mistä johtuu "kylmyys"

Judas Isakkson

Kun olen käynyt el-kirkossa harvemmin, niin ihmiset ovat etäisiä ja karttelevia, väistävät ja luikkivat tiehensä. Johtuuko se ujoudesta, vai ns parempiuskoisten tarpeesta näyttää hyvyyttä näin?
Mutta kylillä tai kaupungilla samat ihmiset kyllä tervehtii.
Mielenkiintoinen havainto joka häiritsee.
Jäi seurakaffet juomatta..

107

675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näi se menee

      pelkkää harmitonta välinpitämättömyyttä, väki on niin kiinni omissa maallisissa jutuissa ja seurat/väki ei enää iske niinkuin ennen, mm kylään kutsut vähentyneet ja yhteiset tekemiset,,

      • Teutatess

        Etti kanata hakea kovin kaukaa syitä .


    • savon ukko

      halua näyttää saarnamiehille ja että ovat syntisten tuttavia. He olisivat silloin selityksen velkaa piirinsä pomoilleja tarkkailijoille.

      Olen samaa mieltä, tämä rupusakki,(sanon rupusakki, vain sen vuoksi, että he joutuvat katselemaan ylöspäin saarnamiehiään) on normaali arkisissa oloissa aivan esimerkillisiä kansalaisia tervehtimisen ja käyttäytymisen suhteen. He ovat kuin lintu, joka pääsee häkistään vapauteen. Häkissään räpyttelevät vain siipiään tuskaisesti.

      Minä arvostan tällaisia kansalaisia, sikäli kun minun arvostuksellani on mitään arvoa heidän suhteeseensa.
      Mutta en arvosta hiostavia, painostavia, oman arvostuksena vuoksi kuulevia kansalaisiaan "piiskaavia"uskoaan korvistaan puruavia saarnamiehiä. Tietenkin heissä on suurin osa esimerkillisiä ymmärtäjiä.

      Tuntuu joskus, että täälläkin on kumpiakin.

      • tömmäättää

        Kun et tiedä näistä mitään. Saarnamiehille siellä ei näytellä mitään. Arvauksesi lestadiolaisista meni täysin metsään. Tie monenneko kerran.

        Kirjoittele ainoastaan sellaisista asioista, joista tiedät jotakin. Ja jos haluat oppia lestadiolaisia tuntemaan, niin lue heidän viestejään.


      • savon ukko
        tömmäättää kirjoitti:

        Kun et tiedä näistä mitään. Saarnamiehille siellä ei näytellä mitään. Arvauksesi lestadiolaisista meni täysin metsään. Tie monenneko kerran.

        Kirjoittele ainoastaan sellaisista asioista, joista tiedät jotakin. Ja jos haluat oppia lestadiolaisia tuntemaan, niin lue heidän viestejään.

        millaisia saanramiehiä ja julistajia seuroissanne on, kun me muut emme sitä sitten tiedä. Ovatko he niin sanottuja paimenia vanhempien "seurakuntalaistensa" ja parempi uskoisten kanssa. Miten sitten kirjoitellaan
        näistä väistelemisistä vähemmän seuroissa käyneitä kohtaan? Miksi he väistelevät, ja kuitenkin ulkopuolella tervehtivät ystänvällisesti. Täytyyhän siinä joku pelko olla. Kuka pelon aiheuttaa? Ketkä siellä sitten saanraa, eli pitää niitä palopuheita. Jumala ei pelottele.

        Jos teidän kirjoituksistanne pitäisi ottaa oppia, niin sehän on pelkkää riitelyä ja väittelyä. Sitäkö sinä tarkoitat. Sitten kun joku sanoo teistä arvostelevasti, niin on jo herne valmiiksi nenusessa. Sinunkin vastauksesi osoitti, kylmyytesi, omahyväisyytesi. Olisi voinut niin kuin Jeesus opetti, että rakasta lähimmäistäsi, ja käännä heille toinenkin poskesi lyötäväksi.

        Minun viestissäsi on yhtä paljon epäselvää ja valehtelua kuin teidän omissa uskonjulkaisussanne ja niiden selityksissänne. Heititpä taas bensaa minun keskusteluni haluun. Jatkan varmasti kopistelemaan teidän ympäripyöteää uskoanne. Seriffi voi poistaa pahimmat rokotukset.


      • Jeesus pelastaa
        savon ukko kirjoitti:

        millaisia saanramiehiä ja julistajia seuroissanne on, kun me muut emme sitä sitten tiedä. Ovatko he niin sanottuja paimenia vanhempien "seurakuntalaistensa" ja parempi uskoisten kanssa. Miten sitten kirjoitellaan
        näistä väistelemisistä vähemmän seuroissa käyneitä kohtaan? Miksi he väistelevät, ja kuitenkin ulkopuolella tervehtivät ystänvällisesti. Täytyyhän siinä joku pelko olla. Kuka pelon aiheuttaa? Ketkä siellä sitten saanraa, eli pitää niitä palopuheita. Jumala ei pelottele.

        Jos teidän kirjoituksistanne pitäisi ottaa oppia, niin sehän on pelkkää riitelyä ja väittelyä. Sitäkö sinä tarkoitat. Sitten kun joku sanoo teistä arvostelevasti, niin on jo herne valmiiksi nenusessa. Sinunkin vastauksesi osoitti, kylmyytesi, omahyväisyytesi. Olisi voinut niin kuin Jeesus opetti, että rakasta lähimmäistäsi, ja käännä heille toinenkin poskesi lyötäväksi.

        Minun viestissäsi on yhtä paljon epäselvää ja valehtelua kuin teidän omissa uskonjulkaisussanne ja niiden selityksissänne. Heititpä taas bensaa minun keskusteluni haluun. Jatkan varmasti kopistelemaan teidän ympäripyöteää uskoanne. Seriffi voi poistaa pahimmat rokotukset.

        Et ole löestadiolainen, etkä sellaiseksi ole kiinnostunut tulemaan. Lestadiolaisuutta koskevat asiat eivät näin ollen kuulu sinulle mitenkään. Olet siis väärällä sivulla panettelemassa ihmisryhmää jonka uskosta ja elintavoista et käytännössä tiedä juuri mitään.

        Jos sen sijaan haluat kertoa itsestäsi ja omasta elämästäsi, mitä siinä tapahtuu, niin se on eri asia. Varsinkin jos olet kysymässä mistä tie taivaaseen kulkee, niin silloin olet oikealla sivulla.


      • savon ukko
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        Et ole löestadiolainen, etkä sellaiseksi ole kiinnostunut tulemaan. Lestadiolaisuutta koskevat asiat eivät näin ollen kuulu sinulle mitenkään. Olet siis väärällä sivulla panettelemassa ihmisryhmää jonka uskosta ja elintavoista et käytännössä tiedä juuri mitään.

        Jos sen sijaan haluat kertoa itsestäsi ja omasta elämästäsi, mitä siinä tapahtuu, niin se on eri asia. Varsinkin jos olet kysymässä mistä tie taivaaseen kulkee, niin silloin olet oikealla sivulla.

        eihän se minulle kuulukkaa, mutta se kuuluu, kun sinäkin pirua taskussasi pitävä, toivottelet toisia helvettiin. Nimimerkkisi paljastaa sinun ulkokultaisen esiintulosi täällä.

        En panettele enkä arvostele "tavallisia" lestaadiolaisia( huomaa, en sanonut rupusakki) he ovat hyvää väkeä, mutta juuri sinunlaisesi pilaavat kokonaan toistenkin maineen.

        Hyvää syksyn helvetin toivottelua!


      • Auta oi Jeesus
        savon ukko kirjoitti:

        eihän se minulle kuulukkaa, mutta se kuuluu, kun sinäkin pirua taskussasi pitävä, toivottelet toisia helvettiin. Nimimerkkisi paljastaa sinun ulkokultaisen esiintulosi täällä.

        En panettele enkä arvostele "tavallisia" lestaadiolaisia( huomaa, en sanonut rupusakki) he ovat hyvää väkeä, mutta juuri sinunlaisesi pilaavat kokonaan toistenkin maineen.

        Hyvää syksyn helvetin toivottelua!

        Miksi koko ajan valehtelet minusta ja puhut pahaa?

        Enhän minä toivota sinua helvettiin, vaan pois sieltä.

        Sinä sen sijaan puhut koko ajan perättömiä lestadiolaista, heidän elämästään ja heidän uskostaan, hyvin halveksivaan sävyyn.

        Et kai sinä niin ajattele, että sellaisesta toiminnasta tulisi kiittää sinua? Ei sellainen toiminta on syntiä ja myös eettisesti väärin.

        Te itseänne jumalina palvovat narsistit ajattelette, että uskovat on sellainen ryhmä jonka päälle saa kusta ja paskoa rauhassa ja turvallisesti, nauttien saatanallisuudesta, ilman seurauksia! Miksi näin?

        Emmehän me uskovat käy teidän sivuillanne kiusaamassa ja härnäämässä teidän rauhaanne!!
        Mistä tätä jatkuva kiusanteko johtuu? Ellei se sitten johdu siitä, että se on niin hauskaa
        synneissään paatunelle epäuskoiselle.


      • Psykologi Hiironen
        Auta oi Jeesus kirjoitti:

        Miksi koko ajan valehtelet minusta ja puhut pahaa?

        Enhän minä toivota sinua helvettiin, vaan pois sieltä.

        Sinä sen sijaan puhut koko ajan perättömiä lestadiolaista, heidän elämästään ja heidän uskostaan, hyvin halveksivaan sävyyn.

        Et kai sinä niin ajattele, että sellaisesta toiminnasta tulisi kiittää sinua? Ei sellainen toiminta on syntiä ja myös eettisesti väärin.

        Te itseänne jumalina palvovat narsistit ajattelette, että uskovat on sellainen ryhmä jonka päälle saa kusta ja paskoa rauhassa ja turvallisesti, nauttien saatanallisuudesta, ilman seurauksia! Miksi näin?

        Emmehän me uskovat käy teidän sivuillanne kiusaamassa ja härnäämässä teidän rauhaanne!!
        Mistä tätä jatkuva kiusanteko johtuu? Ellei se sitten johdu siitä, että se on niin hauskaa
        synneissään paatunelle epäuskoiselle.

        "auta oi jeesus.. pelastaaa" viittaa narsismiin, aina oikeasssa ja muut väärässä.


      • Auta oi Jeesus
        Psykologi Hiironen kirjoitti:

        "auta oi jeesus.. pelastaaa" viittaa narsismiin, aina oikeasssa ja muut väärässä.

        Jumalan sana on oikeassa ja sen vastustajat väärässä AINA. Tästä on kysymys. Me kristityt luotamme ja uskomme Jumalan sanaan Isä Poika ja Pyhä Henki, emmekä turvaa lihaan.

        Ihminen joka on rakentanut itse Jumalan itselleen, tyydyttämään omia himojaan ja omia tarpeitaan, on narsisti. Yksi näistä on nimimerkki savon ukko. Ja ellet ole sama henkilö, sinä olet toinen narsisti, aivan väärällä palstalla ilman mitään asiaa. Eihän se kiellettyä tietenkään ole, mutta kun sellainen jumala ei pelasta, ketään kadotuksesta, niin siksi me uskovina joudumme kehoittamaan täyskäännökseen jo haluavat pelastua.


      • matkamies,,
        Auta oi Jeesus kirjoitti:

        Jumalan sana on oikeassa ja sen vastustajat väärässä AINA. Tästä on kysymys. Me kristityt luotamme ja uskomme Jumalan sanaan Isä Poika ja Pyhä Henki, emmekä turvaa lihaan.

        Ihminen joka on rakentanut itse Jumalan itselleen, tyydyttämään omia himojaan ja omia tarpeitaan, on narsisti. Yksi näistä on nimimerkki savon ukko. Ja ellet ole sama henkilö, sinä olet toinen narsisti, aivan väärällä palstalla ilman mitään asiaa. Eihän se kiellettyä tietenkään ole, mutta kun sellainen jumala ei pelasta, ketään kadotuksesta, niin siksi me uskovina joudumme kehoittamaan täyskäännökseen jo haluavat pelastua.

        jupiset eli kirjoittelet mitä kirjoittelet,,, Ns oikea "jumalansana" on hieman eriasia. Sorry.


      • Näi se vaan on
        matkamies,, kirjoitti:

        jupiset eli kirjoittelet mitä kirjoittelet,,, Ns oikea "jumalansana" on hieman eriasia. Sorry.

        Sinulla ei sen sijaan ollut sanaakaan antaa esimerkiksi siitä, mitä tuo tarkoittamasi erilainen oikea jumalansana on. Minulla on Pyhä Henki kirkastamassa Jumalan sanaa. Mutta kaikille ei todellakaan kuulu rohkaisun ja lohdutuksen sana, vaan parannussaarna. Sinullekin, koska sinulla ei ollut sanaakaan Jumalan sannaa tuotavaksi meille. Vain valheen ja halveksivan panetuksen sana minulle. Ellei sinulla ole muuta tuotavaa vaihetuspäydälle, kun toisten kirjoittajien halveksunta ja panetus, niin voit pysyä kuulijan ja oppijan paikalla.


    • teuta

      Ensinnä , EL :llä on RUKOUSHUONE , ei kirkko .
      Siitä se ei kyllä johdu , eikä siitä että Es/Lesta näyttäisi hyvyyttään .
      Voi johtua siitä , että moni on kiireinen ja lähtee kotiin niin pian kuin sieltä selviää .
      Monien kanssa olen keskustellut , esim. kaupassa kun tulee vastaan , toiset ei
      rakasta sitä , toiset ovat sitä mieltä että ehdottomasti pitää tervehtiä , Minun mielipiteeni
      tästä asiasta on se , että luonnikkaasti vain jos toinen tervehdyksen tarvii, niin siitä ( nyt
      tarkoitan reipasta Kädellä Jumalan tervettä )

      Toiseksi näitä vilkuilevia on ollut aina , se johtuu sieltä asti kun , Saara / Haagar olivat
      Vapaan /Orjattaren ,,, Eli Lahjavanhuskauden ja Omavanhurskauden , pienestä erosta .

      • savon ukko

        onko se pyhämpi paikka kuin kirkko? Miksi sen nimi pitää olla rukoushuone. -Oliko ennen Jeesuksen aikaan rukoushuoneita? Mikä on temppeli?

        Kaikkia ei voi kädestä pitäen tervehtiä. Vaikka ei olisi uskossakaan, monet, ja ainakin minä tervehdin kädestä aina hyvää tuttavaani, pitemmän ajan tapaamisen jälkeen.

        Tervehtimisen tarvitsemiseen sanon, että jos vain kerkeet ensin tervehtiä "vastaan tulijaasi" olet aina voitolla, vaikka hän ei sitä tarvitsisikaan. Jos toinen ei vastaa tervehdykseen, se on aina hänen tappionsa.


      • savon ukko kirjoitti:

        onko se pyhämpi paikka kuin kirkko? Miksi sen nimi pitää olla rukoushuone. -Oliko ennen Jeesuksen aikaan rukoushuoneita? Mikä on temppeli?

        Kaikkia ei voi kädestä pitäen tervehtiä. Vaikka ei olisi uskossakaan, monet, ja ainakin minä tervehdin kädestä aina hyvää tuttavaani, pitemmän ajan tapaamisen jälkeen.

        Tervehtimisen tarvitsemiseen sanon, että jos vain kerkeet ensin tervehtiä "vastaan tulijaasi" olet aina voitolla, vaikka hän ei sitä tarvitsisikaan. Jos toinen ei vastaa tervehdykseen, se on aina hänen tappionsa.

        Matt 21:13. Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."


      • lätsä pekka

        Teuta osui asian ytimeen. Toiset ovat Saaran ja toiset Hagarin lapsia.


      • nimi ei pahenna

        lestat puhuu seurahuoneesta, seurapaikasta, ruksasta, ja rukoushuoneesta = lut srk. kirkko, mm juutalaiset synagoogasta,,


      • teuta
        savon ukko kirjoitti:

        onko se pyhämpi paikka kuin kirkko? Miksi sen nimi pitää olla rukoushuone. -Oliko ennen Jeesuksen aikaan rukoushuoneita? Mikä on temppeli?

        Kaikkia ei voi kädestä pitäen tervehtiä. Vaikka ei olisi uskossakaan, monet, ja ainakin minä tervehdin kädestä aina hyvää tuttavaani, pitemmän ajan tapaamisen jälkeen.

        Tervehtimisen tarvitsemiseen sanon, että jos vain kerkeet ensin tervehtiä "vastaan tulijaasi" olet aina voitolla, vaikka hän ei sitä tarvitsisikaan. Jos toinen ei vastaa tervehdykseen, se on aina hänen tappionsa.

        Tämä rukoushuone asia on , juuri niin kuin vihne luetutti ; Matt. 21:13 ...

        Tuotervehtiminen jota minä tarkoitin , ei ollut tuttujen kesken käden heilautus,
        vaan sellainen , Jumala terve tervehdys joka meillä on tapana , kun tulemme yhteen.
        Sinusta se ei tunnu miltään tekeekö se vai jättääkö tekemättä , mutta meidän Es/Lesta
        porukoissa , kun on kireähköjä luonteita , silloin leimataan löysempiä vaikka ei olisikaan
        mitään syytä , ehkä he luulevat että heitä arvostetaan sen mukaan kuinka he saavat kurmuttaa
        toista , ja luulevat saavan kiksejä ne on niitä tyhjiä joista Jumala ei anna mitään irto pistettä .

        Jos jokin meni vielä ohi , kerron mielelläni , jos siitä on sinulle hyötyä.


      • teuta
        nimi ei pahenna kirjoitti:

        lestat puhuu seurahuoneesta, seurapaikasta, ruksasta, ja rukoushuoneesta = lut srk. kirkko, mm juutalaiset synagoogasta,,

        Pääasia koska Jeesus sanoi : Kirjoitettu on ; "minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi"
        mutta te teette siitä ryövärien luolan :" Matt. 21:13.

        Se on siis 1980 vuotta vanha sanonta , ja taatusti alkuperäinen ,, joo kyllä Es/Lestat puhuvat
        monilla nimillä siinä olet oikeassa , mutta voi olla että se ei vaIKUTA TOTUUTEEN eli siihen
        että Rukoushuone on Jumalan pojan nimittämä, silloin kuin Hän oli vielä elämässä Jeesuksena .


      • nimi ei pahenna kirjoitti:

        lestat puhuu seurahuoneesta, seurapaikasta, ruksasta, ja rukoushuoneesta = lut srk. kirkko, mm juutalaiset synagoogasta,,

        Urbaani legenda kertoo, että joku olisi antanut Lahdessa rautatieasemalla taksikuskille osoitteeksi seurahuone. Ja he pääsivät seurahuoneelle, joka oli paikallinen ravitsemusliike. ;-D


      • talli...
        vihne kirjoitti:

        Matt 21:13. Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."

        mikä lie synagoga alkukielillä, mut ei välii...


      • ei juoda
        vihne kirjoitti:

        Urbaani legenda kertoo, että joku olisi antanut Lahdessa rautatieasemalla taksikuskille osoitteeksi seurahuone. Ja he pääsivät seurahuoneelle, joka oli paikallinen ravitsemusliike. ;-D

        moni lesta sanoo (seurahuone) tahallaan, kippis.. Joku sano Onnela,, ntie ja vei taas kapakkiin.. Mutta se mieli se mieli,,


      • teuta
        talli... kirjoitti:

        mikä lie synagoga alkukielillä, mut ei välii...

        Kartsoin Suomen kielisen vanhimman painoksen , 1642, jossa siitä sanotaan ; Kirjoitettu on , minun huonen
        pitä rucous huonesksi cudsuttaman ,
        Että siitä sitten repimään , menikö hyvin vai hyvin huonosti .


      • teu.
        ei juoda kirjoitti:

        moni lesta sanoo (seurahuone) tahallaan, kippis.. Joku sano Onnela,, ntie ja vei taas kapakkiin.. Mutta se mieli se mieli,,

        Rakensimme uuden Rukoushuoneen , Tapparankadulle vihkiäiset oli -96 .
        Joten Onnelantie pitää jo unhoittaa , koska siellä on enää päiväkoti .


      • teuta
        nimi ei pahenna kirjoitti:

        lestat puhuu seurahuoneesta, seurapaikasta, ruksasta, ja rukoushuoneesta = lut srk. kirkko, mm juutalaiset synagoogasta,,

        puhutaankin, Esim. TURUS , se on monasti Seurahuone mutta minusta vaan, sen tähden
        että ei ole paneuduttu riittävällä vakavuudella ko. asiaan .
        Synagogasta puhutaan Juutalaisesta rkoushuoneesta , jonka nimitys Juutalisille ei ollut mieleen
        (rukoushuohe) vaan he haluavat vanhaa Synägoogaa , koska se sävyttää pois sitä tunnetta ,että
        he ovat ristiinnaulinneet Messiaan ,

        Kirkko On monesti , niin kallis että ei Es/Lestoilla ole varaa , On siinä toinenkin juttu
        kirkossa on URUT. Ruokoushuoneessa ei , Tätä käytiin Lahdessakin läpi Verottajan
        kanssa Ja kun verottaja huomasi eron , se vaikutti jonkin verran Tappaprankadun
        Rukoushuoneen verotukseen , joka saatiin halvemmaksi ,,Ruksa nimitys on , lyhennys
        jota nuoriso on tottunut käyttämään , asia tulee kyllä esiin , mutta kaikki ei ehkä heti
        tajua että kysymys on Rukoushuoneesta.

        Taidan kertoa , taas sen tarinan joka on totta meille rakenettiin , pihalle Uusi heinä lato
        -40/-50 aika iso , vanhempani keskusteli isoisän ja juuri sen sedän kanssa joka nyt 83.
        että pidettäisikö siinä seurat ennen käyttöön ottoa , Se toimisi Rukoushuoneena silloin .
        Päätös oli myöntinen , ei mitään kysely vain mistä lähetys miehet. Erinäisten käännösten
        jälkeen saivat KL. ja EN. Rakennus oli ollut valmiina jo 5-6 viikkoo , seurat olivat noin pari-kolme
        viikkoo Juhannuksesta seurat alkoivat , EN puhui ensiksi , Kun hän oli vähän aikaa saarnannut
        putosi pääskysen paskaa empun otsaan , Ei se haitannut emppua ,joku rouva tuli ja pyyhki sen
        Emppu jatkoi kaiken aikaa saarnaasa , aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan . Ja myöhemmin
        kaikki halukkaat saivat synnit anteesi .
        Siihen aikaan seurat alkoivat aina pe iltana , jatkuen la,su,ma.


      • jokuvaaa,,
        teu. kirjoitti:

        Rakensimme uuden Rukoushuoneen , Tapparankadulle vihkiäiset oli -96 .
        Joten Onnelantie pitää jo unhoittaa , koska siellä on enää päiväkoti .

        se oli, vitsi, vitsi.


      • teu.
        jokuvaaa,, kirjoitti:

        se oli, vitsi, vitsi.

        Kyllä mäkin sen ymmärrän , mutte sitä että vasta toisena päivänä.
        Kyllä meidän pitäisi olla toinen toisillemme hyvä rakas ja kärsivällinen .


    • Kohtuutta kans

      Syitä avauksessa manittuun "kylmyyteen" on yhtä paljon kun on lestadiolaisiakin.

      Myös rukoushuoneelle menevän "vieraan" henkilön oma toiminta vaikuttaa siihen millaiseksi kohtaaminen rukoushuoneella muodostuu.

      Sama pätee kaikissa sosiaalisissa ihmissuhteissa. Kun tavataan itselle vieraita henkilöitä erilaisissa tilanteissa, niin ei läheskään kaikilla ole rohkeutta kohdata itselle vierasta henkilö tuttavallisesti. Eikä varsinkaan silloin, jos tuo tuntematon henkilö mulkoilee hänelle vieraassa ympäristässä ympärilleen epäluuloisesti kuin vihainen sonni tai pelokkaasti kuin hiiri taikka rotta pimeässä kellarissa.

      • T; armorikkautta!

        vaihda lääkitys, olet juuri esimerkkitapaus liikkeen kylmyydestä,sinun mielestä muut ovat syyllisiä, me emme.!
        Totuus on, että omavanhurskas ei halua näyttää olevansa ns tunnetun syntisen -lagenneen ystävä, vaikka tulijalla olisi ns hengellinen hätä. Lahkoista touhua.


      • Kohtuutta kans
        T; armorikkautta! kirjoitti:

        vaihda lääkitys, olet juuri esimerkkitapaus liikkeen kylmyydestä,sinun mielestä muut ovat syyllisiä, me emme.!
        Totuus on, että omavanhurskas ei halua näyttää olevansa ns tunnetun syntisen -lagenneen ystävä, vaikka tulijalla olisi ns hengellinen hätä. Lahkoista touhua.

        Asia on juuri päinvastoin minun kohdallani, ei niin kun sinä sanot. Varovaisuutta kannanottoihin.
        Vastaus oli henkilölle joka tarvitsee juuri tuollaisen vastauksen jonka hänelle annoin.


      • teuta

        Että ei nyt ihan jokainen tarvii esiintyä hyökkäävästi , mutta sanoisin että lähes 2/3 osaa
        on heitä , ja 1/3 osaa on sellaisia jotka on lämpöisiä , rakastettavia , rauhallisia, sekä
        opiksi ottavia ilman sotaa ,

        Kun olin pikku poika -51, -52 kaikki oli keskenään hyviä ystäviä . Tai ainakin siltä tuntui
        aika kului , palasin armeijasta -64 ,sen jälkeen alkoi tuntumaan että porukassa on yhtä
        paljon kummankin asian edustajia. Tai kuitenkin -69 mennessä .


      • takapenkki
        Kohtuutta kans kirjoitti:

        Asia on juuri päinvastoin minun kohdallani, ei niin kun sinä sanot. Varovaisuutta kannanottoihin.
        Vastaus oli henkilölle joka tarvitsee juuri tuollaisen vastauksen jonka hänelle annoin.

        ittes pusssiin,, nimim kohtuuutta kans ,, lol


      • heinnooo
        teuta kirjoitti:

        Että ei nyt ihan jokainen tarvii esiintyä hyökkäävästi , mutta sanoisin että lähes 2/3 osaa
        on heitä , ja 1/3 osaa on sellaisia jotka on lämpöisiä , rakastettavia , rauhallisia, sekä
        opiksi ottavia ilman sotaa ,

        Kun olin pikku poika -51, -52 kaikki oli keskenään hyviä ystäviä . Tai ainakin siltä tuntui
        aika kului , palasin armeijasta -64 ,sen jälkeen alkoi tuntumaan että porukassa on yhtä
        paljon kummankin asian edustajia. Tai kuitenkin -69 mennessä .

        ja v 77. 7. 7 muuttui kaikki.


      • teuta
        heinnooo kirjoitti:

        ja v 77. 7. 7 muuttui kaikki.

        Minusta tuntuu ettet , tunnusta mitään . Vaikka sinunkin pitäisi , ei Jeesuskaan käskenyt olla ilkeä toisille
        Vaikka käski Rakastamaan vihollistakin , ja lähimmäistä , ja sanoi elkää kostako pahaa pahalla , vaan olkaa
        hyvä , pahalle ja kostaa hyällä ei pahalla . Tuota vuotta en tunnista ihan nopeasti , mutta se viittaisi sinne
        Vesuviuksen purkaukseen .


      • Kohtuutta kans
        takapenkki kirjoitti:

        ittes pusssiin,, nimim kohtuuutta kans ,, lol

        Paremmin minä ajatukseni ja elämänarvoni tunnen kun sinä. Sinä et tunne niitä lainkaan. Parempi olla valehtelematta lähimmäisestään tuollaisia.


      • teu.

        melko outo vertaus hiiri tai rotta , pimeässä kellarissa , olen aINA TUNTENUT ETTÄ JOS MINÄKIN OLEN SIINÄ PIMEÄSSÄ KELLARISSA , ei pelkoa ole ennenkuin on valokaan , vastasilloin havaitaan tilanne.
        Että Hiiri ja Rottakin havaitseen pelkonsa , ei niinkauan kuin ei ole valoakaan , en tiedä huomaatko
        mitään eroa , mutta minusta se menee näin.


      • takapenkki
        teu. kirjoitti:

        melko outo vertaus hiiri tai rotta , pimeässä kellarissa , olen aINA TUNTENUT ETTÄ JOS MINÄKIN OLEN SIINÄ PIMEÄSSÄ KELLARISSA , ei pelkoa ole ennenkuin on valokaan , vastasilloin havaitaan tilanne.
        Että Hiiri ja Rottakin havaitseen pelkonsa , ei niinkauan kuin ei ole valoakaan , en tiedä huomaatko
        mitään eroa , mutta minusta se menee näin.

        "Se hiiri, rotta tai langenneen mulkoilu" oli erittäin halveksiva arvio seurapaikalle eksyneestä "vieraasta", ja kyseisen arvioija "Kohtuutta kans" vielä kehui viisauttaan.. no ei oikeauskoiset ole tuollaisia.


      • Kohtuutta arvosteluu
        takapenkki kirjoitti:

        "Se hiiri, rotta tai langenneen mulkoilu" oli erittäin halveksiva arvio seurapaikalle eksyneestä "vieraasta", ja kyseisen arvioija "Kohtuutta kans" vielä kehui viisauttaan.. no ei oikeauskoiset ole tuollaisia.

        Viisas ymmärtää vertaukseni, tyhmä ei, tässä oli ainakin kaksi kaksi jotka eivät ymmärtäneet.

        Viestini fokus on siinä, että kaikkiin kohtaamisiin vaikuttaa kumpikin kohtaava henkilö.
        Ja toisaalta kahta samanlaista kohtaamista ihmisten tai ihmisryhmien välillä ei ole.

        Avaus on yksipuolisen tyhmä ja yleistävä. Yhden ihmisen yksipuolinen syytös, ja tuomio suomeksi sanottuna.

        Samanlaiset tilanteet tulevat esiin kaikissa kohtaamisissa. Ei ainoastaan siinä, kun joku tulee lestadiolaisten kokouksiin.

        Lestadiolaisten kokouksissa on monenlaisia ihmisiä. Heidän yleistämisensä samalaisiksi, pahoiksi ja ilkeiksi ihmisiksi on ihmisarvoa loukkaavaa rasismia. Se on kiihottsamista kansanryhmää vastaan.

        Edelleen korostan että tilanteen muodostumiselle on hyvin suuri osuutensa myös sillä, millainen henkilö rukoushuonelle tulee, miten hän käyttäytyy seuraväen keskuudessa, ja minkalaisin odotuksin hän on tullut seuroihin. On selvää että jos odotukset hipovat pilvitaivata korkeuksillaan, niin pettymys on hyvin suuri.


      • matkalla,,,,,,
        teuta kirjoitti:

        Minusta tuntuu ettet , tunnusta mitään . Vaikka sinunkin pitäisi , ei Jeesuskaan käskenyt olla ilkeä toisille
        Vaikka käski Rakastamaan vihollistakin , ja lähimmäistä , ja sanoi elkää kostako pahaa pahalla , vaan olkaa
        hyvä , pahalle ja kostaa hyällä ei pahalla . Tuota vuotta en tunnista ihan nopeasti , mutta se viittaisi sinne
        Vesuviuksen purkaukseen .

        päätettiin rakentaa, "loppui kodikkuus" ja lähesyys v.80.


      • teu.
        Kohtuutta arvosteluu kirjoitti:

        Viisas ymmärtää vertaukseni, tyhmä ei, tässä oli ainakin kaksi kaksi jotka eivät ymmärtäneet.

        Viestini fokus on siinä, että kaikkiin kohtaamisiin vaikuttaa kumpikin kohtaava henkilö.
        Ja toisaalta kahta samanlaista kohtaamista ihmisten tai ihmisryhmien välillä ei ole.

        Avaus on yksipuolisen tyhmä ja yleistävä. Yhden ihmisen yksipuolinen syytös, ja tuomio suomeksi sanottuna.

        Samanlaiset tilanteet tulevat esiin kaikissa kohtaamisissa. Ei ainoastaan siinä, kun joku tulee lestadiolaisten kokouksiin.

        Lestadiolaisten kokouksissa on monenlaisia ihmisiä. Heidän yleistämisensä samalaisiksi, pahoiksi ja ilkeiksi ihmisiksi on ihmisarvoa loukkaavaa rasismia. Se on kiihottsamista kansanryhmää vastaan.

        Edelleen korostan että tilanteen muodostumiselle on hyvin suuri osuutensa myös sillä, millainen henkilö rukoushuonelle tulee, miten hän käyttäytyy seuraväen keskuudessa, ja minkalaisin odotuksin hän on tullut seuroihin. On selvää että jos odotukset hipovat pilvitaivata korkeuksillaan, niin pettymys on hyvin suuri.

        Että ymmärtäisi kahkoja vertauksia , eikö Jeesus sanonut että kaikki ymmärtää hänen puheensa
        ei kukaan jää kuokkimaan tyhjää.
        Ja tämäkin tulee ilman väritystä , kuinka sosiaalinen henkilö ymmärtää kristillisyyden asia eritavalla
        kuin epäsosiaalinen , Jeesus sanoi kaikki ymmärtää hänen puheensa.
        Kysymyksessä voi olla siis vain , onko hänen Fokus sama kuin , Vapahtajan .

        Minä luulen attä avaus ei ollut ollenkaan yksipuolisen tyhmä ja yleistävä , siis koska mitään ,
        Syytöstä ja tuomiota siinä ei ollut ,
        Jatkan


      • takapenkki
        Kohtuutta arvosteluu kirjoitti:

        Viisas ymmärtää vertaukseni, tyhmä ei, tässä oli ainakin kaksi kaksi jotka eivät ymmärtäneet.

        Viestini fokus on siinä, että kaikkiin kohtaamisiin vaikuttaa kumpikin kohtaava henkilö.
        Ja toisaalta kahta samanlaista kohtaamista ihmisten tai ihmisryhmien välillä ei ole.

        Avaus on yksipuolisen tyhmä ja yleistävä. Yhden ihmisen yksipuolinen syytös, ja tuomio suomeksi sanottuna.

        Samanlaiset tilanteet tulevat esiin kaikissa kohtaamisissa. Ei ainoastaan siinä, kun joku tulee lestadiolaisten kokouksiin.

        Lestadiolaisten kokouksissa on monenlaisia ihmisiä. Heidän yleistämisensä samalaisiksi, pahoiksi ja ilkeiksi ihmisiksi on ihmisarvoa loukkaavaa rasismia. Se on kiihottsamista kansanryhmää vastaan.

        Edelleen korostan että tilanteen muodostumiselle on hyvin suuri osuutensa myös sillä, millainen henkilö rukoushuonelle tulee, miten hän käyttäytyy seuraväen keskuudessa, ja minkalaisin odotuksin hän on tullut seuroihin. On selvää että jos odotukset hipovat pilvitaivata korkeuksillaan, niin pettymys on hyvin suuri.

        seuroihin ne otetaan kohteliaasti ja sivistyneesti vastaan, eikä ruveta arvioimaan onko vieras mahdollisesti ujo, arka, koppava, hiiri tai rotta, eikä olla töykeitä sen mukaan niin kuin "Kohtuutta kans" meinaa. Yksinäinen henkilö on vieraassa ympäristösä ns orpo, ja "pää" täynnä hengellisiä kysymyksiä ja mahdollista ahdistusta. -lähimmäisen rakkaus
        asiasta vääntö loppuu nyt;)


      • niet fokus
        Kohtuutta arvosteluu kirjoitti:

        Viisas ymmärtää vertaukseni, tyhmä ei, tässä oli ainakin kaksi kaksi jotka eivät ymmärtäneet.

        Viestini fokus on siinä, että kaikkiin kohtaamisiin vaikuttaa kumpikin kohtaava henkilö.
        Ja toisaalta kahta samanlaista kohtaamista ihmisten tai ihmisryhmien välillä ei ole.

        Avaus on yksipuolisen tyhmä ja yleistävä. Yhden ihmisen yksipuolinen syytös, ja tuomio suomeksi sanottuna.

        Samanlaiset tilanteet tulevat esiin kaikissa kohtaamisissa. Ei ainoastaan siinä, kun joku tulee lestadiolaisten kokouksiin.

        Lestadiolaisten kokouksissa on monenlaisia ihmisiä. Heidän yleistämisensä samalaisiksi, pahoiksi ja ilkeiksi ihmisiksi on ihmisarvoa loukkaavaa rasismia. Se on kiihottsamista kansanryhmää vastaan.

        Edelleen korostan että tilanteen muodostumiselle on hyvin suuri osuutensa myös sillä, millainen henkilö rukoushuonelle tulee, miten hän käyttäytyy seuraväen keskuudessa, ja minkalaisin odotuksin hän on tullut seuroihin. On selvää että jos odotukset hipovat pilvitaivata korkeuksillaan, niin pettymys on hyvin suuri.

        kommentoida,,,


      • Kohtuutta arvosteluu
        takapenkki kirjoitti:

        seuroihin ne otetaan kohteliaasti ja sivistyneesti vastaan, eikä ruveta arvioimaan onko vieras mahdollisesti ujo, arka, koppava, hiiri tai rotta, eikä olla töykeitä sen mukaan niin kuin "Kohtuutta kans" meinaa. Yksinäinen henkilö on vieraassa ympäristösä ns orpo, ja "pää" täynnä hengellisiä kysymyksiä ja mahdollista ahdistusta. -lähimmäisen rakkaus
        asiasta vääntö loppuu nyt;)

        Esikoislestadiolaisuudessa harvemmin otetaan vierasta kohteliaasti vastaan. Sen sijaan että oltaisiin avoimia, ollaan hyvin varautuneita. Tämän vieras vaistoaa heti. Mutta kuten edellä olen kirjoittanut, jokainen tilanne on erikseen arvioitava ilman mitään yleistyksiä ja (lestadiolais) ihmisryhmän leimaamista.

        Jokainen ihminen osaa luonnostaan muita halveksia, siihen ei tarvita mitään opittuja taitoja.
        Ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta tarvitaan roppakaupalla, erilaisen ihmisten kohtaamistilanteissa.
        Olkoon kysymys uskovista tai millaisista ihmisistä hyvänsä.


      • meikämummo
        niet fokus kirjoitti:

        kommentoida,,,

        kuin sinne huudetaan! pätee molemminpuolin. usein on ihan itsestä kiinni, miten muut sinut kohtaavat, molemmille osapuolille! turha on muita osoittaa sormella, kun yksi osoittaa muita, montako osoittaa itseä samaan aikaan?
        olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen. ei hyvää käytöstä!
        Mutta yleisesti-niinkuin tahdotte ihmisten tekevän teille- tehkää te samoin heille!


      • kytiä....
        meikämummo kirjoitti:

        kuin sinne huudetaan! pätee molemminpuolin. usein on ihan itsestä kiinni, miten muut sinut kohtaavat, molemmille osapuolille! turha on muita osoittaa sormella, kun yksi osoittaa muita, montako osoittaa itseä samaan aikaan?
        olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen. ei hyvää käytöstä!
        Mutta yleisesti-niinkuin tahdotte ihmisten tekevän teille- tehkää te samoin heille!

        ja kylmää..........el...


      • teuta
        matkalla,,,,,, kirjoitti:

        päätettiin rakentaa, "loppui kodikkuus" ja lähesyys v.80.

        Jo -60 luvulla Mielläkin oli Siis isäni tykönä , väliaika vierailu jolloin saarnaajilta lipsahti
        sellaist asiaa esiin , jota olisi pitänyt vielä pantata , muistän yhden AI. (Ihako) puheen vuoron
        josta jälkeen päin , EH . kanssa keskustelimme , selvästi oli ilmassa niin , että Ai ei ollut
        kokovoimansa kanssa asian puolesta ( koska hän luuli selvästi että hän joutuu ) kustantamaan
        Ruokoushuoneen . kun hän sai tiedon, että häneltä odotetaan vain oma osuus , alkoi asiat luistamaan
        Jotakin tehtiin jo -78 ,mutta pääurakat alkoi -79 oli varhainen kevät ja hommiin päästiin osin jo maalis
        kuulla sitten -80 oli vihkiäiset . ja homma selvä .

        Loppui kodikkuus ja läheisyys , sanoit sinä . Voi se johtua muistakin syistä , oletko
        miettinyt , jäikö remmiin liian monta tikkis saarnaajaa , joille ison aikaa oli kauhistus
        kaiken lainen hyvä yhdessä olo . heistä se ei kuulu kristillisyyteen , vaan siihen kuluu
        laki ja valta , yksi AP. TI. olivat ahkerat tämän asian apostolit , lopun jo arvaatkin .


      • meikämummo
        kytiä.... kirjoitti:

        ja kylmää..........el...

        tule, sinut otetaan vastaan. tule,tule ja kuule. varmasti ei ajeta pois!!tervetuloa
        kylmä sydän lämpenee!


      • Auta Jeesus
        meikämummo kirjoitti:

        kuin sinne huudetaan! pätee molemminpuolin. usein on ihan itsestä kiinni, miten muut sinut kohtaavat, molemmille osapuolille! turha on muita osoittaa sormella, kun yksi osoittaa muita, montako osoittaa itseä samaan aikaan?
        olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen. ei hyvää käytöstä!
        Mutta yleisesti-niinkuin tahdotte ihmisten tekevän teille- tehkää te samoin heille!

        Mistä sinä sen tiedät, missä kukin on kuleksimassa? Tuota en usko ollenkaan, että kukaan tulee rukoushuoneelle väärässä hengessä nauramaan, kyllä tämä paha jonka näet muiden silmässä,
        on sinun omassa silmässäsi.

        Minä tunnen monia veljiä ja siaria jotka ovat jättäneet seurat vähemmälle siksi, kun ennen lammasten ruokaa viherioinyt laidun on poljettu kovaksi saveksi, väärän luottamuksen anturalla. Jeesuksen sijasta julistetaan pitkiä luetteloita siitä, mitä ei saa tehdä. Julistetaan synniksi ihmisten luonnollisia asioita. Julistetaan synniksi jos ihminen käy JUmalan sanan kuulossa muuallakin kun es.lest. seuroissa. Julistetaan synniksi hengelliset laulut joilla Jeesuksen opetuslapset ylistävät kuorossa Kristusta. Haukutaan kateederilta avoimesti julkisissa tilaisuuksissa sellaisia Jeesuksen seuraajia, jotka eivät ole es.lestoja. Kyllä parannusta tarvitaan hyvin paljon myöskin seurakunnan omissa toimintatavoissa.


      • Jeesus vapahtajamme
        meikämummo kirjoitti:

        tule, sinut otetaan vastaan. tule,tule ja kuule. varmasti ei ajeta pois!!tervetuloa
        kylmä sydän lämpenee!

        Omasta kokemuksestani tiedän, että näillä sisäpiirissä elävillä, joilta puuttuu kosketus muihin kristittyihin ja seurakuntiin, ei heillä ole kykyä arvioida oman seurakunnan saarnojen vaikutusta muihin kristityihin. Pitää ottaa etäisyyttä, oppiakseen arvostelemaan seurakunnan omaakin toimintaa terveellä tavalla. Kuka hyvänsä meistä elää täysin ilman tervettä itsekritiikkiä, ei se hyvä ole. Sama koskee seurakuntaa, me olemme vain erehtyviä ihmisiä jotka seurakunnan muodostamme, kyllä me tarvitsemme oikeata parannussaarnaa perinnejulistuksen tilalle. Perinnejulituksessa me olemme aina oikeassa ja muut ovat väärässä. Kuinka sellainen seurakunta voisikaan kasvaa ja kehittyä Jeesuksessa Kristuksessa ja jumalan armossa, joka aina oikeassa on ja sysää omat syntinsä toisten niskaan.

        Jumalan armossa ja Raamatun sanassa pitäytyen elävillä kristityillä riittää paljon ihmettelemistä. Ihmisiä kehutaan, luottamusta korostetaan kovasti, mutta ei Kristukseen vaan äitiseurakuntaan ja lapinvanhimpiin. Miksi pidätte ihmisiä tyhminä?

        Kysyn, vaikka tiedänhän minä vastauksenkin. Saarnoissa hyvin usein halveksutaan muiden kuin esikoislestadiolaisten uskoa, ja panetellaan muita kristityitä. Puhutaan jopa täysin perättömiä
        muiden uskosta. Tällainen julistus vuodesta toiseen ei voi olla vaikuttamatta kuulijoihin. Vaikka
        joukossa on toki toisenlaisiakin puhujia, jotka eivät samalla tavalla julista ehdotonta "vain me" oppia.

        Kannattaisi todella lähteä opintomatkoille muihin seurakuntiin ja kutsua puhujia seuroihin muistakin seurakunnista. Like on asenteiltaan kuin sisäänlämpiävä sauna ja väki viihtyy saunan hämärissä löylyissa tietämättä mistään paremmasta. Samaa laidunta poljetaan vuodesta toiseen, on selvää että sieltä ruoho lopulta kuivuu ja lakastuu. Lammasten paimen vaihtaa laidunta aina kun entisestä ruoho loppuu, ja palaa takaisin taas kun ruoho on taas uudelleen kasvanut. Jeesus lähde pulppuaa sitä vettä jota jumalla ihminen saa iankaikkisen elämän, mutta kyllä hän saa paljon muutakin, ilon rauhan rakkauden ilman pelkoa ja paljon muuta hyvää.


      • Samaa mieltä
        Jeesus vapahtajamme kirjoitti:

        Omasta kokemuksestani tiedän, että näillä sisäpiirissä elävillä, joilta puuttuu kosketus muihin kristittyihin ja seurakuntiin, ei heillä ole kykyä arvioida oman seurakunnan saarnojen vaikutusta muihin kristityihin. Pitää ottaa etäisyyttä, oppiakseen arvostelemaan seurakunnan omaakin toimintaa terveellä tavalla. Kuka hyvänsä meistä elää täysin ilman tervettä itsekritiikkiä, ei se hyvä ole. Sama koskee seurakuntaa, me olemme vain erehtyviä ihmisiä jotka seurakunnan muodostamme, kyllä me tarvitsemme oikeata parannussaarnaa perinnejulistuksen tilalle. Perinnejulituksessa me olemme aina oikeassa ja muut ovat väärässä. Kuinka sellainen seurakunta voisikaan kasvaa ja kehittyä Jeesuksessa Kristuksessa ja jumalan armossa, joka aina oikeassa on ja sysää omat syntinsä toisten niskaan.

        Jumalan armossa ja Raamatun sanassa pitäytyen elävillä kristityillä riittää paljon ihmettelemistä. Ihmisiä kehutaan, luottamusta korostetaan kovasti, mutta ei Kristukseen vaan äitiseurakuntaan ja lapinvanhimpiin. Miksi pidätte ihmisiä tyhminä?

        Kysyn, vaikka tiedänhän minä vastauksenkin. Saarnoissa hyvin usein halveksutaan muiden kuin esikoislestadiolaisten uskoa, ja panetellaan muita kristityitä. Puhutaan jopa täysin perättömiä
        muiden uskosta. Tällainen julistus vuodesta toiseen ei voi olla vaikuttamatta kuulijoihin. Vaikka
        joukossa on toki toisenlaisiakin puhujia, jotka eivät samalla tavalla julista ehdotonta "vain me" oppia.

        Kannattaisi todella lähteä opintomatkoille muihin seurakuntiin ja kutsua puhujia seuroihin muistakin seurakunnista. Like on asenteiltaan kuin sisäänlämpiävä sauna ja väki viihtyy saunan hämärissä löylyissa tietämättä mistään paremmasta. Samaa laidunta poljetaan vuodesta toiseen, on selvää että sieltä ruoho lopulta kuivuu ja lakastuu. Lammasten paimen vaihtaa laidunta aina kun entisestä ruoho loppuu, ja palaa takaisin taas kun ruoho on taas uudelleen kasvanut. Jeesus lähde pulppuaa sitä vettä jota jumalla ihminen saa iankaikkisen elämän, mutta kyllä hän saa paljon muutakin, ilon rauhan rakkauden ilman pelkoa ja paljon muuta hyvää.

        harvinaisen viisas, täytyis nostaa aloitukseksi.


      • samaa mieltä
        Auta Jeesus kirjoitti:

        Mistä sinä sen tiedät, missä kukin on kuleksimassa? Tuota en usko ollenkaan, että kukaan tulee rukoushuoneelle väärässä hengessä nauramaan, kyllä tämä paha jonka näet muiden silmässä,
        on sinun omassa silmässäsi.

        Minä tunnen monia veljiä ja siaria jotka ovat jättäneet seurat vähemmälle siksi, kun ennen lammasten ruokaa viherioinyt laidun on poljettu kovaksi saveksi, väärän luottamuksen anturalla. Jeesuksen sijasta julistetaan pitkiä luetteloita siitä, mitä ei saa tehdä. Julistetaan synniksi ihmisten luonnollisia asioita. Julistetaan synniksi jos ihminen käy JUmalan sanan kuulossa muuallakin kun es.lest. seuroissa. Julistetaan synniksi hengelliset laulut joilla Jeesuksen opetuslapset ylistävät kuorossa Kristusta. Haukutaan kateederilta avoimesti julkisissa tilaisuuksissa sellaisia Jeesuksen seuraajia, jotka eivät ole es.lestoja. Kyllä parannusta tarvitaan hyvin paljon myöskin seurakunnan omissa toimintatavoissa.

        myös,, Hyvä!!!


      • teu.
        samaa mieltä kirjoitti:

        myös,, Hyvä!!!

        Jos ajattelee mitä tarkoitettiin. Niin meikä mummo oli ajantasalla.


      • Mietis poitsu vähä
        teu. kirjoitti:

        Jos ajattelee mitä tarkoitettiin. Niin meikä mummo oli ajantasalla.

        Älä sinä teuta parka taas sekoile. Et näytä ymmärtäneen mitään meikämummon kirjoituksesta.
        Emme tarvitse kristillisyydessä yhtää tällaisia toisia kristittyjä halveksivia henkilöitä, joilla on
        tekohusrskaus ja pitkät sarvet päässään. Kristuksen Henki kokoaa KAIKKI Jumalan lapset yhteen,
        saatanan henki hajottaa. Ihminen joka luulee seisovansa saa Raamatussa ohjeeksi,
        katsokoon ettei lankea. Ihminen joka isiltä perittyjen tapojen noudattamisen kautta on vahvistunut
        omassa vanhurskaudessaan niin paljon, että on valmis puskemaan Jeesuksen heiukkoja lampaita yli laidan, ei ole Jeesukselle sovelias.

        Liikkeen vanhimmistolle tällainen "mummeli" on hyvä käsikassara pitämään seurakunnan isoilla sarvillaan tarpeeksi pienenä, että liikkeen hallitusvalta pysyy johtajilla, Kristuksen evankeliumin sijasta.


      • ?
        meikämummo kirjoitti:

        kuin sinne huudetaan! pätee molemminpuolin. usein on ihan itsestä kiinni, miten muut sinut kohtaavat, molemmille osapuolille! turha on muita osoittaa sormella, kun yksi osoittaa muita, montako osoittaa itseä samaan aikaan?
        olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen. ei hyvää käytöstä!
        Mutta yleisesti-niinkuin tahdotte ihmisten tekevän teille- tehkää te samoin heille!

        Tarkoitatko "naureskelevat toisilleen" vai "naureskelevt toisia"? Voivathan sinne harvoin piipahtavat naureskella jotain keskenään pilkkaamatta ketään kolmatta osapuolta!

        Ja luulen että se, ettei käy seuroissa, ei merkitse "maailman turuilla kuleksimista" siinä lestadiolaismerkityksessä, mitä varmaan tarkoitat. Käsitykseni mukaan maailman turuilla hyvin viihtyvät eivät aukoile minkään seurakunnan ovia liiemmälti! Olisi tosi hyvä, jos joskus kyseltäisi ihan vilpittömästi, miksi joku on ns. "näkymätön". Ei tietenkään tarvitse kysellä - ehkä se ei kiinnosta edes.

        Mutta tiedän senkin, että aina ei edes ajattele mitään, kun voi kulkea jonkun ohitse. Sen ei tarvitse olla kannanotto! Olen itse mennyt vanhojen tuttavien ohitse kadulla esimerkiksi ja vasta ohi mentyäni tajunnut, kuka siinä käveli. Aina en tietysti edes tajua. Mutta jälkeenpäin on harmittanut kovasti samoin kuin ajattelemattomuudessa sanotut sanat, jotka joku voi käsittää omalla tavallaan.

        Voisihan lähtökohtaisesti ajatella tietenkin hyvää ihmisistä. Niin että jos he katsovat tai eivät katso se ei olisi merkki yhtään mistään muusta kuin omasta tulkinnasta, joka useimmiten ehkä kuitenkin on väärä.


      • Näi se mennee
        ? kirjoitti:

        Tarkoitatko "naureskelevat toisilleen" vai "naureskelevt toisia"? Voivathan sinne harvoin piipahtavat naureskella jotain keskenään pilkkaamatta ketään kolmatta osapuolta!

        Ja luulen että se, ettei käy seuroissa, ei merkitse "maailman turuilla kuleksimista" siinä lestadiolaismerkityksessä, mitä varmaan tarkoitat. Käsitykseni mukaan maailman turuilla hyvin viihtyvät eivät aukoile minkään seurakunnan ovia liiemmälti! Olisi tosi hyvä, jos joskus kyseltäisi ihan vilpittömästi, miksi joku on ns. "näkymätön". Ei tietenkään tarvitse kysellä - ehkä se ei kiinnosta edes.

        Mutta tiedän senkin, että aina ei edes ajattele mitään, kun voi kulkea jonkun ohitse. Sen ei tarvitse olla kannanotto! Olen itse mennyt vanhojen tuttavien ohitse kadulla esimerkiksi ja vasta ohi mentyäni tajunnut, kuka siinä käveli. Aina en tietysti edes tajua. Mutta jälkeenpäin on harmittanut kovasti samoin kuin ajattelemattomuudessa sanotut sanat, jotka joku voi käsittää omalla tavallaan.

        Voisihan lähtökohtaisesti ajatella tietenkin hyvää ihmisistä. Niin että jos he katsovat tai eivät katso se ei olisi merkki yhtään mistään muusta kuin omasta tulkinnasta, joka useimmiten ehkä kuitenkin on väärä.

        ... oman sydämensä lävitse. Uskova jolla on Kristuksen rakkaus sydämessään, iloitsee jokaisesta Jumalan lapsesta tasa-arvoisesti. Hän ilotsee myös jokaisesta, jonka näkee rukoushuoneellaan sanankuulossa.

        Kuten edesmennyt veljemme Eero pruukasi sanoa: Omavanhurskaus tekee ihmisestä laillisen ja armottoman toisia kohtaan. Tämä pitää 100%:sti paikkansa.


      • teuta
        Mietis poitsu vähä kirjoitti:

        Älä sinä teuta parka taas sekoile. Et näytä ymmärtäneen mitään meikämummon kirjoituksesta.
        Emme tarvitse kristillisyydessä yhtää tällaisia toisia kristittyjä halveksivia henkilöitä, joilla on
        tekohusrskaus ja pitkät sarvet päässään. Kristuksen Henki kokoaa KAIKKI Jumalan lapset yhteen,
        saatanan henki hajottaa. Ihminen joka luulee seisovansa saa Raamatussa ohjeeksi,
        katsokoon ettei lankea. Ihminen joka isiltä perittyjen tapojen noudattamisen kautta on vahvistunut
        omassa vanhurskaudessaan niin paljon, että on valmis puskemaan Jeesuksen heiukkoja lampaita yli laidan, ei ole Jeesukselle sovelias.

        Liikkeen vanhimmistolle tällainen "mummeli" on hyvä käsikassara pitämään seurakunnan isoilla sarvillaan tarpeeksi pienenä, että liikkeen hallitusvalta pysyy johtajilla, Kristuksen evankeliumin sijasta.

        Sinu puheitasi, Mummosta, joka täällä esiintyi , nyt olen lukenut vain ensimmäisen viestin ,
        Mutta siitäkin sen verran, että häetaan parhaat pikaika , ja suuriääninen esiintyminen ,
        hän toi asian esiin , minusta se on noin ,


      • Heräjä sinä makaava
        teuta kirjoitti:

        Sinu puheitasi, Mummosta, joka täällä esiintyi , nyt olen lukenut vain ensimmäisen viestin ,
        Mutta siitäkin sen verran, että häetaan parhaat pikaika , ja suuriääninen esiintyminen ,
        hän toi asian esiin , minusta se on noin ,

        "... olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen ..."

        Kysyn sinulta teuta, koska sinä olet nähnyt rukoushuoneella sellaisia henkilöitä naureskelemassa, jotka ennen olisivat olleet hartaammasta päästä, mutta nyt kuleksivat maailman turuilla?

        Kyllähän tuossa mummon kirjoituksessa paistoi omavanhurskaus kirkkaana. Jeesukseen uskova ei koskaan käytä esimerkiksi tällaisia sanoja, "hartaammasta päästä". Henkilö joka tällaisia lauseita kirjoittaa on aivan varmasti omasta mielestään itse "hartaasta päästä", ja saa ollakin, mitä teemme sellaisella hartaudella joka pilkkaa heikkoja matkamiehiä sanomalla, "nyt maailman turuilla kuleksimassa". Kyllä sinun pitäisi teuta nyt pysähtyä ja miettiä omaakin lähipiiriäsi, mitä tuollaiset kirjoittajat ovat, ja mitä he toiminnallaan ovat saaneet seurakunnassa aikaan, ja valitettavasti saavat edelleen. Takuuvarmasti ihmiset kaikkoavat rukousguoneista joissa tuollaiset nahkapäähaukat vahtivat toisia kristittyjä ja pilkkaavat heitä maailman turuilla kulkeviksi. Jos näinkin olisi käynyt, että joku on langennut, niin Jeesukseen uskova kutsuu, rakastaa, rukoilee ja iloitsee jokaisesta joka tulee kuuntelemaan Jumalan sanaa.

        Ihminen on jo pitkällä omavanhurskaudessa, kun hän pilkkaa langenneita tietämättä itse millaisessa sieluntilassa elää.

        - Teutamme huutaa taas tämänkin päälle hallelujaa. Sinä et mies tiedä, mitä kirjoittelet, olen siitä täysin vakuuttunut. :-( Jos ymmärtäisit mitä "mummo" kirjoitti, niin et varmaankaan tuollaisia kirjoittelisi.

        Me tarvitsemme seurakunnassa täyskäännöksen. Pois työntämisen sijasta pitää alkaa kutsumaan ihmisiä sisään ja rakastamaan heiitä, rukoilemaan niiden puolesta jotka ovat uskosta langenneet, ja ennen muuta aloittaa parantava saarna Kristuksesta, ilman lakihenkisyyttä ihmisoppeja ja tällaista pois torjumista.


      • teu.
        Heräjä sinä makaava kirjoitti:

        "... olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen ..."

        Kysyn sinulta teuta, koska sinä olet nähnyt rukoushuoneella sellaisia henkilöitä naureskelemassa, jotka ennen olisivat olleet hartaammasta päästä, mutta nyt kuleksivat maailman turuilla?

        Kyllähän tuossa mummon kirjoituksessa paistoi omavanhurskaus kirkkaana. Jeesukseen uskova ei koskaan käytä esimerkiksi tällaisia sanoja, "hartaammasta päästä". Henkilö joka tällaisia lauseita kirjoittaa on aivan varmasti omasta mielestään itse "hartaasta päästä", ja saa ollakin, mitä teemme sellaisella hartaudella joka pilkkaa heikkoja matkamiehiä sanomalla, "nyt maailman turuilla kuleksimassa". Kyllä sinun pitäisi teuta nyt pysähtyä ja miettiä omaakin lähipiiriäsi, mitä tuollaiset kirjoittajat ovat, ja mitä he toiminnallaan ovat saaneet seurakunnassa aikaan, ja valitettavasti saavat edelleen. Takuuvarmasti ihmiset kaikkoavat rukousguoneista joissa tuollaiset nahkapäähaukat vahtivat toisia kristittyjä ja pilkkaavat heitä maailman turuilla kulkeviksi. Jos näinkin olisi käynyt, että joku on langennut, niin Jeesukseen uskova kutsuu, rakastaa, rukoilee ja iloitsee jokaisesta joka tulee kuuntelemaan Jumalan sanaa.

        Ihminen on jo pitkällä omavanhurskaudessa, kun hän pilkkaa langenneita tietämättä itse millaisessa sieluntilassa elää.

        - Teutamme huutaa taas tämänkin päälle hallelujaa. Sinä et mies tiedä, mitä kirjoittelet, olen siitä täysin vakuuttunut. :-( Jos ymmärtäisit mitä "mummo" kirjoitti, niin et varmaankaan tuollaisia kirjoittelisi.

        Me tarvitsemme seurakunnassa täyskäännöksen. Pois työntämisen sijasta pitää alkaa kutsumaan ihmisiä sisään ja rakastamaan heiitä, rukoilemaan niiden puolesta jotka ovat uskosta langenneet, ja ennen muuta aloittaa parantava saarna Kristuksesta, ilman lakihenkisyyttä ihmisoppeja ja tällaista pois torjumista.

        Minä ymmärrän kyllä sanasi , vaikka sinä sanotolevasi Jeesukeseen uskova , ja minulle tulee mieleen
        että ensimmäisenä sinäpoistaisit minut rivistä , Kuinka Jeesukeen uskova voisi käyttäytyä siten.

        Joka kerta täältä kuuluu saman lainen purina , vaikka ei ole mitään varmaa tietoa miksi.
        Voisitko suomentaa , Vihasi tuota mummoa kohtaan , jos todella olet Jeesukseen uskova
        sinä käyttäydyt häntä kohtaan väärin.


      • takapenkki
        Näi se mennee kirjoitti:

        ... oman sydämensä lävitse. Uskova jolla on Kristuksen rakkaus sydämessään, iloitsee jokaisesta Jumalan lapsesta tasa-arvoisesti. Hän ilotsee myös jokaisesta, jonka näkee rukoushuoneellaan sanankuulossa.

        Kuten edesmennyt veljemme Eero pruukasi sanoa: Omavanhurskaus tekee ihmisestä laillisen ja armottoman toisia kohtaan. Tämä pitää 100%:sti paikkansa.

        armon faktat esille..


      • Näi on assiit
        takapenkki kirjoitti:

        armon faktat esille..

        Jeesus on totuus ja elämä. Tämä on armonfakta.

        Kukaan ihminen ei voi kerskua iankaikkisuusasioissa itsestään ei tekemisistään eikä tekemättä jättämisistään,
        eikä myöskään yhtesöstään jota pitää seurakuntanaan ja hengellisenä kotiaan maan päällä.

        Jos Jumalan armo joka Jeesuksen Kristuksen tähden armosta taritaan, ei syntiselle lahjana kelpaa niin helvettiin menee että rojahtaa.


      • teuta
        Heräjä sinä makaava kirjoitti:

        "... olenpa nähnyt kun ruksale tulee ihmisiä, jotka ennen olivat siellä hartaammasta päästä, nyt maailman turuilla kuleksimassa, siis tulevat ja NAURESKELEVAT toisilleen ..."

        Kysyn sinulta teuta, koska sinä olet nähnyt rukoushuoneella sellaisia henkilöitä naureskelemassa, jotka ennen olisivat olleet hartaammasta päästä, mutta nyt kuleksivat maailman turuilla?

        Kyllähän tuossa mummon kirjoituksessa paistoi omavanhurskaus kirkkaana. Jeesukseen uskova ei koskaan käytä esimerkiksi tällaisia sanoja, "hartaammasta päästä". Henkilö joka tällaisia lauseita kirjoittaa on aivan varmasti omasta mielestään itse "hartaasta päästä", ja saa ollakin, mitä teemme sellaisella hartaudella joka pilkkaa heikkoja matkamiehiä sanomalla, "nyt maailman turuilla kuleksimassa". Kyllä sinun pitäisi teuta nyt pysähtyä ja miettiä omaakin lähipiiriäsi, mitä tuollaiset kirjoittajat ovat, ja mitä he toiminnallaan ovat saaneet seurakunnassa aikaan, ja valitettavasti saavat edelleen. Takuuvarmasti ihmiset kaikkoavat rukousguoneista joissa tuollaiset nahkapäähaukat vahtivat toisia kristittyjä ja pilkkaavat heitä maailman turuilla kulkeviksi. Jos näinkin olisi käynyt, että joku on langennut, niin Jeesukseen uskova kutsuu, rakastaa, rukoilee ja iloitsee jokaisesta joka tulee kuuntelemaan Jumalan sanaa.

        Ihminen on jo pitkällä omavanhurskaudessa, kun hän pilkkaa langenneita tietämättä itse millaisessa sieluntilassa elää.

        - Teutamme huutaa taas tämänkin päälle hallelujaa. Sinä et mies tiedä, mitä kirjoittelet, olen siitä täysin vakuuttunut. :-( Jos ymmärtäisit mitä "mummo" kirjoitti, niin et varmaankaan tuollaisia kirjoittelisi.

        Me tarvitsemme seurakunnassa täyskäännöksen. Pois työntämisen sijasta pitää alkaa kutsumaan ihmisiä sisään ja rakastamaan heiitä, rukoilemaan niiden puolesta jotka ovat uskosta langenneet, ja ennen muuta aloittaa parantava saarna Kristuksesta, ilman lakihenkisyyttä ihmisoppeja ja tällaista pois torjumista.

        Tänne , Menit minusta aika pitkälle , haukkuessasi mummoa , Muunnellessasi tekstiä sopivaksi itselle ,
        sanon nyt niin kuin ennenkin , jos olet Jeesuksen ystävä , et käyttäydy noin ,.


      • teuta
        Näi se mennee kirjoitti:

        ... oman sydämensä lävitse. Uskova jolla on Kristuksen rakkaus sydämessään, iloitsee jokaisesta Jumalan lapsesta tasa-arvoisesti. Hän ilotsee myös jokaisesta, jonka näkee rukoushuoneellaan sanankuulossa.

        Kuten edesmennyt veljemme Eero pruukasi sanoa: Omavanhurskaus tekee ihmisestä laillisen ja armottoman toisia kohtaan. Tämä pitää 100%:sti paikkansa.

        Haluaisi että niin olisi , se on pikkuisen eri juttu. Mikä on tässäkin totuus , minä olen samaa mieltä
        että Omavanhurskaus tekee sinustakin laillisen ja armottoman , vaikka luulet että ei me huomata .


      • teu.
        Näi on assiit kirjoitti:

        Jeesus on totuus ja elämä. Tämä on armonfakta.

        Kukaan ihminen ei voi kerskua iankaikkisuusasioissa itsestään ei tekemisistään eikä tekemättä jättämisistään,
        eikä myöskään yhtesöstään jota pitää seurakuntanaan ja hengellisenä kotiaan maan päällä.

        Jos Jumalan armo joka Jeesuksen Kristuksen tähden armosta taritaan, ei syntiselle lahjana kelpaa niin helvettiin menee että rojahtaa.

        Se on paha paikka , mutta se on olemassa .


      • Näi se mennee
        teuta kirjoitti:

        Haluaisi että niin olisi , se on pikkuisen eri juttu. Mikä on tässäkin totuus , minä olen samaa mieltä
        että Omavanhurskaus tekee sinustakin laillisen ja armottoman , vaikka luulet että ei me huomata .

        Pidän omavanhurskautta syntinä. Kiitos siitä Jeesukselle. Totuuden sanominen tyhmistä jutuistasi on armoa
        ei laillisuutta. Aivan törkeitä juttuja kirjoittelet lähimmäisistäsi. Tuomitseminen ja lähimmäisen halveksiva nimittely ei ole kristittyjen tapana ollenkaan.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi.


      • teuta
        Näi se mennee kirjoitti:

        Pidän omavanhurskautta syntinä. Kiitos siitä Jeesukselle. Totuuden sanominen tyhmistä jutuistasi on armoa
        ei laillisuutta. Aivan törkeitä juttuja kirjoittelet lähimmäisistäsi. Tuomitseminen ja lähimmäisen halveksiva nimittely ei ole kristittyjen tapana ollenkaan.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

        Johtopäätökseen , kuinka on oletko kertaakaan ajatellut , surffaillessa missä vain , mitä paskaa
        olet tuonut tullessasi tänne. vaikka vain siemenen , ? kuinka mahtaa olla .?


      • teu.
        Näi se mennee kirjoitti:

        Pidän omavanhurskautta syntinä. Kiitos siitä Jeesukselle. Totuuden sanominen tyhmistä jutuistasi on armoa
        ei laillisuutta. Aivan törkeitä juttuja kirjoittelet lähimmäisistäsi. Tuomitseminen ja lähimmäisen halveksiva nimittely ei ole kristittyjen tapana ollenkaan.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

        Niin minäkin pidän


      • takapenkin petteri
        teu. kirjoitti:

        Niin minäkin pidän

        joka ei ylenkatso tai on nöyrä tunnusmerkit?


      • teuta
        takapenkin petteri kirjoitti:

        joka ei ylenkatso tai on nöyrä tunnusmerkit?

        Sellainen kuin Aabraham, tai joku muu vanhanhan testamentin aikana oleva Kristitty .


      • Armo parantaa
        takapenkin petteri kirjoitti:

        joka ei ylenkatso tai on nöyrä tunnusmerkit?

        Ihminen joka ei elä valheessa. Joka ei luule itsestään sellaista, mitä ei todellisuudessa ole. Sana "ihminen" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että tuntee keskeneräisyytensä, heikkoutensa ja puuttuvaisuutensa ja pyrkii huomioimaan ne eri tilanteissa elämänsä aikana. Tästä on seurauksena se, että ihminen ei voi turvata muuhun kun Jumalaan joka kuoli hänen puolestaan, ja armosta ilman omia ansioita lahjoitti vanhurskautensa.


      • teuta
        takapenkin petteri kirjoitti:

        joka ei ylenkatso tai on nöyrä tunnusmerkit?

        Joka ottaa toisen / lähimmäisen huomioon , eikä ammu sitä heti oksalta alas kuin teeren ,
        edes ajatukselta , ei komenna alvariinsa , eikä kiroo vaikka olis vähän aihettakin.
        Hyvä olisi tunte itsensä, että ei tuomitsisi niin vauhdilla toista.


      • teuta

        Enempi sellaista joka ei ole jalo . en itseäni , enkä sinua , PAITSI SIINÄ TAPAUKSESAA ETTÄ ET OLE JALO
        Turha sinun on piikitellä jollet pysrty muuhun , ei asia järjesty sitäkään kautta ..ja voitkosinä sanoa että
        olet JALO. )))) kysyn vaan , koska minusta tuntuu että 60 % menee ei jalouden piikkiin .


      • teu.

        Sulla on kovasti metkaa tuo pottuilu , sitä vain ei muut taida huomata kun pottuilet ,mulle
        mikset pottuile muille , et taida uskaltaa , et tunne heidän väärin ansaittuja nimimerkkejä.
        olisiko parasta ottaa ohjasten pito omiin käsiin .


      • teuta
        Näi se mennee kirjoitti:

        Pidän omavanhurskautta syntinä. Kiitos siitä Jeesukselle. Totuuden sanominen tyhmistä jutuistasi on armoa
        ei laillisuutta. Aivan törkeitä juttuja kirjoittelet lähimmäisistäsi. Tuomitseminen ja lähimmäisen halveksiva nimittely ei ole kristittyjen tapana ollenkaan.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

        Kun sinä lopetat pottuilun , eiko fiksu ymmärrä mistä kaikki on kii.


      • teuta
        Näi se mennee kirjoitti:

        Pidän omavanhurskautta syntinä. Kiitos siitä Jeesukselle. Totuuden sanominen tyhmistä jutuistasi on armoa
        ei laillisuutta. Aivan törkeitä juttuja kirjoittelet lähimmäisistäsi. Tuomitseminen ja lähimmäisen halveksiva nimittely ei ole kristittyjen tapana ollenkaan.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

        pikku nä'ttiä sinun lepruiluun verraten ,.


      • Hellariboy86
        teuta kirjoitti:

        Sellainen kuin Aabraham, tai joku muu vanhanhan testamentin aikana oleva Kristitty .

        Miten on mahdollista että Aabrahamin aikaan joku olisi kristitty? Eikö kristitty ole Kristuksen seuraaja? Minusta tuolloin ei ollut ainuttakaan kristittyä (vaikka profeettanne puhuukin VT:n aikaisista kristityistä). Voisiko joku avata mikä logiikka tähän liittyy?


      • Usko Jeesukseen
        Hellariboy86 kirjoitti:

        Miten on mahdollista että Aabrahamin aikaan joku olisi kristitty? Eikö kristitty ole Kristuksen seuraaja? Minusta tuolloin ei ollut ainuttakaan kristittyä (vaikka profeettanne puhuukin VT:n aikaisista kristityistä). Voisiko joku avata mikä logiikka tähän liittyy?

        Jeesus täytti sen lain joka Mooseksen kautta annettiin ensimmäisen liiton aikana.

        Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta asti Raamattu puhuu Jeesuksesta. Onko sulla noin hatara Raamatun tuntemus?


      • Jaloon oksastettu
        teuta kirjoitti:

        Enempi sellaista joka ei ole jalo . en itseäni , enkä sinua , PAITSI SIINÄ TAPAUKSESAA ETTÄ ET OLE JALO
        Turha sinun on piikitellä jollet pysrty muuhun , ei asia järjesty sitäkään kautta ..ja voitkosinä sanoa että
        olet JALO. )))) kysyn vaan , koska minusta tuntuu että 60 % menee ei jalouden piikkiin .

        Kyllä kaikki hengellisen elämäni nesteet kulkevat Kristus rungon ja juuriston kautta.

        Hallelujaa kiitos Jeesus!!


      • Ihimeissään
        teu. kirjoitti:

        Sulla on kovasti metkaa tuo pottuilu , sitä vain ei muut taida huomata kun pottuilet ,mulle
        mikset pottuile muille , et taida uskaltaa , et tunne heidän väärin ansaittuja nimimerkkejä.
        olisiko parasta ottaa ohjasten pito omiin käsiin .

        Mitä tämä tarkoittaa?


      • Totuutta rakastava
        teuta kirjoitti:

        Kun sinä lopetat pottuilun , eiko fiksu ymmärrä mistä kaikki on kii.

        Jos teet parannuksen, niin asia on loppuun käsitelty. Tosiasiassa en voi luottaa sinuun yhtään, sinulla on ollut koko tämän ajan useita eri persoonallisuuksia jo yhdenkin päivän aikana. Huominen tuo tullessaan mitä kulloinkin sattuu, ennustettavuus on mahdotontä. Vammaa kutsutaan epävakaaksi persoonallisuudeksi.
        Minkäs sille voi, mutta pitää varoa, ettei ikinä luota siihen mitä sanot.


      • Huh heijaa
        teuta kirjoitti:

        pikku nä'ttiä sinun lepruiluun verraten ,.

        Näin lyhyiksi siis jäivät parannuksesi tälläkin kertaa.

        Olen jo oppinut tuntemaan harvinaisen räikeän epävakautesi. Viikkojen ja kuukausienkin takaa ongit viestejä, ainoastaan saadaksesi riidellä koko ajan. On siinä meillä lähimmäinen.

        Tämä on hyvin hämmentävää minulle ja erittäin harmillista. Kuinka kiva olisi tehdä evankeloivaa työtä täällä, kun olisi keskusteluun kykeneviä kirjoittajia.


      • teu.
        Hellariboy86 kirjoitti:

        Miten on mahdollista että Aabrahamin aikaan joku olisi kristitty? Eikö kristitty ole Kristuksen seuraaja? Minusta tuolloin ei ollut ainuttakaan kristittyä (vaikka profeettanne puhuukin VT:n aikaisista kristityistä). Voisiko joku avata mikä logiikka tähän liittyy?

        Sellainen seikka , että valmiita on jo 144'000 jotka varmasrti on taivasmatkalla , ja he olivat
        Saaneet Uskonsa Jumalalta Mooseksen välityksellä , Jeesuksen Kristuksen uskossa.


      • teuta
        Jaloon oksastettu kirjoitti:

        Kyllä kaikki hengellisen elämäni nesteet kulkevat Kristus rungon ja juuriston kautta.

        Hallelujaa kiitos Jeesus!!

        En ole yhtään kade , minä olenkin puhunut siitä , ettet turhaan riko sitä jonka olet monen todistajan
        Edessä tunnustanut -65 ripille pääsyn johdosta . ks. 1 Tim . 6:12.


      • teuta
        Totuutta rakastava kirjoitti:

        Jos teet parannuksen, niin asia on loppuun käsitelty. Tosiasiassa en voi luottaa sinuun yhtään, sinulla on ollut koko tämän ajan useita eri persoonallisuuksia jo yhdenkin päivän aikana. Huominen tuo tullessaan mitä kulloinkin sattuu, ennustettavuus on mahdotontä. Vammaa kutsutaan epävakaaksi persoonallisuudeksi.
        Minkäs sille voi, mutta pitää varoa, ettei ikinä luota siihen mitä sanot.

        Kenties lohdutkseksi , samalla sinä murjot kuin viimeistä sikaa. varo


      • teu.
        Huh heijaa kirjoitti:

        Näin lyhyiksi siis jäivät parannuksesi tälläkin kertaa.

        Olen jo oppinut tuntemaan harvinaisen räikeän epävakautesi. Viikkojen ja kuukausienkin takaa ongit viestejä, ainoastaan saadaksesi riidellä koko ajan. On siinä meillä lähimmäinen.

        Tämä on hyvin hämmentävää minulle ja erittäin harmillista. Kuinka kiva olisi tehdä evankeloivaa työtä täällä, kun olisi keskusteluun kykeneviä kirjoittajia.

        en sano paremmin , koska sinä käännät jutut aina ulospäin itsestäsi , se johtuu varmasti siitä
        että et voi katsoa asioita reilusti silmästä silmään. Osta simävoidetta, voi auttaa.

        Vai mulle kaikki paska tulisi kääntää , ryyppää nyt jo itsekkin.


      • teuta
        Huh heijaa kirjoitti:

        Näin lyhyiksi siis jäivät parannuksesi tälläkin kertaa.

        Olen jo oppinut tuntemaan harvinaisen räikeän epävakautesi. Viikkojen ja kuukausienkin takaa ongit viestejä, ainoastaan saadaksesi riidellä koko ajan. On siinä meillä lähimmäinen.

        Tämä on hyvin hämmentävää minulle ja erittäin harmillista. Kuinka kiva olisi tehdä evankeloivaa työtä täällä, kun olisi keskusteluun kykeneviä kirjoittajia.

        Sinä taas luit otsikon , viittiks katsoo.


      • Jeesuksen pelastama
        teuta kirjoitti:

        En ole yhtään kade , minä olenkin puhunut siitä , ettet turhaan riko sitä jonka olet monen todistajan
        Edessä tunnustanut -65 ripille pääsyn johdosta . ks. 1 Tim . 6:12.

        Minä - olen - oksastettu jaloon viinipuuhun. Hallelujaa kiitos Jeesuksen!

        Se on aivan eri asia, kun että minä saisin sinun luvallasi olla jotakin.
        Jumala antaa uskon, et sinä eikä kukaan muukaan ihminen!!

        Ilohan se tulee Jumalan valtakunnassa aina, kun joku saa armon tehdä parannuksen.
        Tarjous koskee kaikkia, kenenkään ei tarvitse jäädä ulos kadehtimaan pelastettuja.


      • Rehellisyyttä
        teu. kirjoitti:

        en sano paremmin , koska sinä käännät jutut aina ulospäin itsestäsi , se johtuu varmasti siitä
        että et voi katsoa asioita reilusti silmästä silmään. Osta simävoidetta, voi auttaa.

        Vai mulle kaikki paska tulisi kääntää , ryyppää nyt jo itsekkin.

        ... sinä päästät suustasi!!! Osaisit edes hävetä. Minulla on rehelliset peilit ympärilläni ja minä kuuntelen heitä.
        Älä syydä tänne enempää noita sairaan mielikuvituksesi tuotteita. Olet todella rasittava ja ympäristöäsi sairastuttava tyyppi teuta, sinun pitäisi rukoilla parannuksen armoa, että näkisit todellisen tilasi.


      • Homma hoitumaan
        teuta kirjoitti:

        Sinä taas luit otsikon , viittiks katsoo.

        Mitä sinä muille ehtojasi luettelet, tee parannus, niin kaikki on kunnossa. Tunnusta syntisi ja luovut noista itsepuolustukseksesi rakennetuista valheista ja ilkeyksistä toisia kohtaan.

        Mut ei se tuolla asenteella tule onnostumaan, sen tiedän varmasti. Mitä tänään lupaat, sen humena taas kiellät, näin se on mennyt tähänkin asti. Sun pitäs nyt käydä tänä iltana polvillesi Jeesuksen eteen ja pyytää häntä parantamaan sinut tässä asiassa.


      • teuta.
        Rehellisyyttä kirjoitti:

        ... sinä päästät suustasi!!! Osaisit edes hävetä. Minulla on rehelliset peilit ympärilläni ja minä kuuntelen heitä.
        Älä syydä tänne enempää noita sairaan mielikuvituksesi tuotteita. Olet todella rasittava ja ympäristöäsi sairastuttava tyyppi teuta, sinun pitäisi rukoilla parannuksen armoa, että näkisit todellisen tilasi.

        Sinä kirjoitat , että minä kirjoittaisin väkisin jotain soopaa , ei kuule niin ei tehdä todellä .
        Vaan sinä ole tajunnut missä vikä , se selittää osan minun siipeen saannistani , muttei vielä
        kaikkea miksi on niin kauhean vaikeaa tuoda rehellisesti asia esiin , ei se mitään peiliä tartte
        vaan oikea mielisen suhtautumisen asiaan , ja uskontoon saatteisiko teikä ottaa myös onkeen.


      • teu.
        Homma hoitumaan kirjoitti:

        Mitä sinä muille ehtojasi luettelet, tee parannus, niin kaikki on kunnossa. Tunnusta syntisi ja luovut noista itsepuolustukseksesi rakennetuista valheista ja ilkeyksistä toisia kohtaan.

        Mut ei se tuolla asenteella tule onnostumaan, sen tiedän varmasti. Mitä tänään lupaat, sen humena taas kiellät, näin se on mennyt tähänkin asti. Sun pitäs nyt käydä tänä iltana polvillesi Jeesuksen eteen ja pyytää häntä parantamaan sinut tässä asiassa.

        Tänne ilman että sulla on ollut siihen aloitus,


      • Näi on
        teu. kirjoitti:

        Tänne ilman että sulla on ollut siihen aloitus,

        Onkan kirjoituksesi kaikkien luettavana täällä, mahdoton niitä on kieltää. En ole yhtäkään sinun kirjoittamaasi viestiä tehnyt, noin sekavia ei pitäisi kenenkään kirjoittaa.


      • teu.
        Näi on kirjoitti:

        Onkan kirjoituksesi kaikkien luettavana täällä, mahdoton niitä on kieltää. En ole yhtäkään sinun kirjoittamaasi viestiä tehnyt, noin sekavia ei pitäisi kenenkään kirjoittaa.

        Kaikki seraa sinun kirjoituksia , katsoisitko sen pohjalta, että sulla on varaa heittää tuommoista.
        Lokaa minun päälleni . En paremmin sano.


      • teu.
        teu. kirjoitti:

        Kaikki seraa sinun kirjoituksia , katsoisitko sen pohjalta, että sulla on varaa heittää tuommoista.
        Lokaa minun päälleni . En paremmin sano.

        Kun olen yrittänyt seurata sinua , mene jo , sanonko mihin.


      • Leeviläinen
        Totuutta rakastava kirjoitti:

        Jos teet parannuksen, niin asia on loppuun käsitelty. Tosiasiassa en voi luottaa sinuun yhtään, sinulla on ollut koko tämän ajan useita eri persoonallisuuksia jo yhdenkin päivän aikana. Huominen tuo tullessaan mitä kulloinkin sattuu, ennustettavuus on mahdotontä. Vammaa kutsutaan epävakaaksi persoonallisuudeksi.
        Minkäs sille voi, mutta pitää varoa, ettei ikinä luota siihen mitä sanot.

        >Minä teen parannuksen teuta24.8.2010 14:20
        Kun sinä lopetat pottuilun , eiko fiksu ymmärrä mistä kaikki on kii.<

        Fiksut ymmärtävät, sinä et! Vai pidätkö itseäsi fiksuna jopa??


      • Ihimettellee
        teu. kirjoitti:

        Kaikki seraa sinun kirjoituksia , katsoisitko sen pohjalta, että sulla on varaa heittää tuommoista.
        Lokaa minun päälleni . En paremmin sano.

        Kuinka noin pihalla voikin olla, aikuinen mies? Sinä itse vastaat viesteistäsi ihan jokaisesta. Tämä on syytä pitää jatkossa mielessäsi.


      • Ihimeissään
        teu. kirjoitti:

        Kun olen yrittänyt seurata sinua , mene jo , sanonko mihin.

        Johan on markkinat, yritätkö sinä tosiaan seurata minua? Kyllä se on sillä tavalla, että ihan omasta päästäsi kaikki houru on kotoisin mitä tänne kirjoitat. Kukaan muu ei ole sinun kirjoituksistasi vastuussa.

        Kuinka aikuinen mies kehtaa tuollaisia kirjoitella?


      • teu.
        Ihimeissään kirjoitti:

        Johan on markkinat, yritätkö sinä tosiaan seurata minua? Kyllä se on sillä tavalla, että ihan omasta päästäsi kaikki houru on kotoisin mitä tänne kirjoitat. Kukaan muu ei ole sinun kirjoituksistasi vastuussa.

        Kuinka aikuinen mies kehtaa tuollaisia kirjoitella?

        Kun olen yrittänyt puolustella itseäni . Miksi sinä sen olet luullut.


      • teu.
        Ihimettellee kirjoitti:

        Kuinka noin pihalla voikin olla, aikuinen mies? Sinä itse vastaat viesteistäsi ihan jokaisesta. Tämä on syytä pitää jatkossa mielessäsi.

        No koetan . Minä olen kaiken aikaa esittänyt , että vastaan vain toisen pottuilulle ,pitääkö vielä sanoa.


      • teu.
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Jeesus täytti sen lain joka Mooseksen kautta annettiin ensimmäisen liiton aikana.

        Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta asti Raamattu puhuu Jeesuksesta. Onko sulla noin hatara Raamatun tuntemus?

        Ensimmäinen Liitto oli Nooan/Jumalan
        Toinen oli Aabrahamin /Jumalan
        Kolmas on Kristuksen liitto.


      • Ihmettellee
        teu. kirjoitti:

        No koetan . Minä olen kaiken aikaa esittänyt , että vastaan vain toisen pottuilulle ,pitääkö vielä sanoa.

        Ei yhtäkään viestiä enää sinulta minun viesteihini.


      • teuta
        meikämummo kirjoitti:

        tule, sinut otetaan vastaan. tule,tule ja kuule. varmasti ei ajeta pois!!tervetuloa
        kylmä sydän lämpenee!

        Taitaa se aurinko paistaa risukasaankin . Ei ollut kesllä kylmää .
        Mahtoi venjällä palaa paljon , kun yksin kpl:ein laskien 20'000
        metsä paloa oli heillä.


      • teuta
        kytiä.... kirjoitti:

        ja kylmää..........el...

        Kaikkien aikojen tutkimukset huomioon ottaen oli läpimänpi kesä kuin ,
        tutkimus aikaona koskaan , Suomessa.


      • Hellariboy86
        Ihmettellee kirjoitti:

        Ei yhtäkään viestiä enää sinulta minun viesteihini.

        Aikas muuten vaikea kun nimeä ei ole näkyvissä etkä käytä rekattua nimimerkkiä. Minusta ihan turha ulista kun toiset vastaa, täähän on keskustelupalsta ja julkinen vielä. Sanoisin että jos et alistu sääntöihin ja näihin systeemeihin mee muualle.


      • Hellariboy86
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Jeesus täytti sen lain joka Mooseksen kautta annettiin ensimmäisen liiton aikana.

        Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta asti Raamattu puhuu Jeesuksesta. Onko sulla noin hatara Raamatun tuntemus?

        Tottakai tiedän Jeesukseen liittyvän allegorian ja ennustukset joita vuosisatoja on kehitetty lisää ja lisää ja kuviteltuja yhtäläisyyksiä onkin hyvällä mielikuvituksella löytynyt vaikka kuinka, niin kuinse kantapäähän pureminen ym.

        Sanottiinhan jossain nk. alkuseurakunnan kristittyjä joidenkin toimintatapojen perusteella kommunisteiksi vaikka kommarit ovat vasta 1800-luvun tuote.

        Juutalaiset olivat juutalaisia ja pysyivät sellaisina Jeesuksen joko todelliseen tai kuviteltuun tuloon saakka. Oletko oikeasti niin yksinkertainen ettet tätä tiedä?


      • teuta
        Hellariboy86 kirjoitti:

        Aikas muuten vaikea kun nimeä ei ole näkyvissä etkä käytä rekattua nimimerkkiä. Minusta ihan turha ulista kun toiset vastaa, täähän on keskustelupalsta ja julkinen vielä. Sanoisin että jos et alistu sääntöihin ja näihin systeemeihin mee muualle.

        Enkä minä sulle , vaan vastaan tuolle joka luulee olevasa napa . en kaimä vastaa hänen viesteihin silloin , kuin mulla siitä muuta asiaa valitettavana , tarkoitan sitä kun minulle on vastattu epä kysästi, tei selitetty joku
        sairaus , tai tällänen , sitten hän ei ta omia syytöksiä vastaan , menis vain iteensä . EN PAREMMIN SANO.


      • Ihimeissään
        Hellariboy86 kirjoitti:

        Aikas muuten vaikea kun nimeä ei ole näkyvissä etkä käytä rekattua nimimerkkiä. Minusta ihan turha ulista kun toiset vastaa, täähän on keskustelupalsta ja julkinen vielä. Sanoisin että jos et alistu sääntöihin ja näihin systeemeihin mee muualle.

        Ulisetko sinä kun toiset vastaavat?

        Miksi?


      • teuta
        Ihimeissään kirjoitti:

        Ulisetko sinä kun toiset vastaavat?

        Miksi?

        Minä olen puhunut kirjoituksista jotka ei , ehkä ole niin vaarallisia maailman silmissä ,
        kun uskovaisten sinä puhut säännöistä , kristityllä on yksi sääntö totuus voitko ilman muuta sanoa
        että olet noudattanut sitä aina , ja ollut todella rehellinen kirjoituksissa , puheissa , ohjeissa.

        Sinusta saa toista hirvittävästi haukkua vaikka juuri on saattanut saada synnit anteeksi .
        ja vaikka olisi toisen lainen ystävä , miksi sirtä sitten pitäisi mölliä. sitä ei ole opetettu
        varmaankaan sinulle sen paremmin kuin minulle . Älä vastaa, mieti .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      14
      2174
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      1953
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      146
      1721
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      166
      1264
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      106
      1252
    6. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      1171
    7. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1104
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      66
      920
    9. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      42
      886
    10. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      68
      838
    Aihe