ELÄMÄN LÄHDE
”Sinun tykönäsi on elämän lähde” (Ps.36:10).
-----
Minulla on kaivo. Sen vesi ei ole kovinkaan hyvää juotavaksi. Niinpä juomaveden haenkin naapurista, koska sen vesi tulee läheisestä lähteensilmästä.
Monin paikoin lähteillä onkin suuri merkitys puhtaan veden saamiseksi. Moni kaupoistakin myy tänään lähdevettä ja sen menekki on ollut kasvussa.
Raamatusta voimme lukea (Joh. 4:1-26), kuinka Jeesus tapaa kaivolla samarialaisen naisen Sykar-nimisessä Samarian kaupungissa keskipäivän aikaan (5,6).
Nainen saapuu kaivolle ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle:
"Anna minulle juoda" (7).
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat (http://fi.wikipedia.org/wiki/Samarialaiset) .
Nainen ihmetteleekin:
"Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa” (9).
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." (10).
Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista. Hän luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi.
Jeesus tarkentaa sanomaansa:
"Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"13,14).
Edelleen nainen käsittää väärin (15), kunnes Jeesuksen kaikkitietävyys avaa naisen ymmärryksen (19).
Jeesus kyselee naisen perhesuhteista, joita nainen yrittää ensin peitellä (16,17). Jeesuksen naisen yksityiselämää koskeva paljastus (18) koskettaa naisen omaatuntoa ja herättää hänessä kunnioitusta Jeesusta kohtaan (19).
Nainen ei kysy ”profeetalta”, miten hän saisi syntinsä anteeksi ja kelpaisi Jumalalle, vaan ottaa esille vuosisatoja juutalaisten ja samarialaisten välillä vallinneen riitakysymyksen; Onko oikea rukouspaikka Garissimin vuorella vai Jerusalemissa (20).
Näin vaihtamalla puheenaihetta nainen yrittää kääntää kiusallisen yksityiselämäänsä koskevan keskustelun toisaalle.
Jeesus opettaa, ettei Uuden Liiton palvelus ole paikkaan sidottu (21-24).
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (24).
Jeesus ilmoittaa naiselle, että hän Messias (25,26):
”Minä se olen”.
Kun luemme Joh. 4. lukua eteenpäin, huomaamme, että naisessa oli syntynyt usko Kristukseen. Tätä ilosanomaa naisen oli kiire julistamaan muillekin Sykarin asukkaille.
Vesiastia, jota hänen oli tultava uudelleen hakemaan (28), sai nyt jäädä.
---
Miten sinä julistat ilosanomaa (evankeliumia) Kristuksesta?
”Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä” (Jaak. 3:11)?
Onko sinun astiassasi makeaa vai karvasta vettä?
Elämän lähde/Elävä vesi
4
128
Vastaukset
* Tässäpä on nyt se vesi, josta Jeesus puhuu Joh.3:5. "Vedestä ja Hengestä." Elämän vedestä, ei kastevedestä. Tämä vesi uudistaa sydämen, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään, eli uudestisynnyttää Ylhäältä, ja niin on JOKAISEN Hengestä syntyneen laita.
* Tämä yhdistäminen nämä "vesiasiat" siitä, mitä Jeesus puhuu eri Raamatun kohdissa vedestä, on sitä raamatullista kontekstia, eli asia yhteyttä. Ja niinpä on täysin Raamatun Hengen mukaista kun puhutaan vedestä uudestisyntymisen yhteydessä, on otettava huomioon kaikki asiayhteydet, eikä voi suinkaan yhden sanan perustalle rakentaa minkäänlaista oppia.
* Kiitos muuten hyvästä kirjoituksesta, niinkuin yleensä kirjoitat asiaa ja maltillisesti.Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).
Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
--
Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.
"Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
"Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
--
Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.
Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).
Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).Tapio522 kirjoitti:
Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).
Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
--
Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.
"Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
"Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
--
Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.
Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).
Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).ymmärrä ollenkaan mitä Jeesus opetti nikodemukselle? Ei pappien käsien peseminen sivua mitenkään oppia uudestisyntymisestä.
* Ja tuo, että ohitat täysin mitä vastasin Jeesuksen tarkoittamasta vedestä, ja mitä Jeesus toisaalla puhuu vedestä, et tahdo ottaakaan vastaan Sanan opetusta, vaan sivuutat sekeän sanoman ja alat selittää aivan omia järjenpäätelmiäsi.
* On aivan sama mitä Nikodemus oli hetnyt tai uskonut lakiuskossaan, vaikka olkin kansan opettaja, hän tunsi ainoastaan lainkiemuroita, ei sitä evankeliumia jota Jeesus oli tullut opettamaan. Eikä Nikodemuksen mielipiteillä ollut mitään virkaa, siihen, mitä Jeesus halusi kansankynttilälle opettaa. Nikodemus puhui lihallisesta syntymisestä, sen Jeesus kumosi ja opetti miten uudestisynntytään uudesti Ylhäältä, ja Hengestä. Uudestisyntymällä ei ole mitään yhtymäkohtaa maahan eikä toiseen ihmiseen. Siispä se ei voi olla mikään kaste, ei uskovien eikä , vielä vähemmin vaujoen kastamiseen!
Uudestisyntymässä uskova liitetään Krstukseen, Hengessä. Sen voit lukea 1Kor12:13. Tässä ei puhuta vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä, jossa liitytään Kristukseen ja tullaan tuntemaan Kristus sisäisesti, vesikasteessa, uskovien upotuskasteessa liitetään näkyvään maalliiseeen Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan, joka ei ole kirkko nykyisellään, koska se kastaa vauvoja vastoin Raamattua!Mohikaani_27 kirjoitti:
ymmärrä ollenkaan mitä Jeesus opetti nikodemukselle? Ei pappien käsien peseminen sivua mitenkään oppia uudestisyntymisestä.
* Ja tuo, että ohitat täysin mitä vastasin Jeesuksen tarkoittamasta vedestä, ja mitä Jeesus toisaalla puhuu vedestä, et tahdo ottaakaan vastaan Sanan opetusta, vaan sivuutat sekeän sanoman ja alat selittää aivan omia järjenpäätelmiäsi.
* On aivan sama mitä Nikodemus oli hetnyt tai uskonut lakiuskossaan, vaikka olkin kansan opettaja, hän tunsi ainoastaan lainkiemuroita, ei sitä evankeliumia jota Jeesus oli tullut opettamaan. Eikä Nikodemuksen mielipiteillä ollut mitään virkaa, siihen, mitä Jeesus halusi kansankynttilälle opettaa. Nikodemus puhui lihallisesta syntymisestä, sen Jeesus kumosi ja opetti miten uudestisynntytään uudesti Ylhäältä, ja Hengestä. Uudestisyntymällä ei ole mitään yhtymäkohtaa maahan eikä toiseen ihmiseen. Siispä se ei voi olla mikään kaste, ei uskovien eikä , vielä vähemmin vaujoen kastamiseen!
Uudestisyntymässä uskova liitetään Krstukseen, Hengessä. Sen voit lukea 1Kor12:13. Tässä ei puhuta vesikasteesta, vaan kasteesta Hengessä, jossa liitytään Kristukseen ja tullaan tuntemaan Kristus sisäisesti, vesikasteessa, uskovien upotuskasteessa liitetään näkyvään maalliiseeen Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan, joka ei ole kirkko nykyisellään, koska se kastaa vauvoja vastoin Raamattua!Kaste ei ole pelkkää vettä ("vesikaste").
Veden lisäksi kasteeseen liittyy Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Erityisesti Henki (Joh.3:5, 1.Kor.12:13).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666044Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per563036- 312193
- 131817
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181760
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131522- 181519
- 491495
- 91463