Miksi Suomessa on valtionuskonto?

lahkosta eronnut

Ihmeellistä syrjintää, kun Suomessa on kuitenkin yli miljoona (1 000 000) ihmistä, jotka eivät ole valtionkirkkojen(lahkojen) jäseniä

27

710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyuiop

Suomessa ei ole valtionuskontoa.
      Kansankirkko kylläkin.

• Tuula Br.

Suomessa on myös uskonnonvapaus, suunnilleen nykylaajuudessaan jo vuodesta 1923.

Menepä vaikka Saudi-Arabiaan aukomaan päätäsi siitä, miksi islam on valtionuskonto, vaikka sinä et niin usko. Koet monenlaista jännää, mitä et halua.

• EROA VALTIOKIRKOSTA

Mikä ihmeen kansankirkko sellainen on, kun viidesosa kansalaisista ei edes pieraise kirkkoon päin :)
        Kirkko on erotettava valtiosta ... peritköön itse jäsenmaksunsa ... ja järjestäköön jäsenilleen uskonnollisia päiväkoteja ja kouluja. Mielestäni ei ole valtion tehtävä levittää yhden lahkon oppeja joka paikassa.

• lahkosta eronnut

Kerropa nyt, mikä on valtionuskonnon ja kansankirkon ero?

Miksi valtiopäivien avajaiset pidetään nimenomaan lutkulahkon kirkossa?

• roskaposkirobotti

"Suomessa ei ole valtionuskontoa.Kansankirkko kylläkin."

ei se ole suomen kansan kirkko,kun se on vierasmaalaista alkuperää sotineen

• uskonnonvapaus
        Tuula Br. kirjoitti:

Suomessa on myös uskonnonvapaus, suunnilleen nykylaajuudessaan jo vuodesta 1923.

Menepä vaikka Saudi-Arabiaan aukomaan päätäsi siitä, miksi islam on valtionuskonto, vaikka sinä et niin usko. Koet monenlaista jännää, mitä et halua.

"Suomessa on myös uskonnonvapaus, suunnilleen nykylaajuudessaan jo vuodesta 1923"

Uskonnonvapaus tarkottaa myös vapautta uskonnosta. Kenenkään ei ole pakko uskoa vasten luomistyötä ja jeesuksen oppeja että puutarhassa on puhuvia käärmeitä,ja että ihmiset ovat syntyneet maan mullasta,ja että vastasyntynyt lapsi on syntinen, eli mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen, ja että jumala puhuu huuhaata omaa luomistyötään vasten.

• roskaposkirobotti
        uskonnonvapaus kirjoitti:

"Suomessa on myös uskonnonvapaus, suunnilleen nykylaajuudessaan jo vuodesta 1923"

Uskonnonvapaus tarkottaa myös vapautta uskonnosta. Kenenkään ei ole pakko uskoa vasten luomistyötä ja jeesuksen oppeja että puutarhassa on puhuvia käärmeitä,ja että ihmiset ovat syntyneet maan mullasta,ja että vastasyntynyt lapsi on syntinen, eli mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen, ja että jumala puhuu huuhaata omaa luomistyötään vasten.

tämän päivän uskovainen ei edes tajua että pakotetun rasistisen opin jälkeen rasistinen itseään,lapsiaan ja kansaansa kohtaan

• roskaposkirobotti
        Tuula Br. kirjoitti:

hyvät ja huonot puolet siinäkin on, ja hyviin puoliin kuuluu esimerkiksi se,että siellä ei rikota raamatun lakia, eli siellä ei esitetä ja palvota kuvia hänestä 'jossa oli miekanhaava ja joka virkosi' (Ilm. 13:14).

• erotkaa

onpa outoa, että edes valtio ei hyväksy luterilaista lahkoa ja kansakin eroaa joukoittain lahkosta

• lahkosta eronnut

Ruotsi-Suomeenkin uskonpuhdistus toi valtiokirkkojärjestelmän. Kustaa Vaasa ja Kaarle IX, siis kaksi valtiomahdin edustajaa, turvasivat uuden opin voiton Ruotsissa. Upsalan kokouksessa v. 1593 määrättiin, että evankelis-luterinen uskonoppi oli oleva valtionuskonto. Siinä KIELLETTIIN MUIDEN USKONTOJEN HARJOITTAMINEN ja säädettiin, että vieraan uskonnon tunnustajat eivät saaneet olla valtion viroissa.

• vr

Kyllä luterilaisuuskin on lahkolaisuutta..Oikea seurakunta koostuu Jumalan omista, jota johtaa uudestisyntyneet vanhimmat,joiden pää on Jeesus Kristus.Opettajana Pyhähenki ja oppikirjana Raamattuun kijoitettu Jumalansana.

• Tuula Br.
        vr kirjoitti:

Kyllä luterilaisuuskin on lahkolaisuutta..Oikea seurakunta koostuu Jumalan omista, jota johtaa uudestisyntyneet vanhimmat,joiden pää on Jeesus Kristus.Opettajana Pyhähenki ja oppikirjana Raamattuun kijoitettu Jumalansana.

"Oikea seurakunta koostuu Jumalan omista, jota johtaa uudestisyntyneet vanhimmat,joiden pää on Jeesus Kristus.Opettajana Pyhähenki ja oppikirjana Raamattuun kijoitettu Jumalansana."

Tuo virke on harvinaisen hyvä kuvaus siitä, miten metsään mennään, kun

- ollaan täynnä omaa vanhurskautta
        - ollaan omahyväisiä ja itserakkaita
        - kuvitellaan että vain minä tai me tiedämme totuuden
        - Jumalaakaan ei oikeastaan tarvita, kun omaa lihaa on pyhitetty oikein urakalla
        - hengellinen hybris sokaisee silmät

• **
        Tuula Br. kirjoitti:

"Oikea seurakunta koostuu Jumalan omista, jota johtaa uudestisyntyneet vanhimmat,joiden pää on Jeesus Kristus.Opettajana Pyhähenki ja oppikirjana Raamattuun kijoitettu Jumalansana."

- Jumalaakaan ei oikeastaan tarvita, kun omaa lihaa on pyhitetty oikein urakalla

Eikös se ole ihan sama millä tavalla niitä vanhoja kamelintaluttajien taruja tulkitsee :-)
        Ei teistä uskovista kukaan ole oikeassa, mutta kaikki te olette väärässä.

http://eroakirkosta.fi/

• roskaposkirobotti
        vr kirjoitti:

lutherilaisuus on yksi sadoista katolilaisesta kirkosta eronneista lahkoista

• roskaposkiropotti
        Tuula Br. kirjoitti:

Moni uskovainen osaa hokea 10 käskyä uskoa mutta harhaanjohdettuina, sokeina ja kuuroina he eivät kuule eivätkä näe milloin niitä on rikottu ja milloin niitä rikotaan.Ottakaapa 10 käskyä mukaan kun menette seuraavan kerran kirkkoon:"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."

• roskaposkiropotti
        roskaposkiropotti kirjoitti:

Moni uskovainen osaa hokea 10 käskyä uskoa mutta harhaanjohdettuina, sokeina ja kuuroina he eivät kuule eivätkä näe milloin niitä on rikottu ja milloin niitä rikotaan.Ottakaapa 10 käskyä mukaan kun menette seuraavan kerran kirkkoon:"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."

Kaikenlaiset kuvat esimerkiksi Jeesuksesta ovat raamatun lain mukaan kiellettyjä.

• roskaposkirobotti
        roskaposkiropotti kirjoitti:

Kaikenlaiset kuvat esimerkiksi Jeesuksesta ovat raamatun lain mukaan kiellettyjä.

eli et sinä missään jumalan talossa ole kun siellä rikotaan jumalan lakia

• roskaposkirobotti

Sellaista ku "ruotsi-suomi" ei ole koskaan ollut olemassa,suomi ja suomalaiset vapautuivat terrorismista omaksi maaksi rajoineen 1809 ja silloin määräytyi niin suomen kuin ruotsinkin rajat,ennen sitä ei suomea ja ruotsia ole olemassa,kirkkohistorian mukaan 1500 -luvulle saakka ruotsi tunnettiin nimellä Goottien maa Gauthiod.

• onko niin että
        vr kirjoitti:

Suomen raamattu perustuu Gustaf Wasan kirjoittamaan raamattuun?

• suomen kansa

eli se on ruotsin kansan kirkko, me olemme suomalaisia

• t-palomäki

SIKSI KUN SUOMALAISTEN PITÄÄ USKOA GOOTIEN (LUE: RUOTSALAISTEN) HERRA EPÄJUMALAAN JUMALANA.

• .Ateisti.

Selvä!

• ei ole

suomalaista alkuperää,vaan uskomaalaisten levittämää rasismiin perustuvaa huuhaata ilman minkäänlaista yhteyttä Jumalaan ja Jeesukseen

• roskaposkiropotti

suomeen kuulema pystytettän taas patsas jollekkin ruotsalaiselle kuninkaalle,suomalaisten teurastajalle joka muka oli kulttuurin kehittäjä (kävi sotaa suomalaisia ja venäläisiä vastaan),kumma kun ne eivät samaan patsaaseen laita hitleriä ja lutheria, niin on isä poika ja pyhä henki samassa paketissa

• munqq

onhan se kansallinen häpeä,että suomalaiset 2000 -luvulla ovat rasistisia itseään kohtaan joidenkin epäsivistyneiden rasististen ulkomaalaisten munkkien oppien mukaan,kun parempaakin on tarjolla: Jumalan Laki ja Jeesuksen sanat, ja kaikki muu joutaa helvettiin.

• Saatanan Sana
        munqq kirjoitti:

onhan se kansallinen häpeä,että suomalaiset 2000 -luvulla ovat rasistisia itseään kohtaan joidenkin epäsivistyneiden rasististen ulkomaalaisten munkkien oppien mukaan,kun parempaakin on tarjolla: Jumalan Laki ja Jeesuksen sanat, ja kaikki muu joutaa helvettiin.

Älähän turpaile. Sinä voit diggailla Jeesusta ja Jumalaa, mutta anna muille mahdollisuus valita! Se on perusoikeus. Minä esimerkiksi satanistina en ole sitä mieltä, että Jumalan laki on parasta mitä on. Todellisuuteen uskovana olen lisäksi sitä mieltä, ettei "kaikki muu" voi millään joutaa paikkaan jota ei ole olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe