Hei, onko järkevää perustaa perennapenkki nyt syksyllä vai odotanko kevääseen? Tarkoitus siis uusia vanhaa penkkiä, jättää vanhoja ja lisätä uusia.
Perennapenkin perustaminen
3
1172
Vastaukset
- Isorikko
Samaa pähkäillyt. Kummassakin ajankohdassa on omat hyvät puolensa. Syksyllä taimistoissa ei ole niin kiire, ehtivät palvella paremmin asiakkaita. Syksyllä on kosteampaa ja taimet juurtuvat hyvin. Omat kasvit kasvaneet jakokuntoon. Ei ole vielä pihanharavointia eikä sadonkorjuu kiireitä. Minua mietityttää se kun joudun turvautumaan ostomultaan, niin säkkimullat on lannoitettuja, ja ravinnetaso saattaa olla liikaa talvehtimisen kannalta.
Keväällä taas on ihanaa puuhastella pihalla talven jälkeen. Pieniä alkavia kasveja on helpompi jakaa ja siirrellä. Taimistojen valikoimat runsaimmillaan.
Taidan putsata ja uusia kivikkoryhmän nyt, istuttaa ison perennapenkin aukkoihin syksyllä myöhemmin sipulikukkia ja muuten jätän jakohommat kevääseen.- Avuton -75
Kyllähän toki keväällä on mukava puuhastella kukkapenkin kimpussa. Tuota multa-asiaa en ole edes ajatellut, nehän on tosi ravinnerikkaita. Taidan päätyä siihen, että kaivelen penkin uuteen uskoon nyt ja jaan vanhat perennat ja jätän uusien hankinnan keväälle. Täytyy vaan nyt hillitä puutarhapeukaloa :)
- uudet keväällä
Avuton -75 kirjoitti:
Kyllähän toki keväällä on mukava puuhastella kukkapenkin kimpussa. Tuota multa-asiaa en ole edes ajatellut, nehän on tosi ravinnerikkaita. Taidan päätyä siihen, että kaivelen penkin uuteen uskoon nyt ja jaan vanhat perennat ja jätän uusien hankinnan keväälle. Täytyy vaan nyt hillitä puutarhapeukaloa :)
Nythän voi muokata penkin valmiiksi ja merkata tyhjät paikat, pääsee sitten keväällä suoraan istutushommiin. Jos ei uskalla uutta multaa laittaa, niin jättää vaikka matalammaksi ne paljaat kohdat ja multaa vanhat kasvit entisellä mullalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187