Paljonko säästöön

2+15

Paljonko teillä jää rahaa säästöön kuukaudessa...vaikka kuinka yritän säästää niin rahaa ei juurikaan jää yli kuukauden lopussa.

57

6446

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+18=?

      Meidän keskituloisessa perheessä (netto yht. n. 5500 eur/kk) jää säästöön noin 3000 eur/kk. Menee tilille, osakkeisiin, rahastoihin. Ei ole oikein menoja. Asunto, mökki, autot, mp:t, kelkat, mönkkäri, vene, elektroniikkahärpäkkä, golf, kalastusvälineet... kaikki maksettu ja omalla tulolla.

      • dajnlnvlsdn<lv

        Mulla yksin on netto noin 3000, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta siitä mitään säästelemään. Elämä on nyt, tulevaisuus huolehtii itse itsestään.


      • dajnlnvlsdn<lv kirjoitti:

        Mulla yksin on netto noin 3000, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta siitä mitään säästelemään. Elämä on nyt, tulevaisuus huolehtii itse itsestään.

        ...tuosta 3000 eurosta luulisi ainakin voivan jotain säästääkin. Vara ei ole vahinko. Jos tulevaisuus taas huolehtii itse itsestään, mitä huolia tässä kenenkään sitten on tarpeen kantaa.


      • miksi??

        sinun/teidänlainen ylipäätään on kommentoimassa "köyhien" palstalla? Monet kerrat herännyt kysymys kun usea suurehkotuloinen tai keskituloinen on rehentelemässä tuloillaan? Ja KÖYHYYS-palstalla. Miksi?


      • Kroisos.
        miksi?? kirjoitti:

        sinun/teidänlainen ylipäätään on kommentoimassa "köyhien" palstalla? Monet kerrat herännyt kysymys kun usea suurehkotuloinen tai keskituloinen on rehentelemässä tuloillaan? Ja KÖYHYYS-palstalla. Miksi?

        Joka täällä rehentelee on kyllä kaikkein köyhin porukassa! Älkää ottako kaikkea todesta!!!


      • Sekasoppaa
        Kroisos. kirjoitti:

        Joka täällä rehentelee on kyllä kaikkein köyhin porukassa! Älkää ottako kaikkea todesta!!!

        Henkisesti köyhä raharikas jos tulee köyhyyspalstalle rehentelemään. Voiko täällä mitään ottaa todesta.


    • Nykyään

      Aikaisemmin meni vuosia, että kuukaudessa ei jäänyt ylimääräiseksi kuin vajaat parisataa euroa, ja sekin tarkoitti lähes kaikesta ylimääräisestä luopumista. Palkkaa tuli tuolloin noin tuhannen euroa käteen kuukaudessa. Olin kuitenkin päättänyt vakaasti, että aion saada säästettyä itselleni kohtuullisen kokoisen varakassan, joten muutamassa vuodessa jokusen tuhat euroa sain kasaan.

      Nykyään taloudellinen puoli on paremmalla mallilla, ja nyt ylimääräiseksi jää 1200-1800 euroa, hieman tilistä riippuen. Edelleenkin valtaosa menee säästöön, mutta nyt olen sallinut itselleni hieman jotain ylimääräistäkin. Mutta vain kohtuudella, ja hankintojen pitää olla hyvin perusteltuja.

      Tulojen nousu teki ihan hyvää, kun lähes kolmekymppiseksi tein kaikenlaisia sekalaisia paskahommia, joista ei käteen turhan paljoa jäänyt. Pienimmillään tili saattoi olla nettona alle 900 euroa/kk, ja suurimmillaankin vain hieman yli 1100 euroa. Vaikka raha sinänsä riittikin säästeliäästi elellen ihan ok, niin ei niillä tuloilla järin hauskaa ollut kitkuttaa. Lisäksi muutama työttömyysjakso söi aina välillä niitä vähiä säästöjä.

      Toisaalta tuolloin oppi hyvin myös rahan merkityksen. Säästämisen myötä myös oppi tulemaan toimeen vähemmällä. Sitä lopulta tottui siihen, että mitään ylimääräistä ei hankita. Jos olisin heti työhistoriani alussa alkanut saamaan vähän parempaa palkkaa, olisiko minulla nyt säästöjä? Vaikea sanoa.

    • yuiyityutyut

      Tulot netto 2400 €/kk. Säästöön pistän 500 €/kk. Luku on etukäteen mietitty ja kompromissi siitä, että pitää säästää tuleviin isoihin menoihin (putkiremontti), mutta toisaalta haluan myös elää (harrastuksia, 1 matka vuodessa).

      • köyhä88

        3-henkinen perhe..säästöön jää 500e kk..


    • ei rahaa riitä

      rahaa elämiseen meille 110 e kk ruokaan laskujen maksamisen jälkeen joten yhtään ei säästöön kun ei riitä ruokaankaan.

    • koyhamies

      säästöön, mä olen tyytyväinen jos en joudu kuukauden aikana lainamaan rahaa tuttaviltani, jokunen kymppi on joskus jäänyt säästöön riippuen laskutusjaksoista..

      • 29

        Käteen jää 775 € säästän 250€/kk.


      • hahhahhaaah

        Äitilläkös käyt syömässä? ja vaaterahat hakemassa?


    • on on

      ..jäädä jotain säästöön meillä - siis yritän pakosti laittaa säästöön. Nyt aikaisemmin ei ole jäänyt mitään, pikemminkin miinuksella. Perheenä on aikuinen ja lapsi, tulot nettona 1460e/kk. Syksyä kohden alan tarkemmin suunnittelemaan säästökohteita talouteemme jotta jotain saataaisiin säästöön. Saas nähdä miten onnistun.

    • maisakerttu

      Suunnitelma olisi alkaa jotain laittamaan sukanvarteen nyt kun vihdoin olen yksineläjä.
      Viime kuussa oli kaikki isot laskut kuten tv-lupa, sähkön siirtomaksu, sanomalehden lasku...ja normi jokakuukautiset siihen päälle. Tytärtä piti myös avustaa 80 e:lla.
      Saan eläkettä puhtaana käteen 890 e/kk. Vuokran omavastuuosuus on 250 e joten vuokranmaksun jälkeen muihin laskuihin ja elämiseen jää 640 e. Kyllä siitä nyt joku kymppi pitäisi säästöön jäädä kun ruokaan ja puhtauteen menee korkeintaan 200 e/kk.
      Kun juuri muutin uuteen asuntoon olen vähän ostellut kotiin verhoja, mattoja ym. Nyt on sitten nekin hankinnat tehty ja maksettu. Talveksi on vähän saatava vaatetta mutta aika pitkälle vanhoillakin pärjää kun ei ole mihinkään välttämättä mentävä. Kotona voi olla vanhoissa vetimissä :)

    • tilikirja käyttöön

      Minusta aina on mahdollista säästää, kun siitä tekee tavan.
      Itse kidun työmarkkinatuella, mutta siitäkin laitan joka kk 20e säästöön.
      Totta kait tuonkin rahan voisi laittaa vaikka ruokaan, mutta aina on hyvä opetella jokaisesta tulostaan laittamaan edes se 20e jemmaan.
      Näin ei ole koskaan täysin rahaton ja pystyy joskus ostamaan jotain itselleen ruuan ja laskujen maksun lisäksi.
      Aina voi myös ennakoida menoja, esim kesä, juhlapäivät, joulu jne jne ja hyödyntää tarjouksia.
      Esim nyt saa kaikki kesävaatteet todella halvalla. Ostin toukokuussa ihailemiani shortseja (silloin 159e) nyt alesta hintaan 10e ! Tämä vain yksi esimerkki.
      Joten ei ne suuret tulot, vaan järkevä taloudenpito!

      • kalevi82

        1600 euron nettopalkasta noin 800 jää yli menojen jälkeen.
        Palkka on paska, mutta eipä ole hirmuiset kulutkaan.


    • Työuran lyhentäjä

      Nettopalkka on keskimäärin noin 2500. Asun yksin velattomassa asunnossa, jolloin normaalielämään kuluu noin 700 euroa kuussa. Auto maksaa itse itsensä, kun ajot ovat enimmäkseen työmatkoja joista saa korvaukset.

      Kun isommat hankinnat jyvittää kuukausittain, kokonaismenot ovat tonnin luokkaa tai vähän alle. Kuukausiylijäämä on siis 1500 euron luokkaa, ja kaikki tämä menee suoraan sijoitussalkkuun, jonka kokoonpano vaihtelee suhdanteiden mukaan osakkeiden ja talletusten välillä. Varallisuutta on jo kertynyt sen verran, että hallituksen uhkailut eläkeiän nostamisesta eivät oikein jaksa pelottaa.

      • tyyt.

        toinen työkyv.eläkkeellä, toinen työelämässä, nettotulot yhteensä n. 4300 euroa. Asuntolainan lyh.1300 euroa/kk, säästöön 1000-1500 euroa/kk, riippuu kuukausittaisista menoista. Vakuutukset ym.


      • elliivo

        Onpa hauskaa seurata miten köyhyys kiinnostaa ihmisiä joita se ei henkilökohtaisesti kosketa.
        Kai se niin on että Suomalaisen huonoon itsetuntoon riittää lohdukkeeksi jopa jonkun tuntemattoman virtuaali-ihmisen huonompi taloudellinen tilanne :)
        Toisaalta epäilen näiden rikkauksillaan kehuvien olevan isin antaman viikkorahan turvin huutelevia teinipoikia.


      • Työuran lyhentäjä
        elliivo kirjoitti:

        Onpa hauskaa seurata miten köyhyys kiinnostaa ihmisiä joita se ei henkilökohtaisesti kosketa.
        Kai se niin on että Suomalaisen huonoon itsetuntoon riittää lohdukkeeksi jopa jonkun tuntemattoman virtuaali-ihmisen huonompi taloudellinen tilanne :)
        Toisaalta epäilen näiden rikkauksillaan kehuvien olevan isin antaman viikkorahan turvin huutelevia teinipoikia.

        Kyllä minullakin on kokemusta vähillä elämisestä eikä perintöjäkään ole taskussa. Tuli vain tehdyksi opiskeluaikana päätös, että rahanpuutetta en kärsi loppuikääni. Eikä sen toteuttaminen ole ollut kovin vaikeaakaan siitä alkaen, kun palkka alkoi juosta. Se joka on pärjännyt opiskeluvuodet lainalla ja kesäansioilla, elää ruhtinaallisesti vakituisen työn palkalla. Huomasit varmaan ettei sekään mikään valtava ole, vaikka tässä vaiheessa uraa jo pikkuisen keskitason yläpuolella. Joku lääkäri tai menestyvä ekonomi tienaisi paljon enemmän.

        60 % säästämisastehan tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaista työvuotta kohti minulla on varaa pitää sapattivuosi. Siihen pääoman tuotto lisäksi, niin vanhemmilla päivillä ei tule työ rasittamaan. Eikä tässä välissäkään tarvitse pikkuasioista huolehtia.


      • tyyt.
        tyyt. kirjoitti:

        toinen työkyv.eläkkeellä, toinen työelämässä, nettotulot yhteensä n. 4300 euroa. Asuntolainan lyh.1300 euroa/kk, säästöön 1000-1500 euroa/kk, riippuu kuukausittaisista menoista. Vakuutukset ym.

        pakko elää nuukasti ja laittaa mahdollisimman paljon säästöön, puolisoni jää pian eläkkeelle ja hänen eläkkeensä tulee olemaan pieni, kas kun oli melkein koko 90-luvun työttömänä.
        Ja noihin nettotuloihimme, niissä on mukana runsaasti ylitöitä ja viikonloppu- sekä iltalisiä.


      • Greger
        elliivo kirjoitti:

        Onpa hauskaa seurata miten köyhyys kiinnostaa ihmisiä joita se ei henkilökohtaisesti kosketa.
        Kai se niin on että Suomalaisen huonoon itsetuntoon riittää lohdukkeeksi jopa jonkun tuntemattoman virtuaali-ihmisen huonompi taloudellinen tilanne :)
        Toisaalta epäilen näiden rikkauksillaan kehuvien olevan isin antaman viikkorahan turvin huutelevia teinipoikia.

        Uskoisin, että kiinnostus muiden ihmisten köyhyyteen johtuu yksinkertaisesti siitä, että suhteellisista asioistahan tässä puhutaan. Suurin osa suomalaisista kun ei ole köyhiä vaan suhteellisesti köyhiä eli he kokevat olevansa köyhiä sen takia, että rahat eivät riitä samaan kuin muilla. Ennen köyhä oli se, jolla ei ollut raha ruokaan kun taas nykyään köyhä on se, jonka rahat riittävät vain tonnikalapastaan.

        Mutta jos Suomessa ei kovin paljon ole niitä oikeasti köyhiä niin ei niitä oikeasti rikkaitakaan ole. Suomalainen sosialismi on jo vuosikymmenet huolehtinut siitä, että ahkeruudella ihminen ei tässä maassa omaisuuttaan kerrytä. Ja koska rikkautta ja köyhyyttä on maassamme niin vähän, niin ainoa tapa hahmotella omaa asemaansa yhteiskunnassa on verrata sitä muihin eli suhteellistaa. Yksi tapa tehdä tätä on lukea itseään rikkaampien ja köyhempien kirjoituksia ja verrata niitä omaan tilanteeseensa.


    • varaton muttei velat

      kun ei edes riitä elämiseen. Vaikka myisin kaiken irtaimiston en pääsisi kuiville eikä säästöä jäisi

    • tiukalla linjalla

      Bruttotuloni on vuodessa noin EUR 6,000.00 josta säästän sijoitussalkkuun noin 10 %.

      Budjettivaje (3 %) ylittyy reippaasti, mutta velkaantumisaste (100 %) on onneksi negatiivinen.

      • joku vaan....

        Ei jää lantin lanttia, kädestä suuhun eletään. Pätkätyöstä jäin työttömäksi joten ansiosidonnainen on tosi huono ja siihen elatusmaksu lapsilisä. Murkkuikäisen kanssa on kovaa elää köyhänä, se häpee kotiamme ei tuo ketään meille ja kai se on hyväkin pilkkaisivat vaan. Meilläkun on aika rähjäisen näköistä.....


      • tiukalla linjalla
        joku vaan.... kirjoitti:

        Ei jää lantin lanttia, kädestä suuhun eletään. Pätkätyöstä jäin työttömäksi joten ansiosidonnainen on tosi huono ja siihen elatusmaksu lapsilisä. Murkkuikäisen kanssa on kovaa elää köyhänä, se häpee kotiamme ei tuo ketään meille ja kai se on hyväkin pilkkaisivat vaan. Meilläkun on aika rähjäisen näköistä.....

        Ymmärrettävä tapaus, lapsiperheessä pahemmin jää mitään säästöön.

        Itsellä on tavallaan helpompi sinkku-opiskelijana, että pystyin irtisanomaan joitain (turhia?) palveluja kuten sähköliittymän. Yliopiston ravintolasta kun saa klo 10-16 lounaan hintaan 2,60 € ja à la carte -erikoislounaan hintaan 4,85 €. Puuro tai muu kasvisateria lähtee alta parin euron. Laina-/vuokra-/oman kannettavan voi taas ladata yliopistolla.

        Lounas sisältää
        - Pääruoka (puuro < lämmin ateria < pizza / pihvi kerma/valkosipuliperunoilla / ...)
        - Juoma (à la carte -erikoisannokseen ei sisälly juomaa vaan ainoastaan muutenkin ilmainen vesi)
        - salaatti (niin paljon kuin leipä- ja päälautaselle mahtuu)
        - leipä (1 sämpylä tai 3 siivua näkkileipää tai itse leikattua tuoretta leipää)
        - levite (voita tai margariinia, kuten Oivariini tai Flora, joskus Keiju)

        Juoma tarkoittaa 2 dl maitoa tai mehua tai kotiolutta tai muuta saatavilla olevaa nestettä. Vesi on ilmainen, mutta voi sisältyä normaaliannoksen juomaan.

        Ravintosisältö tuossa 2,60 € opiskelija-ateriassa pitäisi olla:
        - energiaa vähintään 600-700 kcal (2,5-2,9 MJ)
        - rasvaa 30 % (tyydyttynyttä enintään 10 %)
        - proteiinia 15 %
        - hiilihydraatteja 55 %

        18-30 vuotta vanhan opiskelijan energiantarve on 1980-3310 kcal (8,3-13,8 MJ) eli opiskelija-ateria täyttää 1/3 - 1/6 päivän energiasta.


      • tiukalla budjetilla
        tiukalla linjalla kirjoitti:

        Ymmärrettävä tapaus, lapsiperheessä pahemmin jää mitään säästöön.

        Itsellä on tavallaan helpompi sinkku-opiskelijana, että pystyin irtisanomaan joitain (turhia?) palveluja kuten sähköliittymän. Yliopiston ravintolasta kun saa klo 10-16 lounaan hintaan 2,60 € ja à la carte -erikoislounaan hintaan 4,85 €. Puuro tai muu kasvisateria lähtee alta parin euron. Laina-/vuokra-/oman kannettavan voi taas ladata yliopistolla.

        Lounas sisältää
        - Pääruoka (puuro < lämmin ateria < pizza / pihvi kerma/valkosipuliperunoilla / ...)
        - Juoma (à la carte -erikoisannokseen ei sisälly juomaa vaan ainoastaan muutenkin ilmainen vesi)
        - salaatti (niin paljon kuin leipä- ja päälautaselle mahtuu)
        - leipä (1 sämpylä tai 3 siivua näkkileipää tai itse leikattua tuoretta leipää)
        - levite (voita tai margariinia, kuten Oivariini tai Flora, joskus Keiju)

        Juoma tarkoittaa 2 dl maitoa tai mehua tai kotiolutta tai muuta saatavilla olevaa nestettä. Vesi on ilmainen, mutta voi sisältyä normaaliannoksen juomaan.

        Ravintosisältö tuossa 2,60 € opiskelija-ateriassa pitäisi olla:
        - energiaa vähintään 600-700 kcal (2,5-2,9 MJ)
        - rasvaa 30 % (tyydyttynyttä enintään 10 %)
        - proteiinia 15 %
        - hiilihydraatteja 55 %

        18-30 vuotta vanhan opiskelijan energiantarve on 1980-3310 kcal (8,3-13,8 MJ) eli opiskelija-ateria täyttää 1/3 - 1/6 päivän energiasta.

        pääruoan esimerkki oli (kasvisateria < normaali ateria < à la carte)


      • tiukalla linjallako
        tiukalla linjalla kirjoitti:

        Ymmärrettävä tapaus, lapsiperheessä pahemmin jää mitään säästöön.

        Itsellä on tavallaan helpompi sinkku-opiskelijana, että pystyin irtisanomaan joitain (turhia?) palveluja kuten sähköliittymän. Yliopiston ravintolasta kun saa klo 10-16 lounaan hintaan 2,60 € ja à la carte -erikoislounaan hintaan 4,85 €. Puuro tai muu kasvisateria lähtee alta parin euron. Laina-/vuokra-/oman kannettavan voi taas ladata yliopistolla.

        Lounas sisältää
        - Pääruoka (puuro < lämmin ateria < pizza / pihvi kerma/valkosipuliperunoilla / ...)
        - Juoma (à la carte -erikoisannokseen ei sisälly juomaa vaan ainoastaan muutenkin ilmainen vesi)
        - salaatti (niin paljon kuin leipä- ja päälautaselle mahtuu)
        - leipä (1 sämpylä tai 3 siivua näkkileipää tai itse leikattua tuoretta leipää)
        - levite (voita tai margariinia, kuten Oivariini tai Flora, joskus Keiju)

        Juoma tarkoittaa 2 dl maitoa tai mehua tai kotiolutta tai muuta saatavilla olevaa nestettä. Vesi on ilmainen, mutta voi sisältyä normaaliannoksen juomaan.

        Ravintosisältö tuossa 2,60 € opiskelija-ateriassa pitäisi olla:
        - energiaa vähintään 600-700 kcal (2,5-2,9 MJ)
        - rasvaa 30 % (tyydyttynyttä enintään 10 %)
        - proteiinia 15 %
        - hiilihydraatteja 55 %

        18-30 vuotta vanhan opiskelijan energiantarve on 1980-3310 kcal (8,3-13,8 MJ) eli opiskelija-ateria täyttää 1/3 - 1/6 päivän energiasta.

        ..sähköliittymän...siis sulla ei mee mitään käyttösähköön; pyykkinpesukone, imuri, tv, puhelimenlataus, kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja, huoneiston lämmitys... siis ihan uteliaisuudesta; kerro kuinka selviät tai kuinka olet löytänyt toisen tavan elää - kuin täällä normiyhteiskunnassa... kerro. Minua kiinnostaa aidosti.


      • kkook
        joku vaan.... kirjoitti:

        Ei jää lantin lanttia, kädestä suuhun eletään. Pätkätyöstä jäin työttömäksi joten ansiosidonnainen on tosi huono ja siihen elatusmaksu lapsilisä. Murkkuikäisen kanssa on kovaa elää köyhänä, se häpee kotiamme ei tuo ketään meille ja kai se on hyväkin pilkkaisivat vaan. Meilläkun on aika rähjäisen näköistä.....

        ..vaikka olen köyhä ja samas tilanteessa kuin sä, ei meillä ole rähjäisen näköistä; siivoan, korjaan, tuunaan, kierrätän ja puhastelen sen eteen että kotini on linnani. Minusta kotia ei tarvitse hävetä - jos sen eteen myös tehdään vähän työtä.


      • tiukalla budjetilla
        tiukalla linjallako kirjoitti:

        ..sähköliittymän...siis sulla ei mee mitään käyttösähköön; pyykkinpesukone, imuri, tv, puhelimenlataus, kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja, huoneiston lämmitys... siis ihan uteliaisuudesta; kerro kuinka selviät tai kuinka olet löytänyt toisen tavan elää - kuin täällä normiyhteiskunnassa... kerro. Minua kiinnostaa aidosti.

        Monia noista en edes tarvitse.
        - TV / irtisanottu
        - Imuri

        Ainoat sähkölaitteet oli ruoanvalmistus ja valaistus, jääkaappi ja liesi/uuni korvautuu opiskelijaravintoloilla. Kannettava toimii työ ja viihdekeskuksena. Pyykin voi pestä tarpeen mukaan pestä pesulassa muutamalla eurolla itse (tulee paljon halvemmaksi kuin satojen eurojen oma kone).

        Monia noista mainitsemistasi en edes tarvitse
        - Imuri = Swiffer
        - TV = irtisanottu / en omista digiboksia
        - Matkapuhelin = yliopistolla lataus / akku kestää noin viikon stand-by tilassa
        - Kahvinkeitin = en juo kahvia / kaakaon ja teen juon opiskelijaravintolassa
        - Mikro = en omista / käytin aiemmin vain jääkaappipakastin-uuni-liesi trioa
        - Hiustenkuivaaja = en omista
        - Huoneiston lämmitys = vesikiertoinen

        P.S. Vietän muutenkin 12 tuntia kampuksella luennoilla, harjoituksissa, tenteissä ja labrassa. Ei minulla ole aikaa/rahaa kaikkiin mahdollisiin pienkoneisiin.

        Autoa en omista, vaan liikun lähes täysin jalan - ajoittain myös polkupyörällä ja junalla. Siinäkin säästyy tuhansia euroja vuodessa.


      • tiukalla budjetilla
        tiukalla budjetilla kirjoitti:

        Monia noista en edes tarvitse.
        - TV / irtisanottu
        - Imuri

        Ainoat sähkölaitteet oli ruoanvalmistus ja valaistus, jääkaappi ja liesi/uuni korvautuu opiskelijaravintoloilla. Kannettava toimii työ ja viihdekeskuksena. Pyykin voi pestä tarpeen mukaan pestä pesulassa muutamalla eurolla itse (tulee paljon halvemmaksi kuin satojen eurojen oma kone).

        Monia noista mainitsemistasi en edes tarvitse
        - Imuri = Swiffer
        - TV = irtisanottu / en omista digiboksia
        - Matkapuhelin = yliopistolla lataus / akku kestää noin viikon stand-by tilassa
        - Kahvinkeitin = en juo kahvia / kaakaon ja teen juon opiskelijaravintolassa
        - Mikro = en omista / käytin aiemmin vain jääkaappipakastin-uuni-liesi trioa
        - Hiustenkuivaaja = en omista
        - Huoneiston lämmitys = vesikiertoinen

        P.S. Vietän muutenkin 12 tuntia kampuksella luennoilla, harjoituksissa, tenteissä ja labrassa. Ei minulla ole aikaa/rahaa kaikkiin mahdollisiin pienkoneisiin.

        Autoa en omista, vaan liikun lähes täysin jalan - ajoittain myös polkupyörällä ja junalla. Siinäkin säästyy tuhansia euroja vuodessa.

        tuli alku pariin kertaan, no ei se mitään.


      • huippua!
        tiukalla budjetilla kirjoitti:

        Monia noista en edes tarvitse.
        - TV / irtisanottu
        - Imuri

        Ainoat sähkölaitteet oli ruoanvalmistus ja valaistus, jääkaappi ja liesi/uuni korvautuu opiskelijaravintoloilla. Kannettava toimii työ ja viihdekeskuksena. Pyykin voi pestä tarpeen mukaan pestä pesulassa muutamalla eurolla itse (tulee paljon halvemmaksi kuin satojen eurojen oma kone).

        Monia noista mainitsemistasi en edes tarvitse
        - Imuri = Swiffer
        - TV = irtisanottu / en omista digiboksia
        - Matkapuhelin = yliopistolla lataus / akku kestää noin viikon stand-by tilassa
        - Kahvinkeitin = en juo kahvia / kaakaon ja teen juon opiskelijaravintolassa
        - Mikro = en omista / käytin aiemmin vain jääkaappipakastin-uuni-liesi trioa
        - Hiustenkuivaaja = en omista
        - Huoneiston lämmitys = vesikiertoinen

        P.S. Vietän muutenkin 12 tuntia kampuksella luennoilla, harjoituksissa, tenteissä ja labrassa. Ei minulla ole aikaa/rahaa kaikkiin mahdollisiin pienkoneisiin.

        Autoa en omista, vaan liikun lähes täysin jalan - ajoittain myös polkupyörällä ja junalla. Siinäkin säästyy tuhansia euroja vuodessa.

        ..tauksestasi tiukalla budjetilla. Todella ovelaa, järkiperäistä! Voi, ollappa vielä sinkkuopiskelija...muttakun on jo siinä iässä että on lapsi ja koira ja pyykinpesukone :) Otan neuvoistasi vinkin ja kerron ne sitten 10v päästä lapselleni kun siirtyy opiskelemaan.
        Onnea opinnoillesi ja mielenkiintoista elämää!


      • ihana.vapaus
        tiukalla linjallako kirjoitti:

        ..sähköliittymän...siis sulla ei mee mitään käyttösähköön; pyykkinpesukone, imuri, tv, puhelimenlataus, kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja, huoneiston lämmitys... siis ihan uteliaisuudesta; kerro kuinka selviät tai kuinka olet löytänyt toisen tavan elää - kuin täällä normiyhteiskunnassa... kerro. Minua kiinnostaa aidosti.

        Eihän kotona sähköä tarvitse olla, ellei halua valoja ym latauksia eikä laita ruokaa eikä käytä jääkaappia tai pyykkikonetta.
        Meillä ainakin toimii kaukolämmitys, ja luulisin vessan toimivan ilman meikäläisen sähköä, sitä en tosin tiedä tarviiko siihen johonkin laitteen osaan virtaa, pitäis selvittää.
        Muutahan ei tarvi kuin lämmön ja toimivan vessan. Pimeässä nukutaan, muualla ladataan koneet ja puhelimet, ja muualla syödään, kämppä siivotaan pyyhkimällä mopeilla yms.
        Sopii opiskelijoille, äiti pesee pyykit kun vaivautuu viemään sinne.


      • onni.yksillä
        kkook kirjoitti:

        ..vaikka olen köyhä ja samas tilanteessa kuin sä, ei meillä ole rähjäisen näköistä; siivoan, korjaan, tuunaan, kierrätän ja puhastelen sen eteen että kotini on linnani. Minusta kotia ei tarvitse hävetä - jos sen eteen myös tehdään vähän työtä.

        Hän varmaan tarkoitti rähjäisen näköisellä sitä, ettei ole uusia naistenlehtien sisustuksia ja huonekaluja. Uskoisin että ei kyse olekaan siivottomuudesta tai sellaisesta.


    • Kahden talous

      Emme yritä säästää ja niin ollen joku kuukausi menee miinukselle, toisena saattaa jäädä 1500E.

      Yhteiset nettotulomme ovat n. 2400E/kk.

    • Ohjaaja, yks. sosala

      Säästötilille menee automaattisesti pikkasen päälle 160€/kk, sit tilistä saattaa jäädä tämän päälle muutamia satasia, jos elää tiukalla linjalla. Esim. viime kuussa jäi öö 7€. Pääosa tilistä menee asuntolaina opintolaina laskut ja syöminen järjestyksessä.

    • Moni kakku päältä

      Meillä on nettotulot 3200 /kk joka voi vaikuttaa suurelta mutta kun samalla yritetään maksella asuntolainaa pois niin siihen menee puolet. Loput vie sitten ruoka ja laskut ja pari romuautoa (10v. vanhoja). Koitettiin vähän aikaa selvitä yhdellä autolla mutta kun täällä maalla ei pääse edes kauppaan ilman autoa ja kakaroita jos pitää viedä terkkarille tai tarhaan niin autolla sekin on tehtävä. Ulospäin meidän perhe näyttää ehkä ihan kohtuuhyvin toimeentulevalta mutta mitään ei ole säästössä ja joskus on laskujen kanssa taiteiltava. Vaatteita ei osteta kuin pennuille ja talo on 30 vuotta vanha ja sisältä pitäisi uusia melkein kaikki. Ei vaan ole sitä fyrkkaa.

      Kyllä me kuitenkin yritetään. Vaimo koittaa laittaa omaa bisnestä pystyyn kun täällä ei ole mitään työpaikkoja mutta siihenkin tarvitaan uutta lainaa, niinkuin ei olisi jo entistäkin tarpeeksi. No, vaikka piukilla ollaan niin kyllä tämän joskus täytyy helpottaa.

    • redshift

      Siitä lähtien, kun opiskelijana muutin pois vanhempien luota, olen aina siirtänyt palkoista ja tuista 15% säästötilille. Se on toki ollut helppoa kun tuloja on ollut riittävästi normaalielämiseen vaikka pienituloinen olenkin edelleen vaikken opiskelekaan enää. Toki niitä säästöjä tulee aina välillä käytettyäkin, lomamatkat rahoittuu säästöillä ja esim vuokravakuudet tai yllättävät menot. Olen kuitenkin pyrkinyt siihen että on koko ajan sellanen summa rahaa säästössä, jolla elää pari kuukautta täysin jos jäisi vaikka ilman töitä (kelan ja sossun nopeuteen on turha luottaa ja lainaa en halua ruinata). Mainittakoon vielä että tulot on nyt n. 1100€ kuukaudessa, ei sitä ihan köyhyydeks voi kutsua.

      • Sami30WW

        9/2006 otin asuntolainan (42000e, 60m2 rivari vm-90), silloin ei säästöjä ollut. 10/2012 ois tarkoitus maksaa laina kokonaan pois ylimääräisellä lyhennyksellä, jota duunarina olen säästellyt.
        Eli paskaduunia olen tehnyt tän 6.n vuoden ajanjaksolla yhteensä 3,5 vuotta, ja nyt olen ansiosidonnaisella, josta myös säästän joka kk 400-500 e/kk. Kun tippuu peruspäivärahalle säästöön voi enää laittaa 100 - 150 e/kk, mutta eipähän ole enää asuntolainaa ja menot ovat todella pienet.
        Lainanmaksusuunnitelma oli alunperin 18 vuotta.


      • vielä virkku
        Sami30WW kirjoitti:

        9/2006 otin asuntolainan (42000e, 60m2 rivari vm-90), silloin ei säästöjä ollut. 10/2012 ois tarkoitus maksaa laina kokonaan pois ylimääräisellä lyhennyksellä, jota duunarina olen säästellyt.
        Eli paskaduunia olen tehnyt tän 6.n vuoden ajanjaksolla yhteensä 3,5 vuotta, ja nyt olen ansiosidonnaisella, josta myös säästän joka kk 400-500 e/kk. Kun tippuu peruspäivärahalle säästöön voi enää laittaa 100 - 150 e/kk, mutta eipähän ole enää asuntolainaa ja menot ovat todella pienet.
        Lainanmaksusuunnitelma oli alunperin 18 vuotta.

        Olemme molemmat eläkkeellä, yhteensä eläkkeemme ovat 2120e netto. Elämme 1000 eurolla kuukauden, loput menee säästötilille.Asunto on oma rivitalon pätkä, auto pieni ja vanha, velkoja ei ole. Keräämme marjat ja sienet, mies hirvestää ja kalastelee, minulla omat harrastukseni. pientä ja tyytyväistä elämää. Käymme parin vuoden välein jossakinpäin reissussa, viimeksi Irlannissa.Meille riittää tämä.


      • Nuori mies__
        vielä virkku kirjoitti:

        Olemme molemmat eläkkeellä, yhteensä eläkkeemme ovat 2120e netto. Elämme 1000 eurolla kuukauden, loput menee säästötilille.Asunto on oma rivitalon pätkä, auto pieni ja vanha, velkoja ei ole. Keräämme marjat ja sienet, mies hirvestää ja kalastelee, minulla omat harrastukseni. pientä ja tyytyväistä elämää. Käymme parin vuoden välein jossakinpäin reissussa, viimeksi Irlannissa.Meille riittää tämä.

        että joku kerää luonnosta antimet. Itsellänikin olisi tavoite elää mahdollisimman omavaraisesti tulevaisuutta ajatellen. Esim. aurinkopaneelit, tuulienergia, varaava takka, kasvihuone, marjastus, kalastus, metsästys. Autolla en tee mittää, puucee ois hienoa, kaivo, pieni sauna ja omaa mettää, tai saa sitä ilmaispuutakin silloin tällöin mistä vaan. Eipä olisi menot paljon mittää. Töitä olen ajatellut freelancerina kotona, eli semmosta hommaa mitä voisin tehdä vaikka kuolemaan asti.


    • pääomatuloton

      sitten senttiäkään, yhteenlasketut tulomme on, puolison netto 1400-1600 kk:si omani työttömyyskorvaus 560 e kk:si eli noin 2000 E . Lapsia 3 joista kaksi asuu kotona ammattikoululaisia jotka eivät saa kuin pienimmän opintotuen , joutuvat kulkemaan kouluun omalla (minun) autolla koska 3 :nen vuosikurssin opiskelijoille ei myönnetty asuntola paikkaa ja vuokra-asuntoa ei löytynyt semmiseen hintaan että olisi voinut vuokrata. Kummankin on pakko ppitää autoa koska maalla julkiset kulku yhteydet ovat lopetetut,Lainoihin menee joka kksi 500 ekee, ruokaan kasvaville lapsille noin 800 ekee,(Ensimmäiseen kauppaan on 20km.) lehti, puhelin bensiini ,yms,en edes jaksa laskea paljonko,Ruuan teen itse, alusta loppuun, lääkekuluihin menee 200-300 € kuussa ( reuma,verenpaine,kolestroli,astma, allergia,) ja kolmet silmälasit. Siksi tuntuu niin hullulta maksan työttömyyskorvauksestani veroa 20 prosenttia, siis enemmän kuin ne joilla on pää-oma tuloa eli olen siis rikas. KUn olen kertonut asiasta eli korvauksen verotusprosentista kukaan ei kukaan joka ei ole itse kokenut moista ei usko.Siis valitan turhaan olen rikas tuloillani

      • hiilarihöttö

        Saanko kysyä, että onko nimimerkki pääomatuloton lihava? Tai puoliso? Kun lääkkeisiin kuluu työikäisiltä ihmisiltä 200-300euroa kuussa ja on reumaa, verenpainetta, kolestrolia, astmaa ja allergiaa?

        Ruokavaliolla saadaan nimittäin merkittäviä hoitotuloksia e.m. taudeissa.


    • budjetointi

      298 €/kk (opintoraha)
      - 29,80 €/kk (ennakonpidätys)
      - 200 €/kk (elintarvikkeet, oppimateriaali jne.)

      = noin 50 €/kk säästöön, 500 € kerran pari vuodessa sijoituksiin

      • 18181818181

        yhteensä noin 7500/kk nettoa, ei lainoja, ei autoa, syödään vain tarjous ruokaa, käydän napureilla saunassa, vettä haemme kirjastosta kannulla, ei tv:tä, dvd, puhelinta tai muuta elektroniikkaa, ei nettiä(kirjastossa ilmaista) säästöön jää noin 5500/kk aika köyhää on


    • KöyhäVastaOnKun

      Tietääkseni KÖYHÄLLÄ ei ole varaa ostaa joitakin tavallisia pakollisia asioita ilman talouden kaatumista.
      Tässä muutama esimerkki (rikkoutuneen esineen tilalle):
      - tietokone
      - talvikengät
      - silmälasit
      - farkut
      - talvitakki
      - matkalaukku
      - kamera
      - puhelin
      JA
      - hammaslääkärissä käynti
      - hiustenleikkuu
      - gynekologi

      Yksi kappale kutakin esinettä riittää taloudessa esim. tiuetokone ja talvitakki.
      Olisipa itsellä varaa edes yhteen ilman talouden kaatumista.

      • itsehommittavanuukan

        Matkalaukku? Rikkoutuneen tilalle? Miksi huushollissa pitäisi olla ainuttakaan matkalaukkua, kun ei ole varaa matkustaa? M-laukun voi myydä rahapulassa (jos se on ehjä) ja ostaa tarpeellista. Jos sitten tulee akuutti hätä hinata rojua jonnekin, kaupasta pahvilaatikko ja naruja/jeesusteippiä virittelemään. Ja kamerasta tulee sama juttu mieleen, myynti ja puhelimella kuvia, jos tarpeen.
        JA hiustenleikkuu.. hiukset kumilenkillä ponnarille..
        Hammaslääkärin tarpeen (ehkä) voi estää, kun osaa huolehtia itse hampaistaan..


    • ei.ne.pienet.tulot

      Säästöön jää yleensä muutama kymppi, joskus jopa satanen. Pakko pienistä tuloista heti kärkeen ottaa johonkin sivuun se summa. Samassa yhteydessä kun maksaa asumisen. Sen jälkeen loput käyttää tarpeensa mukaan.
      Joskus jopa jää tilille lisäksi muutama kymppi, sekin kannattaa siirtää säästöön.

    • vain.elämää.ei.sen.enem

      On monenlaisia elämäntilanteita. Mielestäni kannattaa säästää silloin kun voi, aina nimittäin ei voi, kuten tässäkin ketjussa ihmiset kertovat.
      Hyviä vinkkejä kaikilta saa, kiitos siitä!

    • mummu1948

      Menisit asiaa käsitteleville foorumeille vääntään juttua.
      ......................................................................................................
      Kun tulot ovat alle köyhyysrajan 1170€/kk, 12x 1170= 14040€/v. nettona.
      On ainoa millä saisi säästöä pidättäytyä muista kuin asumis- ja ruokamenoista.
      Ihminen ei vain elä pelkästään leivästä ja kerran täällä vain eletään.
      Käytän sähköä, mediaa, liikun julkisilla, hankin vaateita, käyn joskus viihteellä, annan lahjoja, annan myös rahaa lapsille ja lapsen lapsille.
      ...................................................................................................

      Kuule hanki sinä itsellesi elämä ja huolehdi omista menoistasi ja säästöistäsi.

    • Saanpaollarauhassa

      Ei jää ja ei riitä rahat. Saan vanhemmilta pientä apua. Käyn tukitöissä. Sähköä ei kulu,kun ei sähkölaitteita ole kuin uuni ja pyykinpesukone. Lamppuja ei ole kuin muutama . Ei tv.tä tms. Syön yleensä jotain hapankorppuja,riisikakkuja,vettä,joskus omenamehua tai muuta vitaminoitua mehua. Vaatteet haalin minkä mistäkin. Muiden silmissä olen hylkiö,mutta ei se minua haittaa.

    • roletaari

      Äärestä toiseen. Joskus kuukauden menot ylittävät rutkasti eläkkeem. Onneksi useimmiten kaikki killingit eivät hupene. Koska emme säästä nii en osaa vastata tuohon. Vuoden mittaan on vaihtelua hyvin paljon.

    • Anonyymi

      Nettotulot hiukan vajaat 3000 euroa. Säästöön pyrkinyt kuukausittain laittamaan 600 euroa.
      Säästökertymä 32 000 euroa.
      En tupakoi, en käytä alkoholia, työpaikka kustantaa työmatkan, ei lapsia, puolison kanssa velattomassa asunnossa.

      • Anonyymi

        No, siinä on otetta. Kun itsellä menee vain satanen/kk, niin se on kyllä aivan liian vähän.
        Kun saan auton maksettua, niin pitää ainakin tuplata tuo säästöosuus.
        Kyllä eläkeläinenkin saa sen verran kasaan, että saa 200/kk säästöön, sillä jos
        tuhlaisi kaiken, niin se haiskahtaisi pahasti kulutusjuhlilta, mikä olisi häpeä.


    • Anonyymi

      Noin 50 e kk vähintään, periaate että tilillä on ennen seuraavaa rahapäivää yhden kauppareissun verran.

    • Anonyymi

      Emme säästä mutta jotain jää kuluttamattakin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe