin öljyillä.
- Anonyymi
Mikä hinta. Chrysler grand voyager
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713889- 1013495
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241598
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016