1. Ongelma: Silloin tällöin liikennemerkki jää huomaamatta ja vaikka niin sattuisi vain esim. 1/1000 osa tapauksista, niin se on hyvin olennaista jos se huomaamattomuus johtaa kolariin esim. 10 prosentissa niistä tapauksista, jolloin 1/10000 osa kaikista tapauksista eli liikennemerkin ohittamisista johtaa kolariin. Tätä on vaikea tilastoida, mm. koska usein ketään ei ole jäänyt henkiin kertomaan virheen syytä tai vaikka olisi jäänyt henkiin, aivovaurio tai järkytys estää muistamisen.
Yksi mahdollinen ratkaisu: Osasta liikennemerkkejä myös 4 kertaa suuremmat versiot, jotka on valaistu /ledeistä koostettu ja saavat energiansa aurinkovoimalla ja/tai sähköverkolla ladattavasta akusta(jonka virta riittää myös -50c pakkasessa). Silti se koko olisi tien varren mainostauluja pienempi. Merkistä ainakin pinta olisi halvempi, koska sen ei tarvitsisi olla heijastinmateriaalia.
2.Maantiet ovat vaarallisen kapeita, varsinkin kevyelle liikenteelle. Kevyttä liikennettä on maanteillä niin vähän siksi koska se on niin vaarallista ja stressaavaa. On stressaavaa pysyä niin pienessä marginaalissa. Olisi oikeastaan syytä saada ainakin 2 metriä tilaa valkoisen viivan ulkopuolelle ja minimileveyteen 3 metriä lisää valkoisen viivan sisäpuolelle per kaista. Toisaalta kun ottaa huomioon miten huonosti liikennesääntöjä noudatetaan, niin voi arvata, että ylimääräinen tila käytettäisiin ylinopeuksiin ja turhiin ohittamisiin. Lisäksi se maksaisi miljardeja euroja, auraus kallistuisi ja jotain pitäisi purkaakin ( ei se silti mahdotonta ole ).
Mitä kevytliikenteeseen tulee, monien paikkojen väliset kevyen liikenteen väylät olisi halvinta rakentaa ihan uudelle reitille metsään tai myös rautatien varteen. Monien maanteiden reitit on huonosti suunniteltu tai suunnittelematta. Tien osa voi olla nykyisellä paikallaan vain siksi koska lehmät kulkivat siitä 1200-luvulta alkaen ja väylää on vähä kerrallaan paranneltu asfalttitieksi asti.
Pyöräilijälle tai jonkinlaisella golf-kärryllä tai sähköriksalla liikkujalle riittää 1,5 metriä asfalttia ja 1,5 metriä soraa jotta huoltorekat pääsee liikkumaan. Kevytväylä voi tarvittaessa olla mutkittelevampi kuin autoväylä ja jos jossain pidempi reitti on halvempi, se ei niin haittaa koska kevytliikenteessä on enemmän kyse liikkeestä kuin a:sta b:hen siirtymisestä.
Seuraavat parannuksen kohteet
2
505
Vastaukset
- Hakrute4
Pusikot ja isotkin puut pitää saada kauemmaksi ainakin risteyksistä ja mielellään kaikilta osilta.
150 metriä risteyksestä ja 70 metriä tavalliselta osalta. Tässä on isoja yksilöllisiä eroja, mutta ainakin isolla osalla kuskeja ja matkustajia auringon välkkyminen puiden takaa lisää matkapahoinvointia, kasvattaa reaktioaikoja ja vaikeuttaa lukemiseen keskittymistä. Joskus myös puut kaatuvat tielle tai tien laidalla olevalle sähköjohdolle tai valokaapelille. Tietyntyyppiset epileptikot saavat rutiininomaisesti epilepsiakohtauksia välkkymisestä. Näin myös rautateillä.
Pienellä hiekkatiellä voi riittää 10 metrin minimiväli pusikkoon.
Ehkä on vähän kalliimpaa keskittää puun hankinta pitkälle ja kapealle kaistalle, mutta sen voi määrätä ja/tai valtio voi korvata hinnan erotuksen ja/tai armeija voi kaataa osan pusikoista puoliksi koulutuksen osana ikäänkuin opinnäytetyönä. Keskusta ei ehkä halua lisäkuluja metsän tai pusikon omistajille... - Aikansa kutakin
Esittämäsi ajatukset ovat hyviä. Ne voisi toteuttaa myös eri tavalla. Pakollinen ylinopeusrajoitin auttaa tässä liikennemerkin huomaamattomuusongelmassa usein, sillä se vaarallisesti huomaamaton merkki tarkoittaa yleensä myös nopeusrajoituksen muuttumista. Eli vaikka ei huomaa merkkiä, niin ylinopeusrajoitin alkaa rajoittaa nopeutta ja ainakin siinä vaiheessa sitten huomaa. Ja kun nopeus laskee pieneksi, ei ole niin suurta vaara vahingoistakaan. Eli riittää nuo nykyiset liikennemerkit kun saadaan ylinopeusrajoitin joka autoon.
Olen ehdottanut teiden tuplaamista, jolloin kumpaankin suuntaan saadaan kaksi kaistaa ja keskellä muutaman kymmenen metrin metsäkaistale. Tähän samaan suunnitelmaan voi ottaa myös kevyen liikenteen väylän, koska sehän lisää kevyttä liikennettä ja vähentää päästöjä.
Rinnakkaisteiden rakentaminen ei ole kallista, ne voidaan tehdä mäkisiksi ja mutkaisiksi. Jos rinnalle ei rakenneta kevyenliikenteen väylää, niin metri pari voidaan kaikista teistä viivata kevyelle liikenteelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512