Ostin uuden läppärin johon asensin ilmaisen Open Office -tekstinkäsittelyohjelman. Ko. tekstinkäsittelyohjelma tuntuu toimivan varsin mukavasti. Aika pitkälle tuntuu olevan samantapainen kuin vastaava Word jota olen työssäni tottunut käyttämään. Naputtelinkin läppärilläni ja Open Officella viitisentoista sivua juttua. Kun piti saada tekstistä printti paperille ja vanha kotiprintteri oli tukossa, siisrsin jutun tikulle tarkoituksena printata teksti duunin vehkeillä. Vaan eipäs auennutkaan millään ilveellä duunin koneeseen, koska siinä oli vain Word -tekstinkäsittelyohjelma. Piti imuroida Open Office duunin koneeseen, jolloin sain tekstini auki ja koneelle. Tekstin käsittely ja printtaus olisi onnistunut näemmä OpenOfficella, mutta siirsin kuitenkin tekstin copypeistaamalla Wordille jossa tesaurus / oikolukuohjelma näytti pelaavan paremmin.
Entä jatkossa, kannattaako tuota Open Officea ollenkaan käyttää muuhun kuin mitä koneen sisällä käsittelen tekstiä ja printtailen suoraan sen paperille?
Ainakaan OpenOfficella kirjoitettua asiakirjaa ei ilmeisesti kannata suoraan lähettää umpimähkään liitetiedostona, ellei ole varmistanut, että vastaanottajalla on ko. ohjelma ja haluaa käyttää sitä.
Onko todellain näin, että Word ja Open Office -tekstinkäsittelyohjelmat ovat kunpaankin suuntaan yhteensopimattomia? Jos näin, taidan ostaa läppäriini suoiolla Wordin...?
Pentti
Open office- ja Word- tekstiohjelmien yhteensopivuus...?
8
2904
Vastaukset
- RTF----
aukeaa suuntaan ja toiseen (tosin tiedostokoko paisuu)
Taisinko keksiä itse ainakin jonkinlaisen ratkaisun epäsopimusongelmaan. Eli, kun Open Officella kirjoittamaan lähdetty asiakirja ensimmäisen kerran seivataan "save as / talleta nimellä " -toiminnalla, tallennusruudun alapuolella on alasvetovalikko, jossa määritellään tiedostotyyppi, jonka mukaiseksi ko. asiakirja talletetaan. Eli siellä on liuta erilaisia tiedosttotyyppeja, yhtenä Word 2003. Tuolla kun Open Officella kirjoitetun tiedoston seivaa, näyttäisi se wordilla avautuvan. Kun sen avaa, kone kysyy ensimmäiosenä, millä kirjoituseditorilla se avataan. Siihen kun klikkaa word, näyttäisi avautuva. Onko tämä se oikea tapa?
-Pentti"Eli siellä on liuta erilaisia tiedosttotyyppeja, yhtenä Word 2003. Tuolla kun Open Officella kirjoitetun tiedoston seivaa, näyttäisi se wordilla avautuvan. Kun sen avaa, kone kysyy ensimmäiosenä, millä kirjoituseditorilla se avataan. Siihen kun klikkaa word, näyttäisi avautuva. Onko tämä se oikea tapa?"
Ei ole. Word 2003:n tiedostomuoto ei ole standardoitu joten se ei ole niin varma pitemmän päälle. Työpaikkasi ohjelmistot tarvitsee sitä ylläpitoa että ne avaisivat standardit ODF tiedostot.
Vähintäänkin pitäisi olla RTF muodossa tallennettu ja tuota vielä käytettiin reilut pari vuotta sitten kun ODF ei ollut vielä oikein levinnyt käyttöön niin tuota käytettiin siirtymä aikana mutta nyt pitäisi kyllä laittaa ne työpaikan ohjelmistot kuntoon että ne avaisi ODF-tiedostot suoraan.- jsdfksdjkfsdjkfsdfjk
tallenna nimellä ja valitse tiedostomuodoksi
windows 98/xp/vista tai mikä siinä nyt onkaan... - älä jauha
M-Kar kirjoitti:
"Eli siellä on liuta erilaisia tiedosttotyyppeja, yhtenä Word 2003. Tuolla kun Open Officella kirjoitetun tiedoston seivaa, näyttäisi se wordilla avautuvan. Kun sen avaa, kone kysyy ensimmäiosenä, millä kirjoituseditorilla se avataan. Siihen kun klikkaa word, näyttäisi avautuva. Onko tämä se oikea tapa?"
Ei ole. Word 2003:n tiedostomuoto ei ole standardoitu joten se ei ole niin varma pitemmän päälle. Työpaikkasi ohjelmistot tarvitsee sitä ylläpitoa että ne avaisivat standardit ODF tiedostot.
Vähintäänkin pitäisi olla RTF muodossa tallennettu ja tuota vielä käytettiin reilut pari vuotta sitten kun ODF ei ollut vielä oikein levinnyt käyttöön niin tuota käytettiin siirtymä aikana mutta nyt pitäisi kyllä laittaa ne työpaikan ohjelmistot kuntoon että ne avaisi ODF-tiedostot suoraan.skeidaa.
"Ei ole. Word 2003:n tiedostomuoto ei ole standardoitu joten se ei ole niin varma pitemmän päälle."
talleta vaan siellä OpenOfficessa .DOC muotoon niin Word avaa ne kivutta.
Älä missään nimessä kallista korvaasi tuolle mkarin ODF-höpötykselle, se on
hänen lempi"standardinsa" joka ei kuitenkaan toimi oikein missään kunnolla.
Onko työpaikkasi Word 2007 SP2 tai uudempi, tai onko siinä MS Office 2003 jossa ODF-plugin? Vanhemmissa ei ole standardia ODF-tukea joten OpenOfficen tiedostot ei toimi. Kannattaa siis laittaa työpaikan ohjelmistot ajan tasalle niin ei tarvitse säätää.
"Ainakaan OpenOfficella kirjoitettua asiakirjaa ei ilmeisesti kannata suoraan lähettää umpimähkään liitetiedostona, ellei ole varmistanut, että vastaanottajalla on ko. ohjelma ja haluaa käyttää sitä."
Tottakai voi lähettää ja kannattaa. ODF standardin mukaiset tiedostot toimii käytännössä joka paikassa. iWork on vissiin ainoa ohjelma joka ei ODF:ää tajua. Ongelma nyt on se, että työpaikallasi ei ole ohjelmistoja ylläpidetty kunnolla joten ne tarvis päivitystä tai pluginin asentamista. OpenOfficella ei ole ongelmaa standardien tiedostojen kanssa.- 8+3
Siis kirjoitan ensin,, että ODF standardin mukaiset tiedostot toimii käytännössä joka paikassa. Sitten seuraavaksi kirjoitat, että ongelma nyt on se, että työpaikalla ei ole ohjelmistoja ylläpidetty.
Kyllä se käytännön todellisuus on se, että tosi monessa paikkaa on vielä todella paljon sellaisia Word-versioita, jotka eivät avaa ODF-tiedostja. Ja vaikka avaisivat, niin lopputulos voi olla "mielenkiintoinen", eli asettelut eivät siirry oikenalaisina.
1) Ohjelman ohjeista löytyy tietoja, miten asetukset tehdään Microsoft-ympäristöön.
2) Yhteensopivuus ei ole aina täydellistä. Syyt vaihtelevat.
3) Vanha kunnon RTF-muoto toimii Writerissa epävarmasti, valitettavasti. Vika ehkä painottuu tuontisuodattimeen, mutta epävarma olo ei ole kiva lähetettäessäkään.
4) Jos vastaanottajan ei tarvitse (tai ei pidäkään) muokata asiakirjaa, Writer vie varsin mallikkaasti PDF-muotoon, joka säilyy myös tulostettaessa näköisenään. Esim. lopullisessa muodossaan oleviin liitteisiin tätä nykyään normitettua PDF-muotoa voi suositella. Päivitettävät liitteet on sitten eri juttu, mutta vanhemmat doc-muodot toiminevat parhaiten (ei kuitenkaan niin vanhat, että Word on lakannut tukemasta!).
Pahoittelen, että tässä on varmaan päällekkäisyyttä muiden vastausten kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391