Harjavallan sairaalassa ollut lainvastaista toimintaa

OPM

Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisullaan 134/2/09 ilmaissut käsityksenä että Harjavallan sairaalan kuntoutusosasto 25 (ns. vaihekuntoutushoito) on menetellyt lainvastaisesti.

Oikeusasiamies teki Harjavallan sairaalan tarkastuksen 4.9.2008 ja päätyi tarkastuksen johdosta tutkimaan osastolla 25 ollutta hoitokäytäntöä.

Valvira (entinen TEO) antoi asiasta lausuntonsa ja totesi että vaihekuntoutushoidon toteuttaminen on ollut lainvastaista tahdosta riippumattomassa hoidossa olevien potilaiden kohdalla. Käytännössä osasto on tehnyt lainvastaisia perusoikeuksien rajoittamisia ja rajoituksian suuremmassa laajuudessa kuin mielenterveyslaki antaa oikeuden. Myös potilasasiakirjoissa ja potilaiden informoinnissa on ollut puutteita.

Valviran antaman lausunnon jälkeen sairaala on korjannut käytäntöjään. Huomattavaa on että valvontaviranomainen (lääninlääkäri) on ollut tietoinen osaston menettelytavoista ja vaikka toiminta on ollut lainvastaista ei ole hän siihen puuttunut. Koska osasto on muuttanut heti Valviran lausunnon jälkeen toimintatapojaan ja lääninlääkäri on sallinut lainvastaiset menettelytavat antoi oikeusasia mies vain käsityksen siitä että sairaala on menetellyt lainvastaisesti. Lainvastainen menettely on koskenut perusoikeuksien rajoituksia ja nämä rajoitukset ovat perustuneet lainvastaisiin osaston sääntöihin.


Tässä on taas loistava esimerkki siitä että mielenterveyspotilaita saadaan kohdella lainvastaisesti kenenkään siihen puuttumatta. Yksityishenkilö teki asiasta kantelun kesäkuussa vähän ennen oikeusasiamiehen suorittamaa tarkastusta ja perusteli aika pitkälti kaikki samat asiat ja lainvastaisuuden johon eoam ja Valvira puuttuivat. Silti valvontaviranomaisilla kesti lähes kaksi vuotta tehdä asiasta päätös.

Tätä lukiessanne teidän on hyvä miettiä ja todeta että mitä niillä "hulluilla" on väliä. Kai niitä saa huonosti kohdella että oppivat vähän tavoille. Ei sanon minä. He ovat ihmisia siinä missä muutkin ja heille pitää myös suoda perustuslain takaama suoja mielivaltaa ja vallan väärinkäyttöä vastaan. Mielenterveyslaki antaa oikeuden rajoittaa mielisairaiden perusoikeuksia heidän "hyväkseen" / muiden turvaksi. Mutta mielenterveyslaki takaa myös tietyt oikeudet ja turvan näille "hulluille" suojaksi vallan väärinkäyttöä vastaan. Tällä osastolla tämä ei toiminut koska valvontaviranomainen salli lainvastaisen menettelyn (lukee päätöksen sivulla 10 sanamuodolla: sairaalan noudattama menettely on kuitenkin ollut psykiatrisen hoidon valvonnasta vastaavan lääninlääkärin tiedossa joka ei ole puuttunut menettelyyn). Näille "hulluille" ei antanut suojaa perustuslaki eikä viranomaisten valvontatoimet. Olivatko he eläimiä.. vailla oikeusturvaa..

38

3668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulluksi leimaaminen

      Ne jotka ajattelee ettei hulluilla niin väliä, miettikääpä sitä että kuka tahansa voi saada diagnoosin, oli terve tai kahjo.

    • ei vain 25

      "antoi oikeusasia mies vain käsityksen siitä että sairaala on menetellyt lainvastaisesti." Koko Harjavallan sairaala on menetellyt lainvastaisesti, ei vain osasto 25. Henkilökunta työkyvyttömyyseläkkeelle,kun ei osaa alansa lainsäädäntöä!

      • ...

        Ratkaisu on jo kokonaan luettavissa nurmisen sivuilla.


      • !?X

        Kuka virkamies osaa sen alan lainsäädännön jolla toimii. Kuntalakimiehetkään ei osaa eikä muissa yliopistoissa liene sen parempi puhkilukukoulutus!


      • hyvävelikerho

        Aloittajalle sanoisin että ei ole mitään valvontaviranomaisia. Ne ovat vain suojatyöpaikka jossa ei valvota mitään muuts kuin omia ja valtion etuja.
        Tiedossani on tapaus kun potilas pyysi kiireellistä apua valviralta kun oli joutunut sairaalaan tahdonvasraisesti. Kesti kahdeksa
        n kuukautta postin tulo. Potilasta pidettiin 6 kk väkisin sairaalassa ja 2 kk kotiutumisen jälkeen tuli kirje
        valvirasta kotiin. Siinä luki että olemme vastaanottaneet valituskaavakkeenne. Olemme olleet yhteydessä kyseiseen lääkäriin ja katsomme että ei ole aihetta käsittelyyn. Kirjeen tulo kesti 8 kk n.sadan kilometrin matkalla.
        Ja kiireelliseen avunpyyntöön vastaus rikä kukaan vaivautunut edes soittamaan ja kysymään mitä kuuluu asialle. Päätös tuli hyvävelikerhon tapaan kielteisenä ja matkusti kauan.


      • Ajatelmia

        Valvontaviranomaiset eivät pysty vaikuttamaan nopeasti tilanteeseen. He antavat yleisiä suuntaviivoja ja toteavat jälkikäteen että onko menetelty lainvastaitaisesti tai tehty hoitovirhe. Ensisijainen ja nopein tapa vaikuttaa esim. M3 hoitopäätökseen on oman asianajajan hommaaminen esimerkiksi oikeusaputoimistosta ja "riitauttaa" hallinto-oikeuteen hoitoonmääräämispäätös välittömästi. Valitettavan usein hallinto-oikeuskin on vain kumileimasin. 3 kk jälkeen uusitaan hoitoonmäärämispäätös ja viimeistään tässä tilanteessa tarvitsisi olla asianajaja ja riitauttaa tämä uusintapäätös. Onko tämä tuttusi tehnyt nämä asiat ennen Valviraan yhteydenottamista. M3 on hallintopäätös ei asia johon Valvira pystyy suoraan vaikuttamaan.


      • ouduksun
        !?X kirjoitti:

        Kuka virkamies osaa sen alan lainsäädännön jolla toimii. Kuntalakimiehetkään ei osaa eikä muissa yliopistoissa liene sen parempi puhkilukukoulutus!

        Ei liene vaikeaa olla rikkomatta lakia,tuskin on mitään velvotteita sen suhteen, että lakia on pakko rikkoa...???


    • JOKU.........

      osatso 25sella 23sella ja 43sella ja voin snoa että henkilöku7nta on todella epäp0ätevää ja he käyttäytyvät vittumaisesti he myös vittuilevat potilaille, todellinen paskalaitos sanon minä.

      • -

        Opettele kirjoittamaan..


      • OPM

        Kappas vaan. On uutiskynnys asiasta ylittynyt sekä Iltalehden että Aamulehden nettisivuilla on asiasta juttu.


      • ...

        näin on. Pitänee muistaa, että suurin osa hoitajista ja muusta henk.kunnasta tekee työnsä hyvin niihin resursseihin nähden, joita heille on annettu käytettäväksi. Eri asia on, jos ihminen taantuu kehitysasteeltaan pieneksi lapseksi, sitä alkaa kuvittelemaan helposti, että yksi vittumainen ihminen = kaikki vittumaisia ihmisiä. Yleistäminen ei ole kovinkaan fiksua. Myös mieleltään sairaat ihmiset näkevät toisinaan kaikki ihmiset itselleen jonkinasteisena uhkana ja näkevät normaalin kehon viestinnän ilmeineen ja eleineen vääristyneinä, jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.


      • JOKU::::::::::::::::

      • Pölhö Kustaa!
        ... kirjoitti:

        näin on. Pitänee muistaa, että suurin osa hoitajista ja muusta henk.kunnasta tekee työnsä hyvin niihin resursseihin nähden, joita heille on annettu käytettäväksi. Eri asia on, jos ihminen taantuu kehitysasteeltaan pieneksi lapseksi, sitä alkaa kuvittelemaan helposti, että yksi vittumainen ihminen = kaikki vittumaisia ihmisiä. Yleistäminen ei ole kovinkaan fiksua. Myös mieleltään sairaat ihmiset näkevät toisinaan kaikki ihmiset itselleen jonkinasteisena uhkana ja näkevät normaalin kehon viestinnän ilmeineen ja eleineen vääristyneinä, jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

        Kun mielisairaanhoitaja vihdoin on eläkeiässä, pitkän ja ankaran rasittavan hourulassa palvelunsa jälkeen, voimme havaita hänessä selviä oireita mielisairauksista. Sama koskee psykiatreja ja kaikkia muitakin jotka kamppailevat mielenvikaisten kanssa, heidän parastaan ajatellen. Näin myös Harjavallassa!


      • Onkohan...

        tää provo, vai olenkohan itte kirjottanut kännissä? :/

        Etsiskelen vain kännikirjoituksiani....


      • VIRHE...
        Onkohan... kirjoitti:

        tää provo, vai olenkohan itte kirjottanut kännissä? :/

        Etsiskelen vain kännikirjoituksiani....

        "TARKOTIN SIIS TÄTÄ"

        olen ollut....
        osatso 25sella 23sella ja 43sella ja voin snoa että henkilöku7nta on todella epäp0ätevää ja he käyttäytyvät vittumaisesti he myös vittuilevat potilaille, todellinen paskalaitos sanon minä.


      • perusoikeudet
        VIRHE... kirjoitti:

        "TARKOTIN SIIS TÄTÄ"

        olen ollut....
        osatso 25sella 23sella ja 43sella ja voin snoa että henkilöku7nta on todella epäp0ätevää ja he käyttäytyvät vittumaisesti he myös vittuilevat potilaille, todellinen paskalaitos sanon minä.

        Valita saamastasi hoidosta suoraan eduskunnan oikeusasiamiehelle. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.oikeusasiamies.fi

        Jos ensin ilmoittaa Satakunnan sairaanhoitopiirin potilasasiamiehelle, asia ei etene koskaan ja sama meno jatkuu. Potilasasiamies on todellisuudessa henkilökunnan puolustaja, ei potilasoikeuksien puolustaja Satakunnassa.

        Valvira on omien etujen tavoittelija, ei potilasoikeuksien puolustaja. Laki potilasoikeuksista sekä perustuslain toinen luku ovat hyviä pykäliä. Jos hoitohenkilökunta rikkoo näitä, valita aina oikeusasiamiehelle.

        Kerro aina hoitoaika ja paikka. Harjavallassa on ala-arvoista hoitoa ihmisoikeuksien vastaisesti.


      • Kantelun paikka

        Vehkala ei osaa ammattietiikkaa, vaan julkistaa netissä gang stalking-uhriensa elinikäiset epikriisit, yhteystiedot jne.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12443996
        Kaikkien uhrien kannattaa nostaa kantelu Valviralle!


      • valtiomahti
        perusoikeudet kirjoitti:

        Valita saamastasi hoidosta suoraan eduskunnan oikeusasiamiehelle. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.oikeusasiamies.fi

        Jos ensin ilmoittaa Satakunnan sairaanhoitopiirin potilasasiamiehelle, asia ei etene koskaan ja sama meno jatkuu. Potilasasiamies on todellisuudessa henkilökunnan puolustaja, ei potilasoikeuksien puolustaja Satakunnassa.

        Valvira on omien etujen tavoittelija, ei potilasoikeuksien puolustaja. Laki potilasoikeuksista sekä perustuslain toinen luku ovat hyviä pykäliä. Jos hoitohenkilökunta rikkoo näitä, valita aina oikeusasiamiehelle.

        Kerro aina hoitoaika ja paikka. Harjavallassa on ala-arvoista hoitoa ihmisoikeuksien vastaisesti.

        Eduskunnan oikeusasiamies on samaa puulaakia, yhtä tyhjän kanssa. Valviran kanssa kompuksessa ja palkan maksaa valtio. Joten kun valtion viranomaisia syytetään niin luuletko että sinun asiaasi ajaa valtion palkkaa nauttiva toinen viranomainen. Ei aja kukaan.
        Valtio pitää siitä huolen.


    • legalzedwriter

      Nostatko sinä....?

      • tilastollisuus

        Jokaisen uhrin kannattaa tehdä oma kantelu. Siten Valvira ja eduskunnan oikeusasiamies uskovat helpommin, kun tilastot ovat isommat samasta aiheesta.


      • anonymous32432

        Ihmiset eivät oikein ymmärrä, että kyse ei ole mistään karkkipussin väärin punnitsemisesta, josta tehdään ilmoitus kassalle vaan oikeista ihmisoikeusrikkomuksista.


    • kirtosi

      Porilaista ei heilauta mikään ennenkuin sattuu omalle kohdalle. Niin omahyväistä sakkia.

    • Yksiomainen

      Minun isältäni lopetettiin kyseisessä paikassa ekana lääkkeiden antaminen, sitten ruoan antaminen ja lopuksi veden antaminen. Onneksi pääsi pois kyseisestä Mengelelaitoksesta ja nyt voi taas hyvin. Hengen lähtö oli lähellä. Onneksi omaiset olivat tilanteen tasalla.

      • Yksiomainen

        Korjaus edelliseen. Pahoittelen virhettäni. Kyseessä ei ollut Harjavallan sairaala, vaan eräs toinen lähellä oleva laitos. Pyydän Harjavallan sairaalan henkilökunnalta nöyrimmästi anteeksi huolimatonta virhettäni. Sorry.


      • Anonyymi
        Yksiomainen kirjoitti:

        Korjaus edelliseen. Pahoittelen virhettäni. Kyseessä ei ollut Harjavallan sairaala, vaan eräs toinen lähellä oleva laitos. Pyydän Harjavallan sairaalan henkilökunnalta nöyrimmästi anteeksi huolimatonta virhettäni. Sorry.

        Luulen tietäväni, mistä sairalasta on kyse. Eipä olisi uskonut, mitä kaikkea voi tapahtua ennen kuin joutuu itse todistajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen tietäväni, mistä sairalasta on kyse. Eipä olisi uskonut, mitä kaikkea voi tapahtua ennen kuin joutuu itse todistajaksi.

        Siis toinen sairaala eli tk-sairaala...


    • käsittämätöntä

      Herää kysymys onko joku teistä kirjoittajista ollut k.o. laitoksessa töissä ja mainitulla osastolla? Hoitomuoto voi tuntua omaisista ja potilaastakin kurjalta, mutta kokemus on se, että muutama vuosi sitten os 25 saatiin tuloksia, potilaat olivat poissa sairaalasta pidempään tai eivät enää palanneet sinne, vaan pärjäsivät omillaan. Miten on nyt? Voisivatko omaiset kertoa mielipiteensä? Jos osastolla on sääntöjä, niin se tekee hoitajista vittumaisia..ihan samalla tavalla kuin päiväkodissa, koulussa ja työelämässä on sääntöjä ja niitä pitää noudattaa, nyt vain on ollut kysymys aikuisista ihmisistä. Pitääkö psykiatrisessa sairaalassa ihmisten antaa maata sängyssä 24 h, käymättä suihkussa 2 vkoa ja sotkea ympäriinsä, hajottaa paikkoja , koska he ovat sairaita vai pitääkö heidän ottaa vastuu teoistaan? Herää myös kysymys, onko oikein, että ehkä jonkun teidän omainen makaa sängyssä 2 viikkoa 24h vaihtamattomissa lakanoissa, matoja kalsareissa, koska nykyään ei vaan voi viedä ketään pakolla suihkuun?....mielenkiinnolla kannanottoja odotellessa.

      • 25stä

        Onko kommentoijalla mitään käsitystä että millaiset säännöt osasto 25:lla oli aikanaan. Kyseessä ei ollut mitkään normaaliosaston säännöt ja normaalit asiat vaan lainvastaisten pakkokeinojen käyttäminen rangaistukseksi ja perusoikeuksien rajoittaminen rangaistukseksi muutamista pienistä virheistä. Omien vaatteiden käyttökielto tasoon perustuen oli lähinnä simputusta ja nöyryyttävää. Menisitkö itse esimerkiksi nöyryyttävissä "verkkareissa" töihin käskystä. Vaikka ihminen on mielisairas ja tahdosta riippumattomassa hoidossa niin hänen perusoikeutensa säilyvät silti ja niitä voidaan rajoittaa mielenterveyslain perusteella perustelluissa tilanteissa, ei rangaistukseksi. Mielenterveyslain yksi tärkeimmistä asioista on että hoito ei ole rangaistus, 25:n menetelmät olivat. Lempinimi "Koirakoulu" sopi hyvin osastoon.

        Suosittelesin jokaista tutustumaan itse oikeusasiamiehen ratkaisuun noin kymmenen vuoden takaa ja huomaamaan että esim. erästä esimerkki potilasta oli uhkailtu pakkohoidolla ellei suostuisi lainvastaiseen hoitoon vapaaehtoisesti. Onko uhkailu hyväksyttyvää hoitoa, eikö potilaille kuulu oikeusturva? Toinen esimerkki oli kroonisesti sairas potilas joka palasi aina uudelleen ja uudelleen sairaalahoitoon. Vai muka toimiva hoitomuoto?

        Alkuperäinen vaihekuntoutushoito oli mielivaltainen, potilaille ahdistava ja perustui uhkailuun, kiristykseen ja henkiseen väkivaltaan. Näin osa potilaista koki sen. Ehkä jotkut hyötyivät hoitomuodosta mutta lainvastainen menettely ei ollut asiallista hoitoa.


    • Harjavaltakesä2016

      Mä olin tuolla osastolla eristyksessä ja eristyksen ovi oli silloin auki niin sen takana mua odotti laitos siivoaja-mies,joka laittoi sormen suulleen ja teki hys liikkeen virnistys naamallaan.Katsoin äsken elokuvan aiheelta thaimaa pedofiilit ja lapset ja tuo sama hys liike oli mukana elokuvassa.Ikinä en anna anteeksi,että tuo siivoajamies yritti käyttää minua hyväkseen.Olin eristyksessä,mutta ovi auki.Lisäksi opiskeiljahoitaja mies heitti niin härskiä läppää,että huh.Sanoi,että meni hyvä pano sivu suun,kun toinen opiskelija jäi vierihoitamaan mua.Juu olin alasti ja minulla on silikonit ja olin puolustuskyvytön,mutta muistan kyllä ja muistan enemmänkin ,koska muistissani ei ole mitään vikaa.Psykoosinikin johtui lähinnä lepositeistä eli minut sidottiin kiinni ja annetttiin minulle tuntemattomia lääkkeiät ja minut vietiin tuntemattomaan ympäristöön tuntemattomien ihmisten luo ,joita huvitti minun tilanne.Jos joskus voin kostaa niin kyllä saatte takaisin.
      Ja se vitsi nimeltä lepositeet.Lepo?? SIIS mitä lepoa?
      Lisäksi kun olin eristyshuoneessa alasti,niin mulle tultiin sanomaan,että mun pitää laittaa vaatteet päälle ,kun kaikki potilaat näkee mut kameroista ja olin ihan,että teidän ongelma.Myöhemmin sitten ,kun olin osastolla näin kansliassa,että siellä näkyy suora kamerakuva eristyksestä kaikille.Yksi mies virnisteli mulle aina siis potilas ja siis mä en ikinä anna anteeksi mitä mulle tehtiin.En viitsi kertoa mitä!

    • Harjavaltakesä2016

      Siis mä tarkoitin akuuttiosastoa

    • Harjavaltakesä2016

      Pakko sanoa,että hoitajat ovat todella epäasiallisia,kun luulevat,että potilas ei muista ja jos muistaa niin ei voi todistaa.Niin ,toivoisin heidän oppivan joskus,koska minua kohtaan olivat paskoja.Ja se laitostyöntekijäsiivoaja tuskin sai mitään muistutustakaan yrityksestä käyttää mua hyväkseen seksuaalisesti.Niin joo jos joskus vielä nähdään niin vedän sua turpiin,olet yksi raiskaajasiivoajapaska! Kertoisin nimesi,jos muistaisin,mutta haluan unohtaa heidät kaikki!!

    • Harjavaltakesä2016

      Nää opiskelijat toki muistan,etenkin sen kenen painoindeksi kertoi sen olevan ylipainoinen.Se oli se vittumainen paska,joka ei ymmärtänyt ikinä olla hiljaa,kun sen teki mieli nauraa potilaita:) Se niin sais turpiin mokoma naurava läski pikku nössö!"

    • Harjavaltakesä2016

      No paremmin muistan sen kivan opiskelija,mutta siitä nyt ei niin irtoa tarinaa.Että sitä läskiä vaan vetäis lättyyn:)

    • Harjavaltakesä2016

      Mutta se mies siivoaja,joka oli akuuttiosastolla kesä 2016 töissä ,niin sillä oli aikomus käytää mua hyväksi seksuaalisesti,kun olin mentally impaired.

    • Harjavaltakesä2016

      Ja kerroin kyllä omahoitajalle,mutta luonnollisesti minua ei vissiin uskottu.Hoitaja kysyi vaan,että siksikä sinä lukitsit itsesi erityshuoneeseen,niin että me emme meinanneet saada ovea auki.Joo niinkin voi tehdä,jos osaa:)Mutta seuraukset tälle pervolle siivoajalle--NADA:(

    • Aivanjust

      Eli kesällä 2016 akuuttiosastolla 22 ollut mies siivoaja yritti ja halusi käyttää museksuaalisesti hyväkseen.Terkkuja vaan tyypin tyttöystävälle!Tuskin hänellä mitään tyttöystävää oli,voi sääli,mikä ikävä juttu.Kyllä sinä vielä saat ansiosi mukaan...

      • Anonyymi

        Kyllä kai. Mutta 2010 paremmalla puolella potilas raiskasi toisen potilaan hänen oman huoneensa vessassa. Joten valvonta pelaa.
        Hoitajat yrittävät päästä nuorten tyttöjen pöksyihin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      12
      997
    Aihe