Miksi leveitä renkaita?

Ratakettu erikseen

Nyt puhuvat vain faktat ei pikkupoikien suut.

Keskiverto suomalainen auto esim audi a4. ford mondeo,bmw 300 sarjaa, subaru legacy,mersu c koppa, kokoluokka ja painot on n 1400-1600 osapuilleen niin mikä on se todellinen tarve esim 225 renkaalle? kesät talvet?

Väitän että autot on parhaimmillaan 205 leyvisellä renkaalla.

Ainoita syitä voisi olla leveämpi kulutuspinta kuluu vähemmän. Mikään väistö tai jarrutuspito tai kantavuus ei ole peruste leveämmälle. Huom moottoritiellä max 120km/h ja joka ajaa lujempaa on IDIOOTTI ja lainrikkoja eli sieltäkään ei tule apuja.

Ulkonäkö ei ole järkisyy sillä leveämpi on omaan silmääni paremman näköinen.

Talvella asia on jo vaaralinen leveämmän renkaan takia. Siitä ei tarvitse edes keskustella sen on vuodet ja testit jo selväksi tehneet. Itse olen liirrellyt kehäkolmosen ulkopuolella 225-55-17 renkailla subarullani ja kesällä keksisuomessa rullienpäällä sorateillä 225-45-18 .kampemapi ja korkeampia tulee seuraavaan autoon joka tulee olemaan disel automaattina ennen en subaruani vaihda uuteen subaruun.

Eli eipä ole mitään järjellistä syytä. Leveämpi kuluttaa sen bensassa /dieslissä sen kulumattomuus edun pois kitkojen aiheuttamiin kulutuslisiin esim ilmanvastuksen muodossa.

39

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+1

      Samaa mieltä, vaikka onhan se toki älyttömän upeen näköstä kun on -88 vectrassa ne 225-45-18 matalaprofiilirenkaat tai mitkä lie. Lisäksi kapeampi ja korkeampi profiili on paljon hilaisempi ja lisää senkin kautta ajomukavuutta.

      • ilmaiset renkaat

        Jos ajaa urauísia mutta päällystettyjä teitä,ovat kapeat renkaat valttia.Vaihdoin pikkuautooni suositellut 205/55x16 renkaat(Continental) kapeisiin halpis renkaisiin 195/65x15.Kulutus putosi puoli litraa,autolla ajo muuttui vakaaksi.Nämä rekisteriotteeseen merkityt kapeammat vaihtoehdot ovat hyviä.Maksavat polttoaineen pienemmällä kulutuksella itsensä kokonaan takaisin.Renkaat muuen maksoivat rengasonlinesta peltivanteineen,tasapainotettuina,kotiovelle tuotuina 437e.


      • Toisin päin
        ilmaiset renkaat kirjoitti:

        Jos ajaa urauísia mutta päällystettyjä teitä,ovat kapeat renkaat valttia.Vaihdoin pikkuautooni suositellut 205/55x16 renkaat(Continental) kapeisiin halpis renkaisiin 195/65x15.Kulutus putosi puoli litraa,autolla ajo muuttui vakaaksi.Nämä rekisteriotteeseen merkityt kapeammat vaihtoehdot ovat hyviä.Maksavat polttoaineen pienemmällä kulutuksella itsensä kokonaan takaisin.Renkaat muuen maksoivat rengasonlinesta peltivanteineen,tasapainotettuina,kotiovelle tuotuina 437e.

        TM teki jokunen vuosi sitten testin samanmerkkisillä leveillä ja kapeilla renkailla.
        Testissä leveät kuluttivat vähemmin, ei paljoa mutta kutenkin.


      • ilaiset renkaat
        Toisin päin kirjoitti:

        TM teki jokunen vuosi sitten testin samanmerkkisillä leveillä ja kapeilla renkailla.
        Testissä leveät kuluttivat vähemmin, ei paljoa mutta kutenkin.

        Continentaalin pasat olivat nastarenkaita,nää kapeammt kitkarenkaita.Continentaleissa huonoa oli vetely urissa.Soutaminen kun kuluttaa energiaa.


    • Kun mies esittää kysymyksen, niin onhan siihen vastattava, eihän
      siitä muuten keskustelua synny.

      Ensinnäkin olen muutamassa asiassa kanssasi samaa mieltä. Uuteen
      Foresteriin päin en kus.....n, ennen kuin sitä saa diesel-automaatilla.
      Nyt on menossa järjestyksessä kolmas peräkkäin, neljäs neliveto yhteensä.

      Leveä rengas kuluu vähempi. Ulkonäkö ei ole järkisyy. Siihen kai ne
      yhtämieltä loppuivat. Ns. otsapintaa ne lisäävät, mutta sen vaikutus on
      sangen mitätöntä luokkaa polttoaineen kulutukseen. Leveämpi rengas
      on tukevampi sivuttaisvoimilla, ei tarvitse haikailla maasturikäyttöön
      myytäviä sika kalliita sivuvahvistettuja kumeja.

      Neljän maasturin kokemuksella voin todeta, että leveistä on verraton hyöty
      kiskottaessa esim. hirvivainaata pitkin kynnöspeltoa tien varteen. Vastaavassa
      käytössä paksussa lumessakin ne kantavat paremmin, minun mielestäni, on
      nykyisin pakko lisätä, muuten tulee "tappotuomioita".

      Väittäisin, että em. asiat voidaan katsoa järkisyiksi. Mutta mutta kaiken tuon
      jälkeen "tärkein" syy leveiden hankkimiseen useimmassa tapauksessa on kuitenkin
      ulkonäkö. Sehän on toki laillista. Mieluummin leveillä läskeillä rajoitusten mukaan
      kuin kapeilla kaahaten. Valitettavasti tuokin menee usein päinvastoin.

      • Peeka

        Missähän se on testattu, että leveä rengas kuluu vähemmän? Mitä nyt olen seurannut viimeaikoina, niin sehän on just päonvastoin. Leveä rengas kuluu vähintäänkin yhtä nopeasti kuin kapeampi ja korkeprofiilisempi. Lisäksi tulevat alttius vesiliirrolle, uraherkkyys, epämukavuus ja rumuus. Niin ja tietenkin kalliimpi hinta. Kyllä siinä on taas osattu vetää nenästä autonkäyttäjiä, kun on saatu osa ihmisistä uskomaan leveän renkaan paremmuuteen. Onneksi se propaganda ei tehoa kaikkiin.


      • Montaa mieltä

        Missähän sitä on testattu, että olisi päinvastaoin. Kumia katoaa renkaasta pintapaineen
        mukaan ja leveässä se on pienempi kuin kapeassa. Kun kumia katoaa sama määrä leveässä
        kuin kapeassakin, niin urasyvyys pysyy pitempään leveässä.

        Rumuus, niin kuin kauneuskin on katsojan silmässä. Kyllähän leveät läskit vähän hoopolta
        näyttävät "TippaRellussa."


      • 18
        Peeka kirjoitti:

        Missähän se on testattu, että leveä rengas kuluu vähemmän? Mitä nyt olen seurannut viimeaikoina, niin sehän on just päonvastoin. Leveä rengas kuluu vähintäänkin yhtä nopeasti kuin kapeampi ja korkeprofiilisempi. Lisäksi tulevat alttius vesiliirrolle, uraherkkyys, epämukavuus ja rumuus. Niin ja tietenkin kalliimpi hinta. Kyllä siinä on taas osattu vetää nenästä autonkäyttäjiä, kun on saatu osa ihmisistä uskomaan leveän renkaan paremmuuteen. Onneksi se propaganda ei tehoa kaikkiin.

        Älä nyt hulluja puhu. Kyllä kapea kuluu nopeammin. Näkeehän sen ylipaineela ajetusta renkaasta,
        eihän se kulu kuin keskeltä ja nopeasti kuluukin.


      • fysiikkaa ...
        Peeka kirjoitti:

        Missähän se on testattu, että leveä rengas kuluu vähemmän? Mitä nyt olen seurannut viimeaikoina, niin sehän on just päonvastoin. Leveä rengas kuluu vähintäänkin yhtä nopeasti kuin kapeampi ja korkeprofiilisempi. Lisäksi tulevat alttius vesiliirrolle, uraherkkyys, epämukavuus ja rumuus. Niin ja tietenkin kalliimpi hinta. Kyllä siinä on taas osattu vetää nenästä autonkäyttäjiä, kun on saatu osa ihmisistä uskomaan leveän renkaan paremmuuteen. Onneksi se propaganda ei tehoa kaikkiin.

        Oletkos koskaan ymmärtänyt, mistä renkaan kuluminen johtuu? Sutimiset ja renkaan poltot erikseen, mutta normaaliajossa auton paino vastaan renkaan kosketuspinta tiehen ja siitä syntyvä kitkavoima kuluttavat rengasta.
        Auton paino ei muutu, mutta renkaan kosketuspinta tiehen voi leveällä renkaalla ola vaikka 1,5 kertaa laajempi kuin kapealla. Jokaista kosketuspinnan neliösenttiä kohti tulee siis vähemmän painoa ja renkaan kuluminen kulutuspinnan korkeussuunnassa on pienempi.
        Leveän renkaan kulutuspinta siis kestää kauemmin samanlaisessa ajossa kuin kapean.
        Leveä rengas muuten etenee lumihangessa todella hyvin kuin lumikengillä. Mökkitiellä mainiot nelivetoisessa.


      • kalle kustaa
        Montaa mieltä kirjoitti:

        Missähän sitä on testattu, että olisi päinvastaoin. Kumia katoaa renkaasta pintapaineen
        mukaan ja leveässä se on pienempi kuin kapeassa. Kun kumia katoaa sama määrä leveässä
        kuin kapeassakin, niin urasyvyys pysyy pitempään leveässä.

        Rumuus, niin kuin kauneuskin on katsojan silmässä. Kyllähän leveät läskit vähän hoopolta
        näyttävät "TippaRellussa."

        Merkittävä renkaiden kulumiseen vaikuttava seikka on nopeusluokka T, Q ,W, mitä kovempaa renkaalla saa ajaa jatkuvaa nopeutta, sen leveämpi se yleensä on. Mitä levempi rengas on ,sitä pehmeämmästä kumiseoksesta se yleensä ottaen tehdään. Että se pitäisi myös kaarteissa, ja koska levämmillä renkailla ajetaan siis yleensä kovempaa ne myös kuluvat nopeammin. Ei siis ihan yksioikoinen juttu. Talvella renkaan pidon ratkaisee usein väliaineen läpäisykyky. Loska ,vesi ,lumi ,jää. Siitä syystä kapeampi rengas pitää talvella paremmin. Tarkoitushan ei ole luistella väliaineen päällä vaan päästä pitävään maakontaktiin.
        ...


      • Korkki...
        kalle kustaa kirjoitti:

        Merkittävä renkaiden kulumiseen vaikuttava seikka on nopeusluokka T, Q ,W, mitä kovempaa renkaalla saa ajaa jatkuvaa nopeutta, sen leveämpi se yleensä on. Mitä levempi rengas on ,sitä pehmeämmästä kumiseoksesta se yleensä ottaen tehdään. Että se pitäisi myös kaarteissa, ja koska levämmillä renkailla ajetaan siis yleensä kovempaa ne myös kuluvat nopeammin. Ei siis ihan yksioikoinen juttu. Talvella renkaan pidon ratkaisee usein väliaineen läpäisykyky. Loska ,vesi ,lumi ,jää. Siitä syystä kapeampi rengas pitää talvella paremmin. Tarkoitushan ei ole luistella väliaineen päällä vaan päästä pitävään maakontaktiin.
        ...

        Paksussa lumessa maakontakti on kaukana. Lumiolosuhteissa harvoin
        rengas tai sen nastat tavoittavat "pitävään" pintaan. Kyllä se pito
        muodostuu siinä väliaineessa poislukien vesipatsas.


      • Ulkonäkö on POP!
        18 kirjoitti:

        Älä nyt hulluja puhu. Kyllä kapea kuluu nopeammin. Näkeehän sen ylipaineela ajetusta renkaasta,
        eihän se kulu kuin keskeltä ja nopeasti kuluukin.

        Kyllä rengas kuluu keskeltä yleensä siinä tapauksessa, että siinä on liian VÄHÄN ilmaa. Kukaan normaalijärkinen ei laita renkaaseen niin paljoa ilmaa, että se alkaisi kulua keskeltä. Tähän asiaan vaikuttaa keskihakuisvoima, joka pyrkii "pyöristämään" kantikkaan renkaan. Liian alhaisella paineella ajettaessa ilma ei tue rengasta tarpeeksi ja rengas "pyöristyy". Kun renkaassa on tarpeeksi ilmaa, rengas säilyttää ryhtinsä ja kuluu tasaisesti. Tämä on huomattu myös käytännössä juuri niilla 225/40/18 gummeilla ajellessa. Ilmanpaineet, joita yleensä autonvalmistaja suosittelee renkaisiin, ovat ainakin 0,2 baaria liian alhaiset. Tämä taas siksi, että auto olisi "mukavampi" ajaa, kun tien epätasaisuudet eivät niin iske kumin lävitse sen ollessa pehmeä.


      • kauemmaksi...
        Korkki... kirjoitti:

        Paksussa lumessa maakontakti on kaukana. Lumiolosuhteissa harvoin
        rengas tai sen nastat tavoittavat "pitävään" pintaan. Kyllä se pito
        muodostuu siinä väliaineessa poislukien vesipatsas.

        se maakontakti jää mitä leveämpi rengas.


      • juuri ...
        kauemmaksi... kirjoitti:

        se maakontakti jää mitä leveämpi rengas.

        Ei ole mitään väliä kuinka kauaksi maakontakkti kun se jää saavuttamatta joka tapauksessa. Leveä rengas kantaa kuitenkin lumenpäällä pakkaantuneessa kerroksessa huomattavasti paremmin kuin kapea. Niilla pääsee talvella mökille ja myös sieltä pois.


      • kalle kustaa
        juuri ... kirjoitti:

        Ei ole mitään väliä kuinka kauaksi maakontakkti kun se jää saavuttamatta joka tapauksessa. Leveä rengas kantaa kuitenkin lumenpäällä pakkaantuneessa kerroksessa huomattavasti paremmin kuin kapea. Niilla pääsee talvella mökille ja myös sieltä pois.

        Mm. Neljä Subarua omistaneena voin vakuuttaa että renkaat eivät lopulta ratkaise mökkitiellä etenemistä vaan ratkaisevaa on maavara. Ihan sama onko leveät vai kapeat renkaat kun auto nousee mahastaan hankeen. Siiten siitä väliaineesta. Lumesta. Esimerkiksi viime talvena lumi pysyi puuterimaisena suuressa osassa suomea, kun ei ollut noita suojasäistä hankea kovettamassa. Siis se puuterilumi lensi nätisti renkaiden kuvioista ja pitoa ei maan ja auton väliin syntynyt. Sanonpas kuitenkin että se kapempi rengas on "anyvway "parempi ratkaisu talven lumille, sillä pintapaine /neliösenttiä kohti on kovempi. Siitä seuraa aina vahvempi kontakti( paine)
        -myös siihen väliaineeseenkin,lumeen.
        Kuvio toki myös merkitsee paljon. Ihan sama onko rengas leveä tai kapea, laskettelumäkeä et pääse yhtää ylemmäs kummallakaan renkaalla jos kuvio on yhtä huono. Veikkaisin että levemmällä jäät alemmas koska rengas "kantaa " hangen päällä enemmän....


      • haldex 4 versio miks
        kalle kustaa kirjoitti:

        Mm. Neljä Subarua omistaneena voin vakuuttaa että renkaat eivät lopulta ratkaise mökkitiellä etenemistä vaan ratkaisevaa on maavara. Ihan sama onko leveät vai kapeat renkaat kun auto nousee mahastaan hankeen. Siiten siitä väliaineesta. Lumesta. Esimerkiksi viime talvena lumi pysyi puuterimaisena suuressa osassa suomea, kun ei ollut noita suojasäistä hankea kovettamassa. Siis se puuterilumi lensi nätisti renkaiden kuvioista ja pitoa ei maan ja auton väliin syntynyt. Sanonpas kuitenkin että se kapempi rengas on "anyvway "parempi ratkaisu talven lumille, sillä pintapaine /neliösenttiä kohti on kovempi. Siitä seuraa aina vahvempi kontakti( paine)
        -myös siihen väliaineeseenkin,lumeen.
        Kuvio toki myös merkitsee paljon. Ihan sama onko rengas leveä tai kapea, laskettelumäkeä et pääse yhtää ylemmäs kummallakaan renkaalla jos kuvio on yhtä huono. Veikkaisin että levemmällä jäät alemmas koska rengas "kantaa " hangen päällä enemmän....

        Leveämmälle renkaalle sillä subrukuskit yleensä pääsee minne on tarkoituskin . Mutta sitä 80 nopeutta ja ylikin kynnetään sohjuvalleissa kaikki ja siinä ei edes neliveto enää pysty ihmeisiin koska surffaus alkaa leveän renkaan noustessa sohjun päälle. On siitä neliedosat apua jonkin verran toki siinäkin tilanteessa ja sen muutenhuomaa kun ajaa toverin etuvetoista a6 audia jo vain on avuto olo kun ei kiihdy ei mitään ja prstuntumassa on oma subaru jollin samassa tilanteessa vauhti van kiihtyi ja meno jatkui tukevasti. Kapeampi painaa pintapaineensa ansiosta hiukan kovemmassa vauhdissa vielä renkaan aluskaansa ja matka jatkuu kuskin ollessa kuski ei matkustaja.

        Itse en vaihda ikinä etuvetoiseen takaisin. Ei se kulutuskaan ole montaa desiä enempää jatkuvalla nelivedolla ei mikään elektroniikka paine akku etuveto sähkö neliveto arveluttava systeemi. Ei sanaon minä kun aitoa nelivetoa kerran edelleen tehdään. Ja turha nyt alkaa jauhaman sen viimeisemmästä mallista tiedän tiedän toimiihan ne mutta MIKSI!!!!! koska on aito oikea neliveto . Hauskaa rengasvaihdoissa katsoa kun asentaja pyöräyttää rengasta ja kaikki renkaat pyörii :-)


      • kokemus..
        kalle kustaa kirjoitti:

        Mm. Neljä Subarua omistaneena voin vakuuttaa että renkaat eivät lopulta ratkaise mökkitiellä etenemistä vaan ratkaisevaa on maavara. Ihan sama onko leveät vai kapeat renkaat kun auto nousee mahastaan hankeen. Siiten siitä väliaineesta. Lumesta. Esimerkiksi viime talvena lumi pysyi puuterimaisena suuressa osassa suomea, kun ei ollut noita suojasäistä hankea kovettamassa. Siis se puuterilumi lensi nätisti renkaiden kuvioista ja pitoa ei maan ja auton väliin syntynyt. Sanonpas kuitenkin että se kapempi rengas on "anyvway "parempi ratkaisu talven lumille, sillä pintapaine /neliösenttiä kohti on kovempi. Siitä seuraa aina vahvempi kontakti( paine)
        -myös siihen väliaineeseenkin,lumeen.
        Kuvio toki myös merkitsee paljon. Ihan sama onko rengas leveä tai kapea, laskettelumäkeä et pääse yhtää ylemmäs kummallakaan renkaalla jos kuvio on yhtä huono. Veikkaisin että levemmällä jäät alemmas koska rengas "kantaa " hangen päällä enemmän....

        ja juuri viime talvelta Kaakkois-Suomesta. Kaksi Subarua ja nykyisinkin Subarun omistajana väitän, että 235 leveät renkaat olivat tosi mainiot mökkitiellä. Eipä tietä montakaan kertaa aurattu, mutta mitään vaikeuksia ei ollut päästä 1,6 km pitkää mökkitietä perille. Ajoin vain rauhalliseti paksussa lumihangessa ja jyräsin muutaman kerran tien edestakaisin, jolloin lumen päällä oli leveät raiteet, joissa ajo sujui ongelmitta. Kuitenkin naapuri onnistui Citikan C4:lla ja kapeilla renkailla kaivautumaan ajamiini leveisiin uriin, eikä saanut autoaa edes mökkipihaansa. Kevyt pintapaine leveillä renkailla toimii kuin lumikengät kunhan malttaa ajaa rauhallisesti. Maavara on tietysti eduksi, mutta ei ratkaiseva.


      • Ulkonäkö on POP!
        kalle kustaa kirjoitti:

        Mm. Neljä Subarua omistaneena voin vakuuttaa että renkaat eivät lopulta ratkaise mökkitiellä etenemistä vaan ratkaisevaa on maavara. Ihan sama onko leveät vai kapeat renkaat kun auto nousee mahastaan hankeen. Siiten siitä väliaineesta. Lumesta. Esimerkiksi viime talvena lumi pysyi puuterimaisena suuressa osassa suomea, kun ei ollut noita suojasäistä hankea kovettamassa. Siis se puuterilumi lensi nätisti renkaiden kuvioista ja pitoa ei maan ja auton väliin syntynyt. Sanonpas kuitenkin että se kapempi rengas on "anyvway "parempi ratkaisu talven lumille, sillä pintapaine /neliösenttiä kohti on kovempi. Siitä seuraa aina vahvempi kontakti( paine)
        -myös siihen väliaineeseenkin,lumeen.
        Kuvio toki myös merkitsee paljon. Ihan sama onko rengas leveä tai kapea, laskettelumäkeä et pääse yhtää ylemmäs kummallakaan renkaalla jos kuvio on yhtä huono. Veikkaisin että levemmällä jäät alemmas koska rengas "kantaa " hangen päällä enemmän....

        Jos kerran kapealla renkaalla pääsee lumella paremmin kuin leveällä, miksi Islannissa käytetään tämännäköisiä menopelejä, ja vieläpä noin kapeilla renkailla? Pieni provo...

        http://www.4x4offroads.com/toyota-4runner.html


      • pehmeä vs. kova
        fysiikkaa ... kirjoitti:

        Oletkos koskaan ymmärtänyt, mistä renkaan kuluminen johtuu? Sutimiset ja renkaan poltot erikseen, mutta normaaliajossa auton paino vastaan renkaan kosketuspinta tiehen ja siitä syntyvä kitkavoima kuluttavat rengasta.
        Auton paino ei muutu, mutta renkaan kosketuspinta tiehen voi leveällä renkaalla ola vaikka 1,5 kertaa laajempi kuin kapealla. Jokaista kosketuspinnan neliösenttiä kohti tulee siis vähemmän painoa ja renkaan kuluminen kulutuspinnan korkeussuunnassa on pienempi.
        Leveän renkaan kulutuspinta siis kestää kauemmin samanlaisessa ajossa kuin kapean.
        Leveä rengas muuten etenee lumihangessa todella hyvin kuin lumikengillä. Mökkitiellä mainiot nelivetoisessa.

        on se,että eri koon renkaissa käytetään välillä erinlaista kumiseosta ja kovuutta, että vertaa nyt siinä mikä kuluu ja miksi.


      • kaikkisutii
        Ulkonäkö on POP! kirjoitti:

        Jos kerran kapealla renkaalla pääsee lumella paremmin kuin leveällä, miksi Islannissa käytetään tämännäköisiä menopelejä, ja vieläpä noin kapeilla renkailla? Pieni provo...

        http://www.4x4offroads.com/toyota-4runner.html

        rallissa käytetään kapeampia renkaita?

        Voi olla että jonkintyyppisessä mökkitien lumessa saattaa leveämmästä olla hyötyä muttei maantiellä.

        Leveä nousee helpommin loskan ja veden päälle ja liirto alkaa.

        Leveä rengas kuluu autossa olevien ohjauskulmien vuoksi, ja tämä kulutus lisääntyy kaupunkiajossa, lisäksi tuo leveä rengas usein pehmeämpää kumia.

        Ulkonäkökin on makuasia, itse pidän leveitä tenavien touhuna.


      • Pysykää asissa
        kokemus.. kirjoitti:

        ja juuri viime talvelta Kaakkois-Suomesta. Kaksi Subarua ja nykyisinkin Subarun omistajana väitän, että 235 leveät renkaat olivat tosi mainiot mökkitiellä. Eipä tietä montakaan kertaa aurattu, mutta mitään vaikeuksia ei ollut päästä 1,6 km pitkää mökkitietä perille. Ajoin vain rauhalliseti paksussa lumihangessa ja jyräsin muutaman kerran tien edestakaisin, jolloin lumen päällä oli leveät raiteet, joissa ajo sujui ongelmitta. Kuitenkin naapuri onnistui Citikan C4:lla ja kapeilla renkailla kaivautumaan ajamiini leveisiin uriin, eikä saanut autoaa edes mökkipihaansa. Kevyt pintapaine leveillä renkailla toimii kuin lumikengät kunhan malttaa ajaa rauhallisesti. Maavara on tietysti eduksi, mutta ei ratkaiseva.

        No niin ei mene perille,mökkitiellä ajetaan hitaasti ja hiljaa siinä pärjää millä pääsee eteenpäin mutta nyt puhutan tiellä ajamisesta normaaleilla talvirajoituksilla.

        Toinen asia eipä nyt verrata ihan millä renkailla tahansa sitikkaa subarun etenimis kykyyn höh sanon minä. Kyllä se sitikkakin pääsee nelivedolla jälleen kerran millä renkailla vain siinä mökkitiellä.


      • Pysykää asissa kirjoitti:

        No niin ei mene perille,mökkitiellä ajetaan hitaasti ja hiljaa siinä pärjää millä pääsee eteenpäin mutta nyt puhutan tiellä ajamisesta normaaleilla talvirajoituksilla.

        Toinen asia eipä nyt verrata ihan millä renkailla tahansa sitikkaa subarun etenimis kykyyn höh sanon minä. Kyllä se sitikkakin pääsee nelivedolla jälleen kerran millä renkailla vain siinä mökkitiellä.

        Olen samaa mieltä täällä mökkitieperutelijoiden kanssa. He varmaan menevät
        myös talvisin mökilleen. Rengas valitaan siloin juuri tuota vaativinta tarvetta
        varten. Päätiet ovat 96 % auki koko talven ja niillä vallitsee suurimman osan
        aikaa lähes "kesäkeli". Näin ollen talvinopeuksilla ei ole mitään väliä, minkä
        levyisillä siellä ajelee. Kesällä taas vielä vähemmin merkitsee renkaan leveys
        meidän sallituilla nopeuksilla.

        Jos ei parasta etenemistä tavoittele vaikeissa olosuhteissa myös rengasvalinnan
        kautta, niin miksi hankkia edes sitä nelivetoa.

        Eiköhän sittenkin ollut juuri tästä kysymys.

        PS. Enen vanhaan vanhat jäärät laskivat rengaspaineet järkyttävän alas, kun joutuivat
        ajamaan auraamattomilla osuuksilla. Minkähän takia?


      • tiatäjä sälli
        Täpinä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä täällä mökkitieperutelijoiden kanssa. He varmaan menevät
        myös talvisin mökilleen. Rengas valitaan siloin juuri tuota vaativinta tarvetta
        varten. Päätiet ovat 96 % auki koko talven ja niillä vallitsee suurimman osan
        aikaa lähes "kesäkeli". Näin ollen talvinopeuksilla ei ole mitään väliä, minkä
        levyisillä siellä ajelee. Kesällä taas vielä vähemmin merkitsee renkaan leveys
        meidän sallituilla nopeuksilla.

        Jos ei parasta etenemistä tavoittele vaikeissa olosuhteissa myös rengasvalinnan
        kautta, niin miksi hankkia edes sitä nelivetoa.

        Eiköhän sittenkin ollut juuri tästä kysymys.

        PS. Enen vanhaan vanhat jäärät laskivat rengaspaineet järkyttävän alas, kun joutuivat
        ajamaan auraamattomilla osuuksilla. Minkähän takia?

        että rengas painautuu alustaan sa vaten isolta alueelta ja saa paremman pidon kuin pyöreä kova kumi.


      • kapea parempi sohjos
        Täpinä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä täällä mökkitieperutelijoiden kanssa. He varmaan menevät
        myös talvisin mökilleen. Rengas valitaan siloin juuri tuota vaativinta tarvetta
        varten. Päätiet ovat 96 % auki koko talven ja niillä vallitsee suurimman osan
        aikaa lähes "kesäkeli". Näin ollen talvinopeuksilla ei ole mitään väliä, minkä
        levyisillä siellä ajelee. Kesällä taas vielä vähemmin merkitsee renkaan leveys
        meidän sallituilla nopeuksilla.

        Jos ei parasta etenemistä tavoittele vaikeissa olosuhteissa myös rengasvalinnan
        kautta, niin miksi hankkia edes sitä nelivetoa.

        Eiköhän sittenkin ollut juuri tästä kysymys.

        PS. Enen vanhaan vanhat jäärät laskivat rengaspaineet järkyttävän alas, kun joutuivat
        ajamaan auraamattomilla osuuksilla. Minkähän takia?

        Ei ole todellakaan väliä millä ajaa kun on sohjua tienreunalla ja on pakko väistää sinne kusipäiden ohittelijoiden takia ja on joka jannu loskaliirossa leveällä renkaalla se on kyläm fakta. Ei voi muutta sitä totuutta miksikään . Jos on tyhjä alusta niin miksipä ei voi ajaa leveällä se on totta.


      • kapea parempi sohjos kirjoitti:

        Ei ole todellakaan väliä millä ajaa kun on sohjua tienreunalla ja on pakko väistää sinne kusipäiden ohittelijoiden takia ja on joka jannu loskaliirossa leveällä renkaalla se on kyläm fakta. Ei voi muutta sitä totuutta miksikään . Jos on tyhjä alusta niin miksipä ei voi ajaa leveällä se on totta.

        Miten niin Täpinä on väärässä? En ole väittänyt, että leveä olisi parempi sohjossa.
        Itse sanot, että tyhjällä alustalla miksipä ei, eli 96 % talvesta. Minulle nyt sattuu
        vaan olemaan tärkeämpää nuo muut olosuhteet joissa tarvitaan parempaa kantavuutta.
        Olen varmasti tietoinen leveämmän renkaan ominaisuuksista nelivetoisessani, neljäs on
        menossa. Yleensä nelivetoisella tuota sohjossa ajelua "tuskin" huomaa, on se niin
        paljon parempi. Jos olet sitä mieltä, että olen edelleen väärässä omien rengasvalintojeni
        kanssa, niin olen sitten. Seuraavat ovat taas 225:set, itse asiassa eivät mitkään leveät
        tänä päivänä. Ajele Sinä niillä 195:lasi ja ole tyytyväinen, minä tykkään 225:sta, vaikka
        väärässä olisinkin.


      • 21
        kapea parempi sohjos kirjoitti:

        Ei ole todellakaan väliä millä ajaa kun on sohjua tienreunalla ja on pakko väistää sinne kusipäiden ohittelijoiden takia ja on joka jannu loskaliirossa leveällä renkaalla se on kyläm fakta. Ei voi muutta sitä totuutta miksikään . Jos on tyhjä alusta niin miksipä ei voi ajaa leveällä se on totta.

        Pitäisköhän hankkia 185 milliset sohjorenkaat erikseen tuonne maitolaiturin kulmalle ja vaihtaa
        ne aina alle, kun on selvinnyt ensin hankia pitkin mökiltä.


      • telaketjulla
        21 kirjoitti:

        Pitäisköhän hankkia 185 milliset sohjorenkaat erikseen tuonne maitolaiturin kulmalle ja vaihtaa
        ne aina alle, kun on selvinnyt ensin hankia pitkin mökiltä.

        Menikö viisastelun puolelle nyt jutut?


      • sohjoliirto ?
        kapea parempi sohjos kirjoitti:

        Ei ole todellakaan väliä millä ajaa kun on sohjua tienreunalla ja on pakko väistää sinne kusipäiden ohittelijoiden takia ja on joka jannu loskaliirossa leveällä renkaalla se on kyläm fakta. Ei voi muutta sitä totuutta miksikään . Jos on tyhjä alusta niin miksipä ei voi ajaa leveällä se on totta.

        Olen ajanut autolla kesät talvet, lyhyttä ja pitkää matkaa ympäri Suomen ja ympäri vuorokauden, nyt jo yli miljoona kilometriä. Koskaan en ole tavannut ilmiötä "loskaliirto", vesiliirron kyllä tunnen ja sekään ei ole mikään ongelma kun tietää miten menetellä. Kokematon kääntelee keventynyttä ohjausta ihmeissään ja aiheuttaa ihan itse vaaratilanteita. Minulle vesiliirto ei ole ongelma, kestää hetken ja on hallittavissa.
        Loska kyllä lyö ohjausta vasten voimakkaastikin kaistaa vaihdettaessa ja kiskaiseen ohjauspyörän kokemattoman käsistä, mutta kun tuonkin tietää, niin ongelmaa ei ole. Renkaan leveydellä on mitätön rooli, kokemus ja ajotaita ratkaisevat - kaikki tietysti eivät opi koskaan.


      • loskakuningas
        sohjoliirto ? kirjoitti:

        Olen ajanut autolla kesät talvet, lyhyttä ja pitkää matkaa ympäri Suomen ja ympäri vuorokauden, nyt jo yli miljoona kilometriä. Koskaan en ole tavannut ilmiötä "loskaliirto", vesiliirron kyllä tunnen ja sekään ei ole mikään ongelma kun tietää miten menetellä. Kokematon kääntelee keventynyttä ohjausta ihmeissään ja aiheuttaa ihan itse vaaratilanteita. Minulle vesiliirto ei ole ongelma, kestää hetken ja on hallittavissa.
        Loska kyllä lyö ohjausta vasten voimakkaastikin kaistaa vaihdettaessa ja kiskaiseen ohjauspyörän kokemattoman käsistä, mutta kun tuonkin tietää, niin ongelmaa ei ole. Renkaan leveydellä on mitätön rooli, kokemus ja ajotaita ratkaisevat - kaikki tietysti eivät opi koskaan.

        Viestisi on takoitettu vain eripuraa haastamaan , miksihän? onko pieni pili heh heh.
        Tuommoisten kusipäiden takia liikenne ei muutu parempaan suuntaan. Koeta nyt toden näköisesti ajokortiton kerätä niitä puloja menä autokouluun opettelemaan ajotaitoa. Ja kun tulet liikenteeseen ole kohtelias tai nahkasi saa palomiehet lakaista tieltä lapioon, näin se vaan on.


      • Ulkonäkö on POP!
        kaikkisutii kirjoitti:

        rallissa käytetään kapeampia renkaita?

        Voi olla että jonkintyyppisessä mökkitien lumessa saattaa leveämmästä olla hyötyä muttei maantiellä.

        Leveä nousee helpommin loskan ja veden päälle ja liirto alkaa.

        Leveä rengas kuluu autossa olevien ohjauskulmien vuoksi, ja tämä kulutus lisääntyy kaupunkiajossa, lisäksi tuo leveä rengas usein pehmeämpää kumia.

        Ulkonäkökin on makuasia, itse pidän leveitä tenavien touhuna.

        Kyllä ralliajossakin voidään talvella käyttää leveämpää rengasta. Yleisesti käytetyt leveydet ovat jotain välillä 175 - 215. Käytetty leveys riippuu olosuhteista millaisissa ajetaan.

        Kertokaa minulle miten ohjauskulmat vaikuttavat leveän renkaan kulumiseen? Sen ymmärrän, jos ohjauskulmat on säädetty väärin tai jos alustaa on lasketty ylenmäärin ja rengas ei pyöri "pystyssä" vaan kantillaan. Minä olen ajanut 225/40/18 rengastuksella n. 150000km autolla, jossa alkuperäinen rengaskoko on 195/65/15, enkä todellakaan ole huomannut ohjauskulmien erityisesti vaikuttavan renkaan kulumiseen. Kyllä tähän saakka renkaani ovat kuluneet nopeammin siitä syystä, että nykyisen renkaan nopeusluokka on aivan eri kuin alkuperäisen ja sitä myötä paljon pehmeämpää materiaalia.

        Mutta talvirenkaina minäkin käytän kapeampaa ja korkeampiprofiilista rengasta kuin kesällä, juurikin johtuen kapeamman renkaan paremmista ominaisuuksista talvisissa olosuhteissa.


      • tottaanoo
        Ulkonäkö on POP! kirjoitti:

        Kyllä ralliajossakin voidään talvella käyttää leveämpää rengasta. Yleisesti käytetyt leveydet ovat jotain välillä 175 - 215. Käytetty leveys riippuu olosuhteista millaisissa ajetaan.

        Kertokaa minulle miten ohjauskulmat vaikuttavat leveän renkaan kulumiseen? Sen ymmärrän, jos ohjauskulmat on säädetty väärin tai jos alustaa on lasketty ylenmäärin ja rengas ei pyöri "pystyssä" vaan kantillaan. Minä olen ajanut 225/40/18 rengastuksella n. 150000km autolla, jossa alkuperäinen rengaskoko on 195/65/15, enkä todellakaan ole huomannut ohjauskulmien erityisesti vaikuttavan renkaan kulumiseen. Kyllä tähän saakka renkaani ovat kuluneet nopeammin siitä syystä, että nykyisen renkaan nopeusluokka on aivan eri kuin alkuperäisen ja sitä myötä paljon pehmeämpää materiaalia.

        Mutta talvirenkaina minäkin käytän kapeampaa ja korkeampiprofiilista rengasta kuin kesällä, juurikin johtuen kapeamman renkaan paremmista ominaisuuksista talvisissa olosuhteissa.

        siis ohjauskulmat, eli tuo kulma. Tutki autoja tarkemmin, en viitsi sen koommin neuvoa, rengas kuluu epätasaisesti. Käväise vaikka rengasliikkeessä katsomassa kuluneita kulmia sekä kumeja.


      • Ulkonäkö on POP!
        tottaanoo kirjoitti:

        siis ohjauskulmat, eli tuo kulma. Tutki autoja tarkemmin, en viitsi sen koommin neuvoa, rengas kuluu epätasaisesti. Käväise vaikka rengasliikkeessä katsomassa kuluneita kulmia sekä kumeja.

        Kuluneita kulmia? Anteeksi vain, nyt en ymmärrä. Sivistäisitkö tyhmää hieman lisää?


      • Anonyymi
        juuri ... kirjoitti:

        Ei ole mitään väliä kuinka kauaksi maakontakkti kun se jää saavuttamatta joka tapauksessa. Leveä rengas kantaa kuitenkin lumenpäällä pakkaantuneessa kerroksessa huomattavasti paremmin kuin kapea. Niilla pääsee talvella mökille ja myös sieltä pois.

        Toki, jos ne on nastarenkaat.


    • neliveto 900cm

      leveän paremmuudesta näyttämästä toteen ei edes kantavuus ole se syy. Vastaavan painoisia ja n 100kg ylikin on 205-60-16 renkailla vaikkapa vw saharan . Harmi vaan kun ei ole turvallisia renkaita suomen talveen.
      http://www.ityre.com/en/tyres/catalog/vredestein/size/65743/
      Lumenpäällä ajelu islantilaisittain on tietty aivan eri juttu ja ei sovi alkuperäisen suomen maantie ajelun käyttöön. Naurettavia väitteitä loskan sen vetisen märän raskaan (joku ei tiennyt mikä on loska, terveisiä abdullahille) muka ei vaikuta loska tein reunalla n5-6 cm pakuudella leveään yhtään heh heh mikä murjaisu mutta toivottavasti pojulle selviää joskus mistä on kyse.

      En ole missään väittänyt etteikö kaikki saisi ajaa millä tahtovat mutta yhtään järkisyytä asian puolesta ei todellakaan ole se on totuus. Saatte ajaa vaikka liaaninpätkistä kootulla renkaalla. Itselläkin on 225 alla subarussa ja viimeiset ovat sillä 215 tulee tilalle on muuten huonot kesällä... viimeisen asti etsin 205-60-17 kokoa talvelle.

      Joku siellä vähätteli 1cm levys ero niin kaivappa mitta esiin ja ittaa joskus 215 eri merkkiset renkaat ja ylläty en sano miksi mutta sitten tajuta. Itse mitaan kulutuspinnan leveyden ja sen perusteella myös valitsen renkaat talveksi merkkirenkaista.

      • Selväksi tuli

        Miten niin jäi saamatta? Aika kattavasti perusteltiin leveän renkaan ominaisuudet.
        Jos ei oltu samaa mieltä kanssasi, niin ei se tarkoita, että sinä olisit kaikissa osin oikeassa.


      • neliveto900cm
        Selväksi tuli kirjoitti:

        Miten niin jäi saamatta? Aika kattavasti perusteltiin leveän renkaan ominaisuudet.
        Jos ei oltu samaa mieltä kanssasi, niin ei se tarkoita, että sinä olisit kaikissa osin oikeassa.

        Leveän renkaan haitat perusteltiin aivan oikein ,täysin samaa mieltä. Minulle ei mielipiteet merkkaa mitään sillä faktoista vain on kyse. En ole minä "oikeassa tyyppi" FAKTA se kiinnostaa kuten alunperin kirjoitin . Älä vääristele asioita.
        Ja kerta vielä,en ole väittänyt että ei saa ajaa niin leveillä kuin ihmisiä huvittaa EN! kaikki saa ajaa juuri sillä millä haluaa. Mutta mitään järkeä ja hyötyä ei ole niistä leveistä ainoastaan haittaa. Itselläkin on 225 levyiset ja riittäisi täysin 205 mutta semmoisia ei ole vaan noita turhakkeita "haitta" leveitä. Edes vanteelle 8" ei saa laittaa 205 jotka on autossani vaikka kukapa sitä estäisi.
        talvella on eri vanteet.


      • 900cm neliveto
        neliveto900cm kirjoitti:

        Leveän renkaan haitat perusteltiin aivan oikein ,täysin samaa mieltä. Minulle ei mielipiteet merkkaa mitään sillä faktoista vain on kyse. En ole minä "oikeassa tyyppi" FAKTA se kiinnostaa kuten alunperin kirjoitin . Älä vääristele asioita.
        Ja kerta vielä,en ole väittänyt että ei saa ajaa niin leveillä kuin ihmisiä huvittaa EN! kaikki saa ajaa juuri sillä millä haluaa. Mutta mitään järkeä ja hyötyä ei ole niistä leveistä ainoastaan haittaa. Itselläkin on 225 levyiset ja riittäisi täysin 205 mutta semmoisia ei ole vaan noita turhakkeita "haitta" leveitä. Edes vanteelle 8" ei saa laittaa 205 jotka on autossani vaikka kukapa sitä estäisi.
        talvella on eri vanteet.

        en jaksa korjata.


      • Faktaa..
        neliveto900cm kirjoitti:

        Leveän renkaan haitat perusteltiin aivan oikein ,täysin samaa mieltä. Minulle ei mielipiteet merkkaa mitään sillä faktoista vain on kyse. En ole minä "oikeassa tyyppi" FAKTA se kiinnostaa kuten alunperin kirjoitin . Älä vääristele asioita.
        Ja kerta vielä,en ole väittänyt että ei saa ajaa niin leveillä kuin ihmisiä huvittaa EN! kaikki saa ajaa juuri sillä millä haluaa. Mutta mitään järkeä ja hyötyä ei ole niistä leveistä ainoastaan haittaa. Itselläkin on 225 levyiset ja riittäisi täysin 205 mutta semmoisia ei ole vaan noita turhakkeita "haitta" leveitä. Edes vanteelle 8" ei saa laittaa 205 jotka on autossani vaikka kukapa sitä estäisi.
        talvella on eri vanteet.

        Faktaa on, että leveämpi rengas on tukevampi sivusuunnassa,
        kantaa paremmin pehmeiköissä ja kulutuspintaa riittää kauemmin.

        Makuasia on ulkonäkö, mutta varsin monen mielestä ovat paremman
        näköiset.


      • dipadaapaaako
        Faktaa.. kirjoitti:

        Faktaa on, että leveämpi rengas on tukevampi sivusuunnassa,
        kantaa paremmin pehmeiköissä ja kulutuspintaa riittää kauemmin.

        Makuasia on ulkonäkö, mutta varsin monen mielestä ovat paremman
        näköiset.

        se kulutuspinta kestä sen koommin vaan jopa kuluu nopeammin johtuen ohjauskulmista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe