Auntolainan marginaali

Tampere2010

Millaisia asuntolainatarjouksia olette saaneet viime aikoina?
Itse sain Sampopankista tarjouksen
Lainamäärä 90 000, vakuudet kunnossa (asunto 220 000)
Korko: 12kk Euribor 0,65%
Toimitusmaksu 100e, suoraveloituskulu 1,5e/kk

Ilmoittivat muuten, että lyhyin viitekorko, jolla lainaa myöntävät on 12kk Euribor! Onko muilla samoja kokemuksia?

7

577

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velallinen...

Pari vuotta sitten sai ainakin vielä eri ehdoilla. Olen yksinhuoltaja, muutama lapsi, vakituinen työ. Laina vähän päälle 200 000 eur, marginaali 0,27%, säästöjä ei ollut (avioero takana), laina ilman takaajia, laina-aika noin 25 vuotta. Pankki rahoitti talon 100-prosenttisesti, jouduin pari tonnia maksamaan jonkinlaista lainavakuutusta (kertamaksu), jolloin vakuutus kattaa osan vakuudesta (tämä osa lainasta on maksettava 8 vuodessa pois, talo on vakuutena loppulainalle) enkä sitten tarvinnut takaajia (siis itse en halunnut vanhempiani takaajiksi joten valitsin kalliimman vaihtoehdon). Suoraveloituskulu oli 1,5 eur/kk mutta kun sampo sotki systeeminsä danske bankiin yhdistymisen kanssa eivätkä osanneet veloittaa sovittuja summia automaattisesti sovittuina päivinä, marssin pankkiin ja neuvottelin siten, että hoidan itse maksuni sovitusti ilman laskutusmaksuja (normaalisti 5 eur/kk) - tämä sopi minulle oikein hyvin, koska muutenkin maksan lainaani nopeammin kuin sovittu eli joka kuukausi kuitenkin joudun itse tälle jotakin tekemään. 12 kk euriborin vaihdoin viime vuonna 3 kk euriboriin (kulu noin 200 eur), koska korot romahtivat 5%-->1%.
      Lisäksi lainapapereissa on vaatimani lisäehto, jonka mukaan lainaa voi lyhentää etuajassa ilman lisäkuluja. (Korkotason noustessa pankki *voi* (mutta ei aina niin tee) vaatia korvausta menetetyistä koroista jos haluaakin lyhentää etuajassa esim. perinnön sattuessa tai palkan parantuessa)

• pidä..

paikkaansa

"Pankki rahoitti talon 100-prosenttisesti"

koskaan ei pankille kelpaa asuntolaina ilman varmaa vakuutta,ja pelkkä asunto ei riitä.

• hohhoijakkaa
        pidä.. kirjoitti:

paikkaansa

koskaan ei pankille kelpaa asuntolaina ilman varmaa vakuutta,ja pelkkä asunto ei riitä.

Kyllä on saanu 100% lainoja ja saa varmaan vieläkin joissakin tapauksissa.

• velallinen...
        pidä.. kirjoitti:

paikkaansa

Lukutaidosta olisi varmaan hyötyä, jaksaisi lukea koko viestin.
        Sain pankista lainan sen suuruisena minkä talo maksoi. Lisäksi luvattiin 10000 mahdollista remonttia varten (joka on myöhemmin tarvittaessa nostettavissa) samoin ehdoin.

Olet oikeassa siinä, että pelkkä asunto ei riittänyt vakuudeksi. Siksi jouduinkin tämän erillisen vakuutuksen ottamaan, joka "takaa" sen osan lainasta, jolle talo ei vakuudeksi riittänyt ja maksoin siitä ilosta pari tonnia (vanhempani olisivat voineet olla takaajia mutta en halunnut heille eläkepäivillään aiheuttaa taloudellisia murheita esim. jos minulle jotakin joskus sattuisi, onhan lainanmaksuprojekti kuitenkin max. 25 vuoden projekti). Kuten kirjoitin, pitää tämä osa lainasta maksaa nopeammin pois kokonaisuudessaan kuin loppulaina.

Tuloillani olisin saanut isommankin lainan jos olisin isomman/hienomman pytingin halunnut ostaa. Verojen jälkeen jäävistä tuloistani menee lainanmaksuun tällä hetkellä (sovittua nopeammalla lyhennystahdilla) noin 30%. Mikäli korkotaso nousee, mutta mitoitin lainan siten, että pärjäämme vaikka korkotaso nousisikin 10 prosenttiin.

Sen verran on lainaa lyhennetty, ettei tarvitsisi muutamaan vuoteen lyhentää yhtään ja sitten mentäisiin taas sopimuksen mukaan... Tarkoitus on siis maksaa laina noin 10 vuotta etuajassa pois (riippuen tietenkin korkotasosta, jos nousee kovasti, saatan hidastaa tahtia).

• jotakin-
        pidä.. kirjoitti:

paikkaansa

Par vuotta sitten kun talon ostimmen, niin Nordeassa todettiin talon kelpaavan kokonaan lainan vakuudeksi.

• Asuntovelallinen

Marginaaleja (lainatarjouksia) on aika hankala alkaa täällä palstalla vertailemaan, koska joka lainanottajalla on erilainen tilanne. Olen ymmärtänyt, että marginaali muodostuu kokonaistilanteen mukaan, johon siis vaikuttaa vakuudet, maksukyky sekä tietenkin myös lainan määrä sekä oman rahan osuus. Oman rahan osuushan on Fivan säännösten mukaan 10% asuntolainan määrästä. Miettikääpä tilannetta, että jos teillä olisi omaa rahaa tuo tarvittava 10% sekä hyvät vakuudet ja maksukykyäkin mukavasti ja saisitte saman marginaalin lainalle kuin sellainen henkilö joka nipin napin saa lainan. Minusta ainakin se olisi aika epäreilua!
      Lainatarjouksia voi parhaiten vertailla kyselemällä eri pankeista eikä vertaamalla muihin lainanottajiin juuri tämän edellä mainitun syyn takia. Niin ja pitäähän lainatarjouksissa ottaa huomioon kokonaisuus. Esim. Osuuspankin bonukset...

• Antaa tulla vain

Kyllähän se näin on, mutta yleisen tason saa kyllä kiinni jos tahän kerättäisiin esimerkkejä tarjouksista. Neuvottelutilanne on aina kuin turkkilaisilla markkinoilla tinkimisen takia, supliikki pärjää ja aina voi vaatia esimiestä paikalle.
        Mulle tarjottin 0,5 marg. asuntolainaan, 75% oma rahoitus ja tuo laina olisi 25%. Tuntui kuitenkin kovalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe