tietääkö kukaan catch22??
minulle syntyi pieni ihana tyttö tammikuussa 2004
hänelle on juuri hiljain todettu catch22
sitä ennen hänet 3viikonikäisenä leikattin
koska hänellä oli sydämessä vikaa se kanssa
liittyy jotenkin tähän catch22 Siis jos tiedät
jotain tästä sairaudesta tai miten sen nyt
pitäisi sanoa.. mailaile osoite on
[email protected]
catch22
3
3443
Vastaukset
- Netistä löytyy tietoa
CATCH22-sairaudet
Velokardionaalifakiaalinen oireyhtymä
Shprintzenin syndrooma
DiGeorgen oireyhtymä
CATCH22-sairauksilla tarkoitetaan oireyhtymää, jossa yhdistyvät sydänvika (74 %:lla), poikkeavat kasvonpiirteet, kateenkorvan toimintahäiriö, kitalakihalkio (69 %:lla) sekä veren kalkkipitoisuuden mataluus (50 %:lla). Taudit johtuvat 22. kromosomin poikkeavuudesta (monosomia 22q11.2), 7 % tapauksista on vallitsevasti perinnöllisiä. Jos vanhemmilla on CATCH22-sairaus, todennäköisyys että myös lapsi sairastuu on 50%.
CATCH22-lapsilla on todettu yleisesti oppimisvaikeuksia ja psyykkisiä sairauksia. Myös kehitysvammaisuutta esiintyy (noin viidenneksellä, eritasoisia oppimisvaikeuksia yhteensä 70-90%:lla). Lisäksi tautiin kerrotaan liittyvän isonenäisyyttä ja pienileukaisuutta. Niinikään pienipäisyys ja pienikokoisuus ovat tavanomaista yleisempiä, samoin silmien poikkeavuudet, immuniteettihäiriö (77 %:lla), vauvaiän syöttöongelmat (30%:lla) ja munuaisten epämuodostumat (37 %:lla).
CATCH22-sairauksista yleisimmät ovat velokardionaalifakiaalinen oireyhtymä ja DiGeorgen oireyhtymä.
Velokardionaalifakiaalisen oireyhtymän (Velo-cardio-facial syndrome, VCFS) totesi ensimmäisenä tri Robert Shprintzen v. 1978, mistä syystä oireistoa nimitetään myös Shprintzenin syndroomaksi. Tiedot oireyhtymän yleisyydestä väestössä vaihtelevat välillä 1/4.000 ja 1/6.395.
Lisätietoja:
Tietoa VCF-oireyhtymästä, Väestöliitto, Jaakko Ignatius
DIGEORGE SYNDROME; DGS, OMIM
DIGEORGE CRITICAL REGION GENE 2, OMIM
DIGEORGE SYNDROME CRITICAL REGION 6; DGCR6, OMIM
DIGEORGE SYNDROME CRITICAL REGION GENE DGSI, OMIM
VELO-CARDIO-FACIAL SYNDROME, OMIM
Velo-Cardio-Facial Syndrome, The Family Village
Velo-Cardio-Facial Syndrome, Google Directory
The 22q11 Group
Shprintzen syndrome, Multiple Congenital Anomaly/Mental Retardation (MCA/MR) Syndromes
22q11.2 Deletion Syndrome, University of Washington, Seattle
Increased basal ganglia volumes in velo-cardio-facial syndrome (deletion 22q11.2), PubMed
Caylerin oireyhtymä
Laadittu (Kehitysvammahuollon BBS) 13.11.1998
Erkki Metsänen 21.4.2000
Kari Viitapohja 5.3.2004
--------------------------------------------------------------------------------
Kehitysvammaisten Uudenmaan tukipiiri ry. Kehitysvammahuollon tietopankki- Zlata
kiitos tiedoista tosin minulla ja isällä ei tätä
olluna käytiin varmuuden vuoksi verikokeissa,,
tosta oli paljon apua että pääsen lähemmin
tutkimaan asiaa. Zlata
- Sama sairaus.
Hei. Minulla on tuo sama Catsh22-syndrooma. Sain hiljattain tietää vaikka se on ollut koko mun elämäni aikana ollut minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793