on SAE 30 ja 10W30 välillä? Tuskin mitään isompaa, vai?
Mitä eroa
34
19182
Vastaukset
- öljymies
Toinen sopii talvikäyttöön, toinen ei. Ei siis mitään olennaista.
- e34rg53
sopii ruohonleikkuriin eikä sitä tarvita talvella.
e34rg53 kirjoitti:
sopii ruohonleikkuriin eikä sitä tarvita talvella.
vaihtoehdoista molemmat sopivat ruohonleikkuriin
- hhhhhhhhhh..........
acid_rain kirjoitti:
vaihtoehdoista molemmat sopivat ruohonleikkuriin
kannataaa
- 22
Voivat olla jopa samaa tavaraa jos molemmat samalta valmistajalta. Kaikkein fiksuimmin ja halvimmalla valmistaja pääsee kun tekee pelkästää 10W-30 -öljyn, purkittaa sitä kahteen pulloon joista toisessa lukee SAE 30 ja toisessa 10W-30. Toiselle tuotteelle (SAE30) ei vain ole haettu yhtä hyviä speksejä.
- 9-mies
"Kaikkein fiksuimmin ja halvimmalla valmistaja pääsee kun tekee pelkästää 10W-30 -öljyn, purkittaa sitä kahteen pulloon joista toisessa lukee SAE 30 ja toisessa 10W-30." - Mitäs fiksua tässä on, valmistaja on jo teettänyt kaikki selvitykset ja määräykset, niin miksi myydä tuota SAE 30?
Fiksua olisi, mikäli valmistajalla olisi pelkästään SAE 30 tai pelkästään 10W 30. Näin ollen joko noista spekseistä on maksettu, ja valmistetaan sitten paljon sitä kallista tuotetta, tai sitten ei ole noita kalliita speksejä, ja myydään halpaa öljyä paljon. - laitinenjari
9-mies kirjoitti:
"Kaikkein fiksuimmin ja halvimmalla valmistaja pääsee kun tekee pelkästää 10W-30 -öljyn, purkittaa sitä kahteen pulloon joista toisessa lukee SAE 30 ja toisessa 10W-30." - Mitäs fiksua tässä on, valmistaja on jo teettänyt kaikki selvitykset ja määräykset, niin miksi myydä tuota SAE 30?
Fiksua olisi, mikäli valmistajalla olisi pelkästään SAE 30 tai pelkästään 10W 30. Näin ollen joko noista spekseistä on maksettu, ja valmistetaan sitten paljon sitä kallista tuotetta, tai sitten ei ole noita kalliita speksejä, ja myydään halpaa öljyä paljon.SAE-luokista ei tarvitse maksaa toisin kuin joistakin öljyjen laatuluokista (API, autonvalmistajat).
SAE 10W-30 öljyn voi myydä vaikka seuraavilla SAE-luokilla:
10W
15W
20W
25W
30
Mutta ei SAE 20, koska ei täytä 100C viskositeettivaatimusta. - äläjauhapaskaa
9-mies kirjoitti:
"Kaikkein fiksuimmin ja halvimmalla valmistaja pääsee kun tekee pelkästää 10W-30 -öljyn, purkittaa sitä kahteen pulloon joista toisessa lukee SAE 30 ja toisessa 10W-30." - Mitäs fiksua tässä on, valmistaja on jo teettänyt kaikki selvitykset ja määräykset, niin miksi myydä tuota SAE 30?
Fiksua olisi, mikäli valmistajalla olisi pelkästään SAE 30 tai pelkästään 10W 30. Näin ollen joko noista spekseistä on maksettu, ja valmistetaan sitten paljon sitä kallista tuotetta, tai sitten ei ole noita kalliita speksejä, ja myydään halpaa öljyä paljon.SAE tarkoittaa vain öljyn paksuutta eri lämpötiloissa, ei se mikään laatuspeksi ole. Yksiasteöljy (30) on erilaista kuin moniaste (10W-30), siis paksuudeltaan kylmänä eikä ne ole toisiaan vastaavia periaatteessa kuin 100 asteessa. Sen alapuolella yksiaste-30 on paksumpaa.
PS. älkää kommentoiko jos ette mistään mitään ymmärrä. - Sheikki Suomenmaan
äläjauhapaskaa kirjoitti:
SAE tarkoittaa vain öljyn paksuutta eri lämpötiloissa, ei se mikään laatuspeksi ole. Yksiasteöljy (30) on erilaista kuin moniaste (10W-30), siis paksuudeltaan kylmänä eikä ne ole toisiaan vastaavia periaatteessa kuin 100 asteessa. Sen alapuolella yksiaste-30 on paksumpaa.
PS. älkää kommentoiko jos ette mistään mitään ymmärrä.auton takuukirjasta,"emme takaa mootoria jos on käytetty jotain muutakuin tälle moottorilla tarkoitettua laatuluokituksen ja viskositeetin öljyä". Ei nyt ihan sanasta sanaa, mutta asia varmaan tuli selväksi.
Miksi halutaan jatkuvasti käyttää jotain muuta öljyä kuin suositeltua, säästösyitäkö, vai ihan periaatteesta. Jos auto on jo moottoriltaan loppu, niin sitten on sama mitä sinne tunkee kunhan pysyy sisällä.
Pelkkä säästäminen öljyn laadussa on tyhmää. - 37
äläjauhapaskaa kirjoitti:
SAE tarkoittaa vain öljyn paksuutta eri lämpötiloissa, ei se mikään laatuspeksi ole. Yksiasteöljy (30) on erilaista kuin moniaste (10W-30), siis paksuudeltaan kylmänä eikä ne ole toisiaan vastaavia periaatteessa kuin 100 asteessa. Sen alapuolella yksiaste-30 on paksumpaa.
PS. älkää kommentoiko jos ette mistään mitään ymmärrä.Aika monikin valmistaja muuten purkittaa 10W-30 öljyä SAE30:nä. Ei kai kukaan valmistaja niin hölmö, että valmistaa noin marginaalituotetta edes pieniä määriä, koska hyvin todennäköisesti 10W-30:ä löytyy jo valmiina varastosta ja sitä vaan purkiin ja SAE30 leimalla. Tommosen marginaalituotteen valmistaminen vaan ei ole järkevää.
- Täältätähän
37 kirjoitti:
Aika monikin valmistaja muuten purkittaa 10W-30 öljyä SAE30:nä. Ei kai kukaan valmistaja niin hölmö, että valmistaa noin marginaalituotetta edes pieniä määriä, koska hyvin todennäköisesti 10W-30:ä löytyy jo valmiina varastosta ja sitä vaan purkiin ja SAE30 leimalla. Tommosen marginaalituotteen valmistaminen vaan ei ole järkevää.
Kuinka vaikeaa mukamas olisi huonontaa jotain öljyä, ja olisiko se mukamas niin vaikeaa, ettei sitä kannattaisi tehdä. Ja vielä lisäkysymys, jos kyseessä on marginaalituote, jota ei kannata edes valmistaa sellaiseksi, niin kannattaako sitä myydä ollenkaan?
Taitaa olla märkä päiväuni teillä, että ostaa jotain öljyä halvalla, mikä sitten onkin sitä hyvää kallista. - hohohihjjajaaa
37 kirjoitti:
Aika monikin valmistaja muuten purkittaa 10W-30 öljyä SAE30:nä. Ei kai kukaan valmistaja niin hölmö, että valmistaa noin marginaalituotetta edes pieniä määriä, koska hyvin todennäköisesti 10W-30:ä löytyy jo valmiina varastosta ja sitä vaan purkiin ja SAE30 leimalla. Tommosen marginaalituotteen valmistaminen vaan ei ole järkevää.
kun se moniaste 10W-30 tehdään jostain yksiasteöljystä lisäämällä siihen viskositeetin parantajia, jolloin se on kalliimpaa, niin miksi hemmetissä joku myisi sitä moniasteista öljyä yksiasteisena, halvempana ja yksinkertaisempana versiona? Kyllä sitä yksiasteista mineraaliöljyä on varmasti saatavissa halvalla ihan tarpeeksi myytäänä ihan sellaisenaan. Älä puhu paskaa jos et mitään asiasta edes tiedä, arvailet vaan.
Alle 100C suora 30 on lähempänä jotain 15W40 kuin 10W30 viskoja. Perusöljy on 10W30 ohuempaa kuin suora 30 on. - 15
hohohihjjajaaa kirjoitti:
kun se moniaste 10W-30 tehdään jostain yksiasteöljystä lisäämällä siihen viskositeetin parantajia, jolloin se on kalliimpaa, niin miksi hemmetissä joku myisi sitä moniasteista öljyä yksiasteisena, halvempana ja yksinkertaisempana versiona? Kyllä sitä yksiasteista mineraaliöljyä on varmasti saatavissa halvalla ihan tarpeeksi myytäänä ihan sellaisenaan. Älä puhu paskaa jos et mitään asiasta edes tiedä, arvailet vaan.
Alle 100C suora 30 on lähempänä jotain 15W40 kuin 10W30 viskoja. Perusöljy on 10W30 ohuempaa kuin suora 30 on."Älä puhu paskaa jos et mitään asiasta edes tiedä, arvailet vaan."
Niin arvailenkin, mutta selitätkö nyt sitten vielä miten tämä on mahdollista. Tuli mieleen tuo Garden kun leikkuriin sitä viime kesänä lykkäsin. Purkin alareunassa lukee vielä SAE30
http://www.msds.exxonmobil.com/psims/AlternateFormat.aspx?Brand=XOM&DocumentID=81038&DocumentFormat=RTF
http://www.msds.exxonmobil.com/psims/AlternateFormat.aspx?Brand=XOM&DocumentID=633076&DocumentFormat=RTF
Eikö SAE 30 pitänyt olla "lähempänä jotain 15W-40" - arvaa kuka?
37 kirjoitti:
Aika monikin valmistaja muuten purkittaa 10W-30 öljyä SAE30:nä. Ei kai kukaan valmistaja niin hölmö, että valmistaa noin marginaalituotetta edes pieniä määriä, koska hyvin todennäköisesti 10W-30:ä löytyy jo valmiina varastosta ja sitä vaan purkiin ja SAE30 leimalla. Tommosen marginaalituotteen valmistaminen vaan ei ole järkevää.
Mistäs sinä PASKAKUULA sen muka tietäisit? Pelkkää mutupaskaa tänne kirjoittelet.
- molemmat ruohon
arvaa kuka? kirjoitti:
Mistäs sinä PASKAKUULA sen muka tietäisit? Pelkkää mutupaskaa tänne kirjoittelet.
leikkuriin. Jos käyttää sae30 kestää ainakin 8v ja jos 10w30 niin hajoaa jo 3v. Siis kiinteistönhoitofirman käyttömäärällä.
- öljyukko
molemmat ruohon kirjoitti:
leikkuriin. Jos käyttää sae30 kestää ainakin 8v ja jos 10w30 niin hajoaa jo 3v. Siis kiinteistönhoitofirman käyttömäärällä.
Ja molemmilla kestää 20 vuotta kun muistaa joka käyttökerralla tarkistaa että rakkineessa ON öljyä ja vaihteleekin niitä joskus.
10w30 ohenee vanhetessaan ja kuluu, sae30 öljy paksunee vanhetessaan siirapiksi. - tietenkin
öljyukko kirjoitti:
Ja molemmilla kestää 20 vuotta kun muistaa joka käyttökerralla tarkistaa että rakkineessa ON öljyä ja vaihteleekin niitä joskus.
10w30 ohenee vanhetessaan ja kuluu, sae30 öljy paksunee vanhetessaan siirapiksi.että tarkistelee säännöllisesti ja vaihtelee kerran vuodessa.
Ja mihin tämä ohentuminen ja paksuuntuminen sitten perustuu ja onko huomattavia eroja tunnin, 10 tunnin, vai vasta 10v käytön jälkeen? - öljyukko
tietenkin kirjoitti:
että tarkistelee säännöllisesti ja vaihtelee kerran vuodessa.
Ja mihin tämä ohentuminen ja paksuuntuminen sitten perustuu ja onko huomattavia eroja tunnin, 10 tunnin, vai vasta 10v käytön jälkeen?No jos kerran tarkistelet usein ja vaihtelet öljyjä usein niin silloinhan tuo sinun mainitsema 3 ja 8 vuoden kestoikämääritelmällä ei ole mitään tekemistä öljyn viskositeetin kanssa vaan huollon laiminlyönnin tai öljyn muiden ominaisuuksien kanssa. Molemmat öljythän ovat käyntilämpötilassa samassa 30 viskositeetissa. Esim. tuossa yllä näytti tuo Mobilin garden sae30 olevan kokolailla samaa tavaraa kun 10w30 delvac jossa on tömäkät EP-lisäineet jota esim. Teboil moniaste 10w30 öljyssä ei ole kuin noin puolet siitä mitä tuossa delvacissa. jne jne. Öljyt on erilaisia. Mutta kuten sanottua molemmilla menee sen 20 vuotta kunhan vaan huolehtii siitä että sitä öljyä on ja sitä myös vaihteleekin sopivin väliajoin. Esim B&S suosittelee öljynvaihtoväliksi 25 tuntia.
10w30 voidaan tehdä esimerkiksi sae10 perusöljyyn jonka viskositeetti nostetaan 30:een lisäaineilla. Toisin sanoen pitkäketjuisilla polymeereillä, joilla on taipumus leikkautua/ohentua käytön myötä jolloin öljyn viskositeetti laskee alle 30:en ja moottori alkaa kuluttaa öljyä. Jos öljyn määrää ei usein tarkkailla niin konerikon riski kasvaa öljyn vähentyessä/loppuessa. Myös 10w30 öljy alkaa paksuuntumaan ohenemisensa jälkeen.
Sae30 taasen tehdään suoraan sae30 perusöljyyn eikä se näin ollen voi ohentua. Paksuuntuminen johtuu taas käytön myötä öljystä haihtuvista pienemmistä jakeista jolloin jäljelle jää vain paksumpaa tavaraa. Jonka voitelevat ominaisuudet ovat lähinnä vitsi, mutta parempi sekin kun ei öljyä ollenkaan.
Eli jos ei kiinnosta öljyjä tarkastella niin kannattaa laittaa sae30 öljyä. Muuten laittaisin jotain muuta. Esim. kylmillä keleillä ei ole vaikkapa 5w-30 täyssynteettisen voittanutta.
Näin siis mineraaliöljyillä, synteettisillä ei noita ongelmia käytännössä ole.
Pitkä ja sekava selostus, mutta toivottavasti edes joku saa selkoa.
- Stigahusku
...tiedä noista eroista, mutta laittakaa nyt omaanleikkuriin vaikka tunnerikas. Mulla on kirjan suosimat ja leikkuri vaihtuu 10 vuoden välein.
Ei muuten kuluta. - Snuke
SAE 30 on tavallinen mineraaliöljy, 10w30 on synteetinen moniasteöljy ja myös pesevä öljy. Eli jos sinulla on esimerkisi joku todella vanha auto jossa on käytetty kesällä sae 30 ja talvella sae 10 öljyä, älä missään nimessä vaihda sitä pesevään 10w30 moniasteöljyyn. Moniasteöljy irrottaa kaiken karstan moottorin sisältä joka on sinne vuosien mittaan muodostunut, eli tukkii kaikki pienet kanavat ja voitelu katkeaa, eli tappaa moottorin.
- Simca62
Itselläni on ja on ollut sama ongelma, kun 60-luvun auto käyttää tuota SAE 30 öljyä 0-30 asteen, eli suomen kesän kattavissa lämpötiloissa. On kyllä tullut mietittyä jos alkaisi käyttää jotain hieman huokeampaa kuin SAE 30 öljyä, jota nykyään voi ostaa vaan mitättömissä 2 litran purkeissa. Olen kyllä valmis maksamaan hieman enemmän jos vaihtoehtona on moottorivikojen äkillinen lisääntyminen.
- lerppajeejee
Biltemasta saa SAE 30 öljyä 1,4 litran kannussa.
Litrahinnaksi jää vähän päälle 6 euroa, joten ei tuo nyt ihan mahdottoman kallista ole. - ProOil
Moi,
teboil Power D SAE30 saa ainakin 20litran tonkassa hinta noin 55€ tokmannilla. Itse käytän sitä twin disk hydrauli merikytkimessä ja luger generaattorissa veneessä. se on API cg4, cf4, cf2, sf, sg luokiteltu ja ACEA E2 ja jotain muita luokkia.
Ihan ok öljy ollut genulla noin 200 tuntia vuodessa ja vaihteela 500 tuntia kaudessa.
Unohda noi biltemat sinne hyllylle, ihan oikeasti. - Anonyymi
Entäs toi delvac 1330??
- Tohtori85
Nyt vielä lisään soppaan kalvopaksuuden ja öljyn vaikutuksen laakerien asentoon. Varsinkin autoissa, missä olet käyttänyt uudesta asti samaa öljyä ja vaihdatkin sen sitten toiseen, niin?? Laakerien asennot muuttuvat, johtuen öljyn erilaisesta kalvopaksuudesta ja jos on kuluneet liukulaakerit esim., niin asento muuttuu ja voi rikkoa koko koneen. Oliko tiedossa?
- Laakeriliikkuuainavaan
Mitenkäs se laakeri liikkuu siellä sopassa?
- Anonyymi
SAE 30 on paksumpaa, koska se on tarkoitettu kuumana käyvään ilmajäähdytteinen moottoriin.
- Anonyymi
Kirjoitatte pelkästään öljyn juoksevuudesta, kun taasen öljyn voiteluominaisuudella , eli laatuluokituksella on merkittävämpi tekijä ja tätä kuvataan API-luokituksella.
Ei katalysaattori-moottoreissa kuuluu käyttää API SF, SG,SH luokan öljyä kun katalysaattori-moottoreissa API SJ, SL, SM, SN luokan öljyjä
Ei katalysaattori-moottori tarvitsee riittävästi lisäaineita jotta ei tapahdu metalli, metallia vastaan hankautumista ja nämä lisäaineet ovat myrkkyä katalysaattorille. - Anonyymi
Suurin osa tämän ketjun vastauksia täysin väärää tietoa. Ei kannata tällä palstalla kysyä.
Oikeasti ero on lähinnä että 10w30 öljyssä on kylmäjuoksevuutta lisääviä aineita. 30 ei sovellu kylmään säähän eli on vain kesäöljy. Molemmat yleensä mineraaliöljyjä eikä kuumana näissä ole suurta eroa. 30 voi olla vähän paksumpaa kuumana.
Itse käytän ruohonleikkurissa 10w30 koska myös aurauskäytössä talvella. Eikä tuosta 10w30 viskositeetista ole kesälläkään haittaa. - Anonyymi
10w30 öljyä ei saa käyttää esim. Twindisc vaiheistossa, ainoastaan sae 30, joten kyllä voi olla vliä
- Anonyymi
SAE 30 ei täytä mitään sellaista vaatimusta mitä 10w30 ei täyttäisi. Jos siis puhutaan eri viskositeettien SAE vaatimuksista.
Merkinnässä "10w30" tuo 30 tarkoittaa että täyttää myös SAE 30 vaatimukset. 10w ei mitenkään lievennä näitä vaatimuksia ainakaan SAE vaatimusten osalta.
Joten aika outo jos joku laitevalmistaja sanoo että 30 käy mutta ei 10w30.
- Anonyymi
Kokemuksen tieto. B&S 15.5 hp leikkuriin laiton erehdyksessä 10w30 monissa öljyä. Kone nakutti ikävän oloisesti. Kun vaihdoin sae 30 normi öljy, niin ääni hävisi. Joten on sillä väliä mitä sinnel laittaa
- Anonyymi
Kokemus täälläkin. 10w30 ja työnnetään leikkuri. Käyntiääni jotenkin "kova" verrattuna pelkkään 30 öljyyn. Sillä pehmoinen. Myös öljynsyönti loppui kuin seinään vaikka leikkuri jo vuosia vanha. Ainakin yli 10 vuotta ollut käytössä. Meillä n. 6-8 vuotta. Jokunen vuotta sitten vaihdoin pelkästään sae30 öljyiksi ja ne vaihdan joka kesän alussa ja hyvin on motti toiminut.
- Anonyymi
Parempi olis vaihtaa aina kesän lopuksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733