merkonomista tradenomi?

Onko kannattavaa?

Saisikohan asiallisia vastauksia siitä, kannattaako jatkaa opiskelua yo-merkonomista tradenomiksi? Olisin valmistuttani lähes 30-vuotias ja kokemusta alalta 0. Ellei lasketa koulun harjoittelua mukaan. Pelottaa, ettei kukaan halua palkata tuon ikäistä ihmistä ensimmäiseen oikeaan työhönsä ilman mitään kokemusta. Tai on mulla jonkun verran työkemusta, mutta se on sosiaali- ja terveysalalta. Kaverinikin on sekä merkonomi ja tradenomi ja päässyt vain puhelinasiakaspalveluun/myyntiin töihin. Hänen kaverinsa taas oli finnkinon lipunmyyjänä. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa alaa. Ja kolmas vaihtoehto olisi hankkia ammattitutkinto esim. asiakaspalvelusta. Onko mitään ideaa lukea tradenomiksi, jos valmistuttuani kuitenkin aloitan työurani alusta, esim. kaupan kassalta? Sen kun voisin tehdä nyt merkonominakin. Turhauttaa myös ajatus, jos joutuu ekan vuoden lukemaan samoja asioita läpi.

23

4578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on minun mielipide

Ja perusteluita saat tässä hieman... Jos olet yo, miksi et hae suoraan lukemaan kauppatieteitä yliopistoon? Itse olen keskikoulupohjainen merkonomi. Edellinen lama (-90 luvun alussa) jätti minut pitkäaikaistyöttömäksi. Sitä tietä hakeuduin tradenomikoulutukseen. Tietopaketti oli hyvä päivitys, mutta kaikki ns. syventävät opinnot puuttuivat. Oma aktiivisuus ja vaihtelevat työtilanteet ovat paikanneet koulutuksen aukon (olen itse toiminut mm. kouluttajana). Töitä on ollut mukavasti, mutta esim. päällikköpaikoille tällä koulutuksella ei ole mitään jakoja. Mieti vielä sitä yliopistoa. Tiedän monia tradenomeja, jotka edelleen istuvat kaupan kassalla.... joten se siitä.

• 15

kyllä yliopistolaisetkin istuvat siellä kassalla ja tekevät ns. paskahommia. Koulutus kannattaa aina ja tradenomikoulutukseen liittyy työharjoittelua, joiden avulla voi olla mahdollisuus saada hyväkin työpaikka. Ei ne KM:n paperitkaan työtä takaa.

• Onko kannattavaa?
        15 kirjoitti:

kyllä yliopistolaisetkin istuvat siellä kassalla ja tekevät ns. paskahommia. Koulutus kannattaa aina ja tradenomikoulutukseen liittyy työharjoittelua, joiden avulla voi olla mahdollisuus saada hyväkin työpaikka. Ei ne KM:n paperitkaan työtä takaa.

Paljoa viisaammaaksi en kyllä nyt tullut, mutta kiitos silti vastauksista! Löysin aiheesta tradenomi-opiskelijan tekemän opinnäytetyönkin, mikä on tehty toukokuussa 2010. Sen mukaan työnantajat näyttäisivät vielä arvostavan merkonomi-tutkintoakin, mutta ei se arvostus kyllä mun kohdalla ole näkynyt. Akavalaisista toiseksi suurimman työttömien joukon muodostavat tradenomit. Työkkärissä sanoivat että siellä on kymmeniä, ellei jopa enemmänkin, työttömiä tradenomeja. Mutta osa niistä ketkä ovat työllistyneet, ovat voineet saada todella hyvänkin paikan. Usein työpaikan saaminen kuitenkin edellyttää muuttoa toiseen kaupunkiin. Ja työkkärin setä oli sitä mieltä, että koulutus voisi opettaa monia hyviä asioita, mille on tulevaisuudessa käyttöä. Samoin 30-vuotias ei ole hänen mielestään liian vanha työmarkkinoille. Mutta heidän tehtävänään onkin saada työttömyys luvut pienenemään ja silloin mikä tahansa kurssi on parempi kuin työttömyys. Ihan mielelläni kävisin koulun, jos olisi edes jotain takeita työstä (muusta kuin kaupan kassana olemisesta). Ja uskon että koulu voisi nostaa itsetuntoa, mitä tarvitaan mm. työnhaussa. Merkonomin-koulutuksessa kuulemma opetetaan kuitenkin vähint. samat asiat taloushallinnon puolelta, mitä amk:ssakin. Eli jos Amk:ssa aikoo th:n suuntautua, niin saman voi tehdä merkonomin tutkinnossa ilman lisävuosia. Itse olen suuntautunut taloushallintoon, mutta amk:ssa valitsisin toisin.

Paljoa selkeämmäksi ei kyllä ole asia päässäni muuttunut, joten täytyy jatkaa phdiskelua.

• vaikea sanoa
        Onko kannattavaa? kirjoitti:

Paljoa viisaammaaksi en kyllä nyt tullut, mutta kiitos silti vastauksista! Löysin aiheesta tradenomi-opiskelijan tekemän opinnäytetyönkin, mikä on tehty toukokuussa 2010. Sen mukaan työnantajat näyttäisivät vielä arvostavan merkonomi-tutkintoakin, mutta ei se arvostus kyllä mun kohdalla ole näkynyt. Akavalaisista toiseksi suurimman työttömien joukon muodostavat tradenomit. Työkkärissä sanoivat että siellä on kymmeniä, ellei jopa enemmänkin, työttömiä tradenomeja. Mutta osa niistä ketkä ovat työllistyneet, ovat voineet saada todella hyvänkin paikan. Usein työpaikan saaminen kuitenkin edellyttää muuttoa toiseen kaupunkiin. Ja työkkärin setä oli sitä mieltä, että koulutus voisi opettaa monia hyviä asioita, mille on tulevaisuudessa käyttöä. Samoin 30-vuotias ei ole hänen mielestään liian vanha työmarkkinoille. Mutta heidän tehtävänään onkin saada työttömyys luvut pienenemään ja silloin mikä tahansa kurssi on parempi kuin työttömyys. Ihan mielelläni kävisin koulun, jos olisi edes jotain takeita työstä (muusta kuin kaupan kassana olemisesta). Ja uskon että koulu voisi nostaa itsetuntoa, mitä tarvitaan mm. työnhaussa. Merkonomin-koulutuksessa kuulemma opetetaan kuitenkin vähint. samat asiat taloushallinnon puolelta, mitä amk:ssakin. Eli jos Amk:ssa aikoo th:n suuntautua, niin saman voi tehdä merkonomin tutkinnossa ilman lisävuosia. Itse olen suuntautunut taloushallintoon, mutta amk:ssa valitsisin toisin.

Paljoa selkeämmäksi ei kyllä ole asia päässäni muuttunut, joten täytyy jatkaa phdiskelua.

Mitä jos yrittäisit päästä aikuisten iltapuolelle? Näin voisit käydä päivisin töissä, jos/kun sen työpaikan saat.
        Käytännössä näin kyllä on, että merkonomit ja tradenomit tekevät samoja hommia. Onhan amk vanhan opistoasteen fiinimpi nimi, ei juuri muuta. Eli vanhalla to-merkonomin papereilla olet samalla viivalla uusien tradenomien kanssa.
        Miten olisi jokin muu ala täydennykseksi? Eli pystyisit yhdistämään kaupallista ja vaikkapa tekniikkaa?
        Tai jos aloitat miettimisen niin päin, minne haluat töihin? Mitä haluaisit tehdä ja millaisessa firmassa, entä oma yritys? Ja sitten tältä pohjalta kokoisit puuttuvat palaset.

• trade
        vaikea sanoa kirjoitti:

Mitä jos yrittäisit päästä aikuisten iltapuolelle? Näin voisit käydä päivisin töissä, jos/kun sen työpaikan saat.
        Käytännössä näin kyllä on, että merkonomit ja tradenomit tekevät samoja hommia. Onhan amk vanhan opistoasteen fiinimpi nimi, ei juuri muuta. Eli vanhalla to-merkonomin papereilla olet samalla viivalla uusien tradenomien kanssa.
        Miten olisi jokin muu ala täydennykseksi? Eli pystyisit yhdistämään kaupallista ja vaikkapa tekniikkaa?
        Tai jos aloitat miettimisen niin päin, minne haluat töihin? Mitä haluaisit tehdä ja millaisessa firmassa, entä oma yritys? Ja sitten tältä pohjalta kokoisit puuttuvat palaset.

Aikuispuolen koulutus amkissa on ollut viikonloppuisin muutama perjantai-iltapäivä.

• Onko kannattavaa?
        vaikea sanoa kirjoitti:

Joo, se voisi tietty olla yksi mahdollisuus. Vähän vielä tarvis työkokemusta lisää, jotta pääsis hakemaan.
        Mutta nopeastihan sen sais hankittua. Joku muu ala vois kyllä olla varmempi nakki. En haluais istua koko viikkoa vain toimistossa jutellen tietokoneen kanssa, vaan jotain käytännön tekemistä tai ihmisten kohtaamista ois hyvä olla mukana.

• Onko kannattavaa?
        15 kirjoitti:

Sen työharjoittelun voisin ihan yhtä hyvin hoitaa työttömyyskorvauksella. Siis että työttömänä menisin harjoitteluun. Toki siinä se ero, että koulun harjoittelu olisi tavoitteellisempaa ja tähtää siihen, että harjoitellaan esimies-tason tehtäviä. Ja tietoa olisi eri lailla. Eipä täällä mikään tutkinto sitä työtä takaa.
        Jotenkin pitäis päästä näyttämään kykynsä ja olla se hyvä persoona.

• Yo-merkonomi

Hei,
        Ehdottomasti kannattaa jatkaa opintoja. Aseta vain itsellesi realistiset tavoittee. Aina saa ammattia vastaavaa työtä, jos ja kun vainarvostaa itseään ja omaa osaamistaan. Ylpeys ja ylimielisyys eivät tuota tulosta muuta kuin kaupan kassalle tympeänä istumaan. Joskushan oikea ammatti löytyy vasta pitkän kaavan kautta mutta ehkä se sitten onkin se haluttu juttu. Tsemppiä sinulle.

• yks työtön ratenoomi

ei kannata.

Tradenomeja on ihan penteleesti työttömänä.

• Onko kannattavaa?

Mihin oot suuntautunu? Se tässä juuri on mun pahin uhkakuva, että löydän itteni työttömyyskortistosta tai tekemässä hommia, mitkä ei nappaa. Ja sitten taas saisin olla miettimässä, mitä seuraavaksi. Vielä kun olen noissa kaupallisissa aineissa keskinkertainen. Eli en mitenkään tämän alan huippua. Mulle kyllä kelpaa ne yksinkertaiset työt, mutta niitä varten turha kouluttautuminen tuntuu vain -turhalta. Tietty tarjoaahan se aina pikkuisen enemmän sivistystä, kun jaksaa opiskella eteenpäin. Ja erilaisen väylän työelämään. Mutta juuri se, kun ei ole mitään varmuutta eikä takeita mistään ja tilastoistakin voi lukea yhtä ja toista.

• poonerstreet

Tradenomihan on varmaan yleisin valmistumisnimike AMK:sta. Kannattaa valita erikoistumisala huolella ja erittäin hyvä vaihtoehto on käydä koulutus BBA:ksim jolloin olet samalla koulutusajalla selkeästi muita tradenomeja edellä etenkin kansainvälisissä firmoissa. Olen kuullut, että BBA:t ja KM:t kilpailevat enemmänkin samoista paikoista, toisen työnantajan arvostaessa enemmän BBA:n kansainvälistä suuntautumista, Englanninkielistä koulutusta ja käytännönläheisyyttä, kun taas toiset arvostavat maisterin tutkintoa kandi ylitse. Tämä riippuu tietysti eniten työtehtävästä.

Monet työnantajan edellyttävät alalle sopivaa koulusta tai suoraan korkeakoulutusta, jolloin Tradenomin tutkinto on edelllytys, eikä plussa.

Ehdottomasti opiskelemaan ja hyvään työharjoittelupaikkaan tai tekemään thesis sopivalle firmalle koulun loppuessa, niin eiköhän työmarkkinat aukea. Englanninkieliseen koulutukseen voi olla hyvinkin hankala päästä, mutta ei pelkän tradenominkaan koulutus koskaan hukkaan mene, valkkaa vain erikoistumisen oikein.

• yo-merkomoni -92

on hyvä pohjakoulutus, varsinkin jo s se on lasketatoimen osalta?

Mä kans aikoinaan mietin tuota jatkamista, mutta yo-merkonomi on ihan yhtä arvostettua kuin trademoni eikä pelkkä koulutus tee yhtään mitään vaan se työkokemus! kannattaa yrittää saada jotain toimistoalan töitä ja siitä vahvistaa omaa työkokemusta. Voit jossain vaiheessa hankkia Sihteerin ammattitutkinnon näyttötutkintona tai Taloushallinnon ammattitutkinnon. Niissä todellakin riittä, että näytönä (koe) antaa oman osaamsien tutkintoon.

Sinuna jatkaisin sinnikkäästi työhakemuksien lähettämistä ja keräisin työkokemusta. Se vie sinua eteenpäin. Ei kukaan palkkaa 30- vuotiasta, jolla ei ole työkokemusta.

• 14

Opiskele mieluimmin suoraan KTM:si. Itse kävin aikoinani kauppaopiston ja silloin opinto-ohjaajani sanoi minulle, että suurin piirtein samassa ajassa opiskelet ekonomiksi kuin tradenomiksi. No en tullut heti hakeneeksi kun kerran töitä oli ja rahaa ei, mutta ajatus siitä jäi itämään. No työkokemusta tuli ja huomasin mikä se merkonomin rooli tuppasi työelämässä olemaan, niinpä päätin hakea kauppakorkeaan ja myös pääsin. Neljässä vuodessa valmistuin sieltä ja samaa projektia suosittelen muillekin "haaveilijoille".

• AMK Ok

Terve, lyhyesti:
      Aloitin AMK:n Iltaopiskelijana (28v.). Pian päädyin jatkamaan päätoimisena opiskelijana. Käytin tilaisuuden hyväkseni ja opiskelin mahdollisimman monia tietojenkäsittelyn ja kv-kaupan kursseja, vaikka pääaineeni oli markkinointi ja viestintä. Osallistuin aktiivisesti projekteihin. Koska olin aktiiviinen ja pärjäsin verrattain hyvin, lähetti koulu minut Kiinaan vaihto-opiskelijaksi ja sain valita ketkä halusin mukaan. Minulle tarjottiin usein myös projekteja opiskeluni ohessa. Kävin töissä lähes koko 3 opiskeluvuoden ajan.

Kun sitten olin valmistumassa (2000) lähetin CV:n moneen paikkaan työllistyin nopeasti lähes koulutusta vastaavaan työhön. Tässä on hyvä huomata, että vastaavuus ei siis ollut Tradenomi vaan se mitä olin opiskelut. Eli yhdistelmäopiskeluni tuottivat perustan toimia liiketoiminnan ja IT:n rajapinnassa asiantuntijana. Nykyisin toimin Suomen suurimman yrityksen johtavana IT riskienhallinnan asiantuntijana ja vanhempana päällikkönä.

Jatkoin opiskeluja myös YAMK:si ja valmistuin vuosi sitten. Nyt tähtään uusiin haasteisiin.

Ja nyt bunchline:
      1) Minulle on riittänyt töitä. Olen 10 vuoden aikana olen vaihtanut työtä 4 kertaa, vain koska oli parempaa tarjolla. AMK titteli ei tätä ole rajoittanut.
      2) Työnantajieni mukaan syy valintaani ei ole ollut oppilaitos vaan se miten olin käyttänyt aikani ja millaiset näytöt olivat. Esim. eräässä valinnassa vastapelurini oli Tietotekniikan tohtori ja kokenut, mutta minut palkattiin. Esimieheni totesi myöhemmin että "minulla oli selkeä nälkä suoriutua/ menestyä". Tohtorilla ei tätä energiaa ollut vaikka kaikkea muuta olikin.
      32) Koulutuksen (opettajien taso) vaihtelee, mutta loppujen lopuksi kysymys on siitä miten ja mitä itse opit. Ei kaikki suuret keksinnöt ole alan huippujen (akateemikoiden) tekemiä vaan pikemminkin kysymys on omistautumisesta

Siis kannattaako opiskella Tradenomiksi? Ei. Opiskele osaajaksi. Se missä sen teet on lopuksi sivuseikka sillä työnantajat katsovat näyttöjä.

Huomautan tässä tietysti, että tietyissä tehtävissä vaaditaan tietyn koulun tahi koulutussisällön suorittaminen eikä näitä aina ole AMK-portfoliossa tarjolla.

• tradenomi-08

aivan samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, itse olen huomannut että sitä osaamista/nälkää arvostetaan huomattavasti enemmän kuin itse koulutusta. Jokin pohja on aina hommattava että pääsee edes haastatteluihin (yleensä tradenomin paperit) mutta itsellä ei ole ollut ongelmia kiilata maistereiden eteen varsinaisessa haastatteluvaiheessa kun osaaminen ja nälkä on laitettava peliin.

• muruse

älä turhaan tuhlaa aikaasi tradenomitutkintoon, jos jo olet yo-merkonomi. Jos haluat lisäkoulutusta hae yliopistoon.

• merkonomi-ilkka

Jos olet vanha opisto merkonomi on aivan samantekevää opiskeletko vielä tradenomiksi. Joitakin aiheita on jopa vähemmän kun vanhassa opistossa, missä todella joutui tekemään lujasti töitä. Itse suoritin viisitoista vuotta vanhan kauppiksen pohjalta ruotsin korkeakouluvirkatutkinnon amk,ssa heittämällä läpi. Ja kurssilaa olleet amk opiskelijat tekivät paljon enemmän töitä läpipääsyyn. Se että ennemmin kannattaa suunnitella joko yamk tutkinto sitten suoraan jos olet kerran jo merkonomi. tai sinne ylkipistoon. Tradenomi ei todella ole korkeampi ainakaan tiedoiltaan.

• merkkarimyösalkujaan

No tuo on täyttä roskaa. Tein saman kuin sinä ja tiedän todellakin mistä puhun. merkonomi ei ollut eikä ole sama kuin tradenomi. Voi olla että aika on niin muuttunut ja asiat uudistuneet, mutta töitä sai tehdä kunnolla. Amiksessa, eli merkonomi-opinnoissa sai aika monta juttua läpi vain sinne päin tekemällä. Opettajat halusi päästää läpi. AMK:ssa ne eivät päästä, tai eivät ainakaan minua.

• huomattu on
        merkkarimyösalkujaan kirjoitti:

No tuo on täyttä roskaa. Tein saman kuin sinä ja tiedän todellakin mistä puhun. merkonomi ei ollut eikä ole sama kuin tradenomi. Voi olla että aika on niin muuttunut ja asiat uudistuneet, mutta töitä sai tehdä kunnolla. Amiksessa, eli merkonomi-opinnoissa sai aika monta juttua läpi vain sinne päin tekemällä. Opettajat halusi päästää läpi. AMK:ssa ne eivät päästä, tai eivät ainakaan minua.

Sori nyt vaan, mutta kyllä se työkokemus ratkaisee enemmän. Moneen hommaan riittää, että on muodollinen pätevyys, mutta valinnan ratkaisee työkokemus.

• KGH's

Opiskelut eivät mene koskaan hukkaan. Usko pois.

Itse olen ylioppilas, ja pian valmistun liiketalouden tradenomiksi, erikoistumislinjana henkilöstöjohtaminen.

Olen ollut opiskelujeni aikana harjoittelujaksot hyvissä yrityksissä hyvissä hommissa, CV näyttää kivalta, ja nyt ennen kuin olen edes valmistunut, olen jo saanut syksyksi työpaikan yritysmyynnin parista. Lisäksi olen ollut henkilöstöalan yrityksissä parina kesänä.

AMK:ssa on se kiva, että siellä tehdään paljon projekteja opiskeluiden aikana yrityksien kanssa ja yrityksille, joten verkostoitumaan pääsee opintojen aikana runsaasti, ja useampi kaverini on työllistynyt niihin yrityksiin, joihin ollaan joku projekti tehty! Yliopistossa ei tällaista verkostoitumista ole.

Mutta niin, hommaa on riittänyt, tradenomin koulutusta tunnutaan arvostavan - mutta arvatkaas mitä?
      ... Kyllä se on se ASENNE mikä merkitsee eniten!

Se on ihan sama, oletko sä merkonomi, tradenomi vai KTM, jos sun asenne on laiska, tai sun luonteesi on epäluotettava tai epäsosiaalinen, tai muuten vaikea.

Reipas asenne, hymy huulilla, rohkea ja ahkera.. Ja myös pientä itsekehua täytyy osata harjoittaa, sillä sun täytyy osata MYYDÄ itsesi sille yritykselle! Kerro vahvuuksistasi. Noita ominaisuuksia kun on, niin kyllä aina löytyy töitä. Ja varmasti löytyy HYVIÄ töitä, jos uskaltaa HAKEA niitä hyviä töitä ja osaa perustella rekrytoijalle, että miksi juuri sä toisit lisäarvoa siihen ko. yritykseen, ja miksi sä olisit hyvä juuri siinä tehtävässä.

Turha odottaa että hyvä työpaikka tippuu vaan syliin. Mä olen saanut hyviä työpaikkoja hyvällä palkalla, mutta kyllä olen herranjestas niitä hakenutkin! Useita kymmeniä paikkoja! Sitten vasta on tärpännyt. Mutta se on sen arvoista.

Tsemppiä, ja usko itseesi! Ole ROHKEA ja kunnianhimoinen, silti ystävällinen ja empaattinen. Töitä löytyy kyllä!

Ja kuten sanoin, kaikki opinnot ovat hyvästä. Ne ei ole koskaan turhia. Ne nimenomaan lisäävät sun arvoa.

• pitkä työura jo

Tämä on vanha ketju, mutta vastataan nyt silti, jos jotakuta vielä asia kiinnostaa.

Itse kävin lukion jälkeen YO-merkonomiksi kauppaopistossa 80-luvulla, jolloin ei vielä ammattikorkeakouluja ollutkaan. Sen jälkeen tein toimistoalan hommia, vaikka töitä oli hemmetin vaikea löytää, kun 90-luvun lama iski. Tein kuitenkin mitä tahansa, mikä edes jotenkin sivusi toimistoalaa. Ainakin sinä aikana oppi pitämään itsestään, eduistaan ja palkastaan huolen (esim. joutui hakemaan saataviaan palkkaturvasta).

Tein toimistohommia noin viisi vuotta, jonka jälkeen suoritin ATK-ajokortin.

Tein taas noin reilut 5 vuotta lisää toimistoalan hommia, kun rupesi harmittamaan se, että olin "vain" opistotason merkonomi. Hain aikuislinjalle iltakouluun tradenomiksi ja pääsin sisään ensiyrittämällä. Olin silloin vielä äitiyslomalla. Opiskelin illat ja viikonloput. Lähiopetusta taisi olla lähinnä perjantai-iltaisin ja lauantaisin. Tenttijaksoa varten piti sitten hommata lastenhoitoapua, koska tentit oli muutaman kerran vuodessa päiväaikaan. Silloin oli myös lähiopiskelujaksoja, joten päivät oli ihan kunnon 6-8 h/päivä eikä pelkkää tenttiä. Kun palasin töihin, tein tunnit sisään, jotta sain palkallisena nuo poissaolot.

Tradenomiopinnot pienten lasten äitinä oli hemmetin raskaita, mutta olen ylpeä itsestäni, että jaksoin opinnot pusertaa läpi. Itse opiskelu oli kohtuullisen helppoa, mutta oli paljon ryhmä- ja etätöitä, joten siihen opiskeluun joutui varaamaan aikaa. Taloudellisesti ei ollut mahdollista hakea täyspäiväiseksi opiskelijaksi päivälinjalle.

Tradenomiksi valmistuminen ei ole parantanut palkkaani tai työnkuvaani. Tosin työttömänä en ole ollut päivääkään ja uskon, että eniten merkitsee pitkä ja monipuolinen työhistoria.

Minusta koulutusta tärkeämpää on työkokemus. Perusasiat, asiakaspalvelutaidot, työinto ja sitkeys puurtaa työtä ovat sellaisia, jotka oppii vain kokemuksen kautta ja niitä työnantaja haluaa nähdä. Joka firmassa on omat hienoutensa, jotka oppii sitten ajan kanssa. AP:lle tai hänen kaltaiselleen suosittelen, että ENSIKSI hankkii jotakin alan työkokemusta eikä niin, että taas opiskellaan 3 vuotta lisää, jonka jälkeen ollaan edelleen siellä kaupan kassalla.

Jos AP:llä intoa riittää, niin sitten työkokemusta hankittuaan kannattaa opiskella tradenomiksi. Itse olen nimittäin huomannut, että tietotekniikka ja työmenetelmät vanhenevat noin viidessä vuodessa. Siksi esimerkiksi 3-5 vuotta työntekoa voisi olla hyvä, jonka jälkeen voisi opiskella, jonka jälkeen ammattitaito olisi taas timanttinen. Joka tapauksessa 40-v työuran aikana joutuu päivittämään ammattitaitoaan useampaan otteeseen.

Tällä hetkellä ylläpidän työtaitoani opiskelemalla lisää kieliä. Yleensä erikoistaitoja arvostetaan (esim. venäjänkielen taito, SAP/ERP), jotta erottuu massasta. Ne myös vaikuttavat palkkaukseen.

• fsdlfsdlf

Onko venäjän kielen osaamiselle oikeasti kysyntää esim. taloushallinnon tehtävissä? Miten olette työllistyneet?

• punkitus
        fsdlfsdlf kirjoitti:

Onko venäjän kielen osaamiselle oikeasti kysyntää esim. taloushallinnon tehtävissä? Miten olette työllistyneet?

Venäläiset yritykset ovat aloittaneet investoinnit Suomeen. Suomessa toimii jo jonkin verran venäläisomisteisia yhtiöitä erityisesti Itä-Suomessa, mutta on myös maahantuontialan yrityksiä, jotka tuovat tuotteita Suomeen. Samoin on vaikkapa huolinta-alan yrityksiä, joissa on venäjänkielisiä dokumentteja jne.

Olen täysin varma, että venäjän kielen osaamisesta on hyötyä tulevaisuudessa. Varsinkin kotimaiset yritykset haluavat mielellään suomalaisen venäjää puhuvan työntekijän sen sijaan, että palkkaisivat venäläisen huonosti suomea puhuvan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe