Voi ei, auto on katsastamatta ja tänään on vika päivä
Töötti ei toimi (joku oikkari, enkä tähän hätään keksi miten korjata, jos lyön sulakkeen se palaa heti, kipinää ja se on siinä). Oletan että sulakkeen kohta jotenkin ottaa maahan? Voiko se väliaikaisesti ohittaa jotenkin (toiseen nastaa tulee 12v ja toinen on mykkä ...kun sähkömittarilla mittasin).
Mitä siitä seuraa jos ajan katsastamattomalla autolla. Eli mikä on se riski (paljon siitä saa sakkoja)? Eli vähän tässä mietittyttää kandeekon mennä NYT katsastaan ja sit se ei mee läpi (?) vaiko kannattaako mennä sitten kun on saanut töötin kuntoon?
Auttakaan hyvät ihmiset, moni varmaan tietää tähän vastaukset (ja jos joku voi rautalankaa taivuttamalla kertoa mull miten sen sulakeongleman väliaikaisesti korjaan niin olisin kovin kiitollinen.
Ville
APUA:Jos töötti ei toimi, hylätäänkö?
24
26329
Vastaukset
- RKDTLKT
EI HYLÄTÄ, EIKÄ TULE JÄLKITARKASTUSTAKAAN. KATSURI ANTAA SINULLE AIKAA KORJATA VIAN . OTTEESEEN TULEE VAIN MERKINTÄ.
- Renttu rellussa
Äänitorven virtapiirissä on jossakin oikosulku, ja jos pistät sulakkeen tilalle esim. rautanaulan, virta kulkee esteettä ja mahdollisesti aiheuttaa palon jossakin muualla. Tällaisen kytkennän seuraukset olen kerran kokenut itse, kun edellinen omistaja oli laittanut autoon istuinlämmittimen ilman sulaketta. Eräänä pakkasaamuna alkoi savu nousta perseen alta ja tuli vallan kiire ulos autosta. Sulakkeen tehtävä on nimen omaan estää viallisen virtapiirin toiminnasta aiheutuvat vahingot.
Eipä muuta kuin etsimään, missä se oikosulku on. Todennäköisesti torvi on niin ruostunut että siinä pistokkeetkin ovat jo vinksinvonksin. Onneksi tarvikeosan hinta on vain noin kympin luokkaa. - Autoilija vai?
Ei se töötti maailmaa kaada, se menee korjauskehotuksella. Ota sulake vaan pois.
Katsastuksessa "saa" tulla 3 korjauskehotusta ja neljännestä vasta hylätään. Näistä tulee merkintä otteelle ja niissä on 1 kuukausi (eli 30 päivää) korjausaikaa. Ei tarvitse näyttää asemalla, mutta Poliisi valvoo tilannetta liikenteessä
Jos tänään on vika päivä niin saat 1 kuukauden ( eli 30 päivää) aikaa korjata autosi jos se hylätään katsastuksessa ja sillä aikavälillä voit myös ajaa. Tosin viat täytyy korjata mahdollisimman pian sillä Poliisi voi tälläkin aikavälillä sakottaa korjaamattomista vioista. Pidä aina tarkastuskortti mukana autossa jos katsastusaika menee yli että voit todistaa olleesi katsastuksessa määräaikana, mutta auto on hylätty.
Katsastamattomalla autolla ajosta tulee sakkoja. En muista kuinka paljon.- toope123
eli nyt ajetaan vaan kiltisti kun mä luulin että töötti on pakollinen ... ja hannasin ... ja nyt ollaan katsastattomassa ajassa. Ja koko ajan se ongelma on on miten saan töötin toimimaan. Kokeilin jo erilaisia yhdistämisiä (toisesta piuha runkoon...se ohut piuha rupesi kuumenemaan tosi nopeasti) mutta en keksinyt miten sitä voi fiksata. Kiitos noista oikosulkujutuista... mutta kun ei ole sähkäri (mutta perusjutut kyl osaa kunhan joku vähän ohjii) niin en ymmärrä tätä oikosulun perusongelmaa.. Eli toiseen sulakenappiin tulee sähkö (12V) ja toiseen ei.
Jos joku selittäisi suomeksi miten oikosulku syntyy kun plus piuha tulee vaikkapa yksinkertaisessa virtapiirissä plusnavasta vaikka lampun kantaan ja se miinusnapa tulee lampun kierteeseen. Ja se sulakeko on siinä plussapiuhan puolessa välissä akun ja lampun välissä. --> mistä se oikosulku tulee?
ille - Karva noppa
toope123 kirjoitti:
eli nyt ajetaan vaan kiltisti kun mä luulin että töötti on pakollinen ... ja hannasin ... ja nyt ollaan katsastattomassa ajassa. Ja koko ajan se ongelma on on miten saan töötin toimimaan. Kokeilin jo erilaisia yhdistämisiä (toisesta piuha runkoon...se ohut piuha rupesi kuumenemaan tosi nopeasti) mutta en keksinyt miten sitä voi fiksata. Kiitos noista oikosulkujutuista... mutta kun ei ole sähkäri (mutta perusjutut kyl osaa kunhan joku vähän ohjii) niin en ymmärrä tätä oikosulun perusongelmaa.. Eli toiseen sulakenappiin tulee sähkö (12V) ja toiseen ei.
Jos joku selittäisi suomeksi miten oikosulku syntyy kun plus piuha tulee vaikkapa yksinkertaisessa virtapiirissä plusnavasta vaikka lampun kantaan ja se miinusnapa tulee lampun kierteeseen. Ja se sulakeko on siinä plussapiuhan puolessa välissä akun ja lampun välissä. --> mistä se oikosulku tulee?
illehttp://fi.wikipedia.org/wiki/Oikosulku
Lisää löydät kun googletat oikosulku - numeroparas
Ei se töötti maailmaa kaada, eikä katsastamattomuuskaan. Autoja ei tarvitse katsastaa koskaa autokatsastuksella ei ole mitään yhteiskunnalista hyötyä. Jättäkää vain rauhassa jo nyt autot katsastamatta, pian katsastamatta jättävät kaikki.
- kannata
numeroparas kirjoitti:
Ei se töötti maailmaa kaada, eikä katsastamattomuuskaan. Autoja ei tarvitse katsastaa koskaa autokatsastuksella ei ole mitään yhteiskunnalista hyötyä. Jättäkää vain rauhassa jo nyt autot katsastamatta, pian katsastamatta jättävät kaikki.
katsastaa autoa, eikä muutakaan mihin laki ja järjestys velvoittaa. Eletään kuin "pellossa" ja poltetaan lakikirjat. Eletään luontaistaloudessa tuohivirsut jalassa kesät kalastaen ja talvet metsästäen.
- Autoilija vai?
numeroparas kirjoitti:
Ei se töötti maailmaa kaada, eikä katsastamattomuuskaan. Autoja ei tarvitse katsastaa koskaa autokatsastuksella ei ole mitään yhteiskunnalista hyötyä. Jättäkää vain rauhassa jo nyt autot katsastamatta, pian katsastamatta jättävät kaikki.
Mene äidilles itkemään. Ketään ei kiinnosta sun mielipiteesi.
- The mousetrap
toope123 kirjoitti:
eli nyt ajetaan vaan kiltisti kun mä luulin että töötti on pakollinen ... ja hannasin ... ja nyt ollaan katsastattomassa ajassa. Ja koko ajan se ongelma on on miten saan töötin toimimaan. Kokeilin jo erilaisia yhdistämisiä (toisesta piuha runkoon...se ohut piuha rupesi kuumenemaan tosi nopeasti) mutta en keksinyt miten sitä voi fiksata. Kiitos noista oikosulkujutuista... mutta kun ei ole sähkäri (mutta perusjutut kyl osaa kunhan joku vähän ohjii) niin en ymmärrä tätä oikosulun perusongelmaa.. Eli toiseen sulakenappiin tulee sähkö (12V) ja toiseen ei.
Jos joku selittäisi suomeksi miten oikosulku syntyy kun plus piuha tulee vaikkapa yksinkertaisessa virtapiirissä plusnavasta vaikka lampun kantaan ja se miinusnapa tulee lampun kierteeseen. Ja se sulakeko on siinä plussapiuhan puolessa välissä akun ja lampun välissä. --> mistä se oikosulku tulee?
illeKun sulake on irti, niin silloin vain toisessa sulakkeen navassa on jännite 12V. Koska sulake palaa heti, tarkoittaa se sitä tuo 12V kytkeytyy suoraan auton runkoon kun laitat sulakkeen paikalleen. Syynä todennäköisesti se, että töötin johto on hankautunut puhki jostain kohtaa ja ottaa suoraan auton runkoon, toisinsanoen aiheuttaa oikosulun.
Kun sulake on irti niin mittaa yleismittarilla vastusalueella (ohmi) siitä nastasta missä ei ole jännitettä auton runkoa vasten. Todennäköisesti näyttää nollaa eli täyttä oikosulkua. Irroita sitten töötin johdot ja mittaa uudestaan. Jos mittari näyttää ettei oikosulkua enää ole, niin silloin töötti on viallinen. Jos näyttää edelleen nollaa, niin johto on hankautunut puhki jossain kohtaa.
"Jos joku selittäisi suomeksi miten oikosulku syntyy kun plus piuha tulee vaikkapa yksinkertaisessa virtapiirissä plusnavasta vaikka lampun kantaan ja se miinusnapa tulee lampun kierteeseen. Ja se sulakeko on siinä plussapiuhan puolessa välissä akun ja lampun välissä. --> mistä se oikosulku tulee?"
Tuossa kytkennässä lampun palaessa kulkee virtaa esim. 2 ampeeria. Jos lampulle tulevat johdot yhdistetään alkaa virtaa kulkea rajattomasti (=oikosulku) koska virtapiirissä ei ole kuormaa ollenkaan ja tällöin sulake palaa ja suojaa lisävahingoilta. Jos sulaketta ei olisi, alkaisivat johdot kuumeta, eristeet sulaa ja savuta. Tätä jatkuisi niin kauan että joko auto syttyy tuleen tai joku paikka hajoaa suuren virran vaikutuksesta ja virtapiiri katkeaisi "itsestään".
Jos et osaa käyttää yleismittaria, niin pyydä neuvoa joltakin joka osaa. Mitatessa pitää tietää mitä mittaa ja mistä mittaa. Muuten saa aikaan vaan lisää vahinkoa. - lapenla
Autoilija vai? kirjoitti:
Mene äidilles itkemään. Ketään ei kiinnosta sun mielipiteesi.
Mikä rassaa. Eikö bisnekset luista vai rassaako osuvasti kerrottu totuus.
- jupjup
numeroparas kirjoitti:
Ei se töötti maailmaa kaada, eikä katsastamattomuuskaan. Autoja ei tarvitse katsastaa koskaa autokatsastuksella ei ole mitään yhteiskunnalista hyötyä. Jättäkää vain rauhassa jo nyt autot katsastamatta, pian katsastamatta jättävät kaikki.
Vaikka silloin, kun edessäsi oleva auto nukkuu koko vihreät valot. Kolmen sekunnin jälkeen 99 prosenttia autoilijoista painaa tööttiä.
Jos autossa on sähkövika, onhan se kiva kun se ei ala palamaan kesken matkan. Ei ole pakko kattastaa jos ei taho, mut kannattaa siitä romustaan silti huolta pitää. Jarrut voi olla kivat, kun ne toimii. Olipa ne kattastettu tai ei. - Anonyymi
The mousetrap kirjoitti:
Kun sulake on irti, niin silloin vain toisessa sulakkeen navassa on jännite 12V. Koska sulake palaa heti, tarkoittaa se sitä tuo 12V kytkeytyy suoraan auton runkoon kun laitat sulakkeen paikalleen. Syynä todennäköisesti se, että töötin johto on hankautunut puhki jostain kohtaa ja ottaa suoraan auton runkoon, toisinsanoen aiheuttaa oikosulun.
Kun sulake on irti niin mittaa yleismittarilla vastusalueella (ohmi) siitä nastasta missä ei ole jännitettä auton runkoa vasten. Todennäköisesti näyttää nollaa eli täyttä oikosulkua. Irroita sitten töötin johdot ja mittaa uudestaan. Jos mittari näyttää ettei oikosulkua enää ole, niin silloin töötti on viallinen. Jos näyttää edelleen nollaa, niin johto on hankautunut puhki jossain kohtaa.
"Jos joku selittäisi suomeksi miten oikosulku syntyy kun plus piuha tulee vaikkapa yksinkertaisessa virtapiirissä plusnavasta vaikka lampun kantaan ja se miinusnapa tulee lampun kierteeseen. Ja se sulakeko on siinä plussapiuhan puolessa välissä akun ja lampun välissä. --> mistä se oikosulku tulee?"
Tuossa kytkennässä lampun palaessa kulkee virtaa esim. 2 ampeeria. Jos lampulle tulevat johdot yhdistetään alkaa virtaa kulkea rajattomasti (=oikosulku) koska virtapiirissä ei ole kuormaa ollenkaan ja tällöin sulake palaa ja suojaa lisävahingoilta. Jos sulaketta ei olisi, alkaisivat johdot kuumeta, eristeet sulaa ja savuta. Tätä jatkuisi niin kauan että joko auto syttyy tuleen tai joku paikka hajoaa suuren virran vaikutuksesta ja virtapiiri katkeaisi "itsestään".
Jos et osaa käyttää yleismittaria, niin pyydä neuvoa joltakin joka osaa. Mitatessa pitää tietää mitä mittaa ja mistä mittaa. Muuten saa aikaan vaan lisää vahinkoa.Vain 11 vuotta perässä mutta ei sulla kyllä ole tiedossa että miten mitataan vastus (ohm)... Sen kuuluu näyttää nollaa mikäli mitatun kohteen välillä ei ole oikosulkua, luku kasvaa mikäli on, yleensä siihen asti että mittari sanoo error, ellei ole kalliimpaa flukea kädessä.
- S40 T4
Huomenna katsastan Volvoni, ja siinä ei toimi töötti muutakuin hälyn mennessä päälle. Itse en ala vikaa etsimään sillä uskon sen ratissa olevan kontaktihäiriötä, jolloin korjattaessa airbag pitäisi poistaa.
Jos muistan niin kerron tähän palstaan miten kävi, jolloin muutkin saavat asiasta faktatietoa. Sivu lytyi googlella aika helposti. - ahistunut
volvo 940 GL ja ei löydy koko äänitorvea! tietääkö joku viisas minne se on piilotettu?
- Vanhavolvo
Moottorin alla etuakselin tuntumassa vasemmalla. Erittäin huono paikka torven kestävyyden kannalta. Ruostuu aivan silmissä, mutta onneksi tarviketorvi on halpa.
- Timppam62
volvo v70 vm 2005 äänimerkin sulake missä?
- sulakeprkle
Pitäsköhän tuo kysymys laittaa omalle palstalle eikä tänne??! Idiootti
- Saatana73
Vitun vittu!!!!!!!!!
- Ibo
Viet normaalisti katsastukseen. Auto menee kyllä läpi mutta saat vaan huomautksen töötistä.
- uitunuittu
Ei toimi vieläkään jonkin sortin sähkövika. Hylätäänkö jos kiinnittää ulkopuolelle jorenkin luotettavasti kumilutkulla pumpattavan töötin vaikka jotenkin pitävästi eli pitääkö olla sisätilasta käytettävä ilman että ikkunaa tarvii aukasta talvellakaan?
- Jon3s
Pumpattava töötti tuskin täyttää edes äänenvoimakkuusvaatimuksia, joten voipi unohtaa samantien.
Yksinkertaisin (ja rumin) ratkaisu lienee rakentaa kokonaan uusi virtapiiri töötille. Autotarvikeliikkeestä äänimerkki, painokytkin, kaapelia, liittimiä ja varmuuden vuoksi sulake pidike. Muistat vaan merkitä painokytkimen niin, että katsastajakin löytää töötin. - Anonyymi
Jon3s kirjoitti:
Pumpattava töötti tuskin täyttää edes äänenvoimakkuusvaatimuksia, joten voipi unohtaa samantien.
Yksinkertaisin (ja rumin) ratkaisu lienee rakentaa kokonaan uusi virtapiiri töötille. Autotarvikeliikkeestä äänimerkki, painokytkin, kaapelia, liittimiä ja varmuuden vuoksi sulake pidike. Muistat vaan merkitä painokytkimen niin, että katsastajakin löytää töötin.Mitä sanoo laki onko töötti edes pakollinen kunhan sen varoituksen jotenkin antaa
- Anonyymi
äänimerkki ei toimi kun on valotpäällä, dacia sanhero
- Anonyymi
Töötin ei tarvitse toimia, jos itse olet torvi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063