Hurrien heikko itsetunto

huusianna

Onko suomenruotsalainen itsetunto niin heikko että he saavat pakkoruotsista jotain hyvitystä kun joutuvat asumaan maassa vähemmistön asemasssa?

44

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ne hyvät tavat

      Suomenruotsalaisilla on heikko itsetunto, ja sen vuoksi heitä on kohdeltava asiallisesti ja riittävää kohteliaisuutta noudattaen. Me emme saa vajota sellaiselle tasolle, että ensin riekkuisimme toisen heikosta itsetunnosta ja sitten puhuisimme hänestä röyhkeästi ja hävyttömästi vähätellen. Sellainen kuuluu alempiin kulttuureihin

    • kipeä juttu

      Luulen, että kyse on siitä, että he todella uskovat elävänsä kaksikielisessä maassa, jossa heillä on ikiaikainen oikeus elää kuin olisivat täällä vähintään puolet kansasta plus säätiöomaisuus ja Nordenin taustavoimat, eli oikeastaan reilusti yli puolet. He ovat vihaisia suomenkielisille, jotka eivät ole tätä koskaan ymmärtäneet ja jotka sanovat sen nyt avoimesti. Kipeä juttu. Ei kannata hieroa suolaa haavoihin. Ollaan äärimmäisen asiallisia.

      • Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.


      • 2011: kohti voittoa
        ahvennainen kirjoitti:

        Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.

        Yksi kieli, yksi mieli, yksi kansa. Suomi on suomalaisten maa. Suomessa puhutaan suomea. Joka uskaltaa allekirjoittaa tämän periaatteen ilman muuta, niin kuin Tala tai Halla-aho uskaltaa, omaa terveen ja vahvan suomalaisen itsetunnon. Vain rahalla ostetut ruotsinkielisen eliitin edessä matelevat suomalaiset ammattipoliitikot ja korruptoitunut media tuottavat meille suomenmielisille kansan syville riveille jatkuvaa häpeää.

        "Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi."

        Suomella on kolme suurta ongelmaa: hallitsematon maahanmuutto, ruotsinkielen luonnoton asema ja Venäjän lisääntyvä uhka. Mutta Suomen tautiin on lääkkeet olemassa. Ne ovat kieltämättä kovat. Maahanmuutto-ongelma on saatava kuriin ja maahanmuuttajien turha hyysääminen lopetettava. "Monikulttuurisuuden" ideologiasta on kerta kaikkiaan luovuttava. Myös "kaksikielisyys" joutaa romukoppaan yhdessä pakkoruotsittamisen kanssa. Ja Suomen on liityttävä puolustusliitto Natoon, muuten veli venäläinen on kohta täällä.

        RKP on käyttänyt mahdollisuutensa loppuun. Arvokonservatiivinen vallankumous tulee - oletteko valmiit? Te häviätte.


      • Antiaffena
        ahvennainen kirjoitti:

        Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.

        Affenainen puhuu me-muodossa aina kun haukkuu suomenkielisiä. Puhuisi kerrankin me-muodossa, kun puolustetaan "meidän" oikeuksia. Affenainen on suru, sveko ja provo.


      • rautaako?
        ahvennainen kirjoitti:

        Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.

        Mitä tapahtuisi jos pakkoruotsi poistuisi? Sitä kohtaloa ei kukaan toivo edes pahimmalle vihamiehelleen - se olisi nettifennon loppu.

        Olen sitä mieltä että jos pakkoruotsi ei nyt heti lopu - niin se saa jatkua.


      • antifenno
        rautaako? kirjoitti:

        Mitä tapahtuisi jos pakkoruotsi poistuisi? Sitä kohtaloa ei kukaan toivo edes pahimmalle vihamiehelleen - se olisi nettifennon loppu.

        Olen sitä mieltä että jos pakkoruotsi ei nyt heti lopu - niin se saa jatkua.

        ihan sama taistelu kuin neuvostoliitto ja suomi aikoinaan - ei suuremman voimalla huomioida pienempiä mutta sen minkä taakseensa jättää sen edestään löytää. Ruotsinkielen suhteeton alaspainaminen kääntyy Suomea ja suomalaisia vastaan ennemmin tai myöhemmin. Suomella ei ole mitään voitettavaa ruotsinkielen tuhoamisessa - se on vain älyttömän typerää..

        pakkoruotsista saa toki keskustella mutta laajempi mollaus on vain niin typerää kun olla voi..


      • Antiaffena kirjoitti:

        Affenainen puhuu me-muodossa aina kun haukkuu suomenkielisiä. Puhuisi kerrankin me-muodossa, kun puolustetaan "meidän" oikeuksia. Affenainen on suru, sveko ja provo.

        No tuokin kertoo huonosta itsetunnosta. Minä olen suomenkielinen, mutta osaan kunnioittaa muitakin kuin suomenkielisiä. Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta. Enkä hauku suomenkielisiä, kuten edellä kirjoitin, uskon suurimman osan olevan ihan normaaleja ja järkeviä. Tänne kirjoittavista vain suuri osa on fanaatikkoja, joille kaikki ruotsin kieleen liittyvä on suoraan perkeleestä ja tuhoaa, jos ei koko maailmaa, niin ainakin Suomen.


      • S.A.V.O
        antifenno kirjoitti:

        ihan sama taistelu kuin neuvostoliitto ja suomi aikoinaan - ei suuremman voimalla huomioida pienempiä mutta sen minkä taakseensa jättää sen edestään löytää. Ruotsinkielen suhteeton alaspainaminen kääntyy Suomea ja suomalaisia vastaan ennemmin tai myöhemmin. Suomella ei ole mitään voitettavaa ruotsinkielen tuhoamisessa - se on vain älyttömän typerää..

        pakkoruotsista saa toki keskustella mutta laajempi mollaus on vain niin typerää kun olla voi..

        Heh heh , NL:n kanssa tehtiin tilis selviksi 1939-1944, hurrien kanssa on vielä lopullinen selvitys tekemättä, ja se tehdään nyt kun pakkoruotsi poistetaan ja suomalaiset lapset vapautetaan tämän maanpetturiporukan ikeen alta.

        Se joka ihailee vierasta kulttuuria ja kieltä , oli se ruotsi tai venäjä, on maanpetturi, ja sellaiset pistetään Suomessa kyllä seinää vasten ennemmin tai myöhemmin!


      • S.A.V.O kirjoitti:

        Heh heh , NL:n kanssa tehtiin tilis selviksi 1939-1944, hurrien kanssa on vielä lopullinen selvitys tekemättä, ja se tehdään nyt kun pakkoruotsi poistetaan ja suomalaiset lapset vapautetaan tämän maanpetturiporukan ikeen alta.

        Se joka ihailee vierasta kulttuuria ja kieltä , oli se ruotsi tai venäjä, on maanpetturi, ja sellaiset pistetään Suomessa kyllä seinää vasten ennemmin tai myöhemmin!

        Ensinnäkin ruotsi ei ole "vieras" kieli Suomessa. Toiseksi en ainakaan minä ihaile ruotsinkieltä, pidän vain sitä tasa-arvoisena suomen kielenkielen kanssa.


      • svekoahvena
        ahvennainen kirjoitti:

        Ensinnäkin ruotsi ei ole "vieras" kieli Suomessa. Toiseksi en ainakaan minä ihaile ruotsinkieltä, pidän vain sitä tasa-arvoisena suomen kielenkielen kanssa.

        ehdottomasti vieras kieli vaikka RKP-propaganda muuta väittäisikin, koska enemmistö Suomessa
        puhuu suomea ja ruotsi on muutenkin Suomeen aikoinaan juuri Ruotsista tuotu kieli ei sitä täällä
        alkujaan ennen Ruotsin vallan aikaa puhuttu toisin kuin suomensukuisia kieliä.Ruotsi on pieni
        vähemmistökieli Suomessa, jonka pakko--opetus on kouluista lopetettava välittömästi ja ruotsille
        annettava samanlainen vähemmistökieliasema kuin saamella ja romanikielellä on.


      • svekoahvena kirjoitti:

        ehdottomasti vieras kieli vaikka RKP-propaganda muuta väittäisikin, koska enemmistö Suomessa
        puhuu suomea ja ruotsi on muutenkin Suomeen aikoinaan juuri Ruotsista tuotu kieli ei sitä täällä
        alkujaan ennen Ruotsin vallan aikaa puhuttu toisin kuin suomensukuisia kieliä.Ruotsi on pieni
        vähemmistökieli Suomessa, jonka pakko--opetus on kouluista lopetettava välittömästi ja ruotsille
        annettava samanlainen vähemmistökieliasema kuin saamella ja romanikielellä on.

        Onko ranska vieras kieli Kanadassa vain siksi että englantia puhuvia on enemmän?


      • rautaako?
        S.A.V.O kirjoitti:

        Heh heh , NL:n kanssa tehtiin tilis selviksi 1939-1944, hurrien kanssa on vielä lopullinen selvitys tekemättä, ja se tehdään nyt kun pakkoruotsi poistetaan ja suomalaiset lapset vapautetaan tämän maanpetturiporukan ikeen alta.

        Se joka ihailee vierasta kulttuuria ja kieltä , oli se ruotsi tai venäjä, on maanpetturi, ja sellaiset pistetään Suomessa kyllä seinää vasten ennemmin tai myöhemmin!

        Eli 1939-44 tuli turpaan nin että korvissa soi vieläkin. Varsinkin Karjalan korvissa.

        Samanlaisen tappionko ennuustat virtuaaliselle kielisodallesi? Ei se niin kirvelevä tule olemaan. Sota vaan hipuu pikkuhiljaa kun soturit uupuvat varjoja soihimaan. Rauha tulee ilman aluemenetyksiä suuntaan tai toiseen, eikä rauhasta tarvitse edes neuvotella.

        "Se joka ihailee vierasta kulttuuria ja kieltä , oli se ruotsi tai venäjä, on maanpetturi "

        No nyt viimeistään tiedämme mitä sinun kaalisssa liikkuu. Minä diggaan rollareita ja välimeren ruuasta. Olen siis maanpetturi. Toope mikä toope.


      • 2436262
        ahvennainen kirjoitti:

        No tuokin kertoo huonosta itsetunnosta. Minä olen suomenkielinen, mutta osaan kunnioittaa muitakin kuin suomenkielisiä. Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta. Enkä hauku suomenkielisiä, kuten edellä kirjoitin, uskon suurimman osan olevan ihan normaaleja ja järkeviä. Tänne kirjoittavista vain suuri osa on fanaatikkoja, joille kaikki ruotsin kieleen liittyvä on suoraan perkeleestä ja tuhoaa, jos ei koko maailmaa, niin ainakin Suomen.

        Miksi kaksikielisessä maassa Oolannin ja mantereen välisen yhteydepidon kuuluisi tapahtua ruotsiksi?


      • oikaisu
        ahvennainen kirjoitti:

        Onko ranska vieras kieli Kanadassa vain siksi että englantia puhuvia on enemmän?

        Tilanne Kanadassa on ihan eri kun siellä molemmat, ranska ja englanti, ovat tuontitavaraa.
        Meillä on alkuperäiskieli(tai siis täällä ainakin tuhansia vuosia vanha) suomi ja lännestä tuotu ruotsi. Toki täällä joitakin ruotsinkielisiä oli jo ennen siirtomaa-aikaakin mutta niin oli muitakin muualta tulleita.


      • Tämä tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.

        Suomenruotsalaisten heikko itsetunto on ihan sitä miltä se näyttää eli pieni onneton vähemmistö yrittää
        sopeutua asumaan suomenkielisessä maassa. Suomenruotsalaisten sopeutuminen asumaan maassamme on kiini heistä itsestään ja jos heillä olisi tsetunto paikallaan ei mitään valtaväestön pakottamista opettelemaan pientä kieltä ja vain siksi, että nämä erikoisasemmassa olevat vähemmistöt saavat palvelua ruotsiksi. On huomioitava, että meillä asuu muitakin vähemmistöjä ja he sopuetuvat muuhun väestöön ilman mitään hihkumista erityispalveluista eli heidän itsetuntonsa on tervettä verratessa suomenruotsalaisiin.
        Tuossa tämä Ahvenanmaalainen aivopesty yrittää puolustaa ruotsalaisuuttaan naurettavasti ja yrittää
        veivata itseään suomalaiseksi, mutta me oikeat suomalaiset nauramme tuolle hurrille.


      • Tämä tässä kirjoitti:

        Suomenruotsalaisten heikko itsetunto on ihan sitä miltä se näyttää eli pieni onneton vähemmistö yrittää
        sopeutua asumaan suomenkielisessä maassa. Suomenruotsalaisten sopeutuminen asumaan maassamme on kiini heistä itsestään ja jos heillä olisi tsetunto paikallaan ei mitään valtaväestön pakottamista opettelemaan pientä kieltä ja vain siksi, että nämä erikoisasemmassa olevat vähemmistöt saavat palvelua ruotsiksi. On huomioitava, että meillä asuu muitakin vähemmistöjä ja he sopuetuvat muuhun väestöön ilman mitään hihkumista erityispalveluista eli heidän itsetuntonsa on tervettä verratessa suomenruotsalaisiin.
        Tuossa tämä Ahvenanmaalainen aivopesty yrittää puolustaa ruotsalaisuuttaan naurettavasti ja yrittää
        veivata itseään suomalaiseksi, mutta me oikeat suomalaiset nauramme tuolle hurrille.

        Pidän itseäni ihan oikeana suomalaisena, niin muuten pitävät ahvenanamaalaisetkin ja ihan varmasti muutkin suomenruotsalaiset. Minä nyt en satu olemaan ruotsinkielinen, mutta saatte te tälläiselle suomenkielisellekin nauraa. Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen).


      • tämä tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        No tuokin kertoo huonosta itsetunnosta. Minä olen suomenkielinen, mutta osaan kunnioittaa muitakin kuin suomenkielisiä. Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta. Enkä hauku suomenkielisiä, kuten edellä kirjoitin, uskon suurimman osan olevan ihan normaaleja ja järkeviä. Tänne kirjoittavista vain suuri osa on fanaatikkoja, joille kaikki ruotsin kieleen liittyvä on suoraan perkeleestä ja tuhoaa, jos ei koko maailmaa, niin ainakin Suomen.

        " Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta."

        Moni meistä ihmettelee sitä miksi meidän on palveltava Ahvenanmaalaisia tai yleensä suomenruotsalaisia?
        Ahvenanmaa itsehallintomaakunta, mutta miksi he eivät opiskele kieliä joita he tarvitsevat niin kipeästi ja miksi Ahvenanmaa ei pärjää itsehallintomallillaan, vaan itkee jatkuvasti palveluja suomesta?
        Ahvenanmaan poliitikkojen röyhkeys on ilmiömäistä jota voi verrata vain entisen DDR:n politiikkaan.
        Kansalaisten eriarvoistaminen on laillistettua rasismia jota yritetään piilottaa muka monikansallisuuden esille tuomisella, mutta hyvin huonolla menestyksellä sekin tapahtuu koska kaikki tapahtuu tarkan kontrollin alaisuudessa.


      • Tässä tämä
        ahvennainen kirjoitti:

        Ensinnäkin ruotsi ei ole "vieras" kieli Suomessa. Toiseksi en ainakaan minä ihaile ruotsinkieltä, pidän vain sitä tasa-arvoisena suomen kielenkielen kanssa.

        Tiedämme miten Ahvenanmaalla eriarvoistetaan suomenkielisiä, eikö se jo riitä?


      • tämä tässä kirjoitti:

        " Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta."

        Moni meistä ihmettelee sitä miksi meidän on palveltava Ahvenanmaalaisia tai yleensä suomenruotsalaisia?
        Ahvenanmaa itsehallintomaakunta, mutta miksi he eivät opiskele kieliä joita he tarvitsevat niin kipeästi ja miksi Ahvenanmaa ei pärjää itsehallintomallillaan, vaan itkee jatkuvasti palveluja suomesta?
        Ahvenanmaan poliitikkojen röyhkeys on ilmiömäistä jota voi verrata vain entisen DDR:n politiikkaan.
        Kansalaisten eriarvoistaminen on laillistettua rasismia jota yritetään piilottaa muka monikansallisuuden esille tuomisella, mutta hyvin huonolla menestyksellä sekin tapahtuu koska kaikki tapahtuu tarkan kontrollin alaisuudessa.

        Niin kauan kuin Ahvenanmaa kuuluu Suomeen, niin esim. lait ja viralliset asiakirjat pitää saada tänne ruotsiksi. On se sitten palvelua tai mitä tahansa.


      • Tämä tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Ensinnäkin ruotsi ei ole "vieras" kieli Suomessa. Toiseksi en ainakaan minä ihaile ruotsinkieltä, pidän vain sitä tasa-arvoisena suomen kielenkielen kanssa.

        Ruotsi on vieras kieli meille suomalaisille ja eihän se ei ole kuin vaivaiset 5% maamme kielistä onko se silloin verrattavissa muuhun kuin vähemmistöön? Kaikki tuo kielen tasa-arvoistaminen osoittaa
        teidän heikosta itsetunnostanne. Ruotsia puhutaan ruotsissa ja meillä puhutaan Suomea koska se on meidän kansalliskielemme.


      • Tämä tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Pidän itseäni ihan oikeana suomalaisena, niin muuten pitävät ahvenanamaalaisetkin ja ihan varmasti muutkin suomenruotsalaiset. Minä nyt en satu olemaan ruotsinkielinen, mutta saatte te tälläiselle suomenkielisellekin nauraa. Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen).

        "Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen)."

        Suomenruotsalainen pitää itseään parempana kansalaisena ja se on jo tyyppivika heillä.


      • Tämä tässä kirjoitti:

        "Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen)."

        Suomenruotsalainen pitää itseään parempana kansalaisena ja se on jo tyyppivika heillä.

        Tunnen paljon suomenruotsalaisia, mutta en ole huomannut heidän pitävän itseään mitenkään parempina kansalaisina. Ihan samanlaisia he mielestäni ovat kuin suomenkieliset. Kaikista en pidä, mutta en pidä kaikista suomenkielisistäkään, ei äidinkieli asiaan vaikuta.


      • Tämä vielä
        ahvennainen kirjoitti:

        Niin kauan kuin Ahvenanmaa kuuluu Suomeen, niin esim. lait ja viralliset asiakirjat pitää saada tänne ruotsiksi. On se sitten palvelua tai mitä tahansa.

        Ahvenanmaan kiihkoruotsalaisuus on alkukantaista tyhmyyttä, mutta vielä teille paskoille lakia löytyy
        saatana!


      • dghkfhjlgkl
        ahvennainen kirjoitti:

        Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Minulla on hyvä itsetunto.
        Olen sitä mieltä, että suomenkielisille ei pidä antaa minkäänlaisia kielellisiä oikeuksia Ahvenanmaalla.
        Olen myös sitä mieltä, että suomalaisten tulisi vaieten tyytyä RKP:n suunnittelemaan kielipolitiikkaan Suomessa.
        Jos on oikein hyvä itsetunto, ei koskaan kieltäydy tottelemasta.

        Nöyryys ja alistuminen ovat hyvän itsetunnon merkkejä.


      • Calle på spången
        Tämä tässä kirjoitti:

        "Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen)."

        Suomenruotsalainen pitää itseään parempana kansalaisena ja se on jo tyyppivika heillä.

        "Suomenruotsalainen pitää itseään parempana kansalaisena ja se on jo tyyppivika heillä."

        Se tunne vahvistui minussa vasta kun aloin seurata tätä palstaa ja näitten tyhjäpäisten nettifennojen horinoita, ennen sitä koin olevani täysin normaali. Kiitos siitä!

        MVH Calle


      • py Hans S Wind
        ahvennainen kirjoitti:

        No tuokin kertoo huonosta itsetunnosta. Minä olen suomenkielinen, mutta osaan kunnioittaa muitakin kuin suomenkielisiä. Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta. Enkä hauku suomenkielisiä, kuten edellä kirjoitin, uskon suurimman osan olevan ihan normaaleja ja järkeviä. Tänne kirjoittavista vain suuri osa on fanaatikkoja, joille kaikki ruotsin kieleen liittyvä on suoraan perkeleestä ja tuhoaa, jos ei koko maailmaa, niin ainakin Suomen.

        Johtuuko ruotsin kielen häviäminen siitä että muita paitsi teitä typeriä epäisänmaallisia rannikkohurreja ei kiinnosta sen puhuminen?


      • pkgtyhmä provo surke
        rautaako? kirjoitti:

        Eli 1939-44 tuli turpaan nin että korvissa soi vieläkin. Varsinkin Karjalan korvissa.

        Samanlaisen tappionko ennuustat virtuaaliselle kielisodallesi? Ei se niin kirvelevä tule olemaan. Sota vaan hipuu pikkuhiljaa kun soturit uupuvat varjoja soihimaan. Rauha tulee ilman aluemenetyksiä suuntaan tai toiseen, eikä rauhasta tarvitse edes neuvotella.

        "Se joka ihailee vierasta kulttuuria ja kieltä , oli se ruotsi tai venäjä, on maanpetturi "

        No nyt viimeistään tiedämme mitä sinun kaalisssa liikkuu. Minä diggaan rollareita ja välimeren ruuasta. Olen siis maanpetturi. Toope mikä toope.

        Paskalapio yrittää olla niin fiksu ja filmaattinen mutta epäonnistuu surkeasti. Karjalan korvissa? Kauanko meni kun noin TYPERÄN ilmauksen keksit. Eihän siinä ole edes mitään järkeä.

        Jospa opettelisit siellä Hankenissa jota väität käyväsi että vuoden 1939 sota on eriasia kuin vuoden 1941. Kumpaankin sotaan kuului erilaisia aluemuutoksia.

        Tappioista päätellen se taitaa svekkoHOMON ihailema Neuvostoliitto olla se joka sai turpaansa. Toisin oli Ruotsin sodissa jossa Ruotsi oli iskuja vastaanottavana osapuolena.

        oohoho mikä svekko teinikakara se tämä TapioPASKALAPIO on kun noin vakavasti ottaa internetin ja siellä kirjoitetun. Säälittävä pelle kerrassaan!

        Rannikkohurri sinä olet. Se on synonyymi maanpetturin kanssa.


      • anti-Freudenthal
        Calle på spången kirjoitti:

        "Suomenruotsalainen pitää itseään parempana kansalaisena ja se on jo tyyppivika heillä."

        Se tunne vahvistui minussa vasta kun aloin seurata tätä palstaa ja näitten tyhjäpäisten nettifennojen horinoita, ennen sitä koin olevani täysin normaali. Kiitos siitä!

        MVH Calle

        Ja ålantiloinen luulee multinikkeilyllään ja provoilullaan loukkaavansa muita. Säälittävä pelle tosiaan!


    • J.Ryyti

      Mielestäni pakkoruotsin puolustamiseen liittyy läheisesti usko auktoriteetteihin, auktoriteettiusko. ”Valtio tietää kyllä minun parhaani”. Samalla voidaan ulkoistaa päätöksentekoa viranomaisille kieliopinnoissa. Suomalaiset mielellään ulkoistaa valtiolle, kunnalle ja muille viranomaisille itseään koskevaa päätöksentekoa. Siitä pakkoruotsi on konkreetti esimerkki.

      Joitakin ihmisiä näyttäisi ahdistavan jo ajatus,että pitäisi itse päättää mitä kieliä kannattaa opiskella.

      Heidänlaisiaan on todennäköisesti paljon pakollisen ruotsin kannattajissa. He ovat psykologisesta sukua niille venäläisille ja entisen itäblokin ihmisille,jotka kaipaavat kaikkitietävää Neuvostoliittoa ohjaamaan elämäänsä ja itseään koskevia ratkaisuja.

      Tähän ihmismielen puoleen Rkp:n magmat ja muut rkp-organisaatiot vetoavat kieltämättä taitavasti.

      • rautaako?

        Tämä on niiiiiiin hassua. Pakkoruotsiin liitetään milloin mitäkin arvolatauksia. Kuitenkin kyseessä on vain pedagoginen totuus. Jos halutaan lasten oppivan aineen pitää olla pakollinen.

        Nyt siis suomenkielinen poliitikkojen suuri enemmistö kerta toisensa jälkeen päätyy siihen että lapsillemme on opetetava molemopia kotinmaisia, ja oppimistulosten paraantamiseksi aineet ovat pakolliset.

        On aika kummallista että samat hemmot jotka uskottelevat että jotain ainetta opittaisiin paljon paremmin jos se olis motivoidun valinnainen, ovat kuitenkin sitä mieltä että kaikkissa muissa aineissa opakollisuus parantaa tuloksia.

        Niinhän siinä helposti käy kun aatteen palo sumentaa järjen. Juuri sellasisissa kysymyksissä usein "kansa" ja päättäjät päätyvät eri linjoille. Kansaa ajaa intohimo, poliitikoilla ei vastuutehtäväsään ole varaa sellaiseen vaan pohjaa päätöksensä tietoon ja järkeen.

        Pari sellaista kysymystä on tälläkin hetkellä ilmassa: maahanmuutto ja kaksikielisyys.


      • paskaPkgskadi
        rautaako? kirjoitti:

        Tämä on niiiiiiin hassua. Pakkoruotsiin liitetään milloin mitäkin arvolatauksia. Kuitenkin kyseessä on vain pedagoginen totuus. Jos halutaan lasten oppivan aineen pitää olla pakollinen.

        Nyt siis suomenkielinen poliitikkojen suuri enemmistö kerta toisensa jälkeen päätyy siihen että lapsillemme on opetetava molemopia kotinmaisia, ja oppimistulosten paraantamiseksi aineet ovat pakolliset.

        On aika kummallista että samat hemmot jotka uskottelevat että jotain ainetta opittaisiin paljon paremmin jos se olis motivoidun valinnainen, ovat kuitenkin sitä mieltä että kaikkissa muissa aineissa opakollisuus parantaa tuloksia.

        Niinhän siinä helposti käy kun aatteen palo sumentaa järjen. Juuri sellasisissa kysymyksissä usein "kansa" ja päättäjät päätyvät eri linjoille. Kansaa ajaa intohimo, poliitikoilla ei vastuutehtäväsään ole varaa sellaiseen vaan pohjaa päätöksensä tietoon ja järkeen.

        Pari sellaista kysymystä on tälläkin hetkellä ilmassa: maahanmuutto ja kaksikielisyys.

        No onneksi sinä Tapio et ole päättämässä Suomen asioista!


    • rautaako?

      ...hurrien itsetunto on parempi.

      Pakkoruotsi ei hurreille kuulu. Se on suomenkielisen poliitikkoenemmistön päätös koskien suomenkielisiä lapsia. Hurreille kuuluu pakkosuomi, ja sekin suomenkielisen poliitikkoenemmistön päätöksellä. Siitä ei ole juuri valituksia kuulunut, vaikka valinnaisuuden oppimistulokest joidenkin netti fennojen mielestä on ylivoimainen. Mutta kun ei ole. Minäkinolen pakosta oppinut suomen. Ja tulos lienee ihan tyydyttävä.

      • kohtuudella

        On aivan eri opetella ruotsia tai opetella suomea Suomessa.

        Pääministerikin meni Saksaan saksaa oppimaan. Juttu perustui siihen että saksankielisessä ympäristössä saksan oppii paremmin.

        Suomessa tuo metodi onnistuu ruotsinkieliseltä suomen opiskelijalta kun kävelee kympin kaksi sisämaahan ja hups kukaan ei puhu kuin suomea. Suomenkieliseltä tuo ei onnistu kun kaikki eivät voi mennä jonnekin Närpiöön.


      • Ei pakkoa enää

        On ihan järkevää poistaa nuo pakot teiltä hurreilta ja siitä vaan muuttamaan emämaahanne!


      • rautaako?
        kohtuudella kirjoitti:

        On aivan eri opetella ruotsia tai opetella suomea Suomessa.

        Pääministerikin meni Saksaan saksaa oppimaan. Juttu perustui siihen että saksankielisessä ympäristössä saksan oppii paremmin.

        Suomessa tuo metodi onnistuu ruotsinkieliseltä suomen opiskelijalta kun kävelee kympin kaksi sisämaahan ja hups kukaan ei puhu kuin suomea. Suomenkieliseltä tuo ei onnistu kun kaikki eivät voi mennä jonnekin Närpiöön.

        "On aivan eri opetella ruotsia tai opetella suomea Suomessa. "

        No mm. siksi ruotsinkielisten suomenkielivaatimukset ovat moninkertaisella tasolla verrattuna suomenkielisten ruotsinkielivaatimuksiin.

        "Suomenkieliseltä tuo ei onnistu kun kaikki eivät voi mennä jonnekin Närpiöön."

        Mutta hups kun suomenkielinen ei suostu puhumaan ruotsia edes silloin kun hänellä olisi siihen mahdollisuus hups paitsi ehkä Närpiössä jossa hän tietää ettei vastapuoli puhu juuri suomea. Ja kun ei viitsitä edes silloin kun olisi mahdollista niin hups vaaditaankin että hups tämä juttu menee vain ja ainostaaan hups toisen ryhmän pakottamiseen kun hups ei itse jaksaisi tehdä yhtään hups mitään siitäkään huolimatta että siitä olisi jonkin verran hyötyä. Ja jos joku kehtaa sanoa että homma on hiukan kohtuuton, niin alkaa kamala mekkala ja rasismisyytöksineen.

        Mutta kuten olen useasti sanonut. PAKKO on tehokas opettaja, mutta jotkut toopet karsastavat tehokkaita opettajia. Onneksi päättäjämme eivät ole toopeja.


      • rautaako?
        Ei pakkoa enää kirjoitti:

        On ihan järkevää poistaa nuo pakot teiltä hurreilta ja siitä vaan muuttamaan emämaahanne!

        Matikkapakko, äikkäpakko,voikkapakko, veropakko........valinnaisiksi kaikki vaan niin hyvä tulee. Murkut ois ihan innoissaan kun saisi harrastaa matikkaa ihan valinnaisesti.

        Pakko on pedagogonen työkalu. Tehokas sellainen. Ei muuta. Kaikki netti fennojen intohimot tähän liittyen jotka kumpuavat itsetunnostaan ovat vain heidän fantasioitaan.


      • Rautaa rantaan!
        rautaako? kirjoitti:

        Matikkapakko, äikkäpakko,voikkapakko, veropakko........valinnaisiksi kaikki vaan niin hyvä tulee. Murkut ois ihan innoissaan kun saisi harrastaa matikkaa ihan valinnaisesti.

        Pakko on pedagogonen työkalu. Tehokas sellainen. Ei muuta. Kaikki netti fennojen intohimot tähän liittyen jotka kumpuavat itsetunnostaan ovat vain heidän fantasioitaan.

        Tehdään aluksi pakkoruotsista vaikka kansanäänestys.


      • rautaako? kirjoitti:

        Matikkapakko, äikkäpakko,voikkapakko, veropakko........valinnaisiksi kaikki vaan niin hyvä tulee. Murkut ois ihan innoissaan kun saisi harrastaa matikkaa ihan valinnaisesti.

        Pakko on pedagogonen työkalu. Tehokas sellainen. Ei muuta. Kaikki netti fennojen intohimot tähän liittyen jotka kumpuavat itsetunnostaan ovat vain heidän fantasioitaan.

        Pistettäisiin teillekkin,sinne ahvenan maalle maahanmuuttajia?Meinaan veri sekottuisi enempi mitä ilman veren siirtoa yksitellen kaikille teitille luodolla oleskelijoille ja ihmettelijöille.
        Enkä yhtään kettuiluna heitä tätä,jos ei muuten niin pottua kuorimaan muutama ahkerampi kaveri ja hetken päästä huomaisitte että ruotsinkieli taas uhattuna...panssarivaunuilla tilsitään pizzeriat mataliksi ja natolankaa että miinoja on joka paikkaan..

        LUVATTU MAA pelkästään ruåtsinkielisille...


      • jensonpatton kirjoitti:

        Pistettäisiin teillekkin,sinne ahvenan maalle maahanmuuttajia?Meinaan veri sekottuisi enempi mitä ilman veren siirtoa yksitellen kaikille teitille luodolla oleskelijoille ja ihmettelijöille.
        Enkä yhtään kettuiluna heitä tätä,jos ei muuten niin pottua kuorimaan muutama ahkerampi kaveri ja hetken päästä huomaisitte että ruotsinkieli taas uhattuna...panssarivaunuilla tilsitään pizzeriat mataliksi ja natolankaa että miinoja on joka paikkaan..

        LUVATTU MAA pelkästään ruåtsinkielisille...

        Ahvenanmaalla on suurin piirtein yhtä paljon ulkomaisia maahanmuuttajia kuin siellä on suomenkielisiä joten toiveesi on toteutunut jo ennen kuin ehdit sen esittääkään.
        Suomenkielisiä 1388 ja muun kielisiä 1318.

        Mikä muuten sai sinut kuvittelemaan etteikö Ahvenanmaalla muka olisi maahanmuuttajia?


      • Ankdam kirjoitti:

        Ahvenanmaalla on suurin piirtein yhtä paljon ulkomaisia maahanmuuttajia kuin siellä on suomenkielisiä joten toiveesi on toteutunut jo ennen kuin ehdit sen esittääkään.
        Suomenkielisiä 1388 ja muun kielisiä 1318.

        Mikä muuten sai sinut kuvittelemaan etteikö Ahvenanmaalla muka olisi maahanmuuttajia?

        Että puolet ja puolet?

        Tästä hyvästä kuuntelen viikon myrskyluodon maijaa tauotta..ja nautiskelen kartanon sipsuja pussi naamalla..

        Harha kuvittelin,että jos maahan muuttajiksi luetaan hylkeetkin ym mitä tyrskyt lennättelee rantakallioille ja niistä pidetään noin tarkkaa lukua..niin otapa se ruuvimeisseli ja ruuvaa kulkuneuvoosi åland-kilpi tiukempaan kiinni,jottei tuulessa lepattele.

        Täältä tulee teitille suomenkielinen 1389:äs ja juuri sinun luoksesi,että ala kaivelemaan ja laittelemaan petiä mulle?!
        Jos minua ei miellytä tms,patjan jouset sojottaa sivulle tai lakanat jo valmiiksi tahrassa niin tulen sitten sun viereen kuolaamaan samaa tyynyä..
        Miltä kuulostaa?Vai kuulostaako miltään?TÄ?
        Kerro,niin tulen piipahtamaan...

        odotukset ovat niin korkealla suomenmaan matkailussa..tällä kertaa pipo syvempään silmille ja..

        AHVENANMAALLE!

        antaudutaan...


      • nazi Mite miteen
        rautaako? kirjoitti:

        "On aivan eri opetella ruotsia tai opetella suomea Suomessa. "

        No mm. siksi ruotsinkielisten suomenkielivaatimukset ovat moninkertaisella tasolla verrattuna suomenkielisten ruotsinkielivaatimuksiin.

        "Suomenkieliseltä tuo ei onnistu kun kaikki eivät voi mennä jonnekin Närpiöön."

        Mutta hups kun suomenkielinen ei suostu puhumaan ruotsia edes silloin kun hänellä olisi siihen mahdollisuus hups paitsi ehkä Närpiössä jossa hän tietää ettei vastapuoli puhu juuri suomea. Ja kun ei viitsitä edes silloin kun olisi mahdollista niin hups vaaditaankin että hups tämä juttu menee vain ja ainostaaan hups toisen ryhmän pakottamiseen kun hups ei itse jaksaisi tehdä yhtään hups mitään siitäkään huolimatta että siitä olisi jonkin verran hyötyä. Ja jos joku kehtaa sanoa että homma on hiukan kohtuuton, niin alkaa kamala mekkala ja rasismisyytöksineen.

        Mutta kuten olen useasti sanonut. PAKKO on tehokas opettaja, mutta jotkut toopet karsastavat tehokkaita opettajia. Onneksi päättäjämme eivät ole toopeja.

        Suomi päätettiin enemmistökieleksi jo kauan sitten. Maassa maan tavalla. Jos ei meno miellytä niin ainahan voit rannikkourpo painua Ruotsiin mutta en suosittele aloittamaan mitään vuoden 1918 tyyllistä tilannetta koska;

        a) sinusta ei sellaisen tilanteen aloittajaksi ole ja

        b) esi-isäsi itkeä parkuen pyysivät viime kerralla Saksalta apua ja hurri punikit Leniniltä ja venäläiseltä sotaväeltä

        Mitään pakkosuomea ei siis ole! On vain pakkoruotsi!


      • tohtori sykerö blake
        rautaako? kirjoitti:

        Matikkapakko, äikkäpakko,voikkapakko, veropakko........valinnaisiksi kaikki vaan niin hyvä tulee. Murkut ois ihan innoissaan kun saisi harrastaa matikkaa ihan valinnaisesti.

        Pakko on pedagogonen työkalu. Tehokas sellainen. Ei muuta. Kaikki netti fennojen intohimot tähän liittyen jotka kumpuavat itsetunnostaan ovat vain heidän fantasioitaan.

        Otahan Tapio ne pillerit niin ei pääse mielisaitraus voitolle. Ja varo verenpainetta ettei tule sitä hurreilla niin yleistä verenvuoto tautia.


    • pois pakkoruotsi!

      niillä on heikko itsetunto. Mutta sehän on ollut jo pitkään kaikkien tiedossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      164
      2277
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      136
      1885
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      109
      1680
    4. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      21
      1327
    5. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      74
      1325
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      71
      1274
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      234
      1081
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      72
      863
    9. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      208
      808
    10. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      46
      780
    Aihe