tietääkö kukaan catch22??
minulle syntyi pieni ihana tyttö tammikuussa 2004
hänelle on juuri hiljain todettu catch22
sitä ennen hänet 3viikonikäisenä leikattin
koska hänellä oli sydämessä vikaa se kanssa
liittyy jotenkin tähän catch22 Siis jos tiedät
jotain tästä sairaudesta tai miten sen nyt
pitäisi sanoa.. mailaile osoite on
[email protected]
catch22
3
3420
Vastaukset
- Netistä löytyy tietoa
CATCH22-sairaudet
Velokardionaalifakiaalinen oireyhtymä
Shprintzenin syndrooma
DiGeorgen oireyhtymä
CATCH22-sairauksilla tarkoitetaan oireyhtymää, jossa yhdistyvät sydänvika (74 %:lla), poikkeavat kasvonpiirteet, kateenkorvan toimintahäiriö, kitalakihalkio (69 %:lla) sekä veren kalkkipitoisuuden mataluus (50 %:lla). Taudit johtuvat 22. kromosomin poikkeavuudesta (monosomia 22q11.2), 7 % tapauksista on vallitsevasti perinnöllisiä. Jos vanhemmilla on CATCH22-sairaus, todennäköisyys että myös lapsi sairastuu on 50%.
CATCH22-lapsilla on todettu yleisesti oppimisvaikeuksia ja psyykkisiä sairauksia. Myös kehitysvammaisuutta esiintyy (noin viidenneksellä, eritasoisia oppimisvaikeuksia yhteensä 70-90%:lla). Lisäksi tautiin kerrotaan liittyvän isonenäisyyttä ja pienileukaisuutta. Niinikään pienipäisyys ja pienikokoisuus ovat tavanomaista yleisempiä, samoin silmien poikkeavuudet, immuniteettihäiriö (77 %:lla), vauvaiän syöttöongelmat (30%:lla) ja munuaisten epämuodostumat (37 %:lla).
CATCH22-sairauksista yleisimmät ovat velokardionaalifakiaalinen oireyhtymä ja DiGeorgen oireyhtymä.
Velokardionaalifakiaalisen oireyhtymän (Velo-cardio-facial syndrome, VCFS) totesi ensimmäisenä tri Robert Shprintzen v. 1978, mistä syystä oireistoa nimitetään myös Shprintzenin syndroomaksi. Tiedot oireyhtymän yleisyydestä väestössä vaihtelevat välillä 1/4.000 ja 1/6.395.
Lisätietoja:
Tietoa VCF-oireyhtymästä, Väestöliitto, Jaakko Ignatius
DIGEORGE SYNDROME; DGS, OMIM
DIGEORGE CRITICAL REGION GENE 2, OMIM
DIGEORGE SYNDROME CRITICAL REGION 6; DGCR6, OMIM
DIGEORGE SYNDROME CRITICAL REGION GENE DGSI, OMIM
VELO-CARDIO-FACIAL SYNDROME, OMIM
Velo-Cardio-Facial Syndrome, The Family Village
Velo-Cardio-Facial Syndrome, Google Directory
The 22q11 Group
Shprintzen syndrome, Multiple Congenital Anomaly/Mental Retardation (MCA/MR) Syndromes
22q11.2 Deletion Syndrome, University of Washington, Seattle
Increased basal ganglia volumes in velo-cardio-facial syndrome (deletion 22q11.2), PubMed
Caylerin oireyhtymä
Laadittu (Kehitysvammahuollon BBS) 13.11.1998
Erkki Metsänen 21.4.2000
Kari Viitapohja 5.3.2004
--------------------------------------------------------------------------------
Kehitysvammaisten Uudenmaan tukipiiri ry. Kehitysvammahuollon tietopankki- Zlata
kiitos tiedoista tosin minulla ja isällä ei tätä
olluna käytiin varmuuden vuoksi verikokeissa,,
tosta oli paljon apua että pääsen lähemmin
tutkimaan asiaa. Zlata
- Sama sairaus.
Hei. Minulla on tuo sama Catsh22-syndrooma. Sain hiljattain tietää vaikka se on ollut koko mun elämäni aikana ollut minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897